RezaKiani

تاپیک جامع نبرد استالینگراد

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

خونین ترین نبرد تاریخ و بزرگترین شکست آلمان

ستاره بخت رایش سوم کی افول کرد؟ بسیاری از تاریخ نویسان و نظامیان حمله هیتلر به شوروی را بزرگترین اشتباه او می دانند اما حقیقت این است که زمانی که فرمان حمله به استالینگراد از جانب پیشوا صادرشد آلمان هنوز در جنگ دست بالا را داشت. نبرد استالینگراد اولین شکست بزرگ را برای ارتش ظفرنمون آلمان رقم زد. از آن روز به بعد بود که ماشین جنگی آلمان هیتلری در سرازیری قرارگرفت.

استالینگراد؛ جادوی فریبنده

تا میانه سال 1942 تهاجم آلمان به شوروی برای ارتش سرخ مسکو به قیمت 3 میلیون کشته و 3 میلیون اسیر تمام شده بود. روسها در سال اول جنگ با آلمان، با بهره گیری از شرایط آب و هوا و جغرافیایی سرزمینشان توانستند پیشروی آلمان را در جبهه های شمالی و مرکزی سد کنند و آنها را از اطراف مسکو با موفقیت به عقب برانند. با فرارسیدن تابستان، ژنرالهای عالی رتبه هیتلر تصمیم گرفتند تا حرکت خود را به سوی مسکو ادامه دهند و ارتشهای روس را از وسط به دو نیم کنند اما هیتلر توانست کنترل نیروی زمینی را شخصا در دست بگیرد و دیگر نیازی نمی دید که به نصایح فرماندهانش گوش کند.
هیتلر نقشه ای با نام رمز "عملیات آبی" طرح کرد که در طی آن واحدهای مستقر در جبهه جنوبی باید در دو ستون به داخل خاک شوروی پیشروی می کردند. ستون اول باید به سمت جنوب شرقی حرکت کرده و چاه های نفت باکو و قفقاز را در اختیار می گرفت و ستون دوم با حرکت به سمت شرق ناحیه صنعتی استالینگراد در ساحل غربی رود ولگا را اشغال می کردند.
نکته جالب این است که هیتلر از ابتدا قصد اشغال شهر استالینگراد را نداشت و هدف او رسیدن به حاشیه این ناحیه صنعتی و بمباران آن بود به گونه ای که دیگر روسها نتوانند از کارخانه های ساحل رودولگا استفاده کنند. آلمان ها با کمترین تلفات و در اولین روز نبرد استالینگراد توانستند به این هدف دست پیداکنند. پس از رسیدن به اهداف اولیه عملیات، دراین بخش از جبهه نام "استالینگراد" بر روح هیتلر پنجه انداخت. هیتلر تصمیم گرفت تا با اشغال شهری که به نام حریفش نامیده می شد شخص استالین را مسخره کرده و روحیه تمام روسها را در هم شکند. هنگامی که لشکرهای آلمانی به دروازه های استالینگراد رسیدند و در آنجا در تله افتادند جادوی این نام به هیتلر اجازه عقب کشیدن نیروهایش را نداد. از این روی پیشوا پای در راهی نهاد که انتهای آن از دست رفتن تمامی ارتش ششم آلمان بود.

حمله برق آسا

حمله آلمانها در روز 28 ژوئن (تیرماه 1321) و یکسال پس از آغاز تهاجم به شوروی آغازشد. ارتش ششم به فرماندهی ژنرال فون پاولوس از کهنه سربازانی تشکیل شده بود که توانایی های خود را قبلا در بلژیک و لهستان به اثبات رسانده بودند. آلمانها با استفاده از تاکتیک حمله برق آسای خود به سرعت صفوف ارتش سرخ را شکافتند. لشکرهای متحدین آلمان از ایتالیا، رومانیا و مجارستان ارتش ششم را دنبال کردند تا بتوانند جناح های طولانی آن را پوشش دهند.
استالین در همان روز و پس از فروپاشی ارتش سرخ اعلامیه ای صادر کرد:" هر وجب از خاک شوروی باید با سرسختی و تا آخرین قطره خون دفاع شود." ماموران پلیس مخفی و حزب کمونیست در پشت جبهه روسها مستقر شدند و هر کس را که قصد فرار وعقب نشینی داشت به تیر می بستند. با این وجود، لشکرهای 62ام و 64ام مجبور به عقب نشینی به داخل شهر استالینگراد شدند چرا که زمینهای مسطح غرب شهر موقعیت خوبی برای مانورهای زرهی آلمانها در اختیار آنها گذاشته بود و آلمانها با بهره گیری از این برتری روسها را به عقب راندند.
در اواسط شهریور طلایه داران ارتش ششم به در شمال استالینگراد به ساحل غربی ولگا رسیدند و با تانک و توپخانه به کشتی های و قایقهای روسی در رودخانه حمله ور شدند. واحدهای دیگر ارتش ششم به حومه شهر رسیدند و بمباران سنگین شهر توسط صدها فروند هواپیمای آلمانی آغازشد. بمبارانی که به صورت روزانه و تا هفته ها ادامه یافت. هیچ خانه ای در استالینگراد نبود که از بمباران آلمانها مصون مانده باشد. خورشید خونین نبرد استالینگراد تازه در حال طلوع بود.

مردی با اراده آهنین

آلمانها در روزهای اولیه نبرد شهری امیدوار بودند که باوجود مقاومت سرسختانه روسها بتوانند شهر را به سرعت اشغال کنند. از طرف روسها نیز اوضاع بهتر از این به نظر نمی رسید. تمامی نیروی روسها در داخل استالینگراد 40000 سرباز ذخیره بود که تجهیزاتی اندک و ناکافی داشتند. از دیگر سو، جمعیت غیرنظامی شهر هم هنوز تخلیه نشده بود و سقوط استالینگراد در عرض چند روز حتمی به نظر می رسید. برای استالین روشن بود که تنها راه جلوگیری از سقوط شهر استفاده از فرمانده ای با اراده آهنین و تقویت هر چه بیشتر مدافعین است.
استالین به بهترین ژنرالش ، ژوکوف، دستور داد تا جبهه مسکو را رها کرده و به جنوب برود تا هر چه را که بتواند حفظ کند. از طرف دیگر ژنرال چویکوف به فرماندهی مدافعین محلی منصوب شد تا دفاع استالینگراد را سامان دهد. چویکوف وضعیت وخیم شهر را به خوبی حس کرده بود و زمانی که فرماندهی ارتش 62ام به وی رسید فرمانده سابق مدافعین از چویکوف درباره نقشه اش پرسید. چویکوف به سادگی جواب داد:" ما یا از شهر دفاع خواهیم کرد و یا در همینجا دفن خواهیم شد." رهبری وی در طی چند ماه آینده نشان داد که تصمیم وی قاطع و غیرقابل برگشت بوده است.
زمانی که چویکوف به استالینگراد وارد شد ارتش 62ام نیمی از سربازانش را از دست داده بود و سربازانش باورداشتند که به تله افتاده اند. چویکوف تصمیم گرفت که برای دفاع از شهر به خریدن زمان دست بزند و بهای آن را با خون بپردازد.
به سربازان گفته شد که هر کس که بدون داشتن جواز عبور قصد عبور از ولگا را داشته باشد درجا اعدام خواهدشد. چویکوف از ساحل شرقی ولگا تعداد زیادی سرباز را با قایق و هر وسیله دم دست دیگر به ساحل غربی اعزام کرد. تعداد زیادی از این سربازان توسط هواپیماهای آلمانی و آتش توپخانه کشته شدند اما آنقدر سرباز به استالینگراد واردشد که چویکوف بتواند قسمتهای باقی مانده شهر را نگه دارد. فشار آلمان ها ساعت به ساعت زیاد تر می شد تا جاییکه متوسط طول عمر مدافعین تازه وارد به کمتر از 24 ساعت رسید. تمام این واحدها در دفاعی ناامیدانه از شهر قربانی شدند. از 10000 جنگجوی لشکر سیزدهم نخبه گارد ،که به ساحل غربی ولگا رسیدند، 3000 مرد در اولین روز نبرد از بین رفتند و در انتهای جنگ تنها 320نفر از آنان زنده ماندند.
فشار آلمانها تا اندازه یی افزایش پیداکرد که چویکوف ناچارشد چندین بار مقر فرماندهی خود را در شهر جابجا کند تا به دست آلمانها نیافتد.
در قدم بعدی چویکوف سعی کرد تا فاصله خطوط دفاعی خود را با آلمانها کمتر کند. در این صورت هواپیماها و توپخانه آلمان از ترس آسیب رساندن به نیروهای خودشان کمتر جرات می کردند که روسها را بمباران کنند. در نیتجه این استراتژی نبرد استالینگراد به یک سری زد و خوردهای کوچک برای کنترل هر خیابان، هر ساختمان، هر طبقه و هر اتاق تبدیل شد. بعضی از ساختمان های کلیدی استالینگراد تا 15بار بین مدافعین و مهاجمین دست به دست می شد و هر بار به بهای ریختن خونهای بیشتر. روسها در جنگهای شهری و به ویژه در شبها ماهرانه تر از آلمانها عمل می کردند. این شکارچیان شبرو برای صید خود بیشتر از چاقو استفاده می کردند. از طرف دیگر ساختمانها و کارخانه های مخروبه شهر، استالینگراد را به بهشت تک تیراندازهای دو طرف مبدل ساخته بود. آنها با تفنگهای دوربین دار خود در گوشه و کنار به کمین می نشستند و هر جنبنده ای را به خاک و خون می کشیدند. شکار ویژه تک تیراندازان روسی سربازان آلمانی بودند که وظیفه داشتند برای دیگر همقطارانشان آب و غذا را به خط مقدم ببرند. با کشتن این سربازان فشار مضاعفی به دیگر سربازان وارد می شد. روسها به استالینگراد نام مستعار "دانشکده جنگهای خیابانی استالینگراد" راداده بودند.
اندک اندک ورود توپخانه کمکی روسها برتری تانکها و هواپیماهای آلمانی را خنثی کردند. روسها هر چه که داشتند ،از خمپاره تا راکت انداز، در شرق رود ولگا متمرکز کردند و هر چه توپ ضدهوایی داشتند در اطراف آن چیدند. آنها همچنین هواپیماهای بیشتری وارد صحنه کردند و از خلبانهای بهتری در جبهه استالینگراد استفاده کردند.
برای سربازان و غیرنظامیان معدودی که در شهر باقیمانده بودند استالینگراد جهنم پایان ناپذیری از آتش گلوله، انفجار نارنجک، غرش هواپیما و دود بود. بوی مرگ از همه جا به مشام می رسید. روزها از پی هم می آمدند و مصیبت گسترده و گسترده تر می شد. چیوکوف مقاومت مردم شهر را چنین وصف می کند:
"مردم حاضر بودند در راه دفاع از خانه و کاشانه خود مردانه بجنگند، همانجا کشته و در همان خاک مقدس به خاک سپرده شوند ولی عقب نشینی نکنند."
در اواسط پاییز روسها تنها باریکه نازکی از ساحل غربی ولگا و چند خیابان جدا از هم را در استالینگراد در اختیار داشتند و آلمانها حمله دیگری به راه انداختند تا قبل از زمستان کار شهر را یکسره کنند اما مهماتشان در میانه حمله به آخر رسید و حمله شان به گل نشست.
هیتلر که از استقامت مدافعین به خشم آمده بود هر لحظه سپاهیان بیشتری را به کام اژدهای استالینگراد می فرستاد. او لشکرهایش را از کناره های سپاه ششم بر می داشت و به داخل شهر روانه می کرد چرا که فکر می کرد نیروی روسها به آخر رسیده و آنها دیگر نیروی ذخیره ای برای حمله گسترده به جناحین ارتش ششم در اختیار ندارند. هیتلر بار دیگر روسها و استقامت آنها را دست کم گرفته بود.

بازهم ژوکوف

ژوکوف که در حال جمع کردن نیروهای ذخیره در پشت مدافعین استالینگراد بود مترصد یک فرصت برای ضربه زدن به ارتش ششم بود. در این میان زمستان سخت روسیه نیز فرارسید و کار را برای آلمان ها سخت تر از پیش کرد.
یک سرباز آلمانی درخاطراتش نوشت:
"در این بین، جای زخم حصل از سرما و یخزدگی پاشنه های من در سال گذشته که ظاهرا کاملا التیام یافته بود دوباره شروع به درد و ایجاد ناراحتی نمود. اصلا جرأت فکر کردن به نحوه مقاومت و امیدواری زنده ماندن دراین سرمای طاقت فرسا را نداشتم . با مشاهده آغازسرما به این شدت به طور حتم در ماه مارس همه چیز حتی سرتاسر پیکر ما هم تبدیل به یک پارچه یخ می شد.
ما که نه راه به جایی داشتیم و نه وسیله برای رهایی از این سرمای کشنده همگی در میان حفره یخ زده خودمان دراز کشیده بودیم و مطمئن بودیم که سرما، امشب، فردا، پس فردا وفردای فرداها همچنان همراه با لرزش همیشگی سراپای ما ادامه خواهد داشت و با این وجود هنوز هم بیهوده امید زنده ماندن و یافتن راه نجات به هرطریق در تاریکی دلمان سوسو می زد. امیدی بیهوده و نابجا."
ژوکوف نقشه ضدحمله گسترده خود را تکمیل کرد و اسم رمز آن را "عملیات اورانوس" گذاشت. او تصمیم گرفت که در فاصله 200 کیلومتری شمال و جنوب استالینگراد ارتشهایش را از ولگا عبور دهد و دو سر این چنگک را در فاصله دوری از استالینگراد به هم نزدیک کند تا تمامی ارتش ششم را یکجا به چنگ آورد. بار دیگر یک حمله برق آسا انجام شد اما اینبار توسط روسها. ژوکوف نه تنها قصد داشت تا استالینگراد را نجات دهد بلکه می خواست به حضور آلمانها در جنوب روسیه یکجا خاتمه دهد.
بزرگترین بسیج نظامی ارتش سرخ در فاصله دوری از شرق استالینگرادانجام شد. یک میلیون سرباز، 14000 قبضه توپ سنگین، 1000 دستگاه تانک و 1350 فروند هواپیما گرد آمدند تا پوزه هیتلر را به خاک بمالند. ژنرال فون پاولوس که متوجه تجمع نیروهای عظیم روس شده بود به هیتلر پیشنهاد داد که ارتش ششم را از اطراف استالینگراد به عقب بکشد اما دیکتاتور آلمان فریاد کشید که" هرگز ساحل ولگا را رها نخواهم کرد."

بسته شدن در تله

روسها به روزنه ای مابین ارتشهای سوم و چهارم رومانی ،که قسمتی از نیروهای ارتش ششم را تشکیل می دادند، پی بردند و در روز 19 نوامبر(آذر) با اجرای یک ضدحمله سنگین توانستند از همین نقاط حمله کرده و رخنه ای را در اطراف ارتش ششم ایجاد کنند. روسها با اطلاعاتی که اسرای آلمانی کسب کرده بودند می دانستند که در میان صفوف دشمن رومانیایی ها از پایین ترین روحیه و کمترین تجهیزات برخوردارند. 4 روز بعد و در 200 کیلومتر بالاتر از استالینگراد، روسها واحدهای آلمانی را از کنار رود دن پس زدند. چنگالهای ژوکوف در 100 کیلومتری غرب استالینگراد به هم ملحق شدند و عملا ارتش ششم در محاصره قرارگرفت.
در اواخر همان ماه فون پاولوس ،که به وخامت اوضاع پی برده بود، از هیتلر درخواست می کند که فرمان عقب نشینی صادرکند اما هیتلر با لجاجت درخواست عقب نشینی را رد می کند. او قول داد تا مهمات و آذوقه مورد نیاز لشکرهای فون پاولوس را از طریق هوا تامین کند اما هرمان گورینگ ،فرمانده نیروی هوایی هیتلر، نتوانست بیشتر از یک پنجم نیازهای پاولوس را از طریق پل هوایی تامین کند. این پروازها تا روز تسلیم کامل ارتش ششم ادامه یافت و نیروی هوایی آلمان 488 فروند هواپیمای باری خود را در طی این عملیات از دست داد. ارتش ششم ذخایر غذا، مهمات و سوخت خود را به سرعت به اتمام رسانید و سربازان آلمانی در وضعیتی مرگبار قرارگرفتند.
ژوکوف برای اینکه ارتش ششم با شکستن محاصره فرارنکند شکافی به عرض 100 کیلومتر بین ارتش ششم و دیگر واحدهای آلمانی ایجادکرد و به سرعت 60 لشکر و 1000 تانک را در این ناحیه متمرکز کرد. او نمی دانست که نیازی به این همه تقلا ندارد چرا که هیتلر هیچگاه به فون پاولوس اجازه عقب نشینی نمی داد.
سه هفته بعد 150 هزار سرباز به فرماندهی ژنرال فون مانشتاین برای کمک به ارتش محاصره شده فون پاولوس حرکت خود را آغازکردند. روسها از یک طرف به سدکردن پیشروی فون مانشتاین پرداختند و از طرف دیگر به فشار خود بر سپاهیان گرسنه و سرمازده آلمان افزودند.
ژنرال آلمانی زیتزلرمی نویسد:
"بزرگترین مشکل غیرقابل تحمل سربازان ما در استالینگراد علاوه بر سرمای کشنده گرسنگی مداوم و طاقت فرسای آنها بود. مشکلاتی متعدد همچون گرسنگی، تنهایی، غربت و نداشت راحتی و استراحت یاس و ناامیدی به خصوص سرمای گزنده و تلخ سربازان ما را از زندگی سیرکرده، همچون کابوسی طولانی و بی پایان همچنان ادامه داشت و پنجه در گلویشان انداخته بود.
خواندن کلمه کابوس و تلخی ها چیزی نیست که بازگو و مجسم کننده واقعیت جهنمی به نام استالینگراد باشد. انگشتان دستهای من در اثر سرمای شدید در حال از کار افتادن است و روز به روز بدتر می گردد. آغاز این عارضه از ماه دسامبر گذشته شروع شد. ابتدا انگشت کوچک دستم چپم در اثر برخورد گلوله از دست رفت.چندی بعد سه انگشت وسط دست راستم به علت یخزدگی شدید از کارافتاد به طوریکه در حال حاضر به سختی قادر به نگهداشتن لیوان فلزیم به وسیله شست و انگشت کوچکم هستم. از دست دادن این انگشتها به کلی باعث یأس و شکست روحیه من شده است. انسان تا وقتی همه انگشتان خود را دارد قدر آنها را نمی داند وقتی که آنها را از دست داد به هنگام نیاز به انجام بعضی کارهای ظریف و کوچک به وسیله انگشتان پی به ارزش آنان می برد. بهترین کاری که من قادر به انجام آن با انگشت کوچک باقیمانده ام هستم تیراندازی کردن و کشیدن ماشه به وسیله آن است. به هر صورت دستهای من از این پس بدون داشتن انگشت هرگز قابل استفاده نخواهند بود و معلوم نیست در صورت زنده برگشت از جبهه چه کاری از من ساخته خواهد بود؟ تنها عاملی که مرا با وجود ناقص بودن دستها وادار به نوشتن این خاطرات ساخته مشغول داشتن خود و تا حدودی تسکین بخشیدن به نگرانیم در این سرزمین لعنتی است."
سربازان ارتش ششم باوجود محاصره شدن به جنگ ادامه دادند و هرجا که توانستند به ساختن سنگر پرداختند. پس از تلاش نافرجام فون مانشتاین دیگر برای آنها روشن شده بود که راه نجاتی برایشان باقی نمانده است.
ژوکوف به فون پاولوس اولتیماتوم داد تا تسلیم شود اما پاولوس تصمیم داشت تا به مقاومت ادامه دهد. ژوکوف فرمان خود را برای حمله نهایی به ارتش ششم صادر کرد. وی گمان می کرد که سربازان آلمانی در حدود 80000 نفر هستند اما در حقیقت بیش از 250000 نفر در حلقه محاصره سربازان روسی گرفتار آمده بودند. در روز 10 ژانویه روسها از تمام جهات به آلمانها حمله کردند. یک هفته بعد جبهه آلمانها شکاف برداشت و آنها به سمت شهر عقب نشینی کردند. حال دیگر برای آنها یک باند پرواز باقی مانده بود که آن هم در زیر آتش دائم توپخانه روسها قراداشت. در روز 22 ژانویه (بهمن) ارتش یخ زده ششم شروع به فروپاشی کرد. یک هفته بعد هیتلر فون پاولوس را به مقام فیلدمارشالی ارتقا داد. درجه او با هواپیما فرستاده شد و هیتلر به وی پیغام داد که هیچ فیلدمارشال آلمانی زنده اسیر نمی شود. فردای آن روز فون پاولوس اسیرشد و ارتش ششم تسلیم شد.
در روز دوم فوریه 1943 (بهمن)آخرین مقاومتهای پراکنده آلمانها فروکش کرد. آلمانها در طی 6 ماه نبرد خونبار 150000 کشته و 91000 اسیر دادند که در بین آنها 25 نفر ژنرال و200 افسر وجود داشت. از این تعداد بیشمار تنها 5000 نفر توانستند پی از پایان جنگ از اردوگاه های مخوف سیبری جان به دربرده و به آلمان بازگردند. به علاوه، در این نبرد 150000 نفر تلفات نیز به متحدین ایتالیایی و رومانیایی هیتلر واردشد. روسها برای نجات استالینگراد جان 750000 نفر نظامی و بیش از 40000 نفر غیرنظامی را هزینه کردند.
اما مهمترین باخت هیتلر آن بود که هیمنه شکست ناپذیری ارتش رایش سوم در نبرد استالینگراد شکسته شد. سربازان روسی آموختند که می توانند بر سپاه مجهز آلمان چیره شوند و دو سال ونیم بعد توانستند همان بلایی که هیتلر بر سر استالینگراد آورده بود بر سر برلین بیاورند. اکنون ارتش 62ام روسیه به عنوان یک واحد نمونه و برگزیده شناخته می شد و ژنرال چویکوف سربازانش را از استالینگراد تا برلین هدایت کرد. چویکوف بعدها به مقام فیلدمارشالی رسید و در دهه 60مدتی وزیر جنگ شوروی بود. استالین که از خبر نجات شهر سر از پا نمی شناخت به ژوکوف درجه فیلدمارشالی داد و جالب اینکه خود را نیز به این مقام متفخرکرد.
اکنون هیلتردیگر چاره ای نداشت جز آنکه رویای رسیدن به چاه های نفت باکو را از سر به در کند.
‏منبع مجله اطلاعات هفتگي
اطلاعات بيشتر:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Stalingrad



تصویر
پولوس


تصویر
ژويكوف

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کتاب روزها و شبها اثر کنستانتین مربوط به همین جنگه من 2 بار خوندمش و جالب بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رضا جان دستت درد نكنه زحمت كشيدي خيلي دوست داشتم در مورد نبرد استالينگراد چيزهايي بدونم ولي با مطالبي كه زحمت اون كشيدي كنجكاو شدم در اين مورد بيشتر بدونم همينطور در مورد پرل هاربر ميتوني زحمت بكشي و در مورد اين دو نبرد يه منبع فارسي براي مطالعه معرفي كني icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشكر از لطف دوستان مالك عزيز متاسفانه منابع فارسي خيلي خوبي سراغ ندارم. خودم يه كتاب قديمي دارم به نام جنگ جهاني دوم و يه كتاب خيلي معتبر به نام دشمن پشت تپه . دومي نوشته بزرگترين مغز زرهي انگلستان آقاي ليدل هارت هست كه قضيه جنگ رو خيلي خوب و موشكافانه بررسي كرده و با بيشتر ژنرالهاي آلماني كه زنده اسير شدند مصاحبه كرد. البته درباره پرل هاربر نيست و بيشتر جنگ زميني در اروپا رو بررسي كرده(از ديد يه كارشناس زرهي) پيشنهاد من اينه كه بيشتر دنبال منابع زبان اصلي باشي. درباره پرل هاربر هم اگر چيزدندون گيري پيداكردم چشم. ولي خود من عاشق نبرد ميدوي هستم. سرفرصت به اون هم مي رسيم. آقاي تامكت عزيز سالها قبل از ساخته شدن اين فيلم داستان جنگ استالينگراد رو در مجله صف(مجله ارتش) چاپ مي كردند(سالهاي 1367و 68) و من اونجا با داستان مبارزه واسيلي زايتسوف آشناشدم. مرسي از راهنمايي ات. از اون فيلمهاس كه من باهاش خيلي حال مي كنم. آقامهدي عزيز. هيتلر تصميمات غلط زيادي گرفت اما خيلي ازتصميماتش هم درست بود. بيايم يه بار بدون غرض و تعصب خودمون رو جاي اون بذاريم ببينيم اگر ما بوديم چه مي كرديم. بزرگترين تصميم هيتلر اين بود كه به ژنرالهاي جواني مثه رومل و گودريان و توما ميدان مي داد و اين ميدان دادن نتيجه خودش در ابتداي جنگ نشون داد. بزرگترين نقطه ضعفش هم اين بود كه فكر مي كرد با تكيه صرف بر اراده آهنين مي تونه به هر خواسته اي برسه. كه خوب نتيجه اش رو خودتون ديد... به هرحال بازهم از همه دوستان تشكر مي كنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان بسیار عالی بود. اگر هیتلر رویای تمسخر استالین رو با اشغال استالینگراد نداشت و به جای ان روی مسکو متمرکز می شد. هم دیگر استالین و ارتش سرخی نبود و نه المان در سراشیبی سقوط قرار می گرفت و نه جهنمی به نام استالینگراد وجود داشت که جان نزدیک به 1 میلیون سرباز جوان را گرفت. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اشتباهات نظامی هیتلر در دوران خود جنګ جهانی دوم.
هیتلر یک رهبر بود و هیچ سر رشته ای در امور نظامی نداشت و از همون اول نباید وارد امور نظامی می شد و باید امور نظامی رو به نظامیان می سپورد موارد زیر تنها تعدادی از اشتباهات نظامی هیتلر هست.
1_ ندادن تجهیزات نظامی و سوختی و ابزاری کافی به سپاه رومل در شمال افریقا که شدیدا به تجهیزات نیاز داشت و فقط تجهیزات بود که او نداشت نیرو به اندازه کافی داشت. که هیتلر توجه کمی به سپاه رومل مرد.
2_ دستور حمله هیتلر به چرت بازان المانی برای حمله به جزیره کرت یونان که در ان جا تعداد زیادی از نیرو های نظامی متفقین حظور داشتن (نسبت به نیرو های المانی کمتر بودن ولی دارای مواضح قوی و سلاح های سنگین بودن) که باعث تلفات سنگین نیرو های قوی المان شد (چرت بازان المانی از بهترین سربازان المانی بودن) با این که این جزیره تصرف شد.
3_ دستور حمله به شهر استالین گراد به دست خود شخص هیتلر به جای بمب باران مناطق کارخانه ای استالینگراد که بعد موجب شکست المان در اون نبرد شد
4_ دستور حفظ سنگر ها و مناطق غیر استراتژیکی و عدم عقب نشینی در اخر های نبرد استالینگراد
5_ دستور عدم عقب نشینی نیروهای رومل در جنگ العلمین که بعد خود رومل دستور هیتلر رو نادیده گرفت و عقب نشینی تاکتیکی کرد.
6_ حمله به مسکو در فصل زمستان به دستور هیتلر که در زمان حمله به دلیل بارش برف سنگین و بوران هواپیما های المانی نتوانستن به مسکو و خط دفاعی مسکو حمله کنند. و نیرو ها در برف گیر کردن و تدارکات به دلیل برف سنگین به نیرو ها نرسید.
7_ کم اهمیت شمردن سواحل نرماندی با این که رومل بار ها گفت این سنگر ها و مواضع دفاعی کافی نیست ولی هیتلر باز هم گفت که دیگه نرماندی به بیشتر از این نیازی ندارد.
8_ هیتلر دستور داد که در نبرد کورسک اول المان حمله کند که شوروی کاملا اماده پاسخ گویی به حمله بود.
9_ کم ارزش دادن به نیرو های زمینی و اتکا بیشتر المان به نیروی هوایی لوفت وافه به دستور هیتلر
10_ دستور مقاومت به چرت بازان و نیرو های ویژه المان در نبرد مونته کازینو در زمانی که همه چی در ایتالیا از دست رفته بود. و اصلا لازم نبود که در مونته کازینو برای از دست ندادن ایتالیا تلاش می کردن.
11_ دستور سم خوروندن به رومل که رومل یک نابغه نظامی بود.
12_ دیر دادن هواپیما های نیروی هوایی لوفت وافه به نیرو های شمال افریقا
13_ استفاده کم از نیرو های ویژه برای گیر اوردن رمز ها متفغین و خراب کاری در داخل خطوط دفاعی و تهاجمی متفقین

این بود تعداد کمی از اشتباهات نظامی هیتلر

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای تکمیل موضوع:

اشتباهات جنگی آلمان

بزرگ‌ترین اشتباهات آلمان

توقف ۴۸ ساعته دونکرک به دستور هیتلر.

نبرد استالینگراد به دستور هیتلر.

توقف بمباران فرودگاه‌های نظامی انگلستان و به جای آن‌ها هدف قرار دادن لندن به دستور هرمان گورینگ در طی نبرد بریتانیا.

عدم استفاده بهینه از نیروی زمینی به علت بها ندادن کافی به این نیرو که این کمبود در محاصره مسکو بسیار جلوه‌گر بود و کمبود آتش توپخانه باعث افزایش قدرت مانور مدافعان مسکو و پشتیبانی مناسب از آنها گردید.

اتکا بیش از حد به نیروی هوایی.

عدم عقب نشینی از استالینگراد باوجود اصرار فیلد مارشال فن پائولس.

بدست گرفتن هدایت عملیاتی ارتش آلمان از طرف هیتلر بعد از شکست مسکو.

دیگر دلایل شکست
عدم هماهنگی راه اهن روسیه و اروپا که باعث شد در رساندن مهمات و اذوغه به مهاجمان در خاک شوروی وقفه ای خرد کننده بوجود آید.(ریلهای روسیه کمی بزرگتر از ریلهای اروپا بود که به همین دلیل این دو خط اهن قابلیت اتصال را نداشتند)

نداشتن جاده‌های هموار در روسیه که در زمستان به صورت باتلاق در می امدند که این هم مشکل تدارکات را افزایش میداد.

سرویسهای قوی اطلاعاتی شوروی (ارکستر سرخ)

رفتار وحشیانه نازیها با مردم سرزمینهای اشغال شده که در موارد بسیار مانند مردمان حوزه بالتیک و اوکراین مستقلین را تبدیل به پارتیزان میکرد.

ورود ارتش عظیم امریکا به جنگ.

در طی نبردهای جبهه شرق ارتش سرخ موفق گردید که ۶۰۷ لشکر از ۷۸۳ لشکر هیتلری را در تمام جبهه‌های جنگ نابود نماید که باعث تضعیف شدید نیروهای نظامی آلمان گردید.

اگر هیتلر تصميم خود را براي دفاع از برلين تا آخرين نفر تغيير مي داد ، وقوع فاجعه قابل پیشگیری بود، تمام كساني كه در شهر زنده باقي مانده بودند فداي يك آرزوي ديوانه وار شدند. نبرد به هر علت و دليلي پوچ و محكوم به شكست بود.
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سپاس از شما دوست عزیز پیرو تاپیک شما سه تا از اشتباهات مهلک هیتلر از دیدگاه بنده:

1- تمام نکردن کار باقیمانده ارتش جزیره دزدان دریایی (انگل یس) (در حدود 250/000 هزار نفر یعنی تمام استعداد ارتش جزیره در آن زمان)در دانکرک فرانسه که به دستور هیتلر 72 ساعت حمله متوقف شد وتا امروز دلیل آن نامعلوم است و در این 72 ساعت با بسیج همگانی کشتیهای جنگی و تجاری و حتی قایقهای تفریحی و ماهیگیری و بنا بر گزارشات حتی با تخته پاره این تعداد سربازان جزیره از فرانسه تخلیه وبعدها یکی از بزرگترین دردسرها برای آلمان شدند.

2- اختصاص مبالغ هنگفت صرف پروژههای نظامی که بعضا بلا تکلیف رها شدند و کفگیر منابع مالی آلمان نازی را به ته دیگ چسباندند. مثلا اگر به جای صرف هزینه های هنگفت بابت ساخت ابر تانکها (مثل اونیل و کینگ تایگر و ...) به ساخت انبوه تانکهای سری پانزر و پنتر پرداخته میشد سرنوشت جنگ به گونه ای دیگر رقم میخورد.(هر چند این اعتقاد شخصی هیتلر به داشتن برترینها برای متفقین بسیار گران تمام شد مثلا کل تایگر تانکهای ساخته شده آلمان کمی بیش از 1800 دستگاه بود که بیش از 9000 دستگاه تلفات از تانکهای نوع ژنرال شرمن روی دست ارتش آمریکا و انگلیس گذاشتند).منبع هیستوری چنل

3-عدم اختصاص تجهیزات و جنگ افزارهای با کیفیت و پیشرفته به لشکرهای وافن اس اس ، هنگامی که واحدهای متفقین به سربازان وافن اس اس برمیخوردند به خوبی میدانستند که این یگانها در هر صورت تا آخرین نفر و آخرین گلوله خواهند جنگید در صورت که به جای سلاحهای بی کیفیت ساخت چک و از رده خارج ارتش آلمان به جنگ افزارهای روز زمان خود تجهیز میشدند سرنوشت جنگ به گونه ای دیگر رقم میخورد.

یادآوری میکنم که اشتباهات ارتشهای متفقین به مراتب بیشتر از هیتلر بود اما شکست آلمان هیتلری از کل دنیا یه نکته ساده و کلیدی داره اونم :[b]عدم توانایی آلمان(به هر دلیلی) در جایگزین کردن تجهیزات از دست رفته بود.[/b]
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


رفتار وحشیانه نازیها با مردم سرزمینهای اشغال شده که در موارد بسیار مانند مردمان حوزه بالتیک و اوکراین مستقلین را تبدیل به پارتیزان میکرد.



دوست عزیز من تعصبی به آلمان هیتلری ندارم ولی اجازه میخام با این قسمت از فرمایشاتتون مخالفت کنم در ارتش المان از همه کشورها و قومیتهای سرباز موجود بود اونم به تعداد قابل توجه مثل لشکر ترکستان و لشکر عرب ازاد،و ... هیتلر به همه منابع انسانی کشورهای متصرف نیاز داشت این عاقلانه نبود که مردم متصرفات رو از المان ناراضی نگه داره.مثلا بیشتر جنایات جنگی رو در روسیه روسهای پیوسته به ارتش آلمان مرتکب شدن.تعداد زیادی داوطلب نگلیسی بعضا ایرلندی در نبرد برلین شرکت کردند و در کنار سربازان آلمانی در دفاع از رایش کشته شدن
عکسهای زیادی از سربازان سیاه پوست ، هندی و سایر ملیتهای اروپایی و آسیایی موجود هست توصیه میکنم پراپاگاندای دول پیروز رو راحت قبول نکنید.



پوزش بابت ارسال پست پی در پی
  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شروع جنگ با شوروی هم جزو بزرگترین اشتباهاتش بود شما حتی اگه قوی ترین ارتش جهان رو هم داشته باشید نمیتونید همه جهان رو همزمان شکست بدید
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته مهلک ترینش حمله به روسیه بود که خیلی مهلک بود سرما همشون رو کشت
اتش جهنم نوش جونشون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.