امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

آدم های بزرگی را داریم از دست می دهیم ............

 

photo_2021-06-01_21-20-04.jpgphoto_2021-06-01_21-20-04_28229.jpg

 

 

  • Like 3
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , MR9 گفت:

 

امکان عمل کردن راکتهای صندلی پران ها نیست ؟؟؟ 

 

 با سلام مجدد

اطلاعات فنی من در مورد مکانیزم عملکرد صندلی های پران اینقدر کامل نیست که بخواهم بصورت دقیق پاسخ این سوال را بدهم .

 

اما تا آنجایی که اطلاع دارم ، عملکردن همزمان هر دو صندلی یا باید توسط استاد خلبان از داخل کابین و بصورت انتخابی فعال شود یا از طرف نفرات زمینی و با کشیدن کابل فعال کننده صندلی ها از بیرون از هواپیما ! در هر صورت فعال شدن خود بخودی راکتها ، بخاطر فرایند انتخابی و مرحله به مرحله پرتاب ، به این راحتی امکانپذیر نیست .

 

لطفا دوستانی که در این مورد اطلاع دارند ، به بحث ورود کنند.

  • Like 3
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, 951 گفت:

 با سلام مجدد

اطلاعات فنی من در مورد مکانیزم عملکرد صندلی های پران اینقدر کامل نیست که بخواهم بصورت دقیق پاسخ این سوال را بدهم .

 

اما تا آنجایی که اطلاع دارم ، عملکردن همزمان هر دو صندلی یا باید توسط استاد خلبان از داخل کابین و بصورت انتخابی فعال شود یا از طرف نفرات زمینی و با کشیدن کابل فعال کننده صندلی ها از بیرون از هواپیما ! در هر صورت فعال شدن خود بخودی راکتها ، بخاطر فرایند انتخابی و مرحله به مرحله پرتاب ، به این راحتی امکانپذیر نیست .

 

لطفا دوستانی که در این مورد اطلاع دارند ، به بحث ورود کنند.

 

قضاوت صریحی نمیشه کرد

بویژه اینکه صندلی ها تاریخ انقضا و چک و نصب مجدد دارن، باید بررسی کرد که علت چه بوده؟ 

عامل تحریک راکت ها چه بوده است؟

آیا تاریخ گذشته یا عامل خارجی مثل امواج باعث تحریک راکت ها شده است

احتمالات زیاد است 

مهم این است که بسیار مفت دوتا از نیروهای خوب خود را از دست دادیم

روحشان شاد

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام

وقت تمام دوستان بخیر

باور کنید حتی دیگه حسش هم نمونده برا تسلیت ...... اونم به خاطر حوادث و مصیبتهایی که به راحتی قابل پیشگیریه .. چه خارک.. چه دزفول... چه ...... 

اما بعد ...

جسارتا هواپیمای حادثه دزفول نوع بی یا سیمرغه و نه نمونه رزمی اف 

در مورد اجکت توی دو کابینها روال بر پریدن کابین عقب و سپس کابین جلو هست در پرواز به علت حفظ حداکثری ثبات پرنده برای اجکت

اما در مورد حادثه دزفول تا زمانی که تیم سانحه خود سازمان گزارش نکرده نمیشه اظهار نظر کرد

و بعد یه توصیه به اون دوستانی که تو هر حادثه ای به صورت مجازی دادگاه صحرایی تشکیل میدن و همه پرسنل ارتشو اعدام میکنن شبیه امثال جناب غرضی در گذشته های دور .....

عزیز دل برادر این کف دست ارتش مویی دیدید بکنید.....همینکه در این وانفسا تحریم و بی تدبیری و نامهربانی و غرضورزی و ..... همین اندک تجهیزات بازمانده از زمان حکومت خاین و منحط پهلوی حفظ شده البته تا حدودی.. انهم بدون بودجه بدون قطعه و بدون خیلی چیزها که اگر حتی یک موردش برای شما عزیز دل کم باشد قهر کرده و پشت به دشمن رو به کشور جبهه میگیرید ..اما همین پرسنل از نظر شما خایین بی مقدار  کرخت بی سواد و هزار چیز دیگر که در این چهل سال به اندازه لحظه لحظه زندگیتان شنیده ایم اونقدر شرف و غیرت دارن که با تمام کمبودها که مقدارشون وصف ناشدنیه و تمام توهینها و تخریبها و حمله ها و .... باز پای سوگند سربازیشون برای دفاع از این خاک و ملت بدون در نظر گرفتن دین و مذهب و رنگ و زبان و قومیت ایستادن.... 

این سانحه ها اتفاق نیفته عجیبه اونهم با توجه به اتمام عمر انقلابی و اغاز عمر انتهاری تجهیزات

  • Like 2
  • Upvote 11
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 hours قبل , archersarash گفت:

با سلام

وقت تمام دوستان بخیر

باور کنید حتی دیگه حسش هم نمونده برا تسلیت ...... اونم به خاطر حوادث و مصیبتهایی که به راحتی قابل پیشگیریه .. چه خارک.. چه دزفول... چه ...... 

اما بعد ...

جسارتا هواپیمای حادثه دزفول نوع بی یا سیمرغه و نه نمونه رزمی اف 

در مورد اجکت توی دو کابینها روال بر پریدن کابین عقب و سپس کابین جلو هست در پرواز به علت حفظ حداکثری ثبات پرنده برای اجکت

اما در مورد حادثه دزفول تا زمانی که تیم سانحه خود سازمان گزارش نکرده نمیشه اظهار نظر کرد

و بعد یه توصیه به اون دوستانی که تو هر حادثه ای به صورت مجازی دادگاه صحرایی تشکیل میدن و همه پرسنل ارتشو اعدام میکنن شبیه امثال جناب غرضی در گذشته های دور .....

عزیز دل برادر این کف دست ارتش مویی دیدید بکنید.....همینکه در این وانفسا تحریم و بی تدبیری و نامهربانی و غرضورزی و ..... همین اندک تجهیزات بازمانده از زمان حکومت خاین و منحط پهلوی حفظ شده البته تا حدودی.. انهم بدون بودجه بدون قطعه و بدون خیلی چیزها که اگر حتی یک موردش برای شما عزیز دل کم باشد قهر کرده و پشت به دشمن رو به کشور جبهه میگیرید ..اما همین پرسنل از نظر شما خایین بی مقدار  کرخت بی سواد و هزار چیز دیگر که در این چهل سال به اندازه لحظه لحظه زندگیتان شنیده ایم اونقدر شرف و غیرت دارن که با تمام کمبودها که مقدارشون وصف ناشدنیه و تمام توهینها و تخریبها و حمله ها و .... باز پای سوگند سربازیشون برای دفاع از این خاک و ملت بدون در نظر گرفتن دین و مذهب و رنگ و زبان و قومیت ایستادن.... 

این سانحه ها اتفاق نیفته عجیبه اونهم با توجه به اتمام عمر انقلابی و اغاز عمر انتهاری تجهیزات

همش شعار شعار شعار 
تنها چیزی که از این ارتش داریم میبینیم فقط شعاره تنها کاری که خوب بلدند چسبوندن خودشون به افتخارات گذشته هست که یکسری دیگه انجامش دادن افرادی که نسبت به زمانه خودشون نامبر وان های دنیا بودن ولی الان چی؟ یک نگاه به جدول مسابقات روسیه همه چی رو مشخص میکنه ماشالله همه از دم اول هستند البته از اخر
کی میخواهیم دست از شعار و حماسه سرایی برداریم من نمیدونم . 
جریان این سوگند و شرافت و اقتدار  هر چی چرت و پرت هست همون جریان سردار سلیمانی و ترامپه که تا یک روز قبل از ترور نامه هاش رو میز فلان وزیر بود و تو فلان جلسه ابوبکر و بغدادی نشسته بود و فرماندهان سیا از ترس شب ادراری داشتند و هیچکس نمی دونست کجا هست و چکار میکنه که یهو سر ظهر ترامپ جو گرفت دستور داد تا شب هم ترور شد اون جا بود که حد و مرز واقعیت معلوم شد اون جا بود که معلوم شد دنیا دست کیه ! کی شعار میده کی عمل میکنه 
حالا هم اشکال نداره صبح تا شب از اقتدار و ظلم و مظلومیت و سوگند و مردانگی  بگند ولی وقتش که رسید باید با اف 5 حضرات برند جلو نسل 5 ! بعد که ترررررر زدند مردم نمیاند ازشون بپرسند پس این همه سال داشتید چه غلطی میکردید؟ بعد اون موقع دیگه گردن کج کردن و ادا مظلوم در اوردن فایده ایی هم داره؟ اون موقع حضرات فرقی هم با خائن دارند؟ مردم نمیاد بگند حالا ما سرمون نمیشد شما خودتون لال بودید تو این چند دهه یک حرفی بزنید؟

ارتش یک بار سر سقوط تامکت 6062 شهید کریمیایی توسط سامانه تور روضه سکوت گرفت چند سال بعد کشور و مردم هزینش رو با هواپیما مسافربری دادند . خدا میدونه هزینه 40 سال سکوت و چاپلوسی این ها چیه و قراره با چی ما این هزینه رو بدیم

  • Like 2
  • Upvote 6
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, yamor گفت:

همش شعار شعار شعار 

 

بسم ا.. ، 

واقعا اطلاع ندارم که چرا خودتون را این شکلی عصبانی می کنید ، خط مقدم جنگ با این افراد هست icon_arrowd . با همین استدلال ها ، تحلیل ملت را جهت می دهند ، در چنین زمانهایی ( پایگاه دزفول و خارک و ... ) هیچ کسی اینها را یا نمی بیند ، یا اینکه  چنان شما را تخطئه می کنند  که حد و حصری برای آن وجود ندارد . مشکلی که فرمودید ، فقط بخش روی آب این کوه یخ هست ، بیشتر این کوه یخ درست زیر آب قرار دارد و دست این چنین افرادی هست که اصولا نه لباس روحانیت دارند و نه اطلاعات درست و به روزی از وضعیت در نیروهای مسلح .. تعداد این افرادهم کم نیست 

 

بر 24 مهر 1399 در 20:46 , MR9 گفت:

دعای ما باید در  این شبهای عزیز این باشد  که خداوند این کشور و ملت را از تندروی و افراط در هر شکل خودش حفظ کند 

 

2948259.jpg

 

 

خریدهای بیهوده "تامکت‌ها" و تانک‌های کلاس "پاتون"

 

به فاصله  9 ماه از هم ، این دو توئیت به عنوان مشت نمونه خروار در معرض نمایش گذاشته شد ، تا مخاطب اطلاع داشته باشد که وضعیت از چه قراری هست  ... قضاوت را هم گذاشتیم بر عهده خواننده این مطالب ... 

 

e2299miwyaiswjj_gwiq.jpg

 

 

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , yamor گفت:

همش شعار شعار شعار 
تنها چیزی که از این ارتش داریم میبینیم فقط شعاره تنها کاری که خوب بلدند چسبوندن خودشون به افتخارات گذشته هست که یکسری دیگه انجامش دادن افرادی که نسبت به زمانه خودشون نامبر وان های دنیا بودن ولی الان چی؟ یک نگاه به جدول مسابقات روسیه همه چی رو مشخص میکنه ماشالله همه از دم اول هستند البته از اخر
کی میخواهیم دست از شعار و حماسه سرایی برداریم من نمیدونم . 
جریان این سوگند و شرافت و اقتدار  هر چی چرت و پرت هست همون جریان سردار سلیمانی و ترامپه که تا یک روز قبل از ترور نامه هاش رو میز فلان وزیر بود و تو فلان جلسه ابوبکر و بغدادی نشسته بود و فرماندهان سیا از ترس شب ادراری داشتند و هیچکس نمی دونست کجا هست و چکار میکنه که یهو سر ظهر ترامپ جو گرفت دستور داد تا شب هم ترور شد اون جا بود که حد و مرز واقعیت معلوم شد اون جا بود که معلوم شد دنیا دست کیه ! کی شعار میده کی عمل میکنه 
حالا هم اشکال نداره صبح تا شب از اقتدار و ظلم و مظلومیت و سوگند و مردانگی  بگند ولی وقتش که رسید باید با اف 5 حضرات برند جلو نسل 5 ! بعد که ترررررر زدند مردم نمیاند ازشون بپرسند پس این همه سال داشتید چه غلطی میکردید؟ بعد اون موقع دیگه گردن کج کردن و ادا مظلوم در اوردن فایده ایی هم داره؟ اون موقع حضرات فرقی هم با خائن دارند؟ مردم نمیاد بگند حالا ما سرمون نمیشد شما خودتون لال بودید تو این چند دهه یک حرفی بزنید؟

ارتش یک بار سر سقوط تامکت 6062 شهید کریمیایی توسط سامانه تور روضه سکوت گرفت چند سال بعد کشور و مردم هزینش رو با هواپیما مسافربری دادند . خدا میدونه هزینه 40 سال سکوت و چاپلوسی این ها چیه و قراره با چی ما این هزینه رو بدیم

با سلام و وقت بخیر 

دوست عزیز و بسیار گرامی یا بهتر بگوییم عزیز دل برادر ماشالله خوب دلتون پره اتیشتونم که تنده تنده خود شما غیر از همین جملات زیبا و اتشین در فضای مجازی و در چهارتا دورهمی خانوادگی و دوستانه ایا در جای دیگری  کاری .....عملی.... حرکتی ... چیزی در اعتراض به  همین مطالب زیبا که فرمودید و من هم با اکثر انها موافقم ... انجام داده اید 

چه انتظاری دارید از ارگانی که نه حق اظهار نظر داره نه اجازه فعالیت بدون اجازه و نه حق خرید خارجی و نه بودجه برای خرید چه خارجی و چه داخلی ... ارگانی که تنها جایی که اجازه بهش دادن ازش خرید کنه اونو فقط به چشم کیسه پول (اونم نداره البته) و موش ازمایشگاهی میبینه(وزارت محترم دفاع)... و مجلس محترم به همراه تمام دولتها در این 42 سال به همراه تمام مسولین  کشور این ارگان را مصرف کننده و نه تولید کننده امنیت و تف سربالا میدانند و فقط رو حساب رودربایسی که معلومم نیست با کی هست تا الان تعطیلش نکردند

ارگانی که اولین اولویتی که براش تعریف کردتد همان صحبتهای امیر خانزادی   که به زبان بی زبانی بلا و فاجعه ای را که بر سر این ارگان اوردند و بیان نمودند

من نمیدونم یا نمیدونید چه خبره یا نمیخواین بدونین یا کلا فازتون یه چیز دیگست هر چند تو این سالها امثال شما زیاد دیدیم که خودتون خدای شعارید و باور و اعتقاد بقیه براتون مسخره و شعاره

راستی اخوی.... وقتی نیست و نمیدند ما بر عکس شما منتظر اف 22 و اف 35 نمیمونیم تا برامون کادو پیچ کنن بدن ......و بدون بهونه با همون اف 5 نسل تیپو سلطان و ژ3 نادر شاه افشار و کلاه اهنی جلالدین خوارزمشاه و نعلین خدابیامرز داریوش بزرگ جونمونو سپر میکنیم وامیستیم جلو اجنبی تا امثال شما و .... به ریشمون بخندین و ما رو شعار مسلک بدونین 

در ضمن بین روزه سکوت و سکوت.... خیلی فرقه عزیز دلم 

در ضمن دفعه اخرتون باشه به بچه های ارتش اهانت میکنین .... داری واسه خاینین داخلی و اجنبی رگ نداشته گردن کلفت  کنین......... اون خاینینی که مثلشون.. همون جمله زیبای امامان هست که میفرمایند دو دسته کمر اسلام را شکستند اول عالمین کافر و دوم جاهلین مقدس نما... 

اوقات به کام

 

  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
32 minutes قبل , MR9 گفت:

بسم ا... 

 

متهم شماره یک 

 

صندلی پران سریر ( یا بنا بر برخی گمانه زنی ها K-36DM) 

 

 

سلام

اینکه بخواهیم صندلی پران داخلی را مقصر اول بدونیم اشتباه هست

به هرحال تو این تحریم ها اقدام به ساخت و بومی کردن صندلی پران اقدامی لازم و ضروری بود 

به هرحال یک گام مهم در بازسازی نیروی هوایی و حفظ خلبانان آن 

 

باتوجه به تست های انجام شده بر روی صندلی سریر، که خیلی جالب هم بود

مثل پرتاب روی زمین

پرتاب در آسمان از روی پرنده آزمایشی

و ...

015.png 014.png 013.png

 

به نظرم بهتره مقصر رو در بازرسی ها و الزامات بازرسی جستجو کرد

که چه آیتمی پیشبینی یا دیده نشده که منجر به این اتفاق تلخ شده است 

با در نظرگرفتن تجربه 60 ساله ایران در استفاده از صندلی های پرتابی ، و بیش از 40 سال کار در تحریم و حفظ صندلی ها، به جای مقصر یابی در تولید داخلی، مشکل را باید در الزامات و چک لیست ها جست. 

 

از این رو مشکل

- عدم رعایت چک لیست ماهیانه و سالیانه 

- عدم تطابق الزامات با تجارب داخلی و دستورالعمل های خارجی باید جست 

 

 

-----------------------

این دانشنامه اینجا به درد میخوره

اطلاعات در مورد صندلی پرتاب خلبان شرکت شرکت مارتین بیکر               لینک

 

 

بر 18 تیر 1399 در 07:15 , arminheidari گفت:

صندلی پرتاب خلبان ( قسمت آخر، شرکت شرکت مارتین بیکر طراح)

 

شرکت آثار هواپیمایی مارتین توسط جیمز مارتین در سال 1934 به عنوان طراح هواپیما شروع به کار کرد. اما در یکی از آزمایش های پروازی خلبان تست دچار سانحه و کشته شد این اتفاق باعث شد جیمز تمرکز خود را بر نجات جان خلبان متمرکز کند. پس از مطالعات و تحقیقات خروج اجباری خلبان همراه با صندلی بهترین و جذاب ترین راه برای خروج از هواپیما هست و این آغاز تولد صندلی پرتاب خلبان بود. در حال حاضر 10 درصد سهم بازار صندلی های نجات متعلق به این شرکت هست. 

 

 

تاریخچه شرکت مارتین بیکر و ادغام با سافران


https://www.safran-martin-baker.com/smbf_web/UK/history.awp

سایت معرفی صندلی های مشترک شرکت سافران و مارتین بیکر 


https://www.safran-martin-baker.com/smbf_web/UK/ejection-seat-MK10.awp

بروشور تبلیغاتی در مورد تولیدات شرکت مارتین بیکر طراح و سازنده صندلی پرتاب خلبان


https://www.tara-aerospace.com/pdf/Aircraft_Products_Martin_Baker.pdf

توضیحات در مورد شرکت مارتین بیکر طراح و سازنده صندلی پرتاب خلبان


https://www.faaaa.asn.au/wp-content/uploads/2016/09/MartinBakerDevelopment.pdf

کتابچه فنی صندلی پرتاب خلبان مدل FM-55-43  طراحی شرکت مارتین بیکر


https://www.bits.de/NRANEU/others/amd-us-archive/FM55-43%2882%29.pdf

کتابچه فنی صندلی پرتاب خلبان مدل TM-55-1680-308-24  طراحی شرکت مارتین بیکر


https://www.liberatedmanuals.com/TM-55-1680-308-24.pdf

 

 

029_eject_aircraft_01_military.jpg   029_eject_aircraft_02_military.jpg  029_eject_aircraft_03_military.jpg

ویرایش شده در توسط arminheidari
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
14 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

سلام

اینکه بخواهیم صندلی پران داخلی را مقصر اول بدونیم اشتباه هست به هرحال تو این تحریم ها اقدام به ساخت و بومی کردن صندلی پران اقدامی لازم و ضروری بود 

 

 

سلام علیکم و رحمت ا... 

اجازه بدید در این مورد اول با جنابعالی مخالفت داشته باشم .. یکی از مشکلات ما این هست که اصرار داریم همه چیز را بومی کنیم ، حتی به قیمت جان افراد ... متاسفانه این روش جواب نمی دهد ،به این علت که در حالت متعارف ، تست صندلی پران ها توسط خدمه آزمایشگر به منظور صحت اطمینان از عملکرد آن صورت می گیرد و نیازمند صدها تست در شرایط مختلف هست .. یک بررسی مختصر نشان میدهد که شرکت مارتین بیکر ، بعنوان یکی از مشهورترین شرکتهای سازنده این نوع تجهیزات  ، به چه صورتی عمل می کند 

 

14 minutes قبل , arminheidari گفت:

به نظرم بهتره مقصر رو در بازرسی ها و الزامات بازرسی جستجو کردکه چه آیتمی پیشبینی یا دیده نشده که منجر به این اتفاق تلخ شده است 

 

بطور مشخص همین طور هست ... ولی قطعا اطلاع دارید که کیفیت و کمیت بازرسی ها بطور مستقیم به کیفیت آموزشها و مهمتر از همه ، نیروی انسانی با انگیزه نیاز دارد . با توجه به قدیمی بودن و فرسودگی بیش از حد ، شرایط عمومی نیرو و ... متاسفانه  چنین چیزی ارزیابی نمیشود ( حداقل از ظاهر امر ) 

 

14 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

با در نظرگرفتن تجربه 60 ساله ایران در استفاده از صندلی های پرتابی ، و بیش از 40 سال کار در تحریم و حفظ صندلی ها، به جای مقصر یابی در تولید داخلی، مشکل را باید در الزامات و چک لیست ها جست. 

 

تمامی این تجارب را قبول دارم ولی دقت بفرمایید که نیروی هوایی ایران ، درست 42 سال هست که به فناوری روز دنیا دسترسی ندارد ، ناوگان آن به مرور بر اثر حوادث ، دارد کاهش پیدا می کند ، به همین ترتیب ، بحث آموزش خدمه هوایی و زمینی هم مصداق پیدا می کند و از همه مهمتر ، عدم توجه به حوزه بودجه مورد نیاز برای تغییر در روند موجود باعث شده تا چنین حوادثی رخ بدهد . بطور قطع این حادثه ، بخشی اش مربوط به تجهیزات هست ، بخشی به روند بازرسی های فنی و بخشی هم کیفیت کار پرسنل زمینی که این مورد اخیر هم به موارد دیگری مرتبط میشود 

 

1~181.jpg

 

 

14 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

- عدم رعایت چک لیست ماهیانه و سالیانه 

- عدم تطابق الزامات با تجارب داخلی و دستورالعمل های خارجی باید جست 

 

خوشبختانه فرمودید و بی نیاز شدم از تکرار این موضوع .. علت همین موارد را در سطرهای فوق الذکر باید جستجو نمود 

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
24 minutes قبل , MR9 گفت:

اجازه بدید در این مورد اول با جنابعالی مخالفت داشته باشم .. یکی از مشکلات ما این هست که اصرار داریم همه چیز را بومی کنیم ، حتی به قیمت جان افراد ... متاسفانه این روش جواب نمی دهد ،به این علت که در حالت متعارف ، تست صندلی پران ها توسط خدمه آزمایشگر به منظور صحت اطمینان از عملکرد آن صورت می گیرد و نیازمند صدها تست در شرایط مختلف هست .. یک بررسی مختصر نشان میدهد که شرکت مارتین بیکر ، بعنوان یکی از مشهورترین شرکتهای سازنده این نوع تجهیزات  ، به چه صورتی عمل می کند

 

بومی کردن روش دارد، نمی شود یه دفعه بلند بشیم بگیم بومی میکنم، بویژه بحث جان انسان رو 

تو چنین مواردی که اطمینان از عملکرد بسیار مهم است (بجز موارد خاص و اورژانس که منظور صحبت ما نیست) ، سیستم آزمایشگاهی و تست از اهمیت بالایی برخوردار است و متناسب با تولید باید این سیستم ها توسعه پیدا کند، چرا که سیستم آزمایشگاهی جزئی جدا ناپذیر از طراحی هست و بدون آن طراحی مفهومی جز مهندسی معکوس کور کورانه ندارد. 

 

images~4.jpg  ACES5ejection_1920x1080.jpg

 

صحت عملکرد صندلی پران های شرکت مارتین بیکر از نتایج تجربی تست های قدیمی و آزمایشگاه های وسیستم های آزمایشی امروزش می آید. 

و نتیجه اون کتابچه های عمومی و محرمانه این شرکت هست که سبب تدوین دستورالعمل هایی ساده با کمترین درصد ریسک می شود. 

 

meshocc2-690x190.jpg

 

خب سوال درست اینه که چقدر بومی سازی ما درست مدیریت شده است؟ 

 

در مورد درستی تصمیم بومی سازی باید بگم، این قضیه یک تصمیم چند بعدی است، که ناشی از چند پارامتر است، 

اقتصادی (هزینه)

نیاز ( ضرورت دستیابی) 

ریسک کار ( تلفات مالی، جانی و زمانی)

زمان ( زمان حیاتی و طلایی کار)

 

در این مورد دو داستان تقریبا واقعی نقل کردم

تجربیات شنیداری از یک مدیر - قسمت اول ، چگونه بدون بودجه می توان تولید کرد؟                        لینک

 

تجربیات شنیداری از یک مدیر - قسمت سوم، روزی که مدافع تولید بومی، خرید خارج کرد                  لینک

 

 

24 minutes قبل , MR9 گفت:

ولی قطعا اطلاع دارید که کیفیت و کمیت بازرسی ها بطور مستقیم به کیفیت آموزشها و مهمتر از همه ، نیروی انسانی با انگیزه نیاز دارد

 

این مورد خودش یه تاپیک میخواد، که در فکرش هستم ولی هنوز فرصت نکردم چند مقاله اولش رو مرتب کنم 

پیش از این بازرسی و اموزش جدا معرفی میشدند ولی مدیریت جدید میگه باید توامان باشه و بصورت مچ گیری نشه

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط arminheidari
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
24 minutes قبل , MR9 گفت:

 

سلام علیکم و رحمت ا... 

اجازه بدید در این مورد اول با جنابعالی مخالفت داشته باشم .. یکی از مشکلات ما این هست که اصرار داریم همه چیز را بومی کنیم ، حتی به قیمت جان افراد ... متاسفانه این روش جواب نمی دهد ،به این علت که در حالت متعارف ، تست صندلی پران ها توسط خدمه آزمایشگر به منظور صحت اطمینان از عملکرد آن صورت می گیرد و نیازمند صدها تست در شرایط مختلف هست .. یک بررسی مختصر نشان میدهد که شرکت مارتین بیکر ، بعنوان یکی از مشهورترین شرکتهای سازنده این نوع تجهیزات  ، به چه صورتی عمل می کند 

...

خوشبختانه فرمودید و بی نیاز شدم از تکرار این موضوع .. علت همین موارد را در سطرهای فوق الذکر باید جستجو نمود 

سلام 

بگذریم از این که بنا به دلایلی همه به طرف داستان بومی سازی نشانه رفته اند .

واقعیت این است که این سابقه مشکلات در وسایل بومی شده خیلی وقتها بوده است و طبیعی است که الان هم همه این موضوع را بولد کنند . ( هنوز اولین خمپاره ها و گلوله خمپاره های ساخت داخل زمان جنگ را خیلی ها فراموش نکرده اند ) .منتها یک موضوع دیگر هم باید مد نظر قرار بگیرد :

اول این که هم صندلی پران اصلی اف پنج و هم صندلی پران سریر که ادعا می شود روی این هواپیما سوار شده است ( با توجه به این که گفته می شود اف پنج بی بوده است احتمال این داستان را بیشتر می کند ) هر دو کاملا عملکرد مکانیکی دارند و خودبخود عملکردنشان به شکل زنجیره کامل ، کمی عجیب است .

دوم این که حتی در صورت عملکرد موشک سیستم به علت خرابی یا هر چیز دیگر ، چون زنجیره عملکرد صندلی پران به صورت کامل انجام نشده است و قفلها ازاد نشده اند ، فکر میکنم صندلی پرتاب نخواهد شد و بیشتر ممکن است شاهد انفجار در کابین باشیم تا پرتاب صندلی .

سوم این که تا جایی که من اطلاع دارم اعلام شده است که اجکت هر دو سرنشین همزمان بوده است ،ولی باز هم بنا به دانسته های من این سیستم در اف 5 ها برای خلبان عقب و جلو کاملا مجزا است و عملکرد هر کدام توسط سرنشین همان کابین صورت می گیرد. 

بنابر این اگر واقعا اتفاقی که افتاده است درست گزارش شده باشد ( که من شک دارم :( ) باید قویا به سمت داستان خرابکاری برویم نه به طرف ساده ترین موضوع که متهم کردن صندلی پران است .

ویرایش شده در توسط oldmagina
اشکال املایی
  • Upvote 9
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نمی دونم چرا اومد پست دوم ؟

همون طوری که بالا هم اشاره کردم ، من هنوز در مورد این که اتفاقی را که افتاده است به صورت کامل و درست گزارش کرده باشند ، اطمینان ندارم .

فکر میکنم اگر واقعا امکان بیرون آمدن عکسهایی از محل حادثه یا هواپیمایی که حادثه در آن اتفاق افتاده باشد ، وجود داشته باشد ( که بعید می دانم ) شاید داستان کلا به جاهای دیگری برود :(

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, archersarash گفت:

در ضمن دفعه اخرتون باشه به بچه های ارتش اهانت میکنین داشاق داری واسه خاینین داخلی و اجنبی رگ نداشته گردن کلفت  کنین......... اون خاینینی که مثلشون.. همون جمله زیبای امامان هست که میفرمایند دو دسته کمر اسلام را شکستند اول عالمین کافر و دوم جاهلین مقدس نما... 

اوقات به کام

 

بنده سربازیم رو از مرکز اموزش 02 پرندک شروع کردم (می‌تونستم برم سپاه ولی متاسفانه از روی جهل و گمان بر اینکه ارتش هنوز همون ارتش تو فیلماست خودم انتخاب کردم که برم ارتش- متاسفانه لحظه‌ای که از اتوبوس پیاده شدم از کرده‌م پشیمون شدم) پس از گذروندن دو ماه دوره‌ی آموزشی برغم اینکه مدرک کارشناسی ارشد داشتم دوره کد مهندسی استحکامات بهم خورد!!! دوماه در گروه 411 مهندسی بروجرد دوره‌ی تخریب گذروندم (در واقع دو ماه رو برجک نگهبانی دادم) و در تاریخ 5 دی 1398 برای گذروندن ادامه‌ی خدمت به گروه 422 مهندسی رزمی دغاغله‌ی اهواز اعزام شدم. خدارو شاهد می‌گیرم، دوباره می‌گم: خدارو شاهد می‌گیرم در روز شهادت "حاج قاسم سلیمانی" یکی در میون نیروهای ارتشی خوشحال بودن و تنها نگرانیشون این بود که نکنه شهادت ایشون باعث جنگ بشه و به همین بهانه و اینکه در روز جمعه مجبور شده بودن که برگردن سر کار بارها و بارها با چشمام دیدم و با گوشام شنیدم که فحشش دادند. البته بودند کسانی که بر شهادتش اشک ریختن و با تمام وجود مهیای گرفتن انتقام خونش بودند اما به یقین تعداد گروه دوم کمتر از گروه اول بود.

از وضعیت اعتقادی به نظام جمهوری اسلامی (این یک مورد رو به دلیل وضعیت معیشتی و درامد اندکشون بهشون تا حدودی حق میدم) و صدالبته اعتیاد به مواد مخدرشون هم که فکر نکنم دیگه نیازی به گفتن باشه.

  • Like 1
  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.