hamed_713

Eject (خروج اضطراري از هواپيما)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]تصویر[/align]

همه ما اغلب در خبرها خوانده يا شنيده ايم كه در پي سانحه هوايي ، خلبان هواپيما با چتر نجات از مرگ حتمي رهايي يافته است . براي آشنايي با اين فرايند و اينكه چگونه جان خلبان ها رو نجات مي دهد به بحث در اين تاپيك مي پردازيم.لطفا دوستان هم نقطه نظرات خودشون رو براي پربارتر شدن تاپيك ارايه كنند.

[align=center]تصویر[/align]

سیستم eject به این صورت عمل می کند که خلبان در اولین مرحله باید پوشش شیشه ای یا کاناپی هواپیما را از سر راه بردارد که برای این منظور در اطراف شیشه مواد منفجره مخصوص پیش بینی شده است که پس از کشیدن طناب مخصوص کاناپی از هواپیما جدا شده و سپس خلبان کلید eject را فشار می دهد تا راکتهای نصب شده در زیر صندلی خلبان را در مدت 1.8 ثانیه به ارتفاعی بالغ بر 100 متر پرتاب نماید . شرایط پرش باید طوری باشد که خلبان به صورت عمودی از هواپیما به بیرون پرتاب شود ، در غیر اینصورت ممکن است در اثر پائین بودن هواپیما با زمین اصابت کند . چتر خلبان داخل صندلی قرارداد و خلبان با صندلی پرتاب می شود .اجکت اکثراً زمانی صورت می پذیرد که دیگر هیچ شانسی برای ادامه پرواز وجود نداشته باشد و نجات جان خلبان در اولویت باشد.

[align=center]تصویر

تصویر

تصویر[/align]

صندلي پرتاب شونده:
eject Seat يا همان صندلي پرتاپ شونده ، دقيقآ مانند چتري است كه چتربازان موقع پرش از هواپيما از آن استفاده مي كنند . اين چتر كه البته مجهز تر از نوع چتر بازان است در زير صندلي خلبان تعبيه شده است . و كمر بند هاي ايمني صندلي در حقيقت بند هاي همان چتر است كه خلبان قبل از پرواز و بعد از نشستن روي صندلي آن را از روي شانه هاي خود عبور داده و به قلاب هاي صندلي وصل مي نمايد .

[align=center]تصویر

تصویر

تست پرش در کارخانه ي مارتين بيکر


تصویر

تصویری از صندلی پرتاب شونده استفاده شده در انواع F-14 ساخت مارتین بیکر [/align]

صندلي پرتاب شونده فقط مخصوص هواپيماهاي شكاري است و در هواپيماهاي مسافربري تعبيه نمي شود. وقتي خلبان شكاري مورد هدف قرار مي گيرد .يا اين كه به دلايل نقص فني هواپيما تعادل خود رو از دست مي دهد ، و خلبان بعد از اين كه مطمئن مي شود كه هيچ اميدي به حفظ هواپيما نيست ، با فشار دادن دگمه اي يا كشيدن دستگيره پرتاب(در برخي انواع اين عمل دو مرحله اي است) با فشار به بيرون پرتاپ مي گردد و به دنبال آن چتر به طور اتوماتيك باز شده و جان خلبان رو نجات مي دهد .بيان اين نكته خالي از لطف نيست كه بدانيد در زمان جنگ تحميلي بسياري از خلبانان ما باوجودي كه هواپيماي آن ها آسيب ديده بود و يا بخاطر اصابت گلوله مسلسل آتش گرفته بود ، تا آخرين لحظات بفكر سالم نشاندن هواپيما بوده و در اين راه به شهادت رسيدند .

در هنگام اجکت برای یک لحظه فشاری بیش از +18 جی به بدن انسان وارد می آید که اگر لباس های آنتی جی(جي سوت ) نباشند، قطعاً فرد در همان دم به دلیل افت کلی فشار خون (اختلاف فشار خارج بدن و عروق) جان خواهد سپرد. در ضمن، در بعضی مواقع، اجکت به صورت ناقص صورت می گیرد و ممکن است قسمتی از بدن خلبان به کابین برخورد کند (مانند برخورد کتف یکی از خلبانان F-4 در هنگام اجکت بر فراز عراق). در ضمن خلبان باید برای اجکت حتماً سرهای خود را تقریباً تا میان پاهایش بیاورد تا گردن او در هنگام اجکت از جا کنده نشود. يکي از خلبانان F-15C که حين تمرين در خليج مکزيک، با سرعت 5/1 ماخ و در حالي که نوک هواپيما به سمت زمين بود، بيرون پريد و از 23 نقطه دچار شکستگي شديد شد ضمن اينکه 8 ماه تمام در بيمارستان بستري بود.

البته عمل ايجكت تبعات بعدي را براي خلبان ايجاد مي كند. بيشتر ايجکتها به علت فشاري که به کمر يا گردن خلبان وارد مي کنند باعث آسيب ديدگي ميشن ولي اگر سرعت و حرکت جنگنده به طور نرمال باشه يعني سرعتي بيش از 700 يا 800 کيلومتر نداشته باشه و در حال سقوط سريع نباشد، ايجکت كم خطرتر انجام مي شود.

برخي صندلي هاي پرتاب شونده مثل نوعي که در ميگ29 يا 31 به کار برده شده طبق ادعاي سازنده يعني شرکت زوزداي روسيه، ميتواند در هر ارتفاع و سرعتي، جان خلبان رو نجات بده. البته به شرطي که خلبان از لباس و کلاه مخصوص ضدفشار که شبيه به لباس و کلاه فضانوردي هستش، استفاده کرده باشد.
گردآوري:hamed_713
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا حامد زحمت كشيدي ممنون مقاله ي باحالي بود. اگر اين صندلي اختراع نشده بود خلبان سوخو 24 كه رو مهراباد افتاد در مي گذشت. :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توي قوانين پروازي..بعد از اينكه كسي اجكت كرد..مورد بازخواست قرار ميگيره؟! مثلا اگر يك بي 2 امريكايي خلبانش چنين كاريو بكنه..با خلبانه چيكار ميكنن؟! حتي يك اف 117 يا يك اف 22..نميان بخاطر اينكه اون همه خسارت زده (مثلا با اين توجيه كه بي تجربگي كردي و اگر كس ديگري بود ميتونست مديريت كنه) بكشن طرفو؟! :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

توي قوانين پروازي..بعد از اينكه كسي اجكت كرد..مورد بازخواست قرار ميگيره؟! مثلا اگر يك بي 2 امريكايي خلبانش چنين كاريو بكنه..با خلبانه چيكار ميكنن؟! حتي يك اف 117 يا يك اف 22..نميان بخاطر اينكه اون همه خسارت زده (مثلا با اين توجيه كه بي تجربگي كردي و اگر كس ديگري بود ميتونست مديريت كنه) بكشن طرفو؟! :!:


از آنجا كه همواره ارزش يك خلبان بيش از يك هواپيما است لذا حفظ جان خلبان نيز امر مهمي به حساب مي آيد .به علاوه اجكت در شرايط اضطراري(شرايطي كه خلبان تنواند پرنده خود را حفظ كند و ادامه پرواز براي خلبان خطرناك باشد) صورت مي گيرد نه در شرايط عادي.مطمينا اگر در شرايط عادي اين اتفاق بيفته خلبان بازخواست مي شه اما تا حالا من نشنيدم خلباني رو به دليل امهال در پرواز بكشن.

مطلب ديگه اي رو هم براي تكميل مطلب بالا اضافه كنم اينه كه :
خروج اضطراري خلبان از كابين هواپيماي آسيب ديده اش امريست بين بد و بد تر كه خلبان بد را انتخاب مي كند حالت بدن در خروج از هواپيما بايد طوري باشد كه كمترين آسيب به آن برسد . يعني پاهاي خلبان روي پدالها نباشد و دستها نيز جمع شده باشند. حال با كشيدن دستگيره اي در زماني كمتر از 3 ثانيه خلبان به همراه صندلي هواپيما با زاويه اي رو به عقب تا ارتفاع حدود 70 متر به بالا پرتاب مي شود كه نيروي رانش اين پرتاب بوسيله راكتهايي كه زير صندلي قرار گرفته تا مين مي شود. پس از خروج خلبان همراه با با صندلي از هواپيما صندلي از خلبان جدا شده و چتر نجات خلبان باز مي شود كه اين امر هم به صورت خودكار و هم به صورت دستي قابل تنظيم است. در كيف مخصوصي كه به جعبه نجات معروف است وسايل مورد نياز براي فرود در دريا و خشكي و كوهستان آماده است كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره نمود : جعبه كمك هاي اوليه قرص براي شيرين كردن و تصفيه آب راديو و بي سيم پماد ضد حشرات پماد ضد آفتاب زدگي الكل جامد براي درست كردن آتش وسايل ماهيگيري كتابچه راهنماي گياهان و جانوران سمي آيينه براي علامت دادن و...
منبع:http://parvazdigar.persianblog.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ماجرایی رو براتون تعریف می کنم : نمایشگاه هوایی بوشهر سال 1383 بود . ما به اتفاق دوستان مدرسه ای به اونجا رفتیم . یکی از بچه ها که ظاهرا بچه تیمسار پایگاه هوایی بود توی اف 14 نشست و در اف 14 رو براش بستند . همین طور داشت بازی می کرد که یه هو صدای انفجاری اومد . تا دیدیم آقا اجکت کرده و سرش خورده به شیشه اف 14 و در جا مرده . مغزش متلاشی شد بیچاره . البته از دوستان ما که خلبان سوخو 24 هم هست میگه زمانیکه اجکت میکنی تمام خون تو پائین میره و یه سکته مصنوعی می کنی تو و برای 3 تا 4 ثانیه چشمات نمی بینن ولی بعدا سریع خوب می شی . وحشتناک ترین اجکت مال سوخو 24 است که با سرعت 180 کیلومتر به بالا پرتاب میشه . زیرا دارای یک سکان عمودیه . اجکت اولین بار توی هواپیمای اف 4 یا اف 86 استفاده شد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله احمد جان درست می گه ولی تا آ[رین لحظه وظیفه یه خلبان حفظ پرندشه اینو همیشه گفتم. :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چند هفته پیش مقاله ای رو درباره اجکت در هواپیماهای مسافربری خوندم . بنظرم جالب میومد . ولی قبلش مردم باید یک سری آزمایشاتی رو می دادند . در این هواپیماها مسن ها رو سوار نمی کردند . ولی خوب بازهم جالبه . بدرد هواپیماهای ایران میخوره . سوالی هم داشتم . اینکه روی شفق و آذرخش و صاعقه اجکت گذاشتن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سوالی هم داشتم . اینکه روی شفق و آذرخش و صاعقه اجکت گذاشتن؟


البته كه گذاشتن.
جت شفق از صندلي پران مشابه ميگ 29 استفاده مي كند. و آذرخش هم با استفاده از صندلي پران اف 5 اجكت مي كند. :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين سكته 3-4 ثانيه اي خيلي خطرناكه...براي مغز..فكر كنم خلباناني كه سابقه ي اين اجكت ها را دارند در سن هاي بالا دچار مشكلات مغزي و لختگي خون شوند.. قطعا در جنگنده هاي جديد فكري به حال سيستم هاي بهتر اجكت شده كه آسيب كمتري به خلبان برنه...18 جي شتاب..حالا لباس هم داشته باشي..چيزه كمي نيست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حامد جان بسیار جالب بود و دستت درد نکند. خلبان اگر در شرایط اضطراری ایجکت کرده باشد مورد بازخواست قرار نمیگیرد. البته منظور از بازخواست رفتار مجرمانه با وی است و معمولا سوالاتی درباره علت ایجکت و ... از خلبان باید پرسیده شود. خلبانی هم که بیش از دو بار ایجکت کرده باشد دیگر اجازه پرواز به او داده نمیشود. جان خلبان باارزش است ولی این دلیل نیست که هر اتفاقی افتاد ایجکت کند! خلبانان حرفه ای خیلی کم پیش میاد که در طول دوران خدمت حتی یک بار ایجکت کرده باشند. MJMZLA, دوست گرامی ارسال پست متوالی مجاز نیست. اگر حرف جدیدی دارید کلید ویرایش را زده و به پست خود اضافه کنید. در صورت تکرار از تاپیک مورد نظر اخراج میشوید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خلبانی هم که بیش از دو بار ایجکت کرده باشد دیگر اجازه پرواز به او داده نمیشود.


البته در شرايط جنگي استثناهايي هم وجود دارد و ممكن است تا سه بار اجكت مجاز شود.كه البته باز هم به شرايط بدني خلبان بستگي دارد.

این هم فیلمی از اجکت یک فروند هریر در حال پرواز عمود:

http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/harrier_ejection.mpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فيلم جالبي بود.اون همه بچه هم داشتن توي آب بازي مي كردن و يهو افتاد تو آب. :? مطلب خوب و جالبي بود.دستت درد نكنه. :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يكي از دوستان پدرم كه خلبان بود يه بار توي همدان اجكت كرد و يك بار هم توي شيراز اما خروج دوم موفق نبود و باعث شهادت هردو خلبان شد. :!: خدا بيامرزدشون.اين اتفاق فكر كنم در سال 75 اتفاق افتاد.
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون حامد جان
شرکت مارتین بیکر صندلی پران های اکثر هواپیماهای نظامی امریکا رو طراحی می کنه
مثلا صندلی پران MK-16 که در F-35 استفاده شده و جز جدیدترین هاست و همچنین در یوروفایتر هم استفاده میشه .
این هم یک سری از صندلی پرانهای مارتین بیکر

MK-10

تصویر


تصویر

MK-16

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.