nozheh

تاپیک جامع امام موسی صدر

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

از آقايون خواهش ميكنم هركس كه در اين زمينه اطلاعات دارد در اختيار من وساير دوستان علاقه مند قرار دهد. با تشكر نوژه(سپهر)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نوژه جان فکر نکنم کسی خبر جدیدی داشته باشته .


شفق جان ميخوام بدونم چي شد؟ كشتنش؟ پيدا شد؟ پيدا نشد؟ كي دزديدش؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سرفصلهایی از زندگانی امام موسی صدر نویسنده : دکتر محسن کمالیان امام موسي صدر در روز 14 خرداد سال 1307 هجري شمسي در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود. پدر ايشان مرحوم آيت الله سيد صدرالدين صدر، جانشين مرحوم آيت الله شيخ عبدالكريم حائري مؤسس حوزه علميه قم و از مراجع بزرگ زمان خود بود. جد پدري ايشان مرحوم آيت الله سيد اسماعيل صدر، جانشين مرحوم آيت الله ميرزا حسن شيرازي و مرجع مطلق زمان خود، و جد مادري ايشان مرحوم آيت الله حاج آقا حسين قمي، جانشين مرحوم آيت الله سيد ابوالحسن اصفهاني و رهبر قيام مردم مشهد بر عليه رضا خان بود. امام موسي صدر پس از اتمام سيكل اول و بخش مقدمات علوم حوزوي، در خرداد سال 1322 رسما به حوزه علميه قم پيوست، و طي مدتي كوتاه، ضمن بهره گيري از محضر حضرات آيات سيد محمد باقر سلطاني طباطبايي، شيخ عبدالجواد جبل عاملي، امام خميني و سيد محمد محقق داماد، دروس دوره سطح را به پايان رسانيد. وي از ابتداي بهار سال 1326 وارد مرحله درس خارج گرديد، و تا اواخر پاييز سال 1338، يعني قريب سيزده سال تمام، از مدرسين بزرگ حوزه هاي علميه قم و نجف كسب فيض نمود. اساتيد اصلي دروس خارج ايشان در قم، حضرات آيات سيد حسين طباطبايي بروجردي، محقق داماد، صدر و سيد محمد حجت، و در نجف حضرات آيات سيد محسن حكيم، سيد ابوالقاسم خويي، شيخ حسين حلي و شيخ مرتضي آل ياسين بودند. امام موسي صدر دروس فلسفي را نزد حضرات آيات سيد رضا صدر و علامه سيد محمد حسين طباطبايي در قم، و نزد آيت الله شيخ صدرا بادكوبه اي در نجف فرا گرفت.وستان اصلي هم بحث امام موسي صدر را در قم، حضرات آيات سيد موسي شبيري زنجاني، شهيد دكتر بهشتي، سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي و شيخ ناصر مكارم شيرازي، و در نجف آيت الله شهيد سيد محمد باقر صدر تشكيل مي دادند.امام موسی صدر در طول زندگی حوزوی خود شاگردان برجسته ای را تربیت کرده است.معروف ترین آنان در ایران آیت الله شیخ یوسف صانعی از مراجع معظم امروز ، و در لبنان شهید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله است. امام موسي صدر در كنار تحصيلات حوزوي، دروس دبيرستان خود را به اتمام رساند، و در سال 1329 به عنوان اولين دانشجوي روحاني در رشته «حقوق در اقتصاد» به دانشگاه تهران وارد، و در سال 1332 از آن فارغ التحصيل گرديد. امام موسي صدر قبل از عزيمت به نجف اشرف، از سوي علامه طباطبايي مسئوليت نظارت بر نشريه «انجمن تعليمات ديني» را بر عهده گرفت. وي همزمان با تحصيل در حوزه علميه نجف، به عضويت هيئت امناء جمعيت «منتدي النشر» در آمد، و پس از بازگشت به قم ضمن اداره يكي از مدارس ملي اين شهر، مسئوليت سردبيري مجله تازه تاسيس «مكتب اسلام» را عهده دار گرديد. از مهمترين اقدامات امام موسي صدر در آخرين سال اقامت در شهر قم، تدوين طرحي گسترده جهت اصلاح نظام آموزشي حوزه هاي علميه بود، كه با همفكري حضرات آيات دكتر بهشتي و مكارم شيرازي صورت گرفت. امام موسي صدر در اواخر سال 1338 و به دنبال توصيه هاي حضرات آيات بروجردي، حكيم و شيخ مرتضي آل ياسين، وصيت مرحوم آيت الله سيد عبدالحسين شرف الدين رهبر متوفي شيعيان لبنان را لبيك گفت و به عنوان جانشين آن مرحوم، سرزمين مادري خود ايران را به سوي لبنان ترك نمود. اصلاح امور فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي جامعه شيعيان لبنان از يكسو، و استفاده از ظرفيتهاي منحصر به فرد لبنان جهت نماياندن چهره عاقل، عادل، انساندوست و با زمان مكتب اهل بيت به جهانيان از سوي ديگر، اهداف اصلي اين هجرت را تشكيل مي داد. امام موسي صدر براي نيل به اين اهداف، و با توجه به جغرافياي اجتماعي و سياسي لبنان در منطقه و جهان، از همان بدو ورود فعاليتهاي خود را سه حوزه موازي سازماندهي نمود: بازسازي هويت، انسجام و عزت تاريخي شيعیان لبنان امام موسي صدر از زمستان سال 1338 و همزمان با آغاز فعاليتهاي گسترده ديني و فرهنگي خود در مناطق شيعه نشين لبنان، مطالعات عميقي را به منظور ريشه يابي عوامل عقب ماندگي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي شيعيان لبنان به اجرا گذارد. حاصل اين مطالعات، برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و درازمدتي بود كه از اواسط سال 1339 و در راستاي سياست محروميت زدايي، طراحي و اجرا گرديد. امام موسي صدر در زمستان سال 1339 و پس از تجديد سازمان جمعيت خيريه «البر و الاحسان»، با تنظيم برنامه اي ضربتي جهت تامين نيازهاي مالي خانواده هاي بي بضاعت، ناهنجاري تكدي را به كلي از سطح شهر صور و اطراف آن برانداخت. وي در فاصله سالهاي 1340 تا 1348 و در چارچوب برنامه اي ميان مدت، با طي سالانه صد هزار كيلومتر در ميان شهرها و روستاهاي سراسر لبنان، دهها جمعيت خيريه و مؤسسات فرهنگي و آموزش حرفه اي را راه اندازي نمود. كه حاصل آن كسب اشتغال و خودكفايي اقتصادي هزاران خانواده بي بضاعت، كاهش درصد بيسوادي، رشد فرهنگ عمومي، و به اجرا در آمدن صدها پروژه كوچك و بزرگ عمراني در مناطق محروم آن كشور بود. امام موسي صدر در تابستان سال 1345 و پس از اجتماعات عظيم و چند روزه شيعيان لبنان در بيعت با ايشان، رسما از حكومت وقت درخواست نمود تا همانند ديگر طوائف آن كشور، مجلسي براي سازماندهي طايفه شيعه و پيگيري مسائل آن تاسيس گردد. مجلس اعلاي اسلامي شيعیان كه اولين بخش از برنامه درازمدت امام صدر به شمار مي رفت، در اول خرداد سال 1348 تاسيس، و خود آن بزرگوار با اجماع آراء به رياست آن انتخاب گرديد. امام موسي صدر از بهار سال 1348 تا اواسط زمستان سال 1352 با دولت وقت لبنان به گفتگو نشست، تا آن را براي اجراي پروژه هاي زيربنايي و وظايف قانوني خود در قبال مناطق شيعه نشين و محروم آن كشور ترغيب نمايد. در پي امتناع دولت لبنان از پذيرش اين مطالبات و نيز اتمام حجت با آن، جنبش محرومان لبنان در اوايل سال 1353 به رهبري امام موسي صدر شكل گرفت، و راهپيماييهاي مردمي عظيمي در شهرهاي بعلبك، صور و صيدا عليه دولت به وقوع پيوست. اوجگيري بحران خاورميانه، صف آرايي احزاب افراطي مسيحي در برابر مقاومت فلسطيني، و به لبنان كشيده شدن برخي اختلافات جهان عرب، امام موسي صدر را بر آن داشت تا براي حفظ ثبات كشور و ممانعت از سركوبي فلسطينيها، توده هاي مردم را موقتاً از عرصه رويارويي با دولت كنار كشاند، و پيگيري مطالبات بر حق شيعيان را تا آمدن رئيس جمهور بعد به تاخير اندازد. امام موسي صدر در سال 1354 علي رغم كارشكنيهاي شديد دولت، مجدداً با اجماع آراء به رياست مجلس اعلاي اسلامي شيعیان برگزيده شد. با آغاز جنگ داخلي لبنان در فروردين سال 1354، تمامي تلاشهاي امام موسي صدر مصروف پايان دادن به اين بحران صرف گرديد. وي در خرداد آن سال در مسجد عامليه بيروت به اعتصاب نشست، و به پشتوانه مشروعيت مردمی و مقبوليت وسيع وشخصیت کاریزماتیک خود در ميان تمامي مذاهب، آرامش را به تابستان لبنان بازگردانيد. با شعله ور شدن مجدد آتش جنگ و پديدار شدن ابرهاي شكست بر آسمان جبهه مسلمانان، امام صدر در ارديبهشت 1355 حافظ اسد را وادار نمود تا با اعزام نيروهاي سوري به لبنان، موازنه قوا و آرامش را به اين كشور بازگرداند. حل اختلافات مصر با سوريه و متعاقب آن برپايي كنفرانس رياض در مهر 1355، آب سردي بود كه امام موسي صدر بر آتش جنگ داخلي لبنان فرو ريخت. این ارامش تا زمانیکه امام صدر در لبنان حضور داشت ، ادامه پیدا کرد. پرچمداري حركت گفتگوي اديان و تقريب مذاهب در لبنان هدف استراتژيك امام موسي صدر آن بود تا طايفه شيعه لبنان را همسان ديگر طوائف، و نه مقدم بر آنان، در تمامي عرصه هاي حيات سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي آن كشور مشاركت دهد. وي از اولين روزهاي هجرت به لبنان در زمستان سال 1338، با طرح شعار «گفتگو، تفاهم و همزيستي»، پايه هاي روابط دوستانه و همكاري صميمانه اي را با مطران يوسف الخوري، مطران جرج حداد، شيخ محي الدين حسن و ديگر رهبران ديني مسيحي و اهل سنت آن كشور بنا نهاد. در طول حضور دو دهه امام صدر در لبنان، هيچ مراسم سرور يا اندوهي از شيعيان نبود كه امام صدر در آن شركت جويد، و تني چند از فرهيختگان مسيحي و اهل سنت در معيت وي نباشند. حمايت جوانمردانه امام صدر از بستني فروشي مسيحي در اوايل تابستان سال 1341 در شهر صور، كه به فتواي صريح ايشان مبني بر طهارت اهل كتاب منجر گرديد، توجه تمامي محافل مسيحي لبنان را به سمت خود جلب نمود. در اواخر تابستان 1341 مطران گريگوار حداد به شهر صور آمد، و از امام صدر براي عضويت در هيئت امناء «جنبش حركت اجتماعي» دعوت نمود. از اواخر سال 1341 حضور گسترده امام موسي صدر در كليساها، ديرها و مجامع ديني و فرهنگي مسيحيان آغاز گرديد. سخنرانيهاي تاريخي امام صدر در ديرالمخلص واقع در جنوب، و كليساي مارمارون در شمال لبنان طي سالهاي 1341 و 1342، تاثيرات معنوي عميقي بر مسيحيان آن كشور بر جاي نهاد. امام صدر در تابستان سال 1342 و طي سفري دو ماهه به كشورهاي شمال آفريقا، طرحي نو جهت همفكري مراكز اسلامي مصر، الجزاير و مغرب با حوزه هاي علميه شيعه لبنان در انداخت. وي در بهار سال 1344، اولين دور سلسله گفتگوهاي اسلام و مسيحيت را با حضور بزرگان اين دو دين الهي، در مؤسسه فرهنگي «الندوه اللبنانيه» به راه انداخت. وي پس از جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل در سال 1346 به ديدار پاپ شتافت، و نشستي كه ابتدائا نيم ساعت پيش بيني شده بود، به تقاضاي پاپ بيش از دو ساعت به درازا كشيد. امام موسي صدر از سال 1347 به عضويت مركز اسلام شناسي استراسبورگ در آمد، و از رهگذر همفكري و ارائه سمينارهاي متعددي در آن، انتشار آثاري ذي قيمت چون «مغز متفكر جهان شيعه» را زمينه سازي نمود. امام موسي صدر در بهار سال 1348 و بلافاصله پس از افتتاح مجلس اعلاي اسلامي شيعیان، از شيخ حسن خالد مفتي اهل سنت لبنان دعوت نمود، تا با همفكري يكديگر براي توحيد شعائر، اعياد و فعاليتهاي اجتماعي طوائف اسلامي، تدبيري بينديشند. وي در همين خصوص طرح مدوني را به اجلاس سال 1349 «مجمع بحوث اسلامي » در قاهره ارائه نمود، و متعاقب آن به عضويت دائم اين مجمع درآمد. امام موسي صدر در سال 1349 رهبران مذهبي مسلمانان و مسيحيان جنوب لبنان را در چارچوب «كميته دفاع از جنوب» گرد هم آورد، تا براي مقاومت در برابر تجاوزت رژيم صهيونيستي چاره انديشي نمايند. وي در زمستان سال 1353 و در اقدامي بي سابقه، خطبه هاي عيدموعظه روزه را در حضور شخصيتهاي بلندپايه مسيحي لبنان در كليساي كبوشيين بيروت ايراد نمود، و اگر آتش جنگ داخلي شعله ور نمي شد، در پي آن بود تا كاردينال ماروني لبنان را براي ايراد خطبه هاي يكي از نمازهاي جمعه شهر بيروت دعوت نمايد. امام موسي صدر در زمستان سال 1355 و در جمع سردبيران جرائد بيروت، با پيش بيني صريح حذف فاصله ها و روند جهاني شدن در اواخر قرن بيستم، قرن بيست و يكم را قرن همزيستي پيروان اديان، مذاهب، فرهنگها و تمدنهاي گوناگون ناميد، و بر رسالت تاريخي لبنان جهت ارائه الگويي موفق در اين زمينه پاي فشرد. امام موسي صدر در اواسط سال 1357 موفق گرديد رهبران مسلمان و مسيحي لبنان را جهت برپايي يك جبهه فراگير ملي متقاعد نمايد، و در اين مسير تا آنجا پيش رفت كه حتي موعد تاسيس و اولين گردهمايي آنان را براي پس از بازگشت خود از سفر ليبي مشخص نمود. تاسيس جامعه مقاوم و مقاومت لبناني در برابر تجاوزات اسرائيل امام موسي صدر از سال 1343 و يك سال پيش از تأسيس جنبش فلسطيني فتح، در پي انديشه تبديل جامعه مصرفي لبنان به جامعه اي مقاوم در برابر تجاوزات آينده رژيم صهيونيستي برآمد. وي در بهار سال 1344 گروهي از جوانان مؤمن شيعه را به مصر اعزام نمود، تا در دوره اي شش ماهه فنون نظامي را فرا گيرند. با بازگشت اين جوانان كه اولين كادرهاي مقاومت لبنان بودند، عمليات ايذايي مشترك رزمندگان فلسطيني لبناني در شمال فلسطين اشغالي آغاز گرديد. بخش اعظم نيروهاي رزمنده از جوانان شيعه لبنان، و فرماندهي عمليات بر عهده رزمندگان فلسطيني بود. اين نوع عمليات مشترك تا اوايل سال 1972 ادامه يافت. اولين شهيد شيعه در عمليات ايذايي بر عليه رژيم صهيونيستي، از جوانان شهر مرزي «ناقوره» بود كه در سال 1347 به شهادت رسيد. در مهر 1348 مؤسسه صنعتي جبل عامل يا كارگاه كادر سازي امام صدر رسماً آغاز به كار نمود. در پي بمباران شديد جنوب لبنان توسط رژيم صهيونيستي در سال 1349 و عدم واكنش مناسب دولت وقت، اعتصابي بي سابقه به دعوت امام موسي صدر لبنان را فرا گرفت، به گونه اي كه دولت وقت را بر آن داشت براي بازسازي مناطق جنگي و برپايي پناهگاههاي مناسب در آن، مجالس جنوب را تاسيس نمايد. از اوايل سال 1341 عمليات ايذايي جوانان شيعه در داخل فلسطين اشغالي شكلي مستقل به خود گرفت، هر چند تا سالها پس از آن نيز به صلاحديد امام صدر، افتخار آن به نام «نيروهاي مخصوص جنبش فلسطيني فتح» ثبت مي گشت. در شهريور سال 1351 و كمتر از 24 ساعت پس از اشغال 48 ساعته دو روستاي «قاناي جلي» و «جويا« به دست سربازان رژيم صهيونيستي، نشست فوق العاده مجلس اعلاي اسلامي شيعیان با حضور تمامي اعضاء در روستاي جويا برگذار گرديد، و از همان روز اولين بذرهاي «مقاومت لبناني» توسط امام موسي صدر پاشيده شد.يك ماه پس از اين حادثه و به هنگام تجاوز نيرهاي صهيونيستي به روستاي «فاووق» در جنوب لبنان، اولين عمليات غير رسمي مقاومت لبنان به اجرا در آمد، كه حاصل آن چند كشته و مجروح اسرائيلي بود. از پاييز سال 1351 آموزش نظامي جوانان شيعه شتاب بيشتري گرفت. اولين شهيد مقاومت لبنان «فلاح شرف الدين» مؤذن چهارده ساله مؤسسه صنعتي جبل عامل بود كه در زمستان 1352 و پس از به هلاكت رساندن چند تن از سربازان رژيم صهيونيستي، در روستاي مرزي «بنت جبيل» به شهادت رسيد. در خرداد سال 1354 و به دنبال وقوع انفجاري در اردوگاه نظامي عين البنيه در كوههاي بقاع، كه به شهادت 27 تن از جوانان شيعه انجاميد، امام موسي صدر رسما ولادت «گروههای مقاومت لبنان» را اعلان نمود. با پايان يافتن جنگ داخلي لبنان و انتقال دامنه ناآراميها به جنوب، واحدهاي مقاومت لبنان رسما در نقاط استراتژيك مناطق مرزي مستقر شدند. اولين عمليات بزرگ مقاومت لبنان عليه تجاوزات اسرائيل در اواخر سال 1355 صورت گرفت كه پس از چند روز درگيري، به آزادسازي شهركهاي «طيبه» و «بنت جبيل» منجر گرديد. امام موسي صدر اولين شخصيتي بود كه در زمستان سال 1356، طرح سازشكارانه توطين پناهندگان فلسطيني در جنوب لبنان را افشا، و با مواضع شجاعانه خود از تحقق آن جلوگيري نمود. در حمله گسترده سال 1357 اسرائيل به جنوب لبنان و به رغم عقب نشيني احزاب چپ و گروههاي فلسطيني، جوانان مقاومت لبنان و دانش آموزان مؤسسه صنعتي جبل عامل در منطقه اشغالي باقي ماندند، و به رغم امكانات اندك تا به آخر عليه اشغالگران صهيونيست ايستادگي كردند. امام موسي صدر اگرچه لبنان را محل اصلي فعاليتهاي خود قرار داده بود، اما هيچگاه از ديگر مسائل جهان اسلام غافل نبود. انقلاب اسلامي ايران، امنيت حوزه هاي علميه، اتحادي عربي اسلامي جهت مبارزه با اسرائيل و گسترش تشيع در آفريقاي سياه، مهمترين دغدغه هاي خارج از لبنان ايشان را تشكيل مي دادند. در پي دستگيري امام خميني و در اوايل تابستان 1342، امام موسي صدر راهي اروپا و شمال آفريقا گرديد، تا از طريق واتيكان و الازهر، شاه ايران را براي آزادسازي امام تحت فشار قرار دهد. با آزاد گشتن امام در پايان اين سفر، آيت الله خويي تصريح نمود كه اين آزادي، بيش از هر چيز مرهون سفر آقاي صدر بوده است. در پي تبعيد امام به تركيه در پاييز سال 1343، امام موسي صدر اقدامات مشابهي را به انجام رساند، تا ضمن تامين امنيت آن بزرگوار، ترتيبات انتقال ايشان به عتبات عاليات را فراهم سازد. در نيمه دوم دهه چهل و پس از آماده شدن اولين كادرهاي نظامي مقاومت لبنان، دهها تن از جوانان مبارز ايراني به لبنان آمدند، و زير نظر آنان فنون نظامي را فرا گرفتند. در اواخر دهه چهل و مقارن با تاسيس مجلس اعلاي اسلامي شيعیان، امام خميني در پاسخ برخي فضلاي ايراني مقيم نجف، امام صدر را اميد خود براي اداره حكومت پس از شاه ناميد.در زمستان 1350 و بر اساس تقاضاي مراجع وقت، امام موسي صدر درباره برخي زندانيان سياسي با شاه گفتگو نمود، كه بعضي از آنان از جمله حجت الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني، اندكي بعد از زندان آزاد گرديدند. با به قدرت رسيدن حافظ اسد در سال 1350 و آغاز همكاريهاي تنگاتنگ وي با امام صدر، سوريه به امن ترين كشور خاورميانه براي مبارزين ايراني بدل گرديد. امام موسي صدر در تابستان 1356 جوانمردانه سينه سپر نمود، و با اقامه نماز، تدفين و برپايي مراسم چهلمين روز شهادت دكتر شريعتي در بيروت، از سست شدن پيوند جوانان تحصيلكرده با روحانيت، جلوگيري به عمل آورد. به دنبال درگذشت مرحوم حاج آقا مصطفي خميني در پاييز سال 1356، وي پسر عموي خود شهيد آيت الله سيد محمد باقر صدر را بر آن داشت تا بيش از پيش به حمايت از امام خميني برخيزد. امام موسي صدر در بهار سال 1357 لوسين ژرژ نماينده روزنامه لوموند در بيروت را به نجف فرستاد، تا با انجام اولين مصاحبه بين المللي با امام خميني، افكار عمومي جهانيان را با انقلاب اسلامي ايران آشنا سازد. امام موسي صدر در ديدارهاي مكرر سال 1357 خود با رهبران سوريه، عربستان سعودي و برخي ديگر از كشورهاي جهان عرب، اهميت انقلاب اسلامي ايران، پيروزي قريب الوقوع آن، و ضرورت همپيماني آنان با اين انقلاب را به آنها گوشزد نمود. وي در شهريور 1357 و يك هفته پيش از ربودن شدن خود، با انتشارمقاله «نداي پيامبران» در روزنامه لوموند، امام خميني را به عنوانتنها رهبر انقلاب اسلامي ايران معرفي نمود. بدون ترديد بزرگترين خدمت امام موسي صدربه انقلاب اسلامي ايران آن بود كه در سالهاي 1356 تا 1357 و پس از قريب دو دهه ترويج ارزشهاي زيباي اسلام راستين در لبنان، عموم مردم، خصوصا شيعيان و بالاخص كادرهاي مقاومت آن كشور را با اين انقلاب آشنا و مرتبط نمود. امام موسي صدر در 3 شهريور سال 1357 و در آخرين مرحله از سفر دوره اي خود به كشورهاي عربي، بنا بر دعوت رسمي معمر قذافي وارد ليبي، و در روز 9 شهريور ربوده گرديد. دستگاههاي قضايي دولتهاي لبنان و ايتاليا، و همچنين تحقيقات انجام شده از سوي واتيكان، ادعاي رژيم ليبي مبني بر خروج امام از آن كشور و ورود ايشان به رم را رسما تكذيب نمود. مجموعه اطلاعات آشكار و پنهاني كه طي دو دهه پيش بدست آمدند، تماما دال بر آن هستند كه امام موسي صدر هرگز خاك ليبي را ترك نگفته است. در اين ميان قرائن متعددي حكايت از آن دارند كه امام موسي صدر همچنان در قيد حيات بوده و چون برخي ديگر از علماي اسلامي، شرايط زندان حبس ابد را مي گذراند. آخرين خبري كه در 13 ارديبهشت 1380 توسط سايت «جبهه نجات ملي ليبي» بر روي شبكه جهاني اينترنت منعكس گرديد، مدعي آن است كه امام موسي صدر در اواخر سال 1376 توسط برخي زندانيان زندان ابوسليم شهر طرابلس مشاهده گرديد، و اندكي پيش از ماه رمضان گذشته به مكاني ديگر انتقال يافته است. والله علي رجعه لقادر.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شفق جان باز كه گل كاشتي؟! شرمندمون كردي به خدا :? خيلي خيلي ممنون. لطف كردي بازم ممنون :!: :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متاسفانه خبری از ایشان در دست نیست و به احتمال 99% در یکی از زندانهای اسرائیل گرفتار هستند. شاید حزب ا... تونست کاری در این باره انجام بده و ایشان را آزاد کند. فقط باید امیدوار بود و به خدا توکل کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

متاسفانه خبری از ایشان در دست نیست و به احتمال 99% در یکی از زندانهای اسرائیل گرفتار هستند.

شاید حزب ا... تونست کاری در این باره انجام بده و ایشان را آزاد کند.

فقط باید امیدوار بود و به خدا توکل کرد.


ما هم اميدواريم.
انشأالله هرچه زودتر خبري از اين روحاني عالم بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امام موسی صدر لبنانی متحد و منسجم ساخت که سمبل پایداری و مقاومت اسلامی در برابر ظلم زمانه باشد.

از کشوری که دهها گروه چپ و راست دینی و کافر و کمونیست و مسیحی و مسلمان و ... داشت و همسایه سایه همسایه را با تیر میزد.

از مسئولین تقاضا دارم از هر طریق ممکن که شده ایشان را آزاد و به آغوش کشور خود ایران عزیز بازگردانند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبرگزاری فارس،10/6/1387 خبرگزاري فارس: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا بمناسبت سي امين سالروز ربوده شدن امام موسي صدر با صدور بيانيه‌اي تصريح كرد: براي رهايي امام موسي صدر با استعانت از مراجع عظام و تمامي محرومان از طريق راه اندازي سايت ويژه، جايزه جهاني پيشنهاد شود. به گزارش خبرگزاري فارس در پيام اتحاديه به مناسبت سي امين سالروز ربوده شدن امام موسي صدر چنين آمده است: اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا، شجره اي طيبه با ريشه هايي تنومند در تاريخ اين آب و خاك و شاخه هايي بلند و بركشيده در آسمان فرهنگ و دانش اين مرز و بوم است؛ نهادي اصيل و پرورده همت جوانان مؤمن و متعهد به آرمان ها و ارزش هاي اصيل اسلام ، انقلاب و امام راحل(ره) و داراي پيشينه اي روشن و درخشان در روشنگري و مبارزه با اربابان زر و صاحبان زور و اصحاب تزوير و رويارويي با جهل، جور، فساد و تبعيض است. در ادامه بيانيه اتحاديه مذكور آمده است: پايان ماه آگوست همواره يادآور يكي از تلخ ترين خاطرات دانشجويان شاغل به تحصيل در اروپا ست، پاياني كه تابستان را به حرارت فراق در دلها سوزاند و نسل هايي را سي سال از نعمت انديشه اي پويا و راهگشا محروم كرد. در آستانه سي و يكمين سالگرد غيبت مظلومانه آيت الله سيد موسي صدر، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان ايراني در اروپا پس از سكوتي سي ساله در پيگيري پرونده آن عزيز، عزم خود را براي ورود به اين عرصه جزم كرده است. اين ورود ديرهنگام، گامي است براي قدرداني از تلاش هاي پدران فكري انجمن هاي اسلامي دانشجويان ايراني در اروپا و نهادن وام و گذاردن حقي است كه دو روحاني آگاه، مسؤول، نو انديش و پيشتاز در رويكرد ديني در صحنه هاي اجتماعي، امام موسي صدر و هميار و همفكرش آيت الله شهيد دكتر سيد محمد حسيني بهشتي در پايه گذاري، رشد دهي و سازمان دهي انجمن هاي اسلامي در سال ها ي تكوين آن داشته اند. اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا در اين بيانيه تصريح كرده است: فراتر از جايگاه علمي و جهد و جهاد عملي ايشان در عرصه هاي گوناگون ديني، اجتماعي و سياسي جهان اسلام و به ويژه در ايران و لبنان، نقشي كه امام موسي صدر در ارشاد و هدايت معنوي نسلي از جوانان مسلمان دانشجوي ايراني در اروپا و شكل دهي و راهنمايي انجمن هاي اسلامي دانشجويان به عنوان مجموعه اي باورمند به ارزش هاي اجتماعي اسلام و اديان در اصالت كرامت انسان و رهايي انسان معاصر از بند موانع مادي و معنوي رشد فردي و اجتماعي و تعالي و ترقي انسان و جامعه بر اساس رويكردي نوگرايانه به دين – مبتني بر آشتي دين و دنيا و سازگاري دين و دانش و هماهنگي آزادي و اختيار فردي و وظائف اجتماعي- بر عهده داشت، فراموش ناشدني است. در ادامه اين بيانيه خاطرنشان شده است: امروز در غياب و غيبت ناباورانه او، نياز به او و انديشه هاي راه گشاي او و نگاه انساني و بينش جهاني او بيش از گذشته احساس مي شود و به رغم بارور شدن نظام جمهوري اسلامي و پرورده شدن بسياري از عالمان آگاه و زمان شناس، اين خلأ فكري و معنوي پر نشده و نياز به حضور نافذ و مؤثر او و انديشه اش در عرصه هاي گوناگون علم و عمل عميقاً احساس مي شود. اين بار، در غياب آن يار به غربت نشسته، فرزندان معنوي او دراتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا –كه از نعمت درك حضور او و همفكرانش در فضاي فكري غرب محروم بوده اند-، پرچمدار جنبش نوين محرومان شده اند تا با پي گيري مجدانه پرونده غيبت اجباري آن بزرگ مرد، آرزوي امت مسلمان و تمامي محرومان و نسل هايي از مؤمنان منتظر را تحقق بخشند و خواسته قلبي امام امت (ره) و مقام معظم رهبري را در رهايي و حل آجل و عاجل پرونده امام موسي صدر –و لو بلغ ما بلغ- برآورند. اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا همچنين تاكيد كرده است: نياز امروز ما به حضور امام موسي صدر و انديشه راه گشاي او در عرصه هاي نظري و عملي و نقش تعادل بخش او در حل و فصل مشكلات منطقه اي و بين المللي جهان اسلام، بيش از نياز شخص سيد موسي صدر به رهايي از بند فرعوني مستعلي است كه دير نيست كه دست قدرت خداي موسي، او را به زير كشد و در درياي قهر الهي غرقه كند. مسؤوليت رژيم ليبي و شخص معمر قذافي در تحقق بخشيدن به خواست بدخواهان تعالي و ترقي دنياي اسلام و ماجراجويان تندرو، در چهارچوب فتنه اي منطقه ا ي و جهاني كه با حذف نيروها و شخصيت هاي فكري جهان ديده، نو انديش و تعادل بخش مانند شهيد مطهري، شهيد بهشتي و امام موسي صدر، در پي جلوگيري از جهاني شدن پيام رهايي بخش انقلاب اسلامي ايران قابل فهم است، انكار ناشدني است. اين تصور كه جنايت عليه بشريت و سلب حقوق و آزادي هاي فردي با مرور زمان به فراموشي سپرده مي شود و حد اكثر با چانه زني هاي سياسي به داد و ستد مالي و امتيازات سياسي، اقتصادي و نظامي قابل حل است، از بن خطاست. اين وظيفه دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران و وزارت امور خارجه است تا پس از سي سال گزارشي شفاف از روند پي گيري اين پرونده را به اطلاع عموم مردم فهيم ايران و علاقه مندان امام موسي صدر برساند و نگاهي ملي به اين مسأله داشته باشد، بيش از اين منافع ملي ايران را در اين پرونده، به نام مصلحت و به زيان حقيقت فدا نكند و با بهره گيري از فرصت ها، مجدانه پيگير تهديد منافع ملي ايران در اين پرونده باشد. در ادامه اين بيانيه آمده است: در خلال سي سال گذشته، خانواده صدر افزون بر بار جدايي و درد هجران، غريبانه در زنده نگاه داشتن نام و ياد امام موسي صدر و پي گيري پرونده كوشش هايي كرده است. اگر امروز نامي از آن عزيز در دل و بر زبان جاري است، وامدار جهد بليغ خانواده صدر و جمع محدودي از دوست داران آن عزيز است. اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان ايراني در اروپا با ارج نهادن به تمامي تلاش هاي صورت گرفته در طول سي سال گذشته، به ويژه كوشش هاي خانواده امام صدر و دوستدارانش و همچنين بنياد امام موسي صدر و مؤسسات وابسته به آن در ايران و لبنان، ضرورت ورود نهادي مستقل، جوان و با نشاط و داراي انگيزه هاي بيشتر را در پي گيري پرونده امام موسي صدر احساس مي كند و با عنايت به جايگاه و پيشينه خود اين توان را در خود مي بيند تا با ورود به اين پرونده، ظرفيت هاي ناشناخته و پي گيري نشده در آن را دنبال كند و به اطلاع رساني به افكار عمومي جهاني بپردازد. اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا در اين بيانيه برنامه هايش براي سال آينده در اين زمينه را چنين عنوان كرده است: -پايه ريزي گروه ويژه پي گيري، اطلاع رساني و حقيقت يابي در قالب كميته جهان اسلام در ساختار اتحاديه كه به ياري حضرت حق اين امر صورت گرفته و بزودي برنامه هايي را به اجرا خواهد گذارد. -برگزاري نشست سراسري چهل و سوم اتحاديه با عنوان نشست شرح صدر (نكوداشت امام موسي صدر و شهيد بهشتي) در يكي از كشورهاي اروپائي. -پيگيري و اطلاع رساني مستمرّ پرونده اختفاء امام موسي صدر در مجامع بين المللي و سازمان هاي حقوق بشري و مقام هاي مسؤول جهاني و اروپائي از طريق ديدار و مكاتبه. -تهيه گزيده اي از احوال و آثار امام موسي صدر براي دانشجويان ايراني در اروپا و آمريكا و انتشار آن با ياري بنياد امام موسي صدر در تهران. -برگردان گزيده آثار و سيره عملي و نظري امام موسي صدر به زبان هاي اروپائي با توجه به نياز مخاطب اروپائي و انتشار آن با ياري بنياد امام موسي صدر در تهران -تهيه گزارش جامع حقوقي از وضعيت فعلي پيگيري پرونده با همكاري دانشجويان و استادان ايراني و مشاوران حقوق بين الملل و وكلاي طراز اول اروپائي با مدد از وكلاي قانوني خانواده صدر و بنياد امام موسي صدر. -تهيه گزارش جامع سياسي از اسباب و انگيره هاي اختفاء امام موسي صدر. -تهيه گزارش آسيب شناسي ناكارآمدي تلاش ها براي رهايي امام موسي صدر و موانع پيگيري. -تهيه گزارش بررسي تحليلي روابط ايران و ليبي در خلال سه دهه گذشته. -مطالبه ملي اطلاعات و تحليل هاي گروه ها و افراد ايراني مرتبط با اين پرونده. -پي گيري راه كارهاي پيشنهادي گزارش اصل نود مجلس شوراي اسلامي و نامه نخبگان از نهادهاي ذيربط. اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا در آستانه سي و يكمين سالگرد غيبت مظلومانه امام موسي صدر و به منظور عطف نظر و جلب افكار عمومي به اهميت انساني پيگيري سرنوشت امام موسي صدر، شش پيشنهاد ويژه براي مراسم يادآوري سي و يكمين سال غيبت آن عزيز ارائه كرده كه عبارتند از: -پيشنهاد روزه سياسي (اعتصاب غذا) در آستانه ماه مبارك رمضان و سي امين سالگرد اختفاء امام موسي صدر، براي خروج از بحران پيگيري و واداشتن نهادها و افراد ذيربط به پاسخ گويي به مطالبات مردمي و گردهمايي دوستداران امام موسي صدر در محلي نمادين (در قم، مسجد دانشگاه تهران، مساجد جامع شهرها و مساجد يا كليساهاي جامع در خارج از كشور) و دعوت از مراجع عظام تقليد، روحانيان آزاده، دانشجويان و استادان دانشگاه ها و عموم اقشار مردم براي پيوستن به حركت رهايي امام موسي صدر، با تأسي به مشي عملي امام موسي صدر. -دعوت از امامان و خطيبان جمعه و جماعت به شكستن سكوت سي ساله و نكوداشت ياد و انديشه امام موسي صدر در خطبه هاي نماز جمعه در آستانه سي و يكمين سال غيبت آن بزرگ مرد با هماهنگي با ستاد برگزاري نماز جمعه تهران و شوراي هماهنگي ائمه جمعه سراسر كشور. -پيشنهاد نام گذاري ميدان يا معبري مناسب در تهران و قم به نام امام موسي صدر به شوراهاي اسلامي شهرهاي تهران و قم (ترجيحاً خيابان ورودي سفارت ليبي در تهران، با هماهنگي با آقاي مهندس مهدي چمران و شوراي شهر تهران) -درخواست طرح سؤال نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي از وزيران محترم امور خارجه، اطلاعات و دادگستري و نماينده ويژه رئيس جمهور براي گزارش فعاليت ها و پيگيري هاي اين وزارت خانه ها جهت عملي شدن راهكارهاي پيشنهادي گزارش پي گيري پرونده امام موسي صدر تهيه شده در كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي. -پيشنهاد جايزه جهاني امام موسي صدر براي كرامت انسان و حرمت اديان، شامل تجليل از شخصيت هايي كه براي تحقق كرامت انساني و حرمت اديان، گام هاي عملي و نظري ماندگار برادشته اند و يا اختصاص بورس هاي تحصيلي در مطالعات تطبيقي بين اديان، مذاهب و فرهنگ ها براي دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلي (با محوريت بنياد امام موسي صدر) -پيشنهاد جايزه جهاني براي رهايي امام موسي صدر با استعانت از مراجع عظام و تمامي محرومان (از طريق راه اندازي سايت ويژه و اختصاص مبلغي براي هر داده اطلاعاتي تأييد شده و منجر به رهايي امام موسي صدر و روشن شدن پرونده) در پايان اين بياينه آمده است: اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان ايراني در اروپا، ورود فعالانه به عرصه پيگيري پرونده امام موسي صدر را فرصتي مغتنم براي خود و مجموعه دانشجويان و جوانان داخل و خارج از كشور مي داند و با حد اكثر ظرفيت خويش و تا آنجا كه توان دارد براي خروج از بحران پيگيري و رهايي امام موسي صدر تلاش خواهد كرد و در اين عرصه دست همراهي تمامي آزادگان، عدالت خواهان و هواداران كرامت انساني و رهپويان اسلام ناب محمدي را به گرمي مي فشارد و از آستان كرامت الهي فرج در اين امر را خواستار است. خداوندا به حق مادر مظلوم سادات حضرت صديقه طاهره (سلام الله عليها) انتقام مظلوم بستان! و جور و كيد ظالمان را به خزي دنيا و آخرت مبدل فرما! و با بازگشت امام موسي صدر به آغوش امت اسلامي، شعله هاي تعجيل در فرج حضرت صاحب (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را دل مؤمنان منتظر بيشتر شعله ور فرما! اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا در راستاي پيگيري وضعيت امام موسي صدر نامه اي را به "برنار كوشنر" وزير امور خارجه فرانسه نيز نوشته است. براي رهايي اين عالم رباني صلوات ختم كنيد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شفق جان ممنون از اطلاعات خوبتون ! اينو هم اضافه كنم كه در نامه اي كه خواهر اين روحاي بزرگ به سران ايران و لبنان (حزب الله) خواسته بود كه در رابطه با سرنوشت ايشان از ليبي سوال كنند ؟! اميدوارم ايران با ديپلماسي قوي خود موفق به دريافت اطلاعات تازه بشود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال به دوستان
يادداشت ميهمان: خليل علي حمدان
به مناسبت سي و يكمين سالگرد ربوده شدن امام موسي صدر

خبرگزاري فارس: سي و يكمين سالگرد ناپديد شدن امام موسي صدر و دو همراه و دوستش، شيخ محمد يعقوب و سيد عباس بدرالدين روزنامه‌نگار، فرا رسيده و آنان همچنان در زندان‌هاي ليبي به سر مي‌برند، آن هم در شرايطي كه جهان عرب و اسلام به سبب طرح آمريكا و صهيونيسم دچار چنددستگي شديدي شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس، هدف اين طرح سيطره بر منطقه از طريق رشته جنگ‌هايي بزرگ و كوچك است تا ميزان فشارها افزايش يابد و منطقه براي تضمين منافع اسرائيل و آمريكا شكل گيرد. رژيم‌هايي در اين ميان پياپي امتياز مي‌دهند تا جايي كه ديگر امتيازي براي از دست دادن در كف ندارند. استكبار جهاني و منظومه دولت‌هاي سلطه‌گر به اين رژيم‌ها دستور مي‌دهند كه از سر جنگ با دولت‌هاي جبهه مقاومت و همه جنبش‌هاي آزاديبخش جهان در آيند تا همه جبهه‌هاي مقاومت و پايداري از ميان رفته و سرنگون شوند. اين موضوع معلول تصميمي فوري نيست، بلكه در چارچوب طرح‌هايي دراز مدت قرار دارد كه براي جلوگيري از بپاخيزي امت اسلام به اجرا در مي‌آيد تا صحنه از وجود افراد، احزاب، سازمان‌ها و دولت‌هاي مقاوم خالي و پاك شود.
در همين جا بايد پرسيد چرا امام موسي صدر از صحنه جهاد ناپديد شد. پاسخ اين سؤال به سادگي و خود بخود با توجه به نقش امام موسي صدر از لبنان گرفته تا ايران و فلسطين و جنبش‌هاي آزاديبخش جهان خود را نمايان مي‌سازد.
اولا: امام موسي صدر بر اساس انديشه‌هايي متمركز بر فكر اسلامي و داراي رسالت جهاني، از همان ابتدا راهي را مشخص ساخت كه براي ساختن فرداي روشن بشريت ترسيم كرده بود و از اين رو، با همه آزادگان جهان در انقلاب فلسطين تا انقلاب اسلامي ايران و تا احقاق حقوق مردم لبنان پيوستگي و همراهي داشت.
ثانيا: امام موسي صدر پيوندي بارز و ملموس با رهبري انقلاب اسلامي ايران داشت و ارتباطي عميق و پايدار با امام خميني (قدس سره) و با رهبري اين انقلاب تحت درايت امام خميني (ره) برقرار كرده بود. زماني كه ما در مؤسسه حرفه‌اي جبل عامل بوديم و شهيد چمران مديريت آن را به عهده داشت، واقعا اين جنبش را در سطوح سياسي، تبليغاتي و حتي نظامي احساس مي‌كرديم، به ويژه با توجه به حضور مرحوم سيد احمد خميني در جبهه‌هاي جنگ كه جنبش امل در جنوب از طيبه گرفته تا بنت جبيل و ديگر مناطق شعله‌ور ساخته بود. سپس اين هماهنگي گسترش يافت و كميته كمك به مجاهدان لبنان شكل گرفت كه مرحوم سيد احمد خميني براي پشتيباني از تلاش‌هاي امام موسي صدر آن را رهبري مي‌كرد. لازم به ياداوري است كه هدف شهيد چمران، كه امام موسي صدر مسئوليت سازماندهي جنبش امل را به وي سپرده بود، كمك به مستضعفان لبنان از طريق انديشه‌ها و طرح‌هاي امام موسي صدر و نبرد با شاه ايران از راه تلاش مجدانه و خستگي ناپذير با امام راحل روح الله الموسوي الخميني (قدس سره) و امام موسي صدر بود. سؤال اين است كه چه كسي در وراي اين ارتباط و هماهنگي بين مصطفي چمران و امام موسي صدر قرار داشت و آيا اين امر با هماهنگي امام خميني (قدس سره) نبود. بدين ترتيب، روشن مي‌شود كه امام موسي صدر هم در لبنان و هم در كنار انقلاب اسلامي ايران حضور داشت.
ثالثا: توجه و اهتمام امام موسي صدر براي مقابله با اشغالگري اسرائيل در لبنان از طريق تأسيس افواج مقاومت لبنان (امل) همسان توجه و اهتمام وي در مبارزه با شاه ايران بود. امام موسي صدر از هر فرصتي براي برملا كردن ستمگري شاه و مظلوميت ملت ايران استفاده مي‌كرد و در اين راه بر وسايل ارتباط جمعي و مخصوصا در اروپا، از واتيكان و فرانسه گرفته تا ديگر كشورها تمركز داشت. از اين رو، تصادفي نيست كه مقاله‌اي در روزنامه لوموند فرانسه به تاريخ 23 اوت سال 1978 با عنوان "نداي انبيا " منتشر كرد كه در تاريخ 15 سپتامبر همان سال در روزنامه لبناني السفير نيز چاپ شد و دستمايه بحث گسترده‌اي ميان سياستمداران و ارباب رسانه‌ها در اروپا گرديد. امام موسي صدر در اين مقاله بر اهميت قيام مردم مسلمان ايران در حالي پرداخت كه نظام شاهنشاهي سعي مي‌كرد تصويري واژگونه از اين قيام ترسيم كند. سخن اصلي امام موسي صدر اين بود كه قيام ملت ايران با همه جنبش‌هاي رهايي بخش ديگر در جهان متفاوت است و رويكرد جديدي را در برابر تمدن بشري مي گشايد و به همين سبب بايد مورد توجه همه كساني قرار گيرد كه به مسائل بشري و تمدني اهتمام مي‌ورزند. امام موسي صدر در آن زمان تأكيد ورزيد كه جنبش ملت ايران، به رغم گستردگي و علي رغم اتهاماتي كه نظام شاهنشاهي ايران به آن وارد مي‌كند، انقلاب اصيل و بزرگي از جنبه رويكرد و عناصر مردمي و اخلاق است. بايد توجه داشت كه امام موسي صدر در زماني اين مقاله را منتشر كرد كه انقلاب اسلامي ايران اوج مي‌گرفت و نظام شاه هم بر سركوب مردم مي‌افزود. اين مقاله در 23 ماه اوت سال 1987 به چاپ رسيد و 2 روز بعد امام موسي صدر راهي ليبي شد.
رابعا: امام موسي صدر روابطي بسيار محكم و گرم با دولت‌هاي مقاومت و پيراموني اسرائيل داشت، مانند روابطش با سوريه كه همواره در تلاش براي تقويت اين روابط و همچنين برطرف كردن اختلافات و مشكلاتي بود كه برخي در سازمان آزاديبخش فلسطين به آنها دامن مي‌زدند. از اين رو، امام صدر حامي بزرگ هر گونه گفتگويي بود كه ميان همه نيروهاي ضد صهيونيست وحدت ايجاد مي‌كرد و تفرقه‌ها را از ميان مي‌برد تا جبهه مقاومت توان و ريشه بيشتري به خود گيرد. از همين جهت بود كه امام موسي صدر فتنه داخلي لبنان و اختلافات منطقه‌اي را ابزاري براي محو مقاومت مي دانست. بر همين مبنا در برابر منطق جنگ داخلي لبنان اعتصاب و تأكيد كرد كه فرونشاندن آتش جنگ داخلي در لبنان بهترين راه براي جنگ با اسرائيل است، زيرا همزيستي فرزندان ميهن واحد داراي طوايف و مذاهب گوناگون ضربه‌اي بزرگ به اسرائيل است كه بر اساس نژادپرستي استوار گشته است. براي مقابله با منطق نژاد پرستانه اسرائيل راهي جز پيروي تجربه موفق لبنان نبود كه قائل به همزيستي بين اديان بود، منطقي كه در لبنان موجوديت مي‌يافت و مبارزه‌اي متمدنانه بود.
امام موسي صدر همچنين در راه ترسيم رويكرد واحد عربي و اسلامي براي مقابله با مشكلات و محو عوامل چند دستگي تلاشي بليغ داشت و سفرهايش به كشورهاي مختلف براي نزديك كردن ديدگاه‌ها به يكديگر صورت مي‌گرفت.
امام موسي صدر در راه آگاهي مردم قدم برمي‌داشت و در خدمت حق و عدالت در جهان بود. در ايران همان قدر مبارزه كرد كه در لبنان. منابر را برافراشت و وارد حوزه رسانه‌هاي نوشتاري و ديداري و شنيداري شد. دشمن اسرائيلي را شر مطلق يافت و روزي كه شاه ايران تابعيت را از او گرفت چنين گفت: شاه ايران تابعيت را از من گرفت و من او را از تخت به زير مي‌كشم.
چون امام موسي صدر غبار سال‌ها ناآگاهي را كنار زد و ما را به راهي روشن رهنمون شد و چون خصم ظالم و عون مظلوم بود و چون دست به سوي شرق و غرب دراز نكرد و چون اميد را در انقلاب ملت ايران مي‌ديد و چون به انديشه مقاومت به رهبري سوريه اميد داشت و چون مرد گفتگو و مذاكره و تمدن بود و چون وارد كليسا شد و چون در خيابان نماز برپا كرد و در مساجد شورش بپا ساخت؛ ناپديد شد تا جنبش و حركت وي سدي در برابر توطئه‌ها و هدف‌هاي شوم استعمار و استكبار نباشد. صداي او را خاموش كردند تا نتواند امت را بپا خيزاند.
با اين همه، هر جا مقاومتي در برابر دشمن اسرائيلي هست و هرجا فرياد ستمديده‌اي به گوش مي‌رسد امام موسي صدر نيز هست.
امروز خاطر نشان مي‌كنيم كه امام موسي صدر لبناني و هم ايراني است و براي هدف‌هاي و آرمان‌هاي حق و عدالت در هر دو كشور مبارزه كرد و همراه جنبش آزادي در هر دو كشور بود و از اين جهت بازگرداندن وي به عرصه جهاد و آزادي او و دو همراهش از زندان‌هاي ليبي عين جهاد و مبارزه و عدالتي است كه در راه آن كوشيد. اين قضيه متوجه همه آزادگان جهان است و براي همه و از جمله امام فقيد انقلاب اسلامي ايران جايگاه بزرگي داشت. همچنين اين موضوع مورد اهتمام و پيگيري رهبر انقلاب اسلامي ايران، امام سيد علي خامنه‌اي (حفظه المولي)، قرار دارد و ديگر مسئولان ايراني نيز آن را دنبال مي‌كنند. ما از آنها تمني داريم كه موضوع موسي صدر معيار و مبناي هرگونه رابطه‌اي باشد، زيرا آزادي امام موسي صدر و دو همراهش از زندان‌هاي ليبي اولويتي ملي و انساني و اسلامي است و ما بر اين اساس با آنان عهد و پيمان بسته‌ايم.
در سي و يكمين سالگرد ناپديد شدن وي و دو همراهش و در 31 ماه اوت مردم و ملت امام موسي صدر وفاداري خود را به وي ابراز مي‌دارد و مي‌گويد كه موضوع امام موسي صدر پايدارتر از آن است كه شامل مرور زمان شود، بلكه همواره با خواست پيروان راه ايشان بيش از گذشته اوج مي‌گيرد.
چه شيرين است فرياد به هنگام افطار پس از روزه سكوت! چون كلام درباره فضايل امام موسي صدر و همراهانش است؛ كلام درباره لكه ننگي است كه بر دامن قذافي افتاده است. سخن درباره حقوق و خواسته‌هاي مردم است كه خود از وظايف ابتدايي دولت‌هاست. بايد كه از خيزش و انقلاب محرومان بر حذر باشند، زيرا تا زماني كه يك محروم در لبنان باشد ما ساكت نخواهيم نشست.
تا ما زنده‌ايم امام موسي صدر هم در ميان ما زنده و پاينده است.

* خليل علي حمدان، عضو شوراي رياست جنبش امل

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8806081415[img]http://aksupload.ir/pic/August/A0728535.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]صفحه اول[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/030.jpg[/img]

[b]صفحه دوم[/b]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/031.jpg[/img]

[b]متن کامل:[/b]

بسمه تعالی
26 اردیبهشت

فاطی جان عزیز, دختر معصوم و عاقل و فهمیده و مهربان طاهره خانم عاقل و فهمیده و مهربان. قربانت گردم. تصور می‌کنم وقتی این نامه به دستت می‌رسد که مامان به سوی مکه حرکت کرده‌اند. خداوند پشت و پناهشان باشد و به سلامتی و توفیق و کامیابی باز گردند و چشم شما و همه روشن گردد و امیدوارم وسایلی فراهم گردد که در مراجعت، سری به ما بزنند و دلجویی از دور افتادگان بنمایند. در هر حال از خداوند متعال سلامتی و عزت و طول عمر حضرت علیه خانم را خواستارم و امیدوارم مرا از دعای خیرشان فراموش نفرمایند. خدمت حضرت ابن عم بزرگوار سلام عرض می‌کنم. به زیارت مرقومه‌شان نائل شدم. همان‌طور که خودشان نوشته‌اند، ان‌شاءالله خدمتشان عریضه عرض خواهم کرد. برادر عزیز و نور چشم گرامی ابوجاسم سید محمد را سلام عرض می‌کنم امیدوارم آینده درخشان ایشان چراغ خانواده را روشن کند و عزت اجدادشان را احیا کنند و امتیاز اصلی خانواده را که علاوه بر علم، اخلاق و تربیت دینی است حفظ کنند و نمونه و سرمشق همه فامیل باشند. دادش علیجان و دنباله خانم زهرا خانم را هزاران بار میرسم امیدوارم در غیاب طاهره خانم مادری شما کاملاً واضح باشد و از این ثواب بزرگ نصیبی داشته باشی.

فاطی جانم. خوب توجه کن بیشتر اولادها از لحاظ صورت شباهت به پدر و مادر دارند و بیگانه کاملاً تشخیص می‌دهد که این شباهت زیاد است همین طور، شباهت فرزند به پدر و مادر خود از نظر روحی زیاد خواهد بود. همه کمالات و فضائل و هوش و استعداد و فضل و تقوی پدر و مادر به فرزندش می‌رسد و هر چه پدران و مادران زحمت کشیده باشند، بدون زحمت به فرزند تقدیم می‌گردد و بچه همان وقت که به دنیا می‌آید و رشد می‌کند، اگر محیط و تربیت او را فاسد نکند، وارث همه خوبی‌ها و کمالات می‌باشد. این مسئله یک اصل مسلم است و در علوم امروز بنام ژنتیک معروف است.

با این مقدمه تو از لطف خداوندی وارث صفات و فضائل پدران بزرگ و مادران مقدس و پاکدامن بوده‌ای نمی‌دانم از تاریخ زندگی اجداد پدری و مادری خود اطلاع داری یا نه؟ نمی‌دانم از علم و فضیلت و تقوی سید صدرالدین بزرگ جدت خبر داری یا نه «در شب‌های ماه رمضان مرحوم سید صدرالدین در رواق حرم حضرت مطهر حضرت امیر (ع) می‌نشست و دعای ابوحمزه را شروع می‌کرد و می‌گفت (الهی لا تؤدبنی بعقوبتک) این جمله که اول دعای ابوحمزه است می‌خواند و از خوف خدا می‌گریست و آن‌قدر تکرار می‌کرد و گریه می‌کرد که غش می‌کرد و روی زمین می‌افتاد. او را بر دوش حمل می‌کردند و به منزل می‌بردند و این عمل هر شب تکرار می‌شد.» از نظر علم و تقوی و محبت و خدمت به مردم خود داستان‌ها دارد. از حالات جد دیگرت سید ابوالحسن لابد خبر داری. آن‌قدر خوب و باتقوی بود که او را مستجاب الدعوة می‌گفتند. راه دور چرا برویم؟ از مشاهدات خودم برایت تعریف کنم. پدرم که جد تو بود، تنها در یک سال قحطی 1321 جان بیست هزار نفر از مردم قم را که به فقر و مرض و سرما تهدید می‌شدند، خرید و آن‌ها را از مرگ نجات داد. دنیا و ثروت دنیا و مال دنیا و مقامات دنیا در نظرشان بی‌ارزش بود. لابد می‌دانی مقامات آیت الله بروجردی در اثر فداکاری و گذشت او بود. اخلاق او را شاید کم و بیش خودت به خاطر داشته باشی. دوست و دشمن را نوازش می‌کرد به همه محبت می‌نمود دست بی‌بی را هر وقت زحمتی می‌کشید، می‌بوسید، با بچه‌ها مثل بچه‌ها بازی می‌کرد و همه را دل‌خوش می‌کرد. سحرها همه وقت از خوف خدا بیدار بود. پدر و مادر خودت را هم خوب با دیگران مقایسه کن. فداکاری‌ها, سعی‌ها, خدمات صادقانه و واقعی آن‌ها را به مردم در نظر بگیر و هزاران قصه دیگر. خدا رحمت کند پدر جانت را. شاید یادت باشد برای همه عالم خیر می‌خواست. کدورت و بدخواهی در تمام وجودش نبود. گلی بود بی‌خار. با این ترتیب همه این سرمایه در وجود تو و در روح تو قرار گرفته است و این جواهرات ذی‌قیمت که نتیجه عمر چندین نفر از بزرگ‌ترین مردم بوده است، به دست تو رسیده است. تو خودت می‌توانی فرق خودت را با دیگران در حرف زدن, در غم‌خواری برای مردم, در محبت واقعی به مردم, در افکار و عقائد، در بی‌اعتنائی به پول و خوراک, در آبرو داری, در هوش و استعداد و در همه صفات به خوبی احساس کنی. این تفاوت‌ها همان میراث گذشتگان توست.

فاطی جان تو بچه نیستی و می‌دانی سعادت آینده تو و خانواده تو و فرزندان تو و اولادهای تو همه از همین امروز پی‌ریزی می‌شود و هر قدمی که امروز برداری، سنگی برای ساختمان آینده خودت برداشته‌ای و بنابراین نباید مثل بچه‌ها این جواهرات را تضییع کرده وسیله از بین رفتن آن‌ها را فراهم کنی.

فاطی جان این سرمایه‌های نفیس خودت را به خیالات موهوم, با افکار کودکانه, به هوسهای بی‌خاصیت, به هم‌چشمی با همسران که در هیچ جهت در درجه تو نیستند، مبادا از دست بدهی و راه صحیح حقیقی و سعادت واقعی خودت را از دست بدهی. آن‌چه از تحصیل و مدرسه به دست می‌آید، علم است, نه مدارک و دیپلم. باقی زیادی است که همیشه در زندگی‌های ما بی‌خاصیت خواهد بود. به علاوه محیط بیرون و محیط دنیا خیلی فاسد است. تو خودت می‌دانی که محیط چقدر فاسد شده است, مردم برای یک مد جوراب که یک روز بیشتر نمی‌پوشند، دعواها می‌کنند و زندگی‌ها را به هم می‌زنند. تازه فایده علم هم فقط معرفت و وسعت نظر و کمال روح است. بنابراین، بزرگ‌ترین وسیله سعادت که اطاعت پدر است، پدری که جانش را فدای تو می‌کند و تجربه‌اش از تو بیشتر است، فراموش نکنی. علم را هم می‌توانی در خانه تحصیل کنی و بدون آن‌که آیینه روحت کدورت پذیرد و معاشرت‌های نامناسب کدورتی در صفای روحت ایجاد کند، به نتیجه که علم و معرفت و صفا و اخلاق است، برسی. همه چیز با تربیت و اخلاق فراهم می‌شود.

ببین فاطی جان، دایی دور افتاده‌ات از هزران فرسخ در فکر تو و بیاد توست. قربانت بروم. بچه نباش و حرف گوش کن و برای من کاغذ بنویس سلام پروین خانم و حوری و حمید می‌رسانند.

موسی صدر



[url=http://www.imamsadr.ir/handwritings/all/002.php]...[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.