mm1368

سلاح های غیرکشنده نظامی (2)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلاح های غیرکشنده نظامی (2)
ترجمه از: کامبیز پارتازیان


تصویر
NLW ها همانند دیگر بمب های آمریکایی مانند بمب «کی من» (که ارتش آمریکا در سال 1945 ایده آن را ارایه کرد و قرار بود عوارض باد شکم میان سربازان دشمن ایجاد کند) و بمب همجنس باز (gay bomb) که با استفاده از فرومون ساخته می شود (که در سال 1994 پیشنهاد آن داده شد و امیال جنسی سربازان دشمن را افزایش می داد)عجیب و غریب هستند و از این رو همواره نظر مطبوعات را به خود جلب می کنند. رسانه ها در مورد هر دوی این بمب ها بحث کرده و آنها را به مسخره گرفتند، گرچه هیچ کدام ساخته نشدند. برخی از جدید ترین NLW ها نیز بسیار عجیب هستند. برای مثال وسیله آکوستیکی با دامنه طولانی ((LRAD نوعی بلندگوی جیغ زن است که قادر به تولید صدایی با قدرت150 دسی بل می باشد. اگر فرد مدت زمان زیادی در معرض این صدا قرار گیرد برای همیشه از نعمت شنیدن محروم می شود. اما حامیان این تکنولوژی معتقدند که افراد با قرار گرفتن حتی مدت کوتاهی در معرض چنین صدایی فرار فرار می کنند.



از این سیستم هم اکنون در عراق استفاده می گردد. اسراییل هم از اسلحه مشابهی به نام جیغ معروف استفاده کرده است که صدای زیر گوش خراشی تولید می کند.



NLW جدیدی که در حال ساخت است و برای اولین بار هم در عراق از آن استفاده شد، سیستم ممانعتی فعال یا یک تراز موجِ میلی متری است. این دستگاه نظیر اجاق مایکرویو در تماس با رطوبت تولید حرارت می کند. زمانی که این سلاح به سمت فردی هدف گیری شود، پوست فرد گرم شده و به تدریج داغ تر و داغ تر می شود تا آنکه درجه حرارت آن به 130 درجه فارنهایت می رسد، که گرچه کشنده نیست، اما بسیار درد آور است. این اسلحه نیز مانند LRADسبب میگردد تا جمعیت پا به فرار گذارده و پراکنده شوند.



بخش عمده ای از انتقاداتی که متوجهNLW است، به این احتمال مربوط می شود که ممکن است سربازان با این فکر که این اسلحه ها کشنده نیستند به استفاده بیش از حد از آنها مبادرت کنند.



دیگر منتقدان این امکان را در نظر می گیرند که از این اسلحه ها برای شکنجه استفاده شود.



گروه های مدافع حقوق بشر اعلام کرده اند که می توان از LRAD در این راه استفاده کرد.



برخیNLW های جدید در حال ساخت، برخی پیمان های بین المللی را که آمریکا منوط به تعهد به آنهاست نقض می کنند. برای مثال، مجله تایمز گزارشی درباره انجام تحقیقات بر روی یک نوع ژل غیر سمی لغزنده که نمی توان روی آن راه رفت یا رانندگی کرد منتشر نموده است.



از این ژل می توان برای جلوگیری از نزدیک شدن دشمن به تاسیسات هسته ای یا دیگر بخشهای امنیتی استفاده کرد که امکان حملات تروریستی به آنها وجود دارد.



همچنین این مجله خبر از نقشه های احتمالی باکتری های انرژی داری می دهد که فلزات را خورده و یا سوخت را به مصرف می رسانند. طرح اصلی استفاده از این وسیله برای از کار انداختن وسایل پیشروی دشمن بدون آسیب رساندن به سربازان یا افراد غیرنظامی است.



گرچه ممکن است این تسلیحات برای ارتش آمریکا بسیار ارزشمند باشند، اما به نقض تعهدات آمریکا مبنی بر توسعه سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی منتهی می گردند. برای مثال طبق معاهده سلاح های شیمیایی سال 1993ـ استفاده از مواد شیمیایی مرگ آور که به حیوانات یا انسان آسیب دایمی وارد آورده یا آن ها را به طور موقت فلج می کند ممنوع شده است.



بر این اساس استفاده از ژل ضد راه رفتن ممنوع است. باکتری های انرژی دار نیز معاهده سلاحهای سمی و بیولوژیکی سال 1972 (معاهده ای که دولت آمریکا طبق آن موظف است تا هرگز به طراحی، تولید و ذخیره سلاح های شیمیایی جز برای مقاصد صلح جویانه، دفاعی یا برای پیشگیری از امراض استفاده نکند)را نقض می کند.



این بار اولی نیست که این معاهده ها مانع از استفاده سربازان آمریکایی از NLW ها می شود.



برای مثال معاهده سلاح های شیمیایی استفاده از عوامل کنترل شورش را که به ایجاد ناراحتی های احساسی در انسان منجر گردیده و تاثیرات فیزیکی ناتوان کننده ای در او ایجاد می کند را ممنوع نموده است.این بدان معناست که حتی استفاده از گاز اشک آور- که پرسنل پلیس داخلی از آن استفاده می کنندـ ممنوع است. طبق گفته های معاون وزارت دفاع ایالات متحده این موضوع به موقعیتی منجر شده است که در آن نیروهای ما از مجوز تیر اندازی به سوی کسی و حتی کشتن او برخوردارند، اما مجاز به استفاده از عامل کنترل شورش نظیر گاز اشک آور نیستند.



ایالات متحده در جنگ با عراق از اسلحه هایی با هدف گیری دقیق استفاده کرده و به این ترتیب زندگی هزاران غیرنظامی را نجات داده است.طراحی و توسعه NLW های پیشرفته تر بعد دیگری از تعهدات آمریکا به جنگ ستیزی بشر است. همچنان که ایالات متحده درگیر عملیات مختلف نظامی با هدف حفظ و ابقای صلح و نه کشتن دشمن است، ضروری می نماید که برخی از معاهدات منع سلاح های غیر کشنده مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و حتی از نو طراحی گردد.



http://www.thenewatlantis.com/archive/9/soa/nonlethal.htm



http://www.rs272.com/



http://www.bashgah.net/pages-10685.html



WEST AZERBIJAN URMIA--Dr.RAHMAT SOKHANI

منبع
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.