nasirirani

پیشرانه های هوایی پارسی ، تاپیک جامع بررسی و تحلیل پیشرانه های هوایی ایرانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اینها هم از خبرهای تکمیلی :

به همت پژوهشگران دانشگاه صنعتي سهند انجام شد:
سنتز آزمايشگاهي نانوکامپوزيت دي‌اکسيد تيتانيوم با زمينه فولادي


1387/03/08

پژوهشگران دانشگاه صنعتي سهند تبريز به سنتز آزمايشگاهي نانوکامپوزيت دي‌اکسيد تيتانيوم با زمينه فولادي موفق شدند.


به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر سيامک حسين نژاد، استاديار دانشکده مهندسي مواد دانشگاه صنعتي سهند و مجري طرح هدف از اجراي آن را توليد آلياژ نانوساختار از طريق شکل دهي زياد و تکنولوژي ريخته‌گري در راستاي پروژه افزودن نانو پودر به فولاد عنوان كرد كه در قالب پروژه كارشناسي مهندس امير فرزانه انجام شده است.


وي با بيان اين كه اين گروه براي نخستين بار در ايران، اين موضوع را مطرح کرده و مورد برررسي قرار داده‌اند، خاطرنشان كرد: نانو کامپوزيت‌ها مواد مرکبي مي‌باشند مشتمل بر ذرات فاز ثانوي نانومتري در يک زمينه متفاوت فلزي، پليمري و ..... که خواص فيزيکي و مکانيکي ويژه‌اي از خود نشان مي‌دهند. به طور مثال، افزودن نانو پودر دي‌اکسيد تيتانيوم به فولاد به توليد نانو کامپوزيت زمينه فلزي منجر مي‌شود. استفاده از اين پودر همچنين مي‌تواند به جوانه‌زني فازها در استحاله‌هاي فاز بعدي کمک كند كه به طور مضاعفي به ريز شدن ساختار و بهبود خواص مکانيکي کمک مي‌کند.


دکتر حسين نژاد با بيان اين كه در حال حاضر براي توليد مواد فلزي بسيار ريزدانه از روش‌هاي تغيير شکل شديد، به همراه عمليات حرارتي مناسب استفاده مي‌شود، گفت: اين روش‌ها داراي هزينه بالا و محدوديت ابعادي مي‌باشند. ريخته گري از قديم، به عنوان روش اقتصادي در توليد قطعات فلزي شناخته مي‌شده و امروز نيز در کنار ساير روش‌ها بخش مهمي را به خود اختصاص داده است.


وي تصريح كرد: به کارگيري فن‌آوري نانو در جهت توليد قطعات ريختگري با خواص مکانيکي برتر، افق‌هاي جديدي را در اين حوزه پيش روي محققان قرار داده است. ما در اين پژوهش جهت بهبود ساختار و خواص مکانيکي قطعات ريختگري از نانو پودر استفاده کرد‌ه‌ايم؛ بدين ترتيب که به فولاد ساده کربني در حين ذوب، نانو پودر اکسيد تيتانيوم اضافه كرده‌ايم. اين امر سبب مي‌شود که پس از انجماد فولاد، نانوذرات در ساختار آن باقي بمانند و در نتيجه هنگام سرد شدن بعدي دانه‌ها ريزتر شده و استحکام و انعطاف پذيري فولاد بيشتر شود.


مجري اين پروژه با بيان اينکه در حال حاضر بسته‌هاي کوچکي از فولاد حاوي نانوذرات تهيه شده و موجود مي‌باشد، اظهار اميدواري کرد که در صورت موفقيت اين طرح، در آينده مي‌توان از جوانه‌هاي نانو متري در صنعت فولاد، هوا فضا، صنايع ذوب و ريخته گري استفاده كرد.


بنابر اعلام ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، جزئيات اين پژوهش که از حمايت‌هاي تشويقي ستاد بهره‌مند شده در مجله Scripta Materialia (جلد 57، صفحات 940-937، سال 2007) منتشر شده است.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1137293

--------------------------------------

به همت پژوهشگران دانشگاه تهران انجام شد:
سنتز آزمايشگاهي پوشش نانوکريستالي بر روي فولاد


1387/03/18

پژوهشگران دانشگاه تهران موفق به سنتز آزمايشگاهي پوشش‌ نانوکريستالي بر روي فولاد شدند كه با ادامه طرح و رسيدن آن به مرحله صنعتي مي‌توان از اين پوشش‌هاي مقاوم در صنعت موتورسازي (روتور-ميلنگ)، صنايع نفت و گاز، صنايع هوافضا (موتور جت) و ... استفاده كرد.

به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ساليان متمادي است که براي بالا بردن مقاومت مکانيکي و مقاومت خوردگي سطوح مختلف از روش‌هاي پوشش‌دهي سطحي استفاده مي‌شود. پلاسماي الکتروليت، از جمله روش‌هاي نوين مهندسي سطح است که نسبت به ساير روش‌ها، نيازمند هزينه سرمايه گذاري کمتر و زمان پوشش دهي کوتاهتري مي‌باشد.

مهندس پيمان طاهري، دانش‌آموخته کارشناسي ارشد مهندسي مواد دانشگاه تهران در پروژه کارشناسي ارشد خود با راهنمايي دکتر چنگيز دهقانيان اقدام به سنتز پوشش‌هاي نانوکريستالي مقاوم در برابر سايش و خوردگي کرده است.

در اين فعاليت پژوهشي، با استفاده از روش پلاسماي الکتروليتي، يک فيلم نانوکريستالي کمپلکس بر روي فولاد ALSI316L نشانده شده است.

وي در توضيح جزئيات اين طرح گفت: در اين عمليات، پوشش دهي الکتروليتي توسط يک منبع تغذيه پالسي پر قدرت در ولتاژي معال 300 ولت صورت مي‌گيرد. نمونه و آند در الکتروليت محلول آبي اوره، غوطه ور شده و جريان الکتريکي به تدريج از 0 تا 300 ولت به سل اعمال مي‌شود. با بالا بردن ولتاژ، در ابتدا حباب‌هايي در اطراف نمونه، ديده مي‌شود که به مرور جرقه‌هايي روي سطح نيز به آن اضافه مي‌شود. در اثر واکنش بين جرقه‌ها و حباب‌ها، محيط پلاسما به صورت موضعي بر روي نمونه تشکيل مي‌شود و در نهايت با افزايش بيشتر ولتاژ محيط پلاسما کل قطعه را در بر مي‌گيرد و حباب‌ها سطح نمونه را بمباران کرده و به سطح قطعه نفوذ مي‌کنند. پس از چند دقيقه ولتاژ اعمالي قطع شده و با از بين رفتن پوشش پلاسمايي، نمونه سريعاً در داخل الکتروليت، کوئيچ (سرد) مي‌شود. بدين ترتيب بر روي سطح نمونه، لايه ترکيبي نانوکريستالي ايجاد مي‌شود که داراي مقاومت خوردگي بالايي است.

وي خاطرنشان كرد: نانو کريستال‌هاي توليدي در اين پژوهش را مي‌توان در صنعت موتورسازي (روتور-ميلنگ)، صنايع نفت و گاز، صنايع هوافضا (موتور جت) و ... بکار برد.

بنابر اعلام ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، جزئيات اين پژوهش که از حمايت‌هاي تشويقي ستاد بهره‌مند شده در مجله بين‌المللي materials research (شماره 1، جلد 99 ، سال 2008) منتشر شده است.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1143227

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ای مرده شور این روسهای نامرد رو ببره كه همش از پشت خنجر میزنن و گرنه الان فناوری ساخت موتور باید دست ما بود. خداییش روسها صد بار نامردتر از آمریكاییها هستن الان آمریكا اونقدر به تركیه و كره جنوبی دانش فنی متنقل كرده كه نگو كسانی كه بروشورهای هواپیماهای آمریكایی رو دیدن میدونن از سیر تا پیاز مطالب هست در مورد روسها همه چیز محدود و وابسته icon_cool :lol: :evil:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

يعني شما فكر ميكنين ما براي درست كردن ار دي 33 ميتونيم از روسيه كمك نگيريم؟‌
بابا اين چه حرفيه كه شما ميزنين. احتمالا شما نميدونين طراحي ساخت يك چنين چيزي يعني چي. بذاريد يه مثال بزنم تا همه روشن بشن كه ما در چه حد ميتونيم يه تكنولوژي خارجي رو اينجا پياده كنيم.
فولوكس قورباغه اي رو كه همتون ديدين؟ هموني كه هيتلر دستور ساختش رو داد. پوسته موتور اين اتومبيل از آلياژ منيزيمه كه ما هنوز هم نميتونيم آلياژ منيزيم رو توي تيراژ بالا ريخته گري كنيم. يعني ما عملا نميتونيم پوسته موتور فولكس قورباغه اي رو كه تكنولوژيش مال زمان هيتلره الان حتي با پيشرفته ترين وسايلمون فقط ريخته گري كنيم. اون هم نه كه همه موتور رو بسازيم... فقط پوسته اون رو هم نميتونيم بريزيم. البته منظورم در مقياس صنعتيه نه آزمايشگاهي. حالا متوجه شدين تكنولوژي ما كجا قرار داره؟ يعني شما واقعا فكر ميكنين ما ار دي 33 رو اگه نقشه هاش رو بهمون بدن ميتونيم به صورت داخلي توليد كنيم؟!!!!


آلياژ پيشرفته آلومينيومي با قابليت استفاده در توربين موتور هواپيما در ايران توليد شد

1382/08/02

يك دانشجوي كارشناسي ارشد متالورژي در تحقيقات پايان نامه خود با بوردهي يك آلياژ چهار تايي آلومينيوم و تيتانيوم موفق به طراحي يك آلياژ مقاوم با خواص استحكامي بالا شد.

مهندس احسان جاهدي زاده، فارغ التصحيل مقطع كاشناسي ارشد گروه مهندسي متالورژي و مواد دانشكده فني دانشگاه تهران كه با راهنمايي دكتر سيد فرشيد كاشاني بزرگ، عضو هيات علمي اين دانشكده موفق به طراحي اين آلياژ پيشرفته شده در مورد طرح خود به خبرنگار سرويس پژوهش خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا )،‌گفت: عمليات بوردهي آلياژ چهار تايي Ti-23Al-11Nb-0/‌٩ Si به روش قرار دادن در مخلوط پودري فعال نسبت به عنصر بور در دماهاي ‌٩٥٠ تا ‌١١٥٠ درجه سانتيگراد به مدت ‌١٠ تا ‌١٨ ساعت تحت محيط گاز خنثي انجام شد.

بررسي الكترون ميكروسكوپي مقاطع نمونه ها و پراش سنجي پرتو X روي نمونه ها حاكي از تشكيل لايه هاي بوردار در آزمايش هاي انجام شده در دماي ‌١١٠٠ درجه سانتي گراد مي‌باشد.

وي خاطر نشان كرد: پوشش ايجاد شده شامل دو لايه خارجي و داخلي است كه لايه خارجي نازك بر پايه ساختمان بلوري TiNbB2 و لايه نسبتا ضخيم داخلي ناشي از نفوذ بور در داخل ريز ساختار آلياژ مبنا است.

نتايج تجزيه شيميايي توسط اندازه گيري شدت انرژي طيف پرتو X از لايه هاي نفوذي حاكي از نفوذ رو به داخل بور، آلومينوم و سيليسيم است .

جاهدي زاده تصريح كرد: نفوذ رو به داخل اين عناصر باعث تغيير در ريز ساختار آلياژ مبنا شده و به پايداري ساختمان بلوري در لايه داخلي منجر شده است.

كاهش زبري سطح آلياژ، ريزي دانه هاي مخلوط پودري و افزايش دما و زمان عمليات باعث افزايش ضخامت كل لايه هاي نفوذي شده است.

اين كارشناس ارشد متالورژي با اشاره به افزايش سختي سطحي آلياژ از ‌٤٠٠Hv به ‌١٥٠٠Hv با اجراي اين عمليات ،اظهار داشت: فرايند سخت كاري سطحي آلياژ با استفاده از بور به توليد آلياژي با استحكام حرارتي و مقاومت به خزش بسيار بالا منجر شده كه كاربردهاي عمومي زيادي به ويژه در ساخت قطعات بدنه و موتور هواپيما از جمله پره‌هاي توربين هاي آن دارد.

وي خاطر نشان كرد: بوردهي يك فرايند سخت كاري سطحي به روش ترمو شيميايي است كه به واسطه آن سطح ماده به جهت فعال بودن پديده نفوذ در دماهاي بالا از بور غني مي‌شود. از آنجايي كه عنصر بور به آساني با بسياري از فلزات توليد تركيبات بين فلزي سخت مي‌كند، لذا اين روش به عنوان يكي از روش هاي بهبود مقاومت به سايش شناخته شده است.

جاهدي زاده با اشاره به اين كه فرايند بوردهي بر روي بيشتر فلزات آهني و آلياژي هاي نيكل و تيتانيوم با موفقيت انجام شده است، تصريح كرد: اين روش كه در آن عامل بوردهي به شكل پودر است به دليل مزاياي متعددي از جمله ساده بودن عمليات، قابليت ايجاد يك سطح صاف و هموار و عدم نياز به استفاده از تجهيزات پيچيده گسترش زيادي يافته است.


http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-299467

همونطور كه تو همين متن بالا مشاهده ميكنين اين كار فقط به صورت آزمايشگاهي انجام شده و نه به صورت صنعتي و من هم در پست خودم به همين مطلب اشاره داشتم.
در ارسال جوا بهاتون دقت كنين

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در اين مورد با اقا رضا موافقم. هر چند اين كار محال نيست ولي نياز به گروه خيلي خبره و همچنين زير ساخت هاي خيلي زيادي داره. فرض كنيم كه بدونيم پره هاي توربين از آلياژ اينكونل يا آلياژ تيتانيوم و ... ساخته ميشه خب ما اول بايد آلياژ رو توليد كنيم كهه ميدونم تا الان به توليد صنعتي نرسيده. بعدا يه روش براي ريخته گري اون پيدا كنيم كه تنش پسماندش و عيوبش و ... كمترين مقدار باشه افرادي كه بدونن ريخته گري چيه حتما ميدونن ساخت يه پره با اون شكل پيچيده و نياز به جهت دار كردن دانه هاي كريستال آلياژ در جهت طولي پره نياز به چند هزار ساعت كار و چه تجهيزاتي داره .بعد يه سيكل عمليات حرارتي براش طراحي كنيم و استحكام و چقرگي اون رو به حدي برسونيم كه خودمون ميخوايم. بعد با دقيق ترين دستگاه ها اين پره رو تراش بديم و سنگ بزنيم كه دوستمون آقا رضا گفتن تا چه تلرانسي بايد اين كار انجام بشه!! روي اين پره ها يه سري پوشش هايي داده ميشه كه محرمانه هست و ما بايد اينو هم كشف كنيم و ... تازه همه اين كارها رو كه انجام بديم يه پره چند سانتي متري ساختيم و نه بيشتر!! اين تازه دردسرهاي ساخت يه دونه پره بود كه گفتم. و تقريبا ساده ترين مرحله از ساخت يه موتور جت همين ساخت پره هست. بقيه دردسرهاش بماند...

مديرعامل شركت آهنگري تراكتورسازي خبر داد:
دستيابي به دانش توليد قطعات با فن‌آوري سوپرآلياژ

تاريخ چاپ : شنبه 4 اسفند 1386

مديرعامل شركت آهنگري تراكتورسازي ايران گفت: صادرات شركت در سال آينده افزايش مي‌يابد.

مهندس محمدحسين حسين‌‌زاده بقايي با بيان اين مطلب افزود: به دلايلي در دو، سه سال گذشته برخي شركت‌هاي خارجي كه با شركت‌هاي آمريكايي شريك شده بودند، با فشار آمريكايي‌ها محصولات ما را نمي‌خريدند كه در حال حاضر آمريكايي‌ها از اين شركت‌ها جدا مي‌شوند كه در اين صورت وضعيت صادراتي ما هم رو به بهبود مي‌گذارد.وي ميزان صادرات امسال اين شركت را 200هزار يورو اعلام كرد و افزود: طبق برنامه‌ريزي صورت‌گرفته اين شركت در سال آينده نزديك 2ميليون يورو صادرات خواهد داشت.وي در ادامه با اشاره به انتخاب خود به سمت مديرعاملي اين شركت افزود: بدون شك تغيير افراد، تغييرات در برنامه‌ريزي را نيز در پي خواهد داشت و اين شركت نيز با برنامه‌هاي جديد به فعاليت خود ادامه خواهد داد.وي افزود: فعاليت‌هاي اين شركت و عملكرد آن تاكنون خوب بوده و از اين به بعد نيز بهتر خواهد شد.وي جايگاه شركت آهنگري تراكتورسازي در كشور را ممتاز اعلام كرد و افزود: اين شركت در كشور بي‌رقيب است و در صورت عدم‌فعاليت اين شركت، در رابطه با صنعت خودروسازي و تراكتورسازي و همچنين خودروهاي سنگين مشكلات جدي در كشور به‌وجود مي‌آيد. وي گفت: از نظر نرم‌افزاري و سخت‌افزاري اين شركت مجهز به پيشرفته‌ترين دستگاه‌هاي قالب‌سازي در كشور است و در اين بخش علاوه‌بر تامين نياز شركت‌هاي خودروساز داخلي محصولات خود را به خارج از كشور صادر مي‌كند.
مديرعامل شركت آهنگري تراكتورسازي در رابطه با تنوع توليدات اين شركت گفت: توليدات اين شركت، 40درصد مختص شركت‌هاي خودروسازي، 40درصد مختص تراكتورسازي و 20درصد مابقي نيز به صنايع غيرخودرويي اختصاص دارد كه سعي مي‌شود در برنامه‌هاي آينده به بخش‌هاي متفاوت و زيادي اختصاص يابد تا ريسك و آسيب‌پذيري شركت كاهش يابد.
حسين‌زاده بقايي همچنين از توليد فلنج‌هاي مورد نياز پالايشگاه‌ها، صنايع نيروگاهي و نفت و گاز كشور در شركت خبر داد و افزود: هيچ شركتي در كشور تاكنون قابليت و دانش فني توليد اين قطعات را نتوانسته به دست آورد.
وي همچنين گفت: محققان واحد تحقيق و توسعه اين شركت بدون كمك گرفتن از منابع خارجي توانسته‌اند به دانش توليد قطعات آهنگري با فن اوري‌هاي سوپرآلياژ دست پيدا كنند.
وي كاربرد بيشتر اين سوپرآلياژها را در توليد توربين‌هاي موردنياز نيروگاه‌هاي گازي، هوايي و زميني اعلام كرد.حسين‌زاده همچنين از توليد برخي قطعات موردنياز در بخش‌هاي راه‌آهن و صنايع ريلي در اين شركت خبر داد.مديرعامل آهنگري تراكتورسازي اضافه كرد: در آينده نزديك كل نياز مس سونگون به گلوله‌هاي بالمين در حدود 5ميليون قطعه در سال را تامين خواهيم كرد.حسين‌زاده بقايي در پايان گفت: در ظرف دو سال آينده دستگاه‌هاي جديد به ارزش 2ميليون يورو از خارج وارد مي‌كنيم و با تنوع بخشي به دستگاه‌هاي توليدكننده محصولات متنوع، شركت را در مقابل بحران‌هاي احتمالي بيمه مي‌كنيم. يادآور مي‌شود شركت آهنگري تراكتورسازي با 850 نيروي رسمي و قراردادي و پيمانكاري با ظرفيت توليد اسمي 50هزار تن، سالانه 20 الي 25هزار تن قطعه براي تامين نياز داخلي و صادرات توليد مي‌كند.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=91352

در اين خبر هم اومده كه ايران تونسته يه سوپر آلياژ رو آهنگري يا فورج كنه. چون شما اطلاعات تخصصي در اين زمينه ندارين احتمالا متوجه نميشين كه اين عمل يعني چي به خاطر همين اين موضوع رو بيشتر توضيح ميدم. ببينين فورج يا آهنگري يه نوع شكل دادن به فلزات هست كه عمدتا در دماي بالا انجام ميشه. به عبارتي فلز گداخته رو روي يه قالب ميذارن و قالب بالايي با سرعت از ارتفاع بالاتر رها ميشه يا به صورت مكانيكي و هيدروليكي روي قالب اولي فشرده ميشه . اين عمل باعث ميشه كه فلز گداخته مابين اين قالب ها شكل پيدا كنه.
ما تا قبل از اين فقط فولاد معمولي رو ميتونستيم لابه لاي قالب ها شكل بديم كه آهنگري تراكتور سازي تونسته سوپر آلياژ رو هم شكل بده. البته شما فكر نكنين كه هر فلزي رو گرم كنين بذارين لاي 2 تا قالب فشار بدين قطعه سالم به دست مياد و اين قطعه سالم خواص خوبي هم خواهد داشت و اين كار خودش هم يكمي دردسر داره.
پس اميدوارم متوجه موضوع شده باشين. ما فولاد سوپر آلياژ رو ميخريم از كشور هاي ديگه ولي جديدا تونستيم كه اين فولار رو فورج كنيم.
دوستان لطفا در ارسال پست بيشتر دقت كنين

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نميگم محاله ولي براي كشور ما امكان ساخت داخل وجود نداره خيلي از قطعاتش وارداتي خواهد بود. شايد 90٪ يا حتي بيشتر... ولي شايد امكان طراحي مكانيكيش رو همين الان هم داشته باشيم. دقت كنين اينكه چيزي طراحي بشه با اينكه ساخته بشه خيلي متفاوته.... ميتونيم خيلي راحت بشينيم پاي كامپيوتر و با نرم افزارهاي ساليد ورك و انسيس و كتيا و ... يه طراحي بكنيم كهاز لحاظ تپوري كار ميكنه ولي اين كار لزوما ساخت رو به دنبال نمياره. چون تو شبيه سازي ها روش ساخت مطرح نيست درحاليكه مهمترين مشكل ساخت همون روش ساخته... يعني هر قطعه اي ممكنه امكان ساخت نداشته باشه و خيلي وقت ها پيش مياد مشخصات موادي رو كه ما تو طراحي ابزار جديد بهش نياز داريم توي عالم هستي اصلا وجود خارجي نداره . مثلا در جايي حتما لازمه كه قطعه اي رو موتور باشه كه اولا با روتور توي دماي بالاي موتور بچرخه و ثانيا تحمل تنش 12000 نيوتون بر ميليمتر مربع باشه خب بريم از كدوم سياره اين ماده رو پيدا كنيم!! يا بعضي موقت ها نياز داريم يه قطعه با شكل پيچيده توليد كنيم و تنها راه توليدش هم اينه كه ريخته گري اوليه بشه. در حاليكه از بين روش هاي توليد بدترين خواص رو در حالت عادي همين ريخته گري به ما ميده ... حالا اگه امكان بهبود خواص بعد از ريخته گري با عمليات حرارتي و تنش زدايي و ... وجود نداشته باشه بايد از خير توليد قطعه گذشت و كل طراحي رو عوض كرد...
من فقط به گوشه خيلي كوچيكي از مشكلات ساخت موتور جت اشاره كردم اون هم فقط از ديد متالورژيكي... بقيه بچه ها هم هر كدوم ميتونن از ديد خودشون و با توجه به تخصص خودشون اين موضوع رو تحليل كنن. البته اين رو هم بگم كه در ساخت وسيله اي مثل موتور جت مشكل عمدتا متالورژي هست و درست كردن موادي كه بتونن خواص مورد نظر ما رو به وجود بيارن. چون كار مهندس هاي مكانيك و برق و ... كه بيشتر با شبيه سازيهاي كامپيوتري انجام ميشه همين الان چندين سال از كار ما متالورژها جلوتره. دكتر شيرزاد استاد متالورژي دانشگاه كمبريج يه بار بهمون گفت كل كار طراحي يه موتور جتاز لحاظ مكانيكي و الكترونيكي و ... 6 ماه طول ميكشه ولي امكان ساخت اين طراحي توسط متالورژيستها حداقل 10 سال زمان ميبره... به عبارتي در حال حاظر محدود كننده علم مهندسي در دنيا همين متالورژيه. اگه ميبينين چندين ساله كه سرعت هواپيماها ثابته به خاطر اين نيست كه همين الان نميتونن موتوري 10 برابر سريعتر از چيزي رو كه هست طراحي كنن چون طراحي اين موتور كار سختي نيست ولي مشكل اينجاست كه ما موادي رو كه بتونن اين تنش و استحكام رو كه براي ساخت چنين موتوري نياز داريم نميتونيم بسازيم... تو بحث موتور جت دقت كنين... پيشرفت هايي كه چندين ده سال انجام شده بررسي كنين... اومدن مصرف سوخت رو كم كردن.. راندمان رو بالا بردن و ... اينها كارهاي مكانيك موتور و سيالات و ... هست ولي سرعت ها ثابت بوده چون مواد جديدي رو ما متالورژيستها نتونستيم بسازيم كه بتونن سرعتها رو هم افزايش بدن و زود زود خراب نشن
فقط يه مورد پرنده سياه كه يه هواپيماي آمريكايي بود رو ديدم با سرعت سرسام آورش كه معلوم نيست موتورش رو با چي ساخته بودن... احتمالا سراميكي بوده موتورش چون قطعا نميتونسته فلزي باشه و با چنين سرعت بالايي بچرخه. و يا اصلا يه جور ديگه كار ميكرده و ... البته در صورت سراميكي بودن هم بعد از يك بار پرواز بايد خيلي از قسمت هاي موتور رو عوض كنن و ... كه اصلا كار به صرفه اي نيست و نميشه اسم اين كار رو گذاشت طراحي يه موتور خوب و ...


با امضاي قرارداد 700 ميليون يورويي:
توربين - ژنراتورهاي 22 واحد سيكل تركيبي با همكاري زيمنس آلمان ساخته مي‌شود


1382/04/11

قرارداد بلند مدت خريد و انتقال دانش فني توربين - ژنراتورهاي 22 واحد سيكل تركيبي و توربين گازي بين شركت مپنا، وابسته به وزارت نيرو و شركت زيمنس آلمان به امضا رسيد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با حضور حبيب‌الله بي‌طرف، وزير نيرو، گوتفريد زايتس، كاردار سفارت آلمان، قرارداد جامع خريد و انتقال دانش فني ساخت توربين - ژنراتور 22 واحد سيكل تركيبي و توربين گازي به ارزش 700 ميليون يورو، شامگاه ديروز به امضاي موسي رفان، مدير عامل شركت مپنا و فوگس، مدير عامل شركت زيمنس آلمان رسيد.

مهندس بيطرف ، وزير نيرو، پس از امضاي اين قرار داد در جمع خبرنگاران با ابرازخوشحالي از به نتيجه رسيدن اين قرارداد گفت: اين قرارداد يك رويداد مهم در صنعت برق كشور محسوب مي شود و از اهميت زيادي در رابطه با انتقال دانش فني و طراحي و ساخت نيروگاه برق برخوردار است.

وي با اشاره به ساخت 22 واحد بخار براي 44 واحد گاز موجود و در دست ساخت كشور در اين قرار دادها خاطر نشان كرد: ساخت نيروگاه سيكل تركيبي در راستاي استراتژي وزارت نيرو به منظور افزايش راندمان حرارتي نيروگاه ها و كاهش آلايندگي نيروگاه هاي توليد برق و همچنين استفاده از ظرفيت كارخانه‌هاي داخلي در زمينه نيروگاهي با جديت پيگيري مي‌شود.

وزير نيرو در ادامه افزود: امضاي اين قرارداد به ارزش 700 ميليون يورو در چارچوب همكاري‌هاي مشترك ايران با‌ آلمان، تاثير مثبتي در توسعه‌ي روابط اقتصادي ايران با اتحاديه‌ي اروپا خواهد داشت.

فوگس، مديرعامل شركت زيمنس با اشاره به سابقه 150 ساله‌ي فعاليت اين شركت در ايران افزود: شركت زيمنس در زمينه‌ي مخابراتي و نيروگاه‌ها در ايران فعال بوده و در صنايع مخابرات شيراز و شركت ايران ترانسفو به صورت مستقيم سرمايه‌گذاري كرده است.


http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-249743

-----------------------------------
براي نخستين بار
پره توربين گازي 123 مگاواتي در ايران ساخته شد

1382/11/27

ساخت پره توربين گازي ‌١٢٣ مگاواتي GE فريم ‌٩ كه طرحي ملي و زيربنايي در صنعت برق است، با كارفرمايي معاونت توسعه و امور اقتصادي شركت توانير با موفقيت انجام شد.

به گزارش ايسنا، به نقل از روابط عمومي توانير، اين گونه توربين‌هاي گازي به دليل پيچيدگي ساخت در انحصار چند كشور پيشرفته صنعتي است و با توجه به نياز سالانه نيروگاه‌هاي گازي كشور به حدود ‌٣٦٨ قطعه از پره‌هاي گازي بالاي ‌١٢٠ مگاوات با قيمت تقريبي ‌٥/٣ ميليون دلار، توليد اين گونه پره‌هاي گازي در كشور نقش بسزايي در صرفه‌جويي ارزي خواهد داشت.

ساخت پره‌هاي توربين گازي ‌١٢٣ مگاواتي در ايران كه مطالعات آن از سال ‌١٣٧٧ انجام شده، موفقيت بزرگي براي صنعت برق كشور است كه با بهره‌گيري از توانمندي‌هاي شركت‌هاي داخلي به پايان رسيده است.

هم‌اينك دو عدد از ‌١٠ عدد پره‌هاي ساخته شده در يكي از واحدهاي گازي نيروگاه فارس به كار گرفته شده است .

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-349426

-----------------------------------

به كوشش دانشجوي دانشگاه صنعتي شريف
دو نوع مدل ترموديناميكي پيوسته و طبقه به طبقه براي شبيه سازي عملكرد توربين گازي خنك شده تبيين شد


1385/09/20

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-761301


-----------------------------------

معاون مپنا: ايران در ساخت توربين نيروگاه‌ها جزو10 كشور برتر دنياست

1385/10/13

شيرازي با اشاره به اهداف و برنامه‌هاي آينده گروه مپنا در دهه 80 خاطرنشان كرد: در اين دوره با انتقال دانش فني و ليسانس ساخت توربين‌هاي گازي 270 مگاواتي (V94.3A) و صنعتي 20 تا 40 مگاواتي، ساخت انواع لوكوموتيوهاي برقي و ديزلي، توسعه فعاليت‌ها در خارج از كشور و همچنين در محدوده پروژه‌هاي نفت و گاز، توليد برق به عنوان بخش خصوصي و بهره‌برداري و تعميرات نيروگاهها، قصد گسترش دامنه فعاليتهاي خود را داريم.

در اين مراسم، شيرازي همچنين ايران را در ساخت توربين نيروگاه‌ها در بين 10 كشور برتر و در تكنولوژي ساخت پره توربين‌هاي صنعتي جزو 5 كشور داراي اين فن‌ دانست و گفت: شركت مپنا با دريافت كامل دانش فني و تحت ليسانس زيمنس تجربه ساخت 34 توربين گاز و بخار به ظرفيت كل 5500 مگاوات معادل 16 درصد ظرفيت نصب شده نيروگاهي كشور را طي مدت كوتاه 4 سال برعهده داشته است.

او با اشاره به اينكه اين شركت ظرفيت ساخت 26 توربين گاز و بخار 160 مگاواتي معادل 4200 مگاوات را دارد، تصريح كرد: اين كارخانه به صورت انحصاري توليد توربين‌هاي نيروگاه‌هاي بزرگ را در منطقه خاورميانه داراست و در زمره 10 توليدكننده اول دنيا در اين صنعت است.

وي افزود: در حقيقت ماموريت اصلي شركت نيز توليد انبوه پره پخش داغ توربين‌هاي گازي براي كاربرد نيروگاهي و صنعتي است كه براي رسيدن به اين هدف، طي 6 سال گذشته در اين بخش هفتصد ميليارد ريال سرمايه‌گذاري شده است.

وي يادآور شد: پره پخش داغ توربين گازي از قطعات بسيار حساسي است كه انحصار ساخت آن تنها در اختيار 5 كشور دنياست و به علت كاربردهاي خاص (از جمله نظامي) اين صنعت و دسترسي به تكنولوژي و دانش فني و ماشين‌آلات توليدي آن مشكل است ولي ايران توانسته است جزو 5 كشور برتر دنيا قرار بگيرد.

گفتني است تمركز عمده شركت ساخت پره توربين مپنا بر روي توليد پره‌هاي توربين V94.2 زيمنس با قدرت 159 مگاوات و توربين GE-F9 با قدرت 123 مگاوات انجام مي‌شود كه تحت ليسانس شركت زيمنس ساخته مي‌شود.

مشاور مديرعامل شركت مپنا همچنين ميزان سرمايه‌گذاري انجام شده در بخش ژنراتور را 30 ميليون يورو دانست و گفت: ژنراتور در مپنا تحت ليسانس زيمنس و شركت الين، GE و آلستوم توليد مي‌شود كه در مدت 7 سال فعاليت خود، شاهد يك ميليون يورو صرفه‌جويي ارزي به ازاي هر واحد ژنراتور حرارتي و كاهش قيمت تمام شده هر ژنراتور به ميزان حداقل 2 ميليون يورو بوده است.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-855076

-----------------------------------

با موافقت دولت ابلاغ شد:
تضمين بازپرداخت تسهيلات اعتباري پروژه صنعتي و اقتصادي ساخت پره توربين با ارز يورو


1385/10/27

هيات وزيران با تضمين بازپرداخت تسهيلات اعتباري پروژه صنعتي و اقتصادي ساخت 200 دست پره توربين با ارز يورو موافقت كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت با اعلام اين خبر افزود: براساس اين مصوبه هيات وزيران بنا به پيشنهاد بانك مركزي جمهوري اسلامي‌ايران و به استناد ماده 13 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي‌ايران ـ مصوب 1383 ـ و بند 5 تبصره 2 قانون بودجه سال 85 كل كشور تصويب كرد وزارت امور اقتصادي و دارايي مجاز است بازپرداخت تسهيلات اعتباري ميان مدت و بلند مدتي را كه توسط سيستم بانكي كشور براي تامين مالي فاز دوم طرح ساخت 200 دست پره توربين در قالب افزايش قرارداد‌هاي تامين مالي فاز اول طرح مذكور تا سقف مبلغ 37 ميليون و 247 هزار و 510 يورو، شامل بخش آلماني به مبلغ 25 ميليون و 309 هزار و 890 يورو، بخش انگليسي به مبلغ هشت ميليون و 333 هزار و 620 يورو، بخش هلندي به مبلغ سه ميليون و 604 هزار يورو توسط سازمان توسعه برق ايران از موسسات خارجي و بين‌المللي اخذ مي‌شود، تضمين كند.

طبق اين مصوبه مبلغ مندرج در اين تصويب‌نامه، معادل اصل مبلغ قرارداد تسهيلات است و هزينه‌هاي تبعي از جمله هزينه‌هاي بانكي و ساير هزينه‌هاي مربوط به استفاده از تسهيلات اعتباري به مبلغ مذكور اضافه مي‌شود.

همچنين صدور ضمانت‌نامه توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي منوط به اعلام سيستم بانكي در خصوص رعايت مقررات ارزي و اخذ وثايق كافي و يا تاييديه صادر شده توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور جهت پوشش معادل ريالي اقساطي كه به هنگام سررسيد بازپرداخت مي‌شوند، اعم از اصل مبلغ قرارداد و هزينه‌هاي تبعي از جمله هزينه‌هاي بانكي و ساير هزينه‌هاي مربوط است.

گفتني است، دولت پيش از اين با تبديل ارز‌هاي مورد عمل از دلار به يورو و ديگر ارز‌ها موافقت كرده بود.

وزارت امور اقتصادي و دارايي مجاز است بازپرداخت تسهيلات اعتباري براي تامين مالي فاز دوم طرح ساخت 200 دست پره توربين توسط سازمان توسعه برق ايران از موسسات خارجي و بين‌المللي اخذ مي‌شود را تضمين كند.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-862506


با توجه با اخباري كه دوستمون جمع كردند مشاهده ميكنين كه تا يك قطعه از طراحي تا ساخت برسه چقدر دردسر داره و بايد از چند شركت ليسانس و تاييديه و ... بگيريم.
همونطور كه ميدونين ما اين پره ها رو تو نيرو گاه هامون داشتيم. جنسش رو ميدونستيم و با يه آناليز كوانتومتري خيلي راحت ميشد عناصر آلياژ و با آزمايش تفرق اشعه ايكس فازهاش رو شناخت. خود قطعه رو هم كه داشتيم يعني نقشه هم بود پس چرا نتونستيم بسازيم و چند سال طول كشيد و زيمنس آلمان اومد و به ما ليسانس داد و آخرش هم تكنولوژي رو از خارجي ها خريديم و ... ؟چون همونطور كه قبلاْ گفتم روش ساخت و تكنولوژي ساخت خيلي مهمه و ما گير كارمون تو اين مورد هست. همونطور كه دوستمون اخبارش رو ارسال كرده مشاهده ميكنين كه براي يه قطعه ساده پره توربين كه كمي هم از لحاظ پوشش هايي كه روش داده ميشه و جنسش با توربين جت فرق داره چقدر دردسر كشيديم و آخرش تكنولوژي رو خريديم . همين مطلب نشون ميده كه با داشتن يه قطعه نميشه به آسوني اون رو توليد كرد. در مورد ساخت تمام اجزاء يه موتور جت ساده هم كه ديگه تكليف مشخصه!!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اینها هم از خبرهای تکمیلی :

به همت پژوهشگران دانشگاه صنعتي سهند انجام شد:
سنتز آزمايشگاهي نانوکامپوزيت دي‌اکسيد تيتانيوم با زمينه فولادي


1387/03/08

پژوهشگران دانشگاه صنعتي سهند تبريز به سنتز آزمايشگاهي نانوکامپوزيت دي‌اکسيد تيتانيوم با زمينه فولادي موفق شدند.


به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر سيامک حسين نژاد، استاديار دانشکده مهندسي مواد دانشگاه صنعتي سهند و مجري طرح هدف از اجراي آن را توليد آلياژ نانوساختار از طريق شکل دهي زياد و تکنولوژي ريخته‌گري در راستاي پروژه افزودن نانو پودر به فولاد عنوان كرد كه در قالب پروژه كارشناسي مهندس امير فرزانه انجام شده است.


وي با بيان اين كه اين گروه براي نخستين بار در ايران، اين موضوع را مطرح کرده و مورد برررسي قرار داده‌اند، خاطرنشان كرد: نانو کامپوزيت‌ها مواد مرکبي مي‌باشند مشتمل بر ذرات فاز ثانوي نانومتري در يک زمينه متفاوت فلزي، پليمري و ..... که خواص فيزيکي و مکانيکي ويژه‌اي از خود نشان مي‌دهند. به طور مثال، افزودن نانو پودر دي‌اکسيد تيتانيوم به فولاد به توليد نانو کامپوزيت زمينه فلزي منجر مي‌شود. استفاده از اين پودر همچنين مي‌تواند به جوانه‌زني فازها در استحاله‌هاي فاز بعدي کمک كند كه به طور مضاعفي به ريز شدن ساختار و بهبود خواص مکانيکي کمک مي‌کند.


دکتر حسين نژاد با بيان اين كه در حال حاضر براي توليد مواد فلزي بسيار ريزدانه از روش‌هاي تغيير شکل شديد، به همراه عمليات حرارتي مناسب استفاده مي‌شود، گفت: اين روش‌ها داراي هزينه بالا و محدوديت ابعادي مي‌باشند. ريخته گري از قديم، به عنوان روش اقتصادي در توليد قطعات فلزي شناخته مي‌شده و امروز نيز در کنار ساير روش‌ها بخش مهمي را به خود اختصاص داده است.


وي تصريح كرد: به کارگيري فن‌آوري نانو در جهت توليد قطعات ريختگري با خواص مکانيکي برتر، افق‌هاي جديدي را در اين حوزه پيش روي محققان قرار داده است. ما در اين پژوهش جهت بهبود ساختار و خواص مکانيکي قطعات ريختگري از نانو پودر استفاده کرد‌ه‌ايم؛ بدين ترتيب که به فولاد ساده کربني در حين ذوب، نانو پودر اکسيد تيتانيوم اضافه كرده‌ايم. اين امر سبب مي‌شود که پس از انجماد فولاد، نانوذرات در ساختار آن باقي بمانند و در نتيجه هنگام سرد شدن بعدي دانه‌ها ريزتر شده و استحکام و انعطاف پذيري فولاد بيشتر شود.


مجري اين پروژه با بيان اينکه در حال حاضر بسته‌هاي کوچکي از فولاد حاوي نانوذرات تهيه شده و موجود مي‌باشد، اظهار اميدواري کرد که در صورت موفقيت اين طرح، در آينده مي‌توان از جوانه‌هاي نانو متري در صنعت فولاد، هوا فضا، صنايع ذوب و ريخته گري استفاده كرد.


بنابر اعلام ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، جزئيات اين پژوهش که از حمايت‌هاي تشويقي ستاد بهره‌مند شده در مجله Scripta Materialia (جلد 57، صفحات 940-937، سال 2007) منتشر شده است.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1137293

--------------------------------------

به همت پژوهشگران دانشگاه تهران انجام شد:
سنتز آزمايشگاهي پوشش نانوکريستالي بر روي فولاد


1387/03/18

پژوهشگران دانشگاه تهران موفق به سنتز آزمايشگاهي پوشش‌ نانوکريستالي بر روي فولاد شدند كه با ادامه طرح و رسيدن آن به مرحله صنعتي مي‌توان از اين پوشش‌هاي مقاوم در صنعت موتورسازي (روتور-ميلنگ)، صنايع نفت و گاز، صنايع هوافضا (موتور جت) و ... استفاده كرد.

به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ساليان متمادي است که براي بالا بردن مقاومت مکانيکي و مقاومت خوردگي سطوح مختلف از روش‌هاي پوشش‌دهي سطحي استفاده مي‌شود. پلاسماي الکتروليت، از جمله روش‌هاي نوين مهندسي سطح است که نسبت به ساير روش‌ها، نيازمند هزينه سرمايه گذاري کمتر و زمان پوشش دهي کوتاهتري مي‌باشد.

مهندس پيمان طاهري، دانش‌آموخته کارشناسي ارشد مهندسي مواد دانشگاه تهران در پروژه کارشناسي ارشد خود با راهنمايي دکتر چنگيز دهقانيان اقدام به سنتز پوشش‌هاي نانوکريستالي مقاوم در برابر سايش و خوردگي کرده است.

در اين فعاليت پژوهشي، با استفاده از روش پلاسماي الکتروليتي، يک فيلم نانوکريستالي کمپلکس بر روي فولاد ALSI316L نشانده شده است.

وي در توضيح جزئيات اين طرح گفت: در اين عمليات، پوشش دهي الکتروليتي توسط يک منبع تغذيه پالسي پر قدرت در ولتاژي معال 300 ولت صورت مي‌گيرد. نمونه و آند در الکتروليت محلول آبي اوره، غوطه ور شده و جريان الکتريکي به تدريج از 0 تا 300 ولت به سل اعمال مي‌شود. با بالا بردن ولتاژ، در ابتدا حباب‌هايي در اطراف نمونه، ديده مي‌شود که به مرور جرقه‌هايي روي سطح نيز به آن اضافه مي‌شود. در اثر واکنش بين جرقه‌ها و حباب‌ها، محيط پلاسما به صورت موضعي بر روي نمونه تشکيل مي‌شود و در نهايت با افزايش بيشتر ولتاژ محيط پلاسما کل قطعه را در بر مي‌گيرد و حباب‌ها سطح نمونه را بمباران کرده و به سطح قطعه نفوذ مي‌کنند. پس از چند دقيقه ولتاژ اعمالي قطع شده و با از بين رفتن پوشش پلاسمايي، نمونه سريعاً در داخل الکتروليت، کوئيچ (سرد) مي‌شود. بدين ترتيب بر روي سطح نمونه، لايه ترکيبي نانوکريستالي ايجاد مي‌شود که داراي مقاومت خوردگي بالايي است.

وي خاطرنشان كرد: نانو کريستال‌هاي توليدي در اين پژوهش را مي‌توان در صنعت موتورسازي (روتور-ميلنگ)، صنايع نفت و گاز، صنايع هوافضا (موتور جت) و ... بکار برد.

بنابر اعلام ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، جزئيات اين پژوهش که از حمايت‌هاي تشويقي ستاد بهره‌مند شده در مجله بين‌المللي materials research (شماره 1، جلد 99 ، سال 2008) منتشر شده است.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1143227


در مورد كاري كه دكتر حسين نژاد انجام داده بايد گفت كار خوبي بوده ولي هميشه در اين موارد همه جنبه ها گفته نميشه و اين باعث ميشه كه ذهن افرادي كه اشراف به موضوع ندارن منحرف بشه. طبيعت نانو پودرها به نحوي هست كه با عمليات هاي مكانيكي نظير همزدن و ايجاد تلاطم و ... نميشه اين مواد رو به طور يكنواخت در يك مذاب فلزي پخش كرد. دقيقا مثل هم زدن پودر كاكاپو توي ليوان آب سرد ميمونه. اين كار تنها در ابعاد چند سانتي متر مكعب و با روشهاي بسيار انرژي بر و خاص قابل انجامه و نميشه درون يه ذوب زياد نانو پودر رو اضافه كرد حالا هر نانو پودري كه ميخواد باشه فرقي نداره. اين مساله رو فقط كساني كه تاحالا سعي كردن پودر نانو رو تو مذاب به طور يكنواخت پخش كنن و نميتونن!! متوجه ميشن. با توجه با اينكه توزيع عناصر قطعا يكنواخت نخواهد بود خواص در كل قطعه و هر نقطه از قطعه با هم فرق ميكنه كه ما عملا در صنعت محاله از چنين قطعاتي استفاده كنيم. به عبارتي سر قطعه با ته قطعه و وسط اون خواص متفاوتي خواهند داشت. دقت كنين هر كار تحقيقاتي محدوديت هايي داره كه هيچ وقت توسط محقق گفته نميشه و معمولا معدود افرادي هم متوجه اون ميشن. با اينكه من نسبت به دكتر حسين نژاد ارادت خاصي دارم ولي بهتر بود ايشون براي اين كار از روش in situ casting استفاده ميكردن كه خواص خيلي بهتري ميده و بسيار جديد تره. و كلي از مشكلات اين پروژه توش اتفاق نميفته و با تغييراتي هم ميشه صنعتي كردش. درحاليكه كاري كه ايشون كردن حتي تو آزمايشگاه هم مشكل داره. البته براي پروژهاي در حد دانشجوي ليساني كه در متن هم اشاره شده كار در همين حد هم قابل قبوله

ولي در مورد دوم كه پوشش دهي پلاسما روي فولاد زنگ نزن كم كربن 316 هست و كار پيمان طاهري هست كاملا باهاش آشنا هستم. اين پروژه 1-3 آبان 86 در يازدهمين كنگره مهندسين مواد ايران اراپه شد كه من هم اونجا بودم و اتفاقا تو همين جلسه هم بودم. بعد از اينكه ايشون مقاله خودشون رو اراپه كردند ازش پرسيدم شما ميگين اين روش ميتونه تو پوشش دهي اجزاء چرخنده استفاده بشه؟ گفت بلي . گفتم با اين روش شما ولتاژ زيادي رو روي قطعه اعمال كردين كه در محيط الكتروليت اوره كه اسيدي هست اين كار انجام شده و قطعه شما هم قطب منفي بوده با اين تفاسير كلي هيدروژن اتمي جذب سطح شما شده و ما ميدونيم كه هيدروژن اتمي باعث ترد شدن و شكست سريع قطعه ميشه و اين قطعات رو نبايد در مكانهايي كه تنش سيكلي و يا حتي غير سيكلي بهش وارد ميشه استفاده كرد و همچنين كه تاثير مخرب اون رو هم با انجام آزمايش هاي ساده اي مثل سختي سنجي و .. نميتونين بفهمين. فكر نميكنين نشه اين پوشش روي اجزاپي كه ادعا ميكنين به كار برد؟ برگشت و گفت : اين مشكل به فكرمون نرسيده بود!! اين پروژه كار خوبي بود. پوشش هم پوشش خيلي خوبي بود ولي نه براي اجزاپي مثل روتور و .. من كه همون موقع به ايشون تذكر دادم و اتفاقاْ ايشون هم مثل اينكه توصيه رو گوش كرده و عنوان پروژه رو عوض كرده. همونطور كه تو خبر ميخونين عنوانش رو بر روي خواص خوردگي و خواص سايشي متمركز كرده كه جاي تقدير داره چون عنوانش هم اون موقع يه چيز ديگه بود كه يادمه دكتر ساعتچي از عنوانش هم ايراد گرفت. سوال خيلي قشنگ ديگه ي هم دكتر گلعذار از همين آقا پرسيد اون هم ايين بود كه خود فولاد 316 ال يكي از بهترين مواد مقاوم به خوردگيه. گفت اين پوششتون رو دادين كه مقاومت يكي از بهترين فولادها رو كه زنگ نميزنه بيشتر كنين ولي باعث شده خواص خوردگيتون نسبت به خود فولاد 316 ال حتي كمتر هم بشه. نمودارهاي پلاريزاسيون تافل رو انداخت رو پرده همه ديدن آره خواص بدتر شده. كلي بهش خنديديم از بابت سوتي كه داده!! بعد دكتر رپيسي بهش گفت مگه فولاد 316 ال به عنوان روتور هم استفاده ميشه كه باز همه زدند زير خنده. چون روتور جنسش از فولاد ماراجينگه نه فولاد زنگ نزني مثل 316. اگه بخواين بدونين 316 ال چه فولادي ميشه بايد بهتون بگم دقيقا مشابه فولاد 304 هست كه ازش قاشق و چنگالهايي رو ميسازن كه تو آشپزخونتونه!! تازه 316 ال نرمتر از 304 هم هست!! اتفاقاْ پروژه اين آقا از به خاطر سواالات و ايراداتي كه ازش گرفته شد هنوز هم كاملا تو ذهنمه
البته من به هيچ عنوان نميخوام از دوستاني كه اين خبرها رو ميفرستن ايراد بگيرم. چون اخبار اينجوري نوشته ميشه و شما هم اينجوري ميخونينش و باور ميكنين. و اين ديد با ديد فردي كه خودش تو جلسه اراپه پروژه بوده زمين تا آسمون فرق ميكنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقایون من در این زمینه تخصص ندارم پس نظر کارشناسی ممیدم.
ولی نظر شخصی رو میدم.
ببنید دوستان من متن رو هنوز نخوندم ولی یک نگاه جزیی کردم متوجّه شدم طبق گفته یکی از دوستان این یک طرح آزمایشکگاهی بود.در جواب به اون شخص نظر من اینه که خوب وقتی یک طرح تو آزمایشگاه قبول شد و مسیر طی شد راحت میشه صنعتی اش کرد.چون مسر یک بار طی شده و موفّق بوده.حالا ما بار دوم سریعتر از بار اوّل و سوم از دوّم ...... راه رو میریم و سریع صنعتی میکنیم.مهم اینه که ما تو آزمایشگاه به جواب مطلوب رسیدیم.
من الا اینو save می کنم و بعداً میخونم چون اان اگه بخوام بخونم کلّی از اینترنت حدر میره(پول تلفن منظورمه)

دوستان متخصص منو ببخشند که نظر غیر کارشناسی دادم.از صمیم قلب معظرت میخوام.
Mr.Fox

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقایون من در این زمینه تخصص ندارم پس نظر کارشناسی ممیدم.
ولی نظر شخصی رو میدم.
ببنید دوستان من متن رو هنوز نخوندم ولی یک نگاه جزیی کردم متوجّه شدم طبق گفته یکی از دوستان این یک طرح آزمایشکگاهی بود.در جواب به اون شخص نظر من اینه که خوب وقتی یک طرح تو آزمایشگاه قبول شد و مسیر طی شد راحت میشه صنعتی اش کرد.چون مسر یک بار طی شده و موفّق بوده.حالا ما بار دوم سریعتر از بار اوّل و سوم از دوّم ...... راه رو میریم و سریع صنعتی میکنیم.مهم اینه که ما تو آزمایشگاه به جواب مطلوب رسیدیم.
من الا اینو save می کنم و بعداً میخونم چون اان اگه بخوام بخونم کلّی از اینترنت حدر میره(پول تلفن منظورمه)

دوستان متخصص منو ببخشند که نظر غیر کارشناسی دادم.از صمیم قلب معظرت میخوام.
Mr.Fox

آقاي فاكس من پايان نامه ارشدم در مورد بدنه خودرو بود. كه با مواد افزودني با مقدار خيلي كم و در حد 10 پي پي ام عمرفولادي رو كه در بدنه خودوهاي فورد استفاده ميشه رو 3 برابر بيشتر كردم. يعني يه فولاد خيلي ارزون 60 سال زنگ نميزنه . به عبارتي پروژه اي رو كار كردم كه اگه صنعتي بشه از حق اختراع اون ملياردر ميشم. اگه شما فكر ميكنين هر پروژه آزمايشگاهي ميتونه صنعتي باشه و سريعتر هم انجام بشه بياين بفرماپيد پروژه منرو شما چه جوري صنعتي ميكنين!! همينجا پيش همه قول ميدم كه اگه اين كار رو بكنين نصف حقوق ثبت اختراع رو به شما ميدم چون اگه اين پروژه صنعتي بشه همه شركت هاي خودرو سازي براي خريدن امتيازش سر و دست ميشكونن.
مشخصات آزمايشگاهي طرح رو من ميگم شما صنعتيش كنين.
حمام آبكاري 620 گرم بر ليتر سولفات روي- 75 گرم بر ليتر يولفات سديم- 120 گرم بر ليتر سولفات كبالت 10 پي پي ام قلع و 1 پي پي ام ساخارين.
اگه اين 10 پي پي ام و يا 1 پي پي ام مواد افزودني كوچكترين تغييري بكنن خواص زير و رو ميشه. به عبارتي خط توليدي كه طراحي ميكنين از لحاظ صنعتي نبايد حتي يك ميليونيوم گرم گرد . خاك روي فولاد داشته باشين. وجود كوچكترين عناصر ناخالصي آهن- نيكا و كادميوم كل خواص را به هم خواهد زد پس مواد مورد استفاده در حمام بايد از نوع خالص باشند و حتي مواد بسيار خالص merck آلمان هم در آزمايشات جواب ندادن و مجبور شديم از آمريكا و شركت all the rich موادمون رو وارد كنيم كه به طور متوسط براي هر ارلن 1 ليتري كه درست ميكردم 60هزار تومن مواد مصرف ميشد و چون بعد از هر تست نسبت 1 پي پي ام و 10 پي پي ام به هم ميخورد كل محلول رو دور ميريختم و يه محلول 60 هزار تومني جديد ميساختم شايد در طول يك روز 3 بار اين كار رو ميكردم و شما در بعد صنعتي هم لازمه كه حمام خودتون رو بعد از يك بار پوشش دادن خالي كنين كه فكر كنم در مقياس صنعتي هرپ حمام چند ميليارد بشه قيمتش و البته بايد روشي اختراع كنين كه از مواد به اين گروني كه فقط تو آزمايشگاه استفاده ميشه استفاده نكنيم. حتي آبي كه براي شست و شوي ظرف هامون استفاده ميكرديم بايد با آب 3 بار تقطير شسته ميشد. و اعلاوه بر تقطير شدن از رزين هاي مخصوص صافي و حتي فرايندهايي كه مخصوص گاز زدايي آب هست عبور داده ميشد. اگه ماسك نداشته باشي و بازدمت به محلول بخوره محلول اينقدر حساسه كه خواصش عوض ميشه. حتي اه محلول رو چند روز نگه داري و گازهاي موجود در اتمسفر به طور تعادلي توش حل بشه باز خواص به هم ميخوره و حتما بايد دقيقا 12 ساعت بعد از ياخت حمام شروع به پوشش دهي كني. فولادي كه به منظور پوشش دهي وارد اين محلول ميشد اول حتما بايد تا سمباده 4000 سمباده بشه كه ترتيب سمباده ها 80-120-240-400-600-800-1200-2000- و 4000 هست و هركدوم 20 دقيقه. بعد با آلوميناي 3 ميكرون پوليش بشه و بعد با آلوميناي 3/0 ميكرون پوليش بشه و بعد از شسته شدن با الكل خالص و آب مقطر 3 بار تقطير و .. فولاد آماده ميشه كه توي محلول قرار بگيره درون محلول قرار بگيره. من از ديسك هاي با سطح مقطع 1 سانتي متر مربع استفاده ميكردم كه حدود 3 ساعت زمان براي عملياتي كه گفتم براي آماده سازي 1 سانتي متر مربع از سطح مورد نياز بود. شما بايد روشي صنعتي طراحي كنين كه ورقي كه از فولاد مباركه خريده ميشه همچين عمليات دقيقي روش انجام بشه اون هم براي توليد صنعتي بدنه خودرو! فولاد ورودي به سيستم اگه فقط چند هزارم گرم ناخالصي داشته باشه كل خواص به هم ميخوره و ... پس فولاد كاملا بايد تميز باشه و محيط پوشش دهي يه كلين روم باشه و ...
اگه ميتونين صنعتي كنين بفرمايين تا پروژه رو براتون بفرستم. پولش رو هم نصف نصف قسمت ميكنيم كه فكر ميكنم چند ميليارد كاسب ميشين
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مرسی بابی جان مثه همیشه عالی. حالا تازه دوستان فکر کنید که موتور جت ساخته شد. اگر بخوادروی هواپیما نصب بشه می دونید موقع تیک آف و لندینگ چه فشاری به موتور و مخصوصا شافت اصلی اون وارد می شه؟ تمام این ها باید با حساب و کتاب باشه وگرنه شفت اصلی شما در اولین نشست و برخاست تاب برمیداره. شفت هم فکر نکنید که یه میله ساده است. کلی روش دنگ و فنگ داره.... باز هم می گم باید در این زمینه یه سرمایه گذاری کلان انجام بدیم تا خودمون رو به کشورهای صاحب این تکنیک برسونیم. هر چه زودتر بهتر.انشاءلله
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقای babi_492 خوبه من گفتم نه کارشناسم و نه نظر کارشناسی میدم. بنده گفتم مثل یک انسان نوعی در این زمینه نظر میدم. خداییش ار حرف های شما چیز زیادی سر در نیاوردم ولی همین قدر فهمیدم که تصوّرم اشتباه بود. حالا من 1 قرون سرمایه ندارم.ولی اگه داشتم سعی میکردم با هم این کار رو بکنیم.چون به مخ ایرانی اعتقاد دارم.(البته بعد از خدا و ائمه) . هر چی باشه از جنس همیم.من جنس خراب خودمون ایرانی جماعت(خراب اینجا منظور زیاد در زرنگی است) رو خوب میشناسم. Mr.Fox

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقای babi_492 خوبه من گفتم نه کارشناسم و نه نظر کارشناسی میدم.
بنده گفتم مثل یک انسان نوعی در این زمینه نظر میدم.
خداییش ار حرف های شما چیز زیادی سر در نیاوردم ولی همین قدر فهمیدم که تصوّرم اشتباه بود.
حالا من 1 قرون سرمایه ندارم.ولی اگه داشتم سعی میکردم با هم این کار رو بکنیم.چون به مخ ایرانی اعتقاد دارم.(البته بعد از خدا و ائمه) .
هر چی باشه از جنس همیم.من جنس خراب خودمون ایرانی جماعت(خراب اینجا منظور زیاد در زرنگی است) رو خوب میشناسم.
Mr.Fox

دوست عزيزم من هم خدايي نكرده قصد جسارت به شما رو نداشتم و شما رو از پست هاي شما در انواع بحث ها خيلي لذت ميبرم. اميدوارم لحن تندم شما رو آزرده نكرده باشه. من هم يك ايراني هستم كه تا جايي كه بتونم براي كشورم و سربلندي اون تلاش ميكنم و خواهم كرد. ولي تلاش كردن من نبايد مانع از ديدن مشكلات و تفكرات رويايي بشه. من فقط حرفم اين بود كه نميشه يه موتور كامل رو در داخل به اين زوديها ساخت ولي اگه روزي بخواد اين كار انجام بشه حاظرم حتي مفت برم اونجا و حداقل زور خودمون رو بزنيم ببينيم شايد چند درصد از قطعات اون رو تونستيم ساخت داخل بكنيم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ما چاکّریم icon_cheesygrin به امید روزی که سربلندی هر چه بیشتر ایران کبیر ور ببینیم(اون روز زنده باشیم) و خودمون هم تو این سربلندی نقش ایفا کنیم. به امید بهروزی همه شما Mr.Fox icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همونطور كه تو همين متن بالا مشاهده ميكنين اين كار فقط به صورت آزمايشگاهي انجام شده و نه به صورت صنعتي و من هم در پست خودم به همين مطلب اشاره داشتم.
در ارسال جوا بهاتون دقت كنين

چه دقتی ؟ اون پستها کاملا در جواب گفته های شما و آقای کیانی و به جا بود . اونطوری که شما گفتید امر به همه مشتبه میشه که نه ! اون غربیها و روسها واقعا مخشون یه چیزی توی مباحث علمی از ما بشتر داره !!! و یا اینطور به نظر میاد که ساخت این چیزا غیرممکنه !!!!

در ضمن اگر همون آلیاژرو تاریخشو نگاه کنید متوجه میشید که مال 5 سال پیشه و ممکنه توی این چند سال کارهایی کرده باشند و من نتونستم خبرش رو پیدا کنم . شما که طبق فرامیشاتتون دستی بر آتیش علم متالوروژی دارید بهتر از من میدونید که چندین ساله یک کارخانهء ساخت فولاد آلیاژی در یزد مشغول فعالیته که اکثر محصولاتش به خارج صادر میشه . مطمئنا امکانات و تخصص و تجربهء کافی وجود داره که در همون کارخانه این فعالیتها رو گسترش بدهند و یا با تجربهء اون کارخانهء دیگری برای این امر اختصاص بدن .

در ضمن همونطور که اشاره کردید ساخت اینگونه آلیاژها ( برای هوا فضا و ... ) هزینه و سرمایه گذاری زیادی لازم داره و ممکنه این کارایی که توی ایران میشه فعلا برای کسب تجربه و داشتن پیشینهء کافی و نیز اثبات تکنولوژی باشه چون همین الان ایران آلیاژهای حساس حتی آلیاژهایی که در موتور شهاب 3 به کار میره براحتی از خارج تهیه میکنه . و این تحقیقات به نظر من نقش سوپاپ اطمینان رو داره که اگه روزی واردات این آلیاژها با مشکل مواجه شد امکان ساخت اونها و جلوگیری از مسدود شدن خط تولید وجود داشته باشه . دلیلشم اینه که ساخت سیستم هدایت موشک شهاب 3 و یا دیگر انواع موشک های بالستیک از ساخت این آلیاژها به مراتب سخت تر و هزینه برتره اما ایران خودش تکنولوژی ساخت مغز متفکر این موشکها رو بدست اورده و در یکی از شرکتها مشغول تولیدشه . چرا ؟ چون این یکی تکنولوژی رو نمیشه براحتی از خارج وارد کرد اما خرید آلیاژها بسیار ساده تره .

جدای از اینها دیدید که پره های توربین در ایران ساخته میشه و میدونید که فناوریش مشابه فناوری پره توربین موتور جته حالا چه این فناوری وارداتی باشه چه خودمون بهش رسیده باشیم . و مطمئنا اگر بشه با واردات یک فناوری هم زمان رو کوتاه کرد و هم در هزینه ها صرفه جویی کرد دور از عقله که این کار رو انجام ندیم . و اون خبر رو هم برای این اینجا گذاشتم چون شما کلی توضیح و تفسیر در مورد پره دادید که آخر بگید تولیدش خیلی مشکله و ساختش در ایران غیرممکنه و ...

آقاي فاكس من پايان نامه ارشدم در مورد بدنه خودرو بود. كه با مواد افزودني با مقدار خيلي كم و در حد 10 پي پي ام عمرفولادي رو كه در بدنه خودوهاي فورد استفاده ميشه رو 3 برابر بيشتر كردم. يعني يه فولاد خيلي ارزون 60 سال زنگ نميزنه . به عبارتي پروژه اي رو كار كردم كه اگه صنعتي بشه از حق اختراع اون ملياردر ميشم. اگه شما فكر ميكنين هر پروژه آزمايشگاهي ميتونه صنعتي باشه و سريعتر هم انجام بشه بياين بفرماپيد پروژه منرو شما چه جوري صنعتي ميكنين!! همينجا پيش همه قول ميدم كه اگه اين كار رو بكنين نصف حقوق ثبت اختراع رو به شما ميدم چون اگه اين پروژه صنعتي بشه همه شركت هاي خودرو سازي براي خريدن امتيازش سر و دست ميشكونن.

متاسفانه این طرح شما از ابتدا نامعقول و غیر اقتصادی بوده و تا ابد هم کسی نمیاد این رو تولید کنه به همون دلائلی که خودتون گفتید ونیز اصلا چه دلیلی داره یه فولاد ارزون 60 سال زنگ نزنه ؟؟؟ مگه کسی وجود داره ( غیر از کلکسیونرا ! ) که حاضر باشه 60 سال یه ماشین یا هر چیز دیگه ای که بدنش فولادی باشه نگه داره ؟ در این 60 سال تکنولوژیها زیر و رو شدند و کسی اصلا حاضر به استفاده از اون ماشین قدیمی نیست . ضمنا این کارهای که شما گفتید همونطور که خودتونم میدونید هزینهء اون فولاد رو حتی از خود ماشین هم بیشتر میکنه و این هم میشه غوز بالا غوزی روی مشکل قبلی . اما اگر این طرح در صنایع استراتژیک کاربرد داشت احتمالا حتی اگر ضرر میداد صنایعی مثل صنایع دفاع از شما حمایت میکردند .

طبيعت نانو پودرها به نحوي هست كه با عمليات هاي مكانيكي نظير همزدن و ايجاد تلاطم و ... نميشه اين مواد رو به طور يكنواخت در يك مذاب فلزي پخش كرد.

این فناوری نانو هر مشکلی که داشته باشه به نظر میاد فعلا آیندهء علم مواده . بدنهء سانتریفیوژها هم آلیاژیه اما فکر کنم که ایران با فناوری نانو ساختمان جدیدی برای اونها ساخته . که نمونه هاشم نشون دادند . اما اینکه کی استفاده میشه نمیدونم ! تا کنون در همین ایران خودمون شاید بش از ده محصول با استفاده از فناوری نانو به تولید انبوه رسیده اون هم فقط در موارد عمومی . از شیشه پاک کن بگیر تا فی*لتر و لباس و ... شما که مهندسی خوندید میدونید که برای حل یک مساله آیه نازل نشده که حتما از فلان راه باید استفاده بشه بلکه اگر کمی تلاش و ابتکار در میون باشه میشه برای حل یک مساله دهها راه حل پیدا کرد .

در کل حرف زدن بسیار آسان و عمل کردن مشکل است و اکثرا کسی اشتباه نمیکنه و به مشکل برنمیخوره که کاری انجام نده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزيز من ترجيح ميدم با كسي بحث كنم كه حداقل الفباي علم مواد رو بدونه. ببخشيد ولي ديگه نميتونم بيشتر از آب تو هاون بكوبم. خوب و خوش و سلامت باشين

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط EBRAHIM
      General Electric J85




       
      پيشرانه J-85 ساخت جنرال الکتريک يک موتور کوچک تک شفتي توربوجت ميباشد،مدل هاي نظامي آن داراي قدرت رانشي برابر 13 کيلونيوتن در حالت خشک و 22 کيلونيوتن در حالت پس سوز است.اين پيشرانه بسته به مدل و تجهيزات اضافي بين 300 تا 500 پوند وزن دارد و يکي از بهترين پيشرانه هاي توربوجت دنيا از نظر نسبت تراست به وزن ميباشد .اين موتور ساخت جنرال الکتريک يکي از پرکاربرد ترين پيشرانه هاي نظامي ايالات متحده از نظر خدمت است و حدود 17 ميليون ساعت در سرويس بوده است.نيروي هوايي ايالات متحده امريکا جهت ادامه استفاده از J85 مدلي با نام CJ610 را طراحي کرد که مشابه مدل قبلي بوده اما از پس سوز بي بهره است.در اين مدل فن عقب براي بهبود مصرف سوخت بهينه سازي شده است.




       
      موتور J85 در اصل براي دام پرنده غولپيکر ADM-20 Qual ساخته شده بود.اين دام پرنده عظيم از هواپيماي B-52 پرتاب ميشد و ميتوانست تا مسافت بلندی پرواز کند و رادارهاي پدافند ضدهوايي سام-2 روسي را کاملا از هدف اصلي گمراه کند.بنابراين درخواستي مبني بر توليد يک موتورکوچک داده شد که بتواند نيروي موردنياز يک جت کوچک همانند آرمسترانگ سايدلي وايپر ساخت انگلستان را فراهم کند.با توجه به اينکه اين پيشرانه براي يک دام پرنده بود نيازي به استفاده از مواد با کيفيت براي ساخت آن نبود.اگر چه که آزمايش هاي آن موتور بر روي دام پرنده با موفقيت همراه بود اما نمونه هاي با کيفيت تري از آن براي هواپيماهاي T-38 , F-5 , Candair CT-114 و A-37 Dragonfly هم ساخته شد.اخيرا هم جهت استفاده در نوعي هواپيماي امريکايي حمل کننده فضاپيما استفاده شده است.




       
      این موتور نسبت به سایر پیشرانه های جت،جزئ گوچکترین ها محصوب میشود،قطر دهانه آن حدود نیم متر و طولی حدود 1 متر دارد.با استفاده از کمپرسور جریانی دومحوره هشت مرحله ای میتواند با بهره گیری از دوموتور تایگر به تراستی معادل 13 کیلونیوتن در حالت خشک و مقدار بیشتری با پس سوز دست یابد.همچنین میزان مصرف سوخت آن در حداکثرقدرت بدون پس سوز و در سطح دریا حدود 1400 لیتر (400 گالن امریکایی) بر ساعت است.در ارتفاع و سرعت کروز این مقدار به 400 لیتر بر ساعت میرسد.مدلهای بسیاری از این پیشرانه ساخته شد...
      ================
      مدلها همراه با میزان رانش:
      J85-GE-1 - 11.6 kN
      J85-GE-3 - 10.9 kN
      J85-GE-4 - 13.1 kN
      J85-GE-5 - 16 kN
      J85-GE-5A - 17.1 kN
      J85-GE-13 - 21.6 kN
      J85-GE-15 - 19 kN
      J85-GE-17A - 12.7 kN
      J85-GE-21 - 22 kN
      ===============





      ==============
      هواگرد های استفاده کننده:
      ّFairchild C-123 Provider
      Conadair CL-41 Tutor
      Cessna A-37 Dragonfly
      Fiat G-91Y
      North American T-2 Buckeye
      Northrop F-5 Tiger
      NOrthrop T-35 Talon
      Sab 105
      Scaled Composites White Knight
      American Challenge Water Speed Record (قایق پرسرعت رکوردشکن که دوعدد استفاده میکرد.)
      ===============
      ویژگی های عمومی
      نوع: توربوجت سوپرسونیک
      طول: 130 سانتی متر (بسته به مدل)
      قطر:45 سانتی متر
      وزن خشک: 400 پوند (بسته به مدل)
      قطعات
      کمپرسور: 8 مرحله ای (9 مرحله ای در مدل 21 )
      محفظه احتراق: چرخشی
      توربین: دو مرحله
      عملکرد
      حداکثر رانش: در مدلهای اولیه 14 کیلونیوتن و در مدلهای جدید 20 کیلونیوتن
      نسبت تراست به وزن: 7.5:1 در مدل 21

      =========
      عکسهای برگزیده:







      نویسنده: ابراهیم چنعانی
      در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.