Electro_officer

سامانه دفاع هوایی نزدیک دریاپایه ریم-116 (RIM-116)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تصویر


سیستم ""RAM RIM-116 Rolling Airframe Missile یک سیستم دفاع موشکی سبک، لیزری، هدایت از داخل و سطح به هواست که در نیروی دریایی کشورهای آلمان، ایالات متحده، یونان، کره و مصر مورد استفاده قرارگرفته‌است. این سیستم در واقع یک سیستم دفاع نقطه‌ای است که جهت مقابله با موشک‌های کروز ضدکشتی طراحی شده‌است. علت نامگذاری سیستم به Rolling Airframe Missile این است که موشک شلیک شده جهت پایایی در مسیر حرکت، حول محور طولی خود می‌چرخد.
گونه‌ی قابل نصب در عرشه‌ی این سیستم لانچر Mk-49 است که دارای 21 مقر شلیک است و وزنی حدود 8/5 تن دارد. گونه‌ی اصلی این سیستم جهت هدف‌گیری و شلیک نیازمند اتصال به سامانه‌ی دفاعی شناور است و نمی‌تواند با استفاده از حسگرهای خود اقدام به رهگیری هدف کند. در شناورهای ایالات متحده این سیستم به سامانه‌ی دفاعی شناورها و سیستم AN/SWY-2 متصل است.
ساخت و توسعه‌ی سیستم RIM-116 در ابتدا توسط شرکت General Dynamics و در ژولای 1976 تحت یک قرارداد بین آلمان غربی و دانمارک آغاز شد. (امتیاز بخش موشکی شرکت General Dynamics بعدها توسط شرکت Hughes Aircraft خریداری شد و در حال حاضر بخشی از شرکت Raytheon است.) بعدها دانمارک از معاهده خارج شد و نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان طرف دوم قرارداد جای دانماک را گرفت. اولین سری از این سیستم تحت عنوان FY85 در 14 نوامبر 1992 در نیروی دریایی ایالات متحده و در ناو آبی‌خاکی USS Peleliu یا LHA-5بکارگرفته شد. نیروی دریایی ایالات متحده در نظر دارد تعداد 1600 موشک RAM و 115 لانچر را در تعداد 74 شناور خود استفاده‌کند. پیش از این RIM-116 در تعداد زیادی از شناورهای نیروی دریایی ایالات متحده و 30 فروند از شناورهای نیروی دریایی آلمان بکاررفته‌بود. علاوه‌براین از این سیستم در تمامی کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آلمان از جمله رزم‌ناوهای جدید کلاس Braunschweig (دو سیستم در هر رزم‌ناو) استفاده‌ خواهد‌شد. نیروی دریایی یونان نیز از این سیستم در شناورهای جدید کلاس VITA خود استفاده کرده و کره‌ی جنوبی نیز در نظر دارد در ناوشکن‌های KDX-2 و KDX-3 خود و همچنین در پروژه‌ی LPX از این سیستم استفاده‌کند.
گونه‌ها
Block 0
این گونه که نام دیگر آن RIM-116A است توسط ایالات متحده استفاده می‌شود. این گونه در واقع نوع اصلی سیستم‌های RAM است که بر اساس سیستم موشک‌های ضدهوایی AIM-9 Sidewinder (تشکیل شده از یک راکت موتور، فیوز و سرجنگی) طراحی‌شده‌است. موشک‌های Block 0 در ابتدا دارای هدایت داخلی راداری بودند و براساس اطلاعات حسگرها به سمت هدف حرکت‌میکردند. اما بعدها سیستم هدایت گرمایی و رهگیر لیزری (مانند آنچه در موشک‌های FIM-92 Stinger وجود دارد.) به این موشک‌ها اضافه‌شد. در آخرین آزمایشات انجام شده دقت این موشک 95٪ برآورد شده‌است.
Block 1
گونه‌ی Block 1 یا RIM-116B نوع ارتقا یافته‌ی موشک‌های RAM است. در این ورژن از نوعی سیستم رهگیر لیزری استفاده شده که موشک را قادر می‌سازد تا موشک‌هایی را که هیچگونه سیگنال راداری از خود بروز نمی‌دهند را مورد هدف قراردهد. در این ورژن از سیستم راداری غیرفعالی که در Block 0 بکارفته‌بود نیز استفاده‌شده‌است.
HAS
در سال 1998 نیروی دریایی آلمان و ایالات متحده تصمیم به ارتقای این سیستم گرفتند به گونه‌ای که بتواند با سه گونه از واحدهای دشمن "HAS" کوتاه‌شده‌ی Helicopter, Aircraft, and Surface targets مقابله‌کند. تفاوت اساسی این موشک‌ها با موشک‌های Block 1 در بخش نرم‌افزاری است و با تغییر دادن این بخش می‌توان موشک را به Block 1تغییر داد.
SeaRAM
سیستم SeaRAM در واقع گونه‌ی موشکی سیستم Phalanx CWIS است و قادر است همزمان با تعداد زیادی از انواع واحدهای دشمن مقابله کند. ساخت هر دو سیستم SeaRAM و Phalanx CWIS توسط شرکت Raytheon صورت گرفته‌است.
SeaRAM همانند Phalanx CWIS از یک بخش راداری ثابت استفاده‌می‌کند و دارای یازده سلول شلیک است و قادر است با استفاده از حسگرهای خود و بدون نیاز به اطلاعاتی از خارج اهداف خود را رهگیری کند. همانند Phalanx CWIS، SeaRAM
نیز قابلیت نصب در انواع مختلف شناورها را داراست.

 


تصویر


خصوصیات Block 1
کاربرد: موشک سطح به هوا
سازنده: شرکت‌های Raytheon و Diehl BGT Defence
طول: 2780 میلیمتر
قطر: 127 میلیمتر
سرعت: بیش از دو ماخ
سرجنگی: 11.3 کیلوگرم
وزن شلیک: 73.5 کیلوگرم
برد: 7.5 کیلومتر
سیستم هدایتی: سه گونه؛ تنها لیزری، لیزری همراه با رادار بسامد رادیویی غیرفعال، لیزری یا رادار بسامد رادیویی غیرفعال
قیمت هر واحد: 444000 دلار
سال ورود به خدمت: 1992

 

 


تصویر

 


تصویر


تصویر


تصویر


تصویر


منبع:
http://en.wikipedia....irframe_Missile
توجه!
کلیه حقوق این مطلب برای سایت میلیتاری و مترجم محفوظ است.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار عالی بود. خسته نباشی. این موشک در برابر نمونه مشابه روسی یعنی مدل دریا پایه تور کارایی خیلی کمتری داشته و پدافند قابل قبولی نیست. البته نظر شخصی هست. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به هر حال با توجه به نصب اين سيستم تو تعداد زيادي از شناورهاي آلماني و آمريكايي به نظر مياد سيستم كارايي مناسبي داشته باشه. icon_cool خصوصا كه این سیستم برای پروژه‌ي KDX3 کره جنوبی انتخاب شده!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته سرعت تنها فاكتور برتري يك موشك نيست. سيستم‌هاي ديگه‌اي از همين گروه وجود دارند كه سرعتشون از اين موشك بيشتره. Sea Wolf : با سرعت 3 ماخ RIM-7 Sea Sparrow : با سرعت 3.5 ماخ RIM-162 ESSM : با سرعتی بیش از 4 ماخ 9M311 : با سرعت 2.7 ماخ

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب خیلی جالبی بود و عکس های خیلی جالب تر و گویا تر ... اگر می شه مشخصات مدل دریایی تور رو هم بنویسید تا افراد بی سوادی مثل من هم بتونند نتیجه گیری کنند ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Electro_officer خان خيلي ممنون مطلب بسيار عالي بود استفاده كرديم. شهاب ثاقب اگه اشتباه ننوشته باشم چه فرقي با اين سيستم داره كارايش در سطع يه همچين چيزي هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از دوستان به خاطر توجهشون تشکر می‌کنم. icon_cool

اگر می شه مشخصات مدل دریایی تور رو هم بنویسید تا افراد بی سوادی مثل من هم بتونند نتیجه گیری کنند ...

انشا‌الله به زودي تمام سيستم‌هاي موشكي دفاع نزديك يا همون CWIS رو بررسی خواهیم کرد. البته فکر نمیکنم این سیستم تو گروه CWIS باشه. icon_frown

شهاب ثاقب اگه اشتباه ننوشته باشم چه فرقي با اين سيستم داره كارايش در سطع يه همچين چيزي هست؟

راستش در این مورد اطلاعی ندارم. icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من یک سوال دارم به نظرتون این موشک یا rim162 می توانند از پس موشک های ضد کشتی ایران بر بیایند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سیستم دریا پایه تور ام1 (SA-N-9) یک برتری اصلی نسبت به RIM-116 داشته و آن پوشش 360 درجه اطراف ناو و قابلیت حمله به اهداف متهاجم از جهات مختلف بصورت همزمان است که موشکها از یک سری پرتابگر و بصورت عمودی شلیک شده و نیازی به نصب چندین پرتابگر در چهارگوشه ناو نیست! سرعت بیشتر ، سرجنگی قویتر ، دقت و قدرت مانور بیشتر و توان درگیری همزمان با تعداد بیشتری هدف از برتریهای تور ام1 نسبت به این سیستم است. برد تور ام1 هم بیشتر بوده و با ارتقاهای انجام شده به 20 کیلومتر رسیده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.