hamed_713

رشته هاي تحصيلي نظامي

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

مهندسي سيستم:

موضوع اين رشته تحصيلي:
با توجه به توسعه روزافزون علوم و تکنولوژي و نقش مهم آن در توان نظامي و دفاعي کشور، ارتش جمهوري اسلامي ايران به متخصصاني با مهارت بالادر رشته مهندسي سيستم نياز دارد. متخصصاني که مسائلي از قبيل برنامه ريزي، سازماندهي، کنترل و هماهنگي فعاليتها را در راستاي استفاده بهينه و موثر از منابع انساني، تجهيزات و تکنولوژي فرا مي گيرند و در نهايت به عنوان فرمانده رسته هاي مختلف به کار گمارده مي شوند يعني فرمانده يا رئيس بخش کامپيوتر، بخش الکترونيک، بخش موشکي، بخش وسايل و تجهيزات پيشرفته پرنده مي شوند.
چرا که امروز نحوه مبارزه با قديم تفاوت کرده است و مخابرات، الکترونيک، ليزر و ماهواره و کنترل سيستم ها حرف اول را در مبارزه مي زنند و طبيعي است که رهبران و فرماندهان ارتش ما نيز بايد به تکنولوژي روز مجهز شوند. رشته مهندسي سيستم در راستاي همين هدف طراحي شده است يعني فارغ التحصيلان اين رشته در نهايت فرماندهان رسته هاي رزمي شامل رسته پياده، رسته توپخانه و موشکها، رسته مهندسي رزمي مي شوند.

توانايي هاي لازم:
دانشجوي مهندسي سيستم بايد در دروس رياضي و فيزيک قوي باشد تا بتواند فرماندهي رسته هاي مختلف نظامي را بر عهده گرفته و بخوبي انجام وظيفه کند. براي مثال فرمانده توپخانه بايد از دانش رياضي بهره مند باشد تا بتواند محاسبات پيچيده رياضي و معادلات بالستيکي را بکار گيرد.
گفتني است که دانشجويان رشته مهندسي سيستم تنها از ميان داوطلبان مرد مسلمان(شيعه يا سني) گروه آموزشي رياضي و فني و علوم تجربي انتخاب مي شوند. اين افراد بايد رشته مهندسي سيستم را دريکي از اولويتهاي 1تا 30 فرم انتخاب رشته تحصيلي خود انتخاب کنند. در غير اين صورت کد رشته مذکور که بعد از اولويت سي ام انتخاب شده باشد، حذف خواهد شد. همچنين اين افراد علاوه بر موفقيت در آزمون سراسري بايد در معاينات پزشکي اين دانشگاه پذيرفته شوند يعني قد آنها بايد حداقل 170 سانتي متر و ديد آنها 8 از 10 باشد و ناراحتي قلبي، مغزي، ضايعه ي عضوي، کور رنگي و در کل آزردگي هاي جسمي و روحي نداشته باشند. و در نهايت بايد در مصاحبه عقيدتي و حفاظتي اين دانشگاه که به صورت کتبي و حضوري برگزار مي شود و در آن از اطلاعات عمومي اسلامي، مسائل سياسي و اجتماعي، پايبندي به اسلام و ميزان علاقه مندي به شغل نظامي گري سوال مي شود، پذيرفته شوند.

موقعيت شغلي در ايران:
يکي از مهمترين دغدغه هاي هر جوان پيدا کردن موقعيت شغلي مناسب است اين مساله حتي براي قشر تحصيل کرده جامعه نيز مطرح مي باشد از همين رو ورود به رشته اي که آينده شغلي آن تضمين شده باشد، از اهميت بسياري برخوردار است. رشته مهندسي سيستم يکي از همين رشته ها است. زيرا دانشجويان آن با درجه ستوان دوم فارغ التحصيل مي شوند و به استخدام ارتش جمهوري اسلامي ايران در مي آيند و با گذراندن دوره هاي حين خدمت به ترتيب سلسله مراتب فرماندهي را طي مي کنند.

درس هاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس پايه:
رياضي عمومي، رياضي مهندسي، معادلات ديفرانسيل، فيزيک، مباني رايانه و آشنايي با سيستم عامل، شيمي عمومي، روانشناسي عمومي، مباني جامعه شناسي، اقتصاد عمومي.
دروس اصلي:
مباني مهندسي برق، استاتيک و مقاومت مصالح، تحقيق در عمليات، مهمات و شيمي مواد منفجره، مهندسي ماشين، آمار و احتمالات، اصول حسابداري و هزينه يابي، رايانه و برنامه نويسي، حقوق اساسي، مديريت منابع انساني، اصول مديريت و سازمان، رفتار سازماني، روش تحقيق، تئوري و آناليز تصميم گيري.
دروس تخصصي:
مهندسي سلاح و بالستيک، سيستم هاي صف و ستاد، تجزيه و تحليل سيستم ها، استحکامات و مهندسي رزمي، اصول نگهداري و تعميرات، طرح سيستم هاي اطلاعاتي و کنترل مديريت، نقشه خواني، نقشه برداري، اصول و قواعد اساسي رزم، جغرافياي نظامي ايران و کشورهاي همجوار، زبان تخصصي، پروژه، کارآموزي.

ادامه دارد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از توضيحاتتون ممنون اگر من دوباره ميخواستم برم دانشگاه حتما مهندسي سيستم رو انتخاب ميكردم ديگه نوبت جوونترهاست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
hamed_713جان نمي دونستم همچين رشته اي هم وجود داره مطالب جالب بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رشته هوانوردي داراي 3 گرايش است: 1- مراقبت پرواز 2- ناوبري هوايي 3- خلباني

مراقبت پرواز
آن‌گاه كه روي صندلي يك هواپيماي در حال پرواز بر فراز يكي از شهرهاي بزرگ و پرجمعيت جهان نشسته‌ايد، آسمان را خالي و آرام و بي‌سروصدا و به رنگ اقيانوس آبي رنگ مي‌يابيد. اما اگر به صفحه رادار مراقبت پرواز فرودگاه آن شهر نگاه كنيد، آن را همانند بزرگراهي مملو از اتومبيل مشاهده مي‌كنيد كه با سرعتي بسيار در حال حركت هستند.
اتاق عمليات (كنترل راداري فرود هواپيما)‌ در فرودگاه هر شهر، اداره آسمان پرترافيك آن شهر را به عهده دارد. در اين اتاق مسوولان مراقبت پرواز با چشماني دقيق و مراقب ، تغييرات لحظه‌اي و كامپيوتري صفحات سبزرنگ رادار را زير نظر دارند و با استفاده از رادار و راديو، هواپيماها را در آسمان هدايت مي‌كنند و به خلبانها دستور مي‌دهند كه به كدام سمت گردش كنند، اوج بگيريند، فرود آيند و سرعتشان را زياد يا كم كنند تا تداخلي پيش نيايد و از ايمني كامل برخوردار گردند.
سرتيپ دوم خلبان رمضاني، جانشين دانشكده پرواز دانشگاه هوايي شهيد ستاري در معرفي اين گرايش مي‌گويد:
«گرايش مراقبت پرواز يكي از سه گرايش رشته هوانوردي مي‌باشد كه به آموزش و پرورش متخصصان برج مراقبت پرواز مي‌پردازد. افرادي كه در برج مراقبت ، كنترل هواپيماهاي مسافربري و شكاري را بر عهده دارند تا هنگام پرواز، بلندشدن و نشستن، تداخلي بوجود نيايد و هواپيما فرود يا پروازي ايمن داشته باشد.»
سرهنگ مرادي مسوول گزينش دانشگاه هوايي شهيد ستاري نيز در اين باره مي‌گويد:
«يك متخصص مراقبت پرواز اطلاعات لازم را در زمينه نحوه وزش باد، نوع هوا و سمت باند پروازي از برج مراقبت پرواز گرفته و به خلبان منتقل مي‌سازد البته كار اصلي وي آشنايي با قوانين و مقررات ايكائو است كه جنبه بين‌المللي دارد و بايد بر اساس اين قوانين هواپيماها را هدايت نمايد، در واقع كار يك مسوول مراقبت پرواز شبيه به افسر راهنمايي و رانندگي است با اين تفاوت كه بايد در برج مراقبت، مواظب هواپيماها باشد تا در هنگام ورود و خروج به داخل فرودگاه تداخل پيدا نكنند و در صورتي كه حجم ترافيك هوايي زياد شد، بايد بداند كه كدام هواپيما را بايد از ترافيك خارج كند. همچنين لازم است كه زمان ورود و خروج هر هواپيمايي را بداند تا در صورت تاخير به مسوولان ذيربط اطلاع دهد و بالاخره كاركنان مراقبت پرواز اولين كساني هستند كه از وقوع سانحه آگاه مي‌شوند بنابراين ضمن رعايت دستور‌العمل مربوط ، بايد با سريعترين وسيله ممكن در جهت نجات جان سرنشينان هواپيماي سانحه ديده و از بين نرفتن آثار و شواهد و مدارك موثر در بروز سانحه اقدام نمايند.»

ادمه دارد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عزيز دلم ازت ممنونم.گزينش دانشگاههاي افسري آجا دوساله كه فرق كرده وديگه از كنكور سراسري دانشجو نميگيره.آخرين سالي كه از كنكور دانشجو گرفتن سال 84 بود.الان دو ساله كه خودشون آزمون جداگانه ميگيرن و دانشگاههاي افسري از پوشش وزارت علوم بيرون اومده.اطلاعه ثبت نام اسفند هرسال منتشر ميشه وآزمون حول وحوش دو ماه بعد(ارديبهشت) برگزار ميشه.به اميد قبولي دوستاني كه ميخان وارد ارتش بشن icon_cheesygrin icon_cheesygrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عزيز جان براي رشته هاي تخصصي هنوز از طريق كنكور سراسري دانشجو ميگيرن.ديگه براي افسر تانك و فرمانده توپخانه آزمون سراسري رو معطل نمي كنن.اما رشته اي مثل مهندسي سيستم جزو رشته هاي تخصصيه و اين طور نيست كه هر كسي از راه بياد رو بزارن سر كلاس درس. در رشته هاي هوانوردي غير نظامي كه زير نظر هواپيمايي كشوري است هم آزمون سراسري تعيين كننده است. در رشته هاي هوانوري نظامي هم كه در دانشگاه شهيد ستاري تدريس مي شود فقط رشته كمك ناوبري و افسر تسليحات آن در صورت اعلام نياز و ضرورت از طريق برگزاري آزمون داخلي نيرو جذب مي شود. icon_cheesygrin (البته با توجه به شرايط خاص در برخي از رشته هاي تيوريك هم از طريق آزمون داخلي و مصاحبه دانشجو مي پذيرد.) در ضمن هدف اين تاپيك آشنايي با رشته هاي تخصصي مرتبط با علوم نظامي است نه تحليل كنكور سراسري و .... icon_cheesygrin مثلا دانشگاه شهيد ستاري و امام علي هم دانشجوي حسابداري جذب مي كنن و فارق التحصيل آن هم درجه ستوان دومي مي گيرد اما بحث ما رشته هاي نظامي است نه هر رشته اي.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بدون شك ايمني اولين و مهمترين هدف هر پروازي است زيرا ايمني نه تنها باعث جلوگيري از ضايعات ناشي از خسارت يا آسيب مي‌گردد بلكه همچنين مي‌تواند در اقناع اذهان عمومي و بهبود سوددهي شركت‌هاي هواپيمايي تجاري و مسافربري موثر باشد. بنابراين شركت‌هاي حاضر در صنعت هواپيمايي دريافته‌اند كه سرمايه‌گذاري بر روي ايمني در تمامي سطوح شركت، يك سياست اصولي و منطقي مي‌باشد. يكي از گامهايي كه در اين زمينه برداشته شده است، وجود متخصصين ناوبري هوايي در هواپيماهاي مسافربري، ترابري و شكاري مي‌باشد كه به عنوان ركن اصلي يك پرواز ايمن محسوب مي‌شوند . سرهنگ مرادي در معرفي اين تخصص مي‌گويد: «متخصصين ناوبري هوايي به طراحي مسيرهاي پروازي، مانورهاي تكنيكي و به كارگيري سيستم‌هاي مختلف ياري دهنده به خلبان در هدايت هواپيماها و موقعيت‌يابي از طريق تكنيك‌ها و فنون ويژه ناوبري هوايي مي‌پردازند.» تيمسار رمضاني نيز در همين زمينه مي‌گويد: «ناوبر هوايي را تقريبا مي‌توان خلبان دوم ناميد، فردي كه قبل از پرواز مسووليت تهيه و طراحي نقشه مسير پرواز را بر عهده دارد و تعيين مي‌كند كه هواپيما بايد در چه ارتفاعي و با چه سرعتي و در چه هوايي پرواز نمايد و اگر هواپيما رادار داشته باشد، ناوبر در پشت رادار مي‌نشيند و ابرهاي مختلف را شناسايي مي‌كند. براي مثال اگر در 100 مايلي هواپيما، ابرهاي باران‌زا وجود داشته باشد، او مسير جديدي را به خلبان پيشنهاد مي‌كند تا با ابرهاي بارن‌زا برخورد نداشته باشد و در واقع مسير را دور مي‌زند تا با امنيت كامل هواپيما را به مقصد برساند البته تمام هواپيماها ناوبر ندارند اما اگر هواپيمايي ناوبر داشته باشد، قدرت مانور بيشتري دارد چون حتي در هواي نامناسب نيز مي‌تواند پرواز كند. وي در ادامه مي‌گويد: «عده‌‌اي از ناوبرها نيز براي هواپيماهاي شكاري آموزش مي‌بينند(دانشگاه هوايي شهيد ستاري بيشتر در اين زمينه آموزش مي‌دهد) كه اين افراد در نهايت كار پيچيده‌تر و مهمتري را انجام مي‌دهند چون علاوه بر فعاليت‌هاي يك ناوبر هواپيماي مسافربري يا ترابري بايد دوره‌هاي مختلفي از جمله دوره نجات خدمه از مرگ را بگذرانند و سلاح‌ها و مهمات را نيز كنترل كنند. همچنين بايد با رادار هواپيماهاي دشمن را شناسايي كرده و در صورت لزوم از اسلحه هواپيماها بر ضد دشمن استفاده كنند. اين دوره‌ها و تخصص‌هاي ويژه باعث شده است كه آموزش ناوبري هوايي بسيار گران و حتي گرانتر از خلباني باشد.» توانمندي‌ها و ويژگي‌هاي لازم براي موفقيت در رشته هوانوردي گرايشهاي ناوبري هوايي و مراقبت پرواز چند سال پيش هنگامي كه يكي از مراقبين پرواز فرودگاه نيوآرك واقع در شهر نيويورك در حدود 10 فروند هواپيماي جت را همزمان به سوي فرودگاه هدايت مي‌كرد و خلبانها آخرين مراحل نزديكي خود را به سوي باند فرودگاه طي مي‌كردند ناگهان صداي راديو قطع گرديد و مراقب پرواز با وحشت مشاهده كرد كه هواپيماها از مسير درست خود خارج مي‌شوند و او هيچ كاري از دستش بر نمي‌آيد . در همين حين ارتباط راديويي بار ديگر برقرار گرديد و او توانست هواپيماها را سالم بر زمين بنشاند ولي شدت دلهره در آن لحظه چنان زياد بود كه بيمار گرديد و به مرخصي استعلاجي رفت. البته هيچ يك از فرودگاههاي ايران ،‌ترافيك خطي فرودگاه نيوآرك را ندارند چون اين فرودگاه روزانه 7000 پرواز را بر عهده دارد اما بدون شك يك مراقب پرواز در هر فرودگاهي، كاري حساس و مهم را بر عهده دارد و بايد از آرامش ، بردباري و سعه‌صدر خاصي برخوردار باشد تا بتواند در لحظات بحراني و اضطراب‌آور، كار خود را بدرستي انجام دهد. تيمسار رمضاني درباره توانمندي‌هاي يك مراقب پرواز مي‌گويد: «يكي از مهمترين عوامل آرامش يك خلبان، صحبت با مراقب پرواز در برج كنترل يك فرودگاه است. براي مثال اگر هوا خراب باشد و خلبان هم دچار اضطراب و هيجان شده باشد، اين مسوول مراقبت پرواز است كه مي‌تواند به خلبان آرامش دهد و باعث شود كه هواپيما ايمن بر زمين بنشيند . همچنين يك مراقب پرواز بايد به زبان انگليسي مسلط باشد چون بايد با خلبان‌ها انگليسي صحبت كند و خلبان‌ها نيز به او به زبان انگليسي پاسخ مي‌دهند.» سرهنگ مرادي نيز قدرت سخنوري را براي دانشجوي اين گرايش ضروري مي‌داند و مي‌گويد: «پاي ميكروفن صحبت كردن، يك توانايي است و مراقب پرواز بايد از اين توانايي برخوردار باشد يعني بايد بتواند در هر شرايطي اطلاعات لازم را در اختيار خلبان‌ها قرار دهد. براي همين در دانشگاه هوايي شهيد ستاري داوطلبان اين رشته و رشته ناوبري هوايي، توسط روانپزشك معاينه مي‌شوند تا در صورت آمادگي روحي و رواني لازم در اين رشته پذيرفته شوند. همچنين دانشجويان اين رشته همچون ساير رشته‌هاي دانشگاه هوايي شهيد ستاري بايد شرايط جسمي لازم را براي ورود به اين دانشگاه داشته باشند. براي مثال ديد داوطلبان رشته‌هاي مراقبت پرواز و ناوبري هوايي بايد باشد و لازم است كه از سلامت كامل جسمي برخوردار باشند. همچنين در رشته ناوبري هوايي حداكثر سن داوطلب بايد 20 سال باشد و در رشته مراقبت پرواز حداكثر سن در صورتي كه خدمت سربازي انجام نداده باشد 22 سال و در صورت انجام خدمت سربازي 24 سال است.» به گفته تيمسار رمضاني، دانشجوي ناوبري هوايي بايد در دروس رياضيات و زبان قوي بوده و از سرعت عمل، مهارت و قدرت تجزيه و تحليل خوبي برخوردار باشد تا بتواند در مواقع بحراني وظيفه خود را به خوبي انجام دهد. گفتني است كه گرايش ناوبري هوايي از بين داوطلبان گروه آزمايشي رياضي و فيزيك و گرايش مراقبت پرواز از بين گروه رياضي و فيزيك و علوم تجربي دانشجو مي پذيرد. فرصت‌هاي شغلي موجود براي فارغ‌التحصيلان هوانوردي (ناوبري هوايي و مراقبت پرواز) در مقطع كارشناسي گرايش ناوبري هوايي تنها در دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري و گرايش مراقبت پرواز در دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري و دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري ارائه مي‌‌شود. در اين ميان تمامي دانشجويان دانشگاه هوايي شهيد ستاري از بدو و ورود به دانشگاه بورسيه مي‌شوند و با درجه ستوان دومي فارغ‌التحصيل مي‌گردند و در طول خدمت در نيروي هوايي، مسكني مناسب و مطابق ضوابط نيروي هوايي دريافت مي‌كنند و تعدادي از دانشجويان دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري نيز از ترم دوم تحصيلي، در صورت احراز شرايط با توجه به نياز شركتهاي هواپيمايي بورسيه خواهند شد و در صورت سپردن تعهد خدمت از انجام خدمت وظيفه معاف مي‌گردند. ادامه دارد... icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رشته خلباني داراي دو شاخه نظامي و كشوري يا غيرنظامي است كه اين دو شاخه از يكديگر مجزا بوده و هر يك تحت نظارت سازمان يا وزارتخانه‌اي مي‌باشد كه در اين ميان خلباني نظامي زير نظر ارتش جمهوري اسلامي ايران و خلباني غيرنظامي زير نظر وزارت راه (سازمان هواپيمايي كشوري)‌ آموزش داده مي‌شود. ما نيز در اينجا هر يك از اين شاخه‌ها را به طور مجزا معرفي مي‌كنيم.
شاخه خلباني نظامي
تنها شاخه خلباني كه از طريق آزمون سراسري دانشگاهها و مراكز آموزش عالي دانشجو مي‌پذيرد ، شاخه خلباني نظامي است كه دانشجويان آن در دانشگاه هوايي شهيد ستاري آموزش مي‌بينند.
مسوول گزينش دانشجويان دانشگاه هوايي شهيد ستاري در معرفي اين رشته مي‌گويد: هدف از پذيرش دانشجوي هوانوردي (خلباني) در دانشگاه هوايي شهيد ستاري، تربيت خلبانهاي مورد نياز نيروي هوايي جمهوري اسلامي مي‌باشد. خلبانهايي كه در نهايت جذب نيروي هوايي شده و 30 سال در ارتش جمهوري اسلامي ايران خدمت خواهند كرد.
براي مثال يك زماني به دليل جنگ، نيروي هوايي نياز به خلبان جنگي دارد و زماني خلبان آموزشي يا مسافربري مورد نياز اين نيرو است. (هواپيمايي ساها كه وابسته به نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران است، تعدادي از پروازهاي داخلي و بعضي از پروازهاي مسافربري خارجي را انجام مي‌دهد)‌در اين ميان دانشگاه هوايي شهيد ستاري با توجه به نياز نيروي هوايي تعيين مي‌كند كه دانشجويان خلباني در كدام رشته تخصصي آموزش ببينند. يعني دانشجوي اين رشته نقشي در تعيين رشته تخصصي خود ندارد و نمي‌تواند بگويد كه مي‌خواهم خلبان جنگي يا آموزشي و يا مسافربري بشوم بلكه اين كار به عهده مسوولين دانشگاه مي‌باشد.
جانشين معاونت آموزشي دانشكده پرواز در همين زمينه مي‌گويد: آنچه مهم است اين است كه رشته هوانوردي (خلباني) دانشگاه هوايي شهيد ستاري وابسته به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي است و دانشجويان اين دانشگاه اعم از هوانوردي (خلباني ،‌ ناوبري هوايي) و خلاصه هر 13 رشته‌اي كه در اين دانشگاه وجود دارد، از بدو ورود به دانشگاه يك دانشجوي نظامي خواهند بود و در نهايت به عنوان يك افسر مهندس يا كارشناس فارغ‌التحصيل مي‌شوند. اما متاسفانه حتي بعضي از دانشجويان اين دانشگاه با اين كه در بدو ورود به دانشگاه كلاس توجيهي براي آنها گذاشته مي‌شود، در ترمهاي اول فكر مي‌كنند اينجا تنها يك خلبان تربيت مي‌كند و حتي به ما مي‌گويند ما راكي به فرودگاه مهرآباد مي‌بريد و اين به خاطر آن است كه در تصور عامه مهرآباد مساوي است با نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در حالي كه در فرودگاه مهرآباد عمدتا شركتهاي هواپيمايي مسافربري تجارتي و غيرنظامي بسيار حضور دارند كه زير نظر نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران نيستند، مانند شركت هواپيمايي آسمان يا ايران اير كه بيشتر پروازهاي مسافرتي يا باري را نيز همين شركتهاي هواپيمايي بر عهده دارند.
شرايط گزينش دانشجويان هوانوردي (خلباني)
رشته خلباني دانشگاه هوايي شهيد ستاري كه از دو گروه آزمايشي رياضي و فني و علوم تجربي دانشجو مي‌پذيرد، داراي شرايط و ويژگي‌هاي خاصي است كه به گفته مسوولان اين دانشگاه شرايط فوق بسيار مهم بوده و علاقه‌مندان به رشته خلباني بايد پس از مطالعه دقيق شرايط و ويژگي‌هاي مورد نظر، رشته خلباني را انتخاب كنند.
مسوول گزينش در مورد اين ويژگي‌ها مي‌گويد: يك خلبان به عنوان فرمانده هواپيمايي كه ميليونها دلار ارزش دارد، حرف اول را در هواپيما مي‌زند . به همين دليل بايد آمادگي كامل را براي احراز اين مسووليت داشته باشد كه در دانشگاه هوايي شهيد ستاري اين آمادگي در سه مرحله سنجيده مي‌شود.
در مرحله اول داوطلب اين رشته بايد در آزمون سراسري دانشگاهها و مراكز آموزش عالي شركت كرده و با موفقيت در اين آزمون، آمادگي علمي خود را ثابت كند و همچنين لازم است كه رشته هوانوردي (خلباني) را جزو يكي از 9 انتخاب اول فرم انتخاب رشته خود درج كرده باشد.
در مرحله بعد بايد از لحاظ جسمي در معاينات ما پذيرفته شود كه در اين مرحله بايد از لحاظ جسمي در معاينات ما پذيرفته شود كه در اين مرحله يك داوطلب علاوه بر خصوصيات ظاهري كه عبارتند از : حداكثر سن 20 سال تمام (حتي اگر خدمت سربازي را انجام داده باشد نبايد بيشتر از 20 سال داشته باشد) و حداقل قد 165 سانتي‌متر و داشتن وزني متعارف، از سلامت جسماني كامل نيز برخوردار باشد.
مثلا بايد ديد چشم او بوده و كوررنگي نداشته باشد، به همين دليل چشم داوطلب در سه مرحله معاينه ‌شده و نهايتا نوار مغزي او برداشته و دندانهايش معاينه مي‌شود. چون براي مثال اگر داوطلبي چند عدد از دندانهاي جلو را نداشته باشد در فشار جو بالا دچار حالت تهوع مي‌شود و يا اگر بيش از 3 يا 4 دندانش ترميم شده باشد در حين پرواز مشكل خواهد داشت.
خلاصه اين كه هر داوطلب از فرق سر تا نوك پا به دقت معاينه مي‌گردد و به همين دليل به طور نسبي از هر 100 نفري كه براي رشته خلباني به اين دانشگاه مراجعه مي‌كنند، فقط 2 نفر آمادگي جسمي و روحي كامل را داشته و به مرحله بعدي كه مصاحبه عقيدتي و حفاظتي است، راه مي‌يابند.
در اينجا لازم است بگويم كه در دانشگاه هوايي شهيد ستاري فقط داوطلب مرد پذيرفته مي‌شود و در نتيجه داوطلبان زن نمي‌توانند رشته هوانوردي (خلباني) را انتخاب بكنند.
فرمانده دانشكده پرواز دانشگاه هوايي شهيد ستاري نيز در مورد خصوصيات روحي دانشجويان رشته خلباني مي‌گويد: يك دانشجوي خلباني بايد جسور، نترس و شجاع باشد و همچنين لازم است كه عاشق اين رشته بوده و فردي منضبط و منظم باشد چون همان‌طور كه گفته شد دانشگاه هوايي شهيد ستاري وابسته به نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است و نظم و انضباط خصلتي بسيار مهم براي يك ارتشي است.
يكي از دانشجويان خلباني اين دانشگاه نيز با اشاره به اهميت احساس مسووليت مي‌گويد: داوطلبي كه مي‌خواهد وارد اين رشته شود نبايد فقط عاشق پرواز باشد و پيش خود بگويد كه مي‌روم خلبان مي‌شوم و به آرزوي خود كه پرواز كردن است مي‌رسم بلكه بايد صبر، حوصله و جديت نيز داشته باشد. چون وقتي وارد اينجا شد تازه مي‌فهمد كه مسووليت مهمي بر دوش دارد. يعني مسوول جان خود و افراد ديگري كه در هواپيما حضور دارند و همچنين مسوول هواپيمايي است كه ميليونها دلار ارزش دارد.
يكي ديگر از دانشجويان خلباني اين دانشگاه در مورد خصوصيات دانشجوي رشته خلباني مي‌گويد: علاقه‌مندان به اين رشته بايد بدانند كه انضباط در اينجا حرف اول را مي‌زند. يعني بايد از قوانين اينجا بدون چون و چرا تبعيت كرد و البته اين انضباط براي چنين محيطي بخصوص در بخش مدرسه پرواز (بخش عملي آموزشي خلباني) بسيار ضروري است.
ويژگي‌هاي دانشگاه هوايي شهيد ستاري
با اين كه قرار نيست به معرفي دانشگاهها بپردازيم اما دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري داراي ويژگي‌هايي است كه لازم است داوطلبان آزمون سراسري هنگام انتخاب رشته از اين ويژگي‌ها اطلاع داشته باشند. به عنوان مثال همان‌طور كه پيش از اين گفتيم دانشگاه هوايي شهيد ستاري يك دانشگاه نظامي است و دانشجويان آن با درجه ستوان دومي فارغ‌التحصيل مي‌شوند و چون به استخدام ارتش جمهوري اسلامي در مي‌آيند به همين دليل از نظر آينده شغلي مشكلي نخواهند داشت.
مسوول گزينش دانشگاه در معرفي ويژگي‌هاي ديگري اين دانشگاه مي‌گويد: انتقال دانشجويان پذيرفته شده در دانشگاه هوايي به ساير موسسات آموزش عالي كشور تحت هيچ شرايطي حتي قبول شدن در رشته‌هاي نيمه‌متمركز امكان‌پذير نيست. همچنين دانشجويان اين دانشگاه در طول دوره آموزش به جز تعطيلات تابستاني ، تعطيلات بين دو ترم و تعطيلات عمومي، شبانه‌روزي هستند و كليه هزينه‌هاي آنها اعم از خوراك،‌پوشاك، كمك‌آموزشي و زيست آنان بر عهده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است و در طول مدت تحصيل نيز ماهيانه مبلغي به عنوان كمك هزينه تحصيلي به آنها پرداخت مي‌شود كه در اين ميان دانشجويان رشته خلباني پس از انجام اولين پرواز در سال اول علاوه بر مزاياي فوق ماهيانه مبلغي به عنوان حق پرواز دريافت مي‌كنند.
و بالاخره به فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه در طول خدمت در نيروي هوايي مسكني مناسب و مطابق ضوابط نيروي هوايي واگذار مي‌شود و همچنين فارغ‌التحصيلان در طول خدمت مي‌توانند با توجه به شرايط و نياز نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از بورسهاي تحصيلي در مقاطع بالاتر از كارشناسي استفاده كنند.
خلباني مسافربري (شاخه غيرنظامي)
يكي از شاخه‌هاي خلباني كه بسيار مورد توجه جوانان قرار دارد، خلباني مسافربري است كه در مركز آموزش فنون هوايي تدريس مي‌شود. اين مركز دولتي كه وابسته به سازمان هواپيمايي كشوري است، تنها واحدي مي‌باشد كه آموزش خلباني غيرنظامي ايران را بر عهده دارد. (اخيرا مجوزهايي جهت تاسيس مدارس خصوصي خلباني صادر شده است كه اين مدارس فعلا فعاليتي ندارند)
آقاي سعيد مهدي‌پور جانشين رئيس آموزش مركز فنون هوايي در معرفي فعاليتهاي اين مركز مي‌گويد: مركز آموزش فنون هوايي كه در تهران، مشهد، شيراز، تبريز و اهواز شعباتي دارد، علاوه بر آموزش خلباني هواپيماهاي موتوردار كه مهمترين بخش آموزش آن است، آموزشگاههاي ديگري مانند آموزشگاه هواپيماهاي گلايدر، پاراگلايدر، هواپيماهاي مدل، هواپيماهاي فوق سبك، چتربازي ، بالن و كايت را نيز داراست كه مشغول به فعاليت و آموزش علاقه‌مندان مي‌باشند. البته قسمتي از آموزشهاي فوق مانند كايت، چتربازي و پاراگلايدر در تعداد محدودي از آموزشگاههاي خصوصي و همچنين فدراسيون چتربازي تربيت بدني، زير نظر مركز آموزش و فنون هوايي به علاقه‌مندان ارائه مي‌شود.
خلبان مهدي‌پور همچنين در مورد نحوه گزينش و آموزش دانشجويان خلباني مسافربري مي‌گويد: مركز آموزش فنون هوايي هر سال دو بار آزمون ورودي، يكي در سه ماهه اول و ديگري در سه ماهه آخر سال برگزار مي‌كند و خبر برگزاري اين آزمون كه شامل زبان انگليسي و هوش مي‌شود از طريق روزنامه‌هاي كثير‌الانتشار به اطلاع علاقه‌مندان مي‌رسد.
وي در ادامه مي‌گويد: داوطلبان شركت در اين آزمون مي‌بايستي حداقل مدرك ديپلم را داشته باشند و همچنين از جهت جسمي نتيجه آزمايشات آنها بايد مثبت باشد. يعني در آزمايشات پزشكي بايد ثابت شود كه آنها از نظر چشم، گوش، وضعيت قلب، قفسه سينه ،‌سيستم گردش خون، بيوشيمي خون و مغز و اعصاب از سلامت كامل برخوردار هستند. سپس در صورت قبولي در آزمون علمي و پزشكي اوليه چنانچه زبان انگليسي را خوب بدانند نيازي به گذراندن دوره كلاس زبان ندارند اما در صورتي كه آمادگي لازم را نداشته باشند بايد يك دوره آموزش زبان انگليسي را طي كنند. پس از آن دوره مقدماتي كلاسهاي زميني برگزار خواهد شد كه اين دوره شامل دروس هواشناسي ، آيروديناميك، آلات دقيق پرواز، ناوبري هوايي ، مقررات ، وزن و تعادل ،‌قابليت‌هاي هواپيما ، موتور و سيستم ، نحوه كار با كامپيوتر پروازي و محاسبات، نقشه‌خواني و فيزيولوژي پرواز مي‌شود. سپس دانشجويان به ميزان 45 ساعت پرواز آموزشي همراه با استاد و همچنين به صورت مستقل (Solo) خواهند داشت كه اين پروازها با هواپيماهاي آموزشي از نوع «سسنا» (Cessna) و بونانزا (Bonanza) انجام مي‌شود، چنانچه دانشجويان در دروس تئوري نمرات لازم را كسب كرده و در آزمايش كتبي، شفاهي و عملي پرواز نيز موفق بشوند در اين مرحله گواهينامه خلباني شخصي (P.P.L) به آنها داده مي‌شود و از اين به بعد به عنوان يك خلبان داراي گواهينامه مي‌توانند پرواز نمايند ولي قوانين به اين دسته از خلبانان اجازه فعاليت حرفه‌اي نمي‌دهد يعني نمي‌توانند شغل خلباني را پيشه كنند و صرفا مي‌توانند به عنوان تفريح و يا با هواپيماهاي شخصي خود پرواز داشته باشند و مجاز به پرواز با هواپيماهاي سنگين و مسافربري و يا باري و غيره نيستند. و اگر شخصي بخواهد يك خلبان حرفه‌اي بشود لازم است دوره عالي خلباني را طي كند كه اين دوره شامل خلباني بازرگاني (C.P.L)، خلباني با هواپيماهاي چند موتوره، پرواز با دستگاه (instrumenrating) و يك دوره كوتاه مدت آموزش سيستم‌هاي هواپيمايي كه قرار است با آن پرواز كند، طي كرده تا بتواند جذب شركتهاي هواپيمايي شده و به عنوان يك خلبان حرفه‌اي مشغول به خدمت بشود.
در توضيح دوره‌هاي فوق بايد گفت كه در دوره خلباني بازرگاني حدود 1000 ساعت كلاسهاي زميني در تكميل درسهايي كه در بخش مقدماتي گذرانده مي‌شود و همچنين در مورد طرح پرواز و مسايل مختلف آن و نحوه استفاده از دستگاههاي كمك ناوبري برگزار مي‌شود و سپس به ميزان حداقل 200 ساعت پرواز همراه با استاد و همچنين مستقل انجام مي‌گيرد كه البته سيلابس‌هاي مربوط به پرواز و نوع مانورها كه در اين دوران آموزش داده مي‌شود بسيار مفصل مي‌باشد. دوره هواپيماي دو موتوره با استاد و كلاسهاي زميني مربوط به آن مي‌باشد و همچنين دوره پرواز با دستگاه شامل حداقل 30 ساعت پرواز با استاد و گذراندن كلاسهاي زميني مربوط به آن است.
گفتني است كه گواهينامه هر يك از چهار دوره فوق پس از برگزاري آزمون كتبي و عملي (تست پرواز) ارائه مي‌گردد.
نكته بسيار مهم آن است كه هزينه رشته خلباني در مركز آموزش فنون هوايي از داوطلبان اين رشته دريافت مي‌شود. براي مثال در حال حاضر شهريه آموزش خلباني مسافربري حرفه‌اي حدود هفت ميليون و نيم است كه هزينه فوق را دانشجويان اين رشته بايد بپردازند. البته گاهي اوقات شركتهاي هواپيمايي مثل آسمان يا ايران‌اير با برگزاري يك آزمون خصوصي كه از طريق رسانه‌هاي گروهي به اطلاع مردم مي‌رسد، اقدام به گزينش دانشجويان خلباني مي‌كند كه اين دانشجويان با هزينه شركتهاي هواپيمايي فوق در همين مركز آموزش فنون هوايي آموزش ديده و سپس جذب شركت هواپيمايي مورد نظر مي‌شوند.
اما در حال حاضر اين شركتها بندرت چنين آزمونهايي را برگزار مي‌كنند و در صورت نياز به خلبان حرفه‌اي از فارغ‌التحصيلان مركز آموزش فنون هوايي كه به صورت آزاد آموزش ديده‌اند، استخدام مي‌كنند.
و بالاخره لازم است گفته شود كه گواهينامه‌هاي مركز آموزش فنون هوايي اعتبار بين‌المللي دارد و فارغ‌التحصيلان اين مركز مي‌توانند از گواهينامه خويش در خارج از كشور نيز استفاده بكنند.
پذيرش دانشجوي زن در مركز آموزش فنون هوايي
امروزه رشته خلباني نه تنها در ميان پسران بلكه در بين دختران نيز علاقه‌مندان بسياري پيدا كرده است و دوستان زيادي از ما در نامه‌ها و يا تلفن‌هاي خويش در مورد وضعيت رشته خلباني براي دختران سوال مي‌كنند. ما به اين دسته از علاقه‌مندان مژده مي‌دهيم كه در مركز آموزش فنون هوايي دانشجويان دختر نيز پذيرفته مي‌شوند.
آقاي مهدي‌پور در اين باره مي‌گويد: در شهرهاي تهران، مشهد، شيراز، تبريز و اهواز شعبه‌هايي براي آموزش خلباني موتوردار به خانم‌ها وجود دارد و در حال حاضر نيز در اين مركز تعداد اندكي دانشجوي خانم در حال آموزش دوره خلباني هستند. اما خانم‌هاي علاقه‌مند به اين رشته بايد توجه داشته باشند كه در حال حاضر در ايران امكان اشتغال خانم‌ها به عنوان يك خلبان حرفه‌اي در شركتهاي هواپيمايي وجود ندارد.
ويژگي‌ها و مشكلات رشته و حرفه خلباني
داشتن يك برنامه‌ريزي دقيق در عين حال شناور لازمه حرفه خلباني است چرا كه زمان مشخصي از شبانه‌روز را نمي‌توان به حرفه خلباني اختصاص داد.
خلبان مهدي‌پور در همين زمينه مي‌گويد: برنامه‌ريزي‌هايي كه براي پرواز مي‌شود در ساعات مختلف شبانه‌روز و حتي روزهاي تعطيل مي‌باشد و اين برنامه به صورت هفتگي و يا ماهانه تغيير مي‌كند . به همين دليل يك خلبان نمي‌تواند بر اساس زندگي شخصي خود براي شغلش برنامه‌ريزي كند بلكه بايد هنگام برنامه‌ريزي براي زندگي خود به خصوصيات شغل خويش توجه ويژه‌اي داشته باشد.
همچنين يك خلبان براي حفظ امنيت شغلي خود بايد به سلامت جسمي و رواني‌اش بسيار توجه بكند، چون در صورت بروز يك ناراحتي جسمي يا روحي در آزمايشات پزشكي ساليانه و يا شش‌ماهه مردود مي‌شود و به وي اجازه پرواز نخواهند داد.
وي در توضيح سخنان خويش مي‌گويد: به دليل اطمينان از امنيت پرواز يك هواپيما ، تمامي خلبانان تا سن 40 سالگي هر سال يك بار تحت آزمايشات كامل پزشكي قرار مي‌گيرند و پس از 40 سالگي نيز اين آزمايشات هر شش‌ماه يكبار تكرار مي‌شود.
علي نكويي دانشجوي رشته خلباني نظامي نيز با اشاره به اهميت دقت و سرعت عمل در اين رشته مي‌گويد: بار اولي كه مي‌خواستم پرواز كنم تصور نمي‌كردم كه در اين كار موفق شوم چون يك خلبان كارهاي زيادي را در يك زمان بايد انجام دهد. براي مثال بايد با گوشش راديو بشنود ، با چشمش تمام «كيج‌ها» را كنترل كند. با دستها فرمان و با پاها پدال‌ها را داشته باشد و در كل بايد حواسش هم به داخل و هم به خارج از هواپيما باشد و در عين حال فكر كند كه در لحظات بعد چه كاري را بايد انجام بدهد. بدون شك تمام اينها نيازمند دقت نظر و سرعت عمل است تا بتوان در اين حرفه موفق شد.
در انتها بايد به موقعيت شغلي خلباني مسافربري اشاره كرد كه به گفته آقاي مهدي‌پور در حال حاضر موقعيت شغلي فارغ‌التحصيلان اين رشته در شركتهاي هواپيمايي داخل كشور كم است ولي در آينده احتمال مي‌رود با خريد هواپيماهاي جديد و تاسيس شركتهاي هواپيمايي ديگر فرصت شغلي براي اين فارغ‌التحصيلان رشته زياد بشود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گفتني است که دانشجويان رشته مهندسي سيستم تنها از ميان داوطلبان مرد مسلمان(شيعه يا سني) گروه آموزشي رياضي و فني و علوم تجربي انتخاب مي شوند


گفتنی است که این بدین معنا نیست که در ایران ۱۳۸۷ یا ۲۰۰۸ تبعض نژادی مذهبی یا جنسی وجود دارد. ما در یک مدرنترین کشورهای دنیا زندگی میکنیم. icon_cheesygrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حامد جون شما يا خوابي يا هنوز سن شما به كنكور دادن نرسيده.عزيز دلم آخرين باري كه دانشگاههاي افسري از كنكور سراسري دانشجو جذب كردن سال 84 بود.از سال 85 بنا به تشخيص هسته مركزي گزينش آجا آزمون دانشگاههاي افسري از ازمون سراسري جداشد واين آزمون در تاريخ 26/3/1385 در مراكز تعيين شده آجا در سرتاسر ايران برگزار شد.بله شما راست ميگي هواپيمايي كشوري اونم واسه چند تا از رشته هاش از كنكور سراسري دانشجو جذب ميكنه وواسه خلباني خودش جدا آموزش ميده كه هزينشم ناقابل 30 ميليون تومنه icon_cheesygrin حامد جان بازم اگه حرف مارو باور نداري و در تهران سكونت داري برو خيابون جنگ روبروي داروخونه 29 فروردين ستاد گزينش واستخدام نزاجا.اونجا راهنمايي مي كننت icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از شما حامد گرامی. امیدوارم ادامه دار و با تصاویر باشد. بنده هم معتقدم در ارتش باید از اقلیتهای مذهبی هم استفاده کرد. البته به مانند سیاست تا یه درجه ی خاصی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حامد جون شما يا خوابي يا هنوز سن شما به كنكور دادن نرسيده.عزيز دلم آخرين باري كه دانشگاههاي افسري از كنكور سراسري دانشجو جذب كردن سال 84 بود.از سال 85 بنا به تشخيص هسته مركزي گزينش آجا آزمون دانشگاههاي افسري از ازمون سراسري جداشد واين آزمون در تاريخ 26/3/1385 در مراكز تعيين شده آجا در سرتاسر ايران برگزار شد.بله شما راست ميگي هواپيمايي كشوري اونم واسه چند تا از رشته هاش از كنكور سراسري دانشجو جذب ميكنه وواسه خلباني خودش جدا آموزش ميده كه هزينشم ناقابل 30 ميليون تومنه icon_frown حامد جان بازم اگه حرف مارو باور نداري و در تهران سكونت داري برو خيابون جنگ روبروي داروخونه 29 فروردين ستاد گزينش واستخدام نزاجا.اونجا راهنمايي مي كننت :oops:


باريك الله كلاس چندي شما عموجون :oops: :oops:
شوخي كردم به دل نگير.گزنيش غير كنكور داريم اما نه براي هر رشته اي.

راستي بنده كارشناس ارشدم و سالها از كنكور دورم .
.......هم مدرس يكي از دانشگهاي نظاميه و دوره هاي دافوس رو تدريس مي كنه و مي دونم كه چه رشته هايي رو با كنكور مي گيرن و چه رشته هايي بدون كنكور. : :oops: icon_cool icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بيينم مي شه من يك مقاله از شما بخوانم و باحال نباشه. من يك سئوال از شما دوستان عزیز دارم. من تمامی شرایط این رشته ها را دارم و به رشته مهندسی سیستم و خلبانی نظامی علاقه شدیدی دارم و از روحیه نظامی خوبی بهره می برم اما متاسفانه مشکلی که دارم سره قدم است قده من 162 سانت است. ایا می توانم در یکی از این رشته ها قبول شوم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا حماد دستت درد نکنه . فقط چند تا سوال داشتم که اگه جواب بدی ممنون میشم : 1 - برای خلبانی هواپیمای مسافربری نیازی به دادن کنکور هست یا نه ؟ 2 - وزن متعارف چند کیلو هستش حدودا ( آخه من یه کم ... )؟ لطفا هم برای هواپیمای نظامی و هم غیر نظامی بگین . 3 - از لحاظ چشم چجوریه ( عینک دارها هم میتونند خلبانی کنند ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.