Wolfenstein

شاپور اول ساسانی و اسارت والرین امپراطور روم

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts


در نیمه قرن سوم میلادی اوضاع ایران بسیار بهتر از روم بود.امپراطوری ساسانی در ابتدای کار قرار داشت و پادشاهان پرقدرت و جوان بر آن حکومت می کردند حال آنکه روم گرفتار هرج و مرج و تغییرات پیاپی امپراطوران بود.


زمان مناسب

در ۲۴۱ میلادی شاهپور اول در ایران به قدرت رسید و پس از آنکه از سامان اوضاع داخلی مطمئن شد در همان سال به نصیبین (در نزدیکی موصل امروزی) و از آنجا به انطاکیه حمله برد اما گوردین امپراطور روم با سپاهی بزرگ وی را شکست داد و پس از شکست دادن شاهپور او را به دجله عقب راند و تیسفون را محاصره کرد. اما این پیروزی دوام نیافت چرا که در روم افسری که از نژاد عرب بود به نام فیلیپ گوردین را کشت و چون اعتقادی به جنگ در بین النهرین نداشت این منطقه و ارمنستان رابه ایران واگذار کرد. اما خود وی نیز کشته شد و دسیوس تامر جای وی را گرفت. وی نیز در نبرد با ژرمن ها کشته شد و پس از وی ۳امپراتور به طور همزمان به حکومت در روم پرداختند که دونفر اول به سرعت کشته شده و تنها والرین ماند. در ۲۵۸میلادی شاهپور زمان را برای مبارزه با ارتش روم مناسب دید چرا که شمال امپراتوری مذکور به شدت درگیر نبرد با ژرمنها بود. در مرکز نیز تغییرات مداوم، امپراتوران قدرت روم را ضعیف کرده بود.

بنابراین شاهپور با گذر از فرات، انطاکیه را تصرف کرد و آماده نبرد با والرین شد. امپراتور روم با تجهیز سپاهی عظیم از جنوب اروپا عازم انطاکیه شده و ۲۵۹ شهر را از ایران باز پس گرفت و عقب نشینی زودهنگام ایرانیها او را به طمع تسخیر بین النهرین انداخت اما سپاه ایران ارتش او را به مانند ارتش کراسوس محاصره کرده و سرنوشتی مشابه برایش ایجاد کردند. در این نبردکه در نزدیک شهر ادسا روی داد دهها هزار رومی کشته شدند و هرچه تلاش کردند نتوانستند از محاصره خلاص شوند. والرین پس از تسلیم، به اسارت شاهپور درآمد و تا سالها تحت خدمت شاهپور بود چرا که شاه ایران از او به عنوان خدمتکار استفاده کرد. (۲۶۰میلادی)

[align=center]
تصویر

[/align]

نتیجه جنگ

این جنگ آثار بسیار مهمی داشت. ابتدا آنکه امپراتور روم به طور خفت باری به اسارت گرفته شد و این سبب توجه جهان متمدن آن روز نسبت به قدرت ساسانیان شد. دوم آنکه این شکست سنگین سپاه روم سبب سقوط آسیای غربی به دست سپاه ایران شد. شاهپور در۲۶۰میلادی آسیای صغیر را نیز تسخیر کرد و چنانچه مورخان نوشته اند تا سالها در آسیای غربی و آسیای صغیر بدون مزاحم جدی به تاخت و تاز سرگرم بود. حال آنکه رومیها به دلیل ضعف داخلی قادر به بیرون کردن او از مرزهای شرقی خود نبودند. شکست والرین و اسارت او در جنوب امپراتوری همچنین سبب ضعف قدرت سیاسی روم در سایر نقاط امپراتوری شد به طوری که آلامانها از آلپ گذشته و به ایتالیا حمله کردند و گوتها نیز با عبور از دانوب یونان را تسخیر کردند.

تنها اشتباه بزرگ شاهپور نبردی بی دلیل با امیر عرب ادنیات بود در این نبرد فرسایشی سواران عرب ضربات جدی به ارتش ایران وارد کرده و سبب تضعیف موقعیت ایران در سوریه شدند اما به هر حال به نظر می رسید امپراتوری روم از دوران قدرت خود فاصله گرفته چرا که به سادگی تن به تسخیر صدها کیلومتر از مرز شرقی خود داد. درباره جنگهای ایران و روم : ممکن است این سؤال برای خوانندگان پیش آید که چرا نبردهای روم و ایران از این درجه اهمیت برخوردار بوده که بخش بزرگی از ۱۰۰جنگ را به خود اختصاص داده است.

باید گفت که جنگهای ایران و روم ۷۰۰سال به طول انجامید و در دنیای متمدن آن زمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود چرا که اگر روم می توانست مشابه فتوحات قطعی در مرکز و شمال غرب اروپا در بین النهرین و فلات ایران دست یابد «شرق» را نیز به مانند غرب در اختیار می گرفت و برای ارتش روم گذر از سند و پنجاب نیز کار مشکلی نبود چرا که هندیها از روحیه مبارزی برخوردار نبودند بنابراین ماوراءالنهر و شبه قاره هند هم می توانست جزو امپراتوری بسیار عظیم روم شود.


امپراتوری روم تقریباً در تاریخ دنیا نظیر نداشت. این امپراتوری با برخورداری از ۲۰۰هزار سرباز حرفه ای و همین مقدار نیروی محلی، وجود۹۶ شهرستان، سنا و ثروت فراوان قادر به تسخیر هر نقطه حاصلخیز دنیای آن زمان بود چنان که شمال آفریقا، مدیترانه، آسیای صغیر، بالکان، اروپای غربی، اسپانیا و پرتغال و کلیه جزایر و سواحل مهم آن زمان را در اختیار داشت.

در چنین شرایطی تنها ژرمنها در شمال و ایرانیها در شرق در برابر توسعه این امپراتوری مقاومت می کردند، که مقاومت اول به دلیل عدم وجود سازمان جدی نمی توانست گسترده باشد اما نبردهای شرق جدی و تعیین کننده بود. شاهپور اول برنامه و نیروی رزم به مقدار کافی نداشت در غیر این صورت می توانست با نفوذ به داخل مصر و بالکان امپراتوری روم را به زحمت بیندازد اما به هر تقدیر ایران نتوانست از این فرصت استفاده کند و روم دوباره قوی شد. به هر حال نبردهای ایران و روم را می توان مهمترین وقایع نظامی قرن دوم قبل از میلاد تا قرن ششم میلادی دانست و شاید بتوان تداوم همین نبردها را از دلایل فرسایش امپراتوری روم و ناتوانی آن در سرکوب اقوام شمالی وهونها دانست. البته این نبردها برای ایران نیز نتیجه بهتری نداشت چرا که شاهنشاهی پارت و ساسانی را مبدل به دولتهای نظامی کرده بود که مرتب مجبور به جنگ با لژیونهای رومی بودند.






منبع: افتاب

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از پست خوب شما يه سوالي برام پيش اومد : آيا شاپور اول همون شاپور ذوالاكتاف هستش ؟ متشكرم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام و با تشکر از مقاله تون

با تشكر از پست خوب شما يه سوالي برام پيش اومد : آيا شاپور اول همون شاپور ذوالاكتاف هستش ؟


نه اون شاپور دوم هست که به ذوالاکتاف معروفه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از ارسالتون من موندم اينهمه امريكاييا در باره امپراتوري روم فيلم ميسازنو به جهان معرفيش ميكنن درحالي كه ربطي به امريكا نداره اونوقت ما 1 فيلمم درباره تاريخمون نساختيم icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کاش این صدا و سیما یه تکونی به خودش میداد و دست از این نگاه به تاریخ بر می داشت و شروع میکرد به ساختن از داریوش و شاپور و ... تا شاه عباس و ..... که همشون ایرانیند. کاش به جایی می رسیدیم که دست از این تف سربالا کردن بر میداشتیم.یه عده فقط گیر دادن به ایران باستان! یه عده هم فقط بعد از دوره صفویه! چه وقتی شاه عبای با استعمار پرتغال مبارزه کرد و چه وقتی شاپور والرین متجاوز (جرج بوش امروز همون کار والرین رو کرد و بین النهرین رو اشغال کرد) رو به اسارت گرفت هر دوش پیروزی کشور ماست. و میشه از این پیروزی ها برای بالا بردن اعتماد به نفس جوانهایمان استفاده کنیم نه اینکه غربیها با دروغ های فیلم های 300 و .... به سرمان بکوبند! باور کنید اگر در جنگ های ایران و روم یا عثمانی و اروپا اگر یه شاه از ایران یا عثمانی اسیر اروپایی ها شده بود تا حالا 10000000000 تا فیلم و سریال ازش ساخته بودند و تا ما حرف میزدیم اونو میکوبیدند تو سرمون! یه اسکندر مجهول الهویه دارند ، پدر مار ار در آوردند آنوقت از کوروش و داریوش و خشایار و اردوان شاپورها و عباس ها و نادر ها و ..........تا طارق و ...... را ول کردیم!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته ما به غیر این یه مشکل هم داریم و اونم بعد ابزاریش هست! وقتی ما تو ساختن فیلم پلیسیش! چه از نظر تسلیحات و یا فیلمنامه به خصوص! موندیم چطور میخواهیم این چیزا رو بسازیم؟! در ضمن نه بودجه نه امکانات نه مغز متفکری برای ساخت این یچزا نداریم متاسفانه .... حقیقتی است که باید قبول بشه ... یه فیلم یوسف ساختند تازه اونم بعد نزدیک به هفت سال کار شده این..... ولش یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب ما که میدونیم چقدر امکانات داریم! توقعمون که خیلی زیاد نیست. اونها شروع کنند ، یواش یواش می رسیم به اونجایی که راضی هم بشیم. مغز متفکر نداریم؟ بابا بی خیال! پس این همه دانشگاه دارن چیکار میکنن؟ اینهمه که توی دانشگاه میگن ما استادیم دارن چیکار می کنند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست خوبم مغز متفکری که ازش استفاده نشه به درد نمیخوره در ضمن مغز متفکر تعبیرش زیاده.... یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از مقاله ی خوب شما ممنونم. مساله اینه این جور فیلمها نیاز به سرمایه گذاری بزرگ و جلوه های ویژه دارد.که این سرمایه گذاری رو از ابتدا باید دولت انجام دهد تا کمکم که راه افتاد بخشهای خصوصی از موفقیت ان ترغیب به سرمایه گذاری شوند. در مورد جلوه های ویژه هم نیاز به گرافیستها و طراحان جلوه های ویژه خبره ای داریم که تا زمانی که قانون کپی رایت در ایران نباشد. این جور افراد اصلا نمی توانند در ایران زندگی کنند.با قبول کردن یک فیلم که زندگیشان نمی گذرد. این افراد برنامه نویس هستند. گرافیست هستند و... با اینکه حجم فرار مغزهایمان زیاد هست ولی اگر موارد بالا انجام بشه هستند کسانی که بتوانند همکاری کنند. به قول ولفنشتاین یه عده فقط گیر دادن به ایران باستان! یه عده هم فقط بعد از دوره صفویه! این هم یه علت دیگه که تا وقتی اراده ی جدی نباشه کار انجام نمیشه. فیلم حضرت یوسف هم با اینکه خرج زیادی شده و زمان طولانی برای ان صرف شده ولی به نظر شخصی خودم اصلا در قبال هزینه و زمان ساخت ان فیلم موفقی نبوده. من 2 قسمت ان را دیدم. یک قسمت ان فقط داشن شتر سواری افراد کاروان رو نشان می داد. به هر طریقی سعی کرده اند فیلم را کش بیاورند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.