RezaKiani

ملکه سرعت

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ژاکلین کاکرن (1906-1980) یکی از پیشگامان تاریخ هوانوردی بود. بسیاری از اولین های دنیای هوانوردی به او بازمی گردند و هنوز هم تعدادی از رکورهایی که او توانست به آنها دست پیداکند شکسته نشده اند نه به وسیله مردان و نه به دست زنان.

"بسیل لی پیتمن" در فلوریدا به دنیا آمد. او کوچکترین فرزند از 5 فرزند "ماری" و "ایرا پیتمن" بود. بسیل در حالی از خانواده خود جداشد که سنی اندک داشت و به نیویورک مهاجرت کرد. خانواده اش ادعا می کردند که او با مردی به نام جک کاکرن ازدواج کرده است اما خود جک معتقد بود که بسیل نام خانوادگی او را از دفترچه تلفن پیداکرده است تا با استفاده از آن نام، زندگی جدیدی را آغازکند. این گونه بود که بسیل با نام ژاکلین کاکرن مشهور شد.

کمی بعد، ژاکلین با یکی از مردان ثروتمند آن زمان با نام "فلیود اودلام" آشنا شد. اودلام به ژاکلین کمک کرد تا برای خود کسب و کاری راه بیاندازد. در ابتدای دهه 30 ژاکلین به پیشنهاد یکی از دوستانش به فراگیری فنون پرواز پرداخت. 3 هفته پس از آغاز دوره او یک خلبان شده بود و 2 سال بعد توانست مجوز پرواز تجاری خود را بگیرد. اودلام از همسر خود طلاق گرفت و در سال 1936 با ژاکلین ازدواج کرد. او همیشه برای ژاکلین بهترین دوست و یاور محسوب می شد.

ژاکلین -که دوستانش او را ژاکی می نامیدند- در سال 1934 در اولین مسابقه پرواز خود شرکت کرد. در سال 1937 او تنها زنی بود که در مسابقه پرواز بندیکس شرکت کرده بود. پس از آن او به برپایی مسابقه سرعت برای زنان پرداخت. در سال 1938او مسابقه بندیکس را برد و یک رکورد ارتفاع و یک رکورد سرعت را به نام خود ثبت کرد.

ژاکلین همیشه در زمره اولین های هوانوردی بود. او اولین زنی بود که توانست یک بمب افکن را از اقیانوس اطلس عبور دهد. این پرواز در سال 1941 و در طی کمکهای نظامی آمریکا به بریتانیا انجام شد. او نامه ای به همسر روزولت نوشت و از او خواست تا در تاسیس سپاه پروازی زنان ژاکلین را یاری دهد. در سال 1943 "سپاه کمکی زنان" نیروی زمینی تشکیل شد و ژاک به ریاست آن رسید. کمی بعد نام این واحد به "سپاه زنان" نیروی زمینی تغییریافت. او اولین زن غیرژاپنی بود که پس از سقوط ژاپن در جنگ دوم جهانی به این کشور پای گذاشت. در سال 1948 ژاکلین در نیروی هوایی ذخیره آمریکا به درجه سرهنگ دومی رسید. در سال 1949 دولت فرانسه به دلیل خدمات او در جنگ به ژاک مدال لژیون دونور اهداکرد و در سال 1951 مدال هوانوردی فرانسه را. او دو مدال شجاعت نیز از دولت آمریکا دریافت نمود. ژاکلین تا زمان مرگ 200 مدال و تقدیرنامه دریافت کرد.

پس از پایان جنگ جهانی دوم ژاکی به پرواز با هواپیماهای جت پرداخت. او در سال 1953 به همراه یک هواپیمای اف 86 نیروی هوایی سلطنتی کانادا توانست به عنوان اولین زن از دیوار صوتی عبورکند. ژاکی همچنین اولین زنی بود که توانست به 2 برابر سرعت صوت برسد. در سال1960 او اولین زنی بود که نشست و برخاست بر روی عرشه یک ناوهواپیمابر را تجربه کرد. ژاک اولین زنی بود که فرود کور انجام داد و تنها زنی است که به ریاست "فدراسیون جهانی هوانوردی" دست یافته است. ژاکلین اولین زنی است که در ارتفاع بیش از 20000 پا پرواز کرده است. ژاکلین در سال 1965 به تالار افتخارات هوانوردان راه یافت .

زمانی که ژاک فوت کرد هیچ مرد یا زنی به اندازه او دارای رکوردهای سرعت، ارتفاع یا فاصله نبود. در سال 1985 و 5 سال پس از مرگ ژاک اتحادیه جهانی نجوم دهانه ای را در سیاره ونوس به نام ژاک ثبت کرد. در سال 1996 اداره پست آمریکا تمبر یادبودی با نام و تصویر ژاک منتشر کرد و درنهایت در پالم استرینگ کالیفورنیا فرودگاهی را به نام او کردند تا هیچ گاه از یادها نرود. ژاکلین زندگی خود را در کتابی به نام "ستاره ها در ظهر" تشریح کرده است. زندگی ژاکلین می تواند برای کسانی که رو به آینده دارند بهترین الگو باشد.

منبع مجله جنگ افزار
نویسنده رضاکیانی موحد


تصویر

تصویر

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.