GOLDEN-CROWN

جنگ احتمالی ایران و آمریکا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا
با یاد کوروش کبیر

دوستان در پی تهدیدات متحدین از جمله امریکا و اسرائیل علیه رزیم تهران که روز به روز صورت جدی تری به خودش میگیره در پی این شدم که مقاله فرضی رو با توجه به استراتزی حمله به عراق که احتمالا همون ترازدی بر سر کشور ما میاید در مورد نحوه حمله به ایران بنویسم .
دوستان لطف کنند نظرات خودشون رو بگذارند.
در ابتدا از اونجایی که قدرت هوایی شاید اولین گزینش در حمله همه جانبه به یک کشور باشد بهتر است که نگاهی به قدرت هوایی و پدافندی کشورمون بندازیم.

قدرت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران 28 سال پس از انقلاب
نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران نیروی بازمانده از نیروی هوایی شاهنشاهی ایران است که 75 درصد تجهیزات خویش رو از نیروی هوایی شاهنشاهی ایران به ارث برده پرنده های .این نیرو هنوز با 80 درصد خلبانان اموزش دیده در زمان شاه ایران پرواز میکنند .نیروی هوایی شاهنشاهی ایران با خرید جنگنده های فوق سری و فوق پیشرفته (البته در سال 1975) عملا به سطح سومین نیروی هوایی پیشرفته جهان سعود کرد .این نیرو با خریدهای به موقع و متخصصانه و جایگزینی پی در پی تجهیزات هوایی و دیگر تجهیزات مورد نیاز که توسط خود شاه ایران که خلبانی ماهر به حسایب میامد بازبینی میشد در سطح دومین نیروی هوایی اسیا بود و به هیچ عنوان علاقه هم به واگزاری این جایگاه به کشور دیگری نداشت........
خلبانان این نیرو با صرف میلیاردها دلار جهت اموزش زبانزد خاص و عام در جهان بودند و نمونه ان یکی از بهترین خلبان این نیرو با نام نادر جهان بانی که جزو بهترین خلبانان جهان و لیدر و موسس تیم فقید اکروجت تاج طلایی بود.البته خلبانان این نیرو درروز های اول جنگ به تمام جهان نشان دادند که هزینه هایی که برای ایشون شده بود هزینه های به جا بوده و نشون دادند که چگونه میتوانند با تخصص خود جلوی قتل عام هم وطنان خود را بگیرند و به دشمن جواب دندان شکن بدهند. عکس های پرواز ارتفاع پایین و بین ساختمان های بغداد فانتوم های ایرانی سالها زینت بخش مجله های هوا فضا و خبری دنیا بود.در طول جنگ بارها خبر نفس گیر و باور نکردنی حملات هوایی ایران به نقاطی غیر قابل باور نفس تمامی علاقه مندان به جنگ را در سینه حبس میکرد ..........از جمله عملیات اچ-3 و عملیات شکست کنفرانس در بغداد که در اوج اماده باش و قدرت پدافندی عراق انجام شد.تمامی اینها مهر تاییدی بود بر سر مایه گذاری بر روی نیروی هوایی و مهارت و شجاعت و تاکتیک های انها درسی شد برای استادان این خلبانان در دانشگاه های هوایی امریکا و تاپ گان! وقتی اموزش به حدی میرسد که شاگرد استادی برای استاد خویش میشود..........کاری که با زحمات شبانه روزی مسئولین وقت نیروی هوایی شاهنشاهی انجام شد.
نیروی هوایی ایران دارای ناوگان بزرگی از جنگنده بمب افکن ها و رهگیرهای فوق پیشرفته ان زمان بود که توسط ناوگان بزرگی از سوخت رسانها پشتیبانی میشدند.
نیروی هوایی شاهنشاهی ایران در پی به روز اوری پی در پی تجهیزات خود سفارش 300 فروند اف-16 مدل اولیه را برای جایگزینی اف-5 ئی /اف داد .پیشتر تعداد زیادی از اف-5 های مدل اولیه به کشورهایی فقیر که از طرف شاه ایرا ن حمایت میشدند به عنوان هدیه داده شدند و بعضی از اونها هم به فروش رفتند.

تصویر
اف-5 های ایرانی با عمر 35 ساله با خستگی شدید سازه ای و کمبود قطعات هنوز در خدمتند


تعداد زیادی از خلبانهای ای نیرو اموزش پرواز با اف-16 را دیدند و تجهیزات پشتیبانی این جنگنده به ایران ارسال شد.پیشتر دو فروند اف-16 به ایران برای ازمایشات امده بودند که پس از انقلاب اسلامی به پاکستان همراه تمامی لوازم پشتیبانی در عوض اموزش خلبانان اف-7 (!!!) و اورهال این جنگنده ها و اموزش افسران ایمنی فرستاده شدند.

تصویر
ماکت اف-16 نیروی هوایی شاهنشاهی ایران

تصویر تصویر

دو عکس زیبا از اف-16 هاي اسرائيلي که جزو اموال ملت ايرانند


قرار داد اف-16 ها به صورت یک جانبه توسط ایران (به علت اینکه در ان زمان بعضی ها در رزیم نو پا اعتقاد داشتند که ایران کشوری صلح جوست و نیازی به نیروی نظامی ندارد)فسخ شد و حتی مذاکراتی در مورد باز پس دادن اف-14 تامکتهای نیروی هوایی که نشان عظمت و قدرت این نیرو بودند انجام شد..........اف-16 های ایرانی هم به اسراییل تحویل داده شدند...
نیروی هوایی شاهنشاهی همچنین قصد سفارش تعداد زیادی (در حدود 400 فروند) اف-18 ال و اف-15 برای جایگزینی سریع فانتوم ها داشت و مذاکرات هم در حال انجام بود.
این نیرو علاقه بسیاری هم به هواپیمای ضد تانک آ- 10 تاندر بولت که در ان زمان در حد ازمایش بود جهت مقابله با توان وحشتناک زرهی عراق نشان میداد .هوانیروز ارتش شاهنشاهی هم بشدت جذب طرح اپاچی شده بود و این هلیکوپتر رو مکمل خوبی برای کبری های این نیرو میدانست.طرح بلک هاگ هم از زیر ذره بین قدرتمند این نیرو پنهان نماند و در سالهای اخر حیات این نیرو به شدت مدل مخصوص اب و هوای ایران مورد بررسی (جهت جایگزینی بل 205 های قدیمی این نیرو) بود.
نیروی هوایی شاهنشاهی ایران با وقوع انقلاب اسلامی با اعدام اکثر فرماندهان و متخصصانش به شدت به 30 درصد قدرت واقعی خود نزول کرد.


در حال حاظر این نیرو در سطحی و وضعیتی بسیار درد ناک قرار دارد .
این نیرو با در اختیار داشتن جنگنده های امریکایی به ارث برده شده از نیروی هوایی شاهنشاهی که حدود 47 فروند اف-4 ای /دی 25 فروند اف-14 و 60 فروند اف-5 که از عمر خدمتی اونها 30 تا 37 سال میگذرد و در حالی که سازه اونها دچار خستگی شدیدی است و جنگنده های روسی و چینی که تعداد عمده اونها از جنگنده های عراقی پناهنده شده میباشد شامل 25 فروند میگ-29 .24 فروند سوخو-24 و 25 فروند اف-7 که همگی از مدله های اولیه میباشند به صورت عملی هیچ تحدیدی در منطقه حساب نمیشود و حتی در سطحی بسیار پایین تر از نیروی هوایی قزاقستان. عربستان.امارات. مصر.اسراییل قرار میگیرد.و تنها قابل مقایسه با نیروی هوایی پاکستان(کشوری که در سال 1970 از کمک های نظامی پادشاه ایران برخوردار بود) .علت خستگی سازه جنگنده های امریکایی هم پرواز مکرر این جنگنده ها در طول هشت سال نبرد ممتد میباشد.این جنگنده ها از کمبود شدید قطعاتی هم رنج میبرند.البته ایران با توجه به روابط خوب با روسیه و چین اقدام به نو سازی اف-5 ها کرده ولی به نظر نمیاد این هواپیما بعد از 35 سال کاری در مقابل حتی اف-16 های امارات پیش ببرند.........
اف-14 های ایران هم در وضعیت بدی به سر میبرند .سازه این جنگنده ها بسیار بسیار با گذشت 30 سال خسته شده و کمبود قطعات به میزان 70 درصد وضعیت این جنگنده ها رو تا حد غیر عملیاتی رسانده......البته دوستان باید بدانند جنگنده ای که مشکل خستگی شدید سازه داره ممکن است در حین نبرد تحت فشار جی نسبتا زیاد(مثلا6 جی) در اسمان متلاشی بشود........
البته سیستم پیشرفته کنترل اتش این جنگنده ها هم با نبود قطعه از کار افتاده ولی باز از نیروی هوایی در مورد تعمیر و حتی ساخت فونیکس در داخل چیزهایی شنیده میشود.....ولی با این حال کشوری که خودروی ملی خود رو با دستگاه های المانی میسازد و حتی طرح اون طرح کپی شده یکی از طرح های شکست خورده مرسدس بنز میباشد و هنوز با مشکلات اون دست به گربان هست همچنین انتظاری نمیره.به هر حال حتی ما اگر 25 فروند اف-14 را هم عملیاتی فرض کنیم امکان کشف اف-22 توسط این جنگنده هم وجود ندارد و این جنگنده ها به راحتی شکار این ابر جنگنده میشود........البته این را هم باید دانست که در روزهای اول حمله کمتر جنگنده ای از دست تام هاگ ها و اف-117 ها در امان میماند و تعداد زیادی روز زمین نابود میشوند......با عکس های گوگل ارث این را به راحتی میتوان فهمید.......

تصویر
40 درصد نیروی هوایی عراق روی زمین توسط اف-117 و تام هاگ نابود شد.این میگ-25 توسط اف-117 نابود شده است.
جنگنده های
میگ-29 های نیروی هوایی هم از مدل های اولیه بوده و فقط در داگ فابت حرفی برای گفتن دارند و به علت رادار ضعیف به راحتی در فامد توسط اف-16 های اسرائیلی یا اماراتی شکار میشوند.(این مسئله بارها در نبرد طوفان صحرا پیش امد)

تصویر
این میگ-23 هم روی زمین نابود شده(احتمالا توسط تورنادو های انگلیسی)

البته با ورود اف-22 به نیروی هوایی امریکا این جنگنده ها باید دیگر صحنه جنگ رو واگذار کرده و مثل برادران عراقی خود به زیر خاک بروند.علت ان هم این است که حتی خلبان میگ اف-22 رو نمیبیند(به علت پنهان کاری-برد کم رادار میگ) و حتی نمیداند چه انتظارش را میکشد که ناگهان یک امرام از راه میرسد..............در نبرد با اف-16 و اف-15 هم این جنگنده ها همیشه بازنده بوده اند.........
جنگنده های سوخو-24 هم فقط میتوانند بر روی خلیج فارس البته اگر توسط اواکس ها کشف نشوند و از گارد قدرتمند محافظ هوایی (شامل ده ها جنگنده اف-18 ئی) و پدافند دور برد ناوها در امان بمانند (که بعید است.همان طور که در نبرد طوفان صحرا پیش امد) با موشکهای چینی ضد کشتی نصب شده رو خود کاری بکنند.
در عملیات بمب باران زمینی هم امکان فرار این جنگنده از دست شکارچیان قهاری مثل اف-15 و اف-16 که جدیدا برادر بزرگشان !!! اف-22 هم به اونها پیوسته حتی یک درصد وجود ندارد.


تصویر
بمب افکن های سنگین توپولف-22 عراقی حتی فرصت بلند شدن از زمین پیدا نکردند

جنگنده هاب اف-7 هم در این نیرو بیشتر برای اموزش هستند تا نبرد البته اگ روارد نبرد شوند هم حتی فرصت بلند شدن از روی باند برایشان پیش نمیاید.پدر این جنگنده ها میگ-21(که از نظر کیفیتی بارها بر اف-7 برتر است) در جنگ اسرائیل و اعراب نبرد را به نصبت 1 به ده(!!!!) به میرازها و اف-4 های اسرائیلی(که سالهاست از رده خارج شدند)واگذار کردند.......چه برسد به نبرد با جنگنده های فوق پیشرفته اف-22 و اف-16 امریکایی!
وضعیت اموزش خلبانی هم در ایران نسبت به زمان قبل از انقلاب سیر 90 درصدی نزولی به صورت کمی و کیفی نموده.......در زمان قبل از انقلاب یک خلبان روزی 2 تا 3 بار پرواز اجباری داشت در حالی که این پروازها برای هر خلبان در حال حاظر به دو ماه یکبار یا حد اکثر ماهی یک بار رسیده است.
در یک مقایسه ساده میتوان گفت که نیروی هوایی کشورمان در حال حاظر از نظر کمی و کیفی در سطحی بسیار پایین تر از کشوری مثل قزاقستان قرار دارد........


ادامه دارد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از شما دوست گرامي بابت اينكه حق مطلب را به خوبي و با زبان گويا بيان كرديد تشكر مي نمايم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام به دوستانی که خواننده این تاپیک هستند و قصد دارند در آن شرکت کنند,تجربه نشان داده که بحث در مورد توان نظامی هیچ گونه نتیجه ای نداشته جزء توهین به یکدیگر یا درگیری بین کاربران و پیامدهای دیگر از نظیر دلخوری که بین کاربران پیش آمده به همین دلیل از تمامی دوستان که در این بحث می خواهند شرکت کنند خواستارم با دلیل و منطق حرف خود را بگویند چون بعد از یک مدتی می بنید کاربران به زور می خواهند حرف خود را به کرسی بنشونند و این هیچ گونه فایده ای ندارد و به نتیجه ای نخواهیم رسید.همچنین پست هایی که به مناسب این انجمن نباشند پاک یا ویرایش خواهند شد!

در ضمن در مورد استراتژی آمریکا در حمله به عراق در این تاپیک توضیح داده ام.

جهت گیری تسلیحاتی در تهاجم نظامی آمریکا به عراق

با تشکر از تمامی دوستان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقاله خوبي بود هر چند كه احساس مي كنم نويسنده فقط نيمه خالي ليوان را ديده است البته اين را بهتر است بعد از اتمام كل مقاله گفت. اينكه نيروي هوايي ما بعد يكي از طولاني ترين جنگ هاي تاريخ و تحريم كامل كه الان هم ادامه دارد توانسته روي پاي خود بايستد جاي تقدير دارد. شايد بزرگترين نقطه قوت نيروي هوايي ايران نيروي انساني آن باشد هر چند كه قبول دارم بعد از انقلاب از ارزش نظامي اين نيرو اندكي كاسته شده ولي 8 سال جنگ بزرگترين مدرسه و دانشگاه براي تربيت اين نيرو بوده است. من قدرت هوايي ارتش آمريكا را قبول دارم واقعا هر چه قدر هم خلبان ايراني دلير و جان بركف باشد وقتي كه فرضا يك فانتوم ما در مقابل يك جنگنده نسل جديد آمريكايي قرار مي گيرد به لحاظ اختلاف تكنولوژي واقعا كاري از دست خلبان ايراني بر نخواهد آمد هر چند كه خلبانان دلير ما بارها ثابت كرده اند كه از ناممكن - ممكن مي سازند. بارها در تاپيك هاي مختلف گفته ام كه ارتش هاي بزرگ نقاط ضعف بزرگ هم دارند و اميدوارم كه فرماندهان نظامي براي اين نقاط ضعف برنامه ريزي كرده باشند icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من به نظر سينا خان احترام مي گذارم ولي به نظر من بزرگترين مشكل ما تجهيزات است نه نيروي انساني

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقایسه نیروی هوایی ایران با نیروی هوایی متحدین


مقایسه نیروی هوایی ایران با نیروی هوایی اسرائیل
نیروی هوایی اسرائیل ازبرترین نیروهای هوایی جهان با کادری فوق العاده اموزش دیده و جنگ اور و ماهر تشکیل شده است.این نیرو تحت پشتیبانی صد در صد ابر قدرت نظامی جهان ایالات متحده میباشد.
تجهیزات این نیرو شامل جنگنده های فوق العاده پیشرفته ای میباشد که توسط صنایع قدرتمند نظامی این کشور بهینه سازی های زیادی شده اند که از جمله ان میتوان به نصب موشکهای قدرتمند اسرائیلی شفرییر و پایتون 3 و 4 روی انها نام برد.
این نیرو شامل جنگنده های زیر میباشد:
اف-15 آی(مدل جدید و فوق پیشرفته) -25 فروند -کاملا عملیاتی
اف-15 سی-27 فروند- کاملا عملیاتی
اف-15 دی-28 فروند- کاملا عملیاتی
اف-15آ-30 فروند- کاملا عملیاتی
اف-16 آِی(مدل جدید و فوق پیشرفته) -102 فروند- کاملا عملیاتی
اف-16 سی / دی-124 فروند- کاملا عملیاتی
اف-16 آ(اف-16 های نیروی هوایی شاهنشاهی ایران)-88 فروند- کاملا عملیاتی
اف-16 بی(اف-16 های نیروی هوایی شاهنشاهی ایران)-20 فروند- کاملا عملیاتی
کفیر سی2/سی7 -90 فروند-منتقل شده به انبار ها به صورت قطعات جدا از هم
اف-4 ایی کورناس 2000(مئل فوق پیشرفته اف-4 ئی)-9-50 فروند- منتقل شده به انبار ها به صورت قطعات جدا از هم
اف-4 ایی (مدل معمولی)-125 فروند- منتقل شده به انبار ها به صورت قطعات جدا از هم
ای-4 اچ/ان-180 فروند- منتقل شده به انبار ها به صورت قطعات جدا از هم

این نیرو دارای تعداد 444 فروند جنگنده کاملا عملیاتی میباشد که تعداد 336 فروند انها از مدلهای کاملا پیشرفته و حتی فوق پیشرفته میباشند.

تصویر
اف-15 آی نیروی هوایی اسرائیل از پیشرفته ترین جنگنده های جهان با حساب میاید

تعداد 445 فروند از جنگنده های این نیرو در انبارها به صورت قطعات جدا از هم میباشند و در روز نیاز نیروی هوایی اسرادیل قادر است ظرف یک ماه تمامی انها رو عملیاتی کند.



جمعا این دارای 889 فروند جنگنده است که نعداد 444 فروند انها کاملا عملیاتی میباشند.
تعداد هفت فروند سوخت رسان نو سازی شده کا سی 707 و کا سی-130 برد عملیاتی این نیرو را به دو برابر میرسانند.
این نیرو دارای 19 فروند جنگنده شناسایی شامل 13 فروند ار اف-4 یی و 3 فروند ار سی-12 میباشد که با تجهیزات به روز شده جنگ الکترونیکی تجهیز شده اند
در مقابل نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران تنها برای مقابله با حملات هوایی همه جانبه تنها دارای 25 فروند میگ-29 و 25 فروند اف-14 (عدد 12 فروند اف-14 که تعداد 3 فروند توانایی شلیک موشک دور برد دارند به واقعیت نزدیکتر است).میباشد.

تصویر
اف-16 آی جنگنده ای قدرتمند و فوق پیشرفته-تحدیدی بزرگ و جدی برای نیروی هوایی ایران

البته تعدادی میگ-31 (12 فروند مدل بی در اختیار ارتش و 4 فروند مدل بی ام در اختیار سپاه) به این لیست کوچک دفاع هوایی اضافه میشود .البته این خبر تایید نشده.
جنگنده های اف-5 و اف-4 هم به علت خستگی شدید سازه قدرت عملیات هوایی و داگ فایت کردن ندارند و عملا تنها ممکن است در عملیات های تهاجمی زمینی بکار روند.
نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران جمعا دارای 50 فروند جنگنده رهگیری میباشد که 25 فروند اونها (اف-14) به هیچ عنوان توانایی داگ فایت ندارند و ممکن است با فشار جی زیاد به علت خستگی 30 ساله سازه در اسمان متلاشی شوند.
میگ-29 های ایران هم در قسمت قبل در مورد انها بحث شد.

تصویر
میگ-29 های ایران عملا در مقابل نیروی هوایی اسرائیل کاربرد ندارند
سیستم دفاع هوایی ایران هم سیستمی قدیمی به شمار میاید.هر چند تعدادی تور- ام-1(24 سامانه) و اس-300(حدود 3 سایت)به این نیرو پیوسته اند ولی بازتوانایی پوشش حتی 1/30 کشوری با وسعت ایران رو ندارند و فقط برای مقابله با حملات موشکهای کروز به مراکز مهم دولتی و اقتصادی خریداری شدند.
جالب اینجاست که یک ماه بعد از تحویل تو ام-1 به ایران نیروی هوایی امریکا با خرید یک سیستم از بلاروس برای ازمایش این سیستم و طرح راه های مقابله با ان اون رو به صحرای نوادا منتقل کرده است و هم اکنون ازمایشات بر روی این سیستم در جریان است.روسها پادزهر را به متحدین دادند و از دو جهت کاسبی کردند.........شاید برای فروش این سیستم قیمت 30 فروند رو دریافت کرده باشند ولی برای امریکا با بودجه نظامی 500 میلیارد دلار مشکلی پیش نمیاید!!!!
سیستم کنترل هوایی ایران هم سیستمی قدیمی است که از زمان شاه ایران خریداری شده و توانایی پوشش راداری ایران را در حد 40 درصد به سختی دارد.البته در اون زمان تعدادی اواکس از امریکا برای رفع این مشکل خریداری شد که با وقوع انقلاب اسلامی .................
ادامه دارد..........

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هشدار خلبان آمريكايي: نيروي هوايي ايران را دست‌كم نگيريد يك خلبان ارشد آمريكايي با اشاره به اطلاعات موجود از نيروي هوايي ايران و مقايسه آن با عراق، هشدار داده كه نبايد اين نيروي مجهز را دست‌كم گرفت. به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب» به نقل از سايت فناوري دفاعي، «ديويد اكس» مي‌نويسد: رويارويي با ايران در مورد تمايلات اتمي اين كشور، زماني كه من در اسكادران جنگنده‌هاي 332 در پايگاه هوايي در «السعد» عراق بودم در حال شروع شدن بود. بحث‌هايي در مورد حمله هوايي و بمباران ايران مطرح مي‌شد. براي مثال يكي از مكالمات صورت گرفته را نقل مي‌كنم: من: اوه خداي من، ما نمي‌توانيم از عده جنگ با ايران برآييم. هوانورد 1: هرچه باشد آنها را نابود مي‌كنيم. هوانورد 2: آنها «F-14» دارند. هوانورد 3: آره، همسر من (كه در شمال عراق بوده) يكي از آنها را ديده هوانورد 1: باز هم نابودشان مي‌كنيم. من: اوه خداي من. خدا به ما كمك كند اگر اين كار به خشونت بكشد، چون در آن نيروي هوايي آمريكا نقش مهمي را ايفا خواهد كرد. ماه‌هاست كارشناسان طرح بمباران‌هاي سنگين را بر اهداف اتمي ايران مطرح مي‌كنند و شايد بحث تغيير رژيم را نيز به ميان آورند. اما نبايد انتظار داشته باشيم كه نيروي هوايي ايران نيز مانند عراق در سال‌هاي 1991 و 2003 عمل كند. برخلاف نيروي هوايي عراق، نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران، نيرويي مجهز، آموزش‌ديده و مشتاق نبرد است. علاوه بر جنگنده‌هاي «F14» كه 79 فروند از آنها را خود آمريكا در زمان سلطنت شاه به ايران فروخته بود. ايران داراي هواپيماهاي زير هم هست: ميگ 29، su24، F-5E، فانتوم F-4E، MirageE1 كه روي هم حدود سيصد جنگنده است. مدل همه آنها قديمي است اما حفظ شده‌اند و در بسياري موارد توسط صنعت هوايي بومي اين كشور به روز شده‌اند، صنعتي كه ديگر در زمينه مهندسي سلاح‌هاي نقص‌دار و قطعات يدكي و حتي موتورها حرفه‌اي شده‌ است. نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران، داراي تانكرهاي سوخت‌رسان هوايي است كه اكثر نيروهاي پيشرفته دارا هستند. «تام كوپر» و «ليام دولين» دو كارشناس برجسته هوايي در شماره جديد مجله «combat Aircraft» مقاله‌اي را در مورد نيروي هوايي ايران نوشته‌اند. آنان با افرادي كه به رفع معايب ناوگان هوايي نظامي ايران پرداخته‌اند و به عنوان خدمه نيروي دريايي آمريكا در خليج فارس، با پرنده‌هاي ايراني سر و كار داشته‌اند، مصاحبه كردند. در اين مقاله به غرب در مورد دست‌كم گرفتن نيروي هوايي ايران، هشدار داده شده است. او در نوامبر 2003، يك «USA FE-3» آمريكايي كه در حال پرواز در مرز عراق بوده، يك گروه حدود شانزده تايي از جنگنده‌هاي «F14» ايراني را ديده... بزرگ‌ترين گروه «F14» ايراني را ديده، بزرگ‌ترين گروه «F14» ايراني در حال پرواز كه از سال 97 تاكنون توسط نيروي هوايي آمريكا شناسايي شده. در آن سال نه فروند «F14» در خليج فارس توسط نيروي دريايي آمريكا شناسايي شده بود. در طول تابستان 2005 چندين فروند Su-24 در خليج فارس مشاهده شدند كه با موشك‌هاي چيني ضدكشتي C802K-2 مجهز شده بودند. فانتوم‌هاي ايراني نيز معمولا با موشك‌هاي AIM-7 و AIM-9 (موشك‌هاي هوا به هوا) مشاهده شده‌اند. ما هم‌اكنون با اولين اسكادران «F-22» و تجهيز نيروهايمان به رادارهاي الكترونيكي قوي، توانايي شكست آنها را داريم. اما اين كار راحت نخواهد بود. ايران با موشك‌هاي زمين به هواي «SA-15» پدافند قدرتمندي نيز دارد كه بايد از بين برود و به ياد داشته باشيد كه اين نبرد هوايي، مي‌تواند تنها پيش‌درآمد يك حمله زميني باشد. سال گذشته من در مرز ايران و عراق همراه گارد ملي تنسي به تمرين نظامي شاخه‌هايي از ارتش ايران گوش مي‌داديم. آنها همگي تأييد كردند كه توانايي گذشتن از مرز را در صورت لزوم ندارند. ما بايد راه‌حلي ديپلماتيك براي مشكل اتمي ايران پيدا كنيم. (ديويد اكس) منبع بازتاب اصلش Taking on Iran's air force The stand-off with Iran over its nuclear ambitions was just beginning while I was embedded with Marine All-Weather Fighter Attack Squadron 332 at Al Asad air base in Iraq. More than once the fliers lamented that they'd probably be back in the States by the time the "inevitable" bombing of Iran got underway. One conversation went something like this: Me: Oh God. We can't afford a war with Iran Aviator #1: Whatever. We'd kick their asses. Aviator #2: No, they've got F-14s! Aviator #3: Yeah, my wife [deployed to northern Iraq] saw one! Aviator #1: We'd still kick their asses. Me: Oh God. If, God help us, the stand-off does turn violent, U.S. air power will play a critical role. For months pundits have predicted a massive bombing campaign to target Iran's nuclear facilities, and perhaps even to attempt regime change. But don't expect Iran's air force to roll over like Iraq's did in 1991 and again in 2003. Unlike the Iraqi air force, the Islamic Republic of Iran Air Force (IRIAF) appears to be well-armed, well-trained and eager for a fight. Besides the aforementioned F-14 Tomcats, 79 of which the U.S. sold to the country before the Shah was deposed, the air force operates several dozen of each of the following types: J-7 (Chinese-built MiG-21 derivative) MiG-29 Su-24 F-5E F-4E Phantom Mirage F1 All told, the IRIAF flies as many as 300 fighters. All are older designs, but have been maintained and, in many cases, upgraded by the indigenous aerospace industry, which has become proficient in reverse-engineering weapons and spare parts -- and perhaps even engines. And the IRIAF has aerial tankers too -- a force multiplier only the most advanced air forces maintain. Veteran aviation correspondent Tom Cooper and his co-writer Liam Devlin wrote a fascinating feature for a recent issue of Combat Aircraft Magazine, profiling the IRIAF. The authors interviewed IRIAF defectors and U.S. Navy aircrew that have tangled with Iranian fliers over the Arabian Gulf. The feature cautions against the Western habit of underestimating the IRIAF: In November 2003, a USAF E-3 Sentry flying a patrol over Iraq tracked a formation of no less than 16 IRIAF F-14As ... This was the largest group of Iranian F-14s detected in flight by the U.S. military since 1997, when nine IRIAF Tomcats were tracked over the southern Persian Gulf by the U.S. Navy. ... During the summer of 2005, several Su-24s were observed operating over the Persian Gulf, armed with Chinese-made C802K-2 anti-ship missiles. ... Iranian Phantoms were sighted as well, usually carrying AIM-7 Sparrow and AIM-9 Sidewinder [air-to-air missiles]. Now that the 1st Fighter Wing has its first F-22 squadron combat-ready, and with the Navy's Super Hornets equipped with electronically-scanned radars, we have the capability to beat the IRIAF. But it wouldn't necessarily be an easy fight. Throw in Iran's SA-15 surface-to-air missiles and you've got a tough air-defense nut to crack. And remember ... an air campaign might be just a prelude to a ground invasion. Last year I stood on the Iraq-Iran border and listened to Iranian armored divisions throw down practice artillery barrages. The Tennessee National Guardsmen I was with (the 278th cavalry regiment equipped with M-1 Abrams tanks) admitted that they couldn't punch through that border if they wanted to. We must find a diplomatic solution to the problem of Iran's nuclear ambitions. --David Axe

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اول از همه از آقا سعيد و ساير مديراني كه امكان ويرايش اين قسمت رو دارن مي‌خوام كه تيتر اين تاپيك رو تغيير بدن ، چون ريسك هميشه واسه‌ي كسي هست كه عملي رو انجام ميده و در حوزه‌ي زماني كنوني اين آمريكا و اسرائيل هستند كه ايران رو تحديد مي‌كنند و در واقع در صورت بروز جنگ اين ريسك رو مي‌پذيرند نه ايران كه از خودش دفاع مي‌كنه . واقعا اين دستور زبان ضعيف از يك مهندس كه در خارج از مملكت در حال تحصیله بعيده

این نیرو هنوز با 80 درصد خلبانان اموزش دیده در زمان شاه ایران پرواز میکنند


مثل اين كه اطلاعات شما خيلي قديميه دوست من ، طبق آمار كمتر از 25% خلبانان حاظر ، در دوره‌ي طاغوت آموزش ديدن و اين با 80% شما زمين تا آسمان فرق داره ، گويا اطلاعات شما واسه دهه‌ي 1360 هست .

این نیرو با خریدهای به موقع و متخصصان


متخصصانه ؟ جالبه ، اين اولين باره كه اين رو از دهن كسي مي‌شنوم ، حتي دوستاني كه به صراحت از رژيم طاغوت پشتيباني مي‌كنند هم تا حالا اين رو نگفتن .

پس از انقلاب اسلامی به پاکستان همراه تمامی لوازم پشتیبانی در عوض اموزش خلبانان اف-7 (!!!) و اورهال این جنگنده ها و اموزش افسران ایمنی فرستاده شدند.


باز هم اطلاعات غلط !!!!! فقط تجهيزات پشتيباني زميني اين جنگنده‌ها در عوض تجهيزات جنگي و 1 يا 2 فروند اف 16 مدل A در اختيار پاكستان قرار گرفت ( اين يعني ايران 3 يا 4 اف 16 داره )

مذاکراتی در مورد باز پس دادن اف-14 تامکتهای نیروی هوایی که نشان عظمت و قدرت این نیرو بودند انجام شد..........


بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ، اين آمريكا بود كه به دست و پا افتاد و در خواست انجام مذاكره‌اي براي بازپسگيري تامكت‌ها نمود نه ايران

اف-15 برای جایگزینی سریع فانتوم ها داشت


بحث خريد F-15 وجود خارجي نداشت ( به علت عدم برتري نسبت به فانتوم )

در حال حاظر این نیرو در سطحی و وضعیتی بسیار درد ناک قرار دارد .


باز هم اطلاعات قديمي و مربوط به دهه‌ي 1360

روابط خوب با روسیه و چین اقدام به نو سازی اف-5 ها کرده


عزيز من ، وقتي اطلاعات نداري مجبوري يه چيزي بپروني ؟ ، يكي از مستشاران روسي رسما از ايران درخواست كرد تا با اف5 پرواز كند ( كابين عقب ) و اين درخواست صراحتا از طرف ايران رد شد . اونوقت شما مي‌گي با هم روي نوسازيشون كار كردن ؟؟؟

25 فروند اف-14


ميگن آدم دروغگو زد حرفاش رو يادش ميره :!:
اگه به آرشيو سايت دانشجو مراجعه كنيد يادتون مياد كه اونجا گفتيد تعداد قابل پرواز تامكت‌ها 16 و تعداد عملياتي 1 يا حداكثر 3 فروند هست . icon_biggrin

با گذشت 30 سال خسته شده و کمبود قطعات به میزان 70 درصد


70% دقيقا ميزانيه كه ايران داره قطعات تامكت رو به روش مهندسي معكوس توليد مي‌كنه . :|

میگ-29 های نیروی هوایی هم از مدل های اولیه بوده و فقط در داگ فابت حرفی برای گفتن دارند و به علت رادار ضعیف به راحتی در فامد توسط اف-16 های اسرائیلی یا اماراتی شکار میشوند


ميگ 29 هاي ايران در حال ارتقاء هستند و بايد به اطلاعتون برسونم كه استانداردشون به سطح SMT ارتقاء داده ميشه و همين طور موتورشون با بهينه‌سازي‌هايي كه در جهاد خودكفايي ارتش روش اعمال شده ، داراي قدرت بالاتر ، برد بيشتر ، مصرف سوخت كمتر و بدون دود هست .

البته با ورود اف-22 به نیروی هوایی امریکا این جنگنده ها باید دیگر صحنه جنگ رو واگذار کرده و مثل برادران عراقی خود به زیر خاک بروند


اولا ما رو با عرب‌هاي سوسمار خور مقايسه نكن ، لطفا ، دوما اف 22 هنوز داراي اشكالات فراوانيه و احتمالا تا 10 سال ديگه هم به طور كامل ( دقت كن گفتم به طور كامل ) وارد نيروي هوايي آمريكا نمي‌شه و به علت هزينه‌‌ي نگه‌داري بسيار بالا احتمالا زياد ازش استفاده نمي‌كنن .

جنگنده هاب اف-7



باز هم اطلاعات غلط و قديمي ، اف7 ها در نيروي هوايي ايران فقط و فقط براي آموزش دانشجويان خلباني استفاده مي‌شوند نه چيز ديگر

زمان قبل از انقلاب یک خلبان روزی 2 تا 3 بار پرواز اجباری داشت در حالی که این پروازها برای هر خلبان در حال حاظر به دو ماه یکبار یا حد اکثر ماهی یک بار رسیده است.
در یک مقایسه ساده میتوان گفت که نیروی هوایی کشورمان در حال حاظر از نظر کمی و کیفی در سطحی بسیار پایین تر از کشوری مثل قزاقستان قرار دارد........


در مورد نذول كيفي سخت در اشتباهيد و مثل اپوزوسيوني‌ها حرف مي‌زنيد ، گروهي كه حتي دولت آمريكا هم ديگه به اطلاعات اون‌ها بها نمي‌ده . از نظر كيفيت آموزش خلبانان از سال 1380 به بعد قوانين و آموزش هاي سختي در انتظار دانشجويان بود و هم‌اكنون هم هست و حتي به اقرار خلبانان آمريكايي كه در عراق خدمت كرده‌اند ، از نظر جسارت و كيفيت پروازي نسبت به قبل از انقلاب رشد چشمگيري داشته‌اند ، مخصوصا در جسارتشون ، كه اين يك افتخاره كه خلبانان اين مملكت جان بر كف هستند نه امثال خلبانان آمريكايي و عرب كه از ترس از زير چتر حفاظتي آواكس‌ها هم بيرون نمي‌آن .

25 فروند اف-14 (عدد 12 فروند اف-14 که تعداد 3 فروند توانایی شلیک موشک دور برد دارند به واقعیت نزدیکتر است).میباشد.


50 فروند تامكت عملياتي و قادر به شليك فونيكس قابل قبول‌تره و همون‌طوري كه در دانشجو هم گفتم تامكت‌هاي ايران به استاندارد B ارتقاء داده شدن و حتي در مواردي عملكرد بهتري نسبت به مدل B اين رهگير كه در خدمت نيروي هوايي ايالات متحده بود انجام داده اند .

25 فروند میگ-29


25 فروند ميگ 29 ارتقاء داده شده به سطح SMT به نظر من براي مقابله با موج اول حمله‌ي احتمالي از طرف اسرائيل كافيه .

البته تعدادی میگ-31 (12 فروند مدل بی در اختیار ارتش و 4 فروند مدل بی ام در اختیار سپاه) به این لیست کوچک دفاع هوایی اضافه میشود .البته این خبر تایید نشده.


24 فروند ميگ 31 در اختيار نيروي هوايي ارتش هست و سپاه فاقد ميگ 31 مي‌باشد ( طبق اطلاعات و مداركي كه مورد تاييد من هست )

جنگنده های اف-5 و اف-4 هم به علت خستگی شدید سازه قدرت عملیات هوایی و داگ فایت کردن ندارند و عملا تنها ممکن است در عملیات های تهاجمی زمینی بکار روند.


در اين زمينه بهتره Reza6662 عزيز كه در اين زمينه تخصص دارن صحبت كنن ( به خاطر ديد منصفانه كه دارن )
فقط من يه چيز رو بگم ، كه تعدادي از فانتوم‌ها و تايگر هاي نيروي هوايي ارتقاء داده شدن و تعدادي هم در حال ارتقاء هستن ، به طوري كه برد رادار فانتوم هاي ايران به 280 تا 300 كيلومتر و برد راداري تايگر ها 80 تا 110 كيلومتر رسيده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنده به علت اینکه اصلا مایل به درگیری در تایپکس خود نیستم جواب نمیدم.جواب رو میسپرم به دوستان فقط میزان اطلاعات شما از انجایی مشخص میشه که میگویید ارتقا اف-14 های ما به میزان بی!!! عزیز من اف14 های ما مشکل اساسی سازه دارن.میدونی این یعنی چی؟ جنگنده ای که سازه اش خسته هست فقط باید بازنشسته بشه.....اونم سازه ای که داره 30 سال کار میکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقایسه نیرو ی هوایی جمهوری اسلامی ایران با نیروی هوایی عراق پیش از جنگ با امریکا
عراق کشوری بود که با نبرد با امریکا به نابودی کشیده شد.نیروی هوایی و پدافندی عراق بارها از نیروی هوایی و پدافندی ایران برتر بود.به همین جهت بررسی و مقایسه این دو نیرو خالی از لطف نخواهد بود........
عراق پس از این که از تجربه 8 ساله نبرد با ایران بیرون امد به سرعت و بدون محدودیتهای سیاسی شروع به باز سازی نیروی هوایی خود نمود.این کشور به این علت که محدودیت های تحریمی نداشت به راحتی قطعات مورد نیز خود را خریداری و حتی بسیاری از جنگنده های خود را مدرن سازی نمود.
این نیرو در سال 1990 شامل:
توپولف-22 -8 فروند
توپولف-16-4 فروند
اچ-6 (مدل چینی توپولف-16) 4 فروند
میراز اف1 -94 فروند
سوخو-7 -30 فروند
سوخو-20/22 -70 فروند
سوخو-25 -60 فروند
سوخو-24 -25 فروند
میگ-19 -30فروند
میگ-23 -90 فروند
میگ-21 -155 فروند
میگ-25 -32 فروند
اف-7 -40 فروند
میگ-29 -30 فزوند

سرنوشت میراژ عراقی که 14 پیروزی هوایی به دست اورده بود همجنین سرنوشت میگ 29 و میگ 23

تصویر تصویر

این نیرو پیش از حمله امریکا دارای 656 فروند جنگنده کاملا اماده نبرد و 16 فروند بمب افکن سنگین بود که تقزیبا 180 فروند این جنگنده ها جنگنده هایی پیشرفته بودند که میتوانستند با نیروی هوایی امریکا مقابله کنند.
جالب است بدونید پس از درگیری بین این نبرو و نیروهای متحدین این نیرو در سال 2002 به میزان زیر تقلیل یافت:


توپولف-22 –4فروند
توپولف-16-تمامی نابود شدند
اچ-6-2فروند
میراز- اف1-45 فروند
سوخو-7- تمامی نابود شدند
سوخو-20/22-15 فروند
سوخو-25-15فروند
سوخو-24- 1فروند
میگ-19- تمامی نابود شدند
میگ-23-20فروند
میگ-21-35فروند
میگ-25- 10فروند
اف-7-40فروند
میگ-29-5فروند

در پی نبرد صحرا تعداد 10 فروند بمب افکن سنگین و 485 فروند جنگنده در زمین و اسمان منهدم شدند که سهم عراق از این نبرد در وا فقط یک اف-18 نگون بخت بود که به وسیله میگ-25 با موشک اکرید منهدم شد.


ادامه دارد........

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فقط میزان اطلاعات شما از انجایی مشخص میشه که میگویید ارتقا اف-14 های ما به میزان بی!!!


باز هم تاكيد مي‌كنم :

تامكت‌هاي ايران به استاندارد B ارتقاء داده شدن و حتي در مواردي عملكرد بهتري نسبت به مدل B اين رهگير كه در خدمت نيروي هوايي ايالات متحده بود انجام داده اند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر ارتقاء تامكت ها به سطح B درست باشد خیلی خوشحال کننده است البته این به آن معنی است که درصد بسیار بالایی از این جنگنده بصورت مهندسی معکوس تولید می شود. در ضمن مقایسه دو نیروی هوایی فقط در تعداد هواپیما نیست. برای اثبات این موضوع بهتر است این دو نیرو (عراق و ایران) را هنگامی که در 8 سال جنگ رو در روی هم بودند مقایسه کنید که منصفانه تر است و گرنه که خلبانان عراقی قبل از حمله آمریکا خودشان را خراب کرده بودند. icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این به آن معنی است که درصد بسیار بالایی از این جنگنده بصورت مهندسی معکوس تولید می شود.


پس از تحريم ايران توسط آمريكا و به دليل كمبود شديد قطعات تامكت‌ها ايران ابتدا اقدام به خريد قطعات از بازار سياه كرد ولي به علت قيمت سرسام‌آور و تعداد كم قطعات اقدام به هندسي معكوس اين قطعات كرد به طوري كه حدود 60 تا 70 درصد قطعات تامكت هم‌اكنون در داخل توليد ميشه و قراره تا پايان سال 1386 اين توانايي به 100% برسه ( لازم به ذكره اعداد 60تا 70 درصد مربوط به چند سال پيشه ) و از سال 1386 به بعد واردات ايران در زمينه‌ي نيروي هوايي ( منظور خريد قطعات هست ) ممنوع مي‌شه . كه اين افتخاري واسه ايران و ايراني هست .

در مورد ارتقاء تامكت‌ها هم بايد بگم بعد بگم كه اين ارتقاء ها در رادار ، موتور ، سيستم اويونيك و كاكپيت اين رهگير هست . لازم به ذكره كه اين ارتقاء توسط مهندسين داخلي اعمال شده و برخلاف ادعاها نه چين و و نه روسيه در اين زمينه هيچ كمكي به ايران نكرده ، يعني جهاد خود كفايي ارتش اين اجازه رو نداد و بر اين اعتقاد بود كه جوانان ايراني مي‌توانند و ديديم كه بيراه هم فكر نكردن . در ساير هواپيماهاي نيروي هم ارتقاء اعمال شده به طوري كه فانتوم‌هاي توانايي بسيار بالايي كسب كردن و در حد اف 15 قابل اطمينان هستند .

در مورد آقاي GOLDEN-CROWN كه گفتن هواپيماهاي دچار خستگي سازه هستن هم بايد بگم ، اگه اطلاعاتتون رو به روز كنيد متوجه اين موضوه مي‌شيد كه ايران توانايي ساخت بدنه ، شيشه ، لاستيك و ساير قطعات مورد نياز هواپيما رو كسب كرده و اين با جايگزيني بعضي قطعات فرسوده و از رده خارج باعث شده كه خستگي سازه در هواپيماهاي ايران يا كمتر به چشم بياد يا اصلا به چشم نياد ، بهتره هر جا كم ميارين دم از خستگي سازه نزنيد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نام خداوند بخشنده مهربان
و با یاد شهدای انقلاب و جنگ که هر چه داریم از برکت خون آنهاست

و با درود فراوان به حقیقت جویان بیداردل
باتشکر از ارسالهای روشنگرایانه سعید و احمد و همین طور نظرات منصفانه سینا

هیچکس با تحلیل و تفسیر منصفانه نیروی هوایی مخالف نیست همین طور که قبلا دیگر دوستان هم این کار را کرده بودند
تقریبا به هر چیزی که میخواستم اشاره کنم دوستانم احمد,سعید و سینا اشاره کردند ولی ذکر چند نکته دیگر به نظرم لازم است

در این جا صحبت از خستگی سازه هواپیماها شد اولا باید بررسی کرد که برای سازه هواپیماها چه مشکلاتی بعد از گذر زمان پیش میاید:
1-کربوره و دکربوره شدن ساختارهای فولادی
2-پدیده خستگی در اثر وارد امدن تنشهای مکرر بر سازه جنگنده
سوال اینجاست که آیا سازندگان این جنگنده ها از این مسائل بی اطلاع بودند و آیا تاثیر این فاکتورها در طراحی دخیل نشده؟
جواب این سوالات را از این جا مشخص میشود که حدود 250 فروند فانتوم در نیروی هوایی اسرائیل موجود است و کمی هم کمتر از این تعداد در نیروی هوایی امریکا (و تعداد زیادتری هم در دیگر کشورها از جمله ترکیه)
شاید گفته شود که آنها مورد بهسازس قرار گرفته اند ولی باید گفت که چیزی که بهسازی شده سیستم راداری و اویونیک پروازی و همین طور سیستم تسلیحاتی این پرندها بود(تقریبا کاری که ایران هم در حال انجام آن است) و نه سازه و اسکلت هواپیما.
در مورد تاثیر برتری تکنولوژی و تسلیحاتی جنگنده های متحدین همین بس که در نبردهای هوایی ما بین سوریه و اسرائیل در سالهای 1979 تا 1983 مجموعا حدود 30 بار F15های اسرائیلی مورد اصابت موشکهای هوا به هوا از طرف میگهای 21و23و25 سوریه قرار گرفتند
تصویر
با در نظر گرفتن این موضوع که خلبانان ایرانی به مراتب از همتاهای عرب و غیر عرب خود برتر هستند و این حقیقت که F15های اسرائیلی توسط جنگندهای عقب افتاده سوریه مورد اصابت قرار گرفتند دیگر نباید ایران را در نبرد هوایی یک حریف از پیش باخته دانست و این چیزی است که امریکایی ها به خوبی میدانند گرچه ادعای دیگری دارند
اما میگهای 29 ایرانی
خب...اگر به تصاویر میگ 29 اس ام تی که در نمایشگاه هوایی دبی سال 2005 به پرواز در آمد توجه کنید میبینید که در بین پرچم کشورهای دارنده اس ام تی پرچم سه رنگ کشورمان جلوه دیگری دارد واین یعنی جنگنده های میگ 29 ایران در حال ارتقا تا سطح اس ام تی هستند
در مورد تامکتهای ایران هم توضیحات احمد و سعید کافی بود و دیگر نیازی به پرچانگی من ندارد
اما در مورد مقایسه نیروی هوایی ایران با عراق(نیروی هوایی و پدافندی عراق بارها از نیروی هوایی و پدافندی ایران برتر بود)
جدا شوخی جالبی بود مخصوصا وقتی این نکته را در نظر میگیریم که در اواخر جنگ هم که تعداد تامکتها و فانتومهای عملیاتی به شدت کاهش یافته بود و عراق هم با در یافت جنگنده های مدرن میراژ و سوپر اتاندارد نیروی هوایی خود را مجهز کرده بود خلبانان جسور ایرانی عرصه آسمان کشورمان را برای بعثی ها خالی نکردند.
در مورد دیگر پروژهای نیروی هوایی هم میتوان به تاپیک نیروی هوایی ایران خسته اما پرتوان(شیر پیر)مراجعه کرد.


و.........

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مثل اينكه اين دوستمون GOLDEN-CROWN از تاكتيكهاي جنگهاي نا متقارن هيچ اطلاعي نداشتن كه اين مقاله رو نوشتن . اگه قرار به شكست بود كه تمام معادلات ضد حزب الله لبنان بود اما آخرش كي شكست خورد ؟ در ضمن هميشه در مسائل مهم بايد آدم از خودش بپرسه بعدش كه چي ؟ به فرض هم كه USA به ايران حمله كنه كه تاسيسات هسته اي ما رو بزنه . بعدش كه چي ؟ آيا مثل عراق نابود مي شن . آيا ديگه ايران نمي تونه اونا رو بسازه . تازه از كجا معلوم بشه به آمارهاي شما كه بيشتر به آمارهاي اول انقلاب ميمونن تكيه كرد . شما جوري نوشتين كه انگار نيرو هوائي نشسته و تو اين 30 سال هيچ كاري نكرده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.