امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام

نقش عمليات بيت‌المقدس در تضعيف پدافند هوايي عراق
در بررسي حماسه آزادسازي خرمشهر، ناديده گرفتن قدرت پدافند هوايي ارتش عراق و اهميت حماسه خلبانان جان‌بركف نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران و هوانيروز قهرمان ، يك خطاي تاريخي محسوب مي‌شود. اين مقاله با بررسي تدابير پدافند هوايي عراق در منطقه عملياتي بيت‌المقدس سعي در نشان دادن گوشه‌اي از حماسه خلبانان جان‌بركف نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران را دارد.
آشنايي با پدافند هوايي عراق در دو سال اول جنگ:
پدافند هوايي عراق (از دهه 70 تا اواسط دهه 90 ميلادي) از جمله مستحكم‌ترين سازمان‌هاي پدافند هوايي در خاورميانه به شمار مي‌رفت.
استفاده از كارشناسان و متخصصين خارجي مخصوصاً روسي، بهره‌گيري از جنگ افزارهاي پدافند هوايي روز دنيا، رعايت اصول تنوع، انبوه بودن جنگ افزارها، سطح آموزش مناسب كاركنان و... از جمله عواملي بود كه پدافند هوايي عراق را در جايگاه مناسبي در ميان كشورهاي منطقه قرار داده بود. نكته قابل توجه در خصوص پدافند هوايي عراق اين است كه تا اواسط دهه 80 ميلادي، جنگ‌افزارهاي روسي (شوروي سابق) و بلوك شرق شالوده اصلي سامانه‌هاي پدافند هوايي عراق را تشكيل مي‌دادند ولي كمك‌هاي كشورهاي غربي و حتي عربي تغييراتي را در ساختار عملياتي و رزمي آن سازمان به وجود آورد. (همانند اضافه شدن رادارها و دستگاه‌هاي كنترل آتش فرانسوي و...)
مطابق طرح عملياتي دفاعي ابوذر كه در خرداد 59 توسط معاونت عمليات و اطلاعات (مد عمليات) نيروي زميني ارتش تهيه شده، خلاصه وضعيت پدافند هوايي عراق چنين ذكر شده بود.
ـ استعداد كاركنان نيروي هوايي عراق با احتساب كاركنان يگان‌هاي پدافند هوايي در حدود 25000 نفر مي‌باشد. پدافند هوايي يكي از 5 مديريت نيروي هوايي مي‌باشد (مديريت عمليات، آموزش، نگهداري، اداري و پرسنلي، پدافند هوايي و موشكي).
تجهيزات پدافند هوايي نيروي هوايي ارتش عراق در سال 59 شامل سامانه‌هاي موشكي زمين به هواي؛ سام 2، سام 3، سام 6، سام7 و توپ‌هاي ضدهوايي 4ـ23 ـ ZSU، 2ـ23ـ ZSU، توپ‌هاي 30 ميلي‌متري، 57 ميلي‌متري خودكششي و... مي‌باشد.
30 ايستگاه رادار و 116 دستگاه رادار مختلف در بغداد (پايگاه اصلي) و نواحي چهارگانه بغداد ـ موصل‌ (ناحيه يك)، تكريت (ناحيه 2)، بصره (ناحيه 3)، كركوك (ناحيه 4) مستقر مي‌باشند.
علاوه بر پدافند هوايي نيروي هوايي، هر كدام از يگان‌هاي رزمي و پشتيباني نيروي دريايي عراق داراي سازمان يك گردان پدافند هوايي مي‌باشند كه در زمان فوق، در ميان يگان‌هاي ساحلي نيروي دريايي عراق، گردان 44 پدافند هوايي در بصره و ام‌القصر استقرار يافته بود.
علاوه بر پدافند هوايي نيروي هوايي و دريايي، در نيروي زميني و يگان‌هاي خلقي و... نيز جايگاه و سازمان خاصي براي پدافند هوايي در نظر گرفته شده بود.
به عنوان مثال در هر لشكر پياده و يا لشكر مكانيزه عراقي، 2 گردان پدافند هوايي (به ويژه توپخانه پدافند هوايي) وجود داشت.
اگرچه تمركز نيروهاي متجاوز عراقي در نزديكي مرز ايران از نيمه دوم فروردين 59 آغاز شد ولي گسترش عمده قواي عراقي از 15 شهريور 59 همراه با آماده‌باش نيروها صورت پذيرفت. در اين ميان حضور نيروهاي اصلي پدافند هوايي و توپخانه ضدهوايي عراق از دهه سوم شهريور 59 شدت بيشتري يافت. در آن روز گزارش‌هاي مختلفي در خصوص استقرار واحدهاي پدافند هوايي در مناطق غرب شلمچه، كرانه جنوبي اروند رود، در محور بصره، شلمچه، خرمشهر و ـ ارائه شده است.
از جمله اين كه لشكر 92 زرهي در 23 شهريور 59، ضمن برآورد يگان‌هاي دشمن در خط مقدم، از حضور يك آتشبار ضدهوايي ديگر در كرانه جنوبي اروند رود (از سيبه تا بندر فاو) خبر مي‌دهد.
همچنين مطابق برآوردي كه در 30 شهريور 59 و يك روز قبل از آغاز تهاجم سراسري به عمل آمد، عمده قواي ارتش عراق در طرفين رودخانه دجله بين كوت تا بصره كه مقابل منطقه مرزي مهران تا شلمچه ايران مي‌باشد گسترش يافته بودند و در مقابل محور شلمچه ـ خرمشهر علاوه بر نيروهاي خط مقدم دشمن چهارگردان پدافند هوايي نيز مستقر شدند.
آغاز جنگ و تحركات جديد:
علي‌رغم حضور گردان‌هاي پدافند هوايي از لشكرهاي 10 زرهي و يك مكانيزه (در حمله به غرب كرخه، منطقه عمومي دزفول و شوش) و گردان‌هاي پدافند هوايي از لشكرهاي 5 مكانيزه، 9 و 3 زرهي (در حمله از سمت جنوب غربي مرز ايران و عراق، منطقه بستان و سوسنگرد و اهواز و خرمشهر)، گردان‌هاي پدافند هوايي نيروي هوايي عراق نيز با حضور در مناطق اشغالي سعي در تقويت پشتيباني از نيروهاي اشغالگر عراقي را داشتند.
براساس برآورد اطلاعاتي در پايان هفته اول جنگ، گردان 80 پدافند هوايي نيروي هوايي عراق در محور تنومه ـ شلمچه، گردان 68 پدافند هوايي نيروي هوايي عراق در محور تنومه ـ پاسگاه كيلومتر 25ـ حسينيه، گردان 17 پدافند هوايي نيروي هوايي در كنار گردان 29 پدافند هوايي لشكر 5 مكانيزه در محور تنومه ـ كوشك ـ پادگان حميد (شمال منطقه عملياتي خرمشهر)، گردان‌هاي 44 و 62 پدافند هوايي نيروي هوايي عراق در منطقه بصره و كرانه اروند رود و به منظور تقويت يگان‌هاي عملياتي خرمشهر ـ آبادان مستقر و درگير بودند.
علاوه بر يگان‌هاي فوق، لشكر 3 زرهي عراق كه قرارگاه اصلي تك‌كننده به خرمشهر و آبادان محسوب مي‌شد، از يك آتشبار مستقل پدافند هوايي در كنار دو گردان پدافند هوايي خود سود مي‌برد.*
از 4 آبان 59 تا 3 خرداد 61 كه خرمشهر در اشغال نيروهاي عراقي بود، تدابير پدافندي ويژه‌اي جهت حفظ خرمشهر از سوي عراقي‌ها به اجرا گذارده شد. اين تدابير ويژه صدام را دچار غرور كرده و اين چنين به ياوه‌گويي پرداخت كه: «... در صورتي كه ايراني‌ها خرمشهر را پس بگيرند، عراقي‌ها كليد بصره را به ايران خواهند داد.»
براساس تدابير پدافندي فرماندهي سپاه سوم عراق، نحوه آرايش نيروهاي دشمن با توجه به موقعيت زمين، به صورت مثلثي فرضي بود. مثلثي كه ضلع شرقي آن به طول حدود 100 كيلومتر در امتداد رودخانه كارون از خرمشهر تا آبادي مليحان (در 20 كيلومتري جنوب غربي اهواز)، ضلع شمالي آن حدود 60 كيلومتر از مليحان در امتداد كرانه جنوبي رودخانه كرخه كور، هويزه، رودخانه نيسان تا هورالعظيم كشيده شده بود و ضلع بزرگ اين مثلث نيز خط مرزي دو كشور (از محل تلاقي رودخانه نيسان يا هورالعظيم تا پاسگاه ژاندارمري (حدود) در كرانه نهر خين به طول 150 كيلومتر) بود. بخشي از استعداد سپاه سوم عراق در اين منطقه عبارت بودند از: لشكرهاي 6 زرهي، 5 مكانيزه، 11 پياده، 3 زرهي و... كه گردان‌هاي پدافند هوايي را نيز مطابق سازمان ذكر شده در اختيار داشتند.
عمليات بيت‌المقدس، تزلزل پدافند هوايي دشمن:
قبل از آغاز نخستين مرحله از عمليات بيت‌المقدس، با توجه به استعداد و تركيب پدافند هوايي نيروهاي زميني و هوايي عراق در رده‌هاي مختلف، ضرورت استفاده از حجم وسيع‌تري از امكانات آفند و پدافند هوايي از سوي ج.ا.ا. به خوبي حس مي‌شد عراقي‌ها با توجه به تجربه تلخي كه از شكست خود در عمليات فتح‌المبين به دست آورده بودند جهت برطرف ساختن ضعف‌هاي خود اقدام به انتقال هواپيماهاي ميراژ و ميگ 23 و همچنين تجهيزات پدافندي از پايگاه‌هاي مستقر در عمق خاك خود به پايگاه‌هاي مقدم جبهه كرده و با اتكا به قدرت هوايي و پوشش فضاي آسمان جبهه سعي كردند كه با تهديدهاي نيروي هوايي ج.ا.ا. مقابله كنند.
با وجود تهديدهايي كه از سوي پدافند هوايي عراق و هواپيماهاي گشتي (CAP) و پوششي مستقر در منطقه وجود داشت، عمليات مربوط به شناسايي تاكتيكي و عكسبرداري هوايي از تركيب و استعدادهاي نيروهاي عراقي مستقر در صحنه عمليات توسط خلبانان نيروي هوايي ج.ا.ا. به خوبي انجام شد و اطلاعات لازم جهت اجراي مرحله اول از عمليات بيت‌المقدس (10/2/61) فراهم شد.
در همان زمان عراقي‌ها با افزايش‌بهره عملياتي خود از طريق استفاده از رادارهاي دوربرد و انبوه ساختن حجم آتش، استفاده از هواپيماهاي ميراژ و موشك‌هاي هوا به هوا و... سعي در اختلال در پروازهاي هواپيماهاي ايراني مخصوصاً بمباران مواضع عراقي توسط هواپيماهاي فوق را داشتند و البته شكار هواپيماهاي اف14 ايراني براي آنها ارزش بالايي داشت.
اف14هاي ايراني در تثبيت حاكميت ايران بر فضاي منطقه نقش مهمي ايفا مي‌كردند.
از سويي ديگر پدافند هوايي ج.ا.ا. با احداث سايت‌هاي تاكتيكي هاك (HAWK) و هدايت و كنترل عملياتي تجهيزات پدافند هوايي، استفاده از اطلاعات دريافتي از ايستگاه‌هاي رادار و همچنين سامانه‌هاي شنود الكترونيكي مستقر در منطقه با هماهنگي و همكاري ستاد عمليات هوايي جنوب، نقش مهمي در كسب برتري هوايي نيروي هوايي ج.ا.ا. و در نتيجه تسهيل شكست دشمن و آزادسازي خرمشهر ايفا كرد.
تيز پروازان جان بر كف نيروي هوايي ج.ا.ا و هوانيروز قهرمان با حملات و بمباران مكرر مواضع دشمن بعثي، نيروهاي متجاوز را دچار سردرگمي كرده و فرصت لازم جهت انجام ادامه ماموريت توسط نيروي زميني ارتش ج.ا.ا، سپاه پاسداران و بسيج، نيروهاي ژاندارمري، كميته انقلاب اسلامي، شهرباني، جهاد سازندگي و... مهيا شد.
بدين‌ترتيب يكبار ديگر ثابت شد كه در برابر اراده پولادين خلبانان شجاع نيروي هوايي ج.ا.ا و هوانيروز قهرمان قويترين پدافندهاي هوايي قادر به مقاومت نيستند. در ميان غنائم به دست آمده از نيروهاي دشمن دهها قبضه توپ‌هاي ضدهوايي و تجهيزات پدافند هوايي نيز وجود داشت كه بعدها مورد استفاده نيروهاي مسلح ج.ا.ا قرار گرفت.
ستوان يكم رضا جهان‌فر
منابع و مآخذ:
1ـ تقويم تاريخ دفاع مقدس (آخرين روزهاي صلح)، جلد اول، مركز اسناد انقلاب اسلامي، چاپ اول، تهران، 1384
2ـ تقويم تاريخ دفاع مقدس، جلد دوم، مركز اسناد انقلاب اسلامي، چاپ اول، تهران، 1384.
3ـ ويرانه دروازه شرقي، وفيق السامرايي، مركز فرهنگي سپاه، چاپ اول، تهران 1374.
4ـ سايت سازمان تبليغات اسلامي
5ـ سايت سازمان عقيدتي سياسي ارتش
http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2009\06\06-03\14-56-27.htm&storytitle=نقش عمليات بيت‌المقدس در تضعيف پدافند هوايي عراق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در خرمشهر برای جلوگیری از پیاده شدن چترباز تمام ماشین ها رو به صورت عمودی گذاشته بودن و تمام خانه ها و مراکز شهری رو با مواد منفجره و بلدوزر خراب کرده بودند که دوباره جنگ به جنگ چریکی تبدیل نشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

[align=center]به نام خدا[/align]

[align=center]استراتژی فتح خرمشهر
روزی که یک ملت شاد شد[/align]
[align=center]7wk18eq8i4bjs7gpi44d.jpg[/align]
[align=center]عکس: سعيد صادقي/منبع: همشهری آنلاین[/align]
[align=justify]محمد رضا هدایت پناه/ ایران در نخستین روزهای پس از انقلاب اسلامی در حال دست و پنجه نرم کردن با وقایع پس از آن بود؛ درگیری های داخلی و اشتباهات دیپلماتیک کوچک و بزرگ دست به دست هم داده بودند تا ایران در وضعیت خطرناکی قرار بگیرد. اکثر مسوولان تجربه بزرگی در اداره یک کشور نداشتند و با روی آوردن به مردمی کردن کارها علاوه بر دستیابی به موفقیت های بزرگ، نکات زیادی هم مورد غفلت قرار گرفت مثل تحرک و آرایش رزمی ارتش بعث در مرزهای غربی که بزرگ ترین آن ها بود.
در سوی دیگر مرز، صدام حسین با دقت فراوان در حال رصد اتفاقات ایران بود. تغییرات و اقدامات انجام شده به خاطر شرایط انقلابی به قدری گسترده بودند که فرماندهی نیروی زمینی به یک سرهنگ سپرده شده بود و نیروی دریایی بیش از 50 درصد از خدمه متخصصش را از دست داده بود. ولی اوضاع هیچ بخشی به اندازه نیروی هوایی وخیم نبود. نیروی هوایی تعداد زیادی از نخبه ترین خلبانانش را از دست داده بود و ظاهرا همه چیز آماده بود و صدام تنها باید دست دراز می کرد و خوزستان را مانند سیبی که از درخت جدا می کنند به چنگ می آورد.
سرانجام روز موعود فرا رسید و ارتش عراق در 31 شهریور 1359 یورش وسیع خود را در جبهه هایی به طول 1351 کیلومتر به درون خاک ایران آغاز کرد. اما برخلاف آنچه تصورش را می کرد با مقاومت و از جان گذشتگی مردان عرب خوزستان مواجه شد. ولی این تمام ماجرا نبود و صدها سورتی پرواز هواپیماهای ایرانی و بمباران های کوبنده آن ها نشان از اشتباه اطلاعاتی غرب در پیش بینی زمین گیر بودن نیروی هوایی ایران بود. «همت مردم ایران زمین برای دفاع از مرزهایشان» در محاسبات بعثی ها جایی نداشت. این لقمه خیلی بزرگ تر از دهان پر از لاف صدام بود و ارتشی که قرار بود فرمانده آن پس از یک هفته در تهران صبحانه بخورد، بعد از یک ماه از آغاز نبرد و پس از انتقال لشگر 16 زرهی به خوزستان، با اشغال زمینی به مساحث 14000 کیلومتر مربع که حتی به اندازه یک درصد خاک ایران هم نبود در حوالی اهواز متوقف شد. عراق بازی خود را کرده بود و حالا زمان آن فرا رسیده بود تا فرزندان این سزمین دست به مهره شوند تا به این لشگر بی رحم، آداب رزم آوری بیاموزند.[/align]

شیر خفته بر می خیزد
[align=justify]یک سال اول نبرد صرف توقف ماشین جنگی عراق در 80 کیلومتری اهواز شده بود و دیگر زمانش رسیده بود که ماشین جنگی ایران کارش را آغاز کند. ایران که حالا سازمان رزمش را بازیافته بود با اتکا به جنگ آوری نیروهای رزمنده، موفق شد در عملیات ثامن الائمه، شهر آبادان را از محاصره دشمن خارج کند. دو ماه بعد، در آذر 1360 با اجرای موفق عملیات طریق القدس، بستان هم از دست اشغالگران خارج شد. پس از این پیروزی های بزرگ بود که چزابه و شوش با پدافند جانانه خود، صدام را متوجه کردند که پیشروی در ایران دیگر ممکن نیست، حالا نوبت آن رسیده بود که عراقی ها طعم سرب گداخته ایرانی را بچشند.
نوروز سال 1361 از راه رسید و جوانان ایرانی (متاسفانه با چند هزار شهید) با اجرای عملیات فتح المبین، بیش از 2200 کیلومتر از خاک کشور را آزاد کرد. حالا خرمشهر، عروس شهرهای حاشیه خلیج فارس، تبدیل به مهم ترین و استراتژیک ترین نقطه جبهه های جنگ شده بود. صدام که روز به روز شاهد اضمحلال در نیروهای خود بود، برای روحیه دادن به آن ها اعلام کرد که اگر ایران توانست خرمشهر (به قول صدام محمره) را پس بگیرد، خودش کلید بصره را تقدیم ایران خواهد کرد. اما در این طرف کار، تنها یک روز بعد از پایان عملیات فتح المبین فرماندهی نیروی زمینی ارتش، سرهنگ توپخانه، علی صیاد سیرازی، با توجه به روحیه جنگ آوری بالای نیروهای ایران و سرخوردگی شدید سربازان عراقی دستور تشکیل جلسه ای برای آماده سازی یک طرح عملیاتی آفندی جدید را صادر کرد.[/align]

سرداران و نقشه ها
[align=justify]به نظر می رسید نیروی عراقی پس از دریافت این ضربه های کاری، حسابی گیج شده و همان گونه که فرماندهان ایرانی نتیجه گیری کردند، این لحظه بهترین زمان برای یورش به آن ها و خرد کردن توان رزمی تحلیل رفته شان بود. بر خلاف تمام عملیات های بزرگ دیگر قرارگاه مشترک کربلا که حالا فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته بود، قصد داشت تا به جای فاصله دو ماهه معمول بین عملیات های بزرگ، بزرگ ترین عملیات انجام گرفته تا آن روز را در زمان کمتر از یک ماه به جریان بیندازد تا علاوه بر استفاده از روحیه جنگ آوری بالای نیروها، دشمن را هم غافلگیر کند. [/align]
[align=center]fhve6lycz1yx9c9gxjfc.jpg
[/align]
[align=justify]اهداف در نظر گرفته شده برای عملیات بسیار هیجان انگیز بودند. قرارگاه کربلا قصد داشت با یک شورش سراسری و حساب شده در جبهه جنوب علاوه بر آزادسازی این منطقه و شهرهای مهمی همچون طلاییه، جفیر و دارخوین، شهرهای اهواز، سوسنگرد و آبادان را هم از برد توپخانه عراق خارج کند. ولی بدن شک هیچ هدفی به اندازه ی آزادسازی خرمشهر نمی توانست باعث رضایت افکار عمومی در ایران شود. البته این تمام برنامه نبود و ارتش قصد داشت با عبور از مرزهای بین المللی و رساندن خود به غرب اروند رود، بصره دومین شهر بزرگ عراق و تنها راه ارتباطی این کشور با آب های آزاد را محاصره کند تا در مذاکرات صلح احتمالی، دیپلمات های ایران دست بالا را به دست آورند.
قرارگاه فرماندهی کربلا منطقه ای به مساحت 8000 کیلومتری مربع را برای طرح عملیاتی کربلای 3 انتخاب کرد. سرزمین بزرگی که از شمال به رودخانه کرخه کور، از شرق به کارون، از جنوب به خلیج فارس و از غرب به بصره محدود می شد. منطقه عملیات فاقد هرگونه پستی و بلندی شاخص بود و پوشش گیاهی کمی داشت که در آن هیچ عوارض مناسبی که نیروهای ایران بتوانند از آن به عنوان سنگر استفاده کنند وجود نداشت. این در حالی بود که واحدهای مهندسی عراقی بر ایجاد میادین مین بزرگ، خاکریزهای را نیز به وجود آورده بودند که نیروی زرهی و تانک های برتر خود را پوشش دهند.
مشکل اصلی فرماندهان پیدا کردن محل مناسب برای وارد کردن نیروها به منطقه بود. تنها معبر منطقی موجود منطقه شمالی و رودخانه کرخه کور و جناح جنوبی و شهر خرمشهر بود که عراق با هوشیاری تمام در هر دوی آن ها مواضع پدافندی چند لایه زده بود. خرمشهر تبدیل به یک دژ نظامی شده بود و مواضع نیروی متجاوز در جنوب رودخانه کرخه به صورت چند لایه درآمده بود. تنها محلی که در آن خبری از پدافند متراکم نیروی عراقی نبود ساحل کارون بود. ساحل تنها رو دخانه قابل کشتیرانی ایران که البته خودش بزرگترین مانع طبیعی بود. کارون با عرض 200 تا 300 متری که دارد به خودی خود غیر قابل عبور است ولی از بخت بد آب گرفتگی های عظیمی که لودرهای شرکت برق منطقه ای خوزستان برای کند کردن مسیر حرکت ارتش بعثی در آغاز جنگ به وجود آورده بود بیشتر نواحی کم عرض رودخانه را و ایجاد سرپل در این نواحی را ناممکن می کرد. با این اوصاف تنها محل ورود ممکن جنوب کارون خروشان بود. این در حالی بود که نیروهای ایرانی تا پیش از این تا به حال هیچ عملیات عبور از رودخانه ای را اجرا نکرده بودند و احتمال اجرای آن برای ایران آن هم در عرض رودخانه بزرگی مثل کارون به قدری کم بود که عراق حتی زحمت ایجاد یک خط دفاعی یک لایه را هم به خود نداده بودند.[/align]
[align=center]z63hhlmto85yj4lbzoif.jpg
[/align]

بهترین انتخاب
[align=justify]طرح عملیاتی کربلای 3 یا بیت المقدس علاوه بر اهداف تاکتیکی مانند آزادی شهرها، اهداف استراتژیکی همچون ضربه زدن به اعتبار رژیم بعث و حتی ایجاد جو مناسب برای سرنگونی آن را با استفاده از نفوذ ایران بین شیعیان عراق را دنبال می کرد. در عین حال سرفرماندهی قرارگاه کربلا با یک تصمیم گیری درست باید یورش خود را هرچه سریع تر آغاز می کرد. طرح های پیشرو برای انجام این عملیات بسیار گسترده بودند و تصمیم گیری برای انتخاب بهترین تاکتیک ممکن آن هم در این زمان کم، وظیفه ای به غایت دشوار بود که بر عهده مردان رزم آزموده ای همچون سرهنگ توپخانه صیاد شیرازی، سردار پاسدار محسن رضایی، سرهنگ زرهی لطفی، سردار پاسدار(شهید) حسن باقری و بسیاری دیگر از مردان به نام ارتش و سپاه گذاشته شده بود و طبیعی بود که اختلاف نظرهای فراوانی در مسیر طراحی عملیات به وجود آید. آختلاف هایی که در نهایت با انتشار فرمان زیر تا اندازه زیادی رنگ باخت:[/align]
ب- فرماندهی:
این عملیات از قرارگاه کربلا در جنوب (قرارگاه تاکتیکی مشترک نیروی زمینی و سپاه پاسداران انقلاب) هدایت می گردد با توجه به این که:
1.رهبری این عملیات سرنوشت ساز همچنان به عهده ولی عصر(عج) می باشد، برای حفظ وحدت فرماندهی، مسوولیت فرماندهی و هدایت این عملیات را شخصا و با توکل به خدا بر عهده می گیرم.
2.چون این جنگ و رزم در راه الله است پیروزی آن به نام الله و رزمندگان اسلام به ثبت می رسد.
انشاالله
فرمانده نیروی زمینی
سرهنگ صیاد شیرازی

[align=justify]پس از ابلاغ این دستور بود که طرح کلی به آرامی شکل گرفت. ازمیان راه های ورود به دشت، عبور از کارون و غافلگیری دشمن در نقطه مرکزی انتخاب شد. از میان دو طرح، ایجاد سرپل کوچک و بزرگ ایجاد یک سرپل وسیع در منطقه مورد قبول واقع شد. انتخاب هایی که در آن روز با شک و تردید همراه بود پس از پایان عملیات و به دست آمدن اسناد عراقی ها، درست بودن ان های ثابت شد. در این میان تسلط بی نظر فرماندهی اطلاعات و عملیات سپاه، سردار پاسدار حسین باقری بر منطقه نقاط استراتژیک ارتش عراق، کلید اصلی برنامه ریزی عملیات بود. در پایان طرح کلی عملیات بیت المقدس در چهار مرحله تدوین شد و به صورت زیر به یگان های در گیر در منطقه ابلاغ شد:
مرحله اول: عبور از کارون و تصرف و تحکیم سرپل و همزمان درگیر کردن دشمن در جبهه کرخه کور.
مرحله دوم: عبور از سرپل و پیشروی به سوی خط مرزی همزمان احاطه کردن خرمشهر و حلبچه و پیشروی در جبهه کرخه کور در صورت امکان یا عقب نشینی دشمن.
مرحله سوم: ادامه از خط در سمت شرق بصره و رسیدن به کرانه شرقی اروند رود در حد فاصل نشوه تا بصره.
مرحله چهارم: پدافند در ساحل شرقی اروند رود.
همه چیز آماده بود و به رغم کمبود یگان های زرهی موجود که برای نبرد در این منطقه بسیار ضروری اند و نیز کمبود تجهیزات عبور از رودخانه، فرماندهان تصمیم گرفتند هجوم خود را آغاز کنند.[/align]

حمله
[align=center]h6qjsd0t94ezxpkmonmu.jpg
[/align]
[align=justify]تجهیزات عبور از رودخانه کافی نبودند و خبر رسید که سه تیپ زرهی عراق در ناحیه غربی رود مستقر شده اند. قرارگاه سرفرمانده کربلا، تمام نیروهای درگیر عملیات را در قالب سه قرارگاه قدس، فتح و نصر سازماندهی کرد. قرارگاه قدس شامل نیروهای لشگر 16 زرهی و تیپ هایی از لشگر قدس سپاه وظیفه عبور از رودخانه کرخه و نبرد با نیروی عراقی موجود در این منطقه را بر عهده داشت. این نیرو وظیفه داشت تا با یک تک گسترده فرماندهان عراقی را درباره محور اصلی تهاجم نیروی ایران دچار اشتباه کند و از این رهگذر با درگیر کردن نیروی عراق در این محل به واحدهای قرارگاه فتح و نصر زمان مناسب برای عبور از کارون و ایجاد سرپل اصلی در منطقه مرکزی جبهه را هدیه کند.
قرارگاه فتح معبر محور مرکزی عملیات را بر عهده داشت و باید با بهره برداری مناسب از واحدهای لشگر 92 زرهی و لشگر پیاده فتح سپاه، پس از عبور از کارون در شامگاه 9 اردیبهشت به صورت هماهنگ با نیروهای قرارگاه نصر نیروی عراقی موجود در منطقه را غافلگیر می کرد و پس از به دست آوردن سرپل مناسب و تثبیت آن، با حمله به جناح پشتی خطوط دفاعی عراق در کرخه، نیروی متجاوز را در یک گازنبر بزرگ گرفتار و نابود می کرد. سومین قرارگاه درگیر عملیات نیروهای لشگر 21 و لشگر پیاده نصر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در قالب قرارگاه نصر وظیفه عبور از کارون در منطقه جنوبی کارون و غافلگیری دشمن در این منطقه را به صورت هماهنگ با فتح و در کنار آن آماده سازی مسیر مورد نظر برای یورش به نیروی عراقی مستقر در شلمچه را در مرحله اول عملیات بر عهده داشت.
سرانجام روز موعود فرارسید و نیروهای دو قرارگاه فتح و نصر حدود ساعت 18 حرکت خود به سمت غربی کارون را به وسیله قایق، پل های PMP و واحدهای عبور از رودخانه خود آغاز کردند و پس از چند ساعت با استفاده از تاریکی ها به سرعت و با اجرای فوق العاده اصل غافلگیری به نیروهای عراقی موجود در میدان مرکزی یورش بودند به غیر از چند مورد نا هماهنگی بین نیروهای ارتش وسپاه قرارگاه نصر، همه چیز به خوبی می گذشت.
پس از عبور نیروی اصلی از عرض کارون و غافلگیری دشمن در ناحیه مرکزی منطقه سرانجام عملیات بیت المقدس در ساعت 00:30 بامداد 10 اردیبهشت با صدور رمز«بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله قاصم الجبارین یا علی ابن ابیطالب» توسط قرارگاه سرفرماندهی کربلا به صورت رسمی آغاز شد تا برگ زرینی باشد در دفتر تاریخ رشادت ایرانیان و نشانه ای باشد از ارزش این آب و خاک مقدس برای آیندگان این مرز و بوم.
پس از دریافت دستور تهاجم، نیروی قرارگاه قدس در پناه آتش توپخانه سنگین خود وبهره گیری از غافلگیری دشمن، خود را به کرخه زد و تلاش برای عبور از رودخانه و نفوذ به درون خط پدافندی متراکم ارتش بعث را آغاز کرد. پس از یک نبرد جانانه قرارگاه قدس بخش هایی از سرپل مورد نظر را به دست آورد. وظیفه مهم تر قرارگاه قدس، سرگرم کردن توان توپخانه ای و هوایی دشمن برای سادگی عملیات دو قرارگاه دیگر بود که آن هم با موفقیت کامل انجام شد.[/align]

مرزهای ایران و خاطره آرش کمانگیر
[align=justify]مرحله آغاز عملیات بیت المقدس با موفقیت همراه بود و این موضوعی بود که از همان دستپاچگی اولیه نیروی دشمن، به خوبی می شد به آن پی برد. نبرد در روزهای دوم و سوم بیشتر در پاتک نیروی ایرانی و تثبیت سرپل وسیع به دست آمده در غرب کارون سپری شد. صدام زمانی متوجه رو دست خوردن شد که خیلی دیر بود. قرارگاه های فتح و نصربا هم الحاق شدند و قرارگاه قدس با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش جای پای محکمی در جنوب کرخه به دست آورد. در کل شرایط مطلوب بود و زمان آن فرارسیده بود که بخش دوم عملیات آغاز شود. اما با توجه به شرایط و تلفات زیاد قرارگاه نصر در کنار آرایش هوشمندانه عراق در شرق جاده اهواز-خرمشهر و نیز امکان قطع ارتباط نیروها با نابودی پل های روی کارون، قرارگاه سرفرماندهی کربلا تصمیم گرفت تا طرح عملیات را بازبینی کند. با پیش بینی یک حرکت اریب برای قرارگاه فتح به منظور پاکسازی کامل جاده و ایجاد یک معبر امن برای نیرو و خطوط مواصلاتی آن ها و نیز حذف تامین خرمشهر توسط قرارگاه نصر، تامین خط مرزی توسط جبهه مرکزی در دستور کار قرار گرفت، بار دیگر نیرو های ایرانی با بهره گیری از تاریکی هوا در شب 16 اردیبهشت بر نیروی دشمن تاختند تا مرحله دوم عملیات آغاز شود. این یورش به قدری غافلگیرانه بود که سرفرماندهی عراقی سلسله مراتب مربوط را کنار گذاشت و سر نیروهای خود فریاد خشم می زد و آن ها را به اعدام بدون محاکمه در صورت عقب نشینی تهدید می کرد. البته ایت تهدید هم به سرعت جواب داد و نیروهای عراقی به جای فرار خود را تسلیم رزمنده های ایرانی کردند! با آن که غیر ممکن به نظر می رسید، ولی در نهایت واحدهایی از نیروهای قرارگاه فتح موفق شدند در ساعت 00:34 بامداد روز 17 اردیبهشت خود را به مرزهای بین المللی برسانند و پس از 18 ماه از آغاز تهاجم عراق، اولین واحدی باشند که به مرز می رسند.
فرار نیروهای عراقی به قدری مفتضحانه بود که در حوالی گرمدشت، 17 دستگاه تانک عراقی در یک شیار عمیق سقوط کرده و روی هم افتاده بودند! ولی هیچ چیز به اندازه عقب نشینی دشمن از خاکریزهای شمالی خود در اطراف کرخه جالب توجه نبود. موفقیت بزرگی حاصل شده بود و روحیه سربازان به شدت افزایش یافته بود. ستون های در حال عقب نشینی عراقی در زمین های باز منطقه هم طعمه فانتوم های اف-4 نیروی هوایی و بالگردهای کبری می شدند.[/align]

پیش به سوی خرمشهر
[align=justify]پیروزی برق آسای نیروها به قدری بزرگ بود که قرارگاه قدس دستور داشت برای جلوگیری از گرفتار شدن در کمین های احتمالی در روز، مقدار پیشروری را محدود کند. در جای جای مناطق آزاد شده، واحد های جامانده عراقی خود را تسلیم می کردند. هویزه آزاد شده بود و جاده اهواز- خرمشهر به صورت کامل باز پس گرفته شده بود. دیگر طاقت همه در داخل طاق شده بود و مردم در هر لحظه منتظر بودند تا رادیو خبر آزادی خرمشهر را اعلام کند.
ولی آن چه مردم از آن بی خبر بودند خستگی بیش از دو هفته نبرد بی امان و تلفاتی بود که پیکر یازمان رزم قوای ایران را تحلیل برده بود. صدام که می دانست سقوط خرمشهر می تواند کار جنگ را یکسره کند و نگاه سنگین رسانه های جهان را بر شهر می دید، هرچه در توان داشت رو کرده بود و خرمشهر را تبدیل به یک دژ دفاعی کامل کرده بود. افسران فراری در صبحگاه ها تیرباران می شدند و خود صدام رأساً در منطقه و در کرانه غربی اروند جای گرفته بود. او که حالا متوجه تهدید احتمالی بصره شده بود به سرعت در حا تقویت نیروهای ارتش بعث در داخل مرزهای خودی بود. سربازان عراقی که حالا در مرزهای خودشان می جنگیدند بر سر غیرت آمده بودند و موضع خود را رها نمی کردند. در این شرایط بود که قرارگاه سرفرماندهی کربلا تصمیم گرفت حمله به بصره را از دستور خارج کرده و تمام نیروی خود را برای پس گرفتن خرمشهر صرف کند. به این ترتیب، مرحله دوم عملیات عملا شکست خورد و به اهدافش نرسید. استراحتی 10 روزه آغاز شد و نیروهای ایران با تقویت و اضافه شدن 6 هزار نفری که نیروی هوایی در یک شب از مشهد به منطقه منتقل کرده بود آماده حمله نهایی می شد. اگرچه نبرد همچنان ادامه داشت و توپخانه و نیروی هوایی دو طرف کاملا فعال بودند.
بار دیگر زمان آن فرا رسیده تا فرماندهان ایرانی نبوغ خود را به رخ دشمن بکشند و با پیدا کردن راهی مناسب این دژ چند لایه را فتح کنند. عملیات متعدد نیروها برای تهاجم مستقیم به شهر همگی با شکست مواجه شده بود. هرچند پیشروی های انجام گرفته به قرارگاه سرفرماندهی کربلا اجازه می داد تا راه جدیدی را هم برای فتح شهر بیازماید. در طرح اولیه قرار بود تا قرارگاه نصر با تامین شلمچه تمام خرمشهر را به محاصره نیروهای خودی در آورد و با ایجاد ترس در دل نیروهای دشمن و متزلزل کردن روحیه آن ها شهر را مجبور به تسلیم کند. ولی حالا که فتح شلمچه امکان نداشت، چه می شد کرد حمله از سمت غرب، یک خودکشی واقعی بود و دو یورش قبلی نیز که در منطقه شمال در گرفته بودند با تلفات بالا و پیشروی محدود همراه بود و در عین حال به دلیل محدودیت فضا امکان مانور مناسب را از نیروها سلب می کرد.[/align]
[align=center]arjqqipgm3sa0y03d495.jpg
[/align]
[align=justify]اول خرداد ماه، نیروهای ایرانی برای بیش از 20 روز در حال نبرد با دشمن بودند. زمان آن رسیده بود تا سرهنگ توپخانه صیاد شیرازی ثابت کند که مردم ایران از یک ذره از خاکشان هم نمی گذرند. طرح سرهنگ به نظر مغز متفکر سپاه سردار باقری موافق افتاد و بار دیگر در ساعت 22:30 شب اول خرداد سال 1361 بیسیم های دلاور مردان ایرانی پس از دریافت رمز حمله یا محمد ابن عبدالله غریو صلوات و تکبیر گشت و یورش ناگهانی نیروها در سه محور به سمت شرق خرمشهر و دور زدن شلمچه آغاز شد. بدون شک این یک حمله تعیین کننده بود. عراق مانور تبلیغاتی خود را برای پایان دادن به جنگ آن هم در حالی که از دست بالا برخوردار بود آغاز کرده بود و مردم هم هر لحظه منتظر خبر آزادی خرمشهر بودند.[/align]

خرمشهر آزاد شد
[align=justify]جناح راست (تیپ 27 محمد رسوالله (ص) ) به فرماندهی سردار پاسدار (جاوید الاثر) احمد متوسلیان و همراهی سردار پاسدار محمد ابراهیم همت مانند کاردی که در پنیر فرو می رود، نیروی بعثی را در هم شکست. ولی دو جناح دیگر موفق به پیشروی نشدند و همین امر باعث تحت فشار قرار گرفتن سپاه تهران از هر دو سمت شده بود. لحظات سختی بود و به نظر نمی رسید هیچکدام از دو طرف حاضر به عقب نشینی باشند. تلفات جناح راست در حال افزایش بود که ناگهان در ساعت 4:30 بامداد 2 خرداد صدای تکبیر در تمام بیسیم ها پیچید. جاده شلمچه- خرمشهر به تصرف نیروهای خودی در آمده بود و خرمشهر محاصره شده بود. اتفاقات خوب دوباره آغاز شد. محل استقرار صدام حسین در غرب اروند سهوا به وسیله هواپیماهای نیروی هوایی ایران مورد هدف قرار گرفت و با پخش خبر مجروحیت یا مرگ احتمالی او روحیه سربازان عراقی در هم شکست. تلاش عراق برای بازپس گیری جاده شلکچه- خرمشهر با تلفات بسیار زیاد شکست خورد. در همین گیر و دارها بود که فرمانده نیروی عراقی حاضر در شهر نیز کشته شد، دژ خرمشهر سقوط کرد. سرانجام ساعت 14:20 بعد از ظهر سوم خرداد سال 1361 با ورود اولین یگان ها سپاه نجف آباد به فرماندهی سردار پاسدار (شهید) احمد کاظمی از خیابان کشتارگاه به داخل شهر، سربازان دلاور ایرانی موفق شدند تا بار دیگر شهری که در روز 4 آبان سال 1359 پس از 35 روز پایداری جانانه مردان محمد جهان آرا سقوط کرده بود را پس از زد و خوردهای کوچک شهری که بیشتر در اطراف گمرک روی داد از دشمن عراقی بازپس بگیرند و پرچم پیروزی را برفراز مسجد جامع برافرازند. نامشان جاوید و سرفرازیشان همیشگی باد.[/align]

منبع: مجله دانستنیها icon_frown شماره 30
باتشکر از جناب worior و Goebbels به خاطر انتقال تصاوبر به گالری سایت و همچنین جناب sina12152000 به خاطر باز کردن تاپیک.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
می دونید چی کیف میده اینکه این عملیات رو به صورت یک کامپاین (Campaign) در آرما 2 بازی کنیم ولی حیف که........ :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شمار تلفات خودی

شهدا 4460شهید (بسیجی وپاسدار)- 1086(ارتش)

۲۴۰۰۰ زخمی

ساقط شدن 4 فروند هواپیما

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مصاحبه‌اي كه در تاریخ ۱۳۶۵/۶/۲۹ با عنوان رییس جمهور و رییس شورای عالی دفاع با خبرنگار صدا و سيما انجام دادند، دلایل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر را بيان كردند.


به گزارش افکارنیوز، اين مصاحبه كه همزمان با سالروز فتح خرمشهر در پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌ خامنه‌ای منتشر شده به اين شرح است:

سوال: آقاى خامنه‌اى سؤالى كه مى‌شود مطرح كرد مسأله‌ى دفاعى بودن جنگ است. ما از ابتداى جنگ و شروع تجاوز عراق اعلام كرديم كه در حال دفاع هستيم و بعد از اين‌كه وارد خاك عراق هم شديم اين مسأله را عنوان مى‌كنيم كه باز جنگ ما يك جنگ دفاعى است. شما اين مسأله را چگونه تعبير مى‌كنيد؟

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم جنگ ما از آغاز به صورت دفاع شروع شد و تا اين ساعت هم ما در حال دفاع هستيم. علت هم اين است كه حتى ورود ما به خاك عراق، در ادامه‌ى دفاع مقدس ماست. البته دشمن طبعاً مايل است كه هنگامى كه مى‌تواند و احساس قدرت مى‌كند، وارد مرزهاى ما بشود، تا هر وقتى كه مى‌تواند در آن‌جا بماند، ويرانگرى بكند، تخريب بكند، افراد نظامى و غيرنظامى را به قتل برساند، زندگى را ناامن بكند، هر وقت هم كه تاب نياورد و نتوانست بماند، برگردد و داخل مرزهاى خودش بشود و ما هم با فداكارى و با توانائى مردم، وقتى كه توانستيم او را از مرزها بيرون برانيم، لب مرز بايستيم كه نبادا وارد خاك دشمن بشويم و به حريم دشمن نبادا كه قدم بگذاريم، اين ميل دشمن است.

اما عقل و منطق انسانى، همچنين احكام اسلامى به ما اجازه‌ى اين را نمى‌دهند. ما دشمن را بايد ببينيم كه چگونه دشمنى است. يك وقت دشمنى است كه آمده براى گرفتن يك تپه، تصرف يك رودخانه، يك موذى‌گرى مرزى، بعد هم سركوب مى‌شود برمى‌گردد سرجايش و قضيه تمام مى‌شود. اين‌جا البته بعد از آنى كه دشمن را ما رانديم مسأله تمام شده است. لكن يك وقت دشمن بناى بر قلدرى و زورگوئى دارد. مسأله‌ى او با بيرون رفتن از مرزها، آن هم با قدرت‌نمائى نيروهاى اسلامى و فداكاريهاى فراوان حل شده و تمام شده نيست. دشمن خيلى اين را مغتنم مى‌شمارد كه وقتى قصد تجاوز دارد و وارد خاك مى‌شود، تا جايى كه مى‌تواند بماند، بعد هم كه رفت بيرون، ما لب مرزها بايستيم او تجديد قواى خودش بكند و هنگامى كه باز لازم دانست و مصلحت دانست برگردد، تجاوز خودش را آغاز كند.

من يك وقتى يك مثالى زدم، گفتم كه دزدى، متجاوزى، وارد خانه‌ى شما مى‌شود، وارد مزرعه‌ى شما مى‌شود و ويران مى‌كند، نابود مى‌كند، مى‌دزدد، مى‌كشد. اگر تحمل كرديد كه مى‌ماند، اگر تحمل نكرديد و با فشار و زور و قدرت‌نمائى او را بيرون كرديد، هيچكس به شما نمى‌گويد كه شما از خانه‌ات ديگر پا بيرون نگذار، پا توى مزرعه‌ى او يا خانه‌ى او نگذار كه اين تجاوز به حريم اوست. نه، عقل به شما حكم مى‌كند كه برويد گريبان اين دشمن را بگيريد، گلوى او را بفشاريد و اولاً: از او بپرسيد چرا اين كار را كرده و مجازاتش كنيد به اين كار و ثانياً: حقتان را بگيريد، آنچه كه تضييع شده از او باز پس بگيريد. اين يك حكم عقلى است. اين چيزى نيست كه اين را ما ابداع كرده باشيم. همه‌ى انسانها و همه‌ى فطرتهاى سالم همين جور فكر مى‌كنند.

اصولاً وارد شدن به حريم خاك ديگران دو نوع است: يك نوع اين است كه از روى تجاوز، به قصد تصرف و براى زورگوئى است؛ اين تهاجم است، اين تجاوز است. همان‌طور كه عراق وارد خاك ما شد. دليلى براى اين كار نداشت. يك بهانه‌هايى همان اوّل ذكر كردند، اما حتى خودشان هم كاملاً واقف بودند و مى‌دانستند كه اينها بهانه است. دنيا هم اين را فهميد. لذا بود كه همه‌ى كسانى كه توى مسأله جنگ وارد شدند، تا امروز هم بما مى‌گويند، از اوائل هم به ما گفتند كه ما مى‌دانيم متجاوز كى است، اين تجاوز است. يكجور وارد شدن به خاك دشمن هست كه براى استنقاذ حق است، براى گوشمال دادن به متجاوز است، براى حفظ امنيت است. براى تأمين مرزها از حوادث مشابه بعدى از سوى همين دشمن هست، اين را نمى‌شود گفت تجاوز.

بنابراين ما، تا وقتى كه در پشت مرزهاى خودمان مى‌جنگيديم كه روشن بود داشتيم دفاع مى‌كرديم از خاك خودمان. آن وقتى هم كه وارد خاك عراق شديم، باز به دنباله‌ى همين مسأله است. ما مجازات متجاوز و گوشمال دادن به متجاوز را يكى از هدفهاى ادامه‌ى جنگ ذكر كرديم و همين هم هست. البته اين را هم بايد بگويم كه هنوز در مرزهاى ما، همه‌ى مناطق از دشمن پاكسازى نشده است. ما هنوز مناطقى را داريم كه از جمله نفت‌شهر و بخشى از مراكز ديگر مرزىِ ما كه هنوز در اختيار دشمن هست و ما ادامه‌ى جنگمان ولو براى پس گرفتن اينها هم كه باشد، يك عمل دفاعى است. اما وقتى اينها را هم پس بگيريم، ما دنبال كردن دشمن و رفتن داخل اعماق خاك او براى گوشمال دادن او، اين را همه، دفاع از خود و مجازات متجاوز مى‌شناسند. بنابراين دفاعى بودن اين جنگ يك چيز واضحى است.

البته ما اين را گفتيم بارها و همه هم اين را قبول كردند از ما كه ما قصد ماندن در اين مناطق تصرف شده‌ى از عراق را نداريم. نه فاو، نه جزيره و نه هيچ نقطه‌ى ديگر، نقاطى نيست كه ما اينها را براى خودمان و جزء خاك خودمان دانسته باشيم. نه اينها مال عراق است، مال مردم عراق است، مال هر رژيم صالحى است كه بعدها بر سر كار بيايد در عراق. فعلاً حركت ما، حركتى است كه در دفاع از امنيت ما و در دفاع از آرامش و صلحى است كه براى زندگى دو همسايه كه ما و عراق باشيم، ضرورى و لازم است

[url=http://www.afkarnews.ir/vdcfcvdymw6dxxa.igiw.html]افكار نيوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5]((يكي از سربازان ما با داد و فرياد گفت :[/size]
[size=5]قافله هايي بر ما يورش آورده اند كه ما از راز و رمزشان بي اطلاعيم .[/size]))

[size=5]((روحيه دشمن بسيار عالي است و با جديت ، مواضع و خطوط دفاعي ما را سركوب و تسخير مي كنند و با اسلحه خودمان با ما مي جنگند .[/size]))

واقعا این دو جمله، جای تامل داره...

[size=5]((افراد ، وحشت زده با يكديگر صحبت مي كردند و مي گفتند اين ها خرمشهر را مي خواهند[/size] ))

کی میاد، اون روز که زمزمه ی دشمنانمون، (اینها قدس را می خواهند)، باشد...
  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

اوووووپس چندین و چند نکته حیاتی توی خودش داره که حالا فقط یکی ش رو مطرح میکنم

ارتش عراق مدتها میگفت احمد زیدان در حین سرکشی از خطوط لشکری برای دفاع جانانه از خرمشهر ماشین ش رفته رو مین درنتیجه مصدوم میشه به شدت و همه فکر میکنند کشته شده در نتیجه روحیه نیروها که اعتماد کرده بودند به احمد زیدان از بین میره ضمن اینکه مغز متفکرشون هم از دست رفته !

حالا اینجا روایت کاملا طور دیگری بیان شده


در کتاب همپای صاعقه اصولا شرح عملیات میشه گفت منطبق هست با این مصاحبه ولیکن یکی از قسمت های عجیب ش همین قسمت احمد زیدان هست چرا که میگن اصلا احمد زیدان اولا به عمد خودش رو انداخته تو میدان مین تا یا کشته بشه ( که نفس راحتی میکشه از دست صدام!) یا زخمی بشه که بهانه شکست رو بیاره و اعدام نشه !

و این روایت رو من چندین کتاب معتبر خودمون خوندم

ولی اینجا خیلی جالب و باحال هست که تاکید داره روی حضور زیدان تا آخرین لحظات دفاع ، چیزیکه عراقی ها منکرش بودند !


به هرحال نوشته تعمق برانگیزی بود

ممنون
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
ویراستار نداره اجا؟
ماه می رو دو سه جا نوشته مهر:دی


[quote][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=5][right][background=rgb(248, 248, 255)]ساعت سه بامداد روز هشتم مهر 1982 ، نيروهاي ما جفير را تخليه كردند[/background][/right][/size][/font][/color][/quote]

[quote][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=5][right][background=rgb(248, 248, 255)]در تاريخ دهم مهر 1982 ، ايراني ها عملياتي را از محور شلمچه –خرمشهر آغاز كردند[/background][/right][/size][/font][/color][/quote]

[quote][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=5][right][background=rgb(248, 248, 255)]در تاريخ 23 مهر 1982 وارد خرمشهر شدند و به تعقيب عراقي ها پرداختند[/background][/right][/size][/font][/color][/quote]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یعنی ما از نسل این شیران بیشه هستیم؟ الله اکبر که تا قیامت می شود تفاخر کرد...
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی دوست عزیزم
و تشکر فراوان
بدون شک از خودگزشتگیهای رزمندگان مسلمان ایرانی بیشتر از این بوده اما ما چطور
اون ایمان اون اخلاص و......
در ضمن بابت اندازه فونت هم تشکر میکنم
اگه رفتی بهشت زهرا یادت باشه داری رو قبر کی قدم میزنی
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
مطلب بسیار زیبایی بود.
تشکر فراوان

اینجا نشون میده که واقعا یک زمان هایی همین روحیه ی شهادت طلبی و ایثار چگونه بر تکنولوژی می تونه فایق بیاد... سلاح ایمان!

============
[color=#ff0000]بحث حاشیه ای مخفی شد.[/color]
[color=#ff0000]از ایجاد کننده ی تاپیک خواهش می کنم بر اساس قوانین سایت از استفاده از فونت درشت و رنگ های دیگه مگر به ضرورت و در حجم کم خودداری کنند[/color]
[color=#FF0000][size=4]لطفا در دفعات دیگر دقت مبدول داشته شود.[/size][/color]
[color=#ff0000]تشکر[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بخشی از روایت فتح خرمشهر را در آخرین روزهای زمستان هم می توانید ببینید

قسمت هشتم
[url="http://hassanbagheri.blogfa.com/post/1"]http://hassanbagheri.blogfa.com/post/1[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

متاسفانه مستند آخرین روزهای زمستان همونطور که خوده کارگردانش هم گفته ، به هرقیمتی خواسته شهید والامقام سردار حسن باقری رو بولد و بزرگ کنه که این صحیح نبود و نخواهد بود ، روایت آزادسازی خرمشهری که اونها گفتند از خیلی جهات فرق های آشکاری داشت با حقیقت .... ولی در کل سردار حسن باقری و قرارگاه نصر تحت الامرش به خصوص لشکر 27 محمد رسول الله صلی الله و علیه و آله و سلم ، از بانیان اصلی آزادسازی خرمشهر بودند....

یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.