karkas

آشنایی با نفربر پیشرفته LAV III - kodiak ساخت کانادا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام


در نیروی نظامی هر کشوری نیروی زمینی از جایگاه ویژه ای برخوردار هست و تجهیزات و ابزار آلات نیروی زمینی به چند بخش متفاوت تقسیم می شود . نیروی زمینی کشور ها معمولا متشکل هستند از تانک ها ، نفربر های زرهی و غیر زرهی ، موشک های زمینی و همچنین توپ های خودکششی .
نفربری که امروز قصد معرفی آن را به شما دوستان عزیز داریم نفربر LAV III ، ساخت کشور کانادا است . این نفربر با داشتن ویژگی های خاص هم اکنون جزو بهترین نفربر های زرهی نیروی زمینی کانادا به شمار می آید . کانادا در حدود 651 دستگاه از LAV III را در اختیار دارد که البته پیش بینی شده به توجه به بودجه نظامی کانادا تا سال 2010 این رقم به 2000 دستگاه برسد . ویزگی های برتر این خودروی زرهی برد، سرعت ، جنگ افزار ها ، میزان حمل نفر ، قابلیت انجام عملیات های شناسایی و اکتشافی و شرکت در نبرد های چریکی است . بیش از 300 دستگاه LAV III در افغانستان در حال انجام ماموریت هستند . لازم به ذکر است که کشور هایی از قبیل نیوزیلند به تعداد 110 دستگاه البته از نوع NZLAV و رومانی در حدود 31 دستگاه از این نفربر ار در اختیار دارند . در واقع می توان گفت اخرین نمونه از خانواده نفربر های LAV همین نفربر LAV III است که در سال 1999 توسط شرکت General Dynamics Land Systems وارد به خدمت شد . که همین شرکت هم تولید کننده نفربر سوئیسی Mowag Piranha بود . ایالات متحده آمریکا هم از نفربری مشابه به نام Stryker استفاده می کند که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه نفربر لاو 3 است . یکی از ویزگی های اصلی این نفربر در دارا بودن به ساختمانی مناسب برای حمل نقل های هوایی است که بنابراینکه سی-130 هواپیمای اصلی نیروی هوایی کانادا از لحاظ حمل و نقل های نظامی است این نفربر متناسب برای جایگری در این هواپیما طراحی شده است که هم اکنون با ورود 4 فروند هواپیمای غول پیکر سی-17 دیگر مشکلی در این امر نیست .

سیسنم های شناسایی و ابزار های رادیویی و ارتباطی

یکی از ویژگی های اساسی این نفربر دارا بودن به سیستم های رادیویی و ارتباطی بسیار قوی است . این نفربر دارای سیستم رادیویی ST/D3 و سیستم دیگری به نام PSK.6 است . یکی دیگر از سیستم های دیگر این نفربر که در رده ی سیستم های رادیویی قرار می گیرد اوبوهت دیگری رو به این نفربر بخشیده است . سیستم رادیویی و اخلال گر MMLS/TUA-4M سیستمی برای استراق سمع در سیستم های رادیویی و ارتباطی دشمن هست . با استفاده از این سیستم دو کار را می توان به راحتی انجام داد . اولنی کار اخلال و از کار انداختن سیستم های رادیویی تا برد 5 تا 10 کیلومتر و استراق سمع به تماس های رادیویی نفربر ها ف تانک ها و یا حتی مقر ها و پایگاه های زمینی . از سیستم های رادیویی و ارتباطی که بگذریم به سیستم های اکتشافی می رسیم . دوربین تصویری و مانیتوری کالشن که یکی از قدرتمند ترین سیستم های اکتشافی به شمار می آید با دارا بودن به سیستم دید در شب EB می تواند تا برد 3 تا 5 کیولمتر را مورد بازرسی قرار دهد . یکی دیگر از سیستم هایی که در این باره مورد استفاده قرار می گیرد سیستمی شبیه به سیستم موقعیت یاب GPS است که با استفاده از ماینتور می تواند موقعیت ، حرکت ها ، اب و هوای منطقه مورد نظر ، تماس های رادیویی را زیر نظر بگیرد و به سرنشینان خودرو اطلاع دهد . از دیگر سیستم هایی که این نفربر استفاده می کند سیستم KQ2C است که با استفاده از همین سیستم دما داخلی کابین ، دمای بیرونی خودرو را مورد بررسی قرار می دهد و اگر این سیستم متوجه اتش سوزی در موتور و یا بدنه خودرو شود به سرعت در ها را به جز در های اصلی باز می کند . به دلیل آشنا نبودن سربازان کانادایی به محل ها و منطقه های افغانستان به تازگی برای سرعت عمل و صرفه جویی در وقت و اکس العمل سریع سیستم های موقعیت یاب جی پی اس از مدل 5ای را با ماینتور 19 اینچ در داخل کابین قرار داده اند . که البته این امر به تازگی صورت گرفته است . البته قبلا هم سیستم چی پی اس در این خودرو ها کار گذاشته شده بود ولی از 300 دستگاه فقط 24 دستگاه به این سیستم مجهز بودند که ان هم از مدل قدیمی ای1 بوده است .

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

جنگ افزار ها و توضیحات کلی

دلایل اصلی برای وجود نفربر LAV III در افغانستان و دلایل سرمایه گذاری و موفقیت آن به خاطر استفاده از طیف وسیعی از جنگ افزار ها بوده . این نفربر قادر هست همزمان به 2 تا 4 فروند موشک ضد تانک TOW و همچنین یک کالیبر 25 mm تجهیز شود . در بعضی مواقع با استفاده از برجک TO2 قادر هست که به 8 موشک انداز تجهیز شود . یکی دیگر از ویزگی های نفربر لاو 3 چند برجکی آن است . این نفربر قادر است که به 6 برجک متحرک تجهیز شود . مهمترین این برجک ها NU5 ( برای حمل توپ 105 میلیمتری ) ، برجک ERF ( برا یحمل 3 موشک انداز و 1 کالیبر 20 میلیمتری ) ، برجک TO2 ( برای تجهیز به 8 موشک انداز ) و برجک VV/D3-L برای حمل 4 فروند موشک انداز و 1 کالیبر 25 میلیمتری و یا 7.62 که درو اقع می توان گفت در بین 300 نفربر حاضر در افغانستان 245 نفربر از برجک VV/D3-L آن هم بدون موشک انداز استفاده می کنند . لاو 3 یک نفربر 8 چرخ است که در حدود 450 کیلومتر برد و سرعتی معادل 100 کیلومتر در ساعت دارد که گفته شده در نمونه های جدید این نفربر برد این خودروی زرهی به 800 کیلومتر ارتقاع یافته است . مهمترین مسئله در امر جنگ افزار های لاو-3 وجود توپ قدرتمند 105 میلیمتری است که بااستفاده از این توپ این نفربر به قدرت خارقلاده ای رسیده است اگرچه به دلیل دارا بودن به موتور Caterpillar 3126 در صورت حمل این توپ حداکثر سرعت برای ایمنی افراد و خود نفربر باید 6 تا 70 کیلومتر باشد . که البته فقط 8 دستگاه به این توپ 105 میلیمتری مجهز هستند . از دیگر ویژگی های بارز این نفربر وجود سیستم های PL-2/D است که قدرت ورود به آب و حرکت با سرعت 10 کیلومتر در ساعت را به آن می دهد که البته اشکال این سیستم در این است که به ازای هر یک ساعت حرکت در آب در حدود 3.5 برابر سوخت در مقابل حرکت بر روی خشکی مصرف می کند . بنابراین کمپانی مذکور تصمیم به استفاده از سیستم RBD را گرفت که این سیستم میزان مصرف سوخت را تا چندین برابر در هنگام حرکت در آب کاهش می دهد . ویزگی های اصلی این نفربر به داشتن هزیه های کم نگهداری و حمل نقل آسان آن بنابرا استفاده های زیادی که دارد . گفته شده که قرار است تا دو سال دیگر یک نمونه آزمایشی نفربر هوابردی را از این نمونه آزمایش کند . که البته این طرح فقط یک طرح آزمایشی است و دولت کانادا اظهار کرده است که به هیچ وجه سرمایه گذاری بر روی این موضوع نخواهد کرد .
نام : LAV III
کشور سازنده : کانادا
سال ورود به خدمت : 1999
وزن : 16.95 تن
طول : 6.98 متر
عرض : 2.7 m
ارتفاع : 2.8 m
تعداد سرنشینان : 10 نفر
جنگ افزار ها : موشک های ضد تانک TOW ، کالیبر 7.62 ، توپ 105 میلیمتری ، کالیبر 25 و 20 میلیمتری
موتور : Caterpillar 3126
برد : 450 کیلومتر
سرعت : 100 کیلومتر در ساعت
سرعت در آب : 10 کیلومتر در ساعت



تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كركس جان ممنون جالب بود و دستت درد نكنه. ميشه بگي چرا كانادا قصد داره تعداد نفربراشو افزايش بده؟ يا اينكه اساسا كانادا از كجا احساس خطر بيشتري ميكنه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارتش كانادا حدود 15.000 نيروي نظامي داره كه در مقايسه با جمعيت كه بايد بالاي 40 ميليون باشه حكم ژاندارم هم نداره! بايد گفت اين مقدار روز به روز با وجود برنامه هاي گسترده ي جذب نيرو در حال كاهش هست ! هم اكنون حدود 2500 نيروي كانادا(كه اگه بگيم اروپاي غربي بهتره)در قندهار حضور دارند كه گفته مي شه براي حفظ امنيت(كه گويا با وجود تلفات هفتگي كار سختي براشون) و سازندگي(والا تا اونجا كه بنده ديدم تنها پايگاه خودشون نسبتا آباده و كاري در زمينه ي سازندگي نكردند.البته شايد بشه تبليغات الكي كمك به مردم رو بهش اضافه كرد)بر اين اساس وجود نفر بر براي اين نيروي مبتدي الزامي ست !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ميشه بگي چرا كانادا قصد داره تعداد نفربراشو افزايش بده؟ يا اينكه اساسا كانادا از كجا احساس خطر بيشتري ميكنه؟


از توضیحات کیارش عزیز ممنون ولی فراموش نشه که فقط ارتش دو استان کانادا در افغانستان حضور دارند نه همه ی کشور .

همونطور که می دونید کانادا در افغانستان نیرو داره و واقعا می شه گفت ماهانه تعداد قابل توجهی از نفربر های زرهی رو طالبان و بقیه گروه ها نابود می کنند .

زمانی که کانادا به افغانستان وارد شد 489 دستگاه لاو 3 به این منطقه وارد کرد که هم اکنون فقط 300 دستگاه باقی مونده :mrgreen:

با این روند طبق گفته ی نخستی وزیر کانادا ، فعلا ارتش همین دو استان حالا حالا ها در افغانستان خواهند بود . با این روند تا چند سال اینده باید شاهد 100 فروند لاو 3 باشیم .

بنابراین به دلیل اینکه تعداد این نفربر های قدرتمند در حال کاهش هست کانادا با تصویب یک بودجه بسیار عالی سعی در تقویت خودش داره .

بودجه نظامی سال اینده کانادا استسنا فقط برای دو تا 3 سال به 29 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد . که به گفته ی نخست وزیر این بودجه موقتی و فقط برای چند سال هست و سعی شده در این همین چند سال ناوگان هوایی و زمینی رو قدرتمندتر کنه . :crying:

کانادا در حدود 234 فروند اف-18 سوپر هورنت داره و همچنین 30 فروند اف-5 فریدوم فایتر .

یک زمان هم شایعه شده بود که کانادا قصد خرید اف-15 و اف-16 به تعداد 60 تا 70 فروند رو از آمریکا خواهد داشت که البته تایید شد ولی گفته شده باید منتظر بودجه سال اینده بود .

:lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار مفید و کامل بود. دستت درد نکنه. چرا این نمونه اخرین سری ازLav هست؟ یه سوال دیگه هم اگه کسی می دونه بگه ممنون میشم که چرا به مصرف سوخت توجه نمی کنند؟ :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كركس جان خواهش :lol: شما كه گفتي 2 استان من يه استان مطمئن هستم يكيش Quebec هست اون يكي رو نمي دونم كانادا 10 استان داره 3 تا هم به قولي خطه داره كه در اين 3 هوا فوق العاده سرده و تقريبا خالي از سكنه است اكثر جمعيت كانادا در استان غربي British columbia و استان تقريبا مركزي Ontario و استان فرانسويQuebec و بقيه هم در جزاير و شبه جزاير سمت شرق متمركز هستند اين است كه شما مي گيد بايد توجه كرد فقط 2 استانش هستند اونجا بايد گفت اون هايي هم كه هستند شانسي شدن 2500 وگرنه بايد كم تر مي بودند !!! :crying: دليل اصلي هم اين است كه تمام و كمال تمام كساني كه اينجا هستند از كشوري ديگر اومدند (چه جديد.چه قديمي) اين است كه به قولي دوستن ندارند واسه يك جاي ديگه كار كنند !!! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كركس جان خسته نباشي.بسيار عالي بود. :lol: مدتها بود از تانك و نفر بر ننوشته بودي.حالا هم كه نوشتي كامل عالي بود. :mrgreen: :crying: به نظر نفر بر خوبيه اما سرعتش به نظرم كمه.آيا اينطور نيست؟ :sad:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کانادا در حدود 234 فروند اف-18 سوپر هورنت داره و همچنین 30 فروند اف-5 فریدوم فایتر

نيروي هوايي به نسبت قدرتمندي داره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آرش جان خیلی جالب و مفید بود. دستت درد نکند. کیارش جان جمعیت کانادا 33 میلیون نفر در سال 2008 برآورد شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باسلام و آرزوی قبولی طاعات آرش جان از مطالب جالبت ممنون من همیشه از مشتریهای مطالب دست اول و کاملت هستم آرزوی سلامتیت رو دارم التماس دعا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از تمامی دوستان مچکرم . :lol:


حامد جان شما درست گفتی اف-18 هورنت هستند نه سوپر هورنت . متاسفانه اشتباه نوشتم . ممنون که یاد اوری کردی.

کانادا نیروی هوایی قوی داره که البته کمی اف-18 ها قدیمی هستند یعنی تقریبا عمرشون به 11 سال می کشه ولی با وجود اینکه از آمریکا به تعداد زیاد قطعات یدکی می گیره و همچنین خود کانادا هم در این صنعت مهندسین بسیار زیادی داره هنوز به اندازه یک اف-18 نو این جنگنده ها سر پا هستند . جالب تر از این فعلا نیروی هوایی و زمینی کانادا منتظر بودجه سال آینده هستند که یک بار دیگه جنگنده های اف-15 و اف-16 رو به ناوگان خودشون اضافه کنند البته گفته شده که بیشتر هدف بر روی اف-16 هست .

در حقیقت جمعیت کانادا رو نمی شه شمرد چونکه سالانه هزاران مهاجر بهش وارد می شن و هر سال جمعیتش بیشتر می شه .

فکر کنم از بحث اصلی عقب افتادیم .

به نظر نفر بر خوبيه اما سرعتش به نظرم كمه.آيا اينطور نيست؟


پر سرعت ترین نفربر جهان نفربر پتریا است که البته در مدل های جدیدش سرعت به 135 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کرده ولی در کل نگاه کنید باید منتظر نسل جدید این نفربر ها بود که البته سرعتش هم قابل قبوله . ولی شما نگاه کنی در همین ماشین های سواری می بینی که قادرند که سرعتی معادل 200 کیلومتر در ساعت برند ولی هیچ وقت از این سرعت نمی شه استفاده کرد .


نيروي هوايي به نسبت قدرتمندي داره


قراره تا چهار سال اینده تعداد جنگنده ها رو به 420 فروند برسونند و تعداد هواپیما های سی-17 رو به 19 فروند .

طبق اطلاعات قرار شده که موقتا بودجه نظامی کانادا برای چهار سال 27 ، 28.5 ، 30 و 29 میلیارد دلار به ترتیب بشه . که البته بعد از این چهار سال بودجه نظامی به همون 16 تا 19 میلیارد دلار بر می گرده و فقط این چند سال برای بازسازی نیروی زمینی و نیروی هوایی است مورد استفاده قرار می گیره .

از نظر دریایی هم زیاد مشکلی کانادا نداره چراکه ناو شکن ها و ناو هاش رو خودش داخلی تولید می کنه البته تحت لیسانس آمریکا .

در واقع باید گفت که کانادا زیاد نیازی انچنانی به قوی کردن ارتشش نداره چراکه زیر نظر انگلستان هست و همونطور که می دونید مشترک المنافع هست یعنی حمله به کانادا با درگیری انگلستان هم مواجه می شه و همونطور که می دونید انگلستان هم یکی از قدرت های بزرگ دنیا است و از طرفی دیگه بنابر تعهدی که چند سال پیش بسته شد بین کانادا و آمریکا بدین شکل که :

کشور کانادا باید از مرز های آمریکا ، و کشور آمریکا باید از مرز های کانادا حفاظت به عمل بیاورند و در این امر تاکید شده بود که از تمام ابزار برای مقابله با دشمن در صورت بروز به هر کدام از مرز ها استفاده شود یعنی در واقع می شه گفت ارتش انگلستان و آمریکا با کانادا یکی هستند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.