Electro_officer

قدرت زیرسطحی PLAN (ناوگان زیرسطحی چین، قسمت پایانی)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا


بخش اول
تصویر


11 نوامبر 2003 ساعت 8 صبح
ناوشکن کلاس آتاگوی ژاپنی در حال گشت‌زنی در آب‌های جنوبی ژاپن است، کاپیتان به خدمه می‌گوید: آیا آن یک پریسکوپ نیست؟ کاپیتان پریسکوپی را از فاصله‌ی چندکیلومتری مشاهده‌کرده‌بود. لحظه‌ای بعد سیستم سونار ناوشکن یک زیردریایی را در فاصله‌ی چند کیلومتری کشف می‌کند. طبق قوانین دریایی زیردریایی کشف‌شده می‌بایست به سطح آب می‌آمد و پرچم کشور خود را نشان می‌داد و گرنه مورد حمله‌ی ناوشکن ژاپنی قرار می‌گرفت. کاپیتان زیردریایی به خوبی به این موضوع آگاه است؛ زیردریایی سرعت خود را کم می‌کند و به سطح آب می‌آید. پرچم قرمز رنگی روی برجک بالا می‌رود؛ این یک زیردریایی چینی دیزل الکتریک Type 035 است! اما این زیردریایی اینجا چه می‌کند؟
26 اکتبر 2006
ناوهواپیمابر آمریکایی USS Kitty Hawk به همراه ناوهای محافظش در حال انجام یک آزمایش دریایی‌اند، همه چیز طبق روال خود پیش می‌رود. اما...خدمه‌ی شناورها متوجه حضور یک زیردریایی در فاصله‌ی پنج مایلی خود مي‌شوند. زیردریایی چینی دیزل الکتریک کلاس Song به سطح آب آمده و شناورهای آمریکایی را تیررس خود دارد؛ این در حالی است که دستگاه‌های سونار چیزی را شناسایی نمی‌کنند! آمریکایی‌ها درس خوبی از این آزمایش دریایی می‌گیرند.


تصویر

مقاله‌ای که خدمت عزیزان ارائه می‌شود برگرفته‌ از مقاله‌ی آقای John J. Tkacik, Jr محقق عالیرتبه‌ی بخش تحقیقات آسیایی موسسه‌ی آمریکایی Heritage است. این مقاله در 1 مارس 2006 منتشر شد.
طبق پیش‌بینی‌ها در سال 2025 نیروی دریایی چین یکه تاز اقیانوس آرام خواهد شد. بر اساس برخی ارزیابی‌ها زیردریایی‌ها چینی مستقر در اقیانوس آرام از لحاظ کمی به نسبت پنج بر یک بر زیردریایی‌های ایالات متحده برتری خواهند داشت و زیردریایی‌های SSBN استراتژیک چینی قادر خواهند بود سواحل غربی ایالات متحده را به راحتی مورد اصابت موشک‌های بالستیک اتمی خود قرار دهند. در این حال ایالات متحده در تلاش است تا جهت مقابله با چینی‌ها تعداد زیردریایی‌های خود را افزایش دهد اما انجام چنین کاری مستلزم صرف هزینه‌ای سنگین است.
برخی از فرماندهان دریایی ایالات متحده به شدت نسبت به این وضعیت اظهار نگرانی کرده‌اند. این نگرانی‌ها در گزارشات سالانه‌ی پنتاگون از وضعیت نیرو‌های نظامی چین (گزارش MPPRC) و همچنین در گزارش چهارساله‌ی دفاعی ایالات متحده QDR به وضوح دیده‌می‌شوند. به عنوان مثال دریاسالار Gary Roughead، فرمانده‌ نیروهای آمریکایی مستقر در اقیانوس آرام می‌گوید:
"من همیشه در رابطه با خطر چین سوالی پرسیده‌ام، من می‌گویم چینی‌ها تهدید محسوب نمی‌شوند. برای تعریف یک تهدید دو عامل مورد نیاز است یکی قابلیت و دوم هدف. در مورد عامل اول هیچ شکی وجود ندارد و همگی متوجه توسعه‌ و پیشرفت سریع زیردریایی‌های چینی هستیم اما سوالی که وجود دارد این است که هدف چیست؟"
پنتاگون در حال تلاش جهت یافتن پاسخ این سوال است اما جدی بودن تهدید چینی‌ها هنوز ثابت نشده‌است.

هدف چیست؟
در گزارش QDR آمده‌است:
چینی‌ها از حوالی سال 1990 به بعد در حال بروزرسانی و توسعه‌ی طرح‌های نظامی خود جهت مقابله با تایوان هستند. این تغییرات باعث بر هم خوردن تعادل نظامی در منطقه شده‌است. طرح‌های چینی‌ها در این مدت شامل توسعه‌ی موارد زیر بوده‌است:
ایجاد طرح‌های دفاعی غیر متقارن، توسعه‌ی تسلیحات الکترونیکی و ارتش سایبر، تسلیحات فضایی، موشک‌های کروز و بالستیک، سیستم‌های دفاع هوایی، ایجاد نسل جدیدی از اژدرها، ساخت زیردریایی‌های پیشرفته، توسعه‌ی تسلیحات استراتژیک اتمی در واحدهای دریایی و زمینی، توسعه‌ی تجهیزات بدون سرنشین و ...
در گزارش MPPRC آمده‌است هدف اصلی چین از توسعه‌ی طرح‌های نظامی مقابله با پتانسیل عامل ثالثی است که در بحران تایوان شرکت دارد؛ این عامل ثالث ایالات متحده است. این گزارش می‌افزاید: "بازداشتن، مقابله کردن با دخالت‌های عوامل خارجی و یا به تاخیر انداختن دخالت این عوامل در بحران تایوان در محاسبات استراتژیک پکن نقش اصلی را ایفا می‌کند. همچنین در پایان این گزارش آمده: چینی‌ها در حال توسعه‌ی موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز، زیردریایی‌های مدرن، هواپیماهای پیشرفته و یا سایر سیستم‌های مدرن نظامی هستند.
اهداف نیروی دریایی چین
یکی از موارد بحث برانگیز، اشاره‌ پنتاگون به سخنان ژنرال Wen Zongren کمیسر سیاسی ارتش مردمی چین PLA است. در گزارش MPPRC به نقل از این ژنرال چینی آمده است: "چین باید محاصره دریایی قدرت‌های بین‌المللی را در هم بشکند. این محاصره‌ها ناوگان دریایی چین را تهدید می‌کنند...تنها در این صورت است که می‌توان از پیشرفت چین سخن گفت. برای رسیدن به این هدف چین می‌بایست نیروی نظامی مستقر در اقیانوس‌ها را گسترش دهد و حتی از اقیانوس‌ها هم فراتر رود." این در واقع اصلی‌ترین هدف حزب کمونیست چین از توسعه‌ی ناوگان دریایی است.
نیروی دریایی چین (به ویژه ناوگان زیرسطحی) ابزاری است جهت رسیدن به این هدف. ارتقای درجه‌ی دریاسالار Zhang Dingfa (شخصی که مدت زیادی در بخش زیرسطحی ناوگان PLAN مشغول به خدمت بوده‌است.) به مقام رئیس کل ستاد PLAN و حضور ثابت وی در کمیسیون مرکزی ارتش چین نشان‌دهنده‌ی اهمیت زیردریایی‌ها در استراتژی چین در منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه است.
توسعه‌ی زیردریایی‌ها
به دستور دریاسالار Zhang، جهت توسعه‌ی سریع و ضربتی ناوگان زیرسطحی تعداد 4 فروند زیردریایی کلاس Kilo از روسیه خریداری شد و تعداد 8 فروند زیردریایی کلاس Kilo دیگر نیز سفارش داده‌شد.
دریاسالار به زیردریایی‌های روسی اکتفا نکرد و دستور تسریع (سالانه 2.5 زیردریایی) در ساخت زیردریایی‌های دیزل الکتریک نیرومند کلاس Song را صادر کرد. چینی‌ها همچنین گونه‌ی جدیدی از زیردریایی‌های Type 039 یعنی کلاس Yuan را توسعه دادند. در ساخت زیردریایی‌های کلاس Yuan تا حد زیادی از تکنولوژی و طرح‌های روسی استفاده شده‌است. به عنوان مثال بدنه‌ی این زیردریایی‌ها توسط لایه‌های ناپژواک روسی پوشانده شده و یا در ساخت پروانه‌ی هفت تیغه‌ای (که تاثیر بسزایی در بی‌صدا بودن زیردریایی دارد.) از طرح روسی استفاده شده‌است. طرح پیشران این زیردریایی‌ها ناوابسته به هوا است، این امر زیردریایی‌ها را قادر می‌سازد به مدت 30 روز بدون نیاز به آمدن به سطح آب و با استفاده از انرژی باتری‌ها به عملیات بپردازند. این عوامل باعث می‌شوند این زیردریایی‌ها برای شبکه‌ی شناسایی ایالات متحده غیرقابل شناسایی شوند.
خطر این زیردریایی‌ها زمانی که به اژدرهای SKVAL اشکوال روسی مجهز شوند افزایش خواهد یافت، گفته می‌شود این اژدرها قادرند به سرعت 200 گره دست یابند. طبق برخی گزارشات در حال حاضر از اژدر SKVAL در بعضی از زیردریایی‌های چینی استفاده می‌شود. همچنین به گفته‌ی برخی منابع روس‌ها زیردریایی‌های چینی را مجهز به موشک کروز ضدکشتی سه‌مرحله‌‌ای Novator 3M-54E کرده‌اند. این موشک‌ها در واقع بهترین سلاح جهت هدف قراردادن ناوهای هواپیمابر هستند. هر زیردریایی Kilo چینی 4 فروند از نوع موشک را حمل می‌کند.
ادامه دارد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قدرت زیرسطحی PLAN (ناوگان زیرسطحی چین، قسمت پایانی)

ادامه دارد...

پس ادامه دارد؟؟ icon_wink

دستت درد نكنه عالي بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين تو ضيحاتت خيلي خوبه ولي اگه ميتوني در مورد زيردريايي خريداري شده از چين يه تاپيك بزن بدونيم آخه سرنوشتشون چي شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ادامه دارد... همون اول میگفتی بازم میخوندیمش icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از دوستان!

قدرت زیرسطحی PLAN (ناوگان زیرسطحی چین، قسمت پایانی)

ادامه دارد...

پس ادامه دارد؟؟

پسر چرا بحث رو منحرف مي‌كني! icon_wink منظر از ادامه دارد اينه كه تو همين تاپيك ادامه دارد و ديگه تاپيكي در رابطه با ناوگان زيرسطحي چين ايجاد نخواهم كرد!

اين تو ضيحاتت خيلي خوبه ولي اگه ميتوني در مورد زيردريايي خريداري شده از چين يه تاپيك بزن بدونيم آخه سرنوشتشون چي شد

موارد اينچنيني سري هستند من كه اطلاعات دقيقي در موردشون ندارم. اگه دوستان اطلاعاتي دارند ما رو مطلع كنند.

از دوستان تقاضا دارم به موضوع تاپيك توجه كنند و تاپيك رو منحرف نكنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بخش دوم
آمریکایی‌ها با خطر زیردریایی‌های چینی روبرو می‌شوند!
در فوریه سال 2005 وزیر دفاع دونالد رامسفلد اعلام کرد که "طی یک دهه ناوگان چین از ناوگان ما پیش‌خواهد افتاد." به همین دلیل نیروی دریایی ایالات متحده تابستان امسال رزمایش‌های متعددی را در اقیانوس آرام انجام خواهد داد. در این رزمایش 4 گروه "aircraft carrier battle groups" شرکت خواهند داشت که شامل یکی از گروه‌های دریایی مستقر در شرق نیز می‌شود. پس از جنگ ویتنام این اولین باری است که نیروی دریایی ایالات متحده با این تعداد ناوهواپیمابر در اقیانوس آرام به تمرین می‌پردازد.
به هر حال نشانه‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه پنتاگون خطر زیردریایی‌های چینی را جدی گرفته است. چراکه گزارش QDR اعلام کرده است ناوگان زیرسطحی ایالات متحده در حال فرسوده شدن و نزدیک شدن به پایان عمر خود است.
در گزارشQDR آمده‌است (نویسنده: در گزارش QDR به گونه‌ای رویایی آمده‌استicon_wink: "برای بازگشت به حالت عادی ایالات متحده باید تا قبل از سال 2012 اقدام به ساخت سالیانه 2 زیردریایی نماید که هزینه ساخت هر یک تقریبا 2 بیلیون دلار است." طبق این گفته ایالات متحده جهت بروزرسانی ناوگان زیرسطحی خود هنوز شش سال فرصت دارد، اما با گذشت شش سال صنعت ساخت زیردریایی در آمریکا تا حد زیادی نزول خواهد کرد و هزینه‌ها تا حد زیادی افزایش خواهند یافت.
طبق گزارش QDR در حال حاضر تعداد زیردریایی‌های ناوگان اقیانوس آرام 35 فروند است و علاوه بر این دوازده زیردریایی دیگر در نقاط مختلف مشغول انجام ماموریت‌اند و به زودی به این ناوگان خواهند پیوست. QDR به صورتی خوشبینانه تعداد زیردریایی‌های عملیاتی این ناوگان در سال 2025 را 30 فروند اعلام می‌کند.
شرکت Electric Boat (شرکت ملی ساخت زیردریایی ایالات متحده) اعلام کرده که طی روند کنونی این شرکت ظرف سه سال آینده 900 نفر از 1700 طراح خود را از دست خواهد داد. این یک بحران است و در 50 سال اخیر سابقه نداشته‌است. شرکت EB اعلام کرده که فوریه‌ی امسال تعداد 200 مهندس و مکانیک خود را اخراج می‌کند. EB تنها شرکت ملی سازنده‌ی زیردریایی است که از طراحان و مهندسان حمایت می کند. با توجه به نزول صنعت ساخت زیردریایی در آمریکا شرکت EB به کارهای تعمیراتی روی آورده تا بتواند دستمزد کارگران با تجربه‌ی خود را بپردازد. اما با توجه به نداشتن سفارش این شرکت طی سه سال آینده بیش از نیمی از کارگران خود یعنی حدود 5000 نفر را از دست خواهد داد.
فرماندهان نظامی نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرده‌اند که تعداد زیردریایی‌های تهاجمی باید به 1.5 برابر افزایش یابد. اما صنایع ساخت زیردریایی ایالات متحده در حال نزول‌اند.
در این حال چینی‌ها در حال گسترش دادن ناوگان مدرن دریایی خود هستند. در حال حاضر تعداد 10 فروند زیردریایی چینی از کلاس‌های Song، Yuan و Kilo مشغول خدمت‌اند، همچنین در حال حاضر PLAN مجهز به بیش از 50 زیردریایی قدیمتر از کلاس‌های Ming و Romeo، زیردریایی اتمی تهاجمی کلاس Han و یک زیردریایی استراتژیک کلاس Xia است. چینی‌ها ساخت 25 زیردریایی دیگر را در دستور کار خود قرارداده‌اند که کار ساخت 16 زیردریایی شروع شده‌است. از جمله زیردریایی‌های در دست ساخت می‌توان به زیردریایی‌های اتمی تهاجمی Type 093 و زیردریایی‌های استراتژیک Type 094 اشاره کرد.
اما در اردوگاه آمریکایی‌ها وضعیت کاملا متفاوت است! ایالات متحده تعداد سه فروند زیردریایی در دست ساخت دارد. طبق برنامه‌های اعلام شده این کشور قصد دارد طی سی سال آینده یعنی تا سال 2035 تعداد 48 فروند زیردریایی اتمی تهاجمی را به ناوگان زیرسطحی خود بیافزاید. دریادار Charles L. Munns یکی از فرماندهان ارشد ناوگان زیرسطحی ایالات متحده اعلام کرده‌است که نیروی دریایی جهت انجام ماموریت‌های مهم خود نیاز به حدود 54 زیردریایی جدید دارد که این تعداد با افزایش تعداد زیردریایی‌های چینی افزایش خواهدیافت.
توصیه‌ی نویسنده به کنگره و وزارت دفاع
ایالات متحده می‌بایست ساخت زیردریایی‌ها اتمی تهاجمی جدید را به سرعت شروع کند و از سال ابتدای سال مالی 2009 اقدام به ساخت 2 تا 2.5 زیردریایی در سال نماید. همچنین باید ساخت راکتورهای اتمی جدید را از سال 2007 تا 2008 آغاز کرد.
وزارت دفاع باید ناوگان متحدان خود در منطقه‌ی آسیا مانند هند و ژاپن را تقویت کند. این دو کشور شرکای خوبی جهت مقابله با چین محسوب می‌شوند. همچنین ژاپن باید سیستم‌های جنگ ضدزیردریایی ASW و تجهیزات نظارتی خود را گسترش دهد.
ایالات متحده همچنین باید اقدام به تقویت ناوگان زیرسطحی تایوان کند و مانع از برهم خوردن تعادل نظامی منطقه شود. همچنین ایالات متحده و ژاپن باید نیروی هوایی و تجهیزات ASW تایوان را تقویت کنند.
توجه!
كليه‌ي حقوق اين مقاله متعلق به سايت ميليتاري و مترجم است و هرگونه بهره‌برداري از آن منوط به كسب اجازه از مديران محترم سايت مي‌باشد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینطوری که چین داره پیش میره ، در آینده آمریکا حرفی برای گفتن نخواهد داشت و حتماً از رقابت عقب میفته . البته تنها چین نیست که در دریا آمریکا را تهدید خواهد کرد . ایران و روسیه هم فراموش نشود .

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Electro_officer باز هم مقاله کامل دست و پا کردی . نمیگم خسته نباشی ، چون مطمئنم که از دست تاپیک هایی بی خودی که مقالات مفید را شوت میکنند ، خـــســـتـــه شدی . مگه نه ؟
به جاش میگم همیشه سلامت باشی .

icon_wink
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله متاسفانه! icon_cheesygrin
اين مبحث مهمه و تا حد زيادي به ما هم ربط داره! چون ناوگان آمريكا در حال فرسوده شدنه بنابراين بايد بروزرساني بشه كه اين كلي خرج مي‌بره! از يه طرف چيني‌ها مي‌خوان به اقيانوس هند و آرام مسلط بشن بنابراين آمريكا بايد با اونا هم مقابله كنه! كه اين به نفع ماست يعني آمريكا بايد ناوگانش رو از خليج خارج كنه و كلاه خودش رو بگيره كه باد نبرتش! icon_question
چيني‌ها هوشمندانه يه جنگ سرد (كه زيادي سرده) رو شروع كردن و ابتكار عمل رو بدست گرفتن. خود آمريكايي‌ها هم ميدونن كه اگه دير بجنبند.... icon_wink
اينم ليست كامل زيردريايي‌هاي چين
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه ولي دو نكته: 1- من منحرف نيستم icon_wink 2-چرا اين مبحث رو گذاشتي تو متفرقه ؟ مگه قبلي ها تو شناورهاي زيرسطحي نبود؟ در آخر ميخواستم بدونم هنوز ادامه داره؟ icon_question

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون دوست عزیز icon_wink با این تفاسیر چین در اقیانوس ارام از هند پیشی خواهد گرفت و ابتکار عمل رو در دست میگیره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

1- من منحرف نيستم

حالا كي گفت منحرفي!؟ icon_cheesygrin گفتم تاپيك رو منحرف نكنيد!

2-چرا اين مبحث رو گذاشتي تو متفرقه ؟ مگه قبلي ها تو شناورهاي زيرسطحي نبود؟

مبحث شناورهاي زيرسطحي مربوط به بررسي فني زيردريايي‌ها و يا معرفي اونها و يا جواب دادن به سوالاتيه كه مطرح ميشه! تو اين تاپيك مي‌خوايم قدرت زيرسطحي نيروي دريايي چين و اهداف اون رو بررسي كنيم داداش! icon_wink

در آخر ميخواستم بدونم هنوز ادامه داره؟

همه‌ي زيردريايي‌هاي چيني بررسي شدند. و تو اين تاپيك مي‌خوايم به يه جمعبندي برسيم. و بعد بريم سراغ بقيه‌ي كشورها icon_question

يه نظر در رابطه با موضوع تاپيك مي‌دادي بد نبودا! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

يه نظر در رابطه با موضوع تاپيك مي‌دادي بد نبودا!

در مورد قسمت اول بايد بگم كه خدا پدر روسيه رو بيامرزه كه خيلي به پيشرفت چين در اين زمينه كمك كرده اميدوارم در مورد ما هم اينچنين باشه
در مورد قسمت دوم يه سوالي برام پيش اومد
چطوريه كه كشورهاي پيشرفته اي مثل چين و آمريكا به زحمت ميتونن سالي 2 تا زيردريايي درست كنن و اصولا ساخت زيردريايي چقدر طول ميكشه و چقدر هزينه و نفرنيرو و متخصص نياز داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مجموعه مطالب بسیار عالی و مفیدی بود و خسته نباشی مهدی جان. با این وجود میتوان نتیجه گرفت که چین عملا قدرت مطلق زیرسطحی در منطقه جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه میباشد و در آبهای اطراف اطراف خود اجازه تحرک به سایر کشورها را نخواهد داد. آمریکا نیز با توان فعلی امکان رویارویی زیرسطحی در حجم گسترده با چین را ندارد.
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام آقا مهدی عالی بود کلی چیز یاد گرفتیم اما من جایی می خوندم که کره جنوبی به همراه ژاپن حریف های قدری برای چین در آینده خواهند بود چون ظاهرا کره ای ها در زمینه امور سطحی بیسار پیشرفته هستند اما در مورد زیر سطحی اطلاعی ندارم یاعلی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.