karkas

آشنایی با یکی از قدرتمند ترین نفربر ها ، CM-32

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام


تکنولوژی ساخت نفربر زرهی هم اکنون در اختیار کشور های بسیاری است . ایالات متحده ، انگلستان ، فرانسه ، آلمان ، فنلاند ، هلند ، سنگاپور و بسیاری از کشور ها در سطح بالایی از این تکنولوژی و دانش استفاده می کنند . طراحی نفربر ها بنابر استفاده ای است که در آینده از آن ها خواهد شد . برای مثال نفربر هایی وجود دارد که فقط وظیفه انتقال نفرات را بر عهده دارند و از طرفی دیگر نفربر هایی مخصوص شناسایی و گشت طراحی شده اند . در آخر نفربر هایی وجود دارند که هر سه وظیفه را به خوبی انجام می دهند . یعنی هم شناسایی ، هم حمل نیرو و از طرفی دیگر شرکت نبرد ها و عملیات ها با نیروی خودی . نفربر زرهی عملیاتی CM-32 یکی دیگر از دست آورد های کشور تایوان در این امر است . این نفربر قدرتمند علاوه برحمل نیرو با سرعت بالا قادر به ضربه زدن بسیار محکم به خطوط دشمن است و یک سلاح بسیار مؤثر در صحنه نبرد تلقی می شود . این نفربر عملیاتی با نام 雲豹裝甲車 و با تلفظ فارسی " یانپاو " شناخته می شود که در اصل یک نفربر 3 کاره است که 8 چرخ دارد و با همکاری کشور جمهوری چین ( تایوان ) با شرکت ایرلندی Timoney Technology Limited of Ireland ساخته شده است . که در واقع طرح اصلی متعلق به همین کمپانی بود که بعد ها کمپانی تایوانی Ordnance Readiness Development Center از آن استقبال کرد و به صورت مستقل آن را در تایوان به مرحله تولید رساند . پروژه طراحی این نفربر در سال 2002 با بودجه ای معادل 21.9 میلیون دلار شروع شد و در آخر در سال 2007 با تولید بیش از 1400 دستگاه پایان یافت . این نفربر زرهی در نمونه خود یکی از برترین نفربر ها است چراکه طراحی آن به طوری است که قادر به حضور و ضربه زدن به دشمن و همچنین حمل نفر بیش از 11 نفر با سرعتی معادل 125 کیلومتر در ساعت است . این نفربر به دلیل داشتن برجک بسیار مدرن و کاربردی قادر است به بیش از 5 جنگ افزار حیاتی تجهیز شود . سیستم های این نفربر و همچنین امکانات یو اس پی آن هم در رده ی بالایی قرار دارد و به بیش از 2 صفحه نمایشگر مجهز است که وظیفه راهنمایی و وضعیت رو به سرنشینان نشان می دهند .

سیستم ها و جنگ افزار ها

همانطور که گفته شد این نفربر جزو نفربرهای بسیار قدرتمند است و قادر به انجام عملیات های ضربتی است . در اصل باید به این مسئله اشاره کرد که تجهیزات و جنگ افزار های این نفربر به آن کمک کرده . چراکه CM-32 قادر است به یک توپ 120 میلیمتری ، و یک توپ 105 میلیمتری و همچنین یک توپ 40 میلیمتری و 20 میلیمتری به همراه یک قبضه کالیبر 7.62 تجهیز شود . این ها عملا سلاح های اصلی این نفربر ضربتی هستند . اگر به توپ 120 میلیمتری این نفربر به خوبی نگاه بیندازیم می بینیم که تقریبا وظیفه یک تانک را انجام می دهند ولی باید به این مسئله خاطرنشان شد که یک تانک سرعتی معادل 125 کیلومتر در ساعت ندارد . شایان ذکر است که این نفربر قادر است با حداکثر سرعت و در حین حرکت شلیک کند . این امر یکی از مهمترین ویزگی های CM-32 است . در واقع با هزینه کم می توان ضربه بسیار شدید به دشمن زد . قدرت آتش توپ 120 میلیمتری CM-32 بسیار زیاد است و همانطور که گفته شد به خوبی و حتی بهتر از یک تانک قادر است به عملیات بپردازد . از دیگر ویزگی های این نفربر زرهی در دارا بودن به سیستم های NDF است که به خوبی دمای بیرونی ، دمای داخل کابین و همچنین دمای داخلی توپ را اندازه گیری می کند و همین سیستم با اتصال به سیتسم های آبیونیک مرکزی قادر به گرفتن امواج ماهواره ای هواشناسی خواهد شد که طی آن از وضعیت آب و هوایی سرنشینان با خبر می شوند که البته این سیستم باید ازمرکز فرماندهی و با فرستنده های ان سی تی متصل به ماهواره صورت گیرد . از دیگر سیتسم های CM-32 می توان به سیستم دید در شب MB32 اشاره کرد و همچنین سیستم PRMN3 که یک وسیله برای دید با برد های بلند است که قادر است تا برد 3 تا 5 کیلومتر را بر روی صفحه مانیتور نشان دهد . سیستم های حیاتی که این نفربر در هنگام عملیات از آن باید بهره بگیرد سیستم OPSDATA است که به راحتی هدف را شناسایی و بر روی آن حتی قفل می کند . دوربین های TERSON که به تعداد 3 دستگاه بر روی برجک نفربر نصب شده سه کار اساسی را برای CM-32 انجام می دهند . دوربین اول مخصوص شناسایی هدف و اطلاعات و زوم دقیق بر روی آن است . دوربین دوم وظیفه دادن اطلاعات از محیط ومنطقه حاضر را می دهد . دوربین دوم وظیفه نشان دادن تصویر تا برد های مختلف از جمله 1 تا 5 کیلومتر را بر عهده دارد . این نفربر زرهی قادر است در صورت نبود توپ های 120 یا 105 میلیمتری به کالیبر های 7.62 و همچنین 4 راکت ضد تانک و نفربر تجهیز شود که این امر عملا برای حمل نفر صورت می گیرد نه برای انجام عملیات .
از جمله سیستم های دیگر این نفربر سیستم کنترل آتش ، سیستم های هدف یاب و همچنین سیستم موقعیت یاب جی بی اس که در 674 دستگاه از این نفربر نصب شده است . سیستم موقعیت یاب جی بی اس یک دستگاه نشان دهنده موقعیت جغرافیایی و هدایت کننده خودور است که در انواع بزرگ ، کوچک و در اندازه صفحه های نمایشگر های بزرگ در خودرو ها چه نظامی و چه سواری قابل نصب است . نمونه ای که در CM-32 وجود دارد مدل NFJS است که بیشتر طول و عرض جغرافیایی را نشان می دهد و همچنین وضعیت نفربر و در کل استفاده برای هدایت نفربر نخواهد داشن .

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

اطلاعات کلی

همانطور که گفته شد این نفربر یک نفربر سه کاره است و می توان به سه عنوان از آن استفاده کرد . اساسا به عنوان یک نفربر عملیاتی و حمل نفر و همچنین یک نفربر شناسایی می توان از آن استفاده کرد و حالا چگونه ؟ یکی از محققان در کمپانی سازنده ایرلندی به نام ژوزف برایان اعلام کرد می توان این نفربر را در صحنه های نفربر بسیار عملی دانست . چراکه این نفربر می تواند نیرو ها را به صحنه نبرد برساند و با حداکثر سرعت و می تواند با توپ قدرتمند 120 میلیمتری بعد از تخلیه سرنشینان در جبهه های نبرد می تواند ضربه سنگینی به دشمن بزند . یعنی در اضافه به سخنان این محقق باید گفت که تایوان با این کار با یک تیر دو نشان زد . در مورد سیستم های رادیویی و ارتباطی این نفربر باید به این امر اشاره کرد که به بیش از 6 سیستم رادیویی و ارتباطی مجهز است . مهمترین این سیستم ها RXW3 ساخت خود تایوان است که می تواند در انواع موج های رادیویی اخلال ایجاد کند و می تواند در سیستم های رادیویی دشمن وارد شود و یا استراق السمع کند . از دیگر سیستم های رادیویی آن می توان به N340 و همچنین R40F اشاره کرد که جزو بهترین سیستم های رادیویی و ارتباطی CM-32 است . در کل باید به این مسئله اشاره کرد که پروژه ساخت این نفربر هنوز ادامه دارد . یعنی در واقع تحقیق و بررسی در مورد نفربر CM-32 در سال 2002 شروع شد و در سال 2007 پایان یافت . ولی نمونه دوم آن یعنی CM-44 قرار است که در سال 2011 به مرحله تولید برسد و گفته می شود که سیستم های رادیویی و موتور بهینه سازی شده استفاده می کند . نفربر CM-32 از موتور کسکو دیزل استفاده می کند و این امر باعث شده تا با سرعتی باور نکردنی با وجود حدکاثر بار و تسلیحات حرکت کند . از جمله مشخصات این نفربر در دارا بودن به دو برجک است . یکی از ویژگی این نفربر در این است که می توان برجک های R-3E ( مخصوص توپ های 120 میلیمتری و 105 میلیمتری ) و برجک T33E ( مخصوص سلاح های سبک مانند توپ 20 میالیمتری و 7.62 میلیمتری است ) را در عرض فقط 3 ساعت عوض کرد . این ویژگی یکی از برجسته ترین ویژگی های این نفربر است که می توان در عرض 3 ساعت طرز کار این خودروی زرهی را به کلی عوض کرد . باید در آن به این مسئله اشاره کرد که این نفربر زرهی وزن بسیار کمی دارد و هزینه های نگهداری و تعمیر و تولید نیز به همین صورت است و قابلیت های بالایی دارد و این ها از ویزگی های برجسته این نفربر زرهی هستند . توضیحات و مشخصات کلی CM-32 به شکل زیر است :
نام : CM-32
نوع : خودروی زرهی
کشور سازنده : تایوان
طراح : Timoney Technology Limited
کمپانی سازنده : Ordnance Readiness Development Center
سال تولید : 2007
وزن : 22 تن
طول : 6.35 متر
عرض : 2.7 متر
ارتفاع : 2.23 متر
سرنشینان : 10 نفر
سلاح های اصلی : توپ 120 میلیمتری / توپ 105 میلیمتری / توپ 40 میلیمتری / توپ 20 میلیمتری /کالیبر 12.7 میلیمتری / کالیبر 7.62 میلیمتری
ماشین بخار : C12 Diesel, 450 hp
برد : 800 کیلومتر
سرعت : 125 کیلومتر

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

موفق باشید icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون اقا ارش خيلي مطلب جالبي بود. به نظر من خيلي نفر بر خوشگلي داخلشم خيلي شيك انگار نه انگار كه واسه ي جنگ يه باركي يه فرشم بندازن كفش تلويزيون يخچال هم براش بذارن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارش جان ممنون مطلب جالبی بود. بعید می دونم تایوان به تنهایی و با تکنولوژی خودش اون رو ساخته باشه luftwaffe icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از لطفتون ممنون . hans عزیز کاملا درست می گی در متن بالا هست اگر بخونی متوجه این موضوع می شی . در واقع تایوان با کمک یک کمپانی ایرلندی به نام Timoney Technology Limited of Ireland تونست این نفربر رو تولید کنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام . مگه تايوان جزو خاك چين نيست ؟ پس چه طوري خودش تسليحات توليد ميكنه ؟ مثل اينه كه جزيره كيش با كمك پرتغال زير دريايي بسازه!! اگه كسي اطلاعاتي در اين مورد داره راهنمايي كنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام .
مگه تايوان جزو خاك چين نيست ؟ پس چه طوري خودش تسليحات توليد ميكنه ؟
مثل اينه كه جزيره كيش با كمك پرتغال زير دريايي بسازه!!
اگه كسي اطلاعاتي در اين مورد داره راهنمايي كنه .


انگار شما از کل اتفاقات نیم قرن اخیر جهان بی خبر هستید؟!

در سال 1949 با پیروزی کمونیست ها به رهبری مائوتسه تونگ و سقوط حکومت کیانگ کای چک ، سران این کشور با یک هواپیما به جزیره سرخ فرار کردند.

بعد از آن در جزیره سرخ (تایوان) تشکیل حکومت داده و اعلام استقلال کردند. هر چند این اعلام بصورت رسمی نبوده است بخاطر تهدیدهای چین به حمله نظامی.

الان تایوان کشوری است با 35801 کیلومتر مربع مساحت و جمعیت تقریبی 24 میلیون نفر.

اقتصاد تایوان با 383 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی 24 امین اقتصاد برتر دنیاست و 5 پله بالاتر از ایران است.

ارتش این کشور هم با 200 هزار نفر پرسنل و تجهیزات مدرن غربی یکی از ارتشهای کارآمد ولی کوچک جهان است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.