امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[center][color=#ff0000][size=5]بسم الله الرحمن الرحیم [/size][/color][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10284/eshraf_ir-new-america-foundaion-nsa-surveillance.jpg[/img][/center]


کارشناسان آمریکایی در گزارشی جدید عنوان کردند که «آژانس امنیت ملی آمریکا» مستقیما موجب کاهش اعتماد کلی نسبت به شبکه اینترنت شده و به آزادی اینترنت و امنیت سایبری نیز خسارت‌های جدی وارد کرده است.
این مقاله به بررسی ابعاد مختلف گزارش راهبردی جدید منتشرشده از سوی اندیشکده «بنیاد آمریکای نوین» تحت عنوان [b][url="http://www.eshraf.ir/wp-content/uploads/www.eshraf.ir-Surveilance_Costs.pdf"]«هزینه‌های نظارت و تجسس: تأثیر آژانس امنیت ملی آمریکا بر اقتصاد، آزادی اینترنت و امنیت سایبری»[/url][/b]می‌پردازد. در این گزارش آمده است از زمانی که[b] «[/b]ادوارد اسنودن[b]»[/b] پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۳ میلادی اسناد و اطلاعات محرمانه این سازمان را افشا کرد، بحث‌های فراوانی در خصوص برنامه‌ها و اقدامات جاسوسی این آژانس در طی یک سال اخیر مطرح شده است. با این حال تمامی این مباحث حول محور موضوعاتی همچون حریم خصوصی افراد و آزادی‌های مدنی قرار گرفته است و چندان به موضوعاتی نظیر تأثیرات منفی این برنامه‌ها بر اقتصاد و تجارت این کشور، سیاست‌خارجی و همچنین امنیت شبکه اینترنت پرداخته نشده است. نویسندگان این گزارش عنوان می‌کنند دولت آمریکا تاکنون گام‌های محدود و مختصری را در جهت کاهش این آسیب‌ها برداشته است و برای حل این موضوع نیز راه‌کارهایی را به دولت آمریکا ارائه داده‌اند.

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10284/nsa_header_contentfullwidth.jpg[/img][/center]


[color=#ff6600][b]■[/b][b] بررسی پیامدهای منفی و ابعاد گوناگون برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی [/b][b]■[/b][/color]
گزارش جدیدی که از سوی «مؤسسه اوپن تکنولوژی» در «بنیاد آمریکای نوین» منتشر شد، به بررسی دقیق تأثیر فعالیت‌های نظارتی و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکابر اقتصاد، سیاست‌خارجی و همچنین امنیت شبکه اینترنت در آمریکا پرداخته است.
[color=#ff6600][b]■[/b][b] برنامه‌ها و اقدامات آژانس امنیت ملی اساس امنیت شبکه و اینترنت را مورد تهدیدات جدی قرار داده‌اند [/b][b]■[/b][/color]
این گزارش ۶۴ صفحه‌ای بیشتر بر هزینه‌ها و خسارات سنگین حاصل از برنامه‌های جاسوسی و نظارتی این آژانس تمرکز کرده است و به بررسی موضوعاتی نظیر آسیب‌های وارده به امنیت سایبری، هزینه‌هایی مستقیم وارده به اقتصاد و تجارت آمریکا، هزینه‌های اقتصادی و تکنولوژیکی بومی‌سازی اطلاعات و طرح‌های حفاظت از داده‌ها و همچنین هزینه‌های سیاسی وارد آمده به سیاست خارجی آمریکا پرداخته است.
فعالیت‌ها و اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکاتأثیرات منفی بسیاری بر امنیت اینترنت داشته است چرا که این آژانس علاوه بر نظارت دقیق بر ارتباطات آنلاین کاربران، در فعالیت‌های متعدد دیگری نیز دست داشته است که به اعتقاد نویسندگان این گزارش، “این برنامه‌ها و اقدامات اساس امنیت شبکه و اینترنت را مورد تهدیدات جدی قرار داده‌اند.”

[color=#ff6600][b]■[/b][b] اقدامات و برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در حوزه فناوری‌های سایبری [/b][b]■[/b][/color]
به عنوان مثال، در این گزارش به تلاش‌های آگاهانه آژانس امنیت ملی آمریکا به منظور تضعیف استانداردهای رمزنگاری بسیار مهم و حساس اشاره شده است. یکی از این الگوریتم‌ها اخیراً در کتابخانه‌های رمزنگاری گنجانده شده بود که به طور پیش‌فرض توسط RSA و سایر شرکت‌ها استفاده می‌شد. همچنین گفته می‌شود این آژانس صدها میلیون دلار را صرف الزام شرکت‌ها برای ایجاد درب‌های مخفی (Backdoor) در محصولاتی نظیر دستگاه‌های ارتباطی، سیستم‌های رمزگذاری تجاری و شبکه‌ها و سیستم‌های IT کرده است. این آژانس علاوه بر وادارکردن شرکت‌های آمریکایی به منظور ایجاد حفره‌های امنیتی در محصولات خود، اطلاعات مربوط به آسیب‌پذیری‌های روز صفر (zero-day vulnerabilities) (در واقع این نوع آسیب‌پذیری، روشی برای نفوذ از طریق یکی از حفره‌های موجود در نرم‌افزارها یا برنامه‌های کاربردی است که از دید طراحان و توسعه‌دهندگان آن مخفی مانده است) را برای خود حفظ کرده و از آگاه ساختن شرکت‌های تولیدکننده در مورد چنین نقایص و حفره‌هایی اجتناب کرده است. این گزارش در ادامه عنوان می‌کند این امر موجب می‌شود سازمان‌ها و کاربران عادی در معرض حملات آژانس امنیت ملی آمریکا و همچنین اشخاص دیگری که ممکن است از وجود چنین ایرادات و نقایصی آگاهی داشته باشند، قرار می‌دهد.



[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10284/NSA-Android-1.jpg[/img][/center]



[color=#ff6600][b]■[/b][b] فعالیت‌های جاسوسی واحد عملیات دسترسی این آژانس [/b][b]موسوم به [/b][b]TAO[/b][b]■[/b][/color]
[b]«[/b]مؤسسه تکنولوژی باز[b]» [/b]معتقد است هزینه‌های سنگین و خسارات وارده به امنیت سایبری به واسطه فعالیت‌های واحد عملیات دسترسی این آژانس(Tailored Access Operations) موسوم به TAOاست. اعضا و کارکنان این واحد با تکیه‌بر ابزارهای جاسوسی هزاران کامپیوتر، تلفن، روتر و حتی سیستم‌های اسکادا (SCADA) را هک می‌کنند. یکی از تاکتیک‌های استفاده‌شده توسط این واحد ویژه هدف‌قرار دادن شبکه‌های اینترنتی، ارائه‌دهندگان این شبکه‌ها و همچنین کابل‌های زیردریایی است که وظیفه انتقال ترافیک اینترنت بین قاره‌ها را بر عهده دارند. همچنین گفته می‌شود این واحد ویژه در آژانس امنیت ملی آمریکا هویت بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی نظیر فیس‌بوک و لینکداین را با هدف اجرای نرم‌افزارهای مخرب و همچنین سرقت اطلاعات حساس و بسیار مهم جعل کرده است.

[color=#ff6600][b]■[/b][b] تأثیرات و پیامدهای منفی این اقدامات بر اقتصاد آمریکا [/b][b]■[/b][/color]
در مورد تأثیرات و پیامدهای منفی این امر بر اقتصاد آمریکا نیز می‌توان گفت برنامه‌های نظارتی و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا موجب کاهش میزان فروش در خارج از کشور و همچنین از دست‌رفتن فرصت‌های تجاری و اقتصادی شرکت‌های آمریکایی شده است. بر طبق این گزارش، یکی از بخش‌های که به شدت تحت تأثیر این اقدامات قرار گرفته است سیستم Cloud Computing(رایانش و یا محاسبات ابری) است که در ۳ تا ۵ سال آینده میلیاردها دلار خسارات و ضرر به آن وارد خواهد شد.
علاوه بر هزینه‌های مستقیم چنین اقداماتی، به واسطه پیشنهادهای جدید دولت‌های خارجی برای دسترسی به قوانین بومی‌سازی اطلاعات و حفاظت از داده‌ها هزینه‌های بالقوه‌ای نیز به حوزه‌هایی نظیر تجارت و آزادی فضای وب اعمال شده است. به عنوان مثال، در این گزارش به کشورهایی نظیر برزیل، آلمان و هند اشاره شده است. در این کشورها قوانین بومی‌سازی اطلاعات به منظور جلوگیری و یا ایجاد محدودیت در جریان اطلاعات و با هدف محافظت از این اطلاعات در برابر اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا درنظرگرفته شده است.



[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10284/nsa-payed-internet-companies_si.jpg[/img][/center]

[color=#ff6600][b]■[/b][b] اقدامات نظارتی این آژانس عملکرد اینترنت را تحت تأثیر قرار داده و تهدیدی برای آن محسوب می‌شود[/b][b]■[/b][/color]
نویسندگان این گزارش در ادامه عنوان می‌کنند: [b]«[/b]شبکه اینترنت بر مبنای پروتکل‌هایی ایجاد شده که قادرند اطلاعات را در سریع‌ترین زمان ممکن، از طریق مناسب‌ترین و کارآمدترین مسیرها و بدون در نظر گرفتن محل فیزیکی و جغرافیایی آنها ارسال کند. اما طرح‌های بومی‌سازی اطلاعات عملکرد اینترنت را نیز تحت تأثیر قرار داده و تهدیدی برای آن محسوب می‌شوند. در نهایت، بومی‌سازی ترافیک اینترنت تأثیرات جانبی قابل‌توجهی بر حریم‌خصوصی کاربران و حقوق‌بشر خواهد داشت و باعث می‌شود کشورها به راحتی به اقداماتی نظیر نظارت‌های ملی، سانسور و آزار و اذیت کاربران مخالف دست بزنند.
در حوزه سیاست خارجی نیز باید گفت، روابط آمریکا با سایر کشورها به واسطه افشاگری‌های اخیر به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و این امر تأثیرات منفی بر روی روابط این کشور با سایر کشورها داشته است. بر اساس این گزارش در حال حاضر منافع آمریکا به واسطه آسیب‌های واردشده به روابط دوجانبه یا چندجانبه این کشور با سایر کشورها و همچنین از دست رفتن اعتبار آمریکا در موضوع آزادی اینترنت، در معرض خطر است.

[color=#ff6600][b]■[/b][b] مقامات اطلاعاتی آمریکا از برنامه‌های آژانس امنیت ملی شدیداً دفاع می‌کنند [/b][b]■[/b][/color]
بیش از یک سال از زمانی می‌گذرد که گاردین برای اولین بار از اقدامات و برنامه‌های نظارتی و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا آن هم به واسطه افشاگری‌های [b]«[/b]ادوارد اسنودن[b]»[/b] پیمانکار سابق این آژانس گزارشی را منتشر کرد. اما تاکنون تمامی بحث‌های ملی تنها به موضوعات ساده‌انگارانه‌ای چون ارجحیت امنیت ملی و یا حریم خصوصی افراد محدود شده است. اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که هزینه‌های چنین اقداماتی و همچنین منافع آن در سطح گسترده‌تری مورد بررسی قرار گیرند.
درحالی‌که مقامات اطلاعاتی از برنامه‌های آژانس امنیت ملی آمریکا شدیداً دفاع می‌کنند، هنوز نتوانسته‌اند شواهد و مستنداتی برای اثبات ارزش چنین برنامه‌هایی ارائه دهند. این در حالی است که برخی از تجزیه‌وتحلیل‌های مقدماتی مزایای چنین برنامه‌ای را مبهم و نامعلوم عنوان کرده‌اند. در هر سه مطالعه صورت گرفته در [b]«[/b]گروه بازنگری ریاست‌جمهوری در حوزه اطلاعات و فناوری‌های ارتباطاتی[b]»[/b]، [b]«[/b]هیئت نظارت بر حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی[b]»[/b] و همچنین [b]«[/b]بنیاد آمریکای نوین[b]»[/b]، ارزش و منافع چنین برنامه‌هایی و نقش آنها در توقف برنامه‌های تروریستی و ارتقاء امنیت ملی کشور مورد زیر سؤال رفته است. در همین حال مباحث موجود تنها به موضوعاتی نظیر تأثیر برنامه‌های آژانس امنیت ملی آمریکا بر حریم‌خصوصی و آزادی‌های مدنی محدود بوده است و موضوعاتی چون هزینه‌های چنین برنامه‌هایی و به‌ویژه تأثیرات مخرب آنها بر اقتصاد آمریکا، سیاست خارجه آمریکا و امنیت کلی اینترنت مورد توجه چندانی قرار نگرفته است.



[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10284/2014-08-06_09-27-56_q.jpg[/img][/center]

[color=#ff6600][b]■[/b][b] اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا منافع این کشور و همچنین جامعه جهانی اینترنت را تهدید می‌کند [/b][b]■[/b][/color]
این مقاله بر آن است تا هزینه‌های برنامه‌های نظارتی و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را از زمان اولین افشاگری‌های اسناد محرمانه این آژانس در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی بررسی و طبقه‌بندی کند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد اقدامات و برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی که در حال حاضر اجرا می‌شوند و در آینده نیز ادامه خواهند داشت، صدمات قابل‌توجهی را به منافع آمریکا و جامعه جهانی اینترنت وارد می‌آورد. همچنین این پژوهش هزینه‌ها و خسارات برنامه‌های نظارتی این آژانس را در چهار حوزه به طور خاص بررسی کرده است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

[color=#ff6600][b]■[/b][b] هزینه‌ها و خسارات مستقیم این اقدامات بر تجارت و اقتصاد آمریکا[/b][b]■[/b][/color]
[b]- هزینه‌ها و خسارات مستقیم بر تجارت و اقتصاد آمریکا:[/b]
بر طبق گزارش‌های شرکت‌های آمریکایی برنامه‌های نظارتی و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا موجب کاهش میزان فروش در خارج از کشور و همچنین از دست‌رفتن فرصت‌های تجاری و اقتصادی این شرکت‌ها شده است. به ویژه آنکه در حال حاضر شرکت‌های خارجی به دنبال محصولاتی هستند که بتوانند کاربران خود را از اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی مصون نگاه دارند. بر طبق این گزارش، یکی از بخش‌هایی که به واسطه این امر در معرض خطر قرار گرفته و بشدت آسیب‌پذیر است سیستم Cloud Computing (رایانش ابری) است که در ۳ تا ۵ سال آینده به واسطه برنامه‌های نظارتی و جاسوسی آژانس میلیاردها دلار خسارات و ضرر به آن وارد خواهد شد.



[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10284/8e879a5670ffa7bde0da0f6a4e451fd7.jpg[/img][/center]

[color=#ff6600][b]■[/b][b] هزینه‌های بالقوه وارده به حوزه‌های تجارت و آزادی فضای وب به واسطه افزایش طرح‌های بومی‌سازی اطلاعات و حفاظت از داده‌ها [/b][b]■[/b][/color]
[b]- هزینه‌های بالقوه وارده به حوزه‌های تجارت و آزادی فضای وب به واسطه افزایش طرح‌های بومی‌سازی اطلاعات و حفاظت از داده‌ها:[/b]
پیشنهادهای و درخواست‌های جدید برخی دولت‌های خارجی برای دسترسی به پیش‌نیازهای بومی‌سازی اطلاعات و همچنین قوانین سفت‌و سخت‌تر در زمینه حفاظت از داده‌ها و اطلاعات می‌تواند موجب تشدید ضرر و زیان‌های اقتصادی کشور آمریکا در طولانی‌مدت شود. چنین طرح‌هایی می‌توانند موجب تغییراتی در ساختار کلی شبکه اینترنت جهانی شود و در صورت اجرا نیز تهدیدی جدی برای آزادی بیان و حریم خصوصی افراد قلمداد می‌شود.


[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10284/image4.jpg[/img][/center]

[color=#ff6600][b]■[/b][b] هزینه‌های وارده بر سیاست خارجی آمریکا [/b][b]■[/b][/color]
[b]- هزینه‌های وارده بر سیاست خارجی آمریکا:[/b]
از دست رفتن اعتبار آمریکا در موضوع آزادی اینترنت و همچنین آسیب‌های وارده به روابط دوجانبه و چندجانبه آمریکا با سایر کشورها، منافع سیاست خارجه این کشور را مورد تهدید قرار داده است. افشاگری‌های سال گذشته در مورد اقدامات و برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی آمریکا، موجب بروز عکس‌العمل‌های تند و انتقادات شدیدی از سوی برخی کشورها مانند آلمان و برزیل شده است.

[color=#ff6600][b]■[/b][b] آسیب‌های وارده به امنیت سایبری و اینترنت [/b][b]■[/b][/color]
[b]- آسیب‌های وارده به امنیت سایبری:[/b]
«آژانس امنیت ملی آمریکا» به واسطه طرح‌ها و برنامه‌های نظارتی و جاسوسی خود آسیب‌هایی جدی را به امنیت اینترنت وارد آورده است. برخی از این اقدامات عبارت‌اند از: تضعیف استانداردهای رمزنگاری، ایجاد درب‌های مخفی در محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به منظور نظارت‌های مخفیانه، جمع‌آوری اطلاعات درباره نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌های امنیتی برخی از نرم‌افزارها به جای اطلاع‌رسانی مسئولانه درباره این نقایص و همچنین انواع مختلفی از عملیات جاسوسی این آژانس در راستای هک کردن سیستم‌ها، که همگی این اقدامات موجب تضعیف امنیت کلی اینترنت شده‌اند.

[color=#ff6600][b]■[/b][b] دولت آمریکا تاکنون گام‌های محدودی را در جهت کاهش این آسیب‌ها برداشته است [/b][b]■[/b][/color]
دولت آمریکا تاکنون گام‌های محدود و مختصری را در جهت کاهش این آسیب‌ها برداشته است و به تازگی روند بسیار کند و دشوار اعتمادسازی در این کشور را آغاز کرده است. اما به نظر می‌رسد اقدامات دولت آمریکا در این زمینه بسیار محدود بوده است و تمرکز آن صرفاً بر روی مسائلی نظیر تأثیر این برنامه‌ها و اقدامات بر حقوق شهروندان آمریکا قرار گرفته است و به سایر مسائل دیگر چندان پرداخته نشده است. ما نیز بر اساس یافته‌های این پژوهش راه‌کارهایی را در جهت کاهش آسیب‌های برنامه‌های آژانس امنیت ملی به دولت آمریکا ارائه داده‌ایم:

[color=#ff6600][b]■[/b][b] راه‌کارهای پیشنهادی به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از برنامه‌های آژانس امنیت ملی [/b][b]■[/b][/color]
۱- تقویت و افزایش حمایت‌ها از حریم خصوصی شهروندان آمریکایی و یا غیرآمریکایی، چه در داخل آمریکا و چه در خارج از مرزهای این کشور.
۲- شفاف‌سازی بیشتر در مورد برنامه‌های نظارتی دولت آمریکا هم از سوی دولت و هم شرکت‌های آمریکایی.
۳- اجرا سازی مجدد برنامه آزادی اینترنت به شیوه‌ای که مسائل ایجاد شده توسط برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی را به طور مستقیم مورد توجه قرار دهد و همچنین حرکت به‌سوی برنامه‌های نظارتی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی در موضوع حقوق بشر.
۴- آغاز روند اعتمادسازی دوباره در موضوعاتی نظیر استانداردهای رمزنگاری از طریق مؤسسه ملی استاندارد و فن‌آوری.
۵- حصول اطمینان از این امر که دولت آمریکا از طریق شیوه‌هایی مانند قراردادن درب‌های مخفی نظارتی در محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، به امنیت سایبری آسیب نمی‌رساند.
۶- کمک برای از میان برداشتن نقاط‌ضعف و نقایص نرم‌افزارها به جای مخفی‌نگاه داشتن و عدم اطلاع‌رسانی در مورد این نقایص.
۷- مشخص کردن خط‌مشی‌های مشخص درباره اینکه دولت آمریکا چه زمانی و تحت چه استانداردهای قانونی اجازه دارد به صورت مخفیانه بدافزارهایی را بر روی کامپیوترها و یا شبکه اینترنت نصب و راه‌اندازی کند.
۸- تفکیک عملکردها و اقدامات تهاجمی و تدافعی آژانس امنیت ملی آمریکا از یکدیگر به منظور به حداقل رساندن مغایرت‌های منافع دولت آمریکا.

بن پایه : [url="http://www.eshraf.ir/"]http://www.eshraf.ir[/url]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطالب اشراف رو در استاتوس لینک بدین ، بصورت تاپیک اینجا قرار ندید ،...
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اعتقاد بنده ، ایالات متحده آمریکا با در اختیار داشتن مرکزیت سرورهای فضای مجازی که امروزه ما آن را با عنوان فضای جهای وب (WWW) از آن یاد می کنیم ، سعی در تبدیل شده به " مغز جهان " یا به تعبیری brain land را دارد . این مساله از این لحاظ قابل بررسی و اهمیت است که جمعیت کره زمین روز به روز به استفاده از این فضا وابسته می شود و این وابستگی به شکل خطرناکی در حال افزایش است .
در حوزه دانش جغرافیا و بویژه جغرافیای سیاسی ، این مساله در حوزه مفهوم جدیدی با عنوان ژئوسایبر ( جغرافیای فضای سایبر) قابل بررسی است ( چرا که بنده بر این اعتقاد هستم که همانطور که در فضای واقعی ، واحدهای سیاسی بواسطه مرز از یکدیگر جدا می شوند ، بتدریج در فضای مجازی نیز ، مرزها در حال شکل گیری است ) و بطور خلاصه ایالات متحده حداقل تا پایان قرن جاری ( در صورتی که بعنوان یک واحد سیاسی موجود باشد ) سعی خواهد نمود تا این مفهوم یعنی brain land را در مقابل مفهوم heart land ( قلب زمین ) به بهترین وجه به کار گیرد .

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


مطالب اشراف رو در استاتوس لینک بدین ، بصورت تاپیک اینجا قرار ندید ،...



با سلام ، ضمن تشکر از شما

هدف من از قراردادن چنین مطالبی :
1- آشنا کردن دوستان با مباحث جدی تر و به روز تر در حوزه علوم راهبردی است .
2- برآورد من از فعالیت دوستان در این انجمن ، از آنچه که در ذهن داشتم بسیار بالاتر بشمار آید ولی بعضا" وجود بحث های بی فایده و گاها" اختلاف برانگیز و تفرقه افکن به مانند دامن زدن به مباحثی نظیرشیعه و سنی ، دشمن ندانستن رژیم صهیونیستی و ........ که مغایرت فاحشی با منافع ملی کشور دارد باعث شده تا برای اینکه دوستان بسیار عزیز به جای وارد شدن به مسائل بی فایده ، حداقل درگیر موضوعاتی شوند که باعث افزایش سطح آگاهی بنده وسایر دوستان و اعضاء از موضوعات مهم تر گردد .( البته این برداشت بنده است و ممکن است سایرین چنین برداشتی نداشته باشند و اساسا" مفاهیم فوق الذکر را بسیار طبیعی بدانند )
3- برای وارد شدن به این موضوعات نیاز به وجود یکسری مسائل پایه ای و مفاهیمی برای ورود به مرحله تجزیه وتحلیل وجود دارد که بنده اینگونه مطالب را بصورت تاپیک قرار می دهم .

بنابراین اگر جنابعالی و عزیزان مسئول ، برداشتی غیر از این در ذهن دارند ، خوب بنده به این شکل ، وارد چنین موضوعاتی نمی شوم .

با تشکر :rose: :rose: :rose: :rose:
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح درباره حقوق بین‌المللی فضای سایبری

 

800px-Seal_of_the_General_Staff_of_the_Armed_Forces_of_the_Islamic_Republic_of_Iran_svg.png

متن این بیانیه که توسط مرکز فضای مجازی نیروهای مسلح صادر شده است به شرح زیر است:

 

مقدمه

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در گفتمان امنیت ملی برای بازدارندگی و دفاع سایبری در مواجهه و مقابله با تهدیدات متنوع و متکثر فضای سایبری مأموریت دارد.

تمامی سازمان‌ها و نهادهای ذی ربط در کشور با توجه به واگذاری مأموریت دفاعی به نیروهای مسلح و وفق فرمان مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا مدظله العالی، می بایستی با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگی و هم افزایی داشته باشند و از آنجا که فضای سایبری به اذعان متخصصین امر قلمرو جدیدی در حوزه دفاعی و امنیتی است، سند پیش رو به عنوان "بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در قبال حقوق بین الملل فضای سایبری"، مفاهیم، سیاست‌های کلان و چارچوب اقدامات نیروهای مسلح در مقابله با تهدیدات متنوع و متکثر فضای سایبری را تبیین می‌کند.

 

ماده۱: کلیات

معتقدیم، حقوق بین الملل قابل اعمال بر فضای سایبری باید توزیع کننده عادلانه منافع و امتیازات یک فضای صلح آمیز سایبری و متضمن «دسترسی» و «حاکمیت منصفانه» برای تمام دولت‌ها باشد.

تاکید می‌نمائیم، هر چند تمامی دولت‌ها باید در برخورد با فضای سایبری مسئولانه عمل کنند، ولی به اقتضای امکانات و فناوری‌های موجود در هر کشوری، دولت‌ها مسئولیت مشترک ولی متفاوت دارند.

براین باوریم، طیف وسیعی از اصول حقوقی بین المللی موجود، شامل اصول برابری حاکمیت دولت‌ها و ممنوعیت توسل به زور و عمل تجاوزکارانه می‌تواند در استفاده از فضای سایبری قابل اجرا باشد.

 

ماده۲: سیاست‌های حاکمیتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

جمهوری اسلامی ایران حوزه‌های حاکمیتی خود را با تمرکز و در انطباق با قابلیت‌های لازم برای حراست از اقتدار راهبردی نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ملی توسعه داده است، در این مسیر، توسعه تخصص‌ها و ابزارهای پیشرفته سایبری، برای دفاع فعال و بازدارنده سایبری، از جمله اولویت‌های مهم برای تحقق و حفظ اقتدار راهبردی نظام است.
قواعد حقوق بین الملل معاصر حکایت از وجود قلمرو محصور در مرزهای جغرافیایی دولت‌هایی دارد که حاکمیت یا لااقل صلاحیت خود را درون آن مرزهای جغرافیایی اعمال می‌‎کنند. به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حاکمیت سرزمینی و صلاحیت دولت، بر تمامی اجزای فضای سایبری نیز تسری دارد.

هر گونه استفاده عامدانه از زور سایبری با پیامدهای فیزیکی یا غیر فیزیکی که تهدیدی برای امنیت ملی بوده یا منجر به بی‌ثباتی آن به واسطه بی‌ثباتی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود، ناقض حاکمیت دولت است.

عملیات بهره‌برداری سایبری در مواقعی که مستلزم نفوذ غیرمجاز به زیرساخت‌های سایبری(دولتی یا خصوصی) تحت کنترل دولت دیگری باشد، می‌تواند نقض حاکمیت دولتِ هدف تلقی شود.

حاکمیت دولت‌ها واقعیتی فراحقوقی نیست و باید در کنار و با توجه به سایر اصول بنیادین حقوقی مانند اصل عدم مداخله، اصل حسن نیت، اصل حق تعیین سرنوشت و سایر اصول اساسی تفسیر گردد، باید توجه داشت که اصل حاکمیت دولت‌ها اصلی برابرگرا و مساوات طلب است و حاکمیت هیچ دولتی برتر از حاکمیت دولت دیگر نیست، لذا اقدامات محدودساز، مسدودساز و تحریم‌ها، نقض حاکمیت دولت‌های مستقل تلقی می‌شود، چرا که منجر به نادیده گرفته شدن حاکمیت دولت هدف می‌شود.

 

ماده۳: مداخله در امور داخلی از منظر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

تردیدی نیست که اصل عدم مداخله یک اصل مستقل حقوق عرفی است و اعمالی با هدف تغییر رژیم سیاسی دولت‌ها مانند مداخله قهرآمیزِ سیاسی، نقض آشکار این اصل است. مواردی مانند دستکاری سایبری انتخابات یا مهندسی افکار عمومی در آستانه انتخابات را می‌توان از مصادیق آشکار مداخله تلقی کرد. همچنین مداخله شامل وضعیت‌هایی است که در آن مداخله غیرسایبری در فعالیت‌های سایبری مربوط به امور داخلی و خارجی دولت دیگر صورت می‌گیرد. عملیات سایبری که وب سایت‌ها را به منظور دامن زدن به نزاع و تنش‌های داخلی در یک دولت از کار می‌اندازند یا به منظور تأثیر گذاری بر نتیجه انتخابات در دولت دیگر پیام‌هایی را به صورت گسترده در بستر سایبری به رأی دهندگان ارسال می‌کنند را نیز می توان نمونه‌ای از مداخله ممنوعه تلقی کرد.

مداخله مسلحانه و تمامی اشکال دیگر مداخله یا اقدام به تهدید علیه شخصیت دولت یا علیه عناصر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن با توسل به ابزار سایبری و غیرسایبری غیرقانونی است و هیچ دولتی نمی‌تواند دولت دیگری را با توسل به ابزار سایبری یا غیر آن به استفاده یا تشویق به استفاده از اقدامات اقتصادی، سیاسی یا هرگونه اقدام دیگری به منظور تحصیل تبعیت آن در اِعمال حقوق حاکمیتی‌اش یا تضمین کسب امتیازاتی از آن، از هر نوع، وادار نماید.

تمامی اشکال آشکار، ظریف و تکنیک‌های بسیار پیچیدۀ اجبار، براندازی و هتک حرمت(اعم از سایبری و غیرسایبری) با هدف اخلال در نظم سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی سایر دولت‌ها یا بی‌ثبات سازی حکومت‌هایی که در صدد آزادسازی نظام اقتصادی و سیاسی و فرهنگی خود از کنترل یا دست اندازی خارجی هستند، غیر قانونی است.

دولت‌ها حق ذاتی بر توسعۀ کاملِ سیستم اطلاعات و رسانه‌های جمعی‌، بدون مداخله، و استفاده از رسانه‌های اطلاعاتی،‌ به منظور پیشبرد منافع و آرمان‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود دارند. اقداماتی که منجر به ممانعت، قطع و یا محدود شدن عملکردِ سیگنال‌ها و ابزار انتقال اطلاعات و سیستم‌های تأمین کنندۀ کنترل و اعمال حاکمیت دولت می‌شود غیر قانونی است.

برنامه‌های ظرفیت‌سازی در حوزه سایبر باید بر اساس برنامه‌ها و نیازهای ملی دولت‌ها و در انطباق با وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها طراحی و اجرا شود و خود وسیله‌ای برای مداخله در امورداخلی آنها نباشد.

 

ماده۴: توسل به زور و حمله سایبری از منظر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تردیدی نیست که آن دسته از عملیات سایبری که منتج به ایراد خسارات مادی به اموال یا صدمه به افراد در گستره و شدت لازم می‌شود یا به طور منطقی احتمال زیادی دارد که چنین آثاری را به بار آورد، توسل به زور محسوب می شود. اگر این نوع از عملیات زیرساخت‌های حیاتی ملی، شامل زیرساخت‌های دفاعی را متأثر سازند، طبیعتاً ناقض قاعده توسل به زور تلقی خواهند شد، اعم از این که در مالکیت حکومت یا بخش خصوصی باشند.
به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  چنانچه شدت عملیات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور به آستانه حمله مسلحانه متعارف ارتقاء یابد، حق دفاع مشروع برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.

 

جمع بندی

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به سان دکترین قابل اعمال خود در فضای فیزیکی، در فضای سایبری نیز آغازگر هیچ منازعه‌ای نیستند و خط مشی تبیین شده در این سند را به عنوان چارچوب اقدام خود در مواجهه و مقابله با تهدیدات متنوع و متکثر فضای سایبری قلمداد می‌کنند.

بدیهی است نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در صورت نقض هر یک از خط مشی‌ها و سیاست‌های تبیین شده، از سوی دولت، گروه یا فردی که تحت حمایت، هدایت یا کنترل دولتی باشد، این حق را برای خود قائل هستند که تهدیدات را در هر سطحی با قدرت و پشیمان کننده پاسخ دهند.

 

منبع

 

رزمایش دفاع سایبری «فتح یک» ارتش برگزار شد

نقل قول

 امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان برگزاری رزمایش مشترک دفاع سایبری فتح یک آجا با بیان اینکه موضوع توسعه توان دفاع سایبر در دستور کار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، اظهار داشت: همزمان با افزایش قدرت دفاع سایبر، به‌دنبال این هستیم که توان مقابله با تهدیدات سایبری ارتش را ارتقاء دهیم.

وی گفت: موضوع سایبر امروز به‌عنوان بُعد پنجم صحنه نبرد مطرح است و یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در ارتقای توان رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

امیر سیاری ادمه داد: بی‌توجهی به بحث سایبر به‌عنوان یک موضوع جدید، می‌تواند آسیب‌هایی را به توان رزم وارد کند، اما به خاطر اینکه ما غافلگیر نشویم و بتوانیم توان رزم خود را حفظ کنیم و بالا ببریم، موضوع توسعه توان دفاع سایبر در دستور کار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) روی این موضوع تأکید فراوان دارند، خاطرنشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت موضوع سایبر در ارتقای توان مقابله با تهدیدات، اقدامات گسترده‌ای انجام داده و با پرورش نیروی انسانی بویژه جوانان خلاق، توانمند و ماهر در بحث سایبر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش همچنین با اشاره به تأمین تجهیزات لازم و سازماندهی مناسب دفاع سایبری در ارتش افزود: پیش‌بینی اجرای رزمایش‌های دیگری در مقیاس‌های مختلف نیز به عمل آمده که در آینده اعلام خواهیم کرد و رزمایش مشترک دفاع سایبری فتح یک، نمونه موفقی از این رزمایش‌هاست.

دریادار سیاری ادامه داد: بهره‌گیری از تاکتیک‌هایی که ساخته و پرداخته ذهن پویای همین نیروهای جوان است و بحمدالله امروز در فضای سایبر در خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند از جمله دستاوردهای این رزمایش است.

وی تصریح کرد: در این رزمایش نقاط قوت بسیاری داشتیم که به دنبال توسعه آن هستیم و ان‌شاالله آسیب‌های خود را در خصوص تهدیدهای سایبری نیز با رزمایش‌هایی که بزودی برگزار خواهیم کرد به حداقل و به صفر می‌رسانیم و همزمان با افزایش قدرت دفاع سایبر، توان مقابله با تهدیدات سایبر و پاسخگویی به آن را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

همچنین امیر سرتیپ «ناصر مختارزاده» معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ارزیابی طرح‌های راهبردی توان دفاع سایبری در سطوح راهبردی، عملیاتی تاکتیکی و تکنیکی، ارتقاء قدرت برنامه‌ریزی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران، احصاء و توسعه توان دفاع سایبری ارتش جمهوری اسلامی ایران، طراحی قدرت مواجهه خردمندانه با تهدیدهای سایبری و به‌کارگیری افسران سایبری در کنار نخبگان با تجربه جهت انتقال دانش از جمله اهداف برگزاری رزمایش دفاع سایبری فتح یک ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: امروزه تسلیحات و تجهیزات دفاع سایبری به گونه‌ای در حال توسعه است که با دقت، سرعت و هوشمندی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فناوری و اطلاعات را به خوبی به خدمت گرفته‌اند.

امیر مختارزاده با اشاره به بومی بودن تجهیزات رزمایش دفاع سایبری فتح یک ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: این رزمایش با یک نگاه راهبردی در حوزه سایبر و با استفاده از نیروهای جوان، با انگیزه و با دانش طرح‌ریزی و اجرا شد و در اهداف کلان نیز، طراحی قدرت مواجهه قوی‌تر با تهدیدات سایبری و افزایش تاب آوری و بازدارندگی در سطوح مختلف، ارتقای قدرت برنامه‌ریزی برای تصمیم‌سازان در حوزه سایبری و درنهایت توسعه توان دفاع سایبری ارتش جمهوری اسلامی ایران را در برنامه‌ها و رزمایش‌های آتی مد نظر داریم.

ارتقای قابلیت دفاع سایبری ارتش از حالت ایستا به داینامیک
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتش با اشاره به اینکه عدم وابستگی تجهیزات امنیتی فنی به کشورهای دیگر سبب شد که تجهیزات مذکور در زمان رزمایش، متناسب با نوع حمله‌های نیروی یورشگر تنظیم شود، افزود: این بدان معناست که قابلیت دفاع سایبری ارتش از حالت ایستا به حالت داینامیک و پویا تغییر و ارتقا یافته است.

وی خاطرنشان کرد: افسران جوان ما با استفاده از بستر سامانه‌های بومی و جهانی و بهره‌گیری از هسته‌های مجازی چند صد نفره عملیات پدافندی را انجام دادند.

امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده آجا به‌صورت سرزده از محل برگزاری رزمایش دفاع سایبری فتح یک ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند و از نزدیک روند برگزاری این رزمایش و بخشی از اقدامات نیروهای شرکت‌کننده را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادند.

 

منبع

 

ویرایش شده در توسط bds110
  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 خوب این بحث سایبر یکی  از معضل های  کشور ماست برآیندش رو در قطعی اینترنت آبان98 تا حملات سایبری دیدیم

در کنارش ضعف های مربوط به امنیت سایبری و قوانین حقوقی ضعیف کشور در خصوص افشای اطلاعات کاربران جمع اوری اطلاعات کاربران 

هک و سرقت فیزیکی اطلاعات بد افزار باج افزار و.... تا رانت اقتصادی سیاسی نظامی تا اجازه جاسوسی و... نداشتن موتور جستجو شبیه یاندکس و بیدو

که بتماند خدماتی نظیر گوگل ارائه کند نظیر ایمیل فضای ذخیره سازه ابری پلی استور یتوتوب  ترجمه  وبلاگ پشتیبانی از چند زبان خارجی

   تولید محتوا و ارائه خدمات در کشور و سایر کشورهای حوزه نفوذ نظیر عراق سوریه لبنان افغانستان تاجیکستان ترکمنستان  تا بحث های مربوط

حملات سایبری دیس اینفورمیشن دانش سایبری عموم جامعه تا  نهاد انتظامی مثل پلیس فتا و قوه قضاییه  سازمان پدافند غیرعامل

و....  تا زیر ساخت شهری مخابراتی و موبایل فضایی این حوزه بخصوص با برنامه  ماهواره های استارلینک و خصوصا بلک جک دارپا

و فناوری مرتبط با ارتباط لیزری بین فضا و زمین و بحث استفاده از فناورهای کوانتوم برای رمز گذاری ارتباطات 

 

متاسفانه عملکرد خوبی از این حوزه  زیر ساخت و استارت اپها ایران ندیدیم  بغیر تبانی تخلفات مالی گسترده انحصار بی حد حصر  نقض آزادی فردی

عدم پاسخگویی در خصوص افشا اطلاعات و یا از بین رفتن اطلاعات مشتریان و کاربران نحوه دسترسی سرمایه گزاران به اطلاعات و...

 

بازیگران کلیدی فضای سایبر ایران

thumb_photo_2021-01-14_19-30-02.jpg thumb_DHQXUdBXsAApW4Q.jpg  thumb_DNFz9RqWkAAyBNe.jpg thumb_E1mQwUvXMAMPGvr.jpg

 

البته بحث امنیت اقتصادی نهاد های مالی کشور هستیم که اخیرا اطلاعات بیش از 30 میلیون مشتری یکی از بانک ها منتشر شد

thumb_D1qsgsWXcAAn-GX.jpg thumb_DDzl7NdXkAA8GZX.jpg

 

 

خوب کشور زیر شدید ترین نظام های جمع آوری اطلاعات و عملیات سایبری قرار دارد

 

نقل قول

تاریخچه از اوسینت و ما جرای  فتنه 88 وبه تاخیر انداختن بروزرسانی های توئیتر

https://www.bellingcat.com/resources/articles/2016/07/14/a-brief-history-of-open-source-intelligence/

 

نرم افزار ویزدوم شرکت لاکهید مارتین  که به وضوح از ماجرای فتنه 88 در ویدئوش استفاده کرده

http://www.aparat.com/v/1gXZO

 

ویدئو تحلیلگر سابق سازمان سیا در مرکز دکترین  اموزش و فرماندهی امریکا  تروداک  و داده های شبکه مجازی در خصوص داعش و میدان گزی ترکیه 

http://www.aparat.com/v/qor5F

مقاله اشاره شده در ویدئو بالا از فضای وبلاگ های فارسی 

https://cyber.harvard.edu/publications/2008/Mapping_Irans_Online_Public

 

اگر مقاله تاریخچه اوسینت خوانده باشید یک جمله دارد به  نقل از ویلیام جی دانوان ( تصویر پروفایلم) حتی نظامندترین رسانه ها بارها وبارها به منافع کشورشان خیانت میکنند نویسنده از جمله وام گرفته امروزه ما با  پست ها  لایک ها  اشتراک گذاری ها و... هر روز به منافع شخصی مان خیانت میکنیم

 

نقل قول

 مستند The.Great.Hack.2019 به بررسی نقش شرکت Cambridge Analytica در  کمپین انتخاباتی تد کروز  ترامپ و برگزیت 

با استفاده از داده های شرکت فیسبوک برای جهت دهی رای دهندگان 

https://fa.wikipedia.org/wiki/کمبریج_آنالیتیکا

 

35c0268b91ce01197f982793540f9ba4.jpg

 

 

نقل قول

در هر صورت تقریبا به یک شماره در دیتابیس سازمان های جاسوسی تبدیل  خواهیم شد 

https://en.wikipedia.org/wiki/Location-based_service

 

رهگیری گوشی موبایل افراد و نحوه ی گسترش  وروس کرونا

https://www.aparat.com/v/XHcY6

 

 

نقل قول

امارات با همکاری مقام سابق کاخ سفید Richard Clarke از سال 2008 اقدام به تاسیس یک مرکز جاسوسی و نظارت سایبری نموده

که فعالیت زیادی نیز داشته است از هک و جاسوسی  از دیپلمات ها فیفا دولت های ایران وقطر  هک تلفن های ایفون مقامات  خارجی

من جمله تلفن امیر قطر  و جاسوسی و سرکوب روزنامه نگاران و فعالین  حقوق بشری و..... نموده است

گزارش مفصل رویترز در این خصوص

 

https://www.reuters.com/investigates/special-report/usa-raven-whitehouse/

 

ویا برنامه ToTok که امارات برای جاسوسی استفاده نمود

 

https://www.nytimes.com/2019/12/22/us/politics/totok-app-uae.html

 

البته عربستان نیز  اقداماتی در این خصوص انجام داده  که نمونه بارز ان هک ایفون جف بزوس مدیرعامل شرکت امازون بوده

 

https://www.theguardian.com/technology/2020/jan/21/amazon-boss-jeff-bezoss-phone-hacked-by-saudi-crown-prince

 

مراکز متعدد سایبری اطراف ایران تاسیس شدن خصوصا در ترکیه اسراییل حتی در درگیری  های اخیر  قره باغ آذربایجان لشکری سایبری کرده  حتی در مواردی روسها سعی کردن به شیوه و متد گروه های هکری ایران  حمله کنند و ردپا خودشنو از بین ببرند 

 اگر میخواهید از این مواردها اطلاعات بیشتر کسب کنید اندیشکده اتلانتیک Digital Forensic Research Lab (DFRLab) خوبی دارد

 

https://medium.com/dfrlab

ویرایش شده در توسط bds110
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

 

تفاوت قدرت سخت دولت ترامپ و قدرت نرم هوشمند دولت بایدن

 

6-23-2021_1-57-51_PM.jpg6-23-2021_1-57-31_PM.jpg6-23-2021_1-56-06_PM.jpg

 

به ترتیب از راست : تعلیق وب سایتهای دامنه COM. پرس تی وی ، الفرات و العالم

 

 

 

 
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , MR9 گفت:

بسم ا... 

 

فایل متن تبیین قانون فضای مجازی 

 

لینک دانلود

 

 

 

 

این متن احتمالا به سرانجامی نخواهد رسید چون با قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 1382 اختلافات جدی داره و نظام اجرایی و قضایی کشور رو دچار تعارضات جدی بخصوص تعارضات امنیتی خواهد کرد.

https://rc.majlis.ir/fa/law/show/93987

اصل ۲۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

«بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.»

 

 

این اصل 25 هیچ وظیفه ای رو برای قوه قضاییه مشخص نکرده که این وظیفه تامه هم باشه. صرفا گفته به حکم قانون! این حکم قانون هم باید تفسیر بشود و معنیش این نیست که زیرساخت مخابرات رو باید قوه قضایی اداره کنه. اگر ملاک این عبارت تعیین حدود اصل بوسیله قانون باشه در بسیاری از اصول دیگر هم هست و بنابراین میشه بسیاری از وظایف دولت رو به قوه قضایی منتقل کرد.

 

از ابتدای همین سند مشخصا باید وزارت ارتباطات منحل بشه و قوه ارتباطیه قضاییه تشکیل بشه. بعبارتی دیگر یک فضای ارتباطی، تجاری  مردمی توسط یک نهاد سیاسی، امنیتی، قضایی اداره بشه. که قطعا ق ق در مقام سیاستگذاری در امر ارتباطات نیست. همونطور که وزارت ارتباطات در مقام تعقیب و محاکمه مجرمان فضای مجازی نیست.

 

 

 

و ماده 2 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات:

 

‌ماده 2 - به منظور اعمال حاکمیت بر طیف فرکانس و حفاظت از حقوق رادیوئی‌کشور در
سطح منطقه و بین‌الملل و تمرکز امور سیاستگذاری، تدوین ضوابط و استانداردها‌و
نظارت بر حسن اجرای آنها در بخشهای مختلف ارتباطات پستی و مخابراتی نظیر‌خدمات
جدید و متعارف پستی، مخابراتی، ارتباطات فضایی، ارتباطات رادیوئی، انتقال‌داده‌ها،
انتقال صدا و تصویر، سنجش از راه دور، ارتباطات رایانه‌ای و ایجاد بستر مناسب‌برای
ارتباطات و آمایش و پردازش اطلاعات و روشهای دورسنجی و پشتیبانی آنها و‌همچنین
سیاستگذاری در زمینه توسعه امکانات و خدمات ارتباطی مذکور، هماهنگ با‌آخرین
پیشرفتهای علمی، تجربی و فناوری اطلاعات در جهان، درچارچوب سیاستهای‌کلی نظام‌به
موجب این قانون نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به «‌وزارت ارتباطات و‌فناوری
اطلاعات» تغییر می‌یابد و کلیه وظایف، اختیارات و مسؤولیتهای وزیر و وزارت‌پست و
تلگراف و تلفن به وزیر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تفویض می‌گردد.

 

  • Like 7
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اضافه کنم، اگر این قانون تصویب بشه اجبارا میلیتاری هم تعطیل خواهد شد.

 

به این دلیل که سایت برای عضویت مجبور هست اطلاعات کاربری شما رو به ایمیلتون که احتمالا گوگل و یاهو هست بفرسته. کاربر بین المللی احتمالا نتونیم داشته باشیم.

نکته دیگه اینکه؛ فعلا هاست در ایران هست و معلوم نیست بعد از تصویب این قانون هزینه های مربوط به هاست های ایرانی چه شکلی بشه.

 

و احتمالا کلیه داده های مربوط به کاربران باید به قوه قضاییه و یا اون سازمان جدید واگذار بشه که در نتیجه به یقین مشارکت در سایت بشدت پایین خواهد آمد و منابع اصلی ما برای تبلیغ نیز بسته میشه، صفحه توئیتر و اینستا رو هم باید حذف کنیم.

  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام 

همه انتقاد تند و تیز انجام میدهند ، الان افتخار داره اما از نظر امنیت کشور باید فضای سایبری کنترل بشود ، تقریبا در تمام کشورها قوانین وضع شده است حالا این قانون صیانت نه اصلا بد ، خب راهکار چی باید باشد ، سال ۹۸ در آشوب‌های ابان نمونه کوچک این بود نرم افزار ویز در مناطق درگیر در تهران با دادن آدرس راهبندان ایجاد کرد ،

 

  • Like 2
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

روز سه شنبه 4 آبان ماه 1400 (26 اکتبر2021) سامانه هوشمند سوخت مورد نفوذ قرار گرفت و توزیع بنزین در جایگاه های سوخت سراسر کشور قطع شد.

 

thumb_BB.jpg

 

البته در تاریخ 22 اکتبر 2021 (30مهرماه) گروه عصای موسی دیتا سایت (شرکت پست اسرائیل) منتشر کردن.

شامل: اطلاعات هویتی مربوط به مرسوله ها، آدرس و.. 

 

thumb_POST.jpg thumb_logoenglish0919.png

https://anonfiles.com/LaxcL6P1u2/Israel-Post-Part1_rar

 

شرکت Gidel

thumb_gidel.jpg

https://anonfiles.com/JaZ5b9P3u3/Gidel-POC_rar

 

شرکت Epsilor سازنده باتری در صنایع نظامی

 

thumb_epsilor.jpg

thumb_epsilor1.jpg thumb_epsilor2.jpg

https://anonfiles.com/P882BdP5u1/Epsilor-POC_rar

28 گیگابایت دیتا شرکت Epsilor که البته پاک شده (از کانال تلگرام گروه عصای موسی قابل دانلود است)

https://mega.nz/folder/2eh3Haja#wwJOt5P0-MfiNtfH2LClEg

 

 

تصاویری از بنی گانتز منتشر کردن که باید بررسی بشن آیا برای اولین بار منتشر شدن؟

همینطور نامه گانتز در تاریخ 25 نوامبر به معاون رئیس ستاد مشترک ارتش اردن

thumb_b_g.jpg

سایز اصلی تصویر hxxps://moses-staff.se/media/2021/10/poster2.jpg

https://anonfiles.com/1d9183Qbuc/MOD-PART1_rar

 

 

 

گروه هکری Black Shadow در خرداد-تیر ماه امسال هم با نفوذ به سرورهای شرکت بیمه Shirbit و شرکت K.L.S. Capital Ltd در ابتدا درخواست 10 بیت کوین کردند

اما پس از 72ساعت که این درخواست پذیرفته نشد، بخشی از اطلاعات رو در سایت و گروه تلگرامی خود منتشر کردند.

 

امروز هم خبر نفوذ به سرورهای CyberServe منتشر کردند.

 

گروه تلگرامی  Black Shadow  ـ  https://t.me/blackshadowsleaks3 وب سایت https://blackshadow.cc 

 

گروه تلگرامی گروه عصای موسی https://t.me/moses_staff_se وب سایت https://moses-staff.se

 

بنظرم فرقی بین Black Shadow و عصای موسی نیست.

مسئله مهمی که باید به اون توجه کنیم این هست که بعد موج اول نفوذ به شرکت بیمه Shirbit توسط Black Shadow در خرداد-تیرماه 1400 شاهد هک شدن اتوماسیون شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی بودیم. (18تیرماه1400)

 

thumb_july.jpg thumb_n00281933-b.jpg

 

 

در دو تقابل صورت گرفته، الگوی رفتاری گروه های متهاجم یکسان بوده.

امید است مسئولین افتا، مرکز ماهر، سازمان پدافند غیر عامل و دیگر نهادهای مربوطه متوجه وضعیت موجود باشند.

 

نمونه دیگر از تقابل:

ادعای حمله به تاسیسات آب شهری صهیونیست ها - آوریل 2021

https://www.timesofisrael.com/6-facilities-said-hit-in-irans-cyberattack-on-israels-water-system-in-april

حمله سایبری به بنادر کشور - بندر شهید رجایی - می 2021

"مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: علت اختلال در دو سِرور شرکت های سینا و بتا در بندر شهید رجایی در دست بررسی است."

https://www.irna.ir/news/83793686/حمله-سایبری-ناموفق-رژیم-صهیونیستی-به-بندر-شهید-رجایی

 

 

ویرایش شده در توسط shirazz
  • Like 4
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

سردار سلیمانی خبر داد؛ راه‌اندازی حدود ۳۵۰۰ گردان سایبری در بسیج

افزود: در عرصه فضای مجازی نیز بسیج ورود پیدا کرد و با تشکیل ۹۸۲ گردان سایبری شهرستانی و ۲۵۰۰ گردان حوزه محور، نیروهای بسیجی و ولایت مدار در این قالب مشغول فعالیت و روشنگری هستند.

منبع

 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , bds110 گفت:

سردار سلیمانی خبر داد؛ راه‌اندازی حدود ۳۵۰۰ گردان سایبری در بسیج

افزود: در عرصه فضای مجازی نیز بسیج ورود پیدا کرد و با تشکیل ۹۸۲ گردان سایبری شهرستانی و ۲۵۰۰ گردان حوزه محور، نیروهای بسیجی و ولایت مدار در این قالب مشغول فعالیت و روشنگری هستند.

منبع

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

استراتژی این 3500 گردان سایبری چیست ؟ آیا در حوزه هک و نفوذ و دفاع سایبری نیز فعال هستند یا صرفا در گروه ها و بحث ها شرکت می کنند و تولید محتوا می کنند و به نفع نظام مطلب می گذارند ؟ در هر دو مورد نیاز به آموزش و سرمایه گذاری احساس می شود . در حال حاضر با توجه به غلبه قدرت رسانه ای طرف مقابل نیاز به کار علمی و ایجاد منابع و محتوای رسانه ای تاثیرگذار به شدت احساس می شود . جامعه درگیر پرسشهایی است که باید به درستی و با منطق صحیح پاسخ داده شوند . به عنوان مثال اکنون فصل پرداختن به وقایع پیش آمده سر گرانی بنزین است و افکار عمومی همچنان پاسخ صحیحی از سمت خودی دریافت نمی کند و عملا میدان برای کارهایی مثل دادگاه مجازی و غیابی باز شده است که خود حاوی فشار رسانه ای می باشد که حتی مسئولین نظام را مجبور به واکنش می سازد ولی در سمت خودی چون پاسخ مناسبی به ابهامات داده نمی شود میدان کاملا به طرف مقابل واگذار شده است . اگر دقت کنیم کل مانورهای رسانه ای در فضای مجازی حول چند ماجرای خاص است . اعدام های اول انقلاب ، اعدام ها سال 67 ، مواردی مانند عملیات کربلای 4 ، قضیه هواپیمای اوکراینی ، درشتنمایی فساد و بی تدبیری های موجود و کمرنگ کردن دستاوردهای انقلاب و به خصوص وقایع افزایش قیمت بنزین . به نظر می رسد مهم تعدادگردان های سایبری نیست . بلکه مهم محتوا و خوراک با کیفیتی است که باید تولید شده و توسط آنها انتشار یابند . به خصوص که در حال حاضر کار از نظام جمهوری اسلامی گذشته و گروه های مخالف دین و آتئیست هم وارد میدان شده اند و با محتوای ضد دین تولید شده مشغول تیشه زدن به ریشه تفکر مذهبی و الهی فارغ از دین و مذهب هستند .   

  • Like 2
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.