mm1368

جنگ يوگسلاوي و پيمان ديتون

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دوستان اين مقاله خيلي درد ناك icon_cool اگر بنيش نداري بخيال شو
به مناسبت دستگيري «سلاخ سربرنيتسا»
روايت تکان دهنده زن مسلمان از جنايات وحشیانه صرب ها
تصویر
عصر ایران؛ وحید جعفریان- وقوع جنگ براي «ياسمینا» شبيه يک شوخي به نظر مي رسيد. آن زمان وي فقط 19 سال سن داشت، در روياي تبديل شدن به يک اقتصاددان به سر مي برد و با پسر نوپا و دختر نوزادش بازي مي کرد، گويي آنها اسباب بازي بودند.

اما در آوريل 1992 سربازان صرب شهر وي، «بيجلجينا»، واقع در شمال بوسني نزديک مرز صربستان را تصرف کردند و در يک طرح وحشيانه پاکسازي نژادی، شروع به کشتار و شکنجه مسلمانان کردند.

ياسمينا می گوید: "کل یک خانواده در طول شب ناپدید می شدند. گاهی اوقات ما می توانستیم اجسادشان را در باغ ها پیدا کنیم و گاهی حتی اجساد آنها نیز پیدا نمی شد."

وی می افزاید: "مردانی از خانواده ام همان روز اول مضروب شدند...مادرم ناپدید شد. من هرگز نفهیدم چه چیزی اتفاق افتاد."

شبه نظامیان وفادار به «آرکان» - ملی گرای افراطی که بعدها به خاطر جنایاتش علیه بشریت محاکمه شد – به خانه یاسمینا و شوهرش یورش بردند و خانه را برای یافتن اشیای قیمتی و سلاح زیر و رو کردند. زمانی که هیچ سلاحی در خانه نیافتند شروع به کتک زدن شوهر یاسمینا کردند.
یاسمینا می گوید: "سپس آنها به شکنجه من پرداختند. از هوش رفتم. زمانی که به هوش آمدم خود را کاملا عریان و خون آلود یافتم، خواهرشوهرم نیز عریان افتاده بود... می دانستم هر دو مورد تجاوز قرار گرفته ایم."

وی در گوشه ای مادرشوهرش را دید که بچه اش را نگه داشته و گریه می کند.

یاسمینا ادامه می دهد: "همان روز ما در خانه مان حبس شدیم، این بدترین چیز ممکن بود، بدترین دوره عمرم، و بدبختی ها از همان موقع آغاز شد."

این زن مسلمان با یادآوری رفتارهای حیوانی سربازان صرب با خودش و 10 زن دیگر می گوید: "هر روز مورد تجاوز قرار می گرفتیم. تنها در خانه نبود، بلکه آنها ما را برای سربازان به خط مقدم می بردند تا شکنجه مان بدهند. سپس این رفتارها در خانه و مقابل چشم کودکان تکرار می شد."

وی ادامه می دهد: "در چنین شرایط بدی گاهی اوقات حتی نمی توانستم کودکانم را تشخیص دهم. با وجود آنکه در شرایط جسمانی بسیار بدی به سر می بردم آنها اصلا رحم و مروت نداشتند. هر روز به من تعرض می کردند. آنها من را پیش سربازان می بردند و به آن خانه بازمی گرداندند."

وی می افزاید: "تنها صحبت من با آنها این بود که التماس می کردم چه زمانی من را می کشند. اما می خندیدند و پاسخ می دادند که «ما به مرده شما نیاز نداریم». "

یاسمینا که اکنون سنش بیش از یک زن 35 ساله به نظر می رسد تعریف می کند که زمانی در خط مقدم سربازان زن وی را شکنجه دادند و با یک بطری شکسته گلو و مچ دستش را بریدند و سپس سربازان با سرنیزه وی را آزار و اذیت کردند.

"یک سال و هر روز این رفتارها ادامه یافت... همه زن ها نتوانستند جان سالم به در ببرند."

بنابر آمارهای «سازمان امنیت و همکاری اروپا»، ده ها هزار زن مسلمان بین سال های 1992 تا 1994 تحت فرمانروایی «رادوان کارادزیچ» در بوسنی و سایر نقاط یوگسلاوی سابق مورد تجاوز قرار گرفتند.

کارادزیچ مشهور به «سلاخ سربرنیتسا» چند روز پیش در حالی که تغییر قیافه داده بود (تصویر راست)، پس از سال ها فرار دستگیر شد و اکنون با اتهام جنایات جنگی در دادگاه جنایی بین المللی روبروست.


تصویر

حدود چند هزار مرد مسلمان در شهر بوسنیایی «سربرنیتسا» در طول جنگ به دستور کارادزیچ، رهبر صرب های بوسنی، قتل عام شدند.

در سال 1993 یاسمینا با کمک یک فرد صرب که از دوستان والدینش بود از خانه ای که در آن نگهداری می شد، رهایی یافت. به یاسمینا گفته شد وی به عنوان یک روسپی به این فرد صرب فروخته شده اما آشنای خانوادگی به یاسمینا گفت: "به خاطر والدینش وی را نجات داده است."
سپس این فرد یاسمینا و کودکانش را به خط مقدم انتقال داد و توانست آنها را از میان سربازان صرب به سمت مواضع نیروهای بوستی بفرستد.

یاسمنا می گوید: "خیلی ضعیف شده بودم. فقط 45 کیلو وزن داشتم. بیش از یک کیلومتر هر دو کودک خود را حمل کردم تا به سمت نیروهای بوسنی برسم."

هرچند یاسمینا از خطر جسته بود اما آثار این حادثه ناگوار در خاطر وی باقی مانده بود.

"احساس شرمساری می کردم. می خواستم بمیرم یا به هر طریقی شده ناپدید شوم. نمی توانستم از کودکانم مراقبت کنم. بقیه این کار را می کردند. توان و اراده از من سلب شده بود."

پزشکان به مداوای وی در یکی از مراکز نگهداری پناهندگان در حوالی شهر «توزلا» پرداختند.

"آنها متوجه شدند که من حامله هستم، شش ماهه آبستن بودم و خود از آن بی خبر بودم. برای سقط جنین خیلی دیر شده بود اما من گفتم که این بچه را نمی خواهم."

سرانجام پزشکان گفتند که آنها می توانند عمل سقط جنین را امتحان کنند اما این عمل بسیار پرمخاطره ای بود که در میان هر 100 زن تنها احتمال زنده ماندن یک زن وجود داشت.

یاسمنا با یادآوری اینکه در همان روزی که وی عمل شد دختری 18 ساله در طول عمل مشابهی جان سپرد، می گوید: "به آنها (پزشکان) التماس کردم که من را عمل کنند و این کار صورت گرفت."

چند ماه بعد شوهر یاسمینا توانست از یک اردوگاه در صربستان فرار کند و پیش وی برود.

یاسمینا می گوید: "لحظه بسیار دشواری برای من بود. حتی مطمئن نبودم که می خواهم شوهرم مرده باشد یا زنده. می دانستم که وی اطلاع دارد بر من چه گذشته است بنابراین وضعیت برای من خیلی، خیلی مشکل بود."

وی ادامه می دهد: "فکر می کردم که وی می خواهد به خاطر آنچه اتفاق افتاده من را ترک کند و کودکانم را هم با خود ببرد. اما به من گفت که نمی خواهد از من سئوالی بپرسد یا درباره وقایع وحشتناکی که برای خودش سپری شده بود صحبتی کند."

به گفته یاسمینا وی از صحبت کردن با روان شناسان نیز عاجز بود و در سال 1995 برای اولین بار اقدام به خودکشی کرد.

یاسمینا با بیان اینکه وی معتقد است خداوند به یک دلیلی وی را زنده نگه داشته، می گوید: "حال من هرگز دیگر خوب نخواهد شد."

وی از سال 2001 به همراه شوهر و فرزندانش در یک آپارتمان ساده در شهر سارایوو، مرکز بوسنی و هرزگوین زندگی می کند.

یاسمینا مالک این آپارتمان نیست و کل ملک باید براساس یک توافقنامه صلح که به جنگ بوسنی خاتمه داد به مالکان قانونی اش بازگردانده شود.

همین معاهده به پناهندگان و افراد بی خانمان - بیش از نیمی از مردم خانه های خود را در طول جنگ ترک کردند – اجازه می دهد به خانه و کاشانه خود بازگردند.

در همین حال مسوولان می گویند، یاسمینا باید به خانه بازسازی شده مادرشوهرش در «بیجلجینا» بازگردد. اما وی می گوید هرگز به مکانی که در آنجا 39 عضو خانواده خود را از دست داده و سرآغاز مصیبت هایش بوده، بازنخواهد گشت.

به گفته «آلیسا موراتکائوس»، رییس یک انجمن حامی یاسمینا و 1200 زن دیگر در سارایوو که مورد تعدی صرب ها قرار گرفته اند، این زنان یک نگرانی مشترک دارند.

آلیسا می گوید: "بسیاری از اعضای ما باید با واقعیات بازگشت به خانه خود دسته و پنجه نرم کنند. همه آنها قادر نیستند از نظر روانی به مناطقی بازگردند که در آنجا با چنین نقض شدید حقوق بشر مواجه بوده اند."

وی می افزاید: "هیچ زن تعرض شده ای به خانه پیش از جنگ خود بازنگشته است چرا که درخواست از آنها برای بازگشت به خانه در حالی که هنوز جنایتکاران و شکنجه دهندگان آزادانه در آن مناطق زندگی می کنند، اقدامی غیراخلاقی و غیرانسانی است."

یاسمینا می گوید: "نمی خواهم بچه هایم را به «بیجلجینا» ببرم. به فرزندانم گفته ام زمانی که من مردم استخوان هایم را هم به «بیجلجینا» نفرستند. نمی خواهم چیزی درباره «بیجلجینا» بشنوم. این شهر دیگر برای من وجود ندارد."

یاسمینا سپس تصویر جوانی اش را نشان می دهد، یک زن جوان زیبا، اما حتی این تصویر هم برای وی دردآور است چرا که به یاد می آورد زمانی سربازان وی را به خاطر زیباییش گلچین کردند.

"زمانی من زیبا بودم که به قیمت زندگیم تمام شد."

منبع: سی.ان.ان (C.N.N)

منبع فرعی

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خداوند لعنت کند این صربهای نامرد و بی همه چیز را که کشتن هموطن و همسایه خود را افتخار میدانستند! فقط میتوانم بگویم متاسفم و حیوانات هزاران بار شرف دارند به این حیوانات انسان نما.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشيد من اطلاعاتي در مورد صربها ندارم. ميشه منو راهنمايي كنيد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين صربها واقعا ادم ها ي كثيفيا حقشونه آمريكا بزنه تو سرشون icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در هر کشوری که حکومت مرکزی ضعیف باشه ازاینجور وقایع پیش میاد. اگه الان توی ایران احساس آرامش می کنیم ( البته در این مورد ) به خاطر وجود حکومت مرکزی مقتدره که جای بهانه جویی به کسی نمیده و گرنه کلی از این برنامه ها هم توی ایران داشتیم. همین الآن پان کردیسم و پان ترکیسم داره توی استانهای غربی کشور تبلیغ میشه و شنیدم بعضی از جوانهای خام هم با پیوستن به این گونه تشکیلات حتی برای دیدن آموزش نظامی به عراق میرن. در هر حال امیدوارم همه اونهایی که توی این مملکت زندگی میکنن قبل از اینکه بخوان بگن ما ترکیم یا کردیم یا عربیم یا بلوچیم یا ترکمنیم و ... بگن ما ایرانی هستیم. اینکه از چه زبانی و قومیتی باشی به نظر من اینقدر مهم نیست که ایرانی بودنمون مهمه چون ایران مال ماست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنظر من بايد سربازان صرب رو با زناشون جمع كرد يه جا بعد بيان صيغه ي محرميت و اين حرفا رو بخونن بعد مسلمانان بوسني تلافي كنند تا اون خوكاي كثيف بفهمن كه چي كار كردن! تنها دو دسته از افرادي كه بويي از شرافت نبرده اند را مي ششناسم يكي عراق كه به يك مدرسه حمله كرد و به دختران اجوز كردند يكي هم صربها و اسرائيلي ها!بنظر من اگر تمام صربها كشته شوند مشكل حل خواهد شد! اين عوضي ها خودشون كارادزيچ رو نگه داري مي كردن لا اقل جمهوري اسلامي اين طور نوشت! دوستان آيا صربها توسط آمريكا دايت مي شدن؟ :cry: :evil: :x :lol: icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آنان صرب بودند و ..... اما آيا مي دانيم جنايت كاران عراقي با دختران هويزه چه كردند؟؟؟من جنگ طلب نيستم اما بدانيد سربازان به ظاهر مسلمان عراقي از صربها و اسراپيلي ها كثيف تر بودند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
.مردم اون منطقه داشتند زندگیشونو می کردند که همین المان و فرانسه و ایتالیا و ... شروع کردند به سمپاشی و بعدش اینطور شد که همسایه هایی که بچه هاشون داشتند توی کوچه با هم بازی می کردند شروع کردند به بریدن سر زن و بچه همدیگه و تجاوز به ناموس هم.الان هم همشون مثل سگ پشیمون هستند و فهمیدن که چه بلایی سرشون اومده.اما دیگه چه فایده؟ همیشه همینطوره. همشون با هم جنایت می کنند بعدش هم یکی مثل کارادزیچ رو بعنوان سمبل جنایت مطرح می کنند و محاکمه اش می کنند.و نقش کشورهایی مثل آلمان و فرانسه و ایتالیا نادیده گرفته می شه.امریکا هم که همیشه نجات دهنده ملت های تحت ستم است!!!! میگن الآن مالک کرواسی و .... مردم اون کشورها نیستند بلکه مالک اونجا شرکت هایی مثل زیمنس و ... و سرمایه دارهای اروپا هستند. این کشورها به مرکز فحشای ارزان قیمت اروپا تبدیل شده اند.بوسنی هم که به گفته برادرمون شده مرکز بلای خانمانسوز وهابیت! اگر زمان جنگشون ایران وضعیت مناسبی داشت میتونست خیلی به مردم بوسنی کمک کنه.اما افسوس!میگن اصلن قرار نبوده توی اون منطقه کشور مسلمان وجودی داشته باشه.به همین خاطر کشورهایی مثل آلمان و ایتالیا به جمعیت های 160 هزار نفری مردم مسلمان اون منطقه پناهندگی دادند تا اون کشور از جمعیت جوان خودش محروم بشه.مهاجرین هم که پس از چندی توی جمعیت آلمان و ایتالیا حل شده و از بین می روند. لعنت خدا به وهابیون خونخوار.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنظر من بايد سربازان صرب رو با زناشون جمع كرد يه جا بعد بيان صيغه ي محرميت و اين حرفا رو بخونن بعد مسلمانان بوسني تلافي كنند تا اون خوكاي كثيف بفهمن كه چي كار كردن!
تنها دو دسته از افرادي كه بويي از شرافت نبرده اند را مي ششناسم يكي عراق كه به يك مدرسه حمله كرد و به دختران اجوز كردند يكي هم صربها و اسرائيلي ها!بنظر من اگر تمام صربها كشته شوند مشكل حل خواهد شد!
اين عوضي ها خودشون كارادزيچ رو نگه داري مي كردن لا اقل جمهوري اسلامي اين طور نوشت!
دوستان آيا صربها توسط آمريكا دايت مي شدن؟ :cry: :evil: :x :lol: icon_cool

پيشنهادت عملي نيست
اولا هيچ مسلماني نمي تونه از اين جور تلافي ها بكونه
درباره صيغه هم پشنهادت عملي نيست چون فكر نكنم صربها اصلا دين داشته باشن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعاً روزی میرسید که اسلام در تمام جهان فراگیر میشد ، دیگر شاهد اینگونه اتفاقات نمیشدیم . اگه رفتار کشورهایی رو که در آنها اسلام نسبتاً خوب معرفی و اجرا میشه را با عملکرد سایر کشورها مقایسه کنیم ؛ به حرف من میرسید .

امیدوارم این کثافتها به جزای خود برسند . انشا ا...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خدالعنتشون كنه icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فحش دادن فايده نداره حد اقل بايد يه سرب رو بكشم تا يك ذره خيالم راحت بشه يك ان در نظرم صرب ها پست فطرت تر از صهيونيست ها شدند :lol: icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه شعری هست که میگه ای کشته کرا کشتی تا کشته شدی زار. با به قولی از مکافات عمل غافل مشو. این برادران بوسنی هم باید ببینیم که در طول تاریخ چه کرده اند که اینجوری دارن تقاص پس میدن؟؟؟ من فکر نکنم همه تقصیرها به کلی گردن صربها یا کرواتها باشه!!! یکی از دوستان به موش دووندن کشورهای اروپایی اشاره کرد که فکر کنم تا حدود زیادی حق داره. توی این هاگیرواگیر این اروپایی ها هیچ واکنش منطقی از خودشون نشون ندادند. باز هم گلی به جمال همین بیل کلینتون خودمون. به هرحال صلح از همه چی بهتره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.