kingraptor

هواگرد شناسایی استراتژیک SR-71/SR-72 پرنده سیاه ( Blackbird)

Recommended Posts

تصویر

در اوایل دهه شصت میلادی، یعنی همان زمانی که کارائی ضعیف هواپیمای U-2 بر همگان آشکار گردید، ایالات متحده آمریکا تصمیم به جایگزین سازی هواپیمایی کاراتر، قدرتمند تر و با قابلیت های بالاتر به جای هواپیمای U-2 گرفت. نتیجه تمام تحقیقات و بازنگری ها، هواپیمایی موسوم به SR-71 و در حقیقت همان پرنده سیاه محصول شرکت لاکهید شد که به راستی در آن سال ها می توان آن را هواپیمایی «جلوتر از زمان» نامید. هواپیمای لاکهید مارتین اس آر-71 که لقب آن بلک برد یا پرنده سیاه است، ترسناک ترین و مخوف ترین هواپیمایی است که تا کنون به دست بشر ساخته شده است. این هواپیمای جاسوسی، یکی که از سریع ترین هواپیماهای در حال خدمت جهان نیز می باشد، در ابتدا از آن به نام یا کد YF-12A یاد می شد. این هواپیما از دو موتور پرات اند ویتنی J-58 توربوجت به قدرت حدود 14.740 کیلوگرم برای پرواز بهره می برد. این هواپیما محصول سال شصت و چهار میلادی و با طراحی سر مهندس شرکت لاکهید، یعنی کلی جانسون است. طول بال های آن به 17 متر و طول خود هواپیما به 32 متر می رسد. این هواپیما در صورت تسلیح کامل می تواند 77 تن وزن در هنگام برخاست خود از زمین داشته باشد که اندازه قابل توجهی است.حداکثر سرعت آن به 3,200 کیلومتر بر ساعت رسیده و سقف پروازی آن 80,000 پا یا 25 کیلومتر می باشد. حداکثر برد این هواپیما 4,800 کیلومتر است و بالهای آن تماماً از تیتانیوم مقاوم در برابر حرارت ساخته شده است. کلاً تعداد تولیدشده از هواپیمای بلک برد به حداکثر 35 فروند می رسد.

ضمناً خدمه این هواپیما از دو نفر تشکیل می شود. خلبانان برای پرواز در چنین هواپیمایی نباید از 25 سال کمتر و از 35 سال سن بیشتر داشته باشند. این هواپیما، نه تنها جایگزینی برای U-2، بلکه تحولی نوین در عصر خود به شمار می آمد، چرا که مهندسی و طراحی پیشرفته آن موجب شده بود کشورهای دیگر تا مدت ها متحیر و شگفت زده بمانند. این هواپیما، برای اولین بار از موتورهایی ملقب به «توربو-رم جت» استفاده می کرد که پیشرانه ای مرکب از دو موتور توربوجت و رم جت بود؛ دلیل استفاده از این موتورها چنین بود که به علت اینکه این هواپیما می بایست در سرعت بالایی، در حدود 4 برابر سرعت صوت به عملیات و یا کروز و گشت زنی بپردازد، باید به همین دلیل چون موتورهای توربوجت به کار رفته در جنگنده های معمولی توانایی کارکرد در سرعت های بالا را نداشتند، موتورهایی از نوع رم جت باید به کار می رفتند.

اما اشکال کار در اینجا بود که موتورهای رم جت برای روشن شدن و عمل نمودن، به سرعت های بالای 1 ماخ احتیاج داشت و طبیعتاً در صورت به کاربردن چنین موتوری، این هواپیما می بایست از هواپیمایی مادر برای رسیدن به چنین سرعت هایی بهره می برد و برای فرود نیز مشکلاتی در سر راه بود و در حقیقت، هدف از ساختن این هواپیما، هواپیمایی مستقل از هر منبع و قابل عملیات در هر سرعتی بود. در نتیجه، از این جا بود که کارشناسان به فکر یافتن راه چاره برای این مشکل افتادند که تنیجه همان ابداع موتور «توربو رمجت» بود. در نتیجه ی فکر به وجود آوردن چنین پیشرانه پیچیده ای، این مسولیت سنگین به شرکت با سابقه پرات اند ویتنی واگذار شد که سرانجام اولین موتور توربو رمجت جهان با کد J-58 که این موتور در حقیقت همان هسته مرکزی کل پیشرانه ی به کار رفته است، وارد عرصه خدمت گردید.

در موتورهای توربو رمجت، در حقیقت موتوری توربوجت در داخل محفظه ای لوله ای شکل که همان ساختار اصلی موتور رمجت باشد، جای گذاری می شد. طرز کار آن نیز بدین گونه بود که درچه هایی در داخل محفظه ی موتور قرار داشتند که جریان عبوری هوا را از حالت های: 1- گذر از داخل هسته موتور یا همان موتور توربوجت یا 2- گذر از کنار هسته موتور کنترل می کردند. در سرعت های پایین، این دریچه ها بسته شده و جریان هوا ناچار از داخل موتور توربوجت عبور کرده در نتیجه هواپیما قادر به سرعت گیری و تولید نیرو برای برخاست و رسیدن به ارتفاع و سرعت مناسب می شد، تا زمانی که شرایط لازم برای روشن شدن موتور رمجت فراهم شود.

پس از بدست آوردن شرایط مناسب، درچه ها باز شده و هوا از کنار موتور توربو جت عبور کرده و به دلیل به وجود آمدن پدیده رم افکت در سرعت های بالا، هوا متراکم شده و به انتهای موتور یا در حقیقت همان قسمت پس سوز هدایت می شد. قسمت انتهای موتور در سرعت های پایین نقش پس سوز و در سرعت های بالا نقش محفظه احتراق موتور رمجت را ایفا می کرد. در این قسمت، هوای متراکم منفجر شده و دقیقاً همانند یک موتور رمجت در سرعت های بالا تولید نیرو می کرد، و همین ابداع، باعث شد که هواپیمای SR-71 به هواپیمایی با «سیستم پس سوز قابل عمکرد مداوم» تبدیل شود، یعنی درست بر خلاف هواپیماهای دیگر که در صورت استفاده از پس سوز، نمی بایست مدت زمان آن از پنج دقیقه تجاوز نماید، زیرا در غیر این صورت خروجی موتور ذوب شده و موتور از کار کردن باز می ایستاد.

البته برای ایجاد ویژگی استفاده از پس سوز تمام وقت، تدابیر ویژه ای برای خنک سازی لحظه به لحظه ی موتور اندیشیده شده بود. در این جا لازم است به نکته توجه شود که ابتکار زیادی نیز در ورودی های موتور این هواپیما به کار رفته بود. اگر به ورودی های موتور این هواپیما بنگریم، شیئی مخروطی شکل را مشاهده می کنیم که در حقیقت همین قطعه است که موتور را از حالت توربوجت به رمجت و بالعکس تبدیل و مقدار جریان ورودی به موتور را کنترل می کند و اولین سیستم ورودی متحرک در جهان است که در حالت برخاست جلو آمده و در سرعت های بالا عقب می رود و بدین صورت امواج ضربه ای ناشی از حرکت با سرعت بالا را نیز کنترل کرده و هوای ساب سونیک یا زیر سرعت صوت را اگر چه خود هواپیما با سرعت بالاتر از سرعت صوت پرواز کند، وارد موتور می نماید.در سیستم این موتور، به دلیل حرارت بسیار زیاد، سوخت عادی مصرفی در موتورهای جت معمولی قابل استفاده نیست، به همین دلیل از سوختی ویژه با نام JP-7 استفاده می کنند که با استفاده از روش های مخصوص شیمیکال محترق گشته و قابل استفاده می گردد.

هواپیمای SR-71 به مدت بیش از سی سال با بالاترین سرعت به میزان 3.724 کیلومتر برساعت، رکورددار سرعت در تمامی جهان بود. این هواپیما، هم اکنون تنها برای کاربرد های تحقیقاتی در مورد لایه های فوقانی جو توسط سازمان هوا فضایی ناسا مورد استفاده قرار می گیرد و در حقیقت از سوی نیروی هوایی ایالات متحده، هواپیمایی بازنشسته محسوب می شود، اگرچه تاکنون، با فناوری پیشرفته ی به کار رفته در آن، رقیبی در خور رقابت با بلک برد یافت نشده است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از مطلب شما هواپیمای فوق العاده ای بود البته بزرگترین مشکلش همان مسئله نشت سوخت در حالت سکون روی زمین بود و راهی هم برایش پیدا نشد زیرا ماده ای که در در حرارت 426 درجه ذوب نشود و به درد آب بندی بخورد پیدا نشد به همین دلیل اپتدا این جت از زمین بلند میشد و بعد که به دلیل گرما صفحات بدنه چفت و آب بندی میشد اقدام به سوخت گیری هوایی میکردند icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب جالبي بود/ دستت درد نكنه / راستي اين هواپيماهاي جاسوسي ؛ توانايي حمل بمب و بمباران كردن رو دارند يا صرفا جهت جاسوسي استفاده مي شود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپیمای SR-71 فقط توانایی شناسایی مواضع دشمن را داشت اما چند طرح سری در ارتش آمریکا تا حدودی پیگیری شد که از این هواپیما مشتق شده بودند مثلا جنگنده ای که با سرعت 3 ماخ به شکار جتها و بمب افکنهای مافوق صوت روسی یا جنگنده ای برای بمباران هسته ای دشمن وجود داشت که همگی ناتمام ماندند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولين بار توسط مجله دانستني ها ( كلي سال پيش ) با اس آر آشنا شدم درآن مجله نوشته شده بود كه چند فروند موشك ضد هوايي به جهت دفاع در مقابل حمله احتمالي هواي دشمن با خودش حمل ميكند به غير از اين هيچ جاي ديگري از مسلح بودن اين هواپيما چيزي نخوندم . با توجه به سرعت و ارتفاع بيش از حد و احتمال مانور پذيري بسيار كم حتي اگر مسلح هم باشد چندان فرصت و ضرورت استفاده از موشك را ندارد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]لاکهید اس آر-۷۱[/b] ( Lockheed SR-71)، ملقب به [i]پرنده سیاه[/i] (Blackbird) یک هواپیمای پیشرفته شناسایی دوربرد است که نزدیک به ۵۰ سال پیش در [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%87_%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7"]ایالات متحده آمریکا[/url] ساخته شد و با بیشینه سرعتی بالای ۳ [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D8%AE"]ماخ[/url] همچنان رکورددار سریعترین هواپیمای سرنشین دار می‌باشد. این هواپیما بر پایه مدل آ-۱۲ و YF-۱۲A ساخته شد و طراحی آن مدیون [url="http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%B3_%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D9%86&action=edit&redlink=1&preload=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C&editintro=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3&summary=%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%DB%8C%DA%A9+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D9%86%D9%88+%D8%A7%D8%B2+%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82+%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1&nosummary=&prefix=&minor=&create=%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA+%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF"]کلارنس جانسون[/url] است. او به همراه تیم مهندسین، اس آر-۷۱ را به عنوان نسل بعدی [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C_%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B3%DB%8C"]هواپیمای جاسوسی[/url] [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%8C%D9%88-%DB%B2"]یو-۲[/url] ساختند. سرعت پرواز عادی این هواپیما ۳۳۸۰ کیلومتر در ساعت بوده و در سال [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%B1%DB%B9%DB%B6%DB%B2_%28%D9%85%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C%29"]۱۹۶۲[/url] وارد خدمت شد و مزیت این هواپیما این بود که سرعت بالایش آن را در برابر حملات موشکی ایمن می‌ساخت.
[b] طرح و مشخصات[/b]

مشکل اصلی در طراحی این هواپیما حرارت تولید شده در سرعتهای بالا بود، در نتیجه استفاده از مواد معمول در ساخت این هواپیما میسر نبود لذا در ساخت بدنه این هواپیما از [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85"]تیتانیوم[/url] وآلیاژهای تیتانیوم استفاده شد. روی بدنه تمام تیتانیوم این هواپیما با یک رنگ مخصوص جذب کننده [url="http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC_%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1&action=edit&redlink=1&preload=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C&editintro=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3&summary=%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%DB%8C%DA%A9+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D9%86%D9%88+%D8%A7%D8%B2+%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82+%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1&nosummary=&prefix=&minor=&create=%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA+%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF"]امواج راداری[/url] پوشانده شده که باعث ایجاد خصوصیت [url="http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2&action=edit&redlink=1&preload=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C&editintro=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3&summary=%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%DB%8C%DA%A9+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D9%86%D9%88+%D8%A7%D8%B2+%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82+%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1&nosummary=&prefix=&minor=&create=%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA+%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF"]رادارگریزی[/url] نسبی برای آن شود. مسئله جالب در مورد این هواپیما این است که در هنگام سکون روی زمین، از باکهای آن در بال، بنزین نشت می‌کرد و راه حلی نیز برای آن وجود نداشت.زیرا هیچ ماده‌ای که در حرارت۴۲۶ درجه ذوب نشود و برای آب بندی قطعات بال بکار رود یافت نشد.طول بدنهٔ هواپیما در سرعت 3 ماخ (3500 کیلومتر بر ساعت) بر اثر نیروی پیشرانهٔ قوی 32 سانتی متر افزایش پیدا می‌کند و هنگام فرود بر اثر انبساط و انقباض قسمت هایی از جایگاه سوخت سوراخ می‌شود به همین دلیل برای هر پرواز، حدود 35 ساعت کار بر روی هواپیما نیاز است.
[b] [/b]


[url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Cobrachen_sr71-1.jpg"][img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/Cobrachen_sr71-1.jpg/300px-Cobrachen_sr71-1.jpg[/img][/url]

[url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:Cobrachen_sr71-1.jpg"][img]http://bits.wikimedia.org/static-1.20wmf7/skins/common/images/magnify-clip-rtl.png[/img][/url]نمایی از ورودی هوای موتورهای پرقدرت بلک برد
برای دریافت هوای مورد نیاز موتورهای پرقدرت این هواپیما و همچنین تنظیم میزان ورود هوا طراحی خاصی برای ورودیهای موتور در نظر گرفته شد که شامل یک بخش مخروطی شکل است که بسته به شرایط پروازی به جلو و عقب حرکت می‌کند.
[b] بدنه[/b]

جهت مقابله با تغییرات انبساطی در حرارتهای بالا قطعات بدنه طوری ساخته شدند که روی زمین از هم کمی فاصله داشته باشند تا در پرواز و حرارتهای بالا قابلیت انبساط داشته باشند. همچنین به همین علت سوخت هواپیما روی باند نشت می‌کند لذا برای انجام ماموریتها یک پرواز کوتاه انجام داده و پس از سوختگیری هوایی به ماموریت اعزام می‌شود.
[b] رادار گریزی[/b]

گرچه ایده‌هایی در طراحی هواپیما برای کاهش بازتاب راداری اتخاذ شد اما در عمل این هواپیما قابلیت رادارگریزی ندارد به طوری که از فواصل طولانی حتی توسط رادارهای کنترل هوایی قابل ردگیری است. از طرفی حرارت بالای تولید شده آن را یک هدف بزرگ [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%88%D9%86_%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2"]مادون قرمز[/url] می‌سازد. با این حال خصوصیت اصلی که آن را دربرابر تمام حملات موشکی طی ۳۵ سال خدمتش ایمن ساخت سرعت بالای آن بود. به طوری که در طی مدت خدمتش بیش از چهار هزار تلاش برای رهگیری آن شکست خورد و از ۳۲ فروند تولید شده آن هیچکدام توسط دشمن سرنگون نشدند
[b] سوخت[/b]

این هواپیما از یک نوع بنزین هواپیما به نام JP-۷ استفاده می‌کند. این سوخت دارای درجه شعله وری بالا (۶۰ درجه سانتیگراد) است و همچنین به عنوان خنک کننده بدنه و مایع هیدرولیک موتور این هواپیما به کار می‌رود.
[b] پیشرانه[/b]

این هواپیما توسط دو موتور [url="http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D9%86%D8%AF_%D9%88%DB%8C%D8%AA%D9%86%DB%8C"]پرات اند ویتنی[/url] J۵۸ هر یک به قدرت ۳۲۵۰۰ پاند تجهیز شده است. این موتورهای برای عملکرد بلند مدت با [url="http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D9%BE%D8%B3%E2%80%8C%D8%B3%D9%88%D8%B2&action=edit&redlink=1&preload=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C&editintro=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3&summary=%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%DB%8C%DA%A9+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D9%86%D9%88+%D8%A7%D8%B2+%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82+%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1&nosummary=&prefix=&minor=&create=%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA+%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF"]پس‌سوز[/url] در سرعتهای بالا طراحی شده است که تنها مشابه آن را در جت مسافربری کنکورد می‌توان یافت. این موتور در سرعتهای پایین همانند یک موتور جت معمولی عمل می‌کند و در سرعتهای بالا به صورت یک [url="http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%B1%D9%85_%D8%AC%D8%AB&action=edit&redlink=1&preload=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C&editintro=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3&summary=%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%DB%8C%DA%A9+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D9%86%D9%88+%D8%A7%D8%B2+%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82+%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1&nosummary=&prefix=&minor=&create=%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA+%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF"]رم جث[/url] عملکرد دارد. در واقع یک موتور جت که داخل یک رم‌جت کارگذاشته شده است.[

رادار نصب شده روی جنگنده همان رادار an/apq 81 با برد 120 ناتیکال مایل با توانایی تعقیب در حین جستجو است این رادار روی جنگنده میسیلر نصب بود
این رادار توانایی درگیری با 6 هدف در آن واحد را داشت منتها بری نصب روی جنگنده s 71 و همخانی ان با برد موشک های ایگل با تقویت برد رادار برد این رادار را به 300 کیلومتر رساندند موشک ایگل قادر به حمل سرجنگی متعارف ویا هسته ای بود. شرکت وستینگهاوس تکمیل کنند وتوسعه دهنده این رادار بود
این رادار اولین رادار با توانایی تعقیب حین جستوجو بود راداری کاملا داپلر
رادار اف 14 به نوعی پسرخوانده این رادار بود
علاوه براین و رادارهایی که در بالا گفتم یک رادار در عقب جنگنده برای نگاه پشت سر روی جنگنده نصب کرده بودند

کابین :

این قسمت یکی از پیچیده ترین و شگفت انگیز ترین قسمت های این جنگنده ی زیبا است
این کابین پایه و اساس کابین هواپیماهای شاتل بود به عبارتی کابین شاتل یک کابین کاملا پیشرفته و به روز شده از این کابین است به صورتی که کابین اس ار پایه ای بود برای کابین شاتل
کابین اس ار بر دونوع است مدل دو سرنشینه اموزشی و مدل دو سرنشینه جنگی (فابریک)
درعکس زیر مراحل ساخت مدل اموزشی را می بینید به شکل کابین توجه کنید
[url="http://www.aerocenter.ir/upload/viewer.php?file=04971169540108061625.jpg"][img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/04971169540108061625_thumb.jpg[/img][/url]

در مدل جنگنده اوضاع کاملا با مدل اموزش فرق دارد از این جا به بعد تمام توضیحات مربوط به کابین مدل فابریک داده خواهد شد.
باید گفت کابین این جنگنده هیچ دیدی به خارج ندارد ولی شاید سوال شود
که پس اون پنجره ها روی بدنه مال چیه ؟ جواب این است اون پنجره های روی بدنه لنز های دوربین های یک پارچه هستند که در کنار هم قرار گرفته اندکه از بیرون شکل پنچره دیده می شوند این دوربین های اطراف کابین را کاملا
اشغال کرده اند برای همین خلبان برای دیدن اطراف هواپیما به مانیتور هایی که یک پارچه با این دوربین ها هستند نگاه می کند وضوح تصویر این دوربین ها کاملا با چشم خلبان هماهنگ است به صورتی که اصلا خلبان تصور نمی کند که داخل کابینی است که فضای بسته ای دارد(خلبانها می دونن چی می گم کابین اف 4 ادمو خفه می کنه
چه برسه به کابین با فضای بسته )کابین کاملا تحت فشار است به صورتی که خلبان به صورت کامل می تواند ماسک خود را بردارد مگر در ارتفاعات بالا که خلبان مجبور است ماست بزند درستش خلبانان هست.
کابین بسیار جادار با طبخ غذای گرم برای خلبانان است برای دستشویی هم لباس خلبانان طوری طراحی شده که بتوانند دستشویی بزرگ یا کوچک خود را داخل لباس انجام دهداین جنگنده توانایی تولید اکسیژن برای خلبانان
را دارد خلبانان قبل از سوار شدن باید برای مدت زمانی داخل محیطی سر شار از اکسیژن قرار گیرند]

- سیستم جنگ الکترونیک

سیستم گریز این جنگنده با استفاده از سرعت بالا و ارتفاع بسیار بالا بود یعنی به این موضوع تکیه داشت ولی باید گفت این جنگنده به نحوه چشم گیری از سیستم های جنگ الکترونیگ و غلاف های ecm .eccm و حتی ecccm بهره می برد
یکی از عمده مشکلات غلاف های الکترونیک این است در ان واحد تنها می توانند یک سیگنال را شنود کنند و همرمان پاسخ دهند البته غلاف هایی هم هستند به چند سیگنال هم زمان پاسخ می دهند ولی عمده مشکلات ان گرم شده بیش از حد غلاف در صورت استفاده از ان در زمان تعیین شده است به همین علت این جنگنده دارای چند غلاف برای پوشش انواع سیگنال های رادار های چند فرکانسه است این رادار ها دو سیگنال هم زمان برای کشف هدف ارسال می کنند ولی به زودی این طرح لو رفت و رادار ها طوری طراحی شدند که به جای دریافت سیگنال خود سیگنال منتشر شده از غلاف ها را دریافت کنند وبه این وسیله جنگنده را کشف کنند این سیستم ecm بود
می رسیم به eccm
برای سیستم ضدضد عمل الکترونیک به این صورت عمل می کرد که این جنگنده در تمام موارد ضد الکترونیک مقاوم است به صورت که تمام موشک های شلیک شده هوا به هوا در مقابل فلر ویا چف مقاوم هستند به صورتی که احتمال قرار جنگنده دشمن صفر بود البته اون موقع
برای موشک های بالستیک پرتابی از جنگنده هم رادار هوا به زمین جنگنده طوری طراحی شده بود که در مقابل
پدافند ها که در سیستم موشک ها اختلال ایجاد می کردند مقاوم بود به صورتی که اگر موشک منحرف می شد
رادار دوباره موشک را به مسیرهدف برمی گرداند
می رسیم به سیستم ecccm
یعنی عمل ضد ضد ضد اکترونیک
رادار یک سیگنال می فرسته برای جنگنده ؛ جنگنده سیستم ecmرو روشن می کنه و رادار رو دچار اختلال می کنه
در اینجا رادار با استفاده از سیستم تاخیر فازی ویا ارسال چند سیگنال دوباره جنگنده رو کشف می کنه در اینجا
به عمل کرد رادار می گویند eccm
در مرحله اخر جنگنده از اخرین حربه خودش استفاده می کنه و با ایجاد مجدد نویز در چند باید فرکانسی رادار را کاملا مختل می کند که بهش می کن ecccm
یعنی عمل ضد ضد ضد الکترونیک
این سیستم رو این جنگنده نصب بود البته در رادار های جدید همین سیستم ecccmخودش باعث رهگیری جنگنده می شه یعنی رادار های برای مقابل با این ساختن ولی موضوعی باید بگم همین هست که شما با این لفظ اخر یعنی ecccm کمتر اشنا هستید
البته جنگنده s 71 به موشک ضد رادار هم مجهز بود ولی هرگز در هیچ جنگی استفاده رسمی ازش نکرد

- تسلیحات

موشک های هوا به هوا
xaam-n-10 Eagle موشک ایگل( مجهز به سر جنگی هسته ای یک کیلو تنی )( تعداد 6 عدد)
موشک aim -47 فالکون( مجهز به سر جنگی هسته ای 25/ کیلو تنی یا کلاهک انفجاری متعارف 100 پوندی)(تعداد 18 عدد)(قابل پرتاب در سرعت 3.2 ماخ )
موشک ضد رادار
agm 76( سرجنگی 250 پوندی یا 110 کیلوگرمی یا همان مارک 81)
( تعداد مشخص نیست)
موشک های ضد ماهواره با کلاهک های اتمی ( نام و توان موشک ها هرگز فاش نشد قابل پرتاب از ارتفاع 120000 پایی )(تعداد 2 عدد)
موشک هوا به زمین
موشک های بالستیک هوا پرتاب مجهز به کلاهک هسته ای نفوذی( نام و توان موشک ها هرگز فاش نشد ) قابل پرتاب از ارتفاع 80000 پایی( تعداد 6 عدد)

زیباترین رکورد ها


حداکثر سقف پرواز 120000 پا
حداکثر سرعت 8/5 ماخ
حداکثر برد رادار 120 ناتیکال
زیبایی طراحی عالی
این رکورد ها تا ورود بمب افکن بی 2 و یا جنگنده s 72 هرگز شکسته نشد .ولی با ورود جنگنده دیناسور و یا s 72 شکسته شد
با این اعداد و ارقام به نظر شما واقعا میگ 25 یا میگ 31 حریفی برای s 71 بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

[img]http://www.visitingdc.com/images/sr-71-picture.jpg[/img]
[img]http://www.globalaircraft.org/photos/planephotos/sr-71_1.jpg[/img]

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Sr71_1.jpg[/img]


[img]http://www.dfrc.nasa.gov/gallery/photo/SR-71/Small/EC91-056FR16.jpg[/img]
[img]http://www.voodoo-world.cz/sr71/pic/bb13.jpg[/img]
[img]http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/1/9/9/1700991.jpg[/img]
منابع:AEROCENTER-WIKIPEDIA

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='ilusmc' timestamp='1344070401' post='263291']

زیباترین رکورد ها


حداکثر سقف پرواز 120000 پا
حداکثر سرعت 8/5 ماخ
حداکثر برد رادار 120 ناتیکال
زیبایی طراحی عالی

[/quote]

آدم خوبه از چندجا که کپی می کنه ببینش منبع درسته یا نه ! خودت اول گفتی +3 ماخ سرعتشه بعد گفتی که رکورد 8 و نیم ماخ سرعت؟!

این مطلب رو در فیس بوک دیدم ، تازگی ها داره ازش به عنوان اینکه آره ایرانیا خیلی عقبند و .......... استفاده میشه تا مردم رو .......... خودتون می دونید

بهتره تاپیک از رو فیسبوک و این سایت های 100 من یه غاز ننویسید ...........

محض اطلاع این جت به عنوان رقیب فاکسبت ساخته شد ولی فاکسبت از نظر من 4 سر و گردن تو داگفایت از این بهتره ^_^ با این ابعاد مثل پشه پخش زمین میشه ......... :o
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منابع از AEROCENTER وWIKIPEDIA هست (حالا اگه این دو تا سایت به نظر شما 100 من یه غاز هستند که هیچی) و از جای دیگه ای به عنوان منبع استفاده نشده.ومن ازخودم کلمه ای اضافه نکردم.
دوما من قصدی نداشتم که بگم ایرانیا عقبند یا جلو .
سوما نقش این هواپیما هواپیمای شناسایی استراتژیک تعریف شده و بمب افکن با موشکهای تاکتیکی اتمی وربطی به داگفایت نداره.
چهارما سال 1998 طبق گفته ویکیپدیا از خدمت بازنشسته شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5][color=#ff0000]................... تحقیر و توهین به دیگران مجاز نیست، لطفا تکرار نشود.[/color][/size]
[size=5][color=#ff0000]MOHAMMAD[/color][/size]

دوما این هواپیما ابتدا به عنوان یک جنگنده ساخته شد بعد که بقول معروف دیدن 2 زار نمی ارزه برای این کار شد ، یک جنگنده شناسایی .................
سوما حالا بازنشسته شد که شد این وسط حرف ما چرا جفت پا اومد وسط؟
چهارما ویکی امار مطمئنی نداره ، بیشتر به کار تاریخ میاد تا این چیزا ...........

[img]http://forum.zobdeh.ir/images/smilies/15.gif[/img]
  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#0000ff]دوست عزیز لطفا منابعتون رو با لینک کامل ذکر کنید و الا منتقل نمیشه، ضمنا قبل از زدن تاپیک تحقیق کنید که مشابه اون وجود نداشته باشه و در این صورت در ادامه همون بنویسید.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='hamedof' timestamp='1344073886' post='263304']
[size=5][color=#ff0000]................... تحقیر و توهین به دیگران مجاز نیست، لطفا تکرار نشود.[/color][/size]
[size=5][color=#ff0000]MOHAMMAD[/color][/size]

دوما این هواپیما ابتدا به عنوان یک جنگنده ساخته شد بعد که بقول معروف دیدن 2 زار نمی ارزه برای این کار شد ، یک جنگنده شناسایی .................
سوما حالا بازنشسته شد که شد این وسط حرف ما چرا جفت پا اومد وسط؟
چهارما ویکی امار مطمئنی نداره ، بیشتر به کار تاریخ میاد تا این چیزا ...........

[img]http://forum.zobdeh.ir/images/smilies/15.gif[/img]
[/quote] اولا اگه به من توهین کردی خودتی.دوما خوبه که اکثر مقالات انجمن از ویکی نقل قول میشه .شما اگه منبع بهتری سراغ دارید بگویید ما هم استفاده کنیم.سوما منبع حرف شما ازاینکه ازاول برای جنگنده بودن طراحی شد چیه؟
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولا تو این سایت توهین فحش و غیره نیست ، حمله اطلاعاتی به طرف مقابله ..........
دوما قسمت Development ویکی رو بخونید و ترجمه کنید ، این جت بر اساس یک طرح دیگری ساخته شده که اون خودش یک رهگیر بود و سپس با تغییراتی هواپیمای شناسایی شد .......
در ضمن وقتی منبعی اینقدر پرت باشه که بنویسه 8 و نیم ماخ سرعت اصولا خود به خود از اعتبار منبع کم میشه تا اعتبارش برای برخی افراد صفر بشه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.