babak81

غزوه بدر

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در هفدهم یا نوزدهم ماه مبارک رمضان سال دوم هجرت، غزوه بدر اتفاق افتاد. در این غزوه که نخستین مقابله سپاه اسلام با کفر و نبرد اهل توحید با اهل شرک بود، مشرکان از جنبه ساز و برگ و اسلحه و مهمات بر مسلمانان برتری داشتند و نفرات آنها تقریباً‌ سه برابر مسلمانان بود. رسول اکرم صلي الله عليه و آله دست بر آسمان بلند کرد و عرضه داشت: «خدايا! اين قبيله‌ی قريش هستند که به علت تکبّر و تفاخر با تو به مبارزه برخاسته پيامبرت را تکذيب مي‌نمايند؛ خدايا! نصرتي را که به من وعده فرموده بودي کجاست؟ پروردگارا! صبحگاهان، به آنها نيکي خويش را ارزاني دار. آنقدر دست‌هايش را به دعا بلند نگاه داشت که روايش از دوش مبارک افتاد. جنگ بدر آغاز شد، مسلمانان با زباني تشنه و دلي گرسنه با حالت روزه در برابر مشرکين مقاومت کردند.در اين امتحان سخت مؤمنين سر بلند بيرون آمدند. قرآن در سوره‌هاي آل عمران، نساء، انفال و حج و در بيش از چهل آيه غزوه بدر را به شرح نشسته است. در آيه 41 سوره انفال اين روز تاريخي یوم الفرقان نامگذاري شده است.زيرا فرقان مرز بين دو عهد و دو عصر اسلامي گرديد. عهد گذشته، که عهد صبر و تحمل و بردباري و انتظار و وقت آماده شدن بود و عهد جديد، که عهد حرکت، نهضت،‌ قوت، پيشدستي، دفاع و مبارزه با ظلم، ستم، جهل و شرک شد. جنگ بدر، فرقان بين دو نوع تفکر در عوامل پيروزي و عوامل شکست شد. يکي تفکر مشرکان و بت‌پرستان که عوامل پيروزي را اسلحه و مهمات جنگي و کثرت نفرات مي‌شمردند و ديگري تفکر مؤمنان و تربيت شدگان مکتب اسلام، که عوامل پيروزي را در درجه نخست، استقامت، فدارکاري و ايمان به هدف، همفکري و مدد خداوند مي‌دانستند. (برگرفته از کتاب رمضان در تاريخ/فيقه فرزانه آيت الله العظمي صافي)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ـ تعداد لشکريان کفر و همچنين ميزان مهمات و ... چند برابر سپاه اسلام بود. ـ در اين جنگ سپاهيان اسلام 313 نفر بودند که علمداري رسول خدا صلي الله عليه و‌ اله، را علي‌ مرتضي عليه السلام بر عهده داشت. در آن هنگام امير المؤمنين بيست سال سن بيشتر نداشت. ـ سي و شش نفر از نامداران مشرکين به دست علي بن ابيطالب عليه السلام به هلاکت رسيدند. ـ معاويه گفت: «علي را در اين غزوه ديدم مانند شير، هيچ کس در نبرد با او ايستادگي نمي‌کرد، مگر آنکه او را مي‌کشت، و بر چيزي نمي‌زد مگر آن را پاره مي‌ساخت. ـ هرگاه پيامبر صلي الله عليه و اله جماعتي از مشرکين را مي‌ديد به علي عليه السلام فرمان مي‌داد «بر ايشان حمله کن» او جماعت را متفرق مي‌ساخت. پيغمبر صلي الله عليه و‌ آله با ديدن روحيه جهاد و ايثار و فرمانبرداري علي عليه السلام فرمودند: «انّه مني و انا منه»، علي از من و من از او هستم. چون جبرئيل کلام رسول الله صلي الله عليه و اله را شنيد عرضه داشت: و انا منکما، من هم از شما هستم. در اين هنگام صدايي شنيده شد که مي‌گفت: لا سيف الا ذوالفقار و لا فتي الا علي ـ درغزوه بدر چون علي عليه السلام براي سيراب کردن رسول صلي الله عليه و‌اله و اصحاب در پي آب روان شد، جبرئيل، ميکائيل و اسرافيل هريک با گروهي از فرشتگان در برابر امير المؤمنين عليه السلام اداي احترام کرده و سلام نمودند. (کنزل العمال، ج5، ص273/برگرفته از کتاب رمضان در تاريخ اثر فقيه فرزانه آيت الله العظمي صافي)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب این جنگ از یه نظر مهمه. به نوعی این اولین جنگی هست که اعراب دراون از یه آرایش منظم استفاده کردند. تا قبل از غزوه بدر جنگهای اعراب بیشتر یه آشوب و بلبشو بود که معلوم نبود که به کیه ولی در این جنگ پیامبر اکرم(ص) نیروهاش رو به صورت زیر آرایش کرده بودند: (از پشت به جلو) اردوگاه شمشیرزنان کمانداران نیزه داران . . . . صفوف دشمن وجود نیزه داران در اولین صف باعث می شه که جلوی شارژ سواره نظام دشمن گرفته بشه و سواره نظام دشمن به سادگی نتونند صفوف خودی رو به هم بریزند. کمانداران درپناه نیزه داران می تونستند هدفهای خودشون رو به دقت انتخاب کرده و بزنند دست آخر شمشیرزنان هم به نوعی نیروی ذخیره به حساب می آمدند. نکته دیکه اینکه سپاه مسلمین در این جنگ سواره نظام نداشته(فکر کنم یکی یا دو تا اسب حداکثر داشتند) پس جنگ جنگ پیاده نظام بوده. این آرایش پیاده نظام شما رو یاد چی می اندازه؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.