hosseingmn

اهرم های ایران در جنگ احتمالی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام
از دوستان عزیز دعوت می کنم که در این تاپیک پیرامون اهرم های مهم ایران مخصوصا اهرم انرژی در جنگ احتمالی صحبت بفرمائید.



لطفا نظرات دوستان بر مبنای واقعیات باشد و از ذکر مطالبی که غیر قابل استناد و اثبات است خودداری کنید.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
براي بررسي اين موضوع، بهتره اول دشمنان احتمالي رو دسته‌بندي كنيم و پس از صف‌آرايي فرضي، سراغ اهرم‌هاي در دست بريم. اگه نخوايم بحث رو جزء به جزء پيش ببريم، توفيقي حاصل نمي‌شه. پس حسين جان. چون تاپيك با مديريت شما ايجاد شده، بهتره اول اين دشمنان شناسايي بفرمايي و بعد خرد خرد بحث رو شروع كنيم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حتما البته باید در این دسته بندی دیگر آن نگاه سیاه و سفید قدیمی را کنار بگذاریم. در گذشته همیشه اینگونه صحبت می شد که هر کس که در کنار ما نیست پس بر علیه ماست در صورتی که طبق طبقه بندیه بهتری می توان کشورهای مختلف را بر اساس رابطه منافع ملی آن ها با منافع ملی خودمان به : دوست، شریک، رقیب، حریف و در نهایت دشمن طبقه بندی کرد. اگر کمی شاخ و برگ اضافه را کنار بنزیم می بینیم که با دشمن منطقه ای به نام اسرائیل و دشمن فرا منطقه ای به نام ایالات متحده امریکا رو به رو هستیم که هر از گاهی مورد تهدیدهای آن ها واقع می شویم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بحث بسیار جالبی است . peace_sign البته فقط یک اشکال بزرگ در این عرصه وجود داره و اون هم نبود اطلاعات کافی در مورد ارتش و سپاه ایران هست . برای مثال ما از میزان جنگنده های ایران اطلاعی نداریم . و در کل از نیروی هوایی ایران اطلاعات کافی نداریم . :rose: ولی باید به یک امر در این زمینه اشاره کرد که اهرم های اصلی ایران در این زمینه نیروی موشکیش هست . به نظر من چه موشک های ساحل به دریا و دریا به دریا و چه موشک های زمین به زمین یکی از قوی ترین و بهترین برگ های برنده ایران در جنگ احتمالی با اسرائیل و یا آمریکا خواهد بود . ما فقط در مورد 2 نیرو صحبت می کنیم نه 3 نیرو در صورتیکه ایران 3 قوای نظامی داره که شامل هستند از نیروی زمینی ، دریایی و هوایی . احتمالا نیروی زمینی آنچنان در این جنگ حضور نخواهد داشت چراکه دشمنان ما فرامنطقه ای خواهند بود و می شه گفت ما فقط با نیروی هوایی و دریایی کار داریم . نیروی هوایی که ذکر شد که اطلاعات کافی در مورد تعداد نوع جنگنده ها نیست ولی در زمینه نیروی دریایی هم باز نمی توان اطمینان 100 درصد داد . ولی خارج از این بحث ها یکی از ابزار های محکمی که آمریکا در دست داره " جنگ الکترونیک " هست . در این زمینه آمریکا یکی از قدرتمند ترین کشور ها است و می تونه به صورت وسیع و سنگین در سیستم ها و سامانه های ضد هوایی ما اخلال ایجاد کنه و هم می تونه بر روی رادار های جنگنده هایی مثل میگ-29 اخلا ایجاد کنه . و همچنین جنگنده ها و بمب افکن ای پنهانکاری مثل بی-2 و اف-22 و اف-18 گرولر . ولی ما صد درصد نیاز به یک جنگنده رهگیر بسیار قدرتمند برای مقابله با این تهدیدات داریم . برگ های برنده اصلی ایران در این زمینه سامانه های دفاعی اس-300 و اس-200 هستند و همچنین تور ام 1 البته از لحاظ دفاعی . برگ های برنده دیگر ایران موقعیت جغرافیایی و دارا بودن به سلاح های ضد کشتی بسیار قدرتمند مثل رعد ، نور و حوت هستند . و مهمتر از همه موشک های زمین به زمین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یعنی شهاب 3 که یکی از قدرتمند ترین سلاح های بازدارنده ایران در این عرصه هست .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
karkas جان ضمن موافق بودن با تو اينو هم بدونيد كشور هاي كه براي ما خط ونشان ميكشن عملا نمي تونن وارد جنگ بشن اسراييل كه از نظر نظامي نمي تونه با ما وارد جنگ بشه چون در صورت جنگ از جانب حزب الله و سوريه مورد حمله قرار ميگيره امريكا هم اگه وارد جنگ بشه ايران ميتونه با بستن تنگه هرمز كه 60 درصد انرژي جهان از اون رد ميشه تمام دنيا رو براي اتمام جنگ عليه امريكا بشورونه (بستن هرمز كاري نداره چون شمال تنگه كه دست ايرانه كوهستانيه وعرضش حدود 100 كيلومتره و خودتون بهتر ميدونيد كه با توپخانه معمولي هم ميشه 100كيلومتر رو پوشش داد) اگر امريكا به ايران حمله كنه با توجه به گروه هاي ترفدار ايران در كشور هاي همسايه امريكا دچار جنگ فرسايشي در 3كشور همسايه ميشه وبا توجه به سبك نظامي امريكا شكست حتمي ميشه اينو هم بايد بگم ايران نيروي نظاميش 8 سال جنگ متعارف با عراق وحدود 20 سال جنگ نا متعارف با اشرار رو در كوله بار دارن ! اميوارم هيچ وقت لازم نشه ولي اگر ايران لازم ببينه اينقدر قدرت داره كه بتونه هر كشوري رو براي مدتي دچار مشكل كند تا اون كشور پشيمون بشه؟!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
karkas
دوست عزیز هدف از ایجاد این تاپیک بیشتر بررسی اهرم های غیر نظامی است. باید دید که ایران چه اهرم های سیاسی و اقتصادی برای به سلامت رد شدن از بحران احتمالی دارد. برای این منظور به توصیه آقا مصطفی بحث را مرحله به مرحله جلو می بریم. لازم به ذکر است که آقا مصطفی در رشته اقتصاد تحصیل می کند و دانش بسیار بالایی در زمینه دکترین و استراتژیک دارد.


armin_vatovato
در نتیجه گیری عجله نکنید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از نظر نظامي فقط روي پدافند موشكيمون ميشه حساب باز كرد.در كل از نظر تسليحات نظامي نميشه مقايسه كرد ولي ما راههاي ديگه اي داريم كه خود آمريكا ميدونه وواسه همين جرات حمله نداره peace_sign بفرموده مقام معظم رهبري اگر آمريكا ونوكرانش چنين حماقتي بكنند تمامي منافعشان در سرتاسر دنيا نابود خواهدشد...يا علي.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ايران از صادر كننده هاي بزرگ نفت است كه بيش از 50 در صد از نفت چينو تامين ميكنه (البته اينو شنيدم) قراره گاز هند وسويس رو هم تامين كنه در نتيجه اگر امريكا به ايران جمله كنه به چين نفت نمي رسه پس اجناس چيني بازار امريكا جمع ميشه كه باعث از بين رفتن 70 ٪ محصولات مصرفي امريكا ميشه هند و پاكستان دچار بحران انرژي ميشن اروپا و بلاخص بالكان وسويس وتركيه دچار كمبود گاز ميشن در نتيجه با فرض اين كه اپك نفتش رو بتونه كامل و به راحتي از منطقه رد كنه نفت به بشكه اي n دلار ميرسه و اين به اين معناست كه اقتصاد تعطيل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! peace_sign البته اينو اقا مصطفي بهتر ميتونن تحليل كنن تا من نظامي؟! اين مطلبو ميتونيد در نرخ نفت چند ماه پيش كه حمله امريكا داشت حتمي ميشد خيلي راحت ببينيد !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
msh
خوشحالم که بالاخره یک نفره اولین پست بنده در این تاپیک را خواند و این سوال را کرد.
ایران دومین صادر کننده اوپک و دومین دارنده ذخایر گاز در جهان است. ایران در منطقه ای قرار دارد که 70% انرژی دنیا در آن تولید می شود. قطعا هر گونه تهدیدی عیله ایران می تواند بر بازار انرژی تاثیر فراوانی بگذارد. البته این تاثیر به نفع یا به ضرر ما باشد این برمی گردد به نوع رویکرد ما در قبال این موضوع.
البته این یکی از اهرم های احتمالی است.از دوست ارجمند آقا مصطفی دعوت می کنم که نظرات خود را در این باره ارائه بفرمایند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب. قضيه‌ي دعوت حسين عزيز از بنده‌ي حقير، درست شده مثل قضيه‌ي اين مجري‌هاي مسابقات كه هي نام نفر برنده رو صدا مي‌كنن كه بياد بالا جايزه رو ببره، ولي بنده خدا نيست!!!
چون من شب (يا به عبارت بهتر نصفه شب) ميام نت، به همين خاطرم اين فاصله‌ي زماني پيش اومد. خلاصه حسابي شرمنده.
--------------------------------------------
اول از هر چيز، بايد خدمت دوستان بزرگوارم عرض كنم كه؛
اهرم فشار، به معني تسليحات و برگ برنده و نيرو و امثالهم نيست. اهرم فشار، اصطلاحاً به امر يا راهكاري گفته مي‌شه كه توسط اون، بشه امتيازي از طرف مقابل گرفت.
يه مثال ساده‌اش، همين گروگانگيري هست. گروگان‌ها، صرفاً ابزاري هستن براي داشتن دست بالا در مذاكرات و گرفتن امتياز از طرف مقابل.
البته گاهي هم اشتباه در محاسبه‌ي اهرم فشار، مي‌تونه نتيجه‌ي معكوسي داشته باشه و اوضاع رو خراب‌تر كنه.
--------------------------------------------
اما بريم سراغ دشمنان‌مون.
اگه بخوايم دشمن رو خيلي ساده تعريف كنيم؛ دشمن نيرويي مخالف نيروي ماست كه با ما تضاد منافع داره. حالا اين تضاد منافع، مي‌تونه تضاد سياسي باشه؛ مثل امريكا، مي‌تونه تضاد منطقه‌اي و مرزي باشه؛ مثل عراق، مي‌تونه تضاد منابع باشه؛ مثل قطر، افغانستان و كشورهاي حاشيه‌ي درياي خرز و يا استراتژيك و ايدئولوژيك؛ مثل عربستان و اسرائيل.
اما خطرناك‌ترين دشمن‌ها، دشمناني هستن كه تضاد مافع مستقيمي با ما ندارن و صرفاً زماني هويدا مي‌شن كه اين تضاد، با هر اقدامي بوجود بياد. به اين دليل اين خطرناكي وجود داره كه چون روي اون‌ها، حساب چنداني باز نشده، پس شناختي هم نيست و همين امر، مي‌تونه حركات پيش‌بيني نشده‌اي رو سبب شه كه خودش بحث مجزايي هست.
از اين بحث، بهتره پرش شه. ولي شايد در فرصتي مناسب‌تر، به بحث دشمن‌شناسي بپردازيم؛ چرا كه مهمترين نياز امروز جامعه‌ي ماست و متأسفانه به جاي دشمن شناسي، رو به دشمن فرضي سازي آورديم و از بسياري از واقعيات روز جهان، حقيقتاً دور مونديم.
-------------------------------------------
تفاوت بين كشورهاي پيشرفته (يا همون توسعه يافته)؛ چه از نظر سياسي و اقتصادي و چه از نظر نظامي، با كشورهاي عقب مانده (كه اسم مؤدبانه‌اش در حال توسعه هست)، سواي تمامي مسائل ريز و درشت مديريتي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي، نحوه‌ي استفاده از ابزارهاي در دست هست.
يك مثال ساده. كشوري مثل ژاپن، با كمترين منابع و مساحت، با بزرگترين مشكلات پيش رو (ويراني كشور در جنگ دوم جهاني، اقتصاد ورشكسته، اشغال نظامي، محدوديت جغرافيايي و همچنين زلزله‌خيز بودن اين كشور)، در عرض سه دهه، به رشد خيره‌كننده‌اي دست پيدا كرد و امروز، شاهديم كه يكي از برترين كشورهاي اقتصادي جهان هست كه در بسياري از بازارها حرف اول رو مي‌زنه. اگه اين كشور رو با كشوري مثل ايران عزيز مقايسه كنيم و شرايط يكساني رو قائل باشيم، مي‌بينيم كه ايران عزيز، بايد دهها برابر اين كشور پيشرفت داشته باشه. اما در عمل، چيز ديگه‌اي مي‌بينيم.
چرايي اين عدم پيشرفت، باشه براي جايي مناسب‌تر. صرفاً اين مثال، به اين منظور بيان شد كه تفاوت استفاده از ابزارها، ملموس‌تر باشه. والا مقايسه‌ي ايران با كشوري مثل امريكا كاملاً غلط و از بنيان به كج‌راهه رفتن هست.
-----------------------------------------------
براي دونستن اينكه كدوم ابزار در دست ما، مي‌تونه اهرم فشار مناسبي براي وقايع آينده باشه، بايد ديد كه ما چي در دست داريم؟
مسلماً اولين و مهمترين ابزار در دست ما، انرژي هست. اين مسئله، با طرح جالب گروگان‌گيري انرژي ما، كاملاً متفاوت هست.
ايران، روزانه 4.2 ميليون بشكه نفت صادر مي‌كنه كه اين امر، بيش از نيمي از بودجه‌ي كل كشور رو تأمين مي‌كنه. پس مي‌بينيم كه مسئله‌ي انرژي، يكي از مهمترين مواردي هست كه تأثير دوگانه‌اي؛ هم براي ايران و هم جهان داره و به عبارت بهتر، صخره‌اي است كه ما و ديگران، با هم روش قرار گرفتيم. پس هرگونه تصميم‌گيري درمورد اين مسئله، بايد كاملاً منطقي و حساب‌شده صورت بگيره؛ در غير اينصورت اثرات جبران ناپذيرش، بيشتر از هر كشوري، دامنگير خود ما خواهد شد.
ايران، پس از روسيه داراي بيشترين ذخاير گاز در جهان هست (البته بحثي هست كه اگه كانادا شرايط استخراج گاز رو در كشورش بهبود ببخشه، اين احتمال هست كه حتي بيشتر از روسيه منابع گازي كشف كنه. ولي جاي اين بحث هم اينجا نيست!!!). گاز ايران، در حال حاضر به چندين كشور منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي صادر مي‌شه. دو سال پيش، وقتي بحث شركت گازپروم روسيه و افزايش قيمت و اختلاف نظر با اوكراين بوجود اومد، ايران پيشنهاد احداث خط لوله از كشورمون به اروپا رو ارائه كرد كه با استقبال لفظي اروپايي‌ها و خشم مسكو همراه شد (و يكي از نتايج ساده‌ي اين اقدام نسنجيده، تصويب قطعنامه‌ي دوم شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران بود!!!). در حال حاضر هم بخشي از گاز اروپا، از طريق تركيه‌اي تأمين مي‌شه كه خودش از ايران گاز وارد مي‌كنه. از طرفي هم هند و پاكستان، علاقه‌مند به تهيه‌ي گاز مورد نياز خود از طريق ايران هستن و هنوز هم بر سر مشكلات اين طرح، سه كشور در حال چانه‌زني و افزايش و كاهش قيمت‌ها و تصميم‌گيري درمورد چگونگي انجام اين امر هستن.
درمورد ساير فرآورده‌هاي نفتي و گازي، نمي‌شه نقطه‌ي قابل اتكايي رو عنوان كرد. ولي همين نفت و گاز، خودش به تنهايي بزرگترين اهرم فشار ايران محسوب مي‌شه.
اما آيا تمامي اهرم‌هاي فشار، لزوماً اقتصادي هستن؟ اين مسئله‌اي هست كه ان شاء الله در ادامه بهش پرداخته مي‌شه. نظر دوستان مي‌تونه در اين زمينه، راهگشا و مفيد باشه.
----------------------------------------
چون دوست ندارم بنده گوينده باشم، پس اين قسمت رو نگه مي‌دارم و از دوستان مي‌خوام كه بفرماين :
اگر فرض رو بر اين بگيريم كه تنها اهرم فشار جمهوري اسلامي ايران، اهرم انرژي هست، از دوستان مي‌خوام بفرماين اين اهرم، چه كمكي مي‌تونه به ما بكنه و چطور بايد مورد استفاده قرار بگيره كه در معادلات، كفه‌ي ترازو رو براي ما سنگين‌تر كنه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام ببخشيد من در اون حدي نيستم كه بخوام اظهار نظر كنم اما اين حس فضولي من نميذاره. از وقتي كه من يادم مياد عاشق اخبار بودم. از 6-7 سالگي اخبار نيمروزي رو نگاه ميكردم. چيزي هم نميفهميدم فقط زلزله ميدونستم چيه و جنگ. همين. واما اهرم هاي انرژي: به نطر من اگر ما صادرات غير نفتي خودمون رو افزايش بديم بهترين راه هست. يعني سرمايه گذاري روي توليد و صادرات مواد خوراكي - منابع آهن - مس و ... . ما بايد يه سياستي به خرج بديم كه صادرات غير نفتي باعث تأمين درآمد كشور بشه. كه اگر همچين وضعيتي پيش بياد از نفت و گاز به عنوان منبع درآمد دوم استفاده ميكنيم. براي اين سياست به بودجه و برنامه ريزي احتياج داريم. بودجه: به نظر من ما بودجه هاي كلاني رو در سال از دست ميديم. يكي از اونها بودجه ي سينماست. چرا بايد آقاي ايكس براي بازي در يه نقشي چند ده ميليون پول بگيره ؟ اين نيازه؟ واجب تر از آينده ي كشورمون هست؟ من در يكي از مطبوعات معتبر خوندم آقاي ...... براي بازي در هر فيلم 100ميليون پول ميگيره. راست و دروغش پاي خودشون. يكي ديگه هم ورزش. ما بريم در المپيك پكن مقام اول رو بياريم. 50 تا مدال طلا بياريم. اخرش چي؟ اين كه نشد نون و آب. راه به راه دارن تو اين شهر و اون شهر باشگاه ورزشي ميسازن كه كسي بهشون نگاه هم نميكنه. اين نظر منه شايد همتون مخالف باشيد اما من ميگم ميتونيم با كم كردن بودجه ي سينما و ورزش به زخمهاي ديگمون برسيم. اگر صادرات غير نفتي ما رشد بكنه در جنگ هاي احتمالي مشكلي براي بستن تنگه ي هرمز و قطع صادرات و ... نداريم چون درآمد ما سرجاش هست و اين غرب هست كه از اين حالت آسيب فراوان ميبينه. با تشكر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در حال حاضر به دلیل خراب شدن روابط روسیه وغرب ، وتلاش غرب برای عدم وابستگی به منابع انرژی روسیه موقعیت خوبی برای کشور ما پیش امده است اروپا و امریکا که در صدد جایگزینی برای تامین انرژی خود هستند و هیچ راهی به جز تامین انرژی از منطقه ما (حوزه خلیج فارس) ندارند همین امروز اعلام شد وابستگی امریکا به نفت خلیج فارس به دوبرابر افزایش یافته که با ادامه این روند احتمال درگیری با ایران بسیار کاهش خواهد یافت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در حال حاضر به دلیل خراب شدن روابط روسیه وغرب ، وتلاش غرب برای عدم وابستگی به منابع انرژی روسیه موقعیت خوبی برای کشور ما پیش امده است

اروپا و امریکا که در صدد جایگزینی برای تامین انرژی خود هستند و هیچ راهی به جز تامین انرژی از منطقه ما (حوزه خلیج فارس) ندارند

همین امروز اعلام شد وابستگی امریکا به نفت خلیج فارس به دوبرابر افزایش یافته
که با ادامه این روند

احتمال درگیری با ایران بسیار کاهش خواهد یافت



ما نميتونيم هيچ كاري بكنيم. هركاري بكنيم به ضررمونه. يادمون باشه كه به زودي زود انرژي هسته اي جاي انرژيهاي فسيلي رو ميگيره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستا عزيز بايد بگم نظراوليه همه ما هميشه معطوف ميشه به سه قواي اصلي نيروي زميني هوايي دريايي يا نفت و يا اخيرا هم هسته اي اما امروزه كشوره هاي پيشرفته ميگن ارتشهاي اونا از موج دومي به طرف موج سوم و حتي طي بيست سال اينده ارتشهاي موج چهارم هم تشكيل خواهند داد يعني جنگهايي رو راه ميندازند كه براي اونا هيچ كشته در بر نداره مدت جنگ بسيار كوتاه و كمترين هزينه اي رو كه درپي نداره حتي بازارهاي اونا رو شكوفاهم ميكنه نمونه آن ميگن در اسراپيل واحد بنام اتاق جنگ رايانه اي رو بوجود آوردند كه كار اون اينكه نتنها جنگهاي احتمالي رو شبيه سازي ميكنه بلكه الگوهاي متفاوتي مثلا حالت بسيار خوب و خوب و بد و بسيار بدو مياد شبيه سازي ميكنه و راه حلهاي مناسب رو بعنوان فرصت اراپه ميكنند البته اينوع عمليات نياز به پشتوانه هاي اطلاعاتي بسيار قوي داره ازجمله ميتوان به جنگ حزب ا.. اشاره كرد كه با پنهانكاريهاي كه حزب ا.. انجام داد فرصتها تبديل به تهديد شد و يك مثال ديگه ميتوان اينطور بيان كرد كه مثلا اين واحد از اسراييل از طريق شبكه يك مركز تلفن در شيراز يا يك كارخانه برق در اصفهان را بدن بمب باران ازكار بياندازد ما ذخيره خيلي خوبي از جوانان مستعدي را در داخل كشور داريم كه ميتوانند واحدهاي موج سومي را در نيروهاي نظامي بوجود آورند كه ما بتوانيم برتري لازم را دراين زمينه پيدا كنيم چون ما اگر حتي بهترين نوع تجهيزات رو خريداري كنيم بازهم سيستم نظامي ما موج دومي و يك ارتش موج دومي در برابر يك موج سومي حرفي براي گفتن نداره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.