Electro_officer

توپ Type 730 CIWS

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تصویر
توپ Type 730 یک توپ 30 میلیمتری، هفت‌لوله‌ای، گتلینگ و چینی از خانواده‌ی توپ‌های CWIS است. سیستم این توپ بومی است و توسط PLAN "People's Liberation Army Navy" طراحی شده و نام اصلی آن H/PJ12 می‌باشد. این سیستم از یک توپ و یک سیستم‌راداری و یک سیستم رهگیر لیزری تشکیل‌شده‌است. بیشترین نواخت توپ 4200 تا 5800 گلوله بر دقیقه است و برد موثر آن بیش از 3کیلومتر برآورد‌می‌شود.
هدف اصلی از طراحی این سیستم دفاع نهایی از شناور در برابر موشک‌های ضدکشتی و یا سایر تسلیحات هدایت‌شونده‌ی دشمن می‌باشد که از لایه‌های دفاعی اولیه عبورکرده‌اند. علاوه بر این از این توپ می توان جهت هدف‌قراردادن هواپیماها، کشتی‌ها، شناورهای کوچک، اهداف ساحلی و یا مین‌های شناور استفاده‌کرد. این سیستم شباهت فراوانی با توپ Goalkeeper هلندی دارد و علاوه بر آن در عملکرد راداری و سیستم لیزری نیز تا حد زیادی شبیه به این توپ هلندی است. اما اینکه طراحی دو سیستم با مشارکت دو کشور صورت‌گرفته‌است مشخص نیست. بنابر اطلاعات بدست‌آمده از یک منبع خبری فناوری به کاررفته در ساخت توپ فرانسوی است و طرح آزمایشی فرانسه برای برطرف کردن نیاز این کشور به یک سامانه CWIS بوده‌است.
تصویر
در حال حاضر اخباری وجود دارد که نشان می‌دهد چینی‌ها در حال طراحی سیستمی مشابه است که مجهز به مقر شلیک موشک‌ است. اخیرا از مدل زمینی این سیستم با نام LD2000 (LD: Lu Dun به معنای سپر زمین) بهره‌برداری شده‌است. اما این مدل از لحاظ راداری دارای نقص است برای برطرف کردن این نقص از یک سیستم بینش گرمایی استفاده‌‌است. به هر حال سیستم موشکی ابتدا بر روی مدل زمینی LD-2000 Gai نصب شد که دارای شش جایگاه شلیک است که از دو دسته‌ی سه‌تایی در دو طرف توپ تشکیل شده‌است. این سیستم در سال 2005 به نمایش عمومی گذاشته‌شد. اما موشک استفاده‌شده در سیستم مشخص نیست. عده‌ای بر این عقیده‌اند که این موشک‌ها از نوع TY-90 است در حالی که عده‌ای دیگر این موشک‌ها را از نوع DK-9 می‌دانند که ورژن زمین‌به‌هوا از موشک‌های PL-9 است.
تصویر
تصویر
تصویر
طراحی و ساخت
سیستم توسط یک انیستتوی تحقیقاتی و با نام پروژه‌ی 850 طراحی شد. این توپ از دو موتور الکتریکی استفاده‌می‌کند. رادار سیستم توسط انیستتوی فناوری دریایی Xi'an طراحی شده و از مشتقات رادار EFR-1/LR66 باند J (کد ناتو: Rice Lamp) است. سیستم 3-OFC "Optical Fire Control" توپ که یک سیستم الکترونیکی-لیزری است که توسط موسسه‌ی تحقیقات لیزری-الکترونیکی "آپترونیک" چین بدست‌آمده‌است.
رادار
ردار سیستم رادار TR47C می‌باشد؛ این رادار دارای عملکردی مشابه رادار AN/APY-1/2 دارد که در آواکس E-3 Sentry از آن استفاده‌شده‌است. رادار آریه‌ی فازی سیستم 169 داده‌ی دریافت-ارسال را با هم ترکیب می‌کند و قدرت مناسبی در امر شناسایی در اختیار سیستم قرارمی‌دهد. مانند نمونه‌ی غربی پردازشگر سیستم در خود آن نصب‌شده که این امر باعث افزایش سرعت پردازش داده‌ها می شود. به همین دلیل این سیستم در عکس‌العمل نشان‌دادن نسبت به واحدهای مهاجم نسبت به نمونه‌ی روسی خود که در آن پردازشگر جدای از سیستم است، سریعتر است.
سیستم الکترولیزری "آپترونیک"
سیستم OFC-3 توپ از یک فاصله‌یاب لیزری، یک دوربین ویدئویی رنگی و یک دوربین لیزری "IR camera" تشکیل‌شده‌است. سیستم لیزری توپ را می‌توان با سیستم دیگری به نام laser designator (سیستمی لیزری که موشک‌های زمین به هوا را هدایت می‌کند) جایگزین کرد؛ سیستم تلویزیونی را می‌توان با سیستم دید در شب عوض‌کرد و دوربین لیزری را می‌توان با سیستم لیزری ImIR که قیمت بیشتری دارد تعویض کرد. در حال حاضر اخباری وجود دارد مبنی بر این که این بروزرسانی‌ها در حال حاضر در حال انجام است.
سیستم کنترل آتش
همانند سیستم‌های CIWS غربی توپ Type 730 CIWS قادر است خودش پردازش‌های مورد نیاز را انجام‌دهد. بنابراین عکس‌العمل این توپ نسبت به توپ روسی AK-630 سریعتر است. اما توپ روسی از لحاظ کنترل دستی برتری دارد. توپ Type 730 CIWS همانند نمنه‌های غربی با سیستم‌های کنترل آتش اروپایی و چینی همچون ZKJ-1، ZKJ-4، ZKJ-4A-3، ZKJ-5، ZKJ-6، ZKJ-7، H/ZBJ-1 و Thomson-CSF TAVITAC سازگاری دارد و می‌تواند بدون دخالت عامل خارجی توسط این سیستم‌ها کنترل شود.
برد
سیستم راداری توپ قادر است واحدهای با سطح مقطع عرضی 0.1 مترمربع را تا فاصله‌ی 8 کیلومتر شناسایی کند و اگر سطح مقطع راداری به 2 مترمربع برسد این فاصله تا 15 کیلومتر افزایش می‌یابد و در صورتی که سطح مقطع راداری به 10 مترمربع برسد این فاصله به 20 کیلومتر افزایش می‌یابد. اما به علت برد محدود توپ سیستم، فاصله‌ی درگیری 3 کیلومتر است.
توپ
توپ سیستم یک توپ گتلینگ 30 میلیمتری است که شباهت فراوانی به توپ GAU-8/A Avenger General Electric دارد. همچنین اخباری وجود دارد مبنی بر اینکه توپ استفاده‌شده در سیستم ورژن چینی توپ گتلینگ روسی Gryazev-Shipunov GSh-6-30 است؛ اما به علت شش‌لوله‌ای بودن مدل روسی این ادعا اثبات نشده‌است. همانند توپ گتلینگ آمریکایی، مدل چینی دارای نواخت تقریبی 4200 گلوله بر دقیقه‌ است؛ علت این محدودیت این است که اگر نواخت توپ افزایش یابد می‌تواند باعث ذوب شدن لوله‌ی توپ شود و عمر مفید توپ کاهش‌یابد.
موارد استفاده
از این توپ در ناوشکن‌های Type 052B Luyang class DD، Type 052C Luyang-II class DDG ، Type 051C Luzhou class DDG و ناو محافظ Type 054A Jiangkai-II class FFG استفاده‌شده‌است. همچنین انتظار می‌رود این توپ جایگزین توپ‌های نصب‌شده در شناورهای قبلی شود. منابع غربی براین‌عقیده‌اند که این توپ می‌تواند جایگزین تمامی سیستم‌های قبلی شود، اما چنین نیست. چینی‌ها اعلام‌کرده‌اند که این سیستم می‌تواند جایگزین چهار سیستم Type 37 AAA ویا دو سیستم AK-630 شود؛ اما مشکل این است که قیمت هر واحد Type 730 CIWS از همه‌ی چهار واحد Type 37 AAA بیشتر است. بنابراین چینی‌ها تصمیم‌گرفته‌اند از توپ AK-630 روسی در ناوهای محافظ کوچک خود استفاده‌کنند.
تصویر
مشخصات:
کالیبر: 30 میلیمتری X 7
نواخت: 4200 تا 5800 گلوله بر دقیقه
برد: 3000 متر
زاویه‌ی توپ: نامشخص
چرخش عرضی: 360 درجه
کنترل آتش: آپترونیک + سیستم راداری
تصویر
منابع:
http://www.sinodefence.com/navy/weapon/type730.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/Type_730_CIWS
استفاده از مطلب بدون ذکر نام مترجم و سایت میلیتاری مجاز نیست.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.