FLANKER

DESERT STORM یک جنگ الکترونیک تمام عیار

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=justify][]به نام خدا[/align]


سلام
دوستان مدتیه که بحث حمله نظامی امریکا به کشور عزیزمون به بحث روز تبدیل شده ، بنابراین تصمیم گرفتم به جای بحثهای بیخود درباره این حمله احتمالی ،عملیات DESERT STORM یا توفان صحرا رو مورد بررسی قرار بدهم ، هر چند که الان نوع تسلیحات پیشرفته شدن و ما هم از نظر پدافندی قدرتمند هستیم ، و البته دشمنان هم پیشرفت کردند ، اما با توجه به این که عراق در اون زمان از نظر پدافندی کشور ضعیفی نبود و انواع سیستمهای پدافندی و راداری پیشرفته زمان خودش رو اعم از ساخت شوروی و اروپایی در اختیار داشت ( امار گواه بر این مدعاست که و این امار رو می تونیم در همین تاپیک ببینیم ) اما با غافلگیری نیروهای متحد و به خاطر از دست دادن سیستمهای رادارش عملا توان اندک نیروی هوایی و تا 90 در صد توان پدافند موشکیش رو از دست داد و با توجه به تعداد هواپیماهایی که با همین توان اندک سرنگون کرد می شود فهمید که در صورت پیش بینی و غافلگیر نشدن می تونست بیشتر مقاومت کنه و ضربات سنگین تری به متحدین بزنه .
اما اونچه که با عث تامل و مقایسست شباهت نسبی ما با عراق در اون زمانه ( فقط از نظر نظامی ) یعنی وجود پدافندهای موشکی قدرتمند و نیروی هوایی ای که انچنان قدرت سابق رو نداره .
البته به خاطر مقدار زیاد مقاله اون رو به چند بخش تقسیم کردم که می تونید از این به بعد اونها رو بخونید


DESERT STORM یک جنگ الکترونیک تمام عیار ( قسمت اول )
جنگ خلیج یک بار دیگر تاثیر مجدد الکترونیک در میدان نبرد را برای هدایت جنگهای هوایی مدرن ثابت کرد . بنابراین شدت حمله اولیه به عراق اینقدر قدری سخت و سنگین بود که مجموعه IADS عراق (integrated air defence system ) یا همان سیستم یکپارچه دفاع هوایی عراق در چند ساعت متلاشی شد و هرگز به شرایط امادگی دست نیافت و نتوانست به عنوان عاملی مهم و بازدارنده در برابر حمله متحدین دوام بیاورد .
البته این اتفاق انچنان هم غیر منتظره و شگفت آور نبود چنانکه حمله هوایی به لیبی در سال 1986 و حمله ضربتی هوایی اسراییل به عراق در سال 1982 ، هر دو تا حدی چنین تاثیری داشتند اگر چه از نظر نوع تجهیزات و زمان تا حدی متفاوت بودند .
پوشش وسیع تلویزیونی جنگهای هوایی جنگ خلیج از ابتدا به وضوح نشان دهنده این امر بود که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است ، انبوهی از F-4G با موشکهای هارم و تعداد زیادی از F/A-18 ها که از عربستان سعودی برخاسته بودند صدها مایل را درنوردیدند و به طور بی سابقه ای سیستمهای IADS عراق را مورد یورش خود قرار دادند و منطقه را از وجود انها پاک کردند !
انهدام این سیستم که قلب پدافند و نیروی هوایی عراق را تشکیل می داد ( IADS ) قبلا بارها توسط خلبانان امریکایی در مانورها تمرین شده بود و لذا انها به خوبی با نوع سیستمها و پدافندها و موقعیت انها اشنا بودند .
هدف : سیستم یکپارچه پدافند عراق ( IADS )
نیروی هوایی استرالیا دو گزارش در مورد تجهیزات الکترونیک عراق در تاریخهای نوامبر 1990 و آپریل 1991 ارائه کرد . طبق این گزارش سیستم های پدافندی عراق ( IADS ) به صورتی ترکیبی از رادارهای اکتشافی اروپایی و ساخت شوروی و همچنین انواع سیستمهای AAA و SAM اروپایی و شوروی بود که به صورت یکپارچه ای در شرح وظایف به هم متصل بودند و به صورت C3 (Command/Control/Communications ) با هم تشکیل یک شبکه را می دادند
طبق سازماندهی در نظر گرفته شده ، این سیستم یکپارچه پدافندی ( IADS ) به سه بخش مهم تقسیم می شد ، بزرگترین بخش در سطح کلی تری استفاده می شد و شامل سیستمهای استراتژیک پدافندی و راداری می شد که رادارهای آن مورد استفاده جنگنده های نیروی هوایی قرار می گرفت و شامل سیستمهای SA-2 و SA-3 برای پوشش فرودگاههای نظامی و سایتهای استراتژیک موشکی بود ، این بخش کلا زیر نظر نیروی هوایی عراق بود . بخش دوم سیستمی بود که مکل سیستمهای بخش اول قرار می گرفت و در اختیار گارد ریاست جمهوری و نیروهای حزب بعث قرار داشت و شامل سیستمهای AAA و SAM بود که مناطق حساس نظامی مانند کارخانجات شیمیایی ، تاسیسات بیولوژیک و کارخانجات حساس نظامی را در بر می گرفت . در انتها نیز سیستمهای سیار راداری و SAM و AAA بودند که در اختیار نیروی زمینی عراق قرار داشتند و وظیفه انها حفظ و حراست از نیروهای مستقر در مکانهای عملیاتی بود .
از نظر جغرافیایی این سیستم یکپارچه ی پدافندی به چند منطقه بزرگ جغرافیایی تقسیم می شد ، و در مرکز هر یک از این مناطق شبکه تجهیزات C3 (Command/Control/Communications ) یعنی فرماندهی / کنترل / وخطوط مواصلاتی و لجستیکی ، قرار می گرفت . رادارهای مناطقی که دارای پایگاه هوایی بودند منطقه بزرگتری را پوشش داده و با خطوط ارتباطی با مناطق دیگر ارتباط بودند و با شبکه ای از خطوط مخابراتی به رادارهای ثابت و سیستمهای SAM مناطق دیگر متصل می شدند . این شبکه مخابراتی که تمام رادارها و سیستمهای پدافندی را شامل می شد نهایتا به مرکز فرماندهی در نزدیکی بغداد ختم می شد که کار کنترل و فرماندهی را بر عهده داشت .
این ساختار دفاعی ( البته با ابعادی بسیار کوچکتر ) بر گرفته از سیستم دفاعی هوایی شوروی ( PVO ) و پدافند نیروی زمینی شوروی ( PVO-SV ) محسوب می شد بدین صورت که مرکز استراتژیک پدافند هوایی از سیستم های راداری بزرگی به نام GCI/EW که مخفف (Ground Controlled Intercept/Early Warning ) به معنای سیستم پیش هشدار رهگیری و کنترل زمینی است استفاده می کرد که شامل رادارهای P-35M و P-37 ساخت شوروی می شد که برای مراقبت و تجسس در مناطق وسیع و پیش اخطار مورد استفاده قرار می گرفت و سیستمهای MTI (Moving Target Indicator - ie low PRF ) با باند E/F در (2.6-3 GHz ) که در مناطق پر جمعیت و شهرها مورد استفاده قرار می گرفت . این رادارها بر روی تریلر نصب شده و دارای ( شامل رفلکتور و بخش گیرنده ) راداری با بردی حدود 120 ناتیکال مایل ( معادل 219.6 کیلومتر ) بود ، که با سرعت 12 دور در دقیقه حول محور 360 درجه می گشت و دارای 6 شعاع در 6 ارتفاع مختلف برای جستجو بود . برای پوشش ارتفاعات پست ، به ان یک بخش اضافی داری باند E اضافه می کردند .نیروی هوایی دارای سیستمهای GCI/EW یا همان Ground Controlled Intercept/Early Warning بودند که عنصر مهم سیستم IADS محسوب می شد و جنگنده ها را پشتیبانی می کرد . در کل این رادارها نقش یک کلید را برای IADS ایفا می کردند و اطلاعات به طور دقیق برای سیستمهای SAM ارسال می کردند . و به ظور کلی در هنگام حمله احتمالی دشمن فعال می شدند و محل دشمن را ردگیری وبه سیستمهای واکنشی ابلاغ می کردند .
یکی دیگر از رادارهای مهم ، رادارفلت فیس FLAT FACE P-15 یک رادار از نوع LOW PRF MTI (Moving Target Indicator, a technique for extracting targets from clutter ) و ( Pulse Repetition Frequency ) بود که دارای گیرنده ای بیضی شکل است که بر روی یک دکل کوتاه روی یک تریلرنصب می شود و از باند B/C ( UHF ) استفاده می کند . این رادار در زمان خود دارای عملکرد ECCM قابل قبولی بوده است .
این رادار در شوروی برای پشتیبانی سیستمهای SA-3 GOA مورد استفاده قرار میگرفت . وظیفه اصلی این رادار نظارت و هدف یابی در یگانهای SA-3 و SA-6 و سیستمهای دیگر مثل SA-8 و پدافند اروپایی ROLAND ( رولاند ) و ZSU-23-4P و نهایتا SA-9 و SA-13 بود . در مناطقی که نیاز به پوشش ارتفاعهای پایین تر بود از P-15M با نام SQUAT EYE استفاده می شد که از مدلهای P-15 بود و در دکلهایی با 30 متر ارتفاع نصب می شد . این دو نوع رادار P-15 و P-15M در مجاورت هم به کار گرفته می شدند تا ارتفاعات پست و بالا را به خوبی پوشش دهند .
اما سیستمهای پدافندی SA-2 که قدیمی تر بودند با رادارهای باند VHF/A که P-12 و P-12M نام داشتند پشتیبانی می شدند . این سیستمها به طور یک دست و مرتبط عمل می کردند و با کامیونهای ZIL 151 و 157 و URAL 375 حمل می شدند . این رادارها دارای طول موج بلندی بودند و حدود 275 کیلومتر برد داشتند اما در برابر هواپیماهای پنهانکار مانند F-117A عملا حرفی برای گفتن نداشتند . زیرا این سیستم قبلا در سال 1969 توسط کماندوهای اسراییلی کشف و سیستم عمل ان مشخص شده بود .

سیستمهای مورد استفاده در منطقه تحت پوشش سیستم SAM عراق:
سومین ردیف از سلسله مراتب سیستم دفاع یکپارچه عراق IADS ، سیستمهای واکنش یا همان سیستمهای اتش یا SAM و AAA بودند . ( AAA مخفف ANTI AIRCRAFT ARTILLERY ) . سیستمهای SAM عراق عموما ساخت شوروی بودند و تعداد کمی از این سیستمها را نیز SAM های اروپایی تشکیل می دادند . این سیستمها شامل 70 BATTERIES می شدند ( اتشبارهای نیروی هوایی ) و شامل سیستمهای SA-2,SA-3,SA-6 می شد اما بیشترن تعداد این اتشبارها را SA-2 تشکیل می داد که توسط سیستم رادار کنترل آتش FAN SONG پشتیبانی می شدند . اطلاعات کاملی از نحوه آرایش این سیستمها در دست نیست ولی برخی اطلاعات حاکی از وجود سیستمهای SA-2B با رادار کنترل FAN SONG B و سیستمهای SA-2F با رادارهای فان سونگ E بودند که این مدل اخری به سیستمهای ECCM برای مقابله با جمینگ مجهز شده بود .
توضیح این که تمام سیستمهای فان سونگ مجهز به انتن جستجوی افقی و عمودی بوده و قادر به اسکن 15 تا 17 بار در ثانیه بودند ( پالس افقی رادار مسافت هدف را توسط انعکاس سنجیده و موشکه شلیک می شوند و توسط امواج باند UHF هدایت می شوند ) این رادارها قابلیت رهگیری 6 هدف را به طور همزمان داشتند و می توانستن 3 موشک را همزمان به سوی یک هدف شلیک و هدایت کنند .
هرسیستم پرتاب SA-2 دارای یک رادار هدف یاب و یک رادار کنترل اتش فان سونگ بود که همراه با موشکها توسط تریلرهای ZiL-157V or ZiL-131V 6 x 6 حمل می شدند .
سیستم SAM دیگر عراق سیستم جدیدتر نسبت به SA-2 یعنی SA-3 GOA بود ، این سیستم قابلیت بیشتری برای هدف گیری اهداف پروازی در ارتفاع کم را داشت ، این سیستم از رادار باند I استفاده می کند و قابلیت رهگیری 6 هدف همزمان و هدایت 2 موشک همزمان به سمت هدف را دارد . رادار این سیستم نیز دارای دو بخش FLAT FACE و LOW BLOW بود و یک هدف یاب اپتیکی نیز برای ان در نظر گرفته شده بود . این سیستم دارای تکنولوژی MTI (Moving Target Indicator, a technique for extracting targets from clutter ) برای تشخیص هدف در هنگام پارازیت و اخلال رادار است . موشکه نیز بر روی ریل شلیک می شوند و توسط کامیونهای ZiL-157 و ZiL-131 6 x 6 حمل می شدند . اما قویترین و پیشرفته ترین سیستمی که نیرهای عراقی در آن زمان مورد استفاده قرارمی دادند SA-6/Gainful 9M9 ZRK Kub/Kvadrat بود . این سیستم دارای هدایت راداری نیمه فعال است (semi-active radar terminal homing ) و از فیوز مجاورتی استفاده می کند که درصد برخورد و موفقیت بیشتری نسبت به SA-2 و SA-3 داشت . این سیستم دارای سه رادار باند H و یک رادار باند G می باشد و مانند سیستمهای قبلی از دو رادار استفاده می کرد و بر روی خودروهای URAL حمل می شد .

مناطق استقرار سیستمهای SAM در عراق :
مناطق تحت پوشش SAMs در عراق به حدود 250 نقطه تقسیم می شد که هر منطقه با یک سیستم SAM پوشش داده می شد . این سیستم همانطور که گفته شد مدلی کوچک از سیستم دفاع هوایی شوروی محسوب می شد و مانند آن در بین این مناطق نیز در حدود 65 تا 140 سیستم متحرک SAM با ارایشهای مختلفی قرار داشتند .
یکی از قویترین SAM های به کار رفته در این مناطق SA-8 Gecko و سیستم فرانسوی – المانی موشک رولاند ( ROLOAND) بود . هر دوی این سیستمها از سیستم ( TELAR ) Transporter Erector Launcher And Radar که
به صورت تمام متحرک است استفاده می کنند . این سیستمها تا حدی مشابه سیستم متحرک RAPIER هستند . این سیستمها نیز دارای سیستمهای ضد جمینگ و هدف گیری خودکار بودند .اما عراق به جز این سیستمها دارای سیستمهای SAM حرارتی مثل SA-13 GOPHER نیز بود . رولاند از یک رادار تک پالس زیمنس برای رهگیری اهداف استفاده می کند . سیستم های SA-8 Gecko و رولاند برای رهگیری و انهدام هواپیماهای که در ارتفاع کم پرواز می کنند مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به سیستم خود می توانند به راحتی مخفی شده و در هنگام عملیات به رهگیری و درگیری بپردازند . رولاندهای عراق بر روی شاسی AMX-30 که از فرانسه خریداری شده بودند نصب شده و سیستمهای SA-8 Gecko نیز بر روی BTR-60PU-12 8 x 8 نصب بودند .
یکی دیگر از سیستمهای پوششی که در کنار SAM های اصلی مورد استفاده قرار می گرفت سیستم SA-9 Gaskin بود که بر روی نفربرهای ابی خاکی نصب BDRM-2 می شد ، این موشک نوعی موشک رد یاب حرارتی است و توانایی محدودی دارد . معمولا این سیستم در کنار توپ ضدهوایی ZSU-23-4P Shilkaمورد استفاده قرار می گرفت . در کنار این سیستمها عراق به تازگی سیستم جدیدتر 9M37 Strela 10 یا SA-13 Gopher را نیز خریداری کرده بود که این هم نوعی موشک رد یاب حرارتی محسوب می شد .


آرایش :
همانطور که گفته شد آرایش سیستم IADS عراق مانند شوروی بود و طبق این ارایش سیستمهای پرتاب ثابت SA-2 و SA-3 در مناطق ( 250 منطقه ) مستقر بودند برای پر کردن شکاف بین مناطق از SA-6 استفاده می شد . برخی مناطق دفاعی نیز دارای چندین نوع اتشبار ( BATTERY ) برای زدن انواع اهداف بود . این سیستم دارای توپهای متحرک ضد هوایی (AAA ) از نوع ZSU-23-4P بود و در برخی نقاط به SA-8 و یا رولاند مجهز بودند . در مناطق استقرار SAM های ثابت مثل SA-3 ؛ برای پوشش از موشکهای دوش پرتاب SA-14 و SA-7B و نمونه چینی HN-5A استفاده می شد .
این تعاریف به معنای وجود یک سیستم سهمگین و قدرتمند پدافندهوایی بود که در صورت استفاده صحیح پتانسیل قدرتمندی برای مقابله با انواع تهدیدها و تجاوز ها محسوب می شد . اما عدم استفاده صحیح و نقص و کمبود سیستمهای جدیدتر که جاگزین سیستمهای قدیمی تر شوند موجب عدم پاسخ مناسب از سوی عراق به متحدین و شکستی غافلگیرانه شد .
[align=center][/align]
جدول 1 تجهیزات الکترونیک که در اختیار عراق بود : ( تعریف حروف اختصاری در انتهای جدول ها ذکر شده )
تصویر

جدول دو سیستمهای کنترل اتش
تصویر

جدول 3 لیست اتشبارها و پدافندها
تصویر
[/align]
کلید واژه این جدولها :
AAA = Anti Aircraft Artillery
Az/Rng = Azimuth/Range
Beacon = missile Beacon
CW = Continuous Wave
Capture = missile Capture, post launch
Cmd Link = Command Link to missile
EW/Acq = Early Warning/Acquisition
Elev = Elevation, ie heightfinding beam
GCI/EW = Ground Control Intercept/Early Warning
HtF = Height Finding
IRH/PbS = InfraRed Homing/Lead Sulphide detector material
IRH/PbS/C = InfraRed Homing/Lead Sulphide detector material/Cooled
Illum = Illumination, for SARH seeker
MANPADS = MAN Portable Air Defence System
MTI = Moving Target Indicator, a technique for extracting targets from clutter
Msl = Trk Missile Tracking beam
PRF = Pulse Repetition Frequency
SARH = Semi Active Radar Homing
SPAAG = Self Propelled Anti Aircraft Gun
TEL = Transporter Erector Launcher
TELAR = Transporter Erector Launcher And Radar
Tgt Trk = Target Tracking beam
Track = Tracking
Uplink = command Uplink to missile

[align=center]تصاویری از سیستمهای به کار رفته در IADS عراق :


V-75/SA-2 Guideline و رادار Fan Song
تصویر
تصویر

S-125/SA-3 Goa
تصویر
تصویر

ZRK Kub/Kvadrat/SA-6 Guideline
تصویر
تصویر

SA-8 Gecko (BAZ-5937 TELAR )
تصویر

موشک رولاند (Franco German Euromissile Roland )
تصویر


رادار P-15 Flat Face and P-15M Squat Eye
تصویر

رادارP-35 پیش اخطار ( 3-D Ground Controlled Intercept/Early Warning system )
تصویر

سیستم دوش پرتاب SA-7 Grail
تصویر

توپ ضد هوایی ZSU-23-4P SPAAG
تصویر
تصویر[/align]

این قسمت اول از این تاپیک بود که در این قسمت در مورد سیستم IADS عراق و سیستمهای در اختیار عراق بحث کرد امیدوارم مورد توجه علاقه مندان قرار گرفته باشه
هر گونه استفاده از این متن منوط به اجازه از مترجم و سایت میلیتاری می باشد

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه فلنکر جان. مطلبی در این مورد تو وبلاگ میلیتاری هست که توسط دوست عزیز رضا6662 تهیه شده است. میتونی با اجازه از ایشون از اون مطلب هم استفاده کنی. راستی منبعت اون سایت استرالیایی هستش دیگه؟! :oops: icon_cool آمار ارتش عراق در سال 1991 رو برات میفرستم شاید به دردت خورد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون
البته منبعش همون سایت استرالیایی هست و لی من دیدم مطلب جالبیه ترجمش کردم
البته چند سایت دیگه هم در مورد جنگ خلیج نوشتن ولی به این صورت در مورد سیستمهای پدافندی کامل نبود
در ضمن این مقاله که من ترجمه کردم همین جوریم 6-7 بخش می شه دیگه احتیاجی به اون مطلب نیست که البته با کم لطفی دوستان شاید اصلا ادامش رو ارسال نکنم
من فکر می کنم مقایسه این عملیات ( طوفان صحرا ) و عملیات احتمالی امریکا و اسراییل در صورت وقوع شباهتهتیی داشته باشه ولی دوستان در بحث شرکت نمی کنند !
اگر من بحثی رویایی در رابطه با جنگ راه می انداختم احتمالا مدتها روش بحث می شد ولی واقع بینی ظاهرا جایی در اینجا نداره !

آمار ارتش عراق در سال 1991 رو برات میفرستم شاید به دردت خورد.

احتیاجی نیست برادر ! ممنون
والسلام

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا خلیج فارس نه خلیج icon_cool ممنون فلانکر جان. luftwaffe :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اقا خلیج فارس نه خلیج icon_cool


ممنون فلانکر جان.




luftwaffe :oops:


این جنگ به جنگ خلیج معروف بود و اسمش جنگ خلیجه ! شما هر جا دنبال مطلب بگردی به نام جنگ خلیج gulf war بر می خوری و اصلا ربطی به نام جعلی خلیج عربی نداره !!!
هر چیزی جای خودش!!!! شما خودت رو نگران نکن با این اسم خلیج فارس و نمی دزدن !!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فلنکر جان نگران نباش تاپیک بازدیدکننده های خاص خودش رو دارد. بقیه مطالب رو ارسال کن تا ببینیم از کجا باید بحث رو شروع کرد؟ icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مبحث جالبيه مسلما با ادامه اون مي تونيم زمينه بحث هاي زيادي رو باز كنيم.در حال حاضر اين مطلب جاي سوال زياد دارده اما با ادامه اون به نتيجه خواهيم رسيد. من از شما هم تشكر مي كنم و هم خواهش مي كنم كه ادامه اين مطلب خوب رو ارسال كنيد. در ضمن از قديم گفتن قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهري.(قابل توجه برخي اعضاي سايت) icon_cool :oops: :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام مطلب عالی بود و جای بحث داره! :| ما منتظر ادامش هستیم :oops: با تشکر :!: :x :x :lol: icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از دوستان چند پاراگراف هم به این مطلب اضافه کردم منبع اصلی به 3 بخش تقسیم شده و من بر اساس اون سه بخش این مطلب رو به 3 تاپیک دنباله دار تبدیل می کنم ولی اینی که می بینید تازه نصف بخش اولشه !!! به خاطر همینم تیکه تیکه اضافه می کنم تا دوستان حوصلشون سر نره !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فلنکر عزیز منتظر ادامه مقاله هستیم. میتونم در ترجمه یکی از سه قسمت کمکت کنم چون خودم از همه بیشتر مشتاق اتمام مقاله و شروع بحث هستم. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
د وستان ببخشید که این تاپیک با کمی تاخیر تکمیل شد این بخش اختصاص به تجهیزات پدافندی عراق بود نظرات سازنده و مفید شما من رو خوشحال خواهد کرد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دیزرت استروم اسم حملهی نیروهای اسپیشال فورس ایالات متحده در حمله و آزادسازی کویت از نیروهای عراقی در سال 1990/1991 هم بوده. icon_cool



از فونت بزرگ استفاده نکنید.
SAEID

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام چقدر حواس جمعی دوست من ما دقیقا درباره همان میخواهیم بحث کنیم icon_cool بابا تو دیگه کی هستی.... :oops: این مقاله دقیقا درباره همان نوشته شده... با تشکر :x :lol: :| :x :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.