arshya4171

غوص وصعود زيردريايي

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]تصویر[/align]
غوص وصعود زيردريايي:
زیر دریایی در طول حرکت بر روی آب مثل یک کشتی عادی میمونه، یعنی چگالی اون کمتر از 1 هست که میتونه روی آب بمونه.
در زیر دریایی قسمتهایی وجود داره که کپسول تعادل گفته میشن(البته کپسول کوچکی نیستند، میتونن چند کمپارتمان* بزرگ از زیردریایی رو تشکیل بدهند)
زمانی که زیر دریایی قصد حرکت در زیر آب به طور عادی داره این کپسول ها تا حدی از آب دریا پر میشن که چگالی زیر دریایی به 1 برسه. در این حالت عمق زیر دریایی در اختیار حرکت خودشه. یعنی اگر ثابت باشه نه بالا میره و نه پایین.
حالا اگر بخواد عادی عمق خودش رو افزایش بده، در حالی که به جلو میره سر خودشو پایین میکنه.
و اگر بخواد عمق خودش رو کاهش بده و بیاد بالاتر همینطور که به جلو حرکت میکنه سر خودش رو بالا میاره.
حالا اگر زمانی زیر دریایی بخواد به طور ایستا از روی آب بره پایین میزان آب درون کپسول طوری زیاد میشه که نسبت پگالی از 1 بیشتر بشه. هرچه هم که بیشتر بشه زیردریایی سریعتر پایین میره.
و اگر هم بخواد از پایین بیاد بالا به شکل برعکس همین قضیه.
از دید دیگر طبق قانون ارشميدس بر هر جسم غوطه ور در داخل سيال نيرويي از طرف سيال معادل وزن حجم سيال جابجا شده وارد مي شود که به آن نيروي بويانسي گفته مي شود.
هنگامي که زيردريايي در سطح آب قرار دارد نيروي بويانسي آن بيش از نيروي وزن آن مي باشد به همين دليل بر سطح آب غوطه ور است. در زيردريايي مخازني وجود دارد به نام main ballast هنگامي که اين مخازن خالي هستند نيروي بويانسي وراد بر زيردريايي بيش از نيروي وزن است و زيردريايي بر روي آب شناور است. با آبگيري اين مخازن زيردريايي به شرايط خنثي رسيده در اين حالت نيروي بويانسي با وزن برابر مي شود.
پس از اين مرحله زيردريايي مي تواند به دو صورت غوص نمايد.
1- غوص استاتيک
در اين حالت زيردريايي با آبگيري مخازن ديگري به نام مخازن متغيير variable tank وزن خود را بيشتر از نيروي بويانسي کرده و شروع به غوص مي نمايد. نکته حائز اهميت در اين غوص عدم کنترل دقيق سرعت غوص و عمق مي باشد به همين دليل از آن کمتر استفاده مي شود.
2- غوص ديناميک
در اين حالت هنگامي که زيردريايي به حالت خنثي رسيد چون عملا مانند يک بالن در سيال غوطه ور است با روشن کردن پروانه و با استفاده از سطوح کنترل غوص و صعود مي کند.
در حالت کلی و عملیاتی زیردریایی ها برای بالا یا پایین رفتن از ترکیب هر دو روش استفاده میکنن.
یعنی در حالی که رو به جلو حرکت میکنه و سرش رو هم پایین میکنه که بره پایین. چگالی خودش رو هم افزایش میده که راحت تر بره پایین و نخواد سرش زاویه خودش رو زیاد تغییر بده.
در مورد صعود نیز بستگی به شرایط دارد در شرایط عادی در غوص دینامیک با اسیتفاده از سطوح کنترل غوص میکند و در غوص استاتیک با استفاده از تخلیه مخازن اما در شرایط اظطراری زیردریایی با استفاده از تخلیه آب کلیه مخازن و حتی تخلیه مخازن سوخت با کمک سطوح کنترل صعود می نماید

کمپارتمان:
کشتی ها و زیر دریایی ها به شکل یک بطری در بسته کامل نیستند و اطاق بندی شدند و کاملاً هم این اطاق ها از هم جدا شدند به این شکل که اگر یک قسمت آسیب ببینه و آب وارد اون بشه با بستن درهای اون قسمت از خطر ورود آب به قسمتهای دیگه کاملاً جلوگیری میشه و شناور از خطر غرق نجات پیدا میکنه.

منبع: بروبچ سنترال كلاب

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب مفیدی بود! این زیر دریایی تو عکس انگار یکی دنبالش گذاشته که عینهو نهنگ داره از آب بیرون میپره!!! peace_sign

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام اينم بحث علمي متاسفانه كسي در بحث علمي شركت نميكنه و اكثرا در بحث هاي استراتژيكي شركت ميكنن peace_sign

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فقط كافيه يه مطلب از جنگ روسيه گرجستان يا درگيري ايران آمريكا بنويسي! همه شركت مي‌كنند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اجسامی شبیه به زیر دریای ( منظورم شکل کلی ) وقتی زیر آب باشن به چپ یا راست میغلتن روشی که برای طراحی زیر دریایی برای جلوگیری از این غلتیدین استفاده میشه را میدونید ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
براي اينكار مخازن (كپسولهاي )هوا رو طوري طراحي و جاگذاري ميكنند كه تعادل شناور در آب حفظ بشه ...اگه مايل بوديد ميتونم منبع براي مطالعه دقيق تر خدمتتون معرفي كنم peace_sign شرمنده يكدفعه پريديم وسط بحث :rose:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه مطلب مفیدی دارید ، چرا میپرسی برادر . ما اینجاییم تا به معلومات خودمون اضافه کنیم .

حتماً باید کسی از شما خواهش کنه ؟ peace_sign

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

براي اينكار مخازن (كپسولهاي )هوا رو طوري طراحي و جاگذاري ميكنند كه تعادل شناور در آب حفظ بشه ...اگه مايل بوديد ميتونم منبع براي مطالعه دقيق تر خدمتتون معرفي كنم
peace_sign شرمنده يكدفعه پريديم وسط بحث :rose:


منتظر ياريتان هستيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بچه‌ها اين فايل فلش رو دانلود كنيد و ببينيد:
http://gallery.military.ir/albums/userpics/bouancy.zip
فكر مي‌كنم زيردريايي طوري طراحي ميشه كه قسمت سنگين تو كف بدنه باشه تا زيردريايي غلط نخوره.
نظرتون در مورد اين چيه؟ peace_sign
تصویر
arshya4171 جان به خاطر تاپيكت تشكر ميكنم اميدوارم به يه نتيجه‌اي برسيم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فایل زیبایی بود و دستت درد نکنه . ولی در مورد غلط نخوردن زیردریایی نبود ! مسئله علت غلط نخوردن زیردریایی در همین تاپیک باید حل شود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فایل زیبایی بود و دستت درد نکنه . ولی در مورد غلط نخوردن زیردریایی نبود ! مسئله علت غلط نخوردن زیردریایی در همین تاپیک باید حل شود .

فايل مربوط به غوص و صعود زيردريايي بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بچه‌ها اين فايل فلش رو دانلود كنيد و ببينيد:
http://gallery.military.ir/albums/userpics/bouancy.zip
فكر مي‌كنم زيردريايي طوري طراحي ميشه كه قسمت سنگين تو كف بدنه باشه تا زيردريايي غلط نخوره.
نظرتون در مورد اين چيه؟ peace_sign
تصویر
arshya4171 جان به خاطر تاپيكت تشكر ميكنم اميدوارم به يه نتيجه‌اي برسيم.


خيلي جالب بود دستت درد نكنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه اون فايل رو ببينيد متوجه جاگذاري مخازن ( به انگليسي ميشه Ballast tank ) میشید که باعث حفظ تعادل زیردریایی میشه.
ولی در مورد غلت نخوردن فکر می‌کنم قسمت تحتانی زیردریایی سنگین‌تر از بقیه‌ی قسمت‌هاست.
قسمت تحتانی باید خیلی مستحکم باشه. موقعی که زیردریایی برای تعمیرات به حوضچه میره روی قسمت تحتانی تکیه میکنه بنابراین این قسمت باید بتونه وزن زیردریایی رو تحمل کنه. پس این قسمت از بدنه باید مستحکم‌تر و در نتیجه ضخیم‌تر باشه که این میتونه عاملی برای سنگین‌تر بودن قسمت تحتانی بشه.
البته مستحکم بودن نمیتونه دلیل سنگین‌تر بودن باشه ولی فکر می‌کنم اینجوریه.
در ضمن قسمت‌های فرماندهی یا سایر فضاهای خالی اینچنینی تو قسمت فوقانی‌اند که اینم میتونه یه عامل دیگه باشه.
این عکس رو ببینید:
تصویر
دقت کنید تو قسمت تحتانی یه جرم اضافی دیده میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من سیالات نخوندم واسه همین از دوستانی که مکانیک سیالات خوندن دعوت می شه دراین بحث شرکت کنند چون تخصص اونها است. درباره تعادل دوتا بحثه تعادل استاتیک و دینامیک. اینکه یه زیردریایی تعادلش رو چه جوری حفظ کنه دقیقا مثه هواپیما می مونه چونکه جفتشون در سیال اطرافشون شناورهستند. حالا مشکل شد دو تا چون بایدیکی که متخصص آیرودینامیک هست بیاد ومسئله رو حل کنه. البته مسئله غلت رو توی هواپیما با سکان عمودی حل کرده اندو شاید این مسئله در زیردریایی توسط این برجک بزرگش حل بشه(البته شاید) الکتریشن جان من فکر کنم که این سازه هستش که وزن زیردریایی رو تحمل می کنه نه کف اون.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.