امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts


9-طول موتور ترجیحا از 4 یا 5 متر متجاوز نشود.

 

بهترین کار فکر میکنم استفاده از دو موتور متوسط در حد RD-33 هست که علاوه بر افزایش بقاپذیری جنگنده در خارج از مرزها بشه یک دستگاه از این موتور رو در جنگنده سبک (قطعات مشترک و کاهش هزینه و پشتیبانی آسان تر) استفاده کرد!
 


12-به دلیل اینکه در جنگنده ها برای دستیابی به موتور توربوفن با کنار گذر بالا نمی توان قطر فن را بیش از حد خاصی افزایش داد، راهکار این مساله در افزایش تعداد مراحل فن از یک به چند مرحله می باشد تا افزایش فشار در مرحله فن ها و افزایش مکش هوا، حجم هوای کنار گذر افزایش یابد، سپس در قسمت اگزوز با نصب دیفیوزر و کاهش فشار، هوا دارای افزایش حجم شده و ضمن مخلوط شدن با گازهای داغ اگزوز و خنک کردن آنها بر راندمان کلی موتور می افزاید، البته بر روی طراحی و تعداد مراحل فن ها و نوع طراحی کنار گذر و دیفیوزر باید تحقیق صورت گیرد.

 

چند وقت پیش مطلبی راجع به ساخت نوع جدیدی از توربوفن میخوندم که ظاهرا در این نوع جدید در قسمت کنار گذر هم پاشش سوخت صورت میگیره و به این ترتیب هم تراست افزایش پیدا میکنه و هم در کل مصرف سوخت تا حد قابل توجهی کم میشه که این مسئله میتونه روی برد و مداومت پروازی هم تاثیر مثبت بذاره! متاسفانه نتونستم اون مطلب رو پیدا کنم!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Turbofan_operation_(lbp).png

 

لطفا توضیح بدین کدام مرجع به اصطلاح معتبر هواپیمای بمب افکن su - 24 رو هم رده هواپیمای رهگیر F - 14 قرار داده ؟!

برای شروع این بحث ها در وهله اول باید درک درستی از رده بندی هواپیماهای نظامی داشته باشیم .

منظور هم رده از لحاظ ماموریتی نیست! از لحاظ وزنیه! 

تو هدف گذاری برای ساخت جنگنده سنگین پیشنهاد شده جنگنده ای مولتی رول برای جایگزینی اف 14 و سوخو 24 تولید بشه .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت دوستان

 

امان از دست این آنتونی کردزمن

 

 

این بنده خدا چند سال پیش ادعا کرد نیروی هوایی ایران توپولف 22 های روسی با خدمه ترکیبی عراقی- روس در اختیار دارد ،  دو اسکادران فاکس هاوند در نیروی هوایی ایران وجود دارد و..... . بعد خودش دید که پرنده ای به این اندازه ، در هر پایگاهی قابل مشاهده است و از نگاه تیزبین علاقه مندان دور نمی ماند ، خودش متوجه شد که ادعاهایش بی پایه و اساس هست

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

6-اما بحث شیرین مهندسی مواد، ستون فقرات تکنولوژی موتور را مهندسی مواد تشکیل می دهد، آلیاژها به خصوص در نواحی توربین موتور نقش مهمی را در کارایی و عمر موتور ایفا می نمایند، تحقیق بر روی آلیاژهای شده موجود و ترجیحا ابداع آلیاژ های جدید که تحمل حرارت بالا و توان مقاومت در برابر بارهای مختلف داخل موتور را داشته باشند برای قسمتهای مختلف آن ضروری است.

 

 

با تشکر از مطلب خوب شما

فقط ذکر یک نکته

اگر وقت کردی فونت رو کوچکتر کن :|

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

البته ۱۰۰ % به صورت موقت چون همه میدونیم که کاری رو که یه مثلا su24 انجام میده هیچوقت یه سجیل نمیتونه انجام بده و بلعکس و تمامی انرژیم ((پول ،دانش ،زمان )) رو صرف یک جنگنده نیمه سنگین و تخصصی دفاع هوای میذاشتم

 

 

 

با سلام

 

این پست به شدت ، جالب بود

 

جمله فوق الذکرباید سرلوحه توجه به بهبود توان هوایی باشد  ، اساس تفکر درست در کاهش فاصله فناورانه در نیروی هوایی ، تفکیک توان موشکهای بالستیکه در جای خود ارزش خود را اثبا ت نموده ) و  برخورداری از یک نیروی هوایی با توانایی های اجرای ماموریت های دورایستا ، خواهد بود .

 

هر زمان ، این تفکیک ، در تفکر دفاعی کشور نهادینه شد ، آن وقت ، تعریف پروژه ها ، اختصاص بودجه ، روال منطقی پیدا می کند

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

اگر وقت کردی فونت رو کوچکتر کن

نمی دونم کی ریزش کرده بود، مجددا درشت فرمودیم!

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://www.acig.info/forum/viewtopic.php?f=37&t=6787&start=135
Russian Minister of Defence visited Tehran today and several agreements were signed

- Two remaining S-300PMU-2 batteries will be delivered.
- The Russian will overhaul and upgrade the IRIAF's MiG-29s and Su-24s to SMT and M2 level respectively in Tehran.

They also discussed about below things:
- Russia help for overhaul of IRIAF's Il-76s.
- 48 new RD-33 engines for IRIAF.
* procurement of 24 Su-30MKs.
* Procurement of 100 BTR-80s
* Procurement of two Su-25UBKs and delivery of the embargoed Su-39s
* Provision of engines and ejection seats for the Kowsar 88 via RSK MiG as well as possibility for acquisition of Yak-130 for IRGCASF instead of the K-8s.

Following to the Iranian News Agencies official reports, they have agreed on topic of delivery of remaining S-300s. Also it is much likely that the RSK MiG and Sukhoi-JSC will be permitted to upgrade and overhaul the IRIAF fighters in Tehran. It is not clear whether they have signed contracts for other things or not. But the new S-300s will be delivered in near soon.
Russian Minister of Defence visited Tehran today and several agreements were signed

- Two remaining S-300PMU-2 batteries will be delivered.
- The Russian will overhaul and upgrade the IRIAF's MiG-29s and Su-24s to SMT and M2 level respectively in Tehran.

They also discussed about below things:
- Russia help for overhaul of IRIAF's Il-76s.
- 48 new RD-33 engines for IRIAF.
* procurement of 24 Su-30MKs.
* Procurement of 100 BTR-80s
* Procurement of two Su-25UBKs and delivery of the embargoed Su-39s
* Provision of engines and ejection seats for the Kowsar 88 via RSK MiG as well as possibility for acquisition of Yak-130 for IRGCASF instead of the K-8s.

Following to the Iranian News Agencies official reports, they have agreed on topic of delivery of remaining S-300s. Also it is much likely that the RSK MiG and Sukhoi-JSC will be permitted to upgrade and overhaul the IRIAF fighters in Tehran. It is not clear whether they have signed contracts for other things or not. But the new S-300s will be delivered in near soon.
دبکا فایل مدعی شد
روسیه اس ۴۰۰ در اختیار ایران قرار می‌دهد
یک پایگاه خبری - تحلیلی صهیونیستی مدعی شد روسیه طبق قرارداد نظامی جدید با ایران، سامانه ضدموشکی S-400 را در اختیار ایران قرار می‌دهد و همچنین به مصر، سوریه و حزب‌الله نیز S-300 می‌دهد.
خبرگزاری فارس: روسیه اس ۴۰۰ در اختیار ایران قرار می‌دهد
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری-تحلیلی دبکافایل مدعی شد که روسیه در قرار نظامی جدید با ایران سامانه ضد موشکی اس-400 را در اختیار ایران قرار می‌دهد و همچنین به مصر، سوریه و حزب الله نیز اس-300 می‌دهد.

دبکا فایل با اشاره به اینکه مشکلات مالی در روسیه مسکو را برای انتخاب مشتری‌های جدید سامانه موشکی اس-300 و سامانه به مراتب پیشرفته‌تر اس-400 محدود کرده تاکید کرد که روس‌ها آماده‌اند تا اس- 300 را این بار نه به ایران بلکه به مصر، سوریه و حتی حزب الله نیز بفروشند.

این پایگاه خبری نزدیک به نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود با اشاره به توافق اخیر میان وزرای دفاع ایران و روسیه در تهران تاکید کرد که دو طرف اعلام کردند که مسئله اس-300 حل شده است.

بنابراین گزارش، ایران و روسیه از سال 2007 درباره موشک‌های اس-300 که یک سامانه پیشرفته ضد هوایی بود زمانی اختلاف کردند که مسکو با وجود دریافت 800 میلیون دلار پول از ایران حاضر به تحویل سامانه اس-300 به ایران تحت فشار آمریکا و اسرائیل نشد.

تحلیلگران آگاه در این باره به دبکا گفته‌اند که در صورت برخروداری ایران از سامانه اس-400 مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات با 6 قدرت جهانی را تقویت می‌کند.

دبکا در ادامه می‌افزاید: امروز ایران و روسیه تحت تحریم‌های غرب و تمایل مشترک برای کمک به یکدیگر برای ممانعت از دخالت نظامی آمریکا در خاورمیانه دارند.باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درحال هدایت اروپا برای عدم خریداری تسلیحات از روسیه برای تنبیه ولادیمیر پوتین بخاطر اقداماتش در اوکراین و کریمه است.

این پایگاه خبری در ادامه با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها برای روسیه تاکید می‌کند که مصر هم با استفاده از کمک‌های مالی عربستان سعودی قراردادی 3.5 میلیارد دلاری تسلیحاتی با روسیه به امضا رسانده است و این درحالی است که بازار تسلیحات مصر به صنایع نظامی آمریکا نزدیک است.


انتهای پیام/

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931024001436#sthash.Nibz5of6.dpuf
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موتور ار دی 33 برای چه جنگنده ای ؟

چون اسمش با کد اومده

24 تا سوحو 30؟

تسریع در تحویل سوخو 39؟

گمان نمیکنم چون روس ها اصلا دوس ندارن مجددا تحریم بشن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين موضوع جدي است اين تاپيك مرده نيست
اين موضوع جدي است اين تاپيك مرده نيست
روسيه پول نياز دارد تحريم هم هست بهترين فرصترايران

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اين موضوع جدي است اين تاپيك مرده نيست
اين موضوع جدي است اين تاپيك مرده نيست
روسيه پول نياز دارد تحريم هم هست بهترين فرصترايران

بدبختی اینجاست که دست بر قضا ایران هم بی پول شده بخاطر سقوط قیمت نفت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ايران به خاطر دريافت پول تسليحاتي كه به عراق داده فعلا نيرو نظاميش خيلي بي پول نيست ولي حجم اين تسليحات خيلي بيشتر از بودجه متعارف يه ارتش براي خريد تسليحات نظامي در طول يكسال هست بيشتر به بسته هاي خريد اعراب شباهت داره !

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط 7mmt، 14 بهمن 1393 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط 7mmt، 14 بهمن 1393 - دلیلی ارایه نشده است
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/386020/جنگنده-صاعقه-۲-در-راه-است
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از رونمایی "نسل دوم جنگنده ایرانی" در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش مشرق، منوچهر منطقی در مراسم تحویل نخستین بالگرد کلاس 412 به هلال احمر، با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای صنایع هوایی بزودی رونمایی خواهد شد، افزود: این هواپیما نوع پیشرفته جنگنده صاعقه با نام صاعقه 2 است .

وی گفت: در این هواپیما دست کم سه برابر هواپیمای قبلی، نوآوری های داخلی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افزود: از سال آینده به طور متوسط هر ماه یک دستاورد صنایع هوایی رونمایی خواهد شد که حاصل تلاش و همکاری مجموعه های دانشگاهی با صنایع دفاعی است .
منبع: واحد مرکزی خبر
مطالب مرتبط

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

امیر روزخوش در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
تست موفق موشک جدید روی جنگنده F7/ قابلیت درگیری با اهداف زمینی و دریایی با F14

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان از قابلیت درگیری جنگنده‌های F14 با اهداف دریایی و زمینی که به همت متخصصان کشورمان ایجاد شده خبر داد.
خبرگزاری فارس: تست موفق موشک جدید روی جنگنده F7/ قابلیت درگیری با اهداف زمینی و دریایی با F14

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- پایگاه هشتم شکاری در اصفهان یکی از پایگاه‌های مرکزی و مستعد نهاجا محسوب می‌شود. پایگاه هشتم را شاید بتوان یکی از مشهورترین پایگاه های ایران و منطقه نیز دانست.

این پایگاه که به نام سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی مزین است نقش بسزایی در پشتیبانی از پایگاه‌های دیگر برعهده دارد و یکی از مهمترین شاخصه‌های آن داشتن جنگنده‌های F14 است.

لذا با توجه به فرا رسیدن 19 بهمن‌ماه روز نیروی هوایی بر آن شدیم تا با امیر خلبان مسعود روزخوش فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان به گفت‌وگو بنشینیم.

***

امیر روزخوش در ابتدای این گفت وگو اظهار داشت: نیروی هوایی مشخصات خاصی دارد که بارزترین آن واکنش سریع بودن و دفاع در عمق است. بعنوان مثال عملیاتی که شهید دوران انجام داد، نوعی دفاع در عمق بود یک حرکت سیاسی نظامی بود، همچنین عملیات واکنش سریعی که انجام دادیم، عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی شرور شرق کشور بود که از وقتی مأموریت اعلام شد تا زمانی که این کار انجام شد، کلاً دو ساعت هم به طول نیانجامید که این عکس‌العمل سریع نیروی هوایی را نشان می‌دهد.

وی افزود: نقش پایگاه شهید بابایی به واسطه داشتن هواپیماهای F14 نقش بسیار بارزی است. دومین مشخصه این پایگاه وجود دانشکده خلبانی بعنوان یکی از دستاوردهای انقلاب است. پیش از انقلاب خلبانان برای آموزش به خارج اعزام می‌شدند، اما تأسیس دانشکده خلبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

روزخوش تصریح کرد: علاوه بر آن جغرافیای پایگاه شهید بابایی به گونه‌ای است که در محلی واقع شده و هواپیماهایی را در اختیار دارد که هر کدام از پایگاه‌ها بخواهند عملیاتی را انجام دهند چه پدافندی و چه آموزشی باشد پشتیبان آن پایگاه هوایی شهید بابایی است.

* کیفیت آموزش خلبانی در نهاجا مطابق استانداردهای بین‌المللی است

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب تقریباً‌ چند سالی خلأیی در آموزش خلبانی در کشور ایجاد شد و مسئولین وقت به این فکر افتادند که این دانشکده خلبانی را تأسیس کنند. از زمانی که این دانشکده تأسیس شد با استفاده از اساتید و خلبانان خودمان و تجهیزات و هواپیماهایی که تبدیل به هواپیماهای آموزشی کردیم در سه سطح ابتدایی، متوسط و جت پیشرفته آموزش را آغاز کردیم و الآن هیچ نیازی در بحث آموزش به خارج نداریم.

وی تاکید کرد: کیفیتی که ما الآن در آموزش خلبانی داریم مطابق استانداردهای بین‌المللی است. گواه آن این است که الآن در تمام پایگاه‌های مرزی ما خلبانانی هستند که آموزش دیده‌اند بعد از انقلاب هستند.

روزخوش در خصوص تعداد دانشجویان خلبانی این دانشکده گفت: کلاس آموزش خلبانی با دیگر کلاسها تفاوت دارد، کلاس دانشجویان خلبانی از دو نفر می‌تواند باشد تا 15 و 20 نفر لذا از لحاظ کمیت کار فرقی نمی‌کند. چه یک نفر در کلاس باشد چه 20 نفر تمام مراحل آموزش اعمال می‌شود.

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان خاطرنشان کرد: آموزش ما در این پایگاه مثل دانشگاه می‌ماند وقتی یک خلبان فارق‌التحصیل شد بعنوان خلبان شکاری می‌تواند با همه هواپیماهای شکاری پرواز کند لذا مهم گذراندن این دوران و گرفتن وینگ خلبانی است.

وی با بیان اینکه در نهاجا وینگ‌های شکاری و ترابری وجود دارد، گفت: کسانی که وینگ شکاری را می‌گیرند قابلیت و توامندی پرواز با هواپیمای شکاری را دارند اما 3-2 هواپیمای پیشرفته در کشور ما هست که اگر کسی می‌خواهد مستقیماً با این هواپیماهای پیشرفته پرواز کند یک سری پیش‌نیازهایی لازم دارد لذا باید با هواپیماهای مشخصی پرواز کند بعد از آن منتقل شود به هواپیمای مورد نظر.


وینگ خلبانی

* F14های اورهال شده تنها با یک پرواز تست وارد چرخه عملیاتی می‌شوند

روزخوش در ادامه با اشاره به تعمیر و اورهال جنگنده‌ها اظهار داشت: قطعاتی که در هواپیماها به کار می‌رود بخصوص هواپیماهای هایتکی مثل F14 از قطعات بسیار ریزی مثل مهره کوچک تا قطعات بزرگ مثل بال است. تعدادی از قطعات هستند که تعمیر و تعدادی هستند که تعویض می‌شوند. اینها تاریخ مشخصی دارد که باید این کار انجام شد.

وی با بیان اینکه زمانی که هواپیما به عمر قانونی خود می‌رسد یا باید تعمیر شود یا تعویض، گفت: در زمان قبل از انقلاب به گونه‌ای بود که ما حق هیچگونه دخالتی در تعمیرات هواپیما نداشتیم و همه این کارها در خارج با هزینه‌های گزاف انجام می‌شد. اما بعد از پیروزی انقلاب با توجه به تحریم‌ها این کار به عهده متخصصین نیروی هوایی گذاشته شد و اولین مرکز جهاد خودکفایی به دستور امام در نیروی هوایی تأسیس و اولین هواپیما اورهال شد.

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان ادامه داد: بعد از آن این حوزه به تمام پایگاه‌های نیروی هوایی توسعه پیدا کرد و هواپیماهای F5 و F4 و F14 و میگ هم اورهال شدند و الآن در تمام پایگاه‌های نیروی هوایی مرکز اورهال یا بازسازی و تعمیر اساسی را داریم.

روزخوش تصریح کرد: وقتی هواپیمایی را اورهال می‌کنند انتظار دارند طبق استاندارد با 4-3 پرواز به مرحله عملیاتی برسد اما نکته مثبت پایگاه اصفهان این است که در چند ماه اخیر هواپیماهایی F14 که اینجا اورهال می‌کنیم در همان پرواز اول تمام استانداردها را تأئید می‌کند و وارد چرخه عملیاتی می‌شود که این نشان دهنده دقت عمل گروه‌های نگهداری و فنی این پایگاه است.

* ارتقای رادارهای F14 با همکاری دانشگاه‌های کشور

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان با بیان اینکه علم و صنعت هوانوردی هیچگاه به انتها نمی‌رسد، اظهار داشت: الآن شاهد ورود هواپیماهای نسل پنجم هستیم بنابراین هیچگاه کسی نمی‌تواند ادعا کند که به انتهای این علم رسیده‌ایم.

وی افزود: الآن در بحث رادار هواپیمای F14 با وجود نیروهایی که در این پایگاه داریم کار را جلو می‌بریم که همکاری بسیار نزدیک با دانشگاه شهید ستاری، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف داریم.

روزخوش تصریح کرد: ما هر ساله نمایشگاهی بر پا می‌کنیم و از اساتید و دانشجویان این علم دعوت می‌کنیم تا با همکاری هم، نیازهایمان را برطرف کنیم. الآن در این زمینه نیازی به کمک گرفتن از کشورهای دیگر نداریم.

* F14 هنوز هم می‌تواند نقش مینی‌آواکس را ایفا کند

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان تاکید کرد: بحث رادار بسیار پیچیده است و جای کار دارد. هواپیماهای F14 یکی از مشخصات بارز آن این است که می‌تواند در آن واحد روی چند هدف قفل کند و رادارهای موجود روی این هواپیما در حال حاضر هم این قابلیت را دارند و می‌توانند مثل گذشته نقش مینی آواکس را ایفاء کنند.

* ایجاد قابلیت عملیات هوابه‌زمین روی F14 و اکثر جنگنده‌ها

وی ادامه داد: کشورهای سازنده هواپیما هرساله تغییراتی را روی هواپیماهایشان اعمال می‌کنند که به دلیل تحریم‌ها این تغییرات برای ما ارسال نمی‌شود و ما اطلاع‌ رسمی از این تغییرات نداریم لذا خودمان تغییراتی روی این هواپیما ایجاد می‌کنیم.

روزخوش تصریح کرد: پروژه‌هایی در دست داریم که نه تنها روی F14 بلکه روی اکثر هواپیماهای خارجی این تغییرات را اعمال می‌کنیم که در وهله اول ایمنی را مد نظر قرار می‌دهیم. مثلاً اگر بخواهیم هواپیمای F14 را از حالت هوا به هوا، هوا به زمین کنیم ایمنی پرواز را در نظر می‌گیریم و تست‌های خاصی روی آن انجام می‌هیم و اطمینان می‌دهم در این زمینه نه تنها در F14 بلکه در اکثر هواپیماها به نتایج بسیار خوبی رسیده‌ایم.

* موفقیت صددرصد در شلیک فکور90 از F14/ کار بر روی دقت، برد و میزان تخریب موشک

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان در خصوص نصب موشک فکور90 روی جنگنده F14 گفت: با توجه به تسلیحاتی که روی F14 استفاده می‌شد و از کشور سازنده به ما نمی‌رسید به این فکر افتادیم که نوع موشکی که مشخصه اصلی F14 است را بازسازی کنیم لذا در بعد شلیک هواپیما به نتیجه صد در صد رسیده‌ایم.

وی افزود: موشک بعد از شلیک مسایل زیادی دارد تا به هدف اصابت کند، بحث شلیک آن مقوله مهم و سنگینی است که وقتی شلیک می‌شود زیر هواپیما منفجر نشود و یا مسیری که برایش تعریف شده را طی کند، چون اکثر موشک‌ها مثل موشک‌های روسی بعد از جدا شدن از هواپیما مسیر انحرافی را طی می‌کنند.

روزخوش تصریح کرد: لذا شلیک موشک نباید آسیبی به خلبان و پرواز بزند که در این ابعاد به نتیجه‌ای که می‌خواهیم در خصوص این موشک رسیده‌ایم و الآن روی اصابت به هدف، مسافت طی کننده و میزان تخریب کار می‌کنیم که موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و به سمتی می‌رویم که نیازی به موشک خارجی نداشته باشیم. این موشک قابل رقابت با موشک‌های خارجی است و کار مشترک ما با دانشگاه‌های کشور و مهندسی هوافضاست.

* رهگیری تهدیدات مرزی با رادار F14

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: اگر تهدیدات را فرامنطقه‌ای بدانیم که می‌دانیم با امکانات موجود می‌توانیم تمام تهدیدات را از همه طرف در رادارهای خودمان مشاهده و رصد کنیم و این کار از روی هواپیماهای ما نیز امکان‌پذیر است.

وی افزود: الآن اگر تهدید مرزی داشته باشیم بوسیله رادار هواپیماهای F14 قابل سرچ و کشف است. از طرفی هواپیماهای میگ 29 و F4 نیز این قابلیت را دارند.

* قابلیت رهگیری هواپیماهای رادارگریز در دستور کار

روزخوش در ادامه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر کار روی حوزه رهگیری هواپیماهای رادارگریز نیز در دستور کار است.

* آموزش عملیات مشترک مرکب به افسران نیروی هوایی

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان با بیان اینکه اگر همکاری نهاجا و پدافند هوایی نباشد هیچ عملیات نظامی انجام نمی‌شود، گفت: وقتی خلبانان می‌خواهند به درجه افسر ارشدی برسند در تهران و در دانشکده فرماندهی ستاد، واحد عملیات مشترک مرکب را طی می‌کنند. در این عملیات مشترک مرکب یاد می‌گیریم چگونه با نیروهای دیگر در بعد پدافند هوایی، دریایی و زمینی هم‌سو عمل کنیم.

وی تصریح کرد: لذا هم فرماندهان ما باید این قابلیت را داشته باشند که عملیات مشترک را هدایت کنند و قابلیت درگیر شدن با پهپادها در هواپیماهای ما وجود دارد.

* طرح‌های ساخت هواپیمای رادارگریز نسل پنجم در وزارت دفاع

روزخوش درخصوص رادارگریز کردن هواپیماها گفت: هواپیماهایی که بال و بدنه آن ساخته شده را دیگر نمی‌توان رادار گریز کرد. لذا گر بخواهیم یک هواپیمای رادارگریز داشته باشیم باید از اول آن را طراحی کنیم. از طرفی ساخت هواپیما به عهده وزارت دفاع است و قطعاً‌ طرح‌هایی در وزارت دفاع است که روی این قضیه کار می‌کند که هواپیماهای نسل پنجم یعنی رادارگریز را تولید کند.

* قابلیت درگیری دریایی جنگنده‌های F14 و F4

وی درخصوص توان جنگنده‌های F14 در نبرد دریایی گفت: یکی از مأموریت‌های مهمی که F14 در زمان جنگ داشتن اسکوریت نفتکش‌ها بود لذا کاملاً قابلیت این کار را دارد یعنی بوسیله رادارهای پیشرفته‌ای که داشت هرگونه تهدید دریایی و هوایی را رؤیت می‌کرد.

روزخوش تاکید کرد: لذا جنگنده‌های F14 و F4 ما این قابلیت را دارد که اگر تهدید دریایی باشد آن را رصد و با آن مقابله کند.

* کاهش حجم و دیجیتالی کردن سیمیلاتورهای F14

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان با اشاره به آموزش خلبانان با شبیه سازها گفت: سیمیلاتورهایی که در پایگاه اصفهان وجود دارد همه بومی است. بعنوان مثال ما اصلاً شبیه‌ساز هواپیمای F7 را نداشتیم. اما متخصصان ما آن را تولید کردند.

وی ادامه داد: سیمیلاتورهایی که از F14 بود نیز ابرکامپیوترهای قدیمی بود که حجم آن بسیار بزرگ و به اندازه یک اطاق بود اما متخصصان بومی نهاجا این را تبدیل به یک سامانه دیجیتال و کوچک و قابل دسترس که الآن از آن استفاده می‌شود، کردند. در خصوص شبیه‌ساز هواپیمای PC-7 هم این کار صورت گرفته است.

* قابلیت عملیات رزمی با هواپیماهای PC-7/ نصب و تست موفق مسلسل

روزخوش با اشاره به توانمندی هواپیماهای آموزشی PC-7 گفت: اگر شرایطی باشد که مسئولین از ما درخواست کنند، هواپیمای PC-7 این قابلیت را دارد که به یک هواپیمای شکاری با سرعت کم تبدیل شود و از آن برای ماموریت هوا به زمین استفاده کنیم. حتی مسلسل هم روی آن نصب و با موفقیت تست شده است.

* هواپیمای F14 قابلیت جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک را دارد

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان درخصوص توان جنگ الکترونیک اظهار داشت: در تمام پایگاه‌ها نیروی هوایی شعبه‌ای به اسم جنگال ایجاد شده که زیر مجموعه معاونت عملیات است و پرسنل آن هر ساله در تهران آموزش لازم را می‌بینند.

وی افزود: هواپیمای F14 قابلیت جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک را دارد و خلبان F14 تمام این دوره را طی می‌کند. لذا با توجه به اینکه جنگال روز به روز پیشرفت می‌کند خلبانان و جنگنده‌های ما نیز در این حوزه ارتقاء می‌یابند تا تهدیدات را پوشش دهند.

* در عملیات ریگی F14های ما آماده درگیری احتمالی با شکاری‌های دشمن بودند

روزخوش با اشاره به اهمیت پایگاه شهید بابایی گفت: پایگاه اصفهان پشتیبان تمام عملیات‌ها و جنگنده‌های پایگاه‌های دیگر است و امکان ندارد هواپیمایی بلند شود و تاپ کاور آن یک هواپیمای F14 نباشد، این یک قانون است. لذا هر هواپیمایی که بخواهد تا مرز هم برود ما این احتمال را می‌دهیم که هواپیمای خارجی بخواهد آن را فالو کند لذا یک جنگنده آماده اینجا داریم و آن F14 است تا با آن درگیر شود.

وی افزود: در عملیات دستگیری ریگی هم به همین صورت بود چون احتمال می‌دادیم که آن هواپیما با جاهایی تماس بگیرد و درخواست کمک کند و شکاری‌هایی وارد صحنه شوند لذا پیش‌بینی این کار را کردیم و F14های ما در صحنه آماده بودند.

* تست موفق موشک جدید روی جنگنده F7/ بمب‌های مختلفی در حال آزمایش است

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان به هواپیمای F7 اشاره و تصریح کرد: هواپیمای F7 یک هواپیمای شکاری بمب‌افکن است یعنی هم عملیات هوا به هوا و هم هوا به زمین را انجام می‌دهد.

وی افزود: ما از این هواپیما هم در بحث آموزش و هم در بعد تاکتیکی بهره می‌بریم. لذا این هواپیما یک جت آموش پیشرفته است.

روزخوش خاطرنشان کرد: زمانی که این هواپیما را خریداری کردیم ضعف‌های عملیاتی و تاکتیکی داشت. لذا متخصصان با توجه به تجربه‌هایشان در هواپیماهای دیگر این ضعف‌ها را برطرف کردند.

فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان گفت: F7 هواپیمای بسیار خوبی است و بیشترین طی مسافت ارتفاع را در کمترین زمان دارد و خیلی سریع می‌تواند به اوج برسد. قابلیت انعطاف و تغییر زاویه و جهت در کمترین زمان از مشخصه‌های این هواپیما است.

روزخوش در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: بمب‌های مختلفی در حال آزمایش است که روی F7 نصب شود. آخرین موشکی که تست کردیم روی این هواپیمای جواب مثبت گرفتیم و در حال ارتقاء هستیم.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931116000892

 
 
 
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط 7mmt، 4 اسفند 1393 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط 7mmt، 4 اسفند 1393 - دلیلی ارایه نشده است
http://www.rajanews.com/news/199380

سرهنگ خلبان شفیعی اعلام کرد:
نصب رادار «ملی» روی F۱۴
ماموریت اصلی هواپیماهای F۱۴ عملیات هوا به هواست و تسلیحات اصلی آن هم موشک‌های هوا به هوا برای کشف هواپیماهای متخاصم و انهدام آنهاست ولی ما در سال‌های اخیر در این هواپیما در جهت به روز کردن و چند منظوره کردن آن فعالیتی را شروع کردیم و آن را به مرحله اجرا درآوردیم و در این راستا در ماموریت‌های هوا به زمین با این هواپیما شرکت کردیم و در صورت نیاز باز هم شرکت می‌کنیم.
معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا گفت: قابلیت شلیک موشک‌های هوا به زمین و پرتاب بمب را روی هواپیمای F۱۴ ایجاد کرده‌ایم.

سرهنگ خلبان اصغر شفیعی معاون عملیات پایگاه هشتم شکاری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به خودکفایی نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: به دلیل پیچیده بودن تخصص‌هایی که در این نیرو هست به خصوص در هواپیماها و تجهیزات، در قبل از انقلاب این موارد به طور کامل و صددرصد در اختیار کشورهای خارجی مثل آمریکا و برخی اروپایی‌ها بود.

اورهال تمامی هواپیماها در کشور بدون وابستگی به خارج

وی افزود: اما پس از پیروزی انقلاب به جهت اینکه روابط قطع و تحریم‌ها اعمال گردید، این وابستگی‌ها باعث شد نیروی هوایی به فکر بیافتد و کاری انجام دهد، لذا مسئولین وقت تصمیم گرفتند با تاسیس سازمان جهاد و خودکفایی نهاجا این وابستگی‌ها را از بین ببرند.


شفیعی با بیان اینکه علم هوانوردی یک علم پیشرفته‌ است، گفت: این پیشرفت هم در خصوص پرواز هواپیما و هم نگهداری آن‌ها صدق می‌کند که این مستلزم متخصصین، تجهیزات و پشتیبانی لازم است. امروز به جایی رسیده‌ایم که با همت و تلاش فرماندهان و مسئولین و کارکنان نهاجا و خلبانان با قطع کامل وابستگی به کشورهای سازنده هواپیما تمامی تعمیرات اساسی و کارخانه‌ای که به آن اورهال گفته می‌شود را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

اصفهان تنها مرکز اورهال F۱۴ در دنیا

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا تاکید کرد: تمامی هواپیماهای سازمانی نیروی هوایی ارتش در داخل این نیرو اورهال کامل می شوند و هیچ گونه وابستگی به کشوری نداریم. در پایگاه اصفهان هم به جهت پرواز هواپیماهای F۱۴، به جایی رسیده‌ایم که با قاطعیت می‌توانیم بگوییم تنها جایی که اکنون در دنیا این هواپیماها تعمیرات اساسی و کارخانه‌ای می‌شود اصفهان است.


وی ادامه داد: ما از صفر تا صد تعمیر این هواپیماها را که شامل تعمیر قطعات، بدنه، موتور، ارابه فرود و اویونیک و رادار و کلیه سیستم‌های دیجیتالی و کامپیوتری هواپیما می‌شود را در داخل اصفهان انجام می‌دهیم و این بخش‌ها بازدید می‌شوند و آنهایی که نیاز به سرویس دارد، سرویس و تعمیر و آنهایی که نیاز به تعویض دارد تعویض می‌شود و هواپیما بعد از چندین هزار ساعت کار توسط پرسنل نهاجا آماده برای پرواز تست می‌شود.

شفیعی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: یکی از کارهای دیگری که در حوزه اورهال انجام داده‌ایم این است که ما نیروهای متخصص و فنی پیشکسوت و با تجربه‌ای که بازنشسته شده‌اند را فراخوان کردیم و داوطلبانه به سراغ کار آمدند و قشر جوان را در کنار آنها قرار دادیم تا هم از تجربه آنها استفاده کنیم و هم به کار آموزش قشر جوان بپردازیم.

ایران تنها دارنده F۱۴ در جهان است

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا افزود: هواپیما بعد از اینکه اورهال کامل روی آن صورت گرفت که مستلزم صرف هزینه‌های بالا هم از نظر ریالی و هم از نظر تخصصی است، برای اولین پرواز تست آماده می‌شود. این پرواز توسط خلبانان تست که خلبانان ماهری هستند انجام می‌شود و اگر ok بود فرم مربوطه پر می‌شود و هواپیما برای پروازهای عادی آماده می‌شود و اگر هم در پرواز اول مشکلاتی بود خلبان آن را اعلام می‌کند و آن مشکلات رفع می‌شود تا پرواز تست بعدی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اورهال کلیه هواپیماهایی که در پایگاه اصفهان وجود دارد که اعم از شکاری و آموزشی و بمبر در همین پایگاه انجام می‌شود، گفت: به ویژه در مورد هواپیمای F۱۴ با توجه به اینکه تنها کشوری در دنیا که این هواپیما را در اختیار دارد ما هستیم و حتی کشور سازنده یعنی آمریکا به دلیل اینکه این F۱۴ هواپیمای سنگینی است و نگهداری آن مستلزم هزینه‌های زیادی است آن را از رده پروازی خارج کرد لذا تنها کشور دارنده فعلا ایران است و نگهداری آن کار دشواری است و این مطلب نشان می‌دهد دسترسی به قطعات این هواپیما نداریم که از کشورهای دیگر وارد کنیم و حتی اگر دسترسی داشتیم هم به دلیل تحریم به ما نمی‌دادند اما همین که هواپیمای F۱۴ از این پایگاه در حال پرواز است نشان می‌دهد که صفر تا صد تعمیر و نگهداری و ساخت قطعات آن را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

بروزرسانی هواپیمای F۱۴ و F۷ و PC-۷ در دستور کار است

شفیعی با تاکید بر اینکه قطعا هواپیمای F۱۴ باید به روز شود، اظهار داشت: هرچه می‌گذرد علم هوانوردی هم از نظر هواپیماها و تسلیحات، بمب‌ها، موشک‌ها و سیستم‌های راداری پیشرفته‌تر می‌شوند بنابراین مجبوریم که با استفاده از متخصصین داخلی با ارتباطی که با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور داریم این قطعات را بسازیم و مرتبا هواپیما را به روز می‌کنیم تا از کشورهای دیگر عقب نمانیم لذا در مورد هواپیمای F۱۴ و F۷ و حتی PC-۷ دانشکده خلبانی روند به روز رسانی آن را مرتب دنبال می‌کنیم.

تبدیل سیستم‌های داخل کابین هواپیماها از آنالوگ به دیجیتال

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا به هواپیماهای آموزشی این پایگاه اشاره و تصریح کرد: الان به جایی رسیده‌ایم که در هواپیماهای PC-۷ تمامی سیستم‌های نشان دهنده و داخل کابین را از حالت آنالوگ و قدیمی به حالت دیجیتال تبدیل و به روز می‌کنیم و هیچ‌یک از این سیستم‌های دیجیتال را هیچکدام از کشورها حاضر نشدند به ما بدهند ولی این کار را در داخل کشور خودمان انجام می‌دهیم. در مورد هواپیمای F۷ و F۱۴ نیز همین کار را انجام می‌دهیم که بتوانیم این هواپیماها را ارتقا دهیم.

نصب رادار ملی روی جنگنده‌های F۱۴

شفیعی در ادامه اظهار داشت: الان در خصوص ارتقای هواپیمای F۱۴، رادار ملی را داریم و به جایی رسیده‌ایم که سیستم رادار F۱۴ را با نام رادار ملی در حال ساخت داریم که البته این رادار ساخته و روی هواپیما هم تست شد و همچنان در حالت تست مداومت است و بسیاری از F۱۴ های امروزی‌مان با رادارهای ملی ساخته شده در حال پرواز هستند.


وی تاکید کرد: این رادارهای ملی نشات گرفته از همان سیستم رادارهای اصلی هستند و از بعد رنج و مسافت کشف‌ها و یا پارامترهایی که از هدف‌ها می‌گیرند کیفیتی بهتر از رادارهای اصلی دارند.


معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا گفت:‌ الان از این رادارها(ملی) استفاده می‌کنیم زیرا بعد از گذشت چندین دهه از ساخت و واگذاری این هواپیما باید رادارها به روز می‌شدند و کیفیت رادارهای قبلی دیگر امروز به درد ما نمی‌خورد.

رهگیری هواپیماها و پهپادهای جاسوسی توسط جنگنده‌های F۱۴

شفیعی تصریح کرد: لذا باید این رادارها به روز می‌شدند و این کار را با نام رادار ملی انجام دادیم و با توجه به اینکه ماموریت اصلی هواپیماهای F۱۴ کشف و شناسایی هواپیماهای متخاصم و رهگیری و انهدام آنها است، هم‌اکنون اگر امنیتی در فضای جمهوری اسلامی احساس می‌شود به این دلیل گشت‌های هوایی این هواپیماهاست.


وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: در سال‌ها و ماه‌های اخیر تحرکاتی اگر از جانب برخی کشورها بوده و هواپیماهایی به عنوان هواپیماهای جاسوسی و شناسایی وارد کشور شدند و یا حتی اگر در یکی دو سال و ماه‌های اخیر پهپادهایی که از کشورهای دیگری می‌آید و در سطح منطقه فراوان است، شاهد بودیم این هواپیماها توسط هواپیماهای رهگیر و شناسایی ما که F۱۴ مهم‌ترین ‌آن است شناسایی و منهدم و گاها متواری می‌شوند و این امنیت در سایه این هواپیماها و رادارهای ایرانی است.

قابلیت رهگیری پهپادها توسط هواپیماهای رهگیر نهاجا

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا تاکید کرد: قابلیت این را داریم که با هواپیماهای رهگیر نیروی هوایی چه پهپاد و چه هر پرنده متخاصم دیگری را رهگیری، منهدم و یا متواری کنیم.

نصب بمب و موشک هوا به زمین روی تام‌کت‌ها

شفیعی درخصوص چندمنظوره کردن جنگنده‌های F۱۴ گفت: ماموریت اصلی هواپیماهای F۱۴ عملیات هوا به هواست و تسلیحات اصلی آن هم موشک‌های هوا به هوا برای کشف هواپیماهای متخاصم و انهدام آنهاست ولی ما در سال‌های اخیر در این هواپیما در جهت به روز کردن و چند منظوره کردن آن فعالیتی را شروع کردیم و آن را به مرحله اجرا درآوردیم و در این راستا در ماموریت‌های هوا به زمین با این هواپیما شرکت کردیم و در صورت نیاز باز هم شرکت می‌کنیم.


وی همچنین خاطرنشان کرد: در ماموریت‌های هوا به زمین، شلیک موشک‌های هوا به زمین و پرتاب بمب را داریم که این قابلیت را روی هواپیمای F۱۴ ایجاد کرده‌ایم. خلبانان ما هم این تمرینات را شروع کردند که تمرینات خوبی هم داشتند و خلبانان و هواپیماهای F۱۴،‌ مثل هواپیماهای بمبر و جنگنده‌های هوا به زمین در صورت نیاز وارد عمل خواهند شد.

رصد چندصد کیلومتری توسط جنگنده‌های F۱۴ با رادار ملی

معاون عملیات پایگاه هشتم نهاجا با بیان اینکه قابلیت اصلی هواپیمای F۱۴ این است که وقتی یک فروند از آن در آسمان باشد به راحتی آسمان را کنترل کند، گفت: خوشبختانه با رادار ملی که ساختیم و روی F۱۴ قرار دادیم که هم قابلیت رادارهای قبلی را دارد و هم به روز شده است و جنگنده‌های ما می‌تواند فضا را کنترل کند و قابلیت آواکس را داشته باشد تا فضای چند صد کیلومتری اطراف خودش را کنترل کند که این کار را امروز با F۱۴ های خود انجام می‌دهیم.
آلبوم تصاویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.