Electro_officer

سری بمب‌های استحکام شکن GBU (موشكهاي بدون موتور!)

Recommended Posts

در میان بمب های امریکایی که دارای قدرت تخریب و دقت بالایی می باشند سری بمب های GBU يا به قول سايت ويكيپديا موشكهاي بدون موتور از جایگاه ویژه ای برخوردارند.
GBU-15
بمب هدایت شونده‌Gbu-15 ، بمبی است که برای نابود کردن اهداف استراتژیک و مهم از آن استفاده می‌شود. این موشک برای استفاده توسط جنگنده‌های F-15E Strike Eagle
،F-111 'Aardvark' و F-4 Phantom II طراحی شده است ولی نیروی هوایی ایالت متحده از این نوع موشک فقط در جنگنده‌های F-15E خودش استفاده میکند. سازنده‌ی اصلی این سلاح شرکت Rockwell International است.
این موشک دارای سیستم‌های متنوعی است که برای مقاصد مختلف روی آن نصب شده‌است که از جمله آنها می‌شود به کلاهک قابل نفوذ به اعماق زمین اشاره کرد.
سیتم هدایت این بمب در هوای روشن با استفاده از سیستم تلوزیونی و در شب لیزی است.

GBU-12
این بمب که از نوع کوچک این سری می باشند و دارای قدرت تخریب کمتری نسبت به نوع های دیگر است. این بمب فاقد سیستم fire and forget ( شلیک کن و فراموش کن ) می باشد بنابرین بعد از رها کردن کردن بمب نباید تا لحظه ی برخورد به هدف قفل انرا ازاد کرد..
از امتیاز هایی که این بمب دارد این است که میتوان انرا از ارتفاع بالا رها کرد که این امر باعث می شود تا هواپیما از اتش ضدهوایی مصون بماند. حالا در صورتی که هواپیما از دید رادار پنهان باشد به جرات می توان گفت که موفقیت عملیات با این نوع بمب ها به ۱۰۰٪ می رسد. به عنوان مثال در عملیات طوفان صحرا هواپیمای F-117 توانست ۱۶۰۰ هدف ارزشمند را در سنگین ترین پدافند هوایی ( شامل انواع موشک های SAM ) با ظرافت و دقت انجام دهد و مناطق استراتیژیک نظامی را به طور کامل نابود سازد و بدون هیچگونه اسیبی به پایگاه برگردد که غالبا در این عملیات ها از بمب های GBU استفاده می شد.
GBU-28
بمب هدايت شوندهء واحد 28 موسوم به Unit 28 كه GBU-28 نيز ناميده مي‏شود، يك بمب 5000 پوندي هدايت شونده به وسيلهء ليرز است كه از سري بمب‏هاي «استحكام‏شكن» موسوم به «bunker busting» محسوب مي‏شود و به وسيلهء شركت Raytheon طراحي و ساخته شده است.

اين بمب مخصوص عمليات نيروهاي ارتش ايالات متحده در جريان عمليات «طوفان‏صحرا» يا Operation Desert Storm براي نفوذ در استحكامات بسيار مقاوم و در اعماق زمين ساخته شدهء مراكز فرماندهي ارتش عراق ساخته شد. با اين حال، تنها دو عدد از اين بمب‏ها توسط بمب‏افكن‏هاي F-111F در عمليات طوفان صحرا مورد استفاده قرار گرفت و پرتاب شد.

GBU-28 در اصل مدلي است كه از تغيير بر روي گلولهء توپ 8 اينچي موسوم به M110 howitzers ساخته شده است. وزن گلولهء اين توپ، بالغ بر 4700 پوند و حاوي 360 پوند از مواد به شدت منفجره است. (High explosive)
متصدي نشانه‏روي، هدف را با ليزر نشانه‏گذاري كرده و سپس مهمات مورد نظر، به سمت نقطه‏اي كه ليزر از آن برگشت يافته است، هدايت مي‏شود.

اين بمب، آزمونهاي «شرايط بحراني» را در مركز تست Tonopah Test Range واقع در نوادا پشت سرگذاشت. اين مركز، يك مكان بزرگ است كه توسط وزارت انرژي ايالات متحده براي سهولت در انجام برنامه‏هاي تسليحاتي ارتش بنا شده است.
پس از انجام اين آزمايش، معلوم گشت كه اين بمب، توانايي نفوذ تا عمق 30 متري سطح زمين (100 فوت) و يا 6 متري (20 فوت) يك سطح سفت (مانند سطح بتوني) را داراست.
اولين مشتري خارجي اين بمب كه خريد آن توسط كنگره مورد موافقت قرار گرفت، اسرائيل بود كه مجوز خريد اين بمب را به تاريخ آوريل 2005 دريافت كرد. اما دريافت اين بمب‏ها، به دنبال درخواست دولت اسرائيل به تاريخ جولاي 2006، شتاب بسيار بيشتري گرفت.
مقامات ارشد نظامي اسرائيل، تصريح كردند كه در جريان درگيري 33 روزه با حزب الله لبنان، از ساير تسليحات با دقت بالا در حمله به مواضع نيروهاي اين گروهك استفاده كرده‏اند. با اين حال، تكنولوژي بمب‏هاي موسوم به استحكام‏شكن (bunker busting technology) كه در ساخت بمب‏هاي GBU-28 مورد استفاده قرار گرفته است، قرار است توسط جنگنده‏هاي اسرائيلي، بر عليه اهدافي در ايران و يا سوريه مورد استفاده قرار گيرد.

http://usera.imagecave.com/irimehdi/gbu-22.jpg
http://usera.imagecave.com/irimehdi/gbu-27.jpg
http://usera.imagecave.com/irimehdi/gbu-24a.jpg
http://usera.imagecave.com/irimehdi/GBU.jpg
بیشتر بخوانیم و بیشتر بدانیم!
منابع:
http://en.wikipedia.org/wiki/GBU-15
http://mosallah.blogfa.com
http://www.centralclubs.com
http://www.ausairpower.net/GBU-28.html
http://www.raytheon.com


-----------------------------------------------------------------------------------
هيچ سلاحي قوي تر از سلاح ايمان نيست.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون دوست عزيز استفاده كرديم اگر در مورد jdam و دیگر بمب های امریکا هم مطلبی بذاری بسیار ممنون می شوم . icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پس بانكر باستر كه ميگم اينا هست؟ عجب.خوراكه انبار ها و زاغه هاي زير زمينيه. چيكار ميشه كرد؟ما كلي زاغه داريم كه با يدونه از اينا ميره رو هوا. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون دوست عزيز استفاده كرديم اگر در مورد jdam و دیگر بمب های امریکا هم مطلبی بذاری بسیار ممنون می شوم . icon_cool


اگه تکراری بود با عرض پوزش :

«مهمات ضربتي مستقيم مشترك» (Joint Direct AttackMunition ) موسوم به JDAM يك كيت هدايت كنندهء بمب سقوط آزاد است كه در محل دم يا قسمت انتهايي آن نصب مي‏‎شود و دقت بمب‏هاي سقوط آزاد را به شدت افزايش مي‎‏دهد. اين بمب‏ها بدين ترتيب مي‏توانند در هر شرائط آب هوايي، مورد استفاده قرار گيرند و يك جنگ‏افزار هوشمند محسوب می شوند. با افزودن یک بخش اضافه به قسمت انتهایی بمب های سقوط آزاد، این بمب ها، هدایت پذیر می شوند. این بخش افزوده شده، مشتمل بر یک «سیستم هدایت کنندهء اینرسیایی» و یک سیستم «هدایت کننده بر اساس مکان یاب جهانی» است. بدین طریق، بمب JDAM، دقت بسیاری نسبت به بمب های سقوط آزاد معمول که هدایت نمی شوند، پیدا می کند؛ ضمن اینکه در شرائط آب و هوایی گوناگون نیز قابل استفاده اند. کلمهء «مشترک» یا Joint که در ابتدای نام این بمب آمده است، نشانگر همکاری مشترک ایالات متحدهء آمریکا و دولت پادشاهی بریتانیا در برنامهء طراحی و تولید این جنگ افزار است.

JDAM یک سلاح هدایت شوندهء هوا به زمین محسوب می شود که در اصل، نصب سیستم هدایت پذیری بر روی بمب های سری Mk80 محسوب می شود. با توجه به میزان بردی که برایش درنظر گرفته اند، سرجنگی ای بین 250 تا 2000 پوند (معادل 113 تا 900 کیلوگرم) در آن تعبیه شده است. بمب JDAM با توجه به قابلیت هدایت پذیری اش، می تواند بر علیه اهداف متحرک نیز به کار گرفته شود.
پس از رهاسازی، بمب به صورت اتوماتیک، به سمت مختصات هدف هدایت می شود. مختصات دقیق هدف، می تواند قبل از برخاستن هواپیما، درون کامپیوتر آن ذخیره شود و به صورت دستی توسط خدمهء هواپیما تغییر یابد. ضمن اینکه مختصات هدف، می تواند توسط حسگرهای هواپیما، قبل از پرتاب، به صورت اتوماتیک، اصلاح شود.
در صورتی که حین پرواز، به اطلاعات مکان یاب جهانی، دسترسی باشد، دقت JDAM، دایره ای به شعاع 13 متر و کمتر اعلام شده است. (این عدد، توسط مقامات بوئینگ کمتر از 10 متر ذکر شده است.) در صورت عدم دسترسی به اطلاعات مکان یاب جهانی، میزان خطا به 30 متر و کمتر افزایش می یابد.

ملیات طوفان صحرا (Desert Storm)، نقطهء روشن و دلیلی محکمی در نیاز به استفاده از مهمات هوا به زمین هدایت شونده هوشمند محسوب می شد. در این عملیات، آب و هوای خاص منطقهء درگیری، دقت مهمات هدایت شونده را کاهش داده بود. دقت بمب های سقوط آزاد (غیرهدایت شونده) نیز به علت پرتابشان از ارتفاع متوسط و بالا، به شدت کاهش یافته بود. بدین جهت، مقدمات پژوهش و تحقیق در مورد یک بمب هدایت شونده در هر آب و هوایی، به سال 1992 آغاز گشت. اولین بمب های هدایت شونده که JDAM نامیده می شدند، به سال 1997 تحویل نیروی هوایی شدند و آزمایشات پرتابی این بمب ها، بین سالهای 1998 تا 1999 انجام شد. در این سالها، تعداد 450 بمب JDAM طی آزمایشات، پرتاب شدند و دقت بی سابقهء 95 درصد (معادل 9.6 متر) را برجای گذاشتند.
قابلیت بمب های JDAM، طی آزمایشات انجام گرفته، از طریق پرتاب بین ابرها، هوای بارانی و برفی نیز به اثبات رسیده است. در حین انجام این آزمایشات بر روی JDAM، از یک بمب افکن B-2 و رهاسازی هم زمان 16 بمب JDAM در یک لحظه، بر ضد 16 هدف گوناگون که در 2 منطقهء کاملن جداگانه قرار داشتند، نیز استفاده شده است.

مشخصات عمومی JDAM
عملیات اولیه: سلاح هدایت شوندهء هوا به زمین
سازنده: شرکت بوئینگ
کیت هدایت پذیری نصب شده بر روی بمب های سری Mk80
نوع هدایت پذیری:
بر اساس اینرسیایی یا مکان یاب جهانی GPS/INS یا Global Position System / Inertial Navigation System
دقت: 13 متر و کمتر در هنگام دسترسی به اطلاعات GPS و 30 متر در صورت عدم دسترسی
طول: 3 تا 3.9 متر (9.11 تا 12.8 فوت)
فاصلهء دو سر بالچه ها: 483 تا 635 میلی متر (1.7 تا 2.1 فوت)
برد: 24 کیلومتر (15 مایل)
حداکثر ارتفاع قابل پرتاب شدن: 13700 متر = 45000 فوت
قیمت هر کیت هدایت شونده: 21000 دلار
ورود به خدمت: 1999
تعداد کیت هدایت پذیری ساخته شده: 158000 عدد برای نیروی هوایی و 82000 عدد برای نیروی دریایی؛ جمعن 240000 عدد

قابل استفاده در هواپیماهای :
B-1B Lancer ، B-2A Spirit ، B-52H ، F-14A/B/D ، F-15E ، F-16C/D ، F-18C/D & F/A-18E/F
Eurofighter Typhon ، A-10 Warthog ، F-22 Raptor ، F-117 Nighthawk ، AV-8B Harrier
S-3 Viking ، F-35 JSF ، RQ-9 Predator B

گونه های مختلف :
CBU-29 بر اساس بمب 250 پوندی Mk81 (برنامهء تولید لغو شده است)
CBU-30 بر اساس بمب 500 پوندی Mk82 یا بمب BLU-111/B
CBU-31 بر اساس بمب 2000 پوندی Mk84 یا بمب BLU-109
CBU-32 بر اساس بمب 1000 پوندی Mk83
CBU-35 بر اساس بمب 1000 پوندی BLU-110
CBU-38 بر اساس بمب 500 پوندی Mk82

منبع : مرکز انجمهای تخصصی
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واما اینکه این بمبا چه جوری کار می کنند:
طرز کار کردن این بمبا خیلی سادست من اوایل فکر می کردم این بمب مثل مته زمین رو میکنه و جلو میره و یا با انفجار زمینو میکنه!!! ولی نه اینطور نیست.
فرض کنید یه GBU-24 از ارتفاع 10 کیلومتری با وزن 1050کیلوگرم و با سرعت اولیه‌ی یک ماخ پرتاب بشه خوب انرژی جنبشی اون وقتی به زمین میرسه چه قدره؟ اگه اطلاعات رو بزاریم تو فرمول،.... اوه اوه انرزی جنبشی نهایی وحشتناکه! میشه 152250000ژول که این انژی خیلی زیاده یعنی بمب با سرعت 538 متر بر ثانیه یعنی 1936 کیلومتربرساعت با زمین برخورد میکنه! و چون قطر بمب نسبت به طولش كمه مثل اینکه یه میخ رو با ضربه ی یه کامیون بکوبید تو دیوار!!!! نتیجه چی میشه؟؟!!
بمب تا عمق چند ده متری فرو میره!!
این نکته رو هم ذکر کنم که بدنه بمب از یه نوع استیل مستحکم ساخته شده.
عکسها رو ببینید:
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم اگه مقاومت هوا رو در نظر میگرفتیم ، کمتر از 1936 کیلومتر بر ساعت به زمین برخورد کنه . به هر حال آلیاژی با این مقاومت برای بنده قابل تصور نیست . یارو چی ساخته !!!؟؟؟ icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فکر کنم اگه مقاومت هوا رو در نظر میگرفتیم ، کمتر از 1936 کیلومتر بر ساعت به زمین برخورد کنه . به هر حال آلیاژی با این مقاومت برای بنده قابل تصور نیست . یارو چی ساخته !!!؟؟؟ icon_cool

دوست عزيز محاسبات من تقريبي بود اثر مقاومت هوا با توجه به آيروديناميك بودن بدنه بايد خيلي كم باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خب فکر کنم در مورد محاسبه سرعت برخورد اشتباه کردیم . سرعتی که من محاسبه کردم 554 متر بر ثانیه یا 1994 کیلومتر بر ساعت میشه . تازه سرعت برخورد به زمین معیار خوبی برای سنجش عظمت نیروی برخورد برای فرو رفتن در زمین نیست . چون اگه ما یک ماکت نیم کیلویی از همون بمب رو که با همون آلیاژ ساخته شده از هوا رها کنیم دقیقاً با همون سرعت به زمین میرسد ولی کاری از پیش نمیبره . عامل مهم همون انرژی جنبشی ایجاد شده است که برخلاف سرعت ، به جرم بستگی دارد . در ضمن انرژی جنیشی آن 102900000 ژول میشه .

اگه حوصله داشتی دوباره حساب کن ولی اگه نبود زیاد مهم نیست چون مهم بررسی خود بمبه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چیکار کنیم چیکار نکنیم؟؟!! خوب به نظر من با توجه به پیشرفت جنگنده‌ها و بمب افکن‌ها و عقب افتادن کشورمون در عرصه پدافندی ما نمی تونیم به راحتی هواپیمای حامل بمب رو قبل از رسیدن به هدف بزنیم. مخصوصا که بمب از فاصله‌ی دور پرتاب میشه پس باید یه کاره دیگه انجام بدیم چیکارکنیم؟؟؟ به نظر من: 1-نباید یک یا چند مرکز استراتژیک رو نزدیک به هم بسازیم. مراکز استراتژیک باید در کل کشور پخش بشن(مثل مراکز هسته‌ای مون) و نباید چیزی به عنوان مرکز اصلی وجود داشته باشه تا با نابودی اون تو یه ضمینه فلج شیم! الحمد لله وسعت کشور ما بر خلاف اسرائیل فرصت اینکارو بهمون میده. 2-باید پایگاههای مستحکم تر بسازیم تا اونجایی که من میدونم بعضی مواد پلیمری وجود دارند به شدت مستحکم‌ اند با توجه به ظرفیت کشور در ضمینه‌ی صنایع پلیمری شاید بشه یه کارایی کرد دیگه نباید مثل گذشته به بتون ریزی اکتفا کرد و باید به فکر تکنولوژی‌های جدید بود. 3-پایگاهها رو در عمق پایین تری ساخت. 4-با توجه به اینکه بمب از راه دور رها میشه و سیستم هدایتش لیزری و تلوزیونی هستش شاید یه جوری بشه منحرفش کرد البته این کار شاید غیرممکن باشه. 5-حفاظت اطلاعت دقیق و قوی برای پنهان نگهداشتن مراکز استراتژیک زیرزمینی و تخریب اطلاعات دشمن(سرکار گذاشتن دشمن) نظر شما چیه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خب فکر کنم در مورد محاسبه سرعت برخورد اشتباه کردیم . سرعتی که من محاسبه کردم 554 متر بر ثانیه یا 1994 کیلومتر بر ساعت میشه . تازه سرعت برخورد به زمین معیار خوبی برای سنجش عظمت نیروی برخورد برای فرو رفتن در زمین نیست . چون اگه ما یک ماکت نیم کیلویی از همون بمب رو که با همون آلیاژ ساخته شده از هوا رها کنیم دقیقاً با همون سرعت به زمین میرسد ولی کاری از پیش نمیبره . عامل مهم همون انرژی جنبشی ایجاد شده است که برخلاف سرعت ، به جرم بستگی دارد . در ضمن انرژی جنیشی آن 102900000 ژول میشه .

اگه حوصله داشتی دوباره حساب کن ولی اگه نبود زیاد مهم نیست چون مهم بررسی خود بمبه .

بيخيال بابا حس محاسبه مجدد رو ندارم!! icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشيد بچه ها من يه سوال برام پيش اومده وقتي اين بمب پرتاب ميشه ممكن بخوان با اون يه هدف در عمق 6 متري زمين بزنند ولي اين بمب ميره تو عمق 20 متري منفجر ميشه مي خواستم بدونم چجوري اين بمب تنظيم مي كنند اصلا مي شه تنظيمش كرد؟ icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ببخشيد بچه ها من يه سوال برام پيش اومده وقتي اين بمب پرتاب ميشه ممكن بخوان با اون يه هدف در عمق 6 متري زمين بزنند ولي اين بمب ميره تو عمق 20 متري منفجر ميشه مي خواستم بدونم چجوري اين بمب تنظيم مي كنند اصلا مي شه تنظيمش كرد؟ :evil:

خب سوال خوبيه و احتمالا جواب خوبي هم داره!!! icon_cool :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ببخشيد بچه ها من يه سوال برام پيش اومده وقتي اين بمب پرتاب ميشه ممكن بخوان با اون يه هدف در عمق 6 متري زمين بزنند ولي اين بمب ميره تو عمق 20 متري منفجر ميشه مي خواستم بدونم چجوري اين بمب تنظيم مي كنند اصلا مي شه تنظيمش كرد؟ icon_cool


راستش نمیدونم!
ولی میشه برای بمب تعریف کرد که تو عمق مشخصی منفجر بشه یا هم اگه به فضای خالی رسید منفجر بشه.
روش اول احتمالا در عمل ممکن نباشد و بدلیل سرعت زیاد و حرکت زاویه ای نمیتوان عمق سنجی دقیق برای این منظور ساخت.

اگه عملکرد بمب روش دوم باشه میشه یجورایی سرش رو کلاه گذاشت!
مثلا تاسیسات چند طبقه بتونی بسازیم و بمبها فقط طبقه اول رو میزنن و بقیه سالم میمونن.

البته گفتم که نمیدونم طرز کارش چطوریه و فقط حدس بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر سوال خوبيه پس اگه كسي مي دونه جواب بده تا روشن شويم. :lol: icon_cool ممنون اقا سعيد منم همين فكر رو مي كردم ولي خوب اگه اينطوري باشه كاراييش خيلي كم ميشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.