mm1368

سلاح های غیرکشنده نظامی (1)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلاح های غیرکشنده نظامی (1)
ترجمه از: کامبیز پارتازیان

تصویر

ارتش آمریکا طی عملیات خود در اقصی نقاط جهان دریافته است که سلاح های موجود در زرادخانه هایش خاصه در موقعیت هایی که نظامیان آمریکا به عنوان میانجی صلح (برای مثال در عراق و افغانستان)خدمت می کنندـ بیش از حد مرگبار هستند.



این موضوع به مساله ای مبدل گردیده که یک سپهبد نیروی دریایی ایالات متحده از آن با عنوان «شکاف آسیب پذیر» یاد می کند که همانا عدم اجازه استفاده سربازان آمریکایی از این نیروی مرگبار در محافظت از خود در برابر تهاجم هایی با درجه تهدید پذیری کم است.



از اوایل دهه 90، و از زمان وقوع حادثه یازده سپتامبر، عملیات نظامی، سربازان آمریکایی را به مناطق جنگی پرجمعیت شهری یعنی جایی که کشنده ترین سلاح ها همواره بهترین سلاح ها نیستند کشانیده است.خاصه در موقعیت هایی که سربازان دشمن از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند، یا تروریست ها خود را به شکل اشخاص غیرنظامی در می آورند، سلاح های غیر اتمی موقعیت خطرناکی را ایجاد می کنند.



وزارت دفاع ایالات متحده به شکل روز افزونی به سلاح های غیر کشنده(NLW) رو آورده است، که آنها را به عنوان سلاح هایی تعریف می کند که به شکلی خاص طراحی شده ، میزان کشندگی آن پایین بوده و آسیب جدی و دایمی به افراد و خسارت ناخواسته به اموال و محیط وارد نمیکنند.



این سلاح ها نقش مهمی ایفا نموده و به سربازان امکان عملیاتی را می دهد که در آن استفاده از خشونت (نه خشونت مرگبار) الزامی است.



البته اسلحه های غیر کشنده جدید نیستند. آمریکایی ها مدتهاست که از برخی از این سلاح ها نظیر گلوله های لاستیکی یا اسلحه های فلج کننده استفاده می کنند.



گلوله های لاستیکی به گلوله هایی اطلاق می شود که یا تماما از لاستیک ساخته شده اند یا پوشش لاستیکی دارند. اما از آنجا که این گلوله ها کمانه کرده و به افراد دیگری اصابت می کنند، مدت هاست که دیگر از آنها استفاده نمی شود. این گلوله ها در موارد نادر می توانند کشنده باشند.وب سایت Relatives for justice،از هفده نفری نام می برد که به علت اصابت گلولهای لاستیکی کشته شدند. این در حالی است که به بسیاری از جوخه های آمریکایی در عراق گفته شده است که گلوله های لاستیکی غیر کشنده اند.



پرسنل ارتش آمریکا از اسلحه های فلج کننده نیز استفاده می کنند. تیزر اینترنشنال، کارخانه بزرگ تولید کننده سلاح های فلج کننده در کنفرانس مطبوعاتی جوئن 2005 گزارش داد که حدود 1.4 میلیون سلاح تیزر به منظور استفاده ارتش آمریکا به این کارخانه سفارش داده شده است. تیزر ها نیروی الکتریسیته ای معادل 50000 واحد در فاصله 15 تا 25 متری بدن آزاد می کنند که شوک حاصله از آن می تواند هدف را برای مدت 5 ثانیه فلج کند. آن جا که زمان تعیین شده کافی نباشد مرتبا به هدف شلیک می شود. طبق جدیدترین آمار، بیش از 7000 ایستگاه پلیس در آمریکا از تیزر استفاده می کنند. مدت هاست بحث و جدل در مورد میزان مرگبار بودن این سلاح ها ادامه دارد. این سلاح ها باعث موارد متعددی حوادث مرگبار شده اند، اما ظاهرا هیچ گاه به عنوان دلیل اصلی مرگ شناخته نشده اند.طبق گزارش هفته نامه اکونومیست، تیزر اینترنشنال معتقد است که «این سلاح ها تنها به نسبت یک به پانزده به فرد صدمه می زنند.»



گزارشات هراس انگیز بسیاری از موقعیت هایی وجود دارد که پلیس از این سلاح در موارد عدم نیاز به آن استفاده کرده است. در گزارش روزنامه آتلانتا نمونه های استفاده نامناسب از این سلاح آمده است. پیرزن 75 ساله ای که به دنبال دوست خود در خانه سالمندان می گشت.



دختر عقب مانده 9 ساله ای که دست بند به دست داشته، و دختر 13 ساله ای که دست بسته در صندلی عقب یک ماشین گشت پلیس زندانی شد. البته شرایط استفاده از این سلاح ها توسط ارتش چندان روشن نیست، به نحوی که ممکن است اجازه استفاده از آن به پلیس امنیتی، یا حتی به نیروهای در حال گشت داده شود.



دایره ی سلاح های غیرکشنده وزارت دفاع ایالات متحده، طبق تحقیقاتی روند گسترش NLW های جدید ارتش را هماهنگ نموده و تحت نظارت درآورده است.



اگرچه بودجه این دایره بسیار کم است، در سال های اخیر دو برابر شده و به 45 میلیون دلار در سال 2004 رسید. برخی NLW های جدید همچون blunt munitions که برای کنترل جمعیت در سومالی و اخیرا در عراق از آنها استفاده شد از نوعی هستند که نیروهای اجرایی داخلی هرگز از آنها استفاده نکرده است. این munitions تنها از فاصله نزدیک موثر هستند و این موضوع بدان معناست که سربازان پیش از استفاده از آن می باید به طرز وحشتناکی به جمعیت نزدیک شوند. برای مثال مقاله واشنگتن پست گزارشی در مورد یک شورش خشونت بار در زندان های عراق را منتشر کرد که در آن زندانیان عراقی می توانستند سنگ هایشان را تا فاصله ای پرتاب کنند که سربازان آمریکایی در آن فاصله قادر به استفاده از تسلیحات غیر کشنده خود نبودند. شورش تنها زمانی سرکوب شد که گارد زندان با اسلحه های M-16 خود آتش گشوده و برخی از زندانیان را کشتند. ماه بعد، پنتاگون خبر از تمرکز بر تحقیقات منتهی به گسترش NLW هایی داد که دارای دقت بیشتر و دامنه کاربرد بالاتری بودند ادامه دارد........



http://www.thenewatlantis.com/archive/9/soa/nonlethal.htm



http://www.bashgah.net/pages-10685.html



http://www.rs272.com/



WEST AZERBIJAN URMIA--Dr.RAHMAT SOKHANI

منیع
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از اين سلاح عكس دارم اما حجمش بالاست ايميج كيو اونواپلود نمي كنه چي كار بايد به كنم؟؟؟؟؟؟ :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود جاي اين جور مطالب تو سايت خيلي خيلي احساس ميشه ايا يه همچين چيزايي تو ايرانم هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جالب بود
جاي اين جور مطالب تو سايت خيلي خيلي احساس ميشه
ايا يه همچين چيزايي تو ايرانم هست؟

فكر نكنم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.