ALI

آشنایی با خودروی تانک بر قدرتمند KZKT-7428 ساخت شوروی سابق

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام دوستان

خب به افتخار ورود آقا سعید در این تاپیک به معرفی خودروی تانک بر قدرتمند KZKT-7428 ساخت روسیه میپردازیم.


در این تاپیک با یک تانکبر قدرتمند و فوق العاده ساخت روسیه آشنا میشویم. تانکبر KZKT-7428

این تانکبر قدرتمند در پی اعلام نیاز ارتش سرخ شوروی به یک خودروی تانکبر که بتواند تانکها و نفر بر های ارتش را در مسافتهای بسیار طولانی (به دلیل وسعت خاک شوروی ) و همچنین سرعت و قدرت کافی که تانکها را با بیشترین ضریب امنیت به مناطق مورد نیاز برساند ، توسط کارخانجات IRM روسیه در سال 1967 به تولید رسید.


تصاویری از این هیولای تانکبر


تصویر


تصویر


به تصویر زیر خوب دقت کنید. ببینید تانک تی 72 را چه جالب بر روی تانک بر استتار کرده اند؟؟؟.....


تصویر



مهمترین ویژگی این خودروی تانکبر ، برد فوق العاده زیاد آن است. این خودرو دارای سه مخزن سوخت است. مخزن سمت چپ با ظرفیت 550 لیتر ، مخزن سمت راست با ظرفیت 410 لیتر و یک مخزن کوچک 120 لیتری تخت در بالای دیفرانسیلهای عقبی خودرو تعبیه شده است. با این سه مخزن سوخت این تانکبر میتواند مسافتی معادل 1600 کیلومتر را بپیماید. موتور این تانکبر از نوع استرلینگ است. این موتورها دارای کمترین مصرف سوخت بوده و در مسافتهای طولانی ( که موتورهای معمولی در آن داغ میشوند و نمیتوانند به مسیر خود ادامه دهند) کوچکترین اشکالی پیدا نمیکنند. موتورهای استفاده شده در تانکهای سری تی تا تی 72 همگی از این نوع موتور است و این خود دلیلی بر بی نظیر بودن موتور این خودرو و در مجموع کل این خودرو در مسافتهای طولانی است . ویژگی دیگر این خودرو قابلیت طی مسیرهای طولانی به صورت یکسره میباشد. به عنوان مثال این خودرو (البته اگر خدمه آن بتوانند دوام بیاورند) میتواند با مخازن سوخت کاملا پر ، مسیر اهواز تا مشهد را به صورت یکسره و بدون کوچکترین توقفی طی کند. تانکبرها با موتور پیستونی این قابلیت را ندارند. موتور این تانکبر دارای 650 اسب بخار قدرت میباشد. گیربکس این خودرو از نوع ZF1 است و تمام اتوماتیک است. دیفرانسیلهای این خودرو از نوع مستقل میباشند که بیشترین قدرت مانور و انعطاف پذیری را در مناطق مختلف برای خودرو فراهم میکند. چرخها و تایر های این خودرو از نوع رادیال میباشند و بر روی تایرهای خودرو عاجهایی از جنس فولاد قرار میگیرد که کار حرکت خودرو را در مناطق پوشیده از برف آسان میسازد. در صورت استفاده از خودرو در مناطق غیر برفی عاجها را از تایر جدا میسازند. این تانکبر در مجموع میتواند با کمرشکن معمولی یک تانک و با یک الاکلنگی و کمرشکن دوبل دو تانک را جابجا کند. در مجموع این تانکبر بیشتر برای مناطق سردسیر مثل روسیه کاربرد دارد. این تانکبر قدرت کششی معادل 130 تن را دارد. این خودرو دارای یک سیستم گرمکن خودکار است که فضای داخل خودرو را گرم نگه میدارد. این خودرو دارای دو قرقره قدرتمند تمام هیدرولیک است که خودرو را قادر میسازد تانکهای صدمه دیده را بر روی کمرشکن بکسل کند. این تانکبر دارای 4 خدمه است. یک نفر راننده و سه نفر مسئول استقرار تانک بر روی کمرشکن. سیستم تعلیق قدرتمند این تانکبر از نوع مرکب روغنی و بادی است. شیشه های این خودرو در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری مقاوم هستند. این خودرو در حالت معمولی غیر مسلح است ولی در صورت نیاز میتوان آن را به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز کرد. این مسلسل بر روی بام خودرو مستقر میشود. این خودرو مجهز به تجهیزات الکترونیکی مثل سیستم مکان یاب ماهواره ای(GPS) و سیستم ارتباط راداری میباشد. فوردینگ این خودرو 1.7 متر است به این معنی که از رودخانه هایی به عمق 1.7 متر میتواند به راحتی عبور کند.
به طور کلی این خودرو یکی از قدرتمند ترین خودروهای تانکبر موجود در جهان است و از نظر هزینه های تعمیر و نگهداری یکی از کم خرج ترین و بصرفه ترین تانکبرهای حال حاضر جهان به شمار می رود.



نمایی از سیستم تعلیق قدرتمند خودرو


تصویر


تصویر زیر مکان نصب مسلسل 12.7 میلیمتری را بر روی بام خودرو نشان میدهد.



تصویر



سیستم تمام هیدرولیک گرداننده قرقره های بکسل


تصویر



مشخصات کلی تانکبر KZKT-7428



کشور سازنده / کمپانی سازنده: شوروی سابق / IRM
سال ورود به خدمت:1967
طول کشنده: 10.5 متر
عرض کشنده: 2.7 متر
ارتفاع کشنده: 2.25 متر
فوردینگ: 1.7
تعداد خدمه: 4 نفر . یک نفر راننده و سه نفر مسئول استقرار تانک بر روی کمرشکن خودرو
تسلیحات: در صورت نیاز میتوان به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز کرد
حجم مخازن سوخت:1080 لیتر
توان حمل و جابجایی بار: 130 تن
برد: 1600 کیلومتر با یک بار سوخت گیری
موتور: یک دستگاه موتور قدرتمند استرلینگ
قدرت موتور: 650 اسب بخار
کشورهای دارنده: شوروی سابق ، روسیه فعلی / کشورهای شرق اروپا و مشترک المنافع از این تانکبر استفاده میکنند. آلمان شرقی هم از استفاده کنندگان این تانکبر بود.



تصاویر گوناگون از خودرو



تصویر



تصویر



تصویر


نمایی از پشت خودرو و کمرشکن آن


تصویر


تصویری از مدل 5 اکسل خودرو که برای حمل تانکهای فوق سنگین و به تعداد بیش از یک دستگاه کاربرد دارد.


تصویر


نمایی از خودرو در حال حمل تانک تی 90


تصویر


نمایی دیگر از خودرو از جلو


تصویر


این خودرو در ارتش شوروی سابق و روسیه فعلی کاربرد گسترده ای دارد و از آن تنها در جابجایی تانک استفاده نمیشود. بلکه برای حمل و نقل محموله های سنگین نظامی هم از آن استفاده میشود. به تصویر زیر دقت کنید.



تصویر



خب دوستان انشا الله از مطالب استفاده و لذت کامل را برده باشید.
در آینده یک تانکبر انلیسی که در جریان نبرد نرماندی در جریان جنگ دوم جهانی تانکهای شرمن متفقین را با موفقیت جابجا میکرد ، خدمتتان معرفی خواهم کرد.

موفق باشید


خاک پای همگی دوستان
العبد داش علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا علی باز هم که گل کاشتی داداش :oops: خیلی ممنون . خسته نباشید واقعا مطلب جالب و عالی بود . فکر نکنم چنین مطالبی به زبان فارسی گیر بیاد ولی الان با زبان شیرین فارسی ما هر مطلبی در مورد مسائل و تجهیزات نظامی بخوای داریم . واقعا آقا علی خسته نباشید که گل کاشتی . تانکبر قدرتمندیه . جلوی این خودروی تانکبر مثل موشک انداز اسکاد است و یا توپول ام . به هر حال خیلی ممنون . icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی جان مطلب خیلی جالبی بود. دست شما درد نکند بابت زحماتی که میکشید. مطالب ارسالی شما را میتوان اولین به زبان فارسی در این دنیای مجازی دانست. تشکر. rose

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان از اظهار لطفتان ممنونم


این مطلب یادم رفت که این خودرو قیمتی معادل 190000 دلار آمریکا دارد.



آرش جان دقیقا درست گفتی خودروی حامل موشک اسکاد ، مدل B این خودرو است که از موتور پیستونی کوچک استفاده میکند.


خودروی حامل موشک توپول ام 1 هم مدل VB همین خودرو است ولی با شاسی یکپارچه ( نه کمرشکن)



تصویری از خودروی حامل موشک توپول ام یک


تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راستی علی جان میتونی یه آمار از هزینه ساخت این خودروها بدی؟ منظورم اینه که اگر ما یه همچین خودرویی تولید داخل کنیم چقدر تموم میشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته من از شما عذر خواهی میکنم اشتباهی رخ داده است. این خودرو قیمتی در حدود 900000 دلار دارد که من اشتباها نوشتم 190000 دلار.


به تصویر زیر دقت کنید.



تصویر




تصویر بالا کشنده ولوو Volvo FH16 ساخت ایران را نشان میدهد. این کشنده ، پیشرفته ترین کشنده حال حاضر جهان به شمار میرود. قیمت نقدی فروش این کشنده در ایران 155 میلیون تومان است. این کشنده از نظر شاسی و موتور فوق العاده است. موتور آن 660 اسب بخار است. من خودم این خودرو را رانده ام. فوق العاده خودروی نرم و راحت و دنج و قدرتمندی است. هزینه های عمده تولید این کشنده ( البته به جز هزینه های تحقیقات و سرمایه گذاری ) به سه دسته تقسیم میشوند : دسته اول ، هزینه های ساخت موتور . دسته دوم ، هزینه های ساخت شاسی و اتاق . دسته سوم ، هزینه های سیستمهای جانبی خودرو مثل تعلیق و انتقال قدرت و دیفرانسیلها. یک تانکبر یک قسمت هزینه بیشتر از کشنده های معمولی دارد و آنهم سیستمهای تورم باد مرکزی و این گونه سیستمها. یک خودروی تانکبر تفاوت چندانی در تولید با یک کشنده معمولی ندارد. فقظ بعضی قسمتهای تانکبر را مثل اکسلها و دیفرانسیل ها را میبایست قدرتمند کرد که توان حمل تانکهای سنگین را در مسافتهای طولانی داشته باشد. البته من از قیمت تمام شده کشنده ها خبر ندارم ولی همین کشنده ولوو که در بالا تصویر آن را میبینید میبایست حدودا اگر اشتباه نکنم 60 میلیون تومان برای شرکت سازنده آب خورده باشد. به عنوان مثال خودروی ببر 400 که در ارتش و سپاه ایران استفاده میشود. این خودروی تانکبر اصولا امکاناتی در حد تانکبرهایی که تاکنون معرفی کردم را ندارد. مثل سیستم تورم باد مرکزی و ... . این تانکبر یک تانکبر معمولی است. البته خودروی بدی نیست و توان جابجایی آن قابل قبول است. این خودرو همان مرسدس بنزهای 2626 است که در کارخانجات ارتش موتور آن را با موتورهای V12 MTU تعویض کردند و شاسی آن را با اتصال شاخه های فولادی برای حمل تانک قدرتمند کردند و سپس اکسل ها را به شدت تقویت کردند. پس میبینیم که یک کشنده معمولی را میتوان به راحتی تبدیل به یک تانکبر قدرتمند کرد. پس با این حساب تولید یک خودروی پیشرفته و قدرتمند تانکبر در کشوری مثل ایران که صاحب تکنولوژی در ساخت این خودروهای سنگین است نباید بیش از دویست و پنجاه میلیون تومان آب بخورد.



البته همانطوری که قبلا گفتم ایران در حال طراحی و تولید یک تانکبر بسیار قدرتمند با فرمت 12*4 است که توان حمل باری در حد 230 تن بار را خواهد داشت و در مجموع سه تانک را میتواند با هم جابجا کند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر علی جان از توضیحات مفید شما. پس با این حساب (هزینه تولید 250 هزار دلار برای هر تانکبر) بودجه چندان زیادی برای تانکبرهای جدید متقبل نخواهیم شد. اون تانکبر جدید هم که گفتی با توان حمل 3 تانک (هر 3 تانکی از تانکهای ایران) کیفیت جابجایی ادوات زرهی رو بسیار افزایش خواهد داد. میتونم بگم که ما حداقل به 200 دستگاه از تانکبر مذکور نیاز داریم و باید تولید شود. راستی از هزینه های تولید نفربر و تانک هم خبر داشتی تو پی ام یه توضیحاتی بدی ممنون میشم. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته به نظر من هم اگه علی الحساب 50 تا داشته باشیم بد نیست بهتره رو تولید داخلی تمرکز کنیم که بعدا مثل خر تو گل نمونیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواستیم یکم با بچه ها بخندیم !!قصد بدی نداشتیم!! می شه ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل و صنایع دفاع این کار رو انجام بدن! icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از توضیحات داش علی عزیز ممنونم . شما گفتی مدل بی این خودرو همون خودروی حامل اسکاد هست . نظر شما در مورد خودرویی که حامل موشک شهاب است و ما داریم ازش به عنوان حامل موشک استفاده می کنیم چیه؟؟ احتمال داره که همین خودروی حامل شهاب 3 یک نمونه دیگر داشته باشه که بشه به عنوان یک خودروی تانکبر ازش استفاده کرد . اگر اینطوری است پس باید قیمت همون خودروی حامل تانک رو با قیمت خودروی حامل موشک البته از همون خانواده تقریبا یکی دونست ولی احتمالا بیشتر . می شه نظرتون رو لطف کنید آقا علی .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تصاویری از خودروی حامل موشک شهاب3 و قدر1


تصویر



تصویر



تصویر



خودرویی که موشک شهاب 3 و قدر 1 را حمل میکند ، همانطوریکه در تصاویر بالا میبینید ، خودروی قدرتمند مرسدس بنز 2626 است. این خودرو را همه ما در جاده های خارج شهر دیده ایم. موتور مرسدس بنز 2626 دارای 420 اسب بخار قدرت میباشد. ولی خودرویی که در تصویر بالا میبینید موتور آن در کارخانجات ارتش تعویض شده است و یک موتور 650 اسب بخار V12-MTU جایگزین آن شده است. شاسی اصلی خودرو با اتصال شاخک های فولادی بسیار تقویت شده است. به چرخهای خودرو دقت کنید. از نوع رادیال عاجدار است که تردد خودرو را در همه شرایط جغرافیایی سهل و آسان میکند.


این خودرو دارای دو مدل است: یکی همین که در تصویر میبینید خودروی حامل موشکهای شهاب 3 و قدر 1 است که البته نام این مدل خودرو را نمیدانم . مدل دیگر این خودرو مدل تانکبر آن است که با نام ببر 400 مشهور است. این دو خودرو در بسیاری از موارد شبیه به هم هستند. ولی یک سری تفاوتهایی بین آنها وجود دارد. در مدل موشک بر این خودرو چهار پمپ قدرتمند هیدرولیک وجود دارد که کار قائم کردن موشک را انجام میدهند. در حالیکه در مدل تانکبر این خودرو اکسلها و گیربکس خودرو به شدت تقویت شده است تا بتواند کار حمل تانکهای سنگین را بدون کوچکترین مشکلی انجام دهد. در ضمن خودروی حامل موشک یک سری تاسیسات الکترونیکی بیشتر از مدل تانکبر دارد. مدل تانکبر نیز دارای شاسی بسیار قوی میباشد.


این را هم اضافه کنم : من از قیمت تمام شده این خودرو خبر ندارم. ولی در مجموع مدل موشک بر این خودرو به لحاظ داشتن تجهیزات الکترونیکی ، از ببر 400 گرانتر است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داش علی از مقالت ممنون. راستی اون تانکبر شوروی 16 چرخه برای پیچیدن به مشکل بر نمی خوره؟ luftwaffe icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هانس عزیز اون خودرو ، تانکبر نیست بلکه خودروی حامل موشک TOPOL M1 است. همانطوریکه در عکس هم واضح است ، دیفرانسیلهای این خودرو از نوع مستقل است و در پیچهای تند هم میتواند به راحتی گردش انجام دهد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خب دوستان این چهارمین تانکبری است که خدمتتان معرفی میکنم. چه در این تانکبر و چه در سه تانکبر دیگر شما نام وسیله ای به نام الاکلنگی را شنیدید. اجازه بدهید در باره این وسیله بیشتر توضیح دهم.


به تصویر زیر دقت کنید (کلیک کنید تا بزرگ شود بعد خوب دقت کنید icon_cool )


تصویر


تصویر بالا کشنده ماک دیاموند (Mack Diamond)ساخت آمریکا را نشان میدهد. همانطوریکه میبینید ما بین کمرشکن و کشنده یک قطعه رابط وجود دارد که به آن الاکلنگی گفته میشود. میتوان به راحتی حدث زد که وظیفه الاکلنگی چیست.


فرض کنید باری که بر روی کمر شکن است 200 تن وزن دارد. در این حالت نیمی از وزن بار بر روی چرخهای عقبی خودرو و نیمی دیگر بر روی کشنده قرار میگیرد. ولی در این صورت کشنده نمیتواند چنین نیروی عظیمی را تحمل کند. به همین دلیل یک الاکلنگی ما بین کمر شکن و کشنده قرار میگیرد و به این ترتیب 100 تن وزنی که قرار بود بر روی کشنده قرار گیرد (نیمی از کل 200 تن بار) اکنون قسمت زیادی از آن بر روی الاکلنگی قرار میگیرد. یعنی حدود 25 تن از 200 تن بار بر روی کشنده قرار میگیرد و 75 تن با بقی آن بر روی الاکلنگی قرار میگیرد و کار کشنده آسان میشود.

پس به این ترتیب 100 تن بار بر روی چرخهای کمرشکن قرار میگیرد. 75 تن بار بر روی الاکلنگی قرار میگیرد و 25 تن باقیمانده هم توسط کشنده حمل میشود.


در خودرو های تانکبر هم به همین صورت است که وقتی بخواهند بیش از یک تانک را توسط خودرو جابجا کنند به این دلیل که به کشنده فشار زیادی وارد نشود از الاکلنگی استفاده میکنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.