RezaKiani

تهاجم به جزیره پبل(جنگ فالکلند)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تاریخ: 14و 15 می1982
محل:جزیره پبل در مجمع الجزایر فالکلند
نتیجه: پیروزی بریتانیا

متخاصمین

امپراطوری بریتانیا در برابر آرژانتین

فرماندهان
سروان جان هامیلتن در براب ر ؟؟

استعداد رزمی

45 نفر از سرویس ویژه هوابرد و دیده بانان دریایی نیروی دریایی سلطنتی، 8 نفر از سرویس ویژه قایق ران در برابر حدود 150 سرباز (منابع بریتانیایی) 31 سرباز(منابع آرژانتینی)

تلفات

1نفر مجروح در برابر 1نفرکشته ،11فروند هواپیما
باید به یاد داشته باشیم که عملیات ضدتروریستی تنها تخصص این نیرو نیست. در حقیقت، این واحد برای انجام عملیات نفوذی در عمق خاک دشمن در زمان جنگ جهانی تشکیل شد. سرویس ویژه هوابرد با بهره گیری از تجارب جنگ جهانی دوم و درگیرشدن در جنگهای مالایا، سوئز، کره به مرور به یکی از کارآمدترین نیروهای مخصوص جهان غرب تبدیل شد. عملیات ضدتروریستی،امنیتی و حفاظت از اشخاص در دهه 70 به مهارتهای آنها افزوده شد. افراد سرویس ویژه هوابرد در جنگهای فالکلند و جنگهای اول و دوم خلیج فارس به صورتی موثر بکارگرفته شدند. در اینجا به بررسی یکی از موفق ترین هجومهای کوماندویی که توسط سرویس ویژه هوابرد انجام شد می پردازیم.

پس زمینه

بلافاصله پس از اشغال جزایر فالکلند توسط آرژانتین در سال 1982، آنها اقدام به ساخت فرودگاهی در جزیره پبل کردند تا پایگاهی برای هواپیماهای پشتیبانی نزدیک پوکارا بوجود آورند. این جزیره در شمال غربی مجمع الجزایر فالکلند واقع شده بود. هواپیمای ای 58 پوکارا هواپیمایی برای انجام عملیات پشتیبانی نزدیک و ساخت آرژانتین بود که می توانست انواع مختلف مهمات را برای حمله به افراد و مواضع زمینی حمل کند.

تصویر
مجمع الجزایر فالکلند در 800کیلومتری شرق آرژانتین در اقیانوس اطلس جنوب. جزیره پبل با ضربدر مشخص شده است.

بریتانیا نیروهای نظامی خود را برای بازپس گیری فالکلند اعزام کرده بود اما توان عملیاتی این فرودگاه می توانست مانع کوششهای بریتانیا جهت بازپس گیری شرق فالکلند شود. قبل از تهاجم به فرودگاه باید شناسایی کاملی از جزیره انجام می گرفت تا استعداد دشمن و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شود و یکی از دو راه برای حمله به آنجا انتخاب گردد؛ حمله هوایی یا عملیات کوماندویی توسط سرویس ویژه هوابرد.
عناصر سرویس ویژه هوابرد که بر روی عرشه ناوهواپیمابر هرمس حضور داشتند موظف شدند تا این تهدید را از میان بردارند و در این راه از پشتیبانی ناوچه برودسوارد و ناوشکن گلامورگان نیز برخوردار بودند. گلامورگان می توانست با توپهای مارک6 خود -با کالیبر 112میلیمتر- آتش تهیه مناسبی برای آنها تهیه کند.

تصویر
عکس هوایی از فرودگاه آرژانتینی ها

تصویر
ناوهواپیمابر انگلیسی هرمس

تصویر
اچ ام اس گلامورگان

سروان کریس بروان از آتشبار148 هنگ 29 کوماندو توپخانه سلطنتی به عنوان دیدبان دریایی وظیفه داشت هماهنگی بین نیروهای عمل کننده و آتشبار توپخانه کشتی و گرا دادن به آنها را انجام دهد.

تصویر
سروان هامیلتون فرمانده میدان و از عناصر کارآمد سرویس ویژه هوابرد در جنگ فالکلند

اهداف اولیه

هدف اولیه از عملیات این بود که جوخه دی از هنگ22 سرویس ویژه هوابرد در جزیره فرود آمده و هواپیماهای مستقر در فرودگاه، سایت رادار، خدمه زمینی مستقر در پاسگاه جزیره را نابود کنند.

شناسایی

شناسایی توسط 8 نفراز پرسنل جوخه دی از سرویس ویژه قایق سوار انجام شد که با کانوهای خود در روز 10می به جزیره نفوذ کردند. پس از مخفی کردن کانوها، سربازان به سمت فرودگاه دشمن به راه افتادند. جزیره مانند اغلب جزایر دیگر آن نواحی خشک و لم یزرع بود و برپاکردن یک پست دیده بانی به دور از چشم مدافعین آرژانتینی سخت می نمود. آنها زمین را کندند و پس از مستقر شدن توسط بیسیم با سرفرماندهی سرویس ویژه هوابرد -که در ناوهواپیمابر هرمس مستقر بود- ارتباط برقرارکردند.
با توجه به وجود افراد غیرنظامی در نزدیکی فرودگاه، طرح حمله هوایی رد شد و قرار بر آن شد که عملیات کوماندویی توسط سرویس ویژه هوابرد انجام شود.

تصویر
1 فروند پوکارا بر روی باند از دید دوربین گروه شناسایی

گروه شناسایی متوجه شد که شدت باد مخالف باعث کندی حرکت هلیکوپترها و در نتیجه تاخیر آنها در رسیدن به جزیره می شود. این امر زمان تخمین زده شده برای انجام عملیات را -که 90 دقیقه درنظرگرفته شده بود- به 30 دقیقه کاهش می داد. بنابر این تصمیم گرفته شد که هدف اصلی عملیات نابودکردن هواپیماها باشد.

تهاجم

در طی شب 14 می، ناوهواپیمابر هرمس به همراه اسکورت خود ناوچه برودسوارد و ناوشکن گلامورگان گروه ناوهای هواپیمابر را ترک کرده و به سمت جزیره پبل به راه افتادند.
2 فروند هلیکوپتر سی کینگ اسکادران 846نیروی دریایی سلطنتی، 45 نفراز افراد جوخه دی سرویس ویژه هوابرد را سوارکردند. نقطه فرود در 6 کیلومتری فرودگاه در نظر گرفته شده بود. قرار بود که افراد گروه شناسایی در آنجا به افرادی که هلی برن می کردند ملحق شوند.
پس از هلی برن افراد به دو گروه تقسیم شدند. گروه حمله وظیفه داشتند تا هواپیماهای آرژانتینی را نابود سازند و افراد باقیمانده -که در گروه تامین بودند- موظف بودند تا آنها را حفاظت کرده، نزدیک شدن به فرودگاه را تامین کنند و به عنوان نیروی ذخیره عمل کنند. آنها 100 گلوله خمپاره 81میلیمتری، خرجهای انفجاری و موشک اندازهای لاو خود را از هلیکوپترهای پیاده کردند و با خود به محل فرودگاه حمل کردند. هر سرباز حداقل 2 گلوله خمپاره با خود داشت. از ام16 به عنوان سلاح تهاجمی استفاده شد. تعدادی از ام16 ها به نارنجک انداز ام203 مجهز شده بودند. خمپاره انداز به گروه تامین واگذار شد و گروه حمله پیشروی را آغاز کرد.

تصویر
پرسنل سرویس ویژه هوابرد در حال سوار شدن بر هلیکوپتر

مسیریابی تا هدف توسط سربازان گروه شناسایی که قبلا با قایق به جزیره آمده بودند انجام شد. گروه حمله وارد محوطه فرودگاه شد و افراد خرجهای خود را به بدنه 7 فروند هواپیما نصب کردند. درتمام هواپیماها خرجها را به یک نقطه وصل می کردند تا بعدها آرژانتینی ها نتوانند با استفاده از لوزام بازشده از یک هواپیما، هواپیماهای دیگر را راه اندازی کنند. زمانی که تمام هواپیماها آماده برای انفجار شدند فیوز خرجها را روشن کردند و پس از آن گروه حمله با سلاح سبک و موشک اندازهای لاو خود هواپیماهای پارک شده در کنارهم را زیر آتش گرفتند. تمام هواپیماها آسیب دیدند. پس از انفجار هواپیماها، گلامورگان آتشباری بر روی مواضع آرژانتینیها را شروع کرد و توانست زاغه مهمات و مخزن سوخت آرژانتینی ها را هدف قراردهد.

تصویر
تصویر
تصویر
عکسهایی از حمله به هواپیماهای پوکارا که بر روی زمین پارک شده بودند

مدافعین آرژانتینی تا زمانی که تمام مهاجمان جمع نشده و آماده عقب نشینی نشدند وارد صحنه نشدند. برخلاف تصور مهاجمین، آرژانتینی ها حمله سنگینی نکردند. 30 دقیقه پس از آغاز عملیات، سربازان بریتانیایی عقب نشینی را آغازکردند. 1 سرباز از گروه حمله هدف قرارگرفت و مجروح شد. مهاجمین با آتش سلاح سبک و نارنجک اندازهای ام203پاسخ آرژانتینی ها را دادند و مانع کوششهای مدافعین شدند. فرمانده آرژانتینی ها در این تبادل آتش کشته شد.

تصویر
عکسی از رزم شبانه

تخلیه

مجروح را به منطقه فرود هلیکوپترها انتقال دادند. گروه آنقدر وقت داشت تا قبل از دمیدن سپیده به ناو هواپیمابر هرمس بازگردند. هلیکوپترها افراد را سوار کرده و به ناوهواپیمابر بازگشتند.


تصویر
پوستری که بعدها از این عملیات منتشر شد

پس ازتهاجم

تجهیزات آرژانتینی که در اثراین حمله از بین رفت عبارت بودند از:
6 فروند پوکارا
4 فروند هواپیمای آموزشی توربو منتور
1 فروند اسکای وان گارد ساحلی
فرودگاه به همراه مخزن سوخت و زاغه مهمات

تصویر
روز بعد از تهاجم به فرودگاه آرژانتینیها

حمله به جزیره پبل یک تهاجم موفقیت آمیز بود که عملیاتهای انجام شده توسط سرویس ویژه هوابرد در جنگ دوم جهانی را یادآور می شود. آنها تنها با یک حمله توانستند نیمی از پوکاراهایی که آرژانتین به جزایر آورده بود منهدم کنند و قدرت تهاجمی آرژانتین را به مقدار زیادی کاهش دهند. مهمتر اینکه آرژانتینی ها از فرودگاه خود در یک زمان حیاتی محروم شدند. این محرومیت، تاثیری ویران کننده بر قدرت دفاع هوایی آرژانتینی ها گذاشت. در نهایت این آرژانتین بود که جنگ را واگذارکرد.

تصویر
تصویری از یک فروند هاریر بر روی عرشه ناوهواپیمابر هرمس که نمایشگر وضعیت عمومی هوا در زمستان اقیانوس اطلس جنوبی می باشد.

منبع مجله جنگ افزار
نویسنده رضاکیانی موحد
  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
زیاد جالب نبود! البته خود جنگ رو میگم نه مطلب شما رو که خوب و مفید بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا جايي كه من ميدونم در اين جنگ انگليس حدود 250 و آرژانتين 750 كشته دادند ! نيروي هوايي آرژانتين 45 هواپيما و انگليس 11 ناو

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در این جنگ آسیب پذیری کشتی ها و ناوها در برابر موشکهای ضد کشتی عملاً به اثبات رسید...قابل توجه دوستانی که ناوگان پر زرق و برق امریکا چشمشون رو کور کرده...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا جايي كه من ميدونم در اين جنگ انگليس حدود 250 و آرژانتين 750 كشته دادند ! نيروي هوايي آرژانتين 45 هواپيما و انگليس 11 ناو


آمار تلفات هر دو طرف :


************************** انگلیس ***************************** آرژانتین
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تلفات انسانی : ***************258 ------------------------------------------------649

زخمی ها : ****************** 777 ------------------------------------------------1068

اسرا : ********************* 115 ---------------------------------------------- 11313

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

هلیکوپتر : ******************* 24 --------------------------------------------------25

جنگنده : ******************** 10 ------------------------------------------------- 35

بمب افکن : *******************0 ------------------------------------------------- 2

ترابری : ********************* 0 -------------------------------------------------- 4

آموزشی :********************0 ---------------------------------------------------9

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رزم ناو : ********************* 2 ------------------------------------------------- 0

ناوچه : ********************** 2 ------------------------------------------------- 0

زیردریایی : ******************* 0 --------------------------------------------------1

ناو : ************************0----------------------------------------------------2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]بازخوانی جنگ 1982 انگلیس و آرژانتین

جزایر فالکلند در اقیانوس اطلس جنوبى که در قرن ۱۸ به تصرف انگلیس درآمد در ۱۹۸۲ مبدل به صحنه یکى از پیکارهاى بزرگ تکنولوژیکى نیمه دوم قرن بیستم شد.[/color]

این جنگ اگرچه از بعد زمینى و نفرات درگیر، نبردى کوچک محسوب مى شد اما از نقطه نظر دریایى جنگى کم سابقه بود و لااقل پس از جنگ دوم جهانى، جهان شاهد چنین نبردى در دریا نبوده است.

دلیل شروع جنگ نیز به بحث بى اهمیت ماهیگیرى انگلیسى هاى مقیم این جزیره که کمتر از ۱۰ هزار نفر بودند بازمى گشت.

البته این مسأله بهانه اى بود تا جنگ آغاز شود چرا که اعتراض اصلى به ادعاى مالکیت آرژانتین که کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر با جزایر فالکلند (مالویناس) فاصله داشت بازمى گشت، حال آنکه این جزیره در ۱۱ هزار کیلومترى انگلیس واقع بود.

آغاز جنگ

در آوریل ۱۹۸۲ ژنرال هاى آرژانتینى براى دستیابى به شهرت داخلى و خلاصى از گرفتارى هاى اقتصادى و سیاسى کشور بحث لزوم آزادسازى مالویناس را مطرح کردند و بلافاصله با اعزام ۱۱ هزار سرباز تکاور (نیروهاى هوادریا) جزیره را اشغال کردند.

گمان آنها این بود که انگلیس به دلیل آنکه دیگر قدرت گذشته را ندارد (در دهه ۷۰ انگلیس بخش بزرگى از نبرد ناوها و ناوهاى هواپیمابر بزرگ خود را کنار گذاشت چرا که از عهده مخارج نگهدارى آنها برنمى آمد) بنابراین به مذاکرات سیاسى و اعتراضات دیپلماتیک بسنده مى کند.

اما پاسخ انگلیس کوبنده بود. آنها ابتدا توسط یک زیردریایى اتمى با ۲ اژدر، یک رزمناو آرژانتینى را در ۲۵۰ مایلى جنوب فالکلند غرق کردند و سپس به اعزام ۲ ناو عظیم هواپیمابر و ۳۰ ناوچه (فریگیت) و رزمناو و ۲۵ ناو نفربر و لجستیکى اقدام کردند در حالى که زیردریایى هاى اتمى و غیر اتمى نیز همراه آنها بود.

در ۲۵ آوریل ۱۹۸۲ هلى کوپترهاى انگلیسى زیردریایى آرژانتینى سانتافه را صدمه زده و آن را به تسلیم شدن واداشتند.

در روز ۲۶ آوریل نیروهاى آرژانتینى مستقر در جزیره جورجیا واقع در شرق فالکلند در اثر آتش شدید ناوهاى انگلیس تسلیم شدند و در ۲ ماه مه زیردریایى انگلیسى کانگورو رزمناو بزرگ آرژانتینى بلگرانو را غرق کرد.

حمله متقابل آرژانتینى ها به ناوگان اصلى انگلیس و ناوهاى هواپیمابر آنها بى نتیجه بود و در نتیجه شکست این حمله ناوهاى آرژانتینى به سمت سواحل آرژانتین عقب نشینى کردند.

انگلیسى ها در روزهاى سوم و چهارم ماه مه نیز دو کشتى دیگر آرژانتینى را هدف قرار مى دهند.

ورود نیروى هوایى آرژانتین

ضربات پى در پى انگلیس به نیروى دریایى آژانتین سبب از گردونه خارج شدن این نیرو شد، حال آنکه خلبانان آژانتینى از ۴ مه با ورود به جنگ صحنه نبرد را تغییر دادند.

ابتدا یک سوپر اتاندارد آرژانتینى با پرتاب موشک معروف اگزوست ناو بزرگ شفیلد انگلیس را غرق مى کند که در این حادثه ۲۰ انگلیسى کشته مى شوند.

در ۱۰ مه ناو گلاسکوى انگلیس مورد اصابت بمب هاى هواپیماى آرژانتینى قرار مى گیرد اما غرق نمى شود.
ضربات آژانتینى ها اگرچه سبب کند شدن عملیات دریایى انگلیس مى شود اما آن را متوقف نمى کند و ناوهاى نفربر و لجستیکى انگلیس خود را به سواحل فالکلند مى رسانند تا اقدام به پیاده کردن نیرو کنند.

غرق شدن ۵ ناو انگلیسى

از این زمان به بعد جنگ سرعت بالایى به خود مى گیرد. هواپیماهاى میراژ، سوپر اتاندارد و اى-۴ آرژانتینى با قبول خطر خود را به ارتفاع پایین رسانده و ناوشکن هاى در حال عملیات پیاده کردن نیرو را در هم مى کوبند.

ناوهاى گلا مورگان، سرگالاهاد، پلیموت و سر تریسترام مورد اصابت قرار مى گیرند اما این ضربات تأثیرى روى عملیات عظیم انگلیسى ها ندارد.

قصد ارتش انگلیس پیاده کردن ۲ تیپ نیرو بود که در ۲۱ ماه مه عملى شد و هواپیماهاى عمود پرواز سى هاریر نیز ۲ ناو آرژانتینى که قصد کمک رسانى به نیروهاى آرژانتین را داشتند نابود کردند.

اما خلبانان آرژانتینى به بهاى تلفات زیاد حملات خود را ادامه داده و موفق مى شوند با موشک و بمب ناوهاى آروگانت، سر پلیانت را صدمه زده و ناو آردنت را غرق کنند.

در ۲۳ ماه مه آنها ناوچه آنتلوپ انگلیس را نیز با موشک هدایت شونده از ناحیه «پاشنه» مورد اصابت قرار مى دهند. اما در همان روز هلى کوپترهاى لینکس انگلیس نیز ناو عظیم لجستیکى ۱۳ هزار تنى آرژانتین را با موشک هاى هوا به دریا منهدم مى کنند.

اگرچه آرژانتین در نبرد فالکلند مطمئن بود نبرد را در دریا باخته اما جنگ در هوا و زمین را با شدت ادامه داد و غرق شدن ناوشکن کاونترى در ۲۵ ماه مه رقم تلفات انگلیسى ها را به غرق یا صدمه جدى براى ۱۱ ناو مى رساند.

ضربه بزرگ به انگلیس

بدترین ضربه براى نیروى دریایى انگلیس برخلاف آنچه همگان گمان مى کنند غرق ناو شفیلد نبود بلکه غرق ناو لجستیکى «آتلانتیک کانویر» در ۲۶ مى بود.
موشک هاى اگزوست در این عملیات موفق که توسط هواپیماهاى ساخت فرانسه پرتاب شدند، این ناو عظیم را غرق مى کنند. غرق این ناو سبب به زیر آب رفتن ۸ هلى کوپتر «وسکس» و ۳ فروند شنوک و وقفه جدى در عملیات توسط انگلیسى ها مى شود.

آرژانتینى ها روز بعد ناوشکن برودورو را نیز مورد اصابت قرار مى دهند. اگرچه ناو غرق نمى شود اما جسورانه ترین حرکت آرژانتینى ها حمله به «گروه ناو» بزرگ انگلیسى در اقیانوس اطلس بود.

در این عملیات بى حاصل که در ۳۰ ماه مه توسط هواپیماهاى اسکاى هاوک و سوپر اتاندارد انجام شد آنها به ناو هواپیمابر اینونسبل و ناوهاى اطراف آن حمله کردند اما حجم آتش شدید «هسته اصلى دریایى انگلیس» به اندازه اى بود که خلبانان آرژانتینى ادامه عملیات را بى فایده دیده و تنها به غرق کردن یک نفتکش و پرتاب یک موشک اگزوست (که توسط انگلیسى ها منحرف گردید) بسنده کردند.

پایان جنگ

حملات هوایى آرژانتینى ها اگرچه شجاعانه و مؤثر بود اما تعیین کننده نبود ، مضافاً آنکه حداقل ۴۵ هواپیماى آرژانتین طى این جنگ ۴۵ روزه از بین رفت (اگرچه ۱۳ ناو انگلیسى غرق شد یا صدمه دید.)

سربازان آرژانتینى که در جزیره بدون پشتیبانى دریایى و هوایى باقى مانده بودند در ماه ژوئن تسلیم نیروهاى انگلیسى شدند و جنگ خاتمه یافت در حالى که ۶۳۵ آرژانتینى و ۲۵۵ انگلیسى در این نبرد جان باخته بودند.

نتیجه نبرد

جنگ فالکلند اگرچه منجر به شکست قطعى آرژانتین شد اما ضعف نیروى دریایى را در برابر نیروى هوایى آشکار کرد.
هیچکس گمان نمى کرد سومین نیروى دریایى جهان که زمانى نه چندان دور قدرت اول و مالک نیمى از جهان بود چنین ضربات خرد کننده اى از تعدادى خلبان ارتش جهان سومى آرژانتین تحمل کند.

رسانه هاى غرب اگرچه پیروزى انگلیس را بزرگ جلوه دادند و چنین وانمود کردند که آرژانتین در این نبرد حریف بسیار ضعیفى بوده اما کسى به این موضوع نپرداخت که چرا باید موشک هاى ۲ میلیون دلارى اگزوست به این سادگى ۵ ناو بزرگ انگلیسى را که برخى از آنها مانند شفیلد و آتلانتیک کانویر بسیار گران و با اهمیت بودند از بین ببرند و عملیات آبى - خاکى که در آن تنها ۲ تیپ نیرو پیاده شد منجر به صدمه دیدن ۸ ناو و غرق ۵ فروند شود؟

پیام این جنگ یک چیز بود: دیگر نیروى دریایى بدون پشتوانه هوایى قوى، ارزشى ندارد. در حقیقت ناوها در کنار هواپیماها اهمیت مى یابند.
ناوهاى کوچک هواپیمابر انگلیس چون نتوانستند با خود هواپیماهاى قوى و زیاد به میدان بیاورند در برابر میراژها، سوپر اتانداردها و اسکاى هاوک هاى آرژانتین عاجز ماندند.

انگلیس در این نبرد البته از هواپیماهاى سى هاریر نیز استفاده کرد اما این هواپیماهاى عمود پرواز از چالاکى جت هاى معمول برخوردار نبوده و مجبور بودند اکثراً از سر راه جت هاى با سرعت ۲‎/۵ ماخ آرژانتینى کنار بروند.

مى توان در نهایت نتیجه گرفت که جنگ فالکلند حقیقت تلخى را براى انگلیس مشخص کرد. این کشور دیگر نمى تواند بدون برادر بزرگتر خود (آمریکا) در جنگى شرکت کند چرا که نه قادر به پوشش هوایى مناسب براى ناوهاى خود است و نه آنکه مى تواند در مقیاس وسیع اقدام به جابه جایى نیرو و تجهیزات کند و ناوهاى کوچک هواپیمابر انگلیسى نیز (که تنها یک سوم نوع آمریکایى ظرفیت دارند) نمى توانند پشتیبانى کننده هاى خوبى باشند.


[url=http://asriran.com/fa/pages/?cid=81463]asriran[/url]
[color=red]
منتقل شده و ادغام گردید.
sina12152000[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من يه سوال دارم اونم اينه كه

ايا اين جزيرهي فالكلند در حال حاضر توسط انگليس اداره ميشود يا نه اتلافي هستش؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موشک ضد کشتی آ ام 39 معروف به اگزوست

تولید این موشک از اوایل دهه 70 میلادی اغاز شد و در اواخر دهه هشتاد به سوپر اتاندارد های نیروی دریایی فرانسه تحویل شد این موشک دارای سرعت 0.9 ماخ سرجنگی با وزن 165 کیلوگرم وبرد پروازی 70 کیلومتر لست
این موشک دارای خط پروازی شلیک کن فراموش کن است که در مرحله اول بصورت پرواز کروز بسمت هدف میاد این موشک تا نزدیکی هدف به صورت هئایت ژیروسکپی پرواز میکند وبعد رادار کشف هدف فعال میشود وهدف ردیابی شده وموشک بصورت پرواز در ارتفاع پایین به سمت کشتی مورد هدف حرکت میکند این موشک توانایی بازیابی هدف را درصورت گم کردن ان در شرایط جنگ الکترونیکی دارد اخرین مدل این موشک به نام بلوک 2 در خدمت نیروی هوایی فرانسه است واز هواپیماهای سوپر اتاندارد و اتلانتیک نیروی دریایی فرانسه شلیک میشود این موشک به 33 کشور بصورت رسمی وغیر رسمی ارسال شده که ایران هم یکی از این کشورها است که بوسیله هواپیماهای میراز اف 1 غنیمتی عراق از انها استفاده میکند تاریحچه استفاده از این موشکها به چند جنگ مهم میرسد جنگ فالکلند جنگ ایران وعراق مهمترین این جنگها است اولین استفاده این موشک در جنگ فالکلند است در این جنگ خلبانان ازانتینی حسابی از خجالت نیروی دریایی انگلستان در امدند ناو شفیلد کشتی اتلانتیک کانوییر بوسیله همین موشک ها نابود شد هرچند در نهایت اژآنتین این نبرد را باخت ولی خسارت وارده به انگلیس بحئی بود که دیگر این کشور به تنهایی وارد نبرد نشد
محل خدمت بعدی این نیرو خلیج فارس بود جایی که فرانسه با پررویی تمام این موشک ها را به عراق داد وحتی تا به خدمت وارد شدن میراز های عراقی سوپر اتانداردهای خودشان را به انها اجاره فرانسه داد عراقی ها در طول جنگ تعدادی زیادی موشک شلیک کردند –برای مثال در در سال 66 73 کشتی ایرانی مورد حمله این موشک قرار گرفته شد ولی معروفترین قربانی اگزوست بدون شک ناو محافظ استارک بود در روز 17 می 1987 یک فروند میراژ اف 1 عراقی از پایگاه شعیبیه هراق به پرواز درامد و برای گشت وارد خلیج فارس شد ناو استارک هم در منطقه مشغول گشت عملیاتی بود خدمه رادار کشتی هواپیمای عراقی را مشاهده کردند خدمه کشتی بصورت اماده باش قرار گرفت اما میراژ از 70 کیلومتری نزدیک تر نشد ودور زد خدمه رادار متوجه شلیک 2 فروند موشک اگزوست نشدند موشک ها براحتی از سد سیستم ایجیس وفالانکس گذشتند و بدنه کشتی را سوراخ کردند و وارد کشتی شدند سر جنگی یکی از موشکها عمل نمیکند ولی دومی منفجر میشود 38 ملوان امریکایی در این حمله کشته میشود اتش سوزی در کشتی تا 24 ساعت ادامه داشت و اکر کمک تاوگان ششم دریایی امریکا نبود کشتی غرق میشد
بطور کلی قدرت این موشک را میتوان در شلیک از ارتفاع پایین قدرت پنهانکاری بالا قابلیت شلیک کن فراموش کن ومقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک اشاره کرد ومشکل عمده ان برد کمتر از 70کیلومتر و سرعت زیر سوپر سونیک ان است انواع این موشک عبارت است از الف ) ام ام 38 که در اواسط دهه هفتاد تحویل نیروی دریایی فرانسه شد و در حال حاضر از خدمت کنار گداشته شده است برد 40 کیلومتری وزن سر جنگی 165 کیلوگرم وسرعت 0.9 ماخ ویژگی این موشک است
ام ام 40 بلوک 1و2 : سری دوم این موشک ها که توانایی پرواز سینه مال را داراست وبیشتر از شناورهای ساخت فرانسه شلیک میشود افزایش برد به 70 کیلومتر کاهش سطح مقطع راداری ونوانایی تغییر هدف در طول پرواز وتوانایی شلیک از انواع کشتی هلیکوپتر وبالگرد از ویژگی این سری است
اخرین عضو خانواده ام ام 40 بلوک 3 است که بطور بنیادی با سایر اعضای این خانواده دارد تفاوت های این موشک شامل افزیش برد به 180 کیلومتر کاهش شدید منبع فروسرخ وسطح مقطع راداری
قابلیت پرتاب از پرتابگرهای عمودی که در کشتی های پنهانکار جدید کاربرد دارد وهمینطور قابلیت حمله به اهداف زمینی بوسیله سیستم هایی نظیر جی پی اس است

عضو دیگر خانواده اگزوست ام ام 39 است که از زیر دریایی شلیک میشود وبجز برد 50 کیلومتری در سایر موارد با خانواده 40 یکسان است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طبق یک آمار جالب که در انگلیس گرفته شده بود بیش از 55 درصد انگلیسی ها حاضر بودند که آرژانتین جزایر فالکلند رو برای همیشه اشغال میکرد اما در جام جهانی 1986 مارادونا به اون شکل و با گلی که با دست زد باعث حذف انگلیس از جام جهانی نمیشد . icon_biggrin

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/f7/Hand_of_God_goal.jpg/445px-Hand_of_God_goal.jpg

پیروزی که از آن به عنوان انتقام سخت نبرد فالکلند یاد میکنند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در سال 1982 میلادی و پس از حمله آرژانیتن به جزیره مورد اختلاف خود با انگلستان که توسط انگلیسی ها با عنوان فالکلند و توسط آرژانتینی ها مالویناس خوانده می شود،انگلستان با اعزام یک گروه رزمی دریایی این جزیره را بازپس بگیرد.اما در این میان نیروی دریایی انگلستان بهای سنگینی را در برابر نیروی هوایی آرژانتین پرداخت.

[img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/24/102441_622.jpg[/img]
ناوشکن اچ ام اس شفیلد،به علت شدت آتش سوزی حاصل از برخورد موشک ضد کشتی اگزوست، کشتی تخلیه شده و در دریا رها شد.

[img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/24/102438_987.jpg[/img]
ناو محافظ اچ ام اس آردنت با یک بمب 1000 پوندی هدف قرار گرفت و غرق شد.22 نفر از خدمه در این حمله کشته شدند.

[img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/24/102436_903.jpg[/img]
[img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/24/102437_929.jpg[/img]
ناو محافظ اچ ام اس آنتلوپ نیز با یک بمب 1000 پوندی هدف قرار گرفته و غرق شد

[img]http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/7/24/102435_783.jpg[/img]
کشتی باربری آتلانتیک کانویر پس از اصابت یک فروند موشک ضد کشتی اگزوست دچار حریق شده و غرق شد.

منبع:
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/73034/%D8%B9%DA%A9%D8%B3%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%82-%D9%81%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D9%86%D8%AF

جیگرم حال اومد icon_rolleyes

[color=darkblue]منتقل شده و ادغام شد.
Hans[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باتلاق فالکلند؟؟
البته انتظار دیگری از این منابع نیز نمی توان داشت. زمانی که با دید سیاسی و ایدئولوژیکی تاریخ یک جنگ را مورد بررسی قرار دهیم و هدف تنها جهت دادن دید سیاسی و کاشتن ان چه که دوست داریم در اذهان مردمی که اطلاعی از ان ندارند باشد، یک واقعه به مانند فالکلند تنها دستاویزی خواهد بود برای پیشبرد و ایجاد ان دید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
الان سوال فقط اینه : که چه عوایدی از این جنگ نصیب انگلستان شده ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]الان سوال فقط اینه : که چه عوایدی از این جنگ نصیب انگلستان شده ؟[/quote]

باید شرایط زمانی این جنگ رو در نظر داشت که در آن روز چه فوایدی نصیب انگلیس شد؟

چند مورد کلی رو بصورت خلاصه عرض میکنم.

اولین فایده که انگلیس در آن به نیابت از غرب حضور داشت حفاظت از هژمونی قدرت غرب در حیاط خلوت آمریکا بود که بعد از یک سری کودتاهای آمریکایی در آمریکای جنوبی این عملیات نظامی هشداری بود به سیاسیون چپگرای این کشورها که در صورت نیاز ناتو در آنها دخالت نظامی دوباره میکند مانند موردی که درباره پاناما یا شیلی اتفاق افتاد.

دومین نتیجه این جنگ هم برای انگلیس مشخص شدن عیار قدرت این کشور و ضعفهایش در حفظ منافع دوران بریتانیای کبیر که پس از استقلالهای دهه 1950 و 1960 به تعداد کمی کاهش یافتند و همین تعداد رو تا امروز انگلیسیها سعی کردند حفظ کنند و اتفاقا در نقاط مهمی از جهان نیز هستند مانند همین جزایر فالکند یا جزایر دیگه گارسیا ... یا گویان فرانسه یا کانال طارق که همگی در راههای ارتباطی آبی قرار دارند و از این طریق هنوز قدرت دریایی کشورهای غربی میتواند بر دریاهای آزاد سیطره داشته باشد.

سومین نتیجه جنگ به نظر من این بود که کشورهای اروپایی دریافتند که بدون کمک آمریکا دیگر نمیتوانند در یک جنگ استعماری بصورت مطلق پیروز شوند و به همین جهت از این تاریخ انگلیس را در کنار امریکا در جنگهای عراق و افغانستان میبینیم بجای اینکه مستقل عمل کند.

مورد چهارم اینکه جزایر فالکند راهی به سوی قطب جنوب هست. در این منطقه که هنوز اندکی از ان مورد کاوشهای نفتی و گازی و منابع طبیعی دیگر قرار گرفته برای چند صد سال اقتصاد غرب انرژی و منابع نهفته و حفظ راههای لجستیک به قطب جنوب یکی از تضمینهای دستیابی به قطب میباشد قبل از انکه رقبای دیگر مانند چین و روسیه به این منطقه علاقمند شوند.

در ضمن در خود جزایر فالکند نیز تاکنون حوضه ی نفتی به ارزش 60 میلیارد بشکه نفت کشف شده و شرکت بریتیش پترولیوم در حال بهره برداری از این منابع میباشد و این منبع میتواند کاهش ذخایر دریای شمال را پوشش دهد و نیاز نیم قرن انگلیس به نفت را تامین کند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.