najaf47

مروروقایع کوتاه،روزشمارتاریخ حماسه دفاع مقدس/ جنگ دارا و ندار !

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

آقا نجف مطالب خیلی مفید و جالب هستن و خسته نباشید.

کمکهای مردمی به ارزش 800 میلیون ریال به جبهه ها ارسال شد.


اون زمان پولی بود ها؟! هر دلار چقدر بود؟ :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقا نجف مطالب خیلی مفید و جالب هستن و خسته نباشید.

کمکهای مردمی به ارزش 800 میلیون ریال به جبهه ها ارسال شد.


اون زمان پولی بود ها؟! هر دلار چقدر بود؟ :mrgreen:


بسمه تعالي
با سلام

سعيد جان قابل شما و دوستان رو نداره و به قول معروف: برگ سبزيست تحفه درويش......چه كند بينوا ؛ ندارد بيش

دلار تا اونجا كه يادمه توو اون سالها دو نرخي بود و دلار دولتي كه همون هفت تومن اول انقلاب و پيش از انقلاب بود. و دلار آزاد هم بين شصت تا هفتاد تومن بود!
خوب خريدهاي خارجي كشور در زمينه نيازهاي دفاعي هم اون موقع با دلار هفت تومن انجام ميگرفت.
حالا تازه اين كه در برابر سيل كمكهاي نقدي ديگه و غير نقدي خوراكي و پوشاكي و بهداشتي و پزشكي و..... اصلا رقمي به حساب نميومد. يه سر پست 4 مهرماه رو يه نيگاه بنداز اين خبر:« بیش از پنج میلیارد ریال کمکهای مردمی پس از مراسم نمازجمعه تهران به جبهه ها ارسال شد. » ببين مردم ما (عموم مردم نه يه قشر خيلي كم كه از اون موقعيت حساس به عنوان يه فرصت سودجويي استفاده كردن و با قبول قطع نامه 598 هم اغلبشون بيچاره شدن ولي مردم كه ازشون نميگذرن .خدا هم نخواهد گذشت)به خدا چقدر خوب و قدر شناسن. با اينكه اون همه تحريم و فشار هاي اقتصادي و ... تحمل ميكردن ولي از آرمانها شون اصلا و ابدا حتي يك گام عقب نرفتن . الآن هم ميبيني با اينكه خيلي فشار روشونه ولي از انقلاب كه مثل بچه شون و جيگرگوشه شون ميمونه و از ارزشهاش و دست آوردهاي ارزشي اش تا اونجا كه در توانشونه دفاع كرده وميكنن. نمونه اش رو همين جمعه ديروز (چند ساعت پيش) توو راهپيمايي روز قدس ديديم. دست همه شون درد نكنه و ايشالا سلامت و پيروز باشين كه خداييش پوز اون نامردايي كه با وقاحت اومدن توو نيويورك جلو سازمان ملل عليه ما و رييس جمهور زر زر كردن بدجوري زدين . دست همه تون درد نكه يا علي مدد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از توضیحات مفید شما آقا نجف گرامی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 مهرماه در دفاع مقدس :

بسمه تعالي
با سلام

ششم مهرماه در دفاع مقدس


تصویر

تصویر


تبادل آتش توپخانه ، اظهارات مهم نخست وزیر در مصاحبه رادیو تلویزیونی با خبرنگاران داخلی و خارجی، گله مندی فرمانده نیروی زمینی سپاه در جلسه قرارگاه خاتم از تحقق نیافتن وعده های داده شده از جمله مهم ترین رویدادهای ششم مهر در دفاع مقدس است .


59/07/06
آقای ضیاءالحق رئیس جمهور پاکستان و حبیب شطی دبیرکل کشورهای اسلامی عصر دیروز وارد تهران شدند. (در رابطه با روابط بین دو کشور و مسائل و مشکلات مربوط به حمله دولت بعث عراق به ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.)

63/07/06
ادامه رکود جبهه ها: تبادل آتش توپخانه که در آبادان و خرمشهر همراه با آتش ادوات بود و اصابت خمپاره به شهربانی آبادان. درگیری، کمین، بستن جاده و سخنرانی برای مسافران و ... در مناطق غربی کشور از جمله در بانه، بوکان، پاوه و سقز؛ نیاز فوری بازسازی و کمک دولت در 24 روستای بین سنقر، قروه وکامیاران که بعد از پیروزی انقلاب تاکنون تحت اشغال ضدانقلاب بوده اند.

جمع آوری کتاب و جزوه مربوط به سازمان چریکهای فدایی خلق (اکثریت) و حزب توده به وسیله گشت ثارالله در تهران.

پخش اعلامیه و اختلال در بیسیم شهربانی در تهران و داراب به وسیله ضدانقلاب.

اظهارات مسئولان در آخرین روز هفته جنگ آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه تهران: «هیچ راهی برای ثبات و صلح پایدار منطقه بدون اینکه حزب بعث از این منطقه حذف شود، وجود ندارد. باید خودمان را آماده کنیم و آن ضربه نهایی نظامی را اول وارد کنیم که بعد نتیجه سیاسی انقلابی را بتوانیم بگیریم.»

آیت الله مشکینی در خطبه های نماز جمعه قم: « صلح تحمیلی خیانت بزرگی است.»

محسن رضایی در مراسم نماز جمعه تهران: « دنیا باید در برداشتن صدام شتاب کند که اگر برندارد، مبنای یک زلزله خواهد شد.»

سرهنگ صیادشیرازی در نماز جمعه تبریز: « برای ما صلح و مذاکره یک خط استکباری است.»

اظهارات نخست وزیر در مصاحبه رادیو تلویزیونی با خبرنگاران داخلی و خارجی:خسارتهای مالی و جانی جنگ ایران و عراق بسیار بالاست. ما با رژیم فعلی عراق هرگز بر سر میز مذاکره نخواهیم نشست. رابطه ما با جهان براساس اینکه کدام یک از بلوک و کشورها با ما خصومت کمتر یا بیشتری دارند، تنظیم میشود. موضعگیری ما در برابر اسرائیل یک موضعگیری استراتژیکی و برای نشان دادن خط جمهوری اسلامی است. وقتی که در صبرا و شتیلا و یا دهکده سحمور قتل عام صورت میگیرد و صهیونیزم به کمک امریکا صدها نفر را به گلوله میبندد، این کشور (امریکا) نباید انتظار داشته باشد اتباعش در کشورهای مختلف، امنیت داشته باشند.

بازتاب سخنان نخست وزیر درباره انفجار سفارت امریکا در بیروت یونایتدپرس: « این اظهارات موسوی اولین عکس العمل رسمی جمهوری اسلامی به انفجار اخیر سفارت امریکاست.»

معاون وزیر خارجه امریکا: « وزارت خارجه در مورد انفجار سفارت، نمیتواند هیچ کشوری را متهم کند.»

ادامه تلاشهای سیاسی عراق و متحدانش برای پایان یافتن جنگ بدون توجه به خواست های ایران.

ارائه طرح صلح ژاپن در نطق وزیر خارجه این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل شامل: این نکات که عراق به هیچ وجه سلاحهای شیمیایی به کار نبرد کشتیرانی در خلیج فارس آزاد بماند. ایران اجازه دهد لایروبی بنادر عراق انجام شود؛ رد طرح ژاپن به وسیله وزیر خارجه جمهوری اسلامی.

اظهارات یک روزنامه نگار انگلیسی درباره روابط ایران و سوریه: خدام به من گفت که سوریه نقش اساسی در حمایت از خلیج (فارس) و جلوگیری از تشدید جنگ ایفا کرد. سوریه همواره به ایران نصیحت میکند که روابط خود را با مسکو تیره نکند. سوریه نیازمند کمک ایران در لبنان است.

گزارش یک روزنامه ایتالیایی با عنوان "در تهران، در میان اسرای عراقی خمینی": اسرای جنگی عراق فریاد میزدند: « صدام دشمن خداست.» یک افسر اسیر عراقی گفت تنها راه برای بازیافتن صلح، نابودی رژیم صدام و حزب بعث عراق است و این امر در آینده نزدیک تحقق پیدا خواهد کرد.

تفسیر رادیو مسکو در خصوص آغاز پنجمین سال جنگ تحمیلی: امریکا که از بیطرفی خود در این جنگ دم میزند، در واقع از این درگیری برای گسترش آتی حضور نظامی خود در این بخش جهان استفاده میکند.

گزارش اقتصادی رویتر درباره ایران و ادعای این خبرگزاری مبنی بر افزایش چشمگیر روابط اقتصادی ایران با کشورهای بلوک شرق و در رأس آن شوروی، به دلیل کاهش شدید مبادلات تجاری بین ایران و امریکا.

اظهارات ریاست هیئت نمایندگی ایران در اجلاس کنفرانس بین المجالس در ژنو مبنی بر این که محدودیتهای جدید امریکا در مورد کالاهای تجارتی ایران، هیچگونه تأثیر عملی بر ایران نگذاشته است.

ملاقاتهای جداگانه وزیرخارجه کشورمان با وزیر خارجه سوریه، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، و نخست وزیر و وزیر خارجه سورینام، در سازمان ملل، و گفتوگو در خصوص طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل و اعلام حمایت و هماهنگی آنان با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه؛ پایان اجلاس آژانس بین المللی انرژی اتمی و محکوم شدن اسرائیل به دلیل حمله هوایی اسرائیل به تأسیسات اتمی عراق.

فراخوان سفیر ترکیه در تهران به آنکارا در پی بمب گذاری در مقابل هتل آزادی و انتشار این مطلب که این هتل محل اقامت بازرگانان ترک است. اظهارات نخستوزیر ترکیه مبنی بر اینکه: «بازرگانان ترک هدف این انفجارات نیستند.» اظهارات سفیر ترکیه در تهران: «مورد هدف قرار گرفتن دیپلماتهای ترک و سایر تبعه این کشور در ایران، پیوسته احساس میشود.»

درگیری بین نیروهای دولتی و طرفداران اربکان در یکی از شهرهای ترکیه و اعزام 500 کماندو به این شهر به وسیله دولت ترکیه.

به دنبال بهبود امنیت پرواز در ایران با حضور سپاه در این عرصه، و قطع هواپیماربایی منافقین، دولت مصر اعلام کرد اقداماتی را جهت منع فرود هرگونه هواپیمای ربوده شده ایرانی در فرودگاه قاهره، مورد بررسی قرار میدهد.

اعتراض اتحادیه کارکنان زن شرکتهای هواپیمایی خارجی در یونان به وزارت کار این کشور نسبت به اجبار شدن کارکنان زن شیعه شرکت هواپیمایی ایران در آتن به رعایت حجاب اسلامی و رعایت ظواهر شرعی در روابط زن و مرد.

در پی حمله تعدادی از هواداران سازمان چریکهای فدایی خلق به این سفارت و اشغال موقت آن در چند روز گذشته و اعتراض ایران، وزارت امورخارجه هلند پذیرفت و اعلام کرد که سیستم حراست پلیسی سفارت ایران در لاهه ناقص بوده است. مصاحبه خبرگزاری کویت در پاریس با مسعود رجوی که وی از جمله گفت: ما خود را برای دوره بعد از خمینی آماده کردهایم.

64/07/06

قرارداد عراق و فرانسه جهت فروش 14 جنگنده میراژ اف1 فرانسه به عراق .

65/07/06

ادامه مباحث قرارگاه خاتم برای انتخاب منطقه عملیاتی و طرح مانور نهایی.

پیگیری مسائل مربوط به طرح مانور را فرمانده سپاه و حل مسائل مربوط به تدارکات و پشتیبانی را آقای هاشمی رفسنجانی عهده دار شدند.


هواپیماهای دشمن در پنج مرحله اطراف اروندرود و حومه فاو را بمباران کردند.


تصویر
بمباران شیمیایی منطقه عملیاتی فاو توسط دشمن بعثی


پل ارتباطی قرارگاه نوح بر اروندرود آسیب دید که پس از چند ساعت ترمیم و راه اندازی شد.

هواپیماهای عراقی به حریم فضایی اسلام آباد، گیلان غرب، سرپل ذهاب، خرم آباد، همدان، خارک و اطراف بروجرد تجاوز کردند.

بمباران تأسیسات نفتی رومیله در جنوب غربی بصره در حمله هواپیماهای ارتش ایران.

حمله ناموفق نیروهای عراقی به مواضع اتحادیه میهنی کردستان.

پنج هزار تن از لرستان و 959 تن از خوزستان به جبهه های جنگ اعزام شدند. مسئول تبلیغات جبهه و جنگ: در یک سال گذشته 3572 نفر روحانی و در ده ماهه اخیر 250 نفر از نمایندگان مجلس به جبهه ها اعزام شده اند. از آغاز جنگ تحمیلی تا کنون حدود 20هزار روحانی به جبهه ها اعزام شده اند.

هزاران تن از اسیران عراقی خواستار حضور در جبهه های جنگ علیه رژیم بعث، شدند.

معاونت جنگ دانشگاه تبریز اعلام کرد که خط تولید گلوله های خمپاره در کارگاه دانشکده فنی تجهیز و راه اندازی شد و نمونه سازی پلهای شناور به پایان رسید. تاکنون 1000 تن از استادان، کارکنان و دانشجویان آموزشهای لازم نظامی و رزمی را فراگرفته اند.


راهپیمایی مجاهدان و مهاجران عراقی در خیابانهای تهران به مناسبت “روز انقلاب اسلامی عراق.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس: عراق نه تنها از کشور خود بلکه از توازن استراتژیک قدرت در منطقه دفاع میکند. شروع جنگ نتیجه غیرمنطقی انقلاب ایران بود. ما به نیویورک آمده ایم تا به جهان بگوییم که ایران نباید در این جنگ پیروز شود.

اظهارات وزیران خارجه مراکش و رومانی در سازمان ملل درباره تلاش بیشتر برای پایان جنگ.

روزنامه پکن: در جنگهای مدرن این یک قانون است که کسی که پول ندارد، نمیتواند بجنگد.

گله مندی فرمانده نیروی زمینی سپاه در جلسه قرارگاه خاتم از تحقق نیافتن وعده های داده شده برای پشتیبانی و تأمین نیرو: “در فرماندهان یگانها این ذهنیت ایجاد شده که عدم تدارک یگانها، تعمدی است.” آقای هاشمی: “دست ما برای پشتیبانی باز است و میتوانیم نیازهای یک عملیات بزرگ را تأمین کنیم. ما تمام امکانات کشور را بسیج کرده ایم تا عملیات آتی را انجام دهیم .

محسن رضایی: “اگر شما به قولهای خود در خصوص تأمین به موقع تجهیزات مهندسی و مهمات و حضور بیشتر در جبهه، عمل کنید، ما قول یک عملیات موفق را به شما خواهیم داد. آقای هاشمی: شما از ما جلوتر هستید و همه هستی خود را برای جنگ گذاشته اید.


منبع: ساجد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی ممنون واقعا جا لبه :mrgreen: هی>> یاد اون روزها که ما نبودیم برای یارانش بخیر خدایا ما را کربلایی کن بعد با ما هر چه خوا هی کن لطفا ادامه بدین

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 مهرماه در دفاع مقدس

بسمه تعالي
با سلام

تصویر

تصویر

تصویر


59/07/07
ظهر دیروز یاسر عرفات و ژنرال ضیاءالحق رئیس جمهور پاكستان و رئیس كنفرانس اسلامی و حبیب شطی دبیركل كنفرانس اسلامی در محل ستاد مشترك با رئیس جمهوری كشورمان دیدار و گفتگو كردند. (در این دیدار مسائل و مشكلات مربوط به حمله دولت بعثی عراق به ایران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.)

63/07/07

تصویر

حمله موشكی مجدد عراق به مجتمع پتروشیمی ایران و ژاپن در بندر امام خمینی با چهار موشك اسكادبی، و شهادت 3 نفر و مجروح شدن 24 نفر و وارد آمدن خساراتی به این مجتمع؛ گزارش سپاه خوزستان درباره اینكه چند روز قبل، از توكیو به مجتمع مزبور، حمله قریبالوقوع عراق اعلام شده بود - اطلاعیه نظامی عراق و اعلام اینكه این حمله به تلافی حمله ایران به بنادر البكر و العمیه بوده است.

فرمانده لشكر 26 پیاده عراق طی نامه ای به فرماندهان تیپهای تحت امر، حمله آتی ایران را نبردی گسترده و عظیم پیشبینی كرد و دلایلی برای آن برشمرد. اقدامات و درگیریهای ضدانقلاب در مناطق غربی كشور از جمله در مریوان (محورهای سروآباد و محور چناره) سردشت، سقز، میاندوآب و تلفات نیروهای خودی و ضدانقلاب در طی این درگیریها؛ اظهار مسئول كمیته جنوب كومله در جلسه رسمی این گروه كه از نظر اقتصادی در مضیقه كامل هستیم و اعلام تصمیم به مصادره انبارهای دولتی و پولهای بانكها؛ پخش اعلامیه دستنویسی تحت عنوان "پیام كنگره مؤسس حزب كمونیست ایران به زندانیان" در سنندج؛ ارسال گزارشهای تبلیغاتی ضدانقلاب به خبرگزاریها و انتشار آنها؛ ادامه روند تسلیم عناصر برگشته از گروههای ضدانقلاب موسوم به "تسلیمیها".

طرح و بررسی این امر كه جنگ ایران و عراق روابط سران گروههای كرد با هر یك از دولتین ایران و عراق، باعث شكاف و اختلاف بیشتر بین گروههای كرد هر دو كشور شده است، در گزارش آسوشیتدپرس و نشریه اكونومیست؛ نظرات دبیركل حزب سوسیالیست كردستان در این باره در مصاحبه با رادیو صدای كردستان عراق. دستگیری دو نفر كه قصد خرابكاری در راهآهن تهران - رباطكریم - شهریار را داشتند؛ خنثیسازی حمله منافقین به نمایشگاه جنگ در شاهینشهر؛ تداوم اقدامات ضدهفته جنگ منافقین در سطحی جزئی شامل اختلال در بیسیم شهربانی یزد، اردكان و اسلام آباد غرب و پخش اعلامیه در رشت جمعبندی وزارت ارشاد اسلامی از مطالب موضوعات جهان درباره هفته جنگ: با توجه به اینكه عراق چند روز قبل از هفته جنگی ما، هفته جنگ اعلام كرده بود، این كه مطبوعات جهان، هفته جنگ ما را وسیعاً بازتاب دادند به نوعی حكایت از قبول كردن هفته جنگ جمهوری اسلامی به عنوان هفته جنگ است و این به عبارتی یعنی آغازگر جنگ دانستن عراق. تقسیمبندی شیوههای عملیاتی انجام شده طی چهار سال گذشته به كلاسیك و مردمی در سخنرانی برادر محسن رضایی فرمانده كل سپاه پاسداران و تشریح استراتژی جنگ در آینده؛ تحلیل نهایی برادر محسن رضایی از وضع كنونی جنگ: امروز دنیا مردد شده برای اینكه صدام را نگه دارد یا از میان بردارد...آنها یك سیلی محكم میخواهند تا به تصمیم برسند. البته آن موقع، ما دیگر راضی نمیشویم. تاكید آیتالله منتظری بر تداوم مقاومت ملت ایران در برابر توطئههای دشمنان تا رسیدن به پیروزی نهایی در دیدار با گروهی از پرسنل نیروی هوایی و دانشجویان نیروی زمینی در قم وزیر خارجه جمهوری اسلامی درسی و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی كرد و به مسائل مختلف از جمله جنگ تحمیلی، سلطهطلبیهای استكبار جهانی و صهیونیزم بینالملل و عملكرد شورای امنیت، كاربرد سلاح شیمیایی توسط عراق و لزوم اعزام هیات تحقیق و برخورد جدی با این مسئله، محكوم كردن همكاری عراق با منافقین بطور علنی در هواپیمارباییهای اخیر (برخلاف تعهدات قانونی دولتها) و اعطای پناهندگی سیاسی و تشكیل كنفرانسهای مطبوعاتی برای آنها اشاره كرد و به انتقاد شدید از برخی از كشورهای اسلامی كه درصدد ایجاد رابطه با اسرائیل هستند پرداخت و خواستار اخراج نمایندگان این رژیم از سازمان ملل شد. موافقت عراق با اطلاعیه شش كشور عضو شورای همكاری خلیج فارس كه در آن تاكید شده بود باید حقوق قانونی ایران و عراق برای پایان دادن به جنگ در نظر گرفته شود؛ وزیر اطلاعات عراق: ما به هیچ قسمت خاك ایران چشم طمع نداریم و نمیخواهیم كه ایران نیز به خاك ما چشم طمع داشته باشد. رئیس جمهور سودان در گردهمایی كمیته مركزی حزب وحدت سوسیالیست سودان: ما از تمامی كشورهایی كه از جنگ ایران و عراق به عنوان یك تجارت سودمند استفاده كردهاند، میخواهیم تا دخالت دائمی خود در جنگ را قطع كنند. صف انتظار حدود 50 نفتكش در خارج از تنگه هرمز برای دریافت دستور از جانب شركتهای مربوطه برای عزیمت به ترمینالهای خلیج فارس و بارگیری در این ترمینالها

تصمیم شیخ نشین ابوظبی مبنی بر احداث خط لوله دوم انتقال نفت در خلیج فارس به منظور چشمپوشی از حمل نفت از طریق تنگه هرمز. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از گروه تجاری تایمز مالی در لندن در خصوص همكاری اقتصادی انگلیس و عراق و عقد قراردادهایی از جمله تمدید طرح تأمین "آب ك. خ." در بغداد؛ قرارداد نفتی عراق با یك شركت ایتالیایی جهت احداث خط لوله نفت 630 كیلومتری از طریق عربستان به دریای سرخ؛ ادعای وزیر اطلاعات عراق در زمینه افزایش صادرات نفت عراق به بیش از میزان قبل از جنگ با احداث دو خط لوله عراق - عربستان و عراق -

اردن قاچاق روزانه 4 كامیون حامل احشام خریداری شده از دامداران باختران به عراق از محور سنندج - سردشت و اینكه در تأمین اسكناسهای هزار تومانی برای قاچاقچیان عراقی، صرافان عربستان و كویت و شیخنشینها دست دارند دیدار و گفتوگوی وزیرخارجه ایران با وزرای خارجه كره شمالی، كوبا و آلبانی در خصوص طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل و حمایت آنها از این طرح دیدار دو روزه نمایندگان حزب فالانژیست لبنان با مقامات سوری در دمشق به دعوت رهبری سوریه و نتایج این دیدارها؛ گزارش الكفاح العربی از روابط فالانژها با اسرائیل تحت تعقیب قرار گرفتن عرفات در ایتالیا به جرم ارسال اسلحه جهت تروریستهای اروپایی بویژه بریگاد سرخ ایتالیا، تروریستهای ایرلند، گروه امل و گروه اقدام مستقیم در فرانسه. صدور قریبالوقوع رای دادگاه امنیتی مصر در خصوص 300 تن از انقلابیون مسلمان مصری بهدنبال محاكمهای كه دو سال طول كشید برپایی كنفرانس سه روزه بحث درباره بنیادگرایی اسلامی در دانشگاه آكسفورد توسط بخش مطالعات عربی و اسلامی این دانشگاه كه از كمكهای مالی شیخنشینهای نفت خیر خلیج فارس بهرهمند میشود. اظهارات وزیر امورخارجه افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل و هشدار درباره حملات پاكستان و ایران علیه افغانستان با حمایت امریكا: اعتراض افغانستان به نقض چشمگیر حریم هوایی خود بهوسیله یك هواپیمای بازرگانی ایران كه به سمت یك پایگاه اصلی ارتش افغانستان پرواز كرده است. گزارش طعنه آمیز رادیو ضدانقلابی موسوم به ایران وابسته به گروه بختیار در خصوص پخش برنامههای تلویزیونی احساس طبری از سیمای جمهوری اسلامی ایران از یك طرف و صدور اعلامیه كمیته مركزی حزب توده مبنی بر درخواست آزادی نظریه پردازان این حزب از جمله طبری و كیانوری از طرف دیگر.

تدارك نیروهای خودی جهت احراز آمادگی برای عملیات بزرگ آبی - خاكی آینده در هور و منطقه شرق دجله و گزارش شمخانی (قائم مقائم سپاه) به محسن رضایی (فرمانده كل سپاه) در این خصوص، از جمله گزارش نحوه پیگیری تأمین موتور قایق، قایق، نفربر خشایار، دژ شكن، تجهیزات پدافندی ش. م. ر، پل نفررو و ماشینرو، سطح شناور و نیبر و پیگیری مساله جادهكشی. دستورالعمل قرارگاه عملیاتی كربلا در خصوص آزادسازی یگانهای عملیاتی سپاه از خطوط پدافندی جنوب و واگذاری خط به یگانهای ارتش و در عمل آزادی یگانهای هجومی سپاه جهت آمادگی برای عملیات آتی. ادامه فعالیتهای شناسایی سپاه در منطقه عملیات آتی و گزارش تیمهای شناسایی از ماموریتهای خود. گزارش شاجا از فعالیتهای شناسایی شب هنگام دشمن با استفاده از لباس غواصی و عبور از اروندرود؛ اظهارات یك سرباز پناهنده عراقی در خصوص انتظار دشمن در مورد انجام عملیات توسط ایران در ماه محرم؛ آمادهباش نیروهای عراقی از دهانه فاو تا محورهای استان میسان (بالاتر از هور) -؛ بمباران جزیره مجنون توسط دشمن؛ -
گزارش خبرگزاری عراق از بمباران یك منطقه تمركز نیروهای ایران. اظهارات فرمانده سپاه سوم ارتش عراق درباره حمله آتی ایران؛ بازتاب سخنان وی در رادیو اسرائیل: سرلشكر ماهر تایید كرد كه نیروهای عراق اخیراً مجهز به سلاحهای پیشرفته و نابودكننده شده اند؛[/color]

هشدار رسانههای گروهی بغداد نسبت به عواقب حمله جدید ایران و مطالب روزنامه های كویتی در این خصوص گزارش واحد بسیج مستضعفین انقلاب اسلامی عراق در خصوص نقل و انتقال نیروهای عراقی در شهرهای سیدصادق و خرمال. كمین ضدانقلاب به پیشمرگان مسلمان كرد در دیواندره و تكاب؛ دستگیری یكی از فرماندهان دمكرات توسط پیشمرگان مسلمان كرد در سردشت؛ درگیری گروه گشت شبانه گردان نبی اكرم (ص) با ضدانقلابیون در پیرانشهر؛ بستن جاده و اخاذی از رانندگان در جاده سقز - بوكان؛ تكرار درخواست نیرو برای قرارگاه حمزه جهت پایگاههای سقز و بوكان. انفجار در نمایشگاه ادامه یافته از هفته جنگ در تبریز توسط منافقین؛ پخش اعلامیه، تراكت دست نویس، شعارنویسی و اختلال در بیسیم و آتش زدن اتومبیل توسط منافقین و سازمان فدائیان اكثریت در شهرهای گیلان، مازندران و آذربایجان؛ دستگیری چند نفر از ضدانقلابیون در رحیم آباد، قائمشهر و بابل. اعلام انتخاب رهبر جدید "جبهه عربی آزادیبخش الاهواز" در رادیو صوت الجماهیر عراق. اخراج 55 تن از ایرانیان مقیم كویت از این كشور كه در محل كار و منزل خود دستگیر شده و مورد ضرب و شتم مأمورین كویتی گرفته بودند. ساندی تایمز در گزارشی از هفته جنگ با عنوان "جشن در میان كشته ها": از شكست، تسلیم یا مصالحه سخنی به میان نمیآید. هم مخالفان و هم طرفداران جمهوری اسلامی اذعان میدارند كه خمینی همچنان در میان تودههای ایران محبوبیت دارد. نخست وزیر در پایان جلسه امروز هیئت دولت، در كشور ما در مقابل جنگ تندرو و میانه رو وجود ندارد. مسأله جنگ برای ما امر مقدسی است. تحلیل و گزارش روزنامه آساهی درباره طرح صلح ژاپن و پیامدهای آن. نامه فرماندهی كل سپاه به ستادهای مناطق 11 گانه كشوری و فرماندهی سپاه فرودگاهها در خصوص اعلام مصوبه شورای امنیت كشور مبنی بر دائمی شدن مسئولیت سپاه در امنیت پرواز و حفاظت فرودگاهها و نیز اعلام تصویب آئیننامه داخلی مربوطه؛ انتصاب فرمانده سپاه فرودگاههای كل كشور. پیامدهای انفجار سفارت امریكا در بیروت: اظهارات وزیرخارجه امریكا در خصوص انفجار سفارت مزبور و به عهده گرفتن مسئولیت قصور در تقویت وضع امنیتی سفارت؛ ایجاد یك دیوار بتونی در برابر سفارت آلمان غربی در بیروت به دنبال تهدیدهای تلفنی علیه این سفارت؛ گزارش یك روزنامه اسرائیلی در خصوص عملكرد سازمان جهاد اسلامی؛ انعكاس گزارش واشنگتن پست در یك روزنامه انگلیسی در خصوص مسئولیت و نقش مستقیم ایران و سوریه در این انفجار و نیز انفجارهای قبلی در نیروی دریایی و سفارت كویت. یونایتدپرس درباره حملات شهادت طلبانه یا انتحاری شیعیان لبنان گفت::: خودكشی در شرع اسلام مستوجب مجازات در جهنم است، اما روحانیون شیعه فرمول پیچیدهای در جهت تبدیل. حمله كنندگان با اتومبیل حامل بمب به شهیدانی كه شایستگی بهشت را دارند، ارائه داده اند. icon_question icon_wink

اعتراض داوران ایرانی در دادگاه بینالمللی لاهه به رفتار قاضی سوئدی كه در قضاوت خویش جانبدارانه و صراحتاً به نفع امریكا و علیه ایران عمل میكرد و درگیری با وی و انعكاس وسیع آن در مطبوعات هلند. گزارش بخش برون مرزی سیمای جمهوری اسلامی ایران از محاكمه انقلابیون مسلمان مصری؛ برای سومین بار متوالی حالت فوق العاده در مصر بمدت هجده ماه دیگر، توسط پارلمان این كشور به تصویب رسید. پیوستن رئیس یك قبیله كه مسئول دكلهای برق شهر كابل بود، به همراه پیروانش به رزمندگان مسلمان افغانی و منفجر نمودن 40 دكل برق شهر كابل با دینامیت گفتار امروز رادیو كلن درباره وضع ایران پس از امام خمینی و دربارة جانشین امام به نقل از برخی مطبوعات آلمانی: آیتا... منتظری در میان كلیه محافل قدرتمند ایران بطرز یكسان و مشابه مورد موافقت قرار نمیگیرد

64/07/07

امضاء قرارداد خرید 40 فروند موشك زمین به زمین بین ایران و چین

(نقل از منابع تجارت تسلیحات، این موشكها نوع پیشرفته‌تر از اسكاد شوروی می‌باشند.)


65/07/07

فرمانده كل سپاه در جلسه فرماندهان: تلاش اصلی برای تصرف بصره، استفاده از زمین ابوالخصیب است. اگر نتوانیم این عملیات را انجام دهیم، باید جنگ را در منطقه جنوب، تمام شده دانست. كشتی ایرانی 176هزار تنی دنا مورد اصابت موشك هواپیمای عراقی قرارگرفت. برگزاری جلسه در قرارگاه رمضان برای رفع برخی مشكلات لجستیكی و امنیتی. گزارشی از حساسیت عراق در جنوب و اقدامات مهندسی دشمن برای كنترل بیشتر منطقه. فرمانده گروه رزمی هوانیروز مسجدسلیمان: تجربیات جنگ سبب افزایش توان رزمی و پشتیبانی هوانیروز شده استقبل از انقلاب 1400 امریكایی مسئولیت آموزش كادر خلبانی و فنی را در هوانیروز بر عهده داشتند.. اعتراض ایران به انگلستان كه در پی حمله به یك كشتی انگلیسی، ایران را تهدید كرده بود. حمایت وزیران خارجه كشورهای عضو اتحادیه عرب از عراق و تأكید آنها بر لزوم خاتمه جنگ.

معاون نخستوزیر مالزی: مالزی از اینكه سازمان ملل تا كنون نتوانسته به درگیری ایران و عراق پایان دهد، مأیوس است. امیدواریم كه از نشست وزرای خارجه كشورهای عضو كنفرانس اسلامی، نتیجه مثبتی حاصل شود. وزیر خارجه مصر: ما از عراق حمایت میكنیم زیرا این كشور سپر بازدارنده اعراب در مقابل توسعه طلبی ایران است. تفسیر رادیو اسرائیل از صفبندیهای جهان عرب در قبال جنگ ایران و عراق.

امام جمعه دهلی نو: تحمیل جنگ به ایران، به منظور ضعیف كردن دنیای اسلام و ملل مسلمان صورت گرفته است. یك روزنامه پاكستانی به نقل از آیت الله خویی: دین نباید طرفدار سیاست باشد و من هیچ وقت در سیاست دخالت نمیكنم.!! رئیس شركت نفت انگلیس موفقیت اوپك را در رساندن نفت به بشكهای 17 تا 19 دلار مورد تردید قرارداد و پیشبینی كرد كه قیمت نفت در چند سال آینده كمتر از بشكهای 15 دلار خواهد بود.


هفتم مهرماه سالروز شهادت حجت الاسلام سيد عبدالكريم هاشمي نژاد در سال 1360

تصویر

شهيدهاشمي نژاد در سال 1311 شمسي، در شهرستان بهشهر در خانه اي مذهبي و مستضعف ديده به جهان گشود. پس از گذراندن تحصيلات اوليه، در 14 سالگي عازم روستاي كوهستان واقع در 2 كيلومتري شهرستان بهشهر شد و در حوزه ي علميه ي آن جا تحت نظر مرحوم آيت الله كوهستاني از بزرگان علماي شيعه ي آن زمان علوم قديمه را آموخت و از نظر اخلاقي و ايماني بهره هاي فراوان برد و تلمّذ در محضر استاد را به نحو احسن ادامه داد، تا آن جا كه به گفته ي شهيد، اين مرحله نقطه ي عطفي در زندگي اخلاقي و ايماني او به شمار مي رود.
هجرت به قم و ادامه ي تحصيلات

شهيد هاشمي نژاد، براي ادامه ي تحصيلات راهي قم شد و در محضر آيت الله العظمي بروجردي و امام خميني (قدس سره) مدت 14 سال زانوي شاگردي به زمين زد و از وجود اين دو عالِم جليل القدر بهره هاي فراوان برد و با طي مراحل عالي فقهي و اصولي به تهذيب نفس و رشد اخلاق توفيق يافت و آن چنان پله هاي ترقي را به سرعت طي نمود كه مورد تحسين و تشويق اساتيد خود قرار گرفت. او هم چنين از محضر استاد مرحوم شيخ علي كاشاني، فريد الاسلام، كه علاوه بر اجتهاد داراي معنويات بسياري بود، استفاده كرد و در جهت رشد و تعالي روح و ارتقاي سطح علم و معنويت از استاد خويش بهره هاي فراوان برد.



دوران مبارزه

شهيد در سال 1340، عازم مشهد مقدس شد و در جوار بارگاه ملكوتي امامت و ولايت مسكن گزيد و با پي ريزي مجالس بحث آزاد پيرامون مسايل اعتقادي و اجتماعي، مرحله ي نويني از روشنگري را در ميان قشر جوان آغاز كرد. خود وي در اين زمينه گفته است: «فعاليت هاي سياسي من قبل از سال 1340، شروع شد و اين فعاليت ها بدين گونه بود كه وقتي به عنوان سخنراني در شهرستان ها و جاهاي مختلف به منبر مي رفتم، انتقاداتي از رژيم گذشته داشتم و كراراً شده بود كه مرا به شهرباني احضار مي كردند، تا آن جا كه ممنوع المنبر شدم. اين آغاز فعاليت هاي من بود تا سال 1341، كه نهضت روحانيت تحت رهبري امام آغاز شد.»

بعد از اين كه جلسه ي بحث آزاد آن شهيد توسط ساواك تعطيل گرديد، روش ديگري براي مبارزه برگزيد و آن اقدام به تأليف كتب مورد نياز قشر جوان بود كه بسيار مؤثر افتاد. در اولين گام با نگارش كتاب مناظره ي دكتر و پير، فصل نوين مبارزاتي اش را آغاز كرد و اساس و كليات مسايل اسلامي را مطرح و به سؤالات برانگيخته در اذهان عمومي جامعه به ويژه قشر جوان، جواب درخور مي دهد. اما بلافاصله نشر و مطالعه ي اين كتاب توسط ساواك ممنوع اعلام گرديد.


هاشمي نژاد در سال 1342، پس از سخنراني پرشوري كه در تهران ايراد كرد، در شب پانزدهم خرداد به همراه 40 نفر روحاني ديگر، توسط مأموران رژيم دستگير و به زندان افتاد. وي پس از طي دوران زندان به مشهد بازگشت و مبارزه با رژيم طاغوت را در اين شهر پي گرفت.

شهيد در آبان 1343، در مسجد فيل مشهد به مدت 10 شب سخنراني داشت. در اين مدت ضمن حمله به لوايح ششگانه ي شاه، آن را يك رفراندم مسخره آميز و تحميلي ناميد و به استيضاح حكومت شاهنشاهي پرداخت. ساواك مشهد سخت به وحشت افتاد و او را هنگامي كه از منبر پايين مي آمد دستگير كرد و مردمي را كه مي كوشيدند تا از بردن ايشان ممانعت كنند به گلوله بست كه تعدادي شهيد و مجروح و گروهي نيز دستگير و با خود وي به زندان افتادند. پس از طي دوران زندان، مجدداً فعاليت هاي پيگير و مداوم خود را در ادامه ي راه اسلام ناب، آغاز كرد و با تشكيل جلساتي به سؤال هاي مطرح شده، پاسخ مي گفت. در طي اين دوران چندين بار به شهرباني احضار و ممنوع المنبر شده و به خاطر همين تضييقات و فشارهاي ديگري كه وجود داشت وظيفه ي خود را در جهت روشنگري اقشار مختلف جامعه در شهرهاي ديگر پي گرفت و با سخنراني هاي پرشور خود مردم را بيدار و آگاه مي ساخت.

بار ديگر در سال 1350، پس از ده شب سخنراني در مسجد سيد اصفهان، تحت عنوان «علل عقب ماندگي مسلمين» تحت تعقيب ساواك قرار گرفت و در شهر شيراز دستگير و به اصفهان منتقل و در آن جا زنداني گرديد و همان جا ممنوع المنبر شدنش را براي هميشه و در همه جا به وي ابلاغ كردند.

در حادثه ي 17 خرداد 1354، مأموران رژيم به پايگاه مقاومت اسلامي، فيضيه حمله كردند و طلاب را مورد ضرب و شتم قرار داده، تعدادي را دستگير و زنداني كردند.آن روزها كه مصادف با ايام فاطميه بود، در منزل شهيد هاشمي نژاد مراسم روضه خواني برپا بود. ايشان علي رغم ممنوع المنبر بودن سخنراني كرد و با يادآوري زندگاني يكايك امامان معصوم، متذكر شد كه همه ي ايشان با خلفاي وقت مبارزه مي كردند و با اشاره به اوضاع فيضيه و جوّ اختناق و ديكتاتوري حاكم، اين دو را به يكديگر ربط داده و با تشريح مورد ضرب و شتم قرار گرفتن طلاب، شور و احساس شديدي را به حاضران بخشيد تا جايي كه در پايان سخنراني جمعيت عزدار به خيابان ريخته و ضمن راهپيمايي، شعارهاي تندي عليه دستگاه حاكمه سردادند. سه روز بعد در ساعت 11 شب مأموران ساواك به منزل ايشان يورش برده و او را در حياط منزل دستگير كردند. او به 2 سال زندان محكوم شد.

در مدت 2 سالي كه در زندان به سر برد از يكسو، رنج و مزاحمت هاي مأموران زندان را كه نسبت به وي سختگيري شديدي مي كردند، تحمل مي كرد و از سوي ديگر، با ماركسيست ها و منافقين به بحث و گفتگو مي پرداخت و البته در مقابل موضع قاطعانه و منطقي وي، آنها هميشه محكوم، مي شدند و به گونه هاي مختلف ايشان را مورد اذيت و آزار قرار مي دادند.

پس از آزادي از زندان به مشهد بازگشت و مثلث مبارزاتي را با وجود مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي و آيت الله واعظ طبسي تكميل كرد و آن قدر در اين عرصه كوشا و فعال بود كه حضرت امام (قدس سره) در نامه اي خطاب به ايشان فرموده بودند:

«من چشمم به افرادي مانند شماها روشن است.»


در سال 1357، ساواك با پرتاب مواد منفجره به داخل منزل قصد داشت، او را شهادت برساند، كه خوشبختانه ايشان در منزل نبود. پس از ورود امام (قدس سره) به ايران به محضر ايشان شرفياب و دستورهاي لازم را دريافت كرد.

تأليفات شهيد

شهيد از خود آثار قلمي بسياري به جاي گذاشته است كه عبارتند از:

1- مناظره ي دكتر و پير.

2- درسي كه حسين عليه السلام به انسان ها آموخت.

3- تقريرات اصول به زبان عربي.

4- كتاب هستي بخش، كه در 2 جلد به چاپ رسيده است.

5- مسايل عصر ما.

6- قرآن و كتاب هاي ديگر آسماني.

7- مشكلات مذهبي روز.

8- راه سوم بين كمونيزم و سرمايه داري.

9- ولايت فقيه.

10- زهرا مكتب مقاومت.

11- پاسخ به مشكلات جوانان.



حادثه ي زلزله ي طبس و تشكيل كميته ي امداد امام خميني (قدس سره)

پس از وقوع زلزله ي مرگبار طبس كه تعداد زيادي از هموطنانمان جان خود را از دست داده و يا مجروح و بي خانمان شدند، شهيد هاشمي نژاد و آيات خامنه اي و واعظ طبسي با عزيمت به طبس، اولين گروه امداد را تحت نام «امام خميني» به وجود آوردندو به كمك مصدومين و خسارت ديدگان اين حادثه شتافتند. وي در چهلم كشته شدگان طبس عليه رژيم شاهنشاهي سخنراني نموده و جوّي را عليه رژيم به وجود آورد كه در پي آن تظاهرات عظيمي به راه افتاد.

هنگام اوج گيري قيام مردمي و اعلام حكومت نظامي توسط رژيم، شهيد نوعاً شب ها را نمي خوابيد و با حضور در جمع انقلابيون به هماهنگي با ايشان در جهت پيشبرد انقلاب مي پرداخت و با تماس هاي مكرر، از امام (قدس سره) كسب تكليف مي كرد.

فعاليتهاي شهيد پس از پيروزي انقلاب

در مجلس خبرگان به عنوان نماينده ي مازندران انتخاب و در تدوين قانون اساسي و بخصوص در جهت تثبيت اصل ولايت فقيه زحمات فراواني كشيد. او به خاطر برخورداري از هوش و درك سياسي و آينده نگري، منافقين، ليبرال ها، ملي گرايان و بني صدر را زودتر از ديگران شناخت و به افشاي حركت هاي مخالف با انقلاب پرداخت.

دبير حزب جمهوري اسلامي مشهد

پس از پايان دوره ي مجلس خبرگان، مقام دبيري حزب جمهوري اسلامي مشهد را به عهده گرفت و از اين پايگاه حملات مداوم خود را متوجه ي نفاق حاكم بر بعضي مكان هاي دولتي و ارتجاع كرد و با ضدّ انقلاب و راحت طلبان به مبارزه ي سختي پرداخت.

حضور در جبهه هاي جنگ تحميلي

با شروع جنگ تحميلي، در جبهه هاي غرب و جنوب حضور يافت و با سخنراني هاي پرشور خود در بالا بردن روحيه ي رزمندگان نقش به سزايي ايفا كرد. در يكي از دفعاتي كه عازم جبهه بود، وارد دزفول شد، لباس رزم پوشيد و به خط مقدم رفت و در آن جا متوجه ي كارشكني هاي بني صدر در امور جبهه و جنگ گرديد.

مسأله فلسطين

شهيد، مسأله فلسطين را مسأله ايران مي دانست و مي فرمود: «اگر ملت يك گلوله داشته باشد، همان را به سينه ي اسرائيل رها مي كند.» در دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن ماه 1359، در رأس هيأتي تبليغي عازم ژاپن گرديد. در آن جا در يك مصاحبه مطبوعاتي شركت جُست و نسبت به قضيه ي فلسطين تأكيد بسيار ورزيد.

بعد از شهادت آيت الله بهشتي هميشه اظهار اندوه مي كرد و مي گفت:

«زندگي ديگر رنج آور است»

پس از واقعه ي انفجار دفتر نخست وزيري، پيشنهاد رياست جمهوري را به آيت الله خامنه اي ارائه كرد.


علاقه به امام
وي به امام عشق مي ورزيد و مي گفت:

«در طول چند سالي كه افتخار شاگردي ايشان را داشتم، قهراً و سريعاً جذب خط امام شدم و قاطعانه در راه آن حركت كردم. انگيزه براي وارد شدن به مسايل سياسي نيز انجام وظيفه ي اسلامي بود» و در جاي ديگري مي گويد:

«اگر از امام و روحانيت قطع شويم، بدانيد كه از اسلام قطع شده ايم.»

او براي شهادت و شهدا اهميت فوق العاده اي قائل بود و در اين باره مي فرمود: «شهيد با شهادت خودش تازه متولد مي شود و نمي ميرد».

به خانواده هاي شهدا مي گفت:

«اگر ضربان قلب امام امت و تپندگي قلب ايشان ادامه دارد و فرياد مي زند و رهبري مي كند، مرهون فداكاري فرزندان شماست.»

خود او در مكتب عشق پرورده شده بود و مرگ را جلوه ي ذات خدا مي دانست و هميشه در انتظار شهادت بود.


ويژگي هاي شهيد

[color=olive]شهيد داراي خصوصيات ويژه اي بود كه مجموعاً از او شخصيتي ساخته بود كه در دفاع از فرهنگ اسلامي و مبارزه با فرهنگ منحط بيگانگان كم نظير بود. عرفان، مقام والاي علمي، جهاد و مبارزه در راه حق، قلمي توانا و برخورداري از قدرت مناظره، برخي از ويژگي هاي كم نظير آن شهيد بزرگوار است. از نظر اخلاقي نيز فردي شجاع بود. سخنراني هاي پرمايه و گرم و گيرا داشت و صريح و بي محابا صحبت مي كرد. تواضع و شكسته نفسي از خصوصيات ديگر ايشان بود . درك و هوش سياسي و قدرت آينده نگري شهيد زبانزد خاص و عام بود.

در بُعد اجتماعي نيز زندگي متوسطي داشت و با مردم مهربان بود. مردم نيز او را دوست مي داشتند. وي اهل ذكر و دعا و مناجات بود و به فرموده ي مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي «اهل معنا» بود. منافقين كه در مقابله با انقلاب اسلامي به حربه هاي گوناگون متوسل شده و نهايتاً رو به ترور شخصيت هاي انقلاب آوردند تا به خيال واهي خود انقلاب را دچار شكست و ناكامي كنند، اما نمي پنداشتند كه راه و روح اين شخصيت ها همچنان باقي مي ماند.

شهيد پشتوانه ي محكمي براي انقلاب بود و به فرموده ي مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي:

«با وزنه ي اجتماعي كه ايشان داشت، براي منافقين خطري بزرگ و براي جمهوري اسلامي سرمايه ي با ارزشي محسوب مي شد و اين از ديد نفاق دور نمانده بود»

از اين رو نقشه ي ترور وي طرح و در هفتم مهر 1360، در پايان كلاس درس، منافقي كه قبلاً به سبب داشتن موارد انحرافي از حزب اخراج شده بود، با نارنجك به ايشان حمله كرد و او را به شهادت رساند. او كه ارادت خاصي به حضرت جواد الائمه داشت، در روز شهادت آن بزرگوار هدف كينه ي منافقين كوردل قرار گرفت و دعوت حق را لبيك گفت و محل حزب جمهوري اسلامي را به خون خود رنگين كرد.

جنازه ي تكه تكه شده ي اين شهيدعالي مقام در فرداي آن روز برفراز دست هاي مردم عزادار مشهد، تشييع و در حرم مطهر علي ابن موسي الرضا عليه السلام به خاك سپرده شد. امام خميني (قدس سره) در رثاي اين عالِم فرزانه فرمودند:(1)

« در روز شهادت امام جواد عليه السلام يكي از فرزندان آن خانواده به شهادت رسيد. شهيد هاشمي نژاد كه من از نزديك با او آشنا بودم و خصال و تعهد آن شهيد را لمس كرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت آن بر اشخاصي كه او را مي شناسند پوشيده نيست، امروز در روز شهادت آن سلف صالح، اين خلف صالح و متعهد از دست ما گرفته شد. ما در عين حال كه از شهادت چنين جوانمردي فاضل، عالم و مجاهد متأثر هستيم، لكن از آن جا كه هر يك از اين شخصيت ها از دست ما برود براي اسلام كمك و براي مخالفين اسلام لعن و نفرت و دليل ضعف آن هاست.»

فرمايش مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي در وصف شهيد هاشمي نژاد:

«از لحاظ شخصي فرد متواضعي بود. انسان شجاعي بود. خوش فكر و خوش قريحه بود. زحمت كشيده و درس خوانده بود.

بي طمع و بدون چشم داشت به مال و مقام كار مي كرد و به كار علاقه داشت. صداقت و اخلاص و وفاي او را همه مي دانند. او يك شخصيت از همه نظر ممتاز بود.»



پي نوشت ها:

1- صحيفه ي نور، جلد 15، چاپ اول، ص 167، 7/7/1360.

منبع: ساجد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 مهرماه در دفاع مقدس

بسمه تعالي
با سلام

تصویر

تصویر

تصویر


63/07/08

تصویر

تدارك نیروهای خودی جهت احراز آمادگی برای عملیات بزرگ آبی - خاكی آینده در هور و منطقه شرق دجله و گزارش شمخانی (قائم مقائم سپاه) به محسن رضایی (فرمانده كل سپاه) در این خصوص، از جمله گزارش نحوه پیگیری تأمین موتور قایق، قایق، نفربر خشایار، دژ شكن، تجهیزات پدافندی ش. م. ر، پل نفررو و ماشینرو، سطح شناور و نیبر و پیگیری مساله جاده كشی.
دستورالعمل قرارگاه عملیاتی كربلا در خصوص آزادسازی یگانهای عملیاتی سپاه از خطوط پدافندی جنوب و واگذاری خط به یگانهای ارتش و در عمل آزادی یگانهای هجومی سپاه جهت آمادگی برای عملیات آتی. ادامه فعالیتهای شناسایی سپاه در منطقه عملیات آتی و گزارش تیمهای شناسایی از ماموریتهای خود.
گزارش شاجا از فعالیتهای شناسایی شب هنگام دشمن با استفاده از لباس غواصی و عبور از اروندرود؛ اظهارات یك سرباز پناهنده عراقی در خصوص انتظار دشمن در مورد انجام عملیات توسط ایران در ماه محرم؛ آمادهباش نیروهای عراقی از دهانه فاو تا محورهای استان میسان (بالاتر از هور) -؛ بمباران جزیره مجنون توسط دشمن؛ - گزارش خبرگزاری عراق از بمباران یك منطقه تمركز نیروهای ایران.
اظهارات فرمانده سپاه سوم ارتش عراق درباره حمله آتی ایران؛ بازتاب سخنان وی در رادیو اسرائیل: سرلشكر ماهر تایید كرد كه نیروهای عراق اخیراً مجهز به سلاحهای پیشرفته و نابودكننده شده اند؛ هشدار رسانههای گروهی بغداد نسبت به عواقب حمله جدید ایران و مطالب روزنامههای كویتی در این خصوص گزارش واحد بسیج مستضعفین انقلاب اسلامی عراق در خصوص نقل و انتقال نیروهای عراقی در شهرهای سیدصادق و خرمال. كمین ضدانقلاب به پیشمرگان مسلمان كرد در دیواندره و تكاب؛ دستگیری یكی از فرماندهان دمكرات توسط پیشمرگان مسلمان كرد در سردشت؛ درگیری گروه گشت شبانه گردان نبی اكرم با ضدانقلابیون در پیرانشهر؛ بستن جاده و اخاذی از رانندگان در جاده سقز - بوكان؛ تكرار درخواست نیرو برای قرارگاه حمزه جهت پایگاههای سقز و بوكان. انفجار در نمایشگاه ادامه یافته از هفته جنگ در تبریز توسط منافقین؛ پخش اعلامیه، تراكت دستنویس، شعارنویسی و اختلال در بیسیم و آتش زدن اتومبیل توسط منافقین و سازمان فدائیان اكثریت در شهرهای گیلان، مازندران و آذربایجان؛ دستگیری چند نفر از ضدانقلابیون در رحیم آباد، قائمشهر و بابل. اعلام انتخاب رهبر جدید "جبهه عربی آزادیبخش الاحواز" در رادیو صوتالجماهیر عراق. اخراج 55 تن از ایرانیان مقیم كویت از این كشور كه در محل كار و منزل خود دستگیر شده و مورد ضرب و شتم مأمورین كویتی گرفته بودند. ساندی تایمز در گزارشی از هفته جنگ با عنوان "جشن در میان كشتهها": از شكست، تسلیم یا مصالحه سخنی به میان نمیآید. هم مخالفان و هم طرفداران جمهوری اسلامی اذعان میدارند كه خمینی همچنان در میان تودههای ایران محبوبیت دارد. نخستوزیر در پایان جلسه امروز هیئت دولت، در كشور ما در مقابل جنگ تندرو و میانهرو وجود ندارد. مسأله جنگ برای ما امر مقدسی است. تحلیل و گزارش روزنامه آساهی درباره طرح صلح ژاپن و پیامدهای آن. نامه فرماندهی كل سپاه به ستادهای مناطق 11 گانه كشوری و فرماندهی سپاه فرودگاهها در خصوص اعلام مصوبه شورای امنیت كشور مبنی بر دائمی شدن مسئولیت سپاه در امنیت پرواز و حفاظت فرودگاهها و نیز اعلام تصویب آئیننامه داخلی مربوطه؛ انتصاب فرمانده سپاه فرودگاههای كل كشور. پیامدهای انفجار سفارت امریكا در بیروت: اظهارات وزیرخارجه امریكا در خصوص انفجار سفارت مزبور و به عهده گرفتن مسئولیت قصور در تقویت وضع امنیتی سفارت؛ ایجاد یك دیوار بتونی در برابر سفارت آلمان غربی در بیروت بهدنبال تهدیدهای تلفنی علیه این سفارت؛ گزارش یك روزنامه اسرائیلی در خصوص عملكرد سازمان جهاد اسلامی؛ انعكاس گزارش واشنگتنپست در یك روزنامه انگلیسی در خصوص مسئولیت و نقش مستقیم ایران و سوریه در این انفجار و نیز انفجارهای قبلی در نیروی دریایی و سفارت كویت. یونایتدپرس درباره حملات شهادتطلبانه یا انتحاری شیعیان لبنان: خودكشی در شرع اسلام مستوجب مجازات در جهنم است، اما روحانیون شیعه فرمول پیچیدهای در جهت تبدیل. حملهكنندگان با اتومبیل حامل بمب به شهیدانی كه شایستگی بهشت را دارند، ارائه داده اند. اعتراض داوران ایرانی در دادگاه بینالمللی لاهه به رفتار قاضی سوئدی كه در قضاوت خویش جانبدارانه و صراحتاً به نفع امریكا و علیه ایران عمل میكرد و درگیری با وی و انعكاس وسیع آن در مطبوعات هلند. گزارش بخش برون مرزی سیمای جمهوری اسلامی ایران از محاكمه انقلابیون مسلمان مصری؛ برای سومین بار متوالی حالت فوق العاده در مصر بمدت هجده ماه دیگر، توسط پارلمان این كشور به تصویب رسید. پیوستن رئیس یك قبیله كه مسئول دكلهای برق شهر كابل بود، به همراه پیروانش به رزمندگان مسلمان افغانی و منفجر نمودن 40 دكل برق شهر كابل با دینامیت گفتار امروز رادیو كلن درباره وضع ایران پس از امام خمینی و دربارة جانشین امام به نقل از برخی مطبوعات آلمانی: آیتا... منتظری در میان كلیه مخافل قدرتمند ایران بطرز یكسان و مشابه مورد موافقت قرار نمیگیرد.


65/07/08

تصویر

عملیات محدود تیپ114 امیرالمؤمنین سپاه در عمق سه كیلومتری خاك عراق در منطقه چنگوله. تشدید فعالیت نیروهای پیاده، مهندسی، توپخانه و هلیكوپترهای دشمن در جزیره مجنون. سه نوبت پرواز بدون اقدام هواپیماهای دشمن در آسمان همدان. آمار درگیریهای نیروهای خودی با ضدانقلاب در استان باختران: طی ماه گذشته از نیروهای خودی 179 تن شهید، 155 تن مجروح و 119 تن اسیر و از نیروهای ضدانقلاب، 60 تن كشته، 39 تن مجروح، 5 تن اسیر و 390 تن دستگیر شده اند. بیانات امامخمینی در دیدار با فرماندهان سپاه به مناسبت سومین سالروز تشكیل نیروهای سهگانه سپاهپاسداران درباره لزوم وحدت نیروهای سپاه و ارتش، اتكا داشتن به سلاح ایمان و تأكید بر تداوم عملیات ایذایی تا اجرای عملیات بزرگ. ملاقات یك پیرمرد 87 ساله گیلانی با رئیسجمهور. تا كنون از فرزندان و نوادگان این پیرمرد، 8 تن شهید، یك تن اسیر و سه تن مجروح شده اند. از استان خراسان در نیمه اول سال جاری 41863 تن و از شروع جنگ تا كنون 232540 تن به جبهه ها اعزام شده اند. در هفته جنگ، 900 نفر از مردم عراق به جمهوریاسلامی پناهنده شده اند. تشكیل كمیسیون عالی نظامی ده ساعته در بغداد به ریاست صدام حسین. حافظاسد: اتحاد سوریه و عراق تنها راه پایان فوری جنگ ایران و عراق است. مقامات ایرانی به من اطمینان داده اند كه قصد دستاندازی به خاك عراق و هیچ منطقهای از جهان عرب را ندارند. وزیر خارجه عمان: حل مسئله خاورمیانه و جنگ ایران و عراق مستلزم همكاری امریكا و شوروی است. گزارش ژون افریك از جنگ سخت امواج بین ایران و عراق: ایران از چهار فرستنده رادیویی به زبان عربی، كردی و تركمن، برنامه پخش میكند كه شنوندگان زیادی بین مردم عراق دارد. تلویزیون ایران یك سوم مردم عراق را تحت پوشش قرار میدهد. عراق نیز با شش ایستگاه رادیویی به تبلیغات ضدایرانی میپردازد. سازمان مجاهدین خلق، شاپور بختیار، غلامعلی اویسی و حزب دمكرات كردستان ایران، از جمله دارندگان فرستنده رادیویی در عراق هستند. روزنامه پاكستانی مسلم مدیا: ایرانیها به طور چشمگیری با كمبود قطعات یدكی هواپیماهای امریكایی مقابله كرده اند. تكنسینهای ایرانی با ساختن 130هزار قطعه لوازم یدكی این هواپیماها، باعث ذخیرهسازی 300 میلیون دلار ارز شده اند. انواع غنایم جنگی كه از عراق گرفته شدهاست به میزان قابل توجهی خرید ایران را از بازار آزاد كاهش دادهاست. گروهی از عناصر نفوذی سازمان مجاهدین خلق كه تحت پوشش شركتهای تجاری فعالیت میكردند، دستگیر شدند. این افراد سالانه میلیونها تومان به این سازمان كمك مالی میكردند.

64/07/08

عملیات البیضاء (منتفی)

هشتم مهرماه سالروز سانحه هواپیمای C-130 و شهادت 5 تن از سرداران رشيد سپاه اسلام در سال 1360

تصویر

چرخ‌هاي هواپيما بوسيله دستگيره دستي باز مي‌شود و هواپيما در زمين ناهموار فرود مي‌آيد اما پس از طي مسافتي، در نقطه‌اي متوقف و بال چپ هواپيما به زمين اصابت مي‌كند. هواپيما آتش مي‌گيرد و 49 نفر سرنشين آن از جمله 5 تن از سرداران رشيد اسلام به درجه شهادت نائل آمدند. اين 5 شهيد بزرگوار كه در حال خدمت به ميهن اسلامي به جوار رحمت حق تعالي شتافتند عبارت بودند از:

1ـ سرلشكر فلاحي (رييس ستاد مشترك ارتش)
2ـ سرلشكر يوسف كلاهدوز (قائم مقام سپاه پاسداران)
3ـ سرلشكر سيد موسي نامجو (وزير دفاع)
4ـ‌ سرلشكر فكوري (‌مشاور جانشين رييس ستاد مشترك ارتش)
5ـ سرلشكر جهان‌آرا (‌فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و آبادان)‌


به ياد شهید کلاهدوز

تنها نهادی که امروز و در آینده قادر خواهد بود که از انقلاب اسلامی حفاظت کند و در جهت خط امام حرکت کند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

تولد و کودکی
در روز اول دی‌ماه 1325 ها. ش در شهرستان قوچان متولد شد. پدر و مادر متدین او نامش را یوسف گذاشتند و در تربیت و پرورش فرزندشان از هیچ کوششی فروگذار نکردند، به گونه‌ای که تربیت و هوشمندی او در طول دوران تحصیل، همواره توجه معلمین و مسؤولین مدارسی که شهید در آن تحصیل می‌کرد را جلب می‌نمود.
با ورود به مقطع دبیرستان، توانست به مجموعه‌ی آگاهی‌های علمی و از جمله معلومات مذهبی خود بیفزاید. او با مطالعه‌ی کتب مذهبی بیش از گذشته با احکام نورانی اسلام آشنا شد. این مطالعات باعث شد تا با همیاری دوستانش، کتابخانه‌ای را در دبیرستان تأسیس و جوانان علاقه‌مند به مطالعه‌ را گرد هم آورد. با وجودی که در آن زمان عمّال رژیم شاه به فروریختن فرهنگ اسلامی کمر همت بسته و مانع‌تراشی می‌کردند، یوسف سعی داشت تا هرچه بیشتر فرهنگ غنی اسلام را در محیط زندگی گسترش دهد. از این رو پیشنهاد برگزاری نماز جماعت را در محیط دبیرستان مطرح کرد، که با استقبال خوب دیگران روبرو شد.
شهید کلاهدوز به مطالعه‌ی تنها اکتفا نکرد، بلکه سعی داشت آموخته‌ها و خصلت‌های نیکوی خود را به دیگران نیز منتقل نماید. او در سنین جوانی، ایثار و فداکاری و از خود‌گذشتگی را عملاً به دیگران یاد می‌داد و رفتار و حرکاتش سرمشق و الگویی برای همگان بود

ورود به دانشکده‌ی افسری
پس از پایان تحصیلات دبیرستان ـ به رغم آنکه ارتش آن زمان، محل مناسبی برای افراد مذهبی نبود، وارد دانشکده‌ی افسری شد، او با اهداف خاصی وارد این لباس شد و خود را در ظاهر معتقد به رژیم نشان می‌داد، ولی عملاً به ترویج اصول و ارزش‌های اسلامی می‌پرداخت و افرادی را که رگه‌های مذهبی داشتند به تشکل‌های اسلامی و مبارز پیرو خط امام پیوند می‌داد تا از این راه بتواند به مبارزاتش وسعت بخشیده و ضربات اساسی بر پیکره‌ی حاکمیت آن زمان وارد نماید. وی در این راه از هیچ کوششی فروگذار نبود و هر جا شخصیتی را می‌شناخت که در راه اعتلای اسلام قلم‌ می‌زد و قدم برمی‌داشت با او ارتباط برقرار می‌کرد. شهید دکتر آیت و شهید حجت‌الاسلام محمد منتظری از جمله کسانی بودند که با آنها روابط نزدیکی داشت.
او مدت هفت سال در لشکر شیراز به خدمت مشغول بود.
با اینکه وضعیت شغلی او به گونه‌ای بود که می‌توانست زندگی نسبتاً مرفهی داشته باشد، لیکن توجه به دیگران و ایمان به خدا، او را از این کار باز می‌داشت،‌ تا جایی که همان حقوق ماهیانه‌اش را اغلب اوقات در راه خدا انفاق می‌کرد. توجه او به قرآن و فرامین الهی باعث حساسیت جاسوسان رژیم پهلوی شده بود. آنها او را تعقیب می‌کردند، هرچند او با انواع لطایف‌الحیل آنها را فریب می‌داد. تیزهوشی، زیرکی و کفایت شهید کلاهدوز نه تنها موجب برطرف شدن سوءظن ضد‌اطلاعات گشت، بلکه منجر به خوش‌بینی و پیشنهاد انتقال وی به گارد شاهنشاهی شد. او هر قدمی را که برمی‌داشت، جوانب امر را در نظر می‌گرفت و سعی داشت تا با ریشه‌یابی درد‌ها، سرچشمه‌ی آنها را بیابد، تا آنجا که وقتی از او سؤال شد که «چرا با توجه به موقعیتی که داری، شاه را نمی‌کشی؟» پاسخ داد:
«باید دستور برسد. نباید خودسرانه عمل کرد و بی‌گدار به آب زد. زیرا من از آقا «حضرت امام خمینی (ره)» دستور می‌گیرم.»
در همین مقطع، برای فرستادن نیرو به فلسطین با مبارزین مسلمان همکاری داشت.
وی در همان شرایط که جامعه در یک حالت خفقان به سر می‌برد، با چند واسطه با حضرت امام (ره) ارتباط داشت و از راهنمایی‌های ایشان بهره می‌برد و در تشکل نیروها و شتاب بخشیدن به روند انقلاب فعالیت مستمر داشت و سعی می‌کرد که اطلاعات سری را دراختیار مبارزان مسلمان قرار دهد.

نحوه شهادت
در سال 1360 به هنگامی که با دیگر سرداران اسلام و حدود یک صد تن از رزمندگان اسلام از جبهه های جنوب به تهران بر می گشت بر اثر سانحه هوایی در منطقه کهریزک تهران به درجه رفیع شهادت نایل آمد و اینچنین مرغ باغ ملکوت از قفس تن رها شد و از عالم خاک به عالم اعلی سفر نمود.
در واقع این شهید بزرگوار از هشتم شهریور ماه سال 1360 که شهیدان عزیز انقلاب اسلامی – رجایی و باهنر – با انفجار بمب در ساختمان نخست وزیری، ناجوانمردانه به دست منافقین کوردل به ملکوت اعلی پیوستند، همواره در انتظار شهادت به سر می برد. زیرا در آن حادثه دلخراش به طور سطحی مجروح گردید و از آن زمان هر لحظه آماده بود تا به یاران وفادار حضرت امام خمینی(ره) بپیوندند، که در هفتم مهرماه همین سال به آرزوی دیرینه خود رسید.
حضرت امام خمینی در بخشی از پیامشان به مناسبت شهادت جمعی از فرماندهان نظامی (سپاه و ارتش) که ایشان نیز جزو آنان بود، فرمودند:
«... اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی انقلاب با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شنافتند.»

سخنرانی همسر شهید کلاهدوز
با درود به پیشگاه مقدس امام عصر (عج) و درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، و با درود به رهبر معظم انقلاب،‌و شما حضار محترم و درود به تمامی شهدایی که خالصانه از همه تعلقات خویش برای حفظ اسلام و کشور اسلامیمان بریدند و عاشقانه همه هستی خویش را در طبق اخلاص نهادند و تقدیم حضرت حق کردند. شهیدانی که چونان شمع سوختند و روشنی بخش راه ما گشتند. شهدا سمبل صداقت بودند و چه صادقانه به عهدشان با خدا وفا کردند تا آنجا که در این راه جان خود را فدا کردند و مصداق آیه «من المؤمنین رحال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من یتنظر و ما بدلوا تبدیلاً» شدند. قلمها عاجز و زبان‌ها قاصرند از اینکه بتوانند حقیقت این صداقت را و زیبایی این شهادت را بیان کنند و شهید کلاهدوز یکی از این شهدا بود. حال، امثال چون منی در بند این دنیا چگونه می‌تواند از شهید و عظمت او سخن گوید لذا تا آنجا که برایم مقدور باشد با بیان خاطره‌ای از همسر شهیدم به برخی از ویژگی‌های اخلاقی برجسته او می‌پردازم.
هرگز اشک تو را ندیده بودم اما آن روز در گوشه اتاق نشسته بودی و در حالی که دستهایت زیر چانه‌ات بود آرام و بی‌حرکت به نقطه‌ای خیره گشته و در اندیشه عمیقی فرو رفته بودی. سکوت زیبایی در اتاق سایه افکنده بود. چند لحظه‌ای تو را نگریستم در عالم دیگری سیر می‌کردی حیفم آمد تو را از آن عالم خارج کنم اما سرانجام طاقت نیاوردم و صدایت کردم. یوسف کجایی؟ نگاهت به سوی من برگشت. به چشمهایت نگاه کردم. هاله‌ای از اشک دور چشمت را فرا گرفته بود. هنوز هم نمی‌خواستی اشکت را دیده باشم. خیلی سعی کردی آن را فرو بری اما نتوانستی و پلک زدی و قطرات اشک بر گونه‌هایت غلتیدند. سخن‌ها گفتی و رازها گشودی. من آنها را می‌شنیدم اما با این حال پرسیدم کجایی؟ چه شده؟ در حالی که بقیه اشکت را فرود بردی و تبسم اندوهبار به لب داشتی. با آهی ملایم شروع به سخن کردی. هنوز طنین ملایم صدایت در گوشم هست که گفتی: خداوند عالم بر ملت ایران منت نهاد و در این سرزمین سفره‌ای پهن کرد که همه کس را بر سر این سفره راه نمی دهند،‌خالصان و عاشقانی بر سر این سفره نشستند و روزی خوردند و آنگاه به آستان ربوبی پرگشودند و در مقام عندالله مأوی گزیدند و دریغ که من ناقابل را بر سر آن نخوانند. آری یوسف آن روز می‌شنیدم آن آوای آتشینت را که از عمق وجودت بر می‌خواست و حکایت از آرزوی خالصانه‌ات در رسیدن به معبود می‌کرد. آن روز می‌دیدم آن اشکی را که حکایت از عشقت به معشوق می‌کرد. آری آن روز من فقط دیدم، شنیدم اما سخنی برای گفتن نداشتم. اما امروز سخن‌ها دارم. پس این بار تو بیا و دمی در کنارم بنشین و بشنو که چه می‌گویم. یوسف عزیزم دیدی و دیدیم که تو پرنده سبکبالی شدی و بر سر آن سفره نشستی و روزی بردی و آنگاه چه زیبا پرگشودی، اوج گرفتی و به دیدار حق شتافتی. در مدت هشت سال زندگی مشترکی که با هم داشتیم چونان معلم صادقی بودنی که به من درس خداپرستی، درس اطاعت، بندگی و درس چگونه زیستن و خلاصه درس چگونگی رفتن آموختی.‌ آری تو عملاً پروردگاری خدایت و بندگی خودت را به تصویر کشیدی و در این راه صبر و استقامت کردی و تو «قالوا ربنا الله ثم استقاموا» را برایم معنی کردی. تو در هر حال و در هرکجا بودی بر خواندن نماز اول وقت مراقبت می‌کردی. تو تنها به نمازهای واجبت اکتفا نمی‌کردی، نماز مستحبی و نماز شب می‌خواندی و مرا نیز به این امر تشویق می‌کردی. تو همیشه به یاد خدا بودی تو «اقم الصلوه لذکری» را برایم معنی کردی. تو نماز را دوست می‌داشتی. تو نمازت و همچنین سایر عباداتت برای خدا بود. تو زندگی را برای اطاعت و بندگی خدا دوست داشتی. تو اصلاً زندگیت برای خدا بود. تو مرگ در راه خدا را دوست می‌داشتی. تو مرگت هم برای خدا بود. تو «قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین» را برایم معنی کردی. تو همواره خدا را حاضر و ناظر به اعمال و رفتارت می‌دیدی. تو عاشق خدا بودی. تو در سخت‌ترین شدائد، محکم و استوار بودی. تو هرگز هراس و نگرانی به دل راه نمی‌دادی؛ چرا که تو با یاد خدا آرام و مطمئن بودی. تو «الا بذکرالله تطمئن القلوب» را برایم معنی کردی. تو در تب و تاب بودی و سر از پا نمی‌شناختی که خدا را اطاعت کنی و مرضّی خدا و محبوب خدا باشی. تو به دنبال رضوان الهی بودی و سرانجام رضای او را جلب کردی و مورد قبولش واقع شدی و دنبال رضوان الهی بودی و سرانجام رضای او را جلب کردی و موردقبولش واقع شدی و ندای «ارجعی الی ربک» را لبیک گفتی و بالاخره تو برایم این آیه را معنی کردی: «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه، فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی)


به ياد شهيد جهان آرا


به سال 1333 در خانواده‌ای مستضعف، مسلمان، متعهد و دردکشیده در خرمشهر متولد شد. پایبندی خانواده او (بویژه پدرش) به اسلام عزیز باعث گردید که از همان کودکی عاشق به خدا و خاندان عصمت و طهارت(ع) در جان و قلب محمد ریشه دواند. از همین ایام وی تحت نظر پدر بزرگوارش به فراگیری قرآن مجید پرداخت.

فعالیتهای سیاسی – مذهبی
فعالیتهای سیاسی – مذهبی شهید جهان‌آرا از شرکت در جلسات مسجد امام صادق(ع) خرمشهر شروع شد. اوکه در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده بود ، مبارزه جدی علیه طاغوت آغاز کرد. در سال 1348 – در سن 15 سالگی – تحت تاثیر جنبش اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) همراه عده‌ای از دوستان فعال مسجدی‌اش وارد مبارزات سیاسی شد. ابتدا به برپایی جلسات تدریس و تفسیر قرآن در مساجد پرداخت؛ ضمن آنکه در مبارزات انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان نیز شرکتی فعال داشت. در اواخر سال 1349 همراه برادرش به عضویت گروه مخفی حزب‌الله خرمشهر درآمد.
افراد این گروه با هم میثاقی را نوشته و امضاء کردند و در آن متعهد شدند که تحت رهبری حضرت امام خمینی(ره) تا براندازی رژیم منفور پهلوی از هیچ کوششی دریغ نکرده و از جان و مال خویش برای تحقق این امر مضایقه نکنند.
بعد از آن، برای عمل به مفاد عهدنامه و به منظور خودسازی، روزه می‌گرفتند و به انجام عباداتشان متعهد بودند.
این گروه برای انجام نبردهای چریکی، یکسری از ورزشها و آمادگیهای جسمانی را در برنامه‌های روزانه خود قرار داده بودند تا در ابعاد جسمانی و روحانی افرادی خود ساخته شوند.
در سال 1351 این تشکل به وسیله عوامل نفوذی از سوی رژیم منحوس پهلوی شناسایی شد و شهید جهان‌آرا، به همراه سایر اعضای آن دستگیر گردیدند. پس از مدتی شکنجه و بازجویی در ساواک خرمشهر، سید محمد به علت سن کم به یکسال زندان محکوم و به زندان اهواز منتقل گردید. مدتی که در زندان بود در مقابل شدیدترین شکنجه‌ها مقاومت می‌کرد، به همین جهت دوستانش همیشه از طرف او خاطر جمع بودند که هرگز اسرار و اطلاعات را فاش نخواهد کرد. ایشان با اخلاق و رفتار پسندیده و حسن برخوردش، عده‌ای از زندانیان غیرسیاسی را نیز به مسیر مبارزه و سیاست کشانده بود.
پس از آزادی از زندان، پرتلاشتر از گذشته به فعالیت خود ادامه داد و ساواک او را احضار و تهدید کرد تا از فعالیتهای سیاسی و اسلامی کناره‌گیری کند. تهدیدی بی‌نتیجه، که منتهی به نیمه مخفی شدن فعالیتهای او و دوستانش گردید.
پس از اخذ دیپلم (در سال 1354) برای ادامه تحصیل راهی مدرسه عالی بازرگانی تبریز شد و برای شکل‌گیری انجمن اسلامی این مرکز دانشگاهی تلاش نمود. در این زمان در تکثیر و پخش اعلامیه‌های امام امت(ره) و نیز انتشار جزوه‌ها و بیانیه‌های افشاگرانه علیه سیاستهای سرکوبگرانه رژیم فعالیت می‌کرد.
در سال 1355 به دلیل ضرورتی که در تداوم جهاد مسلحانه احساس می‌کرد به گروه منصورون پیوست. از همین دوران بود که به دلیل ضرورتهای کار مسلحانه مکتبی، ناچار به زندگی کاملاً مخفی روی آورد.
سال 1356 مامور جابجایی مقادیری سلاح از تهران به اهواز شد. در حالی که گروه توسط عوامل نفوذی ساواک شناسایی شده و گلوگاههای جاده تهران – قم توسط مامورین کمیته مشترک ضدخرابکاری کنترل می‌شد، وی ماهرانه خودرو حامل سلاحها را از تور ساواک عبور داد و به اهواز رساند با همین سلاحها محمد و دوستانش دست به اجری تعدادی عملیات مسلحانه (هماهنگ با اعتصاب کارگران شرکت نفت در اهواز) زدند.
در کنار فعالیتهای مسلحانه، امور سیاسی – تبلیغی را نیز از یاد نمی‌برد و دامنه فعالیتهایش را به شهرهای تهران، قم، یزد، اصفهان و کاشان گسترش داد.
در تاریخ 2/2/1357 سیدعلی جهان‌آرا، برادر سیدمحمد نیز توسط ساواک به شهادت می‌رسد.

فعالیتهای دوران انقلاب
در بهار و تابستان سال 1357 محمد تصمیم می‌گیرد تا به منظور گذراندن آموزش و کسب تجارب نظامی بیشتر همراه با عده‌ای از دوستان خود به سوریه و اردوگاههای مقاومت فلسطین برود. شهید حجت‌الاسلام سیدعلی اندرزگو مسئولیت اعزام سید محمد و دوستانش را عهده‌دار می‌شود. پس از اعزام گروهی از یاران محمد و همزمان با راهی شدن خود او، کشتار مردم تهران در میدان ژاله سابق توسط رژیم صورت می‌گیرد که محمد را از رفتن به خارج منصرف می‌نماید. او تصمیم می‌گیرد در ایران بماند و به مبارزه در شرایط حاد آن دوران ادامه دهد.
در پاییز سال 1357 در پی اعزام تانکهای ارتش رژیم شاه به خیابانهای اهواز و کشتار مردم، سید محمد و دوستانش تصمیم به دفاع مسلحانه از مردم تظاهر کننده می‌گیرند. در یک درگیری سنگین با نیروهای زرهی رژیم، حدود 30 نفر از مزدوران و چماقداران شاهنشاهی را مجروح می‌کنند و سالم به مخفی‌گاه خویش باز می‌گردند.
با پیروزی انقلاب اسلامی در بیست و دوم بهمن 1357 سید محمد پس از دو سال و نیم زندگی مخفی به خرمشهر باز می‌گردد.

تشکیل کانون فرهنگی نظامی خرمشهر
به منظور حراست از دست‌آوردهای فرهنگی، سیاسی انقلاب اسلامی و تلاش در جهت تعمیق و گسترش آنها و جلوگیری از تحقق توطئه‌های عوامل بیگانه، که با طرح مساله قومیت و ملیت سعی در ایجاد انحراف در ادامه مبارزه و مسیر انقلاب داشتند، شهید جهان‌آرا همراه عده‌ای از یاران خویش کانون فرهنگی نظامی انقلابیون خرمشهر را تشکیل داد تا با بسیج مردم و نیروهای جوان و تشکل حرکت سیاسی‌شان، آنان را در دفاع از انقلاب و مقابله با توطئه‌های دشمنان آماده نماید.
شهید جهان‌آرا خود مسئولیت شاخه نظامی کانون را عهده‌دار گردید و با توجه به تجربیات و آگاهیهای نظامی، به آموزش برادران و سازماندهی آنان پرداخت و با عنایت به اطلاعاتی که از جنگ چریکی و شهری داشت، شهر را به چندین منطقه تقسیم کرد و مسئولیت حفاظت از هر منطقه را به عهده تیمهای مشخص نظامی گذارد که شاخه نظامی کانون به عنوان واحد اجرایی دادگاه انقلاب عمل می‌کرد. کانون توانست به یاری دادگاه انقلاب، عده‌ای از عمال حکومت نظامی و برخی از سرمایه‌داران بزرگ را، که عوامل مزدور بیگانه توسط آنان کمک مالی می‌شدند، دستگیر و به مجازات برساند.


تشکیل سپاه خرمشهر و مقابله با توطئه‌ها
شهید جهان‌آرا در شکل‌گیری سپاه خرمشهر نقش فعال و اساسی داشت و در ابتدا مدتی مسئولیت واحد عملیات را به عهده گرفت.
در آن زمان با توجه به ضعف عملکرد دولت موقت در تامین خواسته‌های طبیعی و اولیه مردم محروم منطقه،‌ گروهکهای چپ و راست تلاش داشتند تا با طرح ضعفهای ناشی از حکومت ستمشاهی، نظام و کل حاکمیت آنرا زیر سئوال برده و مردم را نسبت به انقلاب و رهبری آن بدبین و به مقابله با آن بکشانند. جریان منحرف و وابسته «خلق عرب» نیز به عنوان یکی از ابزارهای استکبار جهانی، در منطقه قد علم کرده بود تا برای اشاعه اهداف استکبار، با پشتیبانی حزب بعث عراق، اعلام موجودیت نماید و عملاً با طرح اختلاف شیعه و سنی،‌ برای تجزیه خوزستان و رویارویی همه جانبه با نظام جمهوری اسلامی ایران برخیزد. شهید جهان‌آرا در این شرایط به فرماندهی سپاه خرمشهر منصوب شد.
شهید جهان‌آرا با بکارگیری پاسدارن انقلاب و همکاری مردم، این آشوب را سرکوب و با عناصر فرصت‌طلب قاطعانه برخورد کرد و به لطف خدای تبارک و تعالی بساط این گروهک ضدانقلابی برچیده شد.
از اقدامات مهم و حیاتی شهید در این زمان، تشکیل یک واحد عمرانی در سپاه بود؛ زیرا جهادسازندگی در این شهر هنوز راه‌اندازی نشده بود.
ایشان برادران سپاه را برای حفاظت از دست‌آوردهای انقلاب و ایستادگی در مقابل عوامل بیگانه تشویق و ترغیب می‌کرد تا به خدمت و امداد برادران روستایی و عرب ساکن در نقاط مرزی که در معرض تهاجم فرهنگی عوامل بیگانه قرار داشتند، بشتابد و با کار عمرانی و فرهنگی زمینه‌های عدم پذیرش در مقابل نفوذ دشمن را در مردم تقویت کنند. در واقع وی دو عامل فقر و جهل را زمینه اساسی فعالیت ضدانقلاب در منطقه می‌دانست و با درک این مساله ضمن تکیه بر مبارزه پیگیر علیه عوامل بیگانه، به ضرورت کار فرهنگی و تامین نیازهای مردم منطقه اصرار فراوان داشت.

نقش شهید در خنثی‌سازی کودتای نوژه
شهید جهان‌آرا در جریان کودتاه نوژه به منظور جلوگیری از هرگونه حرکت و اقدام ضدانقلاب در پایگاه سوم دریایی خرمشهر، از سوی شورای تامین استان خوزستان به سمت فرماندهی این پایگاه منصوب گردید و به کمک نیروهای مومن و معتقد، تا تثبیت اوضاع و کشف بخشی از شبکه کودتا در میان عناصر نیروی دریایی، این مسئولیت را عهده‌دار بود.
ایشان ضمن اینکه با زیرکی و درایت در خنثی کردن این توطئه عمل می‌کرد، در بین پرسنل نیروی دریایی نیز از مقبولیت خاصی برخوردار بود و همه مجذوب اخلاق، رفتار و برخوردهای اصولی وانقلابی او شده بودند.

حماسه خونین‌شهر
در غروب روز 31 شهریور 1359 عراقیها شهر خرمشهر را زیر آتش گرفتند و مطمئن بودند که با دو گردان نیرو ظرف مدت 24 ساعت خواهند توانست آن را به تصرف خود درآورند و بعد از آن، از طریق پل ذوالفقاریه، به آبادان دسترسی پیدا کنند و در فاصله کوتاهی به اهواز رسیده و خوزستان عزیز را از کشور جمهوری اسلامی جدا نمایند. اما پیش‌بینی متجاوزین بعثی بهم ریخت و آنها در مقابل مقاومت دلیرانه مردم خرمشهر، مجبور شدند بخش زیادی از توان نظامی خود را (بیش از دو لشکر) در این نقطه، زمین‌گیر کرده و 45 روز معطل شوند و در نهایت پس از عبور از دو پل کارون و بهمن شیر، آبادان را به محاصره در آورند.
شهید جهان‌آرا در مورد یکی از صحنه‌های این حماسه عاشورایی می‌گوید:
«امیدی به زنده ماندن نداشتیم. مرگ را می‌دیدیم. بچه‌ها توسط بی‌سیم شهادتنامه خود را می‌گفتند و یک نفر پشت بی‌سیم یادداشت می‌کرد. صحنه خیلی دردناکی بود. بچه‌ها می‌خواستند شلیک کنند، گفتم: کا کا رفتنی هستیم، حداقل بگذارید چند تا از آنها را بزنیم، بعد بمیریم. تانکها همه اطراف را می‌زدند و پیش می‌آمدند. با رسیدن آنها به فاصله صد و پنجاه متری دستور آتش دادم. چهار آرپی‌جی داشتیم، با بلند شدن از گودال،‌ اولین تانک را بچه‌ها زدند. دومی در عقب‌نشینی بود که به دیوار یکی از منازل بندر برخورد کرد. جیپ فرماندهی پشت سر، به طرف بلوار دنده عقب گرفت، با مشاهده عقب‌نشینی تانک، بلند شدم و داد زدم: الله اکبر، الله اکبر، ... حمله کنید؛ که دشمن پا به فرار گذاشته بود ...»
جانباز عزیز جنگ، برادر محمد نورانی در این باره می‌گوید:
«وارد حیات مدرسه شدم. بوی باروت شدید می‌آمد. درداخل ساختمان دیدم قتلگاه روز عاشواست. همین طور بچه‌ها در خون خودشان می‌غلطند. اسلحه‌ام را برداشتم آمدم بیرون، شهید جهان‌آرا با جیپ تازه رسیده بود. گفتم: دیدی همه بچه‌ها را از دست دادیم! در حالی که شدیداً‌ متاثر شده بود، مثل کوه، استوار و مصمم گفت: اگر بچه‌ها را دادیم اما امام را داریم، ان‌شاءالله امام خمینی(ره) زنده باشد.»
آنها با دست خالی در حالی که اسلحه و مهمات نداشتند و سیاست بازانی چون بنی‌‌صدر ملعون و مشاورین جنگی او معقتد بودند که خرمشهر و آبادان ارزش سیاسی – نظامی ندارد، باید زمین داد تا از دشمن، زمان گرفت و ... با چنگ و دندان شجاعانه قدم به قدم و کوچه به کوچه با مزدوان بعثی جنگیدند و به فرمان رهبر و مقتدای خود، مردانه ایستادگی کردند و با توجه به اینکه پاسداران سپاه خرمشهر کم بودند با عده‌از مردم مسلمان و مومن، مانع اشغال شهر شدند. تا اینکه رزمندگان، خودشان را در گروههای کوچک (در حد دسته و گردان) به آنها رسانده و تحت فرماندهی این سردار دلاور اسلام علیه دشمن وارد عمل شدند.
در این مرحله شهید جهان‌آرا با سازماندهی مناسب نیروهای سپاه و مردمی و بکارگیری به موقع رزمندگان اسلام، عرصه را بر نیروهای عراقی تنگ کرده بود. اما فشار دشمن هر روز بیشتر می‌شد و ادوات و تجهیزات جنگی زیادی را وارد عمل می‌کرد.
برادری تعریف می‌کند:
«روزهای آخر این مقاومت بود که بچه‌ها با بی سیم به شهید جهان‌آرا اطلاع دادند که شهر دارد سقوط می‌کند. او با صلابت به آنها پیام داد که باید مواظب باشیم ایمانمان سقوط نکند.»
شهید جهان‌آرا می‌گفت:
«آرزو می‌کنم در راه آزاد کردن خونین‌شهر و پاک کردن این لکه از دامان جوانان شهید شوم.»
او و همرزمانش با توکل به خدا، خالصانه جانفشانی کردند. در برابر دشمن ایستادند و با فرهنگ شهادت‌طلبی در برابر دشمن تا دندان مسلح، مقاومت کردند و زیر بار ذلت نرفتند و یکبار دیگر حماسه حسینی را در کربلای ایران اسلامی تکرار نمودند.
سردار غلامعلی رشید در ارتباط با این حماسه به لحاظ نامی می‌گوید:
«مقاومت در خرمشهر نه تنها در وضعیت مناطق مجاورش مثل آبادان اثر مستقیم داشت، بلکه در سرنوشت کلی جنگ نیز تاثیر گذاشت و باعث تاخیر حمله عراقیها به اهواز گردید و آنها توانستند در ادامه جنگ، به اهداف خود برسند. برادر عزیز شهید جهان‌آرا با الهام از سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش به ما آموخت که چگونه باید در برابر دشمن مردانه جنگید.»

نحوه شهادت
در ساعت 30/19 دقیقه سه شنبه هفتم مهرماه 1360 (بعد از عملیات ثامن‌الائمه) یک فروند هواپیمای سی-130 از اهواز به مقصد تهران در حرکت بود تا بدن پاک و مطهر شهدا را به خانواده‌هایشان و مجروحین عزیز جنگ را به بیمارستانها برساند، که در منطقه کهریزک تهران دچار سانحه شد و سقوط کرد. از جمله شهدای این سانحه تیمسار سرلشکر شهید ولی الله فلاحی (جانشین رئیس ستاد مشترک آجا)، سرتیپ شهید موسی نامجو (وزیر دفاع)، سرتیپ خلبان شهید جواد فکوری (مشاور جانشین رئیس ستاد مشترک آجا)، سردار سرلشکر پاسدار شهید یوسف کلاهدوز (قائم مقام فرماندهی کل سپاه) و سردار سرلشکر پاسدار شهید سید محمد علی جهان‌آرا (فرمانده سپاه خرمشهر) بودند.
شهید سید محمد علی جهان‌آرا پس از سالها مبارزه، تلاش و فداکاری خالصانه در سخت‌ترین شرایط، به آرزوی دیرین خود رسید و به شرف شهادت نایل آمد.

تجلیل مقام معظم رهبری از شهید محمد جهان آرا
من مایلم اینجا یادی بکنم از محمد جهان آرا، شهید عزیز خرمشهر و شهدایی که در خرمشهر مظلوم آن طور مقاومت کردند. آن روزها بنده در اهواز از نزدیک شاهد قضایا بودم. خرمشهر در واقع هیچ نیروی مسلح نداشت. نه که صد و بیست هزار (مانند بغداد) نداشت بلکه ده هزار، پنج هزار هم نداشت. چند تانک تعمیری از کار افتاده را مرحوم شهید اقارب پرست – که افسر ارتشی بسیار متعهدی بود – از خسروآباد به خرمشهر آورده بود، تعمیر کرد. (البته این مال بعد است، در خود آن قسمت اصلی خرمشهر نیرویی نبود) محمد جهان آرا و دیگر جوانهای ما در مقابل نیروهای مهاجم عراقی – یک لشکر مجهز زرهی عراقی با یک تیپ نیروی مخصوص و با نود قبضه توپ که شب و روز روی خرمشهر می بارید – سی و پنج روز مقاومت کردند. همانطور که روی بغداد موشک می زدند، خمپاره ها و توپهای سنگین در خرمشهر روی خانه های مردم مرتب می بارید، اما جوانان ما سی و پنج روز مقاومت کردند. بغداد سه روزه تسلیم شد ملت ایران، به این جوانان و رزمندگانتان افتخار کنید. بعد هم که می خواستند خرمشهر را تحویل بگیرند، دوباره سپاه و ارتش و بسیج با نیرویی به مراتب کمتر از نیروی عراقی رفتند خرمشهر را محاصره کردند و حدود پانزده هزار اسیر در یکی دو روز از عراقیها گرفتند. جنگ تحمیلی هشت ساله ما، داستان عبرت آموز عجیبی است. من نمی دانم چرا بعضی ها در ارائه مسائل افتخار آمیز دوران جنگ تحمیلی کوتاهی می کنند.
مقام معظم فرماندهی کل قوا 22/1/1382 نماز جمعه تهران



به یاد شهید فلاحی

گوشه هایی از زندگی
ولی الله فلاحی در سال 1310 در روستای طالقان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در طالقان و دبیرستان نظام تهران گذراند و پس از اخذ دیپلم وارد دانشکده افسری شد و با درجه ستوان دومی از آن دانشکده فارغ التحصیل شده و کار خود را از فرماندهی دسته در نیروی زمینی آغاز کرد.
وی در طول خدمت به علت شایستگی توانست تا درجه سرتیپی وگذراندن دوره دانشکده فرماندهی و ستاد پیش برود اما با ا ین وجود بعلت فعالیت علیه رژیم سابق از سال 1330 تا 1352 , 4 بار به زندان افتاد .
فلاحی پس از پیروزی انقلاب به سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد و از آغاز جنگ در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور دائم داشت و پس از برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا , طی حکمی از سوی حضرت امام (ره ) مسئولیت جانشین فرماندهی نیروهای مسلح ستاد مشترک به وی واگذار شد.
امیر فلاحی , افسری بسیار فعال و کوشا بود و علاقه شدیدی به حفظ نظام جمهوری اسلامی داشت و تا آنجا که در توان داشت سعی می کرد هماهنگی لازم را در بین ارتش و سایر نیروها مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای مردمی بوجود آورد.
امیر سرلشکر فلاحی سرانجام در بازگشت از سفری که به منظور دیدار از مناطق آزاد شده در عملیات ثامن الائمه به جنوب به همراه بیش از صد تن شهدا ومجروحان رفته بود بر اثر سقوط هواپیمای 130 ـ اسلام به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

خاطرات یکی از محافظین شهید فلاحی
« جعفر بریری » یکی از محافظین شهید فلاحی خاطره ای را به این مضمون بیان می کند :
در آبان ماه سال 1359 در سوسنگرد , عملیاتی علیه نیروهای عراقی انجام گرفت تا آن شهر از تعرض دشمنان رهایی یابد. شهید فلاحی در نقطه ای میان خط آتش نیروهای خودی و سربازان دشمن برای نظارت بر این عملیات حضور داشت و تنها فرد همراه ایشان من بودم .
تبادل آتش بین دو طرف به شدت ادامه داشت . انفجار گلوله های توپ و خمپاره در اطراف ما به طور پراکنده شنیده می شد. دکتر چمران در آن عملیات مجروح گردید و تعدادی از رزمندگان ما هم به شهادت رسیدند. به شهید فلاحی پیشنهاد کردم که برای محافظت از ترکشها و گلوله ها , از کلاه آهنی استفاده کند , اما او اظهار داشت : گر نگهدار من آن است که من می دانم شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد با این وجود از ایشان که آن زمان رئیس ستاد مشترک بود خواهش کردم که برای اطمینان خاطر استفاده از کلاه آهنی , هنگام انفجار گلوله ها به روی زمین دراز بکشند.
شهید فلاحی با لبخندی گفت : تو از من خاطر جمع باش , چون انسان شهید نمی شود مگر آنکه قبل از شهادت , کامل شده باشد. ضمن آنکه من هنوز به آرزویم نرسیده ام .
من که در پی راهی برای بازگشت و یا جان پناه امنی بودم , پرسیدم : تیمسار شما مگر چه آرزویی دارید
لحظه ای تامل کرد و سپس گفت : می دانی تنها آرزوی من چیست
گفتم : آرزوی هر فرد نظامی در مرحله اول , سربلندی میهن و اهتزاز پرچم کشور به نشانه عزت و عظمت آن ملت است و این نشان می دهد که مردم آن کشور زنده , پویا و در دنیا قابل احترام هستند.
ایشان گفتند : بله , همه اینها درست است , اما می دانی که من وجب به وجب خاک خوزستان را به علت محل خدمت اولیه ام می شناسم با توجه به پیش روی سریع عراق آرزو داشتم که ارتش عراق زمینگیر شود که چنین شد. تنها یک آرزوی بزرگ دیگر دارم . تنها آرزویم این است که ارتش متجاوز عراق را از اطراف آبادان تا مارد عقب بنشانیم .
کمتر از یک سال بعد تیمسار فلاحی به آرزوی خود رسید , اما چند ساعت پس از تحقق این آرزو به والاترین مقام انسانی یعنی شهادت در راه خدا نائل گردید.

شهید فلاحی
انسان از راه اندیشه پرواز می کند; کاوش می کند; می بیند; به رازها پی می برد; مناعت طبع پیدا می کند; از اسارت هوسها , غرضها , حسادتها , خودبینی ها رها می شود و سرانجام از راه اندیشه به آرامش درون می رسد. به اقلیم وجود آنها پا می نهد و بر دیدگاهی رفیع می ایستد و افق بیکران و نامتناهی اقلیم الهی را می بیند و بر صفحه رادار اندیشه خود , عوارض مادی را نمی بیند , یک صفحه شفاف روحانی و ربانی می بیند که لکه های عوارض مادی بر آن محسوسند.



شهید سيدموسي نامجو

تصویر

سيدموسي نامجو در 26 آذر ماه 1317 در محله کوليور بندر انزلي به دنيا آمد؛ در سال 1337 به عنوان يکي از بهترين شاگردان، ديپلم رياضي گرفت و وارد دانشکده نقشه برداري دانشکده افسري (امام علي) گرديد و با مدرك ليسانس نقشه برداري (درجه ستوان دومي) در سال 1340 از دانشکده افسري فارغ التحصيل شد.

وي به زبان‌هاي فرانسه و انگليسي آشنايي داشت و در زمان پيروزي انقلاب، عضو هيئت علمي دانشكده افسري بود و پس از پيروزي انقلاب اسلامي به سمت فرماندهي دانشكده منصوب شد و پس از شهادت دكتر چمران به عنوان نماينده امام (قدس سره) در شوراي عالي دفاع منصاب شد و به اندازه‌اي با امام (ره) محشور بود كه امام او را سيد موسي خطاب مي‌كردند؛ پس از آن به عنوان وزير دفاع به كابينه شهيد باهنر راه يافت.
سيدموسي نامجو،‌ در سال 49 ازدواج كرد؛ ثمره اين وصلت 3 فرزند (2 پسر و يك دختر) است. دو فرزند شهيد نامجو پزشك هستند.

از سال 50 كه فعاليت سياسي به ويژه براي ارتش خطرناك بود. شهيد نامجو نوارها و اعلاميه‌هاي امام را پخش و جابجا مي‌کرد. نامجو در دانشكده افسري پس از پيروزي انقلاب كه محل ضدانقلاب شده بود، با قدرت دانشكده را آنچنان تصفيه و بازسازي كرد كه به صورت دانشكده‌اي مكتبي و اسلامي درآمد.

در زمان نخست وزيري شهيد رجايي، وقتي پيشنهاد پست وزارت دفاع را به او دادند، گفته بود، اجازه دهيد در دانشكده افسري بمانم، چون اگر دانشكده افسري درست شود، به منزله «فيضيه» ارتش خواهد شد و ارتش شما را درست خواهد كرد. شهيد رجايي ضمن تجليل از او، پست وزارت دفاع را به ديگري واگذار كرد.

نامجو در کنار حفاظت از دانشکده افسري به فکر تأسيس يک ارتش مذهبي – ملي بود و با کمک شهيد کلاهدوز و شهيد محمد منتظري و شهيد اقارب پرست هسته اوليه سپاه پاسداران را پي‌ريزي کردند و شهيد کلاهدوز را از ارتش منفک و به مسئوليت سپاه پاسداران گماردند. نامجو با 15 سال تجربه تدريس در دانشکده افسري، به همه مقررات دانشکده آشنا بود و وقت آن رسيده بود که آرزوي ديرينه خود يعني ساختن ارتش متعهد را جامعه عمل بپوشاند. او ابتدا براي دانشکده اساسنامه‌اي نوشت که شامل سه بخش عمده بود:1- اصلاح کادر عملي و فرماندهي، 2- اصلاح نظام پذيرش دانشجو، 3- اصلاح نظام آموزشي.

يکي از مشکلاتي که فرار راه نامجوي و يارانش بود فعاليت پرسنل نظامي در گروه‌هاي سياسي بود. اين مشکل با پيام تاريخي امام (ره) از بين رفت و مساله گروهک‌ها و وابسته بودن نظاميان به گروهک‌هاي سياسي خاتمه يافت.

نامجو با تمام مسؤوليت‌هايش در دو جبهه نظامي و فرهنگي مي‌جنگيد، کار نظامي او سازمان دادن به ارتش و مسائل ملي و فرماندهي دانشگاه افسري بود و بخش فرهنگي او تدريس در مدارس عالي (پلي تکنيک تهران و مجتمع آموزشي انقلاب) بود که هر دو را به موازات هم انجام مي‌داد.

نامجو نهايت سعي خود را در بالا بردن افکار سياسي دانشجويان به طور صحيح به کار بست و براي آن که دانشجويان را با عملکرد استعمارگران آشنا کند از دکتر مدني درخواست کرد تاريخ سياسي معاصر را که شامل واقعيت‌هاي تاريخي 200 ساله گذشته ايران بود تأليف و تدوين کند. اين کتاب با پيگيري مداوم شهيد و به همت دکتر مدني در سه جلد منتشر شد و جزو درس‌هاي دانشگاه افسري شد.

اگرچه نامجو در دوران کوتاهي بعد از انقلاب حضور داشت ولي امروز ردپاي او در همه جاي ارتش و وزارت دفاع جلوه گر است و اين که امروز دانشکده افسري سابق به دانشگاه افسري يا فيضيه ارتش تبديل شده است يادگاري از آن بزرگوار است که محيط آموزشي ارتش را به فيضيه ارتش يا مدرسه عشق تبديل کرد و چراغ اين مدرسه عشق هرگز خاموش نخواهد شد.




شهید سرتیپ «جواد فکوری»

[color=olive]شهید سرتیپ «جواد فکوری» در سال 1317 در «تبریز »به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد دانشکده خلبانی شد و این دوره را با موفقیت به پایان رساند.
دوره های تکمیلی خلبانی، مدیریت خلبانی (اف 4)، فرماندهی گردان هوایی و فرماندهی ستاد را با موفقیت طی کرد.
او فردی واقعاً مسلمان و دلسوز به حال انقلاب اسلامی بود. او کار را با حضور در نیروی هوایی شروع کرد و به علت عهده دار بودن دو شغل مهم و حساس به ناچار در هفته سه روز در نیروی هوایی بود و سه روز دیگر در وزارت دفاع.
یکی از کارهای گرانقدر ایشان اعزام 140 هواپیمای جنگنده به سوی خاک عراق پس از اولین حمله هوایی ناگهانی مزدوران بعث بود. شهید «فکوری» به عنوان فرمانده یک نیرو جهت منسجم و هماهنگ کردن نیروها بسیار تلاش می کرد.
شهید فکوری در تمام دوران خدمت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ادامه.......شهید فکوری در تمام دوران خدمت........


شهید فکوری در تمام دوران خدمتش در ارتش به عنوان فردی مذهبی و قاطع شناخته می شد و به همین علت پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسوولیت ها و پست های زیر را به عهده داشت. فرماندهی پشتیبانی پایگاه دوم شکاری- فرماندهی پایگاه دوم شکاری- فرماندهی پایگاه یکم شکاری- معاون عملیاتی نیروی هوایی و فرماندهی نیروی هوایی.
همچنین شهید «فکوری» پس از تشکیل کابینه شهید رجایی با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع برگزیده شد و پس از اینکه سرهنگ «معین پور »به فرماندهی نیروی هوایی گمارده شد، ایشان ( شهید فکوری) مورد تشویق قرار گرفت و به سمت مشاور جانشینی رئیس ستاد مشترک ارتش انتخاب شد و سرانجام موقعی که با سرداران دیگر اسلام از جنوب به تهران بر می گشت بر اثر سانحه هوایی همراه با دیگر عزیزان به خیل شهدا پیوست.
شهید فکوری : دینم را به دنیا نمی فروشم
او جزو بزرگانی بود که پله به پله، نردبام ترقی را طی کرد و وقتی به جایگاه خلبانی و کسوت هدایت جنگنده های ایرانی رسید، کمال واقعی را با تمام وجود حس و لمس کرد.
فکوری از وزرای کابینه شهید رجایی بود، به گونه ای که این شهید بزرگوار او را با حفظ سمت به وزارت دفاع منصوب کرد.
چهار، پنج سال مطالعات گسترده بر ادیان مختلف، باعث گرایش شدید او به اسلام شد. نماز به موقع، قرآن و روزه اش ترک نمیشد.
آن موقع کسی به اسم تیمسار ربیعی فرمانده پایگاه شیراز بود. وی در ماه رمضان ساعت 10 صبح جواد را برای صرف نوشیدنی به دفترش دعوت کرده بود. می دانست جواد اهل روزه است. جواد هم نرفت. به او گفتم : امسال، سال درجه ات است. با ربیعی سر ناسازگاری نگذار. اما جواد تاکید کرد : دینم را به درجه و دوره نمی فروشم.
تیمسار ربیعی هم مرا دید و گفت: شوهر تو شب و روز من را گذاشته و به دینش می رسد. اغلب اوقات عادت داشتیم برای ناهار روز جمعه به باشگاه افسران در پایگاه برویم. پایگاه سه رستوران داشت که هر کدام مخصوص یک گروه بود. باشگاه افسران، باشگاه همافرها و باشگاه درجه دارها. آخرین باری که به باشگاه رفتیم یک همافر به دلیل اینکه غذای رستوران های دیگر تمام شده بود، به باشگاه افسران آمد. تیمسار ربیعی قبل از اینکه همافر شروع به خوردن کند ضمن اینکه از او می پرسید چرا به این باشگاه آمده، او را بلند کرد و سیلی محکمی به او زد. غذای ما به نیمه رسیده بود. جواد ما را بلند کرد و به خانه رفتیم و از آن به بعد دیگر به باشگاه نرفتیم.
جواد می گفت : تحمل این زورگویی ها را ندارم. در این مواقع به خاطر اینکه خجالت آن فرد را بیشتر نکند سکوت می کرد.

زیر دست نواز بود. بعد از شهادتش فهمیدیم که سرپرستی 5،6 خانواده را بر عهده داشت. در پایگاه شیراز معماری به نام قبادی بود که برای نجات یک مقنی از چاه، خفه شد. جواد از آشپز رستوران خواسته بود از همان غذایی که تیمسار و افسران می خورند به خانواده قبادی هم بدهند و خودش پول آن را حساب می کرد. البته هیچ وقت به من نمی گفت. یک روز خانم قبادی به منزل ما آمد و موضوع را به من گفت و تاکید کرد : می خواهم شما هم راضی باشید، گفتم: آنچه سرهنگ فکوری می کند مورد قبول و رضایت من است.
منبع:پرونده شهید در سازمان بنیاد شهید وامور ایثارگران ،مصاحبه با خانواده،همرزمان ودوستان شهید



شهادت

همسر شهید:
یک روز جواد هراسان به خانه آمد و گفت : ساک مرا ببند می خواهم با تیمسار فلاحی به جبهه بروم. بر خلاف همیشه نگران شدم و خواهش کردم نرود. به او گفتم: تو مدتها در جبهه بودی، من و بچه ها دوری تو را زیاد تحمل کردیم. به خاطر بچه ها نرو. و او بر خلاف همیشه شماره تلفنی داد و گفت : هر وقت کاری بود تماس بگیر ولی من باید بروم. سه شنبه قرار بود بیاید ولی دوشنبه زنگ زد و گفت : برگشت ما به تاخیر افتاده و پنجشنبه می آیم. آن شب نگرانی و دلشوره ام بیشتر شد و بی خوابی به سرم زد. صبح خواب ماندم و برخلاف همیشه اخبار ساعت 8 را گوش ندادم. هنوز خواب بودم که یکی، یکی دوستانم به بهانه های مختلف به خانه ما آمدند و وقتی دیدند من از ماجرا خبر ندارم چیزی نمی گفتند. حتی ظهر وقتی علی را از مدرسه آوردم متوجه حضور ماشینهای متعدد دوستان و آشنایان نشدم که منتظر بودند بعد از خبردار شدن من از ماجرا داخل خانه شوند تا اینکه پسر دایی ام که برادر شیری من بود، با من تماس گرفت و خبر را داد. جیغ کشیدم و بیهوش شدم. خیلی ها به دیدن من آمدند ولی بیشتر اوقات بی هوش بودم. حتی در دیدار با حضرت امام (ره) بی هوش شدم.

خاطرات
همسر شهید :

این قدر در خانواده و فامیل ارتشی داشتیم که تا صحبت یک خواستگار ارتشی برای من شد، مادر بزرگ و دایی و عمه ام که در واقع به خاطر مرگ زود هنگام پدر و مادرم سر پرستی و نظارت کلی بر زندگی من داشتند، ندای مخالفت سردادند. موضوع مدتی مسکوت ماند تا وقتی که تحصیلات شهید فکوری در آمریکا تمام شد و این بار خودش به خواستگاری آمد.
برای ازدواج خیلی بزرگ نشده بودم ولی از او خوشم آمد. خانواده هم وقتی رضایت مرا دیدند، چارهای جز موافقت نداشتند.
مهریه 50 هزار تومانی تعیین شد. سال 42 بود و مراسمی انجام گرفت و بعد از یک ماه نامزدی من به خانه شهید فکوری رفتم. 6 ماه بعد زندگی سیال ما شروع شد. 6 ماه دوم زندگی در پایگاه وحدتی دزفول گذشت. 6 ماه بعد در فرودگاه مهرآباد سپری شد. سه سال هم در پایگاه شاهرخی همدان، 3 سال در تهران، 8 سال در شیراز و … همین طور زندگی مان در جاهای مختلف می گذشت.
انوش و آیدا به فاصله یک سال در همدان به دنیا آمدند و علی پسر کوچکم در شیراز. تا قبل از تولد بچه ها اغلب وقتها که جواد ماموریت داشت. من هم با او می رفتم ولی بعد از آن، وقتی که برای ادامه تحصیل دوباره، بورسیه آمریکا گرفت، تنها ماندم. ولی سال 56 که بایست دوره ستاد را در آمریکا می گذراند، من و بچه ها هم با او رفتیم.

حجم زیاد کار به او اجازه استفاده از مرخصی نداده بود. برای همین درخواست 3 ماه مرخصی داد. قرار بود بعد از اتمام دوره، مدتی برای تفریح به سفر برویم. ولی با وقوع انقلاب، روز بعد از تمام شدن دوره به ایران برگشتیم. اسفند 57 بود. خانه و زندگی مان در شیراز بود ولی بعد از سه ماه به تبریز منتقل شد.
در تبریز درگیری با حزب خلق مسلمان آغاز شده بود و جواد فرمانده مقابله با آنها بود.
البته 48 ساعت او را گروگان گرفته بودند که با وساطت یک درجه دار نیروی زمینی که او را نشناختیم، آزاد شد. وقتی برگشت تمام تنش کبود بود، زخمهای عمیقی در پایش به وجود آمده بود. او در تبریز ماند و من و بچه ها در خانه عمه ام در تهران مستقر شدیم.
بعد از ماموریت تبریز و سرکوب حزب خلق مسلمان به فرماندهی پایگاه یکم فرودگاه مهرآباد منصوب شد. بعد از یک ماه فرمانده نیروی هوایی شد و ما نیز با او به دوشان تپه منتقل شدیم. با شروع جنگ، 20 روز خانه نیامد.
یک سال بعد از فرماندهی با حفظ سمت وزیر دفاع شد و یک سال و چند ماه وزیر بود و بعد مشاور عالی ستاد مشترک ارتش شد و بالاخره در 7 مهرماه سال 60 در راه برگشت از جبهه بر اثر سقوط هواپیما شهید شد.


هشتم مهرماه سالروز شهادت امیر سرلشکر آبشناسان در سال 1364


تصویر

زندگي و فعاليت‌هاي شير صحرا
شهيد آبشناسان كه به حق يك انسان اهل‌الله خالص بود. در سال ‌١٣١٥ در تهران متولد گرديد. او بعد از گرفتن ديپلم وارد دانشكده افسري شد.انساني بسيار مصمم و جدي بود و روحي بسيار بزرگ و عظيم داشت. افسري منضبط، ورزيده و باسواد و پركار و علاقمند و بسيار شجاع و نترس بود و هيچ چيز را جز رضاي خداوند بزرگ در نظر نداشت.
او در انجام مسؤوليتهاي نظامي نيز همچون ديگر فرماندهان ارتش اسلام خود را وقف خدمت به ميهن اسلامي نموده و با ويژگيهاي شخصيتي خود، عنصري تعيين كننده در برخورد با عناصر دشمن و دفاع از تماميت ارضي كشور به شمار مي‌رفت.
او كه خود در كسوت نيروهاي ويژه،متخصص جنگهاي چريكي بود در عمليات نفوذي فراوان ضربات مسيري بر پيكر دشمن وارد كرده بود. به حرفه خود بسيار علاقه داشت و معتقد بود كه در جنگهاي چريكي نسبت به عمليات منظم اگر حساب شده و دقيق عمل شود، با امكانات كمتر و تلفات و ضايعات ناچيز مي‌توان تلفات و ضايعات فراواني به دشمن وارد ساخت و دشمن را از درون و برون متلاشي كرد.
شهيد آبشناسان در اوايل جنگ، مسؤوليت‌ يكي از تيپ‌هاي لشكر ‌٢١ حمزه را به عهده داشت اما با تشكيل ستاد جنگهاي نامنظم به آن ستاد پيوست و با تعداد نامحدودي از بسيجيان داوطلب عمليات چيريكي خود را در دشت عباس شروع كرد و در مدت كوتاهي، تلفات سنگيني به نيروهاي عراقي وارد آورد.او در يك عمليات نيروهاي دشمن را در عمق مواضع پدافنديشان به كمين انداخت و تعداد بسياري از آنان را به هلاكت رساند و چندين نفر را نيز به اسارت درآوردند.
در سال ‌١٣٦٢ به فرماندهي قرارگاه حمزه سيدالشهداء منصوب شد. او به سرعت سازماندهي نيروهاي ارتش و سياه همت گماشت و در كنار دلاورمردي ديگر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يعني شهيد بروجردي با هماهنگي كامل و در حد اعلاء با پشتكار و تلاش شبانه‌روزي و استقرار واحدهاي نظامي در مناطق تردد و نفوذ ضدانقلاب از هرگونه تحرك آنان ممانعت به عمل آورد.
در پي اين عمليات، پاكسازي شهر يوكان از وجود ضدانقلاب نيز با موفقيت انجام گرفت و سپس محور سردشت، پيرانشهر كه از جنگهاي آلواتان و كوهاي سر به فلك كشيده و تنگه‌هاي پرپيچ و خم و نهرهاي متعدد عبور مي‌كنند با تلاش وي، شهيد بروجردي، شهيد ناصر كاظمي و جمعي از رزمندگان ارتش و سپاه پاكسازي و بازگشايي شد. بازگشايي اين محور، منطقه وسيع و بسيار حساس را از وجود ضدانقلاب پاك كرد و ضربه محكمي بر پيكر دشمن وارد آورد و در حقيقت طومار كثيف آنان را درهم پيچيد. به دنبال اين پيروزي درخشان، حضرت امام نيز پيام بسيار مهمي را براي رزمندگان اسلام در منطقه عملياتي قرارگاه سيدالشهداء (ع) ارسال فرمودند.
اين شهيد والامقام در مورخه‌١٥/٦/٦٣ مي‌گويد:خواب ديدم كه در روي زمين راه نمي‌روم. تقريباً پرواز مي‌كنم اما پرواز اوج ندارد. تقريباً دو سه متري زمين بود مانعي در جلوي پرشم وجود آمد كه با گفتن يا علي اوج گرفتم و از مانع عبور كردم و به پرواز ادامه دادم. (نامه شماره‌٧/٣/٢/٨/٣/٣١٥ ح مورخه ‌٢٨/١/٨٤ از مد حادم- تبليغات دفاعي نزاجا).
شهيد امير سرلشگر آبشناسان در سال ‌١٣٦٤ به فرماندهي لشكر ‌٢٣ نيروهاي ويژه هوابرد منصوب شد. او در مدت كوتاه فرماندهي خود در اين لشكر، تحولات بزرگي به وجود آورد و اين يگان را منشاء خدمات بسياري ساخت.
سرانجام روح بزرگ و الهي شهيد آبشناسان،قفس تن را در عمليات قادر گشود و در حالي كه همچون يك سرباز شجاع در خط مقدم به نبرد با دشمن مشغول بود به سوي معبود خود شتافت و شرف شهادت را بر افتخارات بيشمار خود افزود.
از روحيه عرفاني برخوردار بود. با اشعار مولوي انس داشت. يكبار در دشت عباس از ناحيه كمر مجروح شد و با ديگر در هنگام بازديد از محور بوكان در غرب از ناحيه كمر مجروح گرديد. انساني شجاع و ايستاده و مصمم بود. شير صحرا لقبي بود كه اهالي دشت عباس به او داده بودند. در سال ‌١٣١٥ در خانواده‌اي مؤمن و مذهبي در تهران چشم به جهان گشود. با قرآن و نهج البلاغه انس بسيار خوبي داشت. تا سال ‌١٣٥٦ دوره هاي عالي ستاد و فرماندهي را طي نموده و در اين ميان نيز دوره هاي چتربازي و تكاور را در داخل و خارج از كشور طي نمود.
سرانجام وي در مورخه‌٨/٧/٦٤ در منطقه سرسول (غرب) بر اثر تركش خمپاره به ناحيه سينه به درجه رفيع شهادت نايل آمد.
فرازهاي از وصيتنامه شهيد:
از فرزندانم مي‌خواهم در كسب دانش در خدمت اسلام كوشا باشند. مرا در كربلا دفن كنيد. اگر راه كربلا را خود باز كرديم آسان است ليكن اگر زودتر شهيد شدم به صورت امانت باقي بماند تا پس از باز كردن راه و انقلاب عراق انجام شود

منبع: ساجد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات «خیبر» نویدبخش ظرفیت‌سازی‌های مطمئن و مقتدر بومی شد

دفاع پرس 

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بیانیه‌ای با گرامیداشت سالروز عملیات «خیبر»، تصریح کرد: این عملیات در حقیقت اندیشیدن نیروهای مسلح و مدافع کشور به تقویت، تکمیل و توسعه سازمانی و نیز یگان‌های دریایی را آشکار و نویدبخش ظرفیت‌سازی‌های مطمئن و مقتدر بومی در میدان عملیات شد.

 

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بیانیه‌ای با گرامیداشت سالروز عملیات «خیبر»، جاری بودن فرهنگ دفاع مقدس و روح حماسه و سلحشوری مدافعان انقلاب و میهن اسلامی را ضامن تحکیم قدرت بازدارندگی ایران و عامل برحذر داشتن دشمن از هرگونه اندیشه تعرض و تعدی به این سرزمین دانست.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ابتدای این بیانیه تصریح کرده است: عملیات پیروزمندانه خیبر که در سوم اسفندماه سال ۱۳۶۲ با هدف دستیابی به جاده بصره الاماره و تصرف جزایر شمالی و جنوبی مجنون انجام شد، یکی از این حوادث و رخدادهای الهام‌بخش است که با رمز مقدس «یا رسول‌الله» آغاز و موجبات حیرت دشمنان و غافل‌گیری و تحمیل شکستی خفت‌بار ارتش رژیم بعثی صدام را رقم زد.

این بیانیه، عملیات خیبر را از نقاط عطف دفاع مقدس و از جمله نقاط اوج تغییر راهبردهای عملیاتی جبهه اسلام با جایگزینی الگوی عملیات‌های آبی خاکی به جای عملیات‌های زمینی توصیف و خاطرنشان کرده است: این عملیات در حقیقت اندیشیدن نیروهای مسلح و مدافع کشور به تقویت، تکمیل و توسعه سازمانی و نیز یگان‌های دریایی را آشکار و نویدبخش ظرفیت‌سازی‌های مطمئن و مقتدر بومی در میدان عملیات گردید.

بیانیه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پایان با تعظیم به مقام شامخ شهیدان عملیات غرورانگیز خیبر و پاسداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره) و با تأکید بر ضرورت درس‌آموزی نیروهای مسلح و مدافعان کشور از آموزه‌های دفاع مقدس در رویارویی با تهدیدات و خطرات فراروی میهن اسلامی تحت تدابیر، هدایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تصریح کرده است: بی‌تردید امنیت پایدار و کم‌نظیر امروز ایران اسلامی در شرایط پرآشوب منطقه‌ای و زیر ضربه بودن ارتش رژیم جنایتکار صهیونیستی توسط جبهه مقاومت اسلامی منطقه و رزمندگان غیور و شجاع فلسطینی و مقاومت مردم مظلوم غزه، محصول جاری بودن فرهنگ دفاع مقدس و روح حماسه و خطرپذیری مدافعان انقلاب و میهن اسلامی است که تداوم آن با تحکیم قدرت بازدارندگی ایران عزیز، دشمن را از هرگونه اندیشه برای تعرض و تعدی به این سرزمین بر حذر می‌دارد.

https://defapress.ir/fa/news/652665/عملیات-خیبر-نویدبخش-ظرفیت‌سازی‌های-مطمئن-و-مقتدر-بومی-شد

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات خیبر پیشتاز عملیات‌های آبی خاکی

 دفاع‌پرس

عملیات خیبر که در سوم اسفند ماه سال ۱۳۶۲ در منطقه هور در جزایر مجنون آغاز شد، اولین عملیات آبی خاکی رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس بود.

 

2383103_198.jpg

 

عملیات خیبر که در سوم اسفند ماه سال ۱۳۶۲ در منطقه هور در جزایر مجنون آغاز شد، اولین عملیات آبی خاکی رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس بود.

عراق در سال‌های سوم و چهارم جنگ تاکتیک‌های جدیدی اتخاذ کرد. مواجه با دشمن در ابعاد جدید طبعا نیازمند به کارگیری تاکتیک و تدابیر جدید بود تا از هرگونه رکود در امر جنگ جلوگیری شود. نظر به ضعف‌های دشمن در مواجه با عملیات آبی خاکی و به منظور بر هم زدن معادله نظامی جنگ به نفع جمهوری اسلامی و به دست گرفتن ابتکار عمل، منطقه هور با سه ویژگی انتخاب شد:

۱- ضعف و ناتوانی دشمن در عملیات آبی خاکی
۲- سرعت عمل
۳- غافلگیری

منطقه هور با نوجه به تجارب به دست آمده از عملیات رمضان تا والفجر ۴ و با در نظر گرفتن توان خودی و دشمن و نیز نقش زمین و تاثیرگذاری آن انتخاب شد.

به دلیل راکد بودن نسبی آب هور و وسعت بیش از اندازه آن که طبعا منجر به طولانی شدن عقبه‌های نیرو‌های خودی می‌شد و نیز فقدان زمین مناسب جهت استفاده از آتش در پشتیبانی تک و از سوی دیگر استنباط خاص دشمن از قدرتمندی و قابلیت‌های نیرو‌های خود (پس از عملیات رمضان تا قبل از خیبر) از جمله شرایط و عواملی بود که موجب می‌شد دشمن تصور عملیات گسترده را از طرف هور نداشته باشد و همین تصور باعثگردید که عراق، از جزایر مجنون شمالی و جنوبی و شرقی دجله با چند گردان پدافند نماید.

هدف از عملیات خیبر در ساعت ۲۰:۳۰ سوم اسفند ۱۳۶۲ با رمز «یا رسول‌الله (ص)» آغاز شد. عملیات در مرحله اول به طور همزمان از همه محور‌ها آغاز شد و پیشروی آن با سرعت عمل و غافلگیری همراه بود. به شکلی که در روز چهارم عملیات، بخشی از نیرو‌ها در شهر «القرنه» عراق حضور یافتند و مردم با مشاهده آنان به استقبال آمدند و سر راه آن‌ها گوسفند قربانی کردند. در محور شمالی نیز رزمندگان اسلام توانستند خود را به رودخانه دجله برسانند، رفت وامد خودرو‌ها را بر روی جاده بصره – بغداد قطع کنند و جزایر مجنون شمالی و جنوبی از پشت دور زده شد و به سهولت به تصرف درآمد.

طی مرحله اول، نیرو‌ها با یک تهاجم سراسری در مناطقی همچون تنگه و شهر القرنه، جاده استراتژیک بصره – العماره و نیز جزایر مجنون شمالی و جنوبی را به تصرف خود درآوردند.

در مرحله دوم، دو تلاش اصلی در محور جزایر و طلائیه به منظور الحاق و سپس پیشروی به سمت «نشوه» در نظر گرفته شد که صورت نگرفت.

در این روند، دشمن به مرور موقعیت و توان خود را باز یافت، پس از کشف اهداف عملیات و محور‌های اصلی تک، ابتدا تلاش کرد جاده بصره – العماره را پاکسازی کند و آن گاه بر روی طلائیه متمرکز شود.

آتش دشمن در طلائیه، بسیار سنگین بود. چنان که شهید حجت الاسلام میثمی که در آن جا حضور داشت، می‌گفت:

هرکس در طلائیه ایستاد، اگر در کربلا هم بود، می‌ایستاد.

آنچه ضرورت مقاومت در طلائیه را موجب می‌شد، اهمیت آن برای کل عملیات بود. بدین منظور پس از آنکه محور زید با عدم موفقیت مواجه شد، فرمانده لشکر امام حسین علیه‌السلام فراخوانده شد تا ماموریت طلائیه به وی واگذار شود. سردار شهید حسین خرازی فرمانده این لشکر، بعد از دریافت ابلاغ ماموریت در آن فضای مملو از معنویت خطاب به افرادش گفت: امشب شب عاشورا است، نماینده امام دستور داده در طلائیه عمل کنیم. ما با تمام توان لشکر به دشمن خواهیم زد، هرکس می‌تواند، بماند و هرکس نمی‌تواند آزاد است که برود.

پس از آن لشکر شب هنگام آماده تهاجم به دشمن شد، در آن شب، نبردی سخت تا صبح ادامه داشت و فرمانده لشکر شهید خرازی، با اصابت ترکش، یک دست خود را از دست داد. فضای کوچک منطقه مانور و آتش انبوه و بسیار زیاد دشمن عملا امکان الحاق و پیشروی را نا ممکن اخته بود؛ لذا از این به بعد نظر‌ها عمدتا به حفظ جزایر مجنون معطوف شد.

با توجه به فشار‌های دشمن برای باز پس گیری جزایر مجنون شمالی و جنوبی، مرحله سوم عملیات برای خنثی سازی این اقدام دشمن بود.

برای دشمن هرگونه جای پا و حضور نیرو‌های اسلام در هور غیر قابل تحمل بود. از این رو با اجرای آتش شدید و استفاده از نیرو‌های پیاده – زرهی، سعی در بازپس گیری جزایر داشت. به همین منظور در فشار اولیه خود طی ۷۲ ساعت به طور مداوم بر روی جزایر آتش می‌ریخت. چنان که در یک برآورد، نزدیک به یک میلیون گلوله، توپ، خمپاره مصرف کرده بود.

جنگ در جزایر با توجه به توان نیرو‌های خودی و دشمن به دور از توازن نظامی بود، چرا که نیرو‌های خودی با عقبه‌های طولانی و خستگی ناشی از چند روز جنگ، بدون آتش پشتیبانی به مقاومت ادامه می‌دادند و متقابلا دشمن با تمرکز صد‌ها قبضه توپ بر روی جزایر و بمباران مداوم نیرو‌ها با هواپیما و برخورداری از عقبه خشکی با واحد‌های زرهی خود، فشار‌های متعدد و طاقت فرسایی را وارد می‌ساخت. از سوی دیگر نیرو‌های خودی عزم خود را جزم کرده بودند تا با مقاومت، به هر صورت ممکن، جزایر را حفظ کنند.

خمیر مایه این مقاومت، گذشته جنگ، ضرورت کسب پیروزی چشمگیر و نیز پیام امام مبنی بر حفظ جزایر و حسین‌وار جنگیدن بود.

در این روند، شهادت و مجروح شدن تنی چند از فرماندهان سپاه مقاومت نیرو‌ها در جزیره جنوبی مجنون جلوه‌ای خاص بخشید.

دشمن که با مقاومتی غیر قابل تصور و پیش بینی مواجه شد، دریافت که ادامه تک غیر از به مسلخ بردن نیروهایش، نتیجه‌ای دیگر ندارد، لذا از تصرف جزایر منصرف شده، مبادرت به تحکیم مواضع کرد. در عملیات خیبر، عراق در سطحی وسیع از سلاح شیمیایی استفاده کرد که تا آن زمان سابقه نداشت. در این عملیات، بیش از ۲۳ یگان دشمن به طور متوسط از بیست درصد تا صد در صد منهدم شد. پانزده هزار نفر از نیرو‌های دشمن زخمی و کشته شدند.

۱۵۰ دستگاه تانک و نفربر و دویست دستگاه خودرو دشمن منهدم گردید و ۱۱۴۰ نفر از نیرو‌های دشمن اسیر شدند. در مجموع ۱۱۸۰ کیلومتر از زمین‌های منطقه آزاد شد.

https://defapress.ir/fa/news/652814/عملیات-خیبر-پیشتاز-عملیات‌های-آبی-خاکی

  • Like 3
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جنایت جنگی پارک شیرین کرمانشاه

2408277_620.jpg

حکایت جنایت جنگی پناهگاه پارک شیرین شهر کرمانشاه درتاریخ  ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۶۶ توسط رژیم بعثی عراق را بارها شنیده‌اید. 

مکانی که برای پناه مردم در زمان حملات هوایی رژیم بعثی احداث شده بود، تبدیل به قتلگاهی شد برای کسانی که پناه آورده بودند وحدود یکصد نفر از آنان به آسمان پرواز کردند و اجساد مطهرشان متلاشی شد و ۳۰۰ نفر مجروح شدند، اکثرشهدا ومجروحین، زن وکودک بودند.

 منافقین کوردل نقش موثری در این بمباران داشتند چون بازماندگان حادثه از حضور افراد ناشناسی صحبت می‌کردند که لحظاتی قبل از بمباران به پناهگاه آمده و سپس خارج شده بودند، از جمله حضور مردی با دست گچ گرفته  به همراه  زن جوانی با ساعت مچی بزرگ در پناهگاه خبر می‌دادندو با انجام تحقیقات و پس از اعلام رسمی منافقین معلوم شد که آنها گرای دقیق پناهگاه پارک شیرین را به هواپیمای رژیم بعث داده بودند

prakshirin.jpg

پس از پایان هشت سال دفاع مقدس به منظور حفظ سند جنایت های صدام و منافقین در کشتار مردم بیگناه، پناهگاه پارک شیرین به موزه جنگ تبدیل شده تا برای آیندگان گواهی از خباثت منافقین و مزدوری آنان در خدمت به رژیم بعث عراق باشد

هدف از این نوشته تاریخ نگاری نیست هرچندبیان تاریخی آن هم مهم است. واین موضوع برای نسل جوان ازنظر تاریخی باید تبیین گردد ،اما هدف اصلی از نوشتن این سطور تبیین نقش منافقین است که در طول تاریخ و در تمام حکومت‌ ها ی الهی و اسلامی از جمله حکومت پیامبر اکرم(ص) امیرالمومنین(ع) و درحکومت اسلامی ایران حضور داشته اند و همچنان هستند.

 

1-https://defapress.ir/fa/news/657203/جنایت-جنگی-پارک-شیرین-کرمانشاه

2-https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.habilian.ir%2Ffa%2F%D8%AC%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D9%86%D8%A7%D9%87%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%86.html&psig=AOvVaw3ftjabanQRG-32gh66sBId&ust=1710865126478000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBEQjRxqFwoTCNDa9rWb_oQDFQAAAAAdAAAAABAp

  • Like 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.