karkas

آشنایی با یکی دیگر از تانک های جنگ جهانی دوم به نام Sentinel

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام

بنابر کمبود موضوعات در مورد تسلیحاتی که در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت تصمیم گرفتم اون سلسله تاپیک های مربوط رو ادامه بدم . که البته دلیل ادامه ندادن اون ها بی توجهی دوستان بود که گفتند بزار در کوزه آبش رو بخور ولی اصلا مهم نیست چون وضع سایت خرابه و همش مطلب جنگ ایران و امریکا است . به هر حال .
در جنگ جهانی دوم مهمترین کشور ها و قدرتمند ترین کشور های دنیا حضور داشتند و همین جنگ باعث به وجود آمدن تجهیزاتی بود که امروزه با ارتقاع مورد استفاده قرار می گیرند . همونطور که می دونید در جنگ جهانی دوم کشور استرالیا هم حضور داشت و تجهیزاتی رو به میدون جنگ اورده بود که اعم بودن از تانک ها و خودرو های زرهی . یکی از همین تانک های قدرتمند Sentinel tank نام داشت . سنتینل در واقع برای جنگ در شرایط آب و هوایی و جوی اروپا طراحی شده بود و همچنین هدف دیگر ساخت این تانک مقابله با تهدیدات در خاک اروپا و مقابله با ژاپن بود البته نا گفته نماند که این تانک زیاد در جبهه های نبرد حضور نداشت و در صورتیکه در سال 1941 طراحی شده بود ولی نمونه های بعدی آن روی جنگ را ندیدند . سنتینل در اصل در سال 1941 طراحی و در سال 1942 به مرحله تولید رسید . سنتینل به بیش از 3 نمونه تقسیم می شود . نمونه اول AC I "Sentinel" بود و نمونه دوم و سوم به ترتیب AC III و همچنین AC IV بودند . در طراحی نمونه اول این تانک یعنی AC I "Sentinel برنامه ریزی شد که این تانک به یک توپ pounder تجهیز شود که تانک رم کانادا هم به یک چنین توپی تجهیز بود .

توضیحات کلی تانک

طراحی موتور این تانک طوری بود که مناسب پنهان کاری بود و برای ضربه ها و حمله های غافل گیر کننده مورد استفاده قرار گرفت . این تانک به دلیل دارا بودن به موتور سیسترونیک قادر بود با کمترین صدا و با حداکثر سرعت حرکت کند ولی همین موتور باعث می شد که سرعت و برد بسیار پایینی داشته باشد . یکی از اقدامات مهم استرالیا برای افزایش برد و سرعت طراحی تانک نسل دوم بود یعنی همان تانک AC III . سرعت سینتینل 48 کیلومتر در ساعت بود و برد آن تقریبا 170 کیلومتر و همین امر بود که باعث شد در دقایق آغاز ورود 20 سینتینل به میدان جنگ بیش از 14 دستگاه از آن توسط تانک های آلمان نابود شد . این امر بود که باعث شد استرالیا به فکر ساختن نوعی بهتر و سریع تر با زرهی قوی تر بیفتدد . طراحی اول AC III جابجایی موتور سیسترونیک بود که طی این امر موتور کالنای44 جای موتور سیسترونیک را بگیرد . هدف دوم تعویز مدل های چرخی و مداری کاستریپ ها بود که طی این عمل با چرخش 23 درجه به صورت عمودی این تانک برد بیشتری پیدا می کرد . در این امر وزارت دفاع استرالیا مجبور شد بودجه بیشتری را برای این تانک بر روی میز کار گبزارد . کار دیگر تغییر زرهی به مدل K45-O34 بود که طی آن زرهی قدرتمند تر و بهتر کسب کرد . و این باعث شد که سرعت AC III به 65 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کند . نمونه دوم در سال 1944 وارد اروپا شد و خیلی خوب توانست با تانک های آلمانی به مبارزه بپردازد . یکی دیگر از تغییرات اساسی و خوب در تانک سینتینل تعویض و جابجایی جنگ افزار آن بود . در نمونه بعدی یعنی AC III علاوه بر افزایش برد و سرعت تغییراتی هم در زمینه جنگ افزاری تانک انجام شد . تانک AC III به یک توپ 57 میلیمتری و یک کالیبر 45 میلیمتری تجهیز شد . نمونه های اول و دوم این سری تانک های کروزر استرالیا به نام های AC III و Sentinel جزو نمونه های محدود و تقریبا کم قدرت در مقابل تهدید های آلمان بودند . طراحی این تانک ها برای مبارزه با تانک های پنتر و تایگر بود که هیچ کدام موفق به این پیروزی نشدند و بیشتر آمار انهدام این تنک ها از سوی تانک های پنتر می آیند . ولی نمونه سوم که هیچ گاه پا به جنگ جهانی دوم نگذاشت نمونه ای متفاوت و چشمگیر بود که قدرت آتش ، سرعت ، برد و قیمت بسیار مناسبی داشت . در یکی از سایت های نظامی استرالیا این نوشته شده است که اگر این تانک زود تر به میدان جنگ می آمد استرالیا در میدان های جنگ این چنان تلفات نمی داد .

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

تانک نسل سوم کروزر استرالیا

همانطور که گفته شد تانک نسل سومی از این دسته تانک ها به وجود آمد به نام AC IV . تانکی بسیار قدرتمند با قدرت آتشی فوق العاده . یکی از ویژگی های ارزنده تانک AC IV وجود قدرت آتشی بالا با توپ 80 میلیمتری است . سرعت تانک AC IV به 75 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کرده و برد آن به بیش از 400 کیلومتر . طرز ساخت این تانک از نمونه های قبلی الگو برداری شده بود ولی از لحاظ ارتفاع و طول و همچنین تقریبا همه چیز متفاووت بود . موتور کالنای44 که در تانک نمونه دوم قرار داشت عوض شد و به جای آن از موتور BASTER9K استفاده شد . ولی این موتور بر روی این تانک دوام زیادی نیاور چراکه این موتور بعد از حرکت حدود 30 دقیقه شروع به خارج کردن بوی بدی در کابین می کرد و طراحان مجبور شدند که موتور NGP2 را برای این تانک برگزینند . این موتور قوی ترین موتور تانک در استرالیا بود که محدود تانکی از این موتور استفاده می کرد ولی هزینه بالایی داشت . ولی همین موتور باعث شد که سرعت بال و چابکی سریعی در تانک وجود داشته باشد . از مرحله تانک که بگزریم به مرحله جنگ افزار و زره آن می رسیم . در زمینه جنگ افزار AC IV به یک توپ 80 میلیمتری و یک توپ 57 میلیمتری قابل تجهیز بود . قدرت توپ 80 میلیمتری بسیار بالا بود ولی می توان گفت قدرت آتش توپ 57 میلیمتری زیاد نبود و سیستم های کارکربونیک تانک را با مشکل ایجاد می کرد . بعد از آن نوبت به برجک LF93R این تانک می رسد که بنابر کاسترویکی که در مرحله سومی اجرای توپ وجود داشت این برجک بسیار خوب عمل می کرد ولی یکی از نقائص آن وجود برخی از اسپات های گازوئیلی در آن بود و همین امر سبب شد تا سرعت کمتری در چرخش داشته باشد . توضیحات کامل در مورد Sentinel tank :
نمونه : کروزر
کشور سازنده : استرالیا
سال طراحی : 1941
شرکت سازنده : New South Wales Railways
سال ورود به خدمت : 1942
شماره بدنه : 65
وزن : 27.5 تن
طول : 6.35 m
عرض : 2.8 m
ارتقاع : 2.56 m
سرنشینان : 5 نفر ( فرمانده ، توپچی ، تلفن چی ، راننده و آماده کننده گلوله ها )
سلاح های قابل استفاده در سه نمونه تانک ها : توپ 65 میلیمتری ، توپ 80 میلیمتری ( فقط برای نسل سوم ) و توپ 57 میلیمتری .
موتور : 3 x Cadillac و 330 hp
قدرت/سنگینی : 12hp
برد : 170 کیلومتر
سرعت : 48 کیلومتر در ساعت
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آرش جان سلام. این که کسی نظر نمی ده دلیل نمی شه که کسی مطلب رو نخونده. بعضی از مطالب جوری عرضه می شوند که در نهایت خواننده فقط می تونه یه متشکرم بنویسه ولی از نظر فنی تمام حرفها داخل تاپیک زده شده و نمی شه چیز جدیدی به اون اضافه کرد. بعدش هم دوستان دنبال اخبار هستند خوب اینکه خیلی ناراحتی نداره. هر کسی یه جوره دیگه. خودت رو ناراحت نکن. مهم اینه که اون کسی که باید کار شما رو ببینه و دوست داشته باشه، می بینه ودوست داره. برادر کوچک شما رضا.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب آخه برادر من اینجا که خبرگزاری ایرنا نیست یا فارس . اینجا سایت نظامی است . در تیتر اول سایت من نمی بینم نوشته باشه خبری و نظامی . 60 درصد مطالب سایت خبره . صفحه اخبار در انجمن رو نگاه بندازی 3 برابر بخش های دیگه مطلب داره icon_cool خبرهم حدی داره :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آرش جان دستت درد نکنه برادر. کارت مثل همیشه عالی بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام . من يه سوال دارم ؟ اسم گلوله هاي DU penetrator و KE penetrator شنیدید . KE penetrator یه شکل خاصی دارن مثل پوکه گلوله توپ هستن که یه دارت ( یه میله نوک تیز ) از وسطش بیرون اومده . DU penetrator یه گلوله به ظاهر عادیه ولی توی یه عکس از توی یه خاکریز عبور کرده و از یه طرف بدنه تی-72 داخل رفته و از طرف دیگه بیرون اومده . لطفا منو راهنمایی کنید . icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
osipovichsukhoi عزیز


متاسفانه من سؤال شما رو متوجه نشدم .


در زیر عکس DU penetrator هست که اگر دقت کنید تقریبا شبیه نوک بالایی موشک شهاب 3است .


تصویر
تصویر

ولی نگفتی که همین گلوله DU penetrator با چه کالیبری است icon_cool


در عکس زیر هم تصاویری هستند از گلوله KE penetrator :

تصویر
تصویر
تصویر

یک توضیح در مورد گلوله KE penetrator و DU penetrator بدم .

ببین osipovichsukhoi عزیز .

اساسا گلوله DU penetrator برای نفوذ در انواع و اقسام تجهیزات ساخته شده . طور طراحی این گلوله به این شکل است که بعد از شلیک از بدنه اصلی خارج می شه و به شکل یک موشک نوک تیز به صورت هدف حرکت می کنه . یعنی از بدنه اصلی جدا می شه ./ ولی باید بگم که با اینکه شکل موشک به خودش می گیره ولی مواد منفجره ای درش قرار نداره و بیشتر برای سوراخ کردن و صدمه به تجهیزات مورد استفاده قرار می گیره مخصوصا در جنگ های چریکی . و باید گفت که این گلوله بسیار قدرتمند است و قادر است به صورت بسیار قوی در هر جا نفوذ کنه و می شه این گلوله رو جزو گلوله های برتر جهان قرار داد و در 5 تای اول . بهتره به عکس زیر یک نگاه بندازی .

تصویر

در مورد گلوله KE penetrator هم بگم که این گلوله هم یک چنین خاصیتی داره یعنی به شدت قادر است در تجهیزات دشمن نفوذ کنه و بعد از شلیک از بدنه جدا می شه همونطور که در شکل بالا می بینی . و جالب اینه که بعد از جدا شدن از بدنه سرعت اون بیشتر می شه . البته بزار اضافه کنم که این گلوله یک تفاوت اساسی با DU penetrator داره . گلوله KE penetrator ( البته در نمونه های بزرگ با کالیبر 120 میلیمتری ) به یک موتور NR84 گوچک تجهیز است که بعد از جدا شدن از بدنه اصلی این موتور شروع به کار کردن می کنه و سرعت افزایش پیدا می کنه .
تصویر
گلوله های DU penetrator بسیار قدرتمند هستند و می شه گفت قدرت بالا تری نسبت به KE penetrator دارند ولی میزان تخریبشون تقریبا در یک حد هست . کشور های استفاده کننده از KE penetrator هم آمریکا ، روسیه ، فرانسه انگلستان ، آلمان ، ژاپن ، چین کره جنوبی و آفریقای جنوبی هستند که می شه گفت در کل دنیا 1,188,273 گلوله از مدل DU penetrator وجود داره . در عکس زیر هم تصویر یک گلوله DU penetrator 105 میلیمتری رو می بینید .

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینجور که من فهمیدم این مهمات KE penetrator از انرژی جنبشی و سرعت خودتش برای نفوذ در مواد سخت استفاده می کنه نه انرژی حاصل از مواد منفجره. مثه یه شمشیر که شما بخواهید با سرعت و شتاب داخل زره حریف وارد کنیدش.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار جالب بود. اگر به تانک استرالیایی نگاه کنید می توانید شباهت ان را با تانک شرمن امریکایی ببینید. شاسی و بدنه و شنی ها شبیه هست. در مورد مهمات هم دستت درد نکنه.من می دونستم مخصوص سوراخ کردنه ولی نمی دونستم که جدا میشه و یه میله ی نوک تیز وارد تانک یا وسیله ی دشمن می شه. دستت درد نکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من توی عکس دیدم که گلوله حاوی مقداری اورانیوم هست دلیلش چیه و چه تاثیری میتونه داشته مسئله بعدی اینکه اون چیزی بعدا ازش جدا همون حفاظ ضد تشعشع اورانیوم هست یا کابرد دیگری نکته اخر اینکه موتورش چطوری راه میفته اگه یکی از دوستان لطف کنه ممنون میشم :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من توی عکس دیدم که گلوله حاوی مقداری اورانیوم هست دلیلش چیه و چه تاثیری میتونه داشته
مسئله بعدی اینکه اون چیزی بعدا ازش جدا همون حفاظ ضد تشعشع اورانیوم هست یا کابرد دیگری نکته اخر اینکه موتورش چطوری راه میفته اگه یکی از دوستان لطف کنه ممنون میشم :lol:

منظورت مواد اورامیومیه یا گلوله ی اورانیومی؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گلوله اصلی اورانیومی نیست بلکه منظورم قطعات اورانیومی هستند که پشت گلوله قرار دارند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این نوع گلوله ها از نوع APFSDS هستند که مخفف Armor pricing fin stablized with discarding sabot می بلشد . یعنی زره کوب موازنه شونده با بالچه با کفشک دور انداختنی . اون تکه هایی هم که در حال پرواز گلوله از اطراف میخ اصلی جدا می شوند واشر مانند هایی هستند که در لوله انرزی فشار گاز باروت را در پشت سر نگه داشته و باعث پرتاب و فیکس شدن میخ در لوله توپ می شوند . این نوع گلوله ها برای از کار انداختن تانک و کشتن خدمه ان بکار می روند و مثل میخ از یکور تانک وارد و از سوی دیگر با توجه به قطر زره خارج می شوند . کارایی انها مانند گلوله های ضد زره در سلاح های دستی و مسلسل ها می باشد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.