Electro_officer

سری زیردریایی‌های استراتژیک Type 094 (ناوگان زیرسطحی چین 5)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تصویر
سری زیردریایی‌های Type 094 (یا Type 09-IV کد ناتو: Jin class) دومین نسل از زیردریایی‌های اتمی با قابلیت شلیک موشک بالستیک "SSBN" ناوگان PLAN محسوب‌می‌شوند، که در واقع جانشین زیردریایی‌ SSBN کلاس Xia یا Type 092 که در سال 1983 وارد خدمت‌شده،خواهندشد. زیردریایی‌های Type 094 توسط موسسه‌ی تحقیقاتی طراحی شناورهای دریایی CSIC’s Wuhan (موسسه‌ی 719) واقع در استان Hubei طراحی‌شده‌اند. ساخت زیردریایی‌ها توسط کارخانه‌ی ساخت شناورهای سنگین CSIC’s Bohai واقع در Huludao از استان Liaoning انجام‌شده‌است.
ساخت اولین زیردریایی از این کلاس در سال 1999 شروع شد و در ژولای سال 2004 به‌‌آب ‌انداخته‌شد. احتمالا ساخت دومین زیردریایی در سال 2002 آغاز شده و در سال 2007 به‌‌آب انداخته‌شده‌است. سازمان اطلاعاتی نیروی دریایی ایالات متحده ONI قبلا ساخت این زیردریایی‌ها را پیش‌بینی کرده‌ و اعلام کرده بود جمهوری خلق چین جهت تقویت قدرت اتمی/بالستیک زیرسطحی خود نیاز به 5 فروند زیردریایی اتمی دارد تا در هر زمان یکی از آنها آماده‌ی شلیک ‌موشک‌های خود باشد.
زیردریایی‌های Type 094 SSBN تا حد زیادی به زیردریایی‌های اتمی/تهاجمی Type 093 شباهت‌دارند به همین دلیل گمان می‌رود هر دو کلاس بر یک اساس و مبنا طراحی‌شده‌‌باشند. دیسپلیسمنت زیردریایی‌ها در حالت غوطه‌ور 8000 تا 9000 تن برآورد می‌شود. انتظار می‌رود زیردریایی‌های این کلاس کم صداتر از زیردریایی Type 092 باشند و حسگرهای پیشرفته‌تری بر روی آن نصب شده‌باشد. بنابر بعضی گزارشات ساخت و توسعه‌ی زیردریایی‌های Type 092 و Type 094 با مساعدت شرکت روسی طراحی زیردریایی‌های اتمی Rubin Central Design Bureau انجام‌شده‌است.
در تصاویر منتشرشده تعداد 12 مقر شلیک موشک بالستیک در پشت برجک زیردریایی دیده‌می‌شود که در دو ردیف شش‌تایی و در عرشه‌ای برجسته قراردارند. این زیردریایی‌ها قادر به شلیک موشک‌های بالستیک JL-2 (چيني: Julang-2، کد ناتو: CSS-NX-4) هستند. موشک JL-2 از مشتقات موشک زمینی بالستیک، بین‌قاره‌ای و سوخت جامد DF-31 محسوب‌می‌شود. گفته‌می‌شود برد این موشک‌ها 8000 کیلومتر است و قادر است چند هدف را با استفاده از سه کلاهک هسته‌ای خود مورد اصابت‌قرار‌دهد. به هر حال چیزی مشخص است این است که پروژه‌ی ساخت توسعه‌ی این موشک‌ها هنوز در حال اجراست. طبق گزارشات برخی منابع در میانه‌ی سال 2004 آزمایش موشک ناموفق بود.
طبق تصاویر ماهواره‌ای که چند سال پیش منتشر شدند یکی از زیردریایی‌ها در لنگرگاه کارخانه‌ی Bohai قرارداشت و دیگر زیردریایی که به صورت لکه‌ای در زیر آب مشخص است در پورت نظامی Xiaopingdao واقع در استان Liaoning قراردارد. در ماه آپریل سال 2008 وب‌سایت فدراسیون دانشمندان ایالات متحده FAS.org اعلام کرد که زیردریایی جدید کلاس Jin ناوگان PLAN در پایگاه دریایی در نزدیکی شهر Sanyang واقع در جنوب جزیره‌ی Hainan قراردارد.
نمايي از پورت نظامي‌ Xiaopingdao يكي از اصلي‌ترين پايگاه‌هاي زيردريايي‌هاي چين
تصویر
سایت گلوبال سکیوریتی تعداد این زیردریایی‌ها را در حال حاضر دو فروند می‌داند و ساخت سه زیردریایی دیگر را تا سال 2012 پیش‌بینی می‌کند که البته احتمالا کار ساخت یکی از آنها به اتمام رسیده‌است.
ساخت این زیردریایی‌ها واهمه‌ی عجیبی رو بین مقامات کاخ سفید بوجود آورده و باعث بوجود آمدن سناریوی جنگ اتمی بین دو کشور آمریکا و چین شده که ان‌شاالله بعدا بیشتر این موضوع رو بررسی خواهیم‌کرد.
تصویر
خصوصیات (با توجه به مخفی کاری شدید چینی‌ها سایت‌های مختلف آمار مختلفی ارائه‌دادند.)
تعداد: وجود حداقل دو فروند تایید شده است.
طول: 140 متر
قطر: 10 متر
آبخور: 8 متر
دیسپلیسمنت: 8000 تا 9000 تن (گلوبال سکیوریتی :1000 تا 12000 تن)
سرعت: 20 گره
برد عملیاتی: نامحدود
تسلیحات: 12 مقر موشک JL-2 و شش مقر اژدر در دماغه
پیشران: راکتور اتمی
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
منابع:
http://www.sinodefence.com/navy/sub/type094jin.asp
http://www.globalsecurity.org/wmd/world/china/type_94.htm

کلیه‌ی حقوق این مطلب متعلق به مترجم و سایت میلیتاری است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چین دارای چند زیر دریایی اتمی؟ زیر دریایی های چین توانشون نسبت به نمونه های آمریکایی و روسی چگونه است؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار جالب بود. راستی مهدی جان اون زیردریایی چینی که وسط رزمایش آمریکا یهو از آب بیرون اومد از کدوم کلاس بود؟ قیافه آمریکائیها تو اون لحظه دیدن داشت! icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درباره زیردریائیهای چینی اطلاعات موثقی در دست نیست و این کشور به شدت پنهانکاری میکند. اما در ماجرایی که (بدلیل فراموش کردن نوع زیردریایی اسمش رو سوال کردم؟) گفتم یک زیردریایی چینی در حین رزمایش نظامی آمریکا از آب بیرون اومد و حتی با وجود دیدن زیردریایی توسط ملوانان همچنان رادارهای موجود در ناوهای جنگی آنرا شناسایی نکردند! این یعنی چین پیشرفت بسیار بزرگی در عرصه فناوریهای استراتژیک داشته است و اگر از آمریکا و روسیه جلوتر نباشد چندان هم عقب نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درباره زیردریائیهای چینی اطلاعات موثقی در دست نیست و این کشور به شدت پنهانکاری میکند.

اما در ماجرایی که (بدلیل فراموش کردن نوع زیردریایی اسمش رو سوال کردم؟) گفتم یک زیردریایی چینی در حین رزمایش نظامی آمریکا از آب بیرون اومد و حتی با وجود دیدن زیردریایی توسط ملوانان همچنان رادارهای موجود در ناوهای جنگی آنرا شناسایی نکردند!

این یعنی چین پیشرفت بسیار بزرگی در عرصه فناوریهای استراتژیک داشته است و اگر از آمریکا و روسیه جلوتر نباشد چندان هم عقب نیست.

دست شما درد نکنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چین دارای چند زیر دریایی اتمی؟

زیر دریایی های چین توانشون نسبت به نمونه های آمریکایی و روسی چگونه است؟

تعداد دقيق زيردريايي‌هاي SSBN مشخص نیست! و فقط آمار تخمینی وجود داره. اگه دقت کنید متوجه میشید که عکسهایی که از ساختار گذاشتم با عکس آخر از نظر تعداد مقر شلیک موشک تفاوت دارن! icon_cool تعداد این زیردریایی‌ها هم به خاطر انتشار یه سری عکس ماهواره‌ای حدس زده‌میشه. بنابر اطلاعات محدودی که وجود داره چین الآن 3 فروند SSBN عملیاتی داره. و تعداد زیادی زیردریایی اتمی و دیزل الکتریک تهاجمی هم در اختیار داره. که نوع دیزل الکتریکش یه بار آبروی ناوگان آمریکا رو برد! :oops: این یعنی چینی‌ها به سطح بالایی از صنعت و تکنولوژی دست پیدا کردن که شاید حتی از آمریکاییها هم جلوتر باشند! :oops:
بزودی تصاویر ماهواره‌ای رو تو همین تاپیک قرار میدم. icon_frown
راستی مثل اینکه گلوبال سکیوریتی رفع فی×ل×تر شده! icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Electrician جان غیر از اون سه تا که فرمودی ، میگن یکی هم از کلاس 094 Jin در حال ساخت است . ولی قراره در آینده نزدیک این تعداد افزایش چشم گیر یابد .
دارند یه جایگاه درست میکنند که میشه 20 تا زیردریایی اتمی توش جا داد که از دید ماهواره های جاسوسی پنهان میماند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوال کلی پرسیدی! بستگی به نوع و کلاس زیردریایی داره. در مورد این زیردریایی چینی که حتی طولش دقیقا مشخص نیست و همش حدس و گمانه دیگه وای به حال قیمتش! icon_cool ولی در کل ساخت یک زیردریایی هسته‌ای تقریبا 2.5 بیلیون دلار خرج میبره!!! icon_frown بعنوان مثال هزینه‌ی ساخت یه زیردریایی اتمی تهاجمی کلاس Virginia حدود 2.6 بیلیون رلار هست. یه آمار یه جا دیدم نوشته بود آمریکا در طول جنگ سرد حدود 2 تریلیون دلار صرف ساخت و توسعه‌ی تسلیحات اتمیش کرده!!!!! که 320 بیلیون دلار برای زیردریایی‌های با قابلیت شلیک موشک بالستیک، 97 بیلیون دلار برای موشک‌ها، 46 بیلیون دلار برای پیشران هسته‌ای و 220 بیلیون دلار صرف زیردریایی‌های تهاجمیش هزینه کرده!!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در اکتبر 2006 و می 2007 یک سری تصاویر ماهواره‌ای مربوط به این زیردریایی‌ها تو وب منتشرشدند که کلی سروصدا ایجادکرد! اگه تو اینترنت Type 094 سرچ کنید متوجه می‌شید. در ضمن میتونید تو Google earth کلمه‌ی Xiaopingdao رو سرچ کنید میتونید این پایگاه رو پیدا کنید.
پایگاه Xiaopingdao
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

دو زیردریایی در کارخانه‌ی Huludao
تصویر

زیردریایی در دست ساخت در Huludao
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.