arshya4171

آشنایی با جنگنده بمب افکن AMX محصول مشترك برزيل و ايتاليا

Recommended Posts

-------------------------------------------------------------------------------- آشنایی با جنگنده بمب افکن AMX AMXیک طرح مشترک بود که توسط Alenia و Aermacchi و Embraer به عهده گرفته شد. هدف از این طرح ساخت یک هواپیمایی بود که توانایی حمله های سطحی(زمینی) پشتیبانی هوایی و ماموریت های اکتشافی و خلاصه تعریف شده برای کلیه میادین نبرد باشد. AMX یک هواپیمای لایق و کارآمد در سرعت های بالا و سرعت های ساب سونیک( زیر صوت) در ارتفاع پایین است.ه.اپیمایی جنگی و کارآمد که توانایی نشت و برخواست از باندهای آسیب دیده را نیز دارد. هواپیمایی که در شب و یا روز همه خصوصیات خود را حفظ میکند. AMX ویژگی های دیگری دارد و آن این است که ومادون قرمز پایین دارد.(تشعشعات) حالت خاص رادار آن( کاستن فواصل بین پالس رفت و برگشت) وآسیب پذیری پایین ساختمان و سیستم های آن احتمال موفقیت در یک ماموریت را تضمین خواهد کرد. سیستم اخلالگر الکترونیک ECM انسجام یافته و موشک های هوابه هوا و چگونگی قرار گیری توپ ها در بلای دماغه هواپیما و سلاح های خود دفاعی از قابلیت های این هواپیما هست. گونه هواپیمای جنگی AMX - T یک نمونه 2 سرنشینه هست که با کارایی بالای (زمینه پرواز) فراصوتی با استفاده از موتورهای جت خود مخصوص آموزش را فراهم میکند. مشخصه های عملیاتی جنگنده ضربتی AMX پیشتر در نیروهای هوایی برزیل (FAB ( و نیروی هوایی ایتالیا( AMI ) حفظ شده است. آ ام ایکس یک مربی خوب در پرواز های زیر صوت است او توانایی افزایش سرعت با داشتن مهمات در ارتفاع پایین تا 500 نات است! گونه آموزش این جنگنده( مدل T) توسط نیروی هوایی ونزوئلا انتخاب شد.آنها این مدل پیشرفته را به جای هواپیمای آموزشی T-2A که هواپیمای آموزشی خوبی بود انتخاب کردند. این مدل آموزشی قابلیت های مدل جنگی را حفظ کرده است یعنی توانایی انجام عملیات هم دارد. بال های آ ام ایکس در ابتدا بزرگ هستند و به تریج که به عقب می روند باریک میشوند.این بطوری است که سطح مقطع آنها زیاد شده است. موشک های هوا به هوا معمولا رو باله ها جاگذاری شده اند.موتور آ ام ایکس یک موتور درون بدنه توربو فن است. هواپیما دارای 2 ورودی هوای جداگانه در جلوی باله ها است اما دارای تنها یک اگزوز خروجی است. هواپیما دارای یک حباب (کابین خلبان)است. در سال 1981 دولت اسپانیا و ایتالیا برای ساخت یک هواپیمای جدید با الزامات مشترک به توافق رسیدند. Embraer کمپانی سازنده هواپیمای برزیلی هم در همان سال به این توافق نامه ملحق شد. این هواپیمای جدید توسط این سه کشور بیت المللی ساخته شد.الگوی اولیه این هواپیما در سال 1984 پرواز کرد. این طرح اولیه بعد از پنجمین پروازش ( در همان سال) سقوط کرد هرچند در پرواز های بعد موفق بود. تولید این هواپیمای جنگی از سال 1986 شروع شد و در سال 1989 اولین هواپیما به برزیل و بعد به ایتالیا تحویل داده شد. تقریبا 200 فروند جنگنده آی ام ایکس تولید شد. آی ام ایکس های ایتالیا در سال 1999 در قسمت هایی از ناتو( نیروهای متحد) عملیاتی شدند.آنها برای جنگ کوزوو اعزام شدند .این در حالی بود که هیچ هواپیمایی در این عملیات سقوط نکرد. هواپیماها در این عملیات بیشتر از بمب های سقوط آزاد ام کا 82 با کیت های رهگیر کننده استفاده کردند. هر دو نیروی هوایی ایتالیا و برزیل تولیداتی به تیراژ های کم از این هواپیما ساختند. مدل AMX- ATA یا به اختصا رجنگنده آموزشی پیشرفته هم یگ گونه 2 سرنشینه است. عموما آن یک هواپیمای ضربتی چند ماموریته است که توانایی هوا به هوای محدودی دارد.اما مناسب برای حمله و عملیات های ضربتی است. این هواپیما مجهز به سامانه های جدید( سنسورهای)IR Forward Looking دیدن امواج مادون قرمز- کلاه خلبانی مدرن(نمایش دهنده)- و رادار جدید ضد کشتی و ضد هوایی از دیگر قابلیت های این مدل ویژه است. سلاح های جدید شامل موشک های ضد کشتی و موشک های هوا به هوا با برد متوسط میباشد. در سال 1999 ونزوئلا 8 فروند از این جنگنده سفارش داده است. ایتالیا آی ام ایکس را برای جایگزینی هواپیماهای قدیمی خود یعنی اف-104 ها و هواپیماهای پا به سن گذاشته قدیمی ترش یعنی G 91 میخواست. نیروی هوایی ایتالیا زمانی طرح را شروع کرد که احتیاج به یک جنگنده تاکتیکی سبک داشت تا مکمل هواپیماهای جنگی تورنادوی IDS خود بکند. این هواپیمای جدید بایستی توانایی حمله شناسایی با دامنه ( برد وسیع) و قابلیت انجام رزم هوایی و آنتی شیب( ضد کشتی ) بودن را می داشت. کمپانی ایتالیایی Aeritalia و Aermacchiø برای ساخت به هم ملحق شدند. همکاری ها به این نتیجه رسید تا آی ام ایکس تولید شود تحت ساخت Aeritalia Macchi تولید شوند. این در حالی بود که نیروی هوایی برزیل هم چنیین هواپیمای جنگی احتیاج داشت و این مقدمات فراهم شد تا شرکت برزیلی هم به این کمپانی ها ملحق شود.(امبرار در سال 1980 به آنها پیوست) مشارکت 3 کمپانی شروع شد تا این هواپیمای جنگی را برای ایتالیا و برزیل بسازند. در نهایت ایتالیا 149 فروند از این هواپیما در یافت کرد و برزیل43 فروند از 56 فروند و طبق آمار ها ونزوئلا هم 12 فروند مدل T خریداری کرد. البته آمار های متفاوتی در دست است. به نظر میرسد که این آمار ها از همه دقیق تر باشند. آی ام ایکی در حال حاضر در خدمت نیروی هوایی برزیل -ایتالیا و ونزوئلا هست. اولین AMX تحویلی به ایتالیا به تاریخ ژانویه 1989 بود و اولیت AMX تحویل داده شده به نیروی هوایی برزیل در سال 1990 بود. خط تولید ها در برزیل و ایتالیا بود. در مجموع 192 فروند از این هواپیما ساخته شد که 37 فروند مدل 2 نفره آن بنام گونه T بود. آمارها به این شرح است که 110 فروند تک سرنشینه و 26 فروند 2 سرنشینه به ایتالیا تحویل داده شد و79 فروند تک سرنشینه به برزیل به اضافه 15 فروند 2 سرنشینه. سهم کمپانی های سازنده AMX به این شرح است: Embraer ( 23.8% ) Aermacchi ( 46.5% ) Alenia Aeronautica ( 29.7% ) مشخصات جنگنده بمب افکن AMX : کشورهای سازنده: ایتالیا - برزیل کمپانی های سازنده: Alenia, Aermacchi and Embraer هواپیماهای مشابه: آلفا جت- میراژ اف-1 آی وی 8 هاریر خدمه: 1 نفر نقش: بمب افکن سبک - جنگنده طول باله: 8.84 متر طول هواپیما: 13.58 متر ارتفاع هواپیما از سطح زمین: 14.92 فوت مساحت باله ها : 226 فوت مربع موتور: توربو فن - ساخت رولز رویس Spey MK807 با قدرت تراست پس سوز 11023 پوند. سقف پروازی: 13 کیلومتر برد مفید: 1150 گره دریایی سوخت داخلی: 3076 کیلوگرم تانک های خارجی: 500 L drop tank with 399kg of fuel for 75nm range 1000 L drop tank with 799kg of fuel for 149nm range قابلیت سوخت گیری هوایی: دارد. وزن خالی: 14638 پوند با ماکزیمم وزن تیک آف 28660 پوند و با ماکزیمم لود خارجی 8380 پوند. سنسور ها: FIAR Pointer range-only radar, RWR, Balistic Bombsight مهمات: توپ 20 میلیمتری ولکان-موشک سایدویندر L - سیستم جامینگ( پارازیت انداز) ELT-555 - بمب 750 کیلوگرمی- منابع: www. fas.org www.enemyforces.com www.aerospaceweb.org www.militarypower.com
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منبع اين مطلب سنترال كلاب است و مترجم اين مطلب سامان مي باشد. ضمن تشكر از شما بابت ارسال اين مطلب خوب بهتره كه نام منبع مترجم و كسي كه زحمت ترجمه و ارسال مطلب رو كشيده رو هم ذكر كنيد. icon_cool موفق و مويد باشي. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از آقاي حامد
من سامان مترجم مطلب بالا هستم امروز فقط به خاطر دفاع از خود در سايت شما عضو شدم اگر شما اين پست رو نميداديد
به طور ديگه با اين كاربرتون
arshya4171
برخورد ميردم
كاربر آرش اين اخلاق خوبي نيست كه مطلب ديگران رو بدون اجازه و بدون ذكر نام كپي برداي كني!!!!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سامان عزيز ضمن تشكر از شما arshya4171 كاربر جديد و خوب اين سايت هستند.احتمالا در ارايه اين مطلب كمي عجله كرده و در ذكر نام منبع دچار اشتباه شده. :evil: انسان جايز الخطاست و برخي اشتباهات بايك تذكر مرتفع مي شوند . :x arshya4171 عزيز در ارايه مطالب بعدي دقت عمل بيشتري رو به خرج بده تا اينگونه سوء تفاهمات پيش نياد. icon_cool باتشكر از همگي. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته ارشيا جايي نگفت كه اين مقاله مال منه.اين بنده خدا فقط منبع رو ذكر نكرد. اين كه اينهمه ناراحتي نداره سامان جان؟ icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من واقعا متاسف شده ام :lol:
الان هم ديگه هيچ مشكلي نيست.اگر كسي نارحت شده من ازش معذرت ميخوام. icon_cool
من قصدم چيز ديگه ايي بود
باز هم معذرت ميخوام
موفق و مويد باشيد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم