hamed_713

اكرانوپلان هيولاي درياي خزر

Recommended Posts

بچه های دانشگاه مالک اشتر 2-3 سال پیش یه قایق 4 نفره درست کرده بودند که تقریبا یه همچی طرحی رو ازش استفاده کرده بودند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بچه های دانشگاه مالک اشتر 2-3 سال پیش یه قایق 4 نفره درست کرده بودند که تقریبا یه همچی طرحی رو ازش استفاده کرده بودند.


جالبه.امكانش هست كه بيشتر توضيح بدي. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چقدر شبيه چايكا برييف هست اما با اين تفاوت كه چايكا هواپيماست و اين يجور قايق فوق سريع و واقعا" هم جوري كه طراحي شده هيچ راداري نميتونه بگيرتش با اين فرض اگه ايران در حال طراحيه مدلي از اون براي حمل سريع نيروها ار خليج فارس باشه عاقلانه بنظر مياد چون اينجوري هم سريعتره هم كم خطره و هم براي دشمنان منطقه اي (الاخصوص اين كشورهاي گوگوليه حاشيه خليج فارس) و فرامنطقه اي كه هر روز يه ادعا ميكنن خيلي خطرناكه icon_cool اميدوارم اون مدلي رو كه چند سال قبل تو تلويزيون نشون دادند تكميلتر و قدرتمندتر كرده باشند و توليد شده باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طرح بوينگ هم جالب توجه است. با اين حال اين پرنده در زمان خودش واقعا پر قدرت و قوي بود كه با توجه به شرايط درياي خزر بسيار كارآمد عمل مي كرد. icon_cool
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر كنم هزينه ي نگهداري و سوخت بسيار بسيار بالايي داشته باشد و از نظر صرفه ي اقتصادي در اين زمانه توجيه نداشته باشد چون كه نفت بشكه اي حدود 130 دلار است و مي توان صرف اينگونه هزينه ها را براي افزايش ساعات پروازي خلبانان ايراني از 150 ساعت به 200 يا بيشتر استفاده كرد و در جا هاي ضروري تر از ان بهره برد .
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این هم عکس قایقهای بالدار ساحت بچه های دانشگاه صنتعی مالک اشتر
اتفاقا با توجه به تعداد زیاد جزایر ایرانی در خلیج فارس اگر اینها رو با ظرفیت بیشتر بسازن و یه سری خطوط مسافربری راه بیاندازندخیلی خوب می شه.

تصویر

تصویر

ظاهرا تکنولوژی همونه فقط اینکه از نظر اقتصادی ساختنش صرف می کنه یا نه؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Ekranoplan ، يکي از غير متعارفترين ، بزرگترين و يکي از شاهکارهاي صنايع هوائي اتحاد جماهير شوروي بود. اين قايق پرنده عظيم الچثه ،‌مانند يک هواپيما عمل ميکند ولي فرق اساسي آن در اين است که اساس حرکت آن بر اساس اثر متقابل زمين است. اين نوع وسائل پرنده در ارتفاع کمي از سطح آب قادر به پرواز هستند و بر اثر دميده شدن هوا به زير بالها ، بالشتکي از هوا بين بالها و سطح (زمين- دريا) ايجاد شده که باعث حرکتي بدون مشکل ميشود. بر اساس اندازه اين نوع وسايل پرنده (Ground effect vehicles يا GEV) ارتفاع آنها بر فراز زمينهاي مسطح، يخها و آبها فرق ميکند. اکرانوپلان توسط طراح مشهور شوروي روستيسلاو الکسيف طراحي شد.

در خلال جنگ سرد، اکرانوپلان بارها در درياي خزر ديده شد. يک غول بزرگ و سريع. نام هيولاي درياي خزر توسط سرويسهاي جاسوسي آمريکا روي آن گذاشته شد. در ميانه دهه 1960، در اوج جنگ سرد، عکسهاي شناسائي (جاسوسي) آمريکا وجود هواپيمائي با ابعاد غول آسا (100 متر)را در آبهاي درياي خزر شناسائي کردند. اين هيولاي عظيم داراي 540 تن حداکثر وزن برخاست،‌ قادر به حرکت با سرعت 400 کيلومتر بر ساعت،‌با بالهايي چهار گوش و به طرز باورنکردني کوتاه بود. از ديگر قابليتهاي آن ميتوان به پرواز در نزديکي سطح (بين 1 تا 4 متر)،‌ذخيره کردن انرژي و پرواز در زير ديد رادار ها اشاره کرد. نامي که روسها براي اين مدل از اکرانوپلان گذاشتند KM که مخفف korabl-maket بود.
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_km01~1.jpg

نيروي رانش اکرانوپلان KM از هشت موتور بزرگ Dobryin VD-7 توربوجت مستقر در جلوي بدنه و پشت کابين خلبان تامين ميشود که با دميدن هوا به زير بالها باعث ايجاد بالشتکي از هوا گرديده و در نتيجه هواپيما را از روي سطح آب بلند ميکند. يکبار که اکرانوپلان به اندازه کافي سرعت گرفت تا از سطح آب بلند شود ديگر با سطح آب تماسي نخواهد داشت. وظيفه اکرانوپلان حمل و نقل نظامي اساسا در درياي خزر و سياه با سرعت بالا و زير ديد رادارها بود. در خلال توسعه طرح KM، الکسيف شروع با آغاز پروژه اي با نام A-90 "Orlyonok" که قابليت حمل و نقل نظامي با ابعادي کوچکتر (58 متر طول، 140 تن وزن ) بود را کرد. A-90 داراي دو موتور توربوجت در جلوي بدنه و يک موتور توربوپراپ در انتهاي دم است که قادر ميسازد تا با سرعتي معادل 400 کيلومتر بر ساعت در 1500 کيلومتر و در ارتفاعي بين 5 تا 10 متر به ماموريت بپردازد. اولين پرواز A-90 در سال 1972 بود.

حدود 120 فروند A-90 در ابتدا براي ورود به خدمت برنامه ريزي شده بود اما بعدها به 30 فروند براي ناوگان درياي سياه و بالتيک کاهش پيدا کرد. توسعه اکرانوپلانها توسط وزير دفاع شوروي ، ديميتري يوستينوف حمايت ميشد ، اما پس از مرگ مارشال يوستينوف در سال 1985، جانشين او، مارشال سوکولوف حمايت مالي از طرح را متوقف نمود. فقط 3 فروند اکرانوپلان از نوع A-90 ساخته شد. اکرانوپلان KM در سال 1980 بر اثر اشتباه خلبان سقوط کرد. کوششها براي به سطح آب آوردن آن به علت وزن و ابعاد بسيار بزرگ آن ناکام ماند. پس از سقوط اتحاد جماهير شوروي، اکرانوپلانها در کارخانه کشتي سازي ولگا ساخته شدند (مدلهاي مختلف و تجاري).

http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_lun01~1.jpg
اکرانوپلان داراي مدلهاي مختلفي است از جمله آن، مدل اکرانوپلان کلاس Lun ميباشد که مدليست کاملا نظامي و يکي از جالبترين و موفقيت اميزترين طرحهاي اکرانوپلان به حساب ميامد. Lun در سال 1987 پروازهاي آزمايشي خود را در درياي خزر (برخي گزارشها در درياي سياه)شروع کرد. Lun مشابه طرح KM بود اما داراي ابعادي کوچکتر (73 متر) و با قابليت حمله با سرعت زياد بوسيله 6 فروند موشک کروز ضد کشتي SS-N-22 Sunburn بر عليه شناورهاي آمريکائي بود. هرچند که شرايط دشوار اقتصادي براي روسها مانع از آن شد که نمونه دومي از Lun ساخته شود. 8 موتور توربوجت Motorostroitel NK-37 ، قادر به نيروي کششي معادل kn 127.4 (هرکدام) براي Lun بودند. در تاريخ 12-07-2007, دو فروند اکرانوپلان توسط Google Earth در کاسپيسک مشاهده شد.

http://gallery.military.ir/albums/userpics/EP_5_orlyonok~1.jpg

حتي در حال حاضر نيز کشورهائي چون امريکا،‌چين، انگليس، آلمان،‌استراليا در حال تحقيقات بر روي چنين هواپيماهائي هستند.

مشخصات کلاس Lun

خدمه: بين 6 تا 9 نفر
طول: 73.8 متر
فاصله دو نوک بال: 44 متر
ارتفاع: 19.2 متر
وزن خالي: 286 تن
وزن بارگيري شده: 350 تن
حداکثر سرعت: 450 کيلومتر بر ساعت

تسليحات:

شش فروند موشک ضد کشتي SS-N-22 Sunburn
يک قبضه توپ PI-23 . بيست و سه ميليمتري

آويونيک:

رادار جستجو گر

پايداري

5 روز

نيروي الکتريکي:

دو توربين گازي 200kw

=========================================================================
منبع:

http://partizan.parsiblog.com/Author/%D8%B3%D9%87%D9%8A%D9%84

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]hexman جان از بابت ارسال اين تاپيك ممنونم فقط اگه قبلاً جستجو ميكرديد ؛ به لينك زير ميرسيديد :

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5289

قفل شد[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.