seginem

راداهای AESA چشمان تیز بین جنگنده های قرن بیست و یکم

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

از آنجایی که رادارها جزئ لاین فک و غیر قابل انکار جنگنده ها برای مقایسه به حساب می اید در چند قسمت به توضیح نسل جدید رادارها میپردازیم و امیدوارم با توجه به این که مقایسه های زیادی در سایت بین جنگنده ها انجام میشود و این قسمت هواپیما کاملا نادیده گرفته میشود این بخش را هم برای اطلاع خودم و هم دوستانی که اطلاع کمتری از این قسمت هوتپیما دارند ایجاد کردم امیدوارم که دوستان در مقایسه هایشان این قسمت هم در نظر بگیرند [/اcolor
آغاز قرن بیستو یکم مصادف بود با پیدایش یک فناوری جدید در عرصه رادارهای هواپیما های جنگنده;این فناوری جدید که با نام AESA (آرایه کاوش الکترونیکی فعال) شناخته میشود در ابتدا یک فناوری کاملا آمریکایی محسوب میشد و تنها بر روی برخی از جنگنده های ساخت این کشور به چشم میخورد,اما رفته رفته جای خود را در بین جنگنده ها باز میکند و دیگر کشورها نیز برنامه های متعددی را در جهت تجهیز جنگنده های خود به این فناوری جدید در دست اجرا دارند.در این سری تاپیک ها بر انیم تا نگاهی به روند تکامل این رادار ها در سطح دنیا داشته باشیم:
در ساختار سنتی رادار جنگمده ها نیروی بسامد رادیویی به وسیله یک فرستنده (transmitter)ایجاد میشود آنتن این نوع رادارها یا یک بشقاب سهمی شکل است یا یک ارایه (ردیف)صفحه تخت که به روش مکانیکی هدایت میشود. در نخستسن رادارهای کاوش الکترونیکی که وارد خدمت شدند باز هم نیروی بسامد رادیویی به وسیله یک فرستنده ایجاد میشد. خروجی این فرستنده از طریق یک شبکه به یک آنتن منتقل میشد این انتن از یک ردیف تغییر دهنده فاز
(معمولا از جنس فریت)تشکیل شده بود.
فناوری آرایه کاوش الکترونیکی غیر فعال (pesa)در نخستین نسل رادارهای کاوش الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت که نمونه شاخص آن رادار زاسلون N007 (فلش دنس) ساخت شرکت تیخو موروف بود که برای جنگنده میگ 31 فاکس هاند تکمیل شده بود. این رادار باند I/j و وزن 450 کیلوگرمی برای نخستین بار در سال 1983 به کار گرفته شد در حالی که با افزودن یک پردازشگر داده جدید,برد و کارایی ضد اخلال ان افزایش یافته بود.
نمونه های بعدی این رادار دارای توانایی پردازش بهبود یافته و انتن بزرگتر بودند,اما مشخص نیست که ایا به مرحله ورود به خدمت رسیدند یا خیر!

زمانی که شرکت ((تامسون CSF )) و ((داسو الکترونیک)) کار بر روی رادار RBE2 جنگنده رافال را آغاز نمودند برتری های پردازش الکترونیک به همگان ثابت گردید اما فناوری AESAهنوز در دسته فناوریهای دارای خطر پذیری قرار داشت.گروه طراحی این رادار همچنین یک نمونه دارای فناوری pesa را تکمیل نمود.این رادار (رادانت))نام داشت ودر ان پرتو به وسیله دو لنز بسامد رادیویی که به ترتیب در جهت ارتقاع و سمت (azimuth)عمل میکردند,هدایت میشد.
طراحان روسی وقت بسیار یصرف کار بر روی فناوری pesa کردند رادار (کوپیو)شرکت فازاترون NIIRدر اصل با یک انتن صفحه تخت پردازش مکانیکی تکمیل شد. اما نمونه بعدی آن که سوپر کوپیو_PH نام داشت دارای انتن آرایه فازی و توانایی پردازش دیجیتالی داده و سیگنال بود.
رادر کوپیو نامزد بکار گیری در جنگنده T_50 و طرح PAK_FA
رادار فارزاترون N010انتن پردازشگر مکانیکی دارد و در دهه 90 بر روی پیش نمونه های MIG 29M آزمایش شد. گزارشهایی نیز در مورد فروش نمونه های ژوک 8_II و N010M ژوک M به چین برای نصب بر روی جنگنده های F_8II و FC_1 وجود دارد. این رادار دو نمونه pesa نیز داردکه با نامهای ژوک MSE سوکول و ژوک PH شناخته میشود که گونه اول احتمالا برای ارتقا، جنگنده های SU_27 , وSU_30MKK به چین فروخته شده است.
جنگنده SU_30MKI هند نیز مجهز به رادار V تیخوموروف N011Mبارس میباشد.این رادار نمونه آرایه فازی رادار N011 است که در اصل برای SU_27M تکمیل شده بود. این انتن که دارای قطر 100 سانتی متر میباشد. از فناوری pesa استفاده میکند و میانگین توان خروجی آن برابر پنج تا هفت کیلو وات میباشد.

رادار N011M به کار رفته در SU_30MKIو SU_35 نمونه اولیه وSU_30MKP نمونه ای که ظاهرا قرار است به ایران تحویل بدهند
رادار چند حالته باند I/j اوزا ساخت شرکت تیخوموروف یک رادار آرایه فازی 120 کیلو گرمی است که برای جنگنده های تازه ساخت و یا در دست ارتقا، ارایه شده است.طبق گزارشهای موجود,این رادار بر روی هواپیمای تهاجمی زمینی/ آموزشی رزمی دو سرنشینه MIG_29UBT نصب شده استو میتواند همزمان تا هشت هدف هوایی و دو هدف زمینی را ردگیری کند و درگیری همزمان با چهار هدف هوایی را ممکن میسازد .
شرکت ((V تیخوموروف NIIP )) همچنین بازار بالقوه خوبی برای ارتقا، رادار های پردازش مکانیکی کنونی به نمونه آرایه فازی پیش بینی نموده است. مجموعه آنتن pero این شرکت با قطرهای 105 و 75 سانتی متر به ترتیب برای استفاده رادار N001 میچ(اسلات بک ) جنگنده SU_27 فلانکر و رادار N019 جنگنده MIG_29 فلاکروم ارایه شده است.این انتن ها هنوز موفق به نفوذ در بازار فروش نشده اند.
اما فناوری pesa یک مشکل اساسی دارد: نیروی بسامد رادیویی آن در شبکه توزیع توان تغییر دهنده های فاز و سوئیچ های فرستنده/گیرنده از بین میرود.
وقتی رادار در حال دریافت سیگنال است این اتلاف نیرو توان سیگنال را قبل از رسیدن ان به بخش ورودی تقویت کننده صدای پایین گیرنده کاهش میدهد و در نتیجه از حساسیت کلی رادار به اندازه 10 تا 15 دسی بل کاسته خواهد شد.

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون عالی بود دوست عزیز همین جور پیش برو عالی مرحبا ودرود به شما.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون دوست عزيز اسمتم يكم سخته ببخشيد ديگه . مطلب عالي بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از اینکه از مطلب بنده استقبال کردین ممنون و متشکر ادامه مقاله جالبتر و جذابتر از قسمت اول است منم هم تمام سعیمو میکنم تا قسمت دوم را اماده و در اختیار علاقه مندان بذارم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دم تمام سعي شما گرم icon_cool بي صبرانه منتظر قسمت دوم هستم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
AN/APQ-181 راداري است جهت كار در هر نوع آب و هوا، با «قابليت كمتر رهگيري شدن» (LPI). اين سيستم رادار، ساخت كارخانجات هواپيماسازي «هيوز» مي‏باشد كه اكنون تحت مالكيت كمپاني Raytheon قرار دارد. اين رادار جهت استفاده در بمب‏افكن B-2A Spirit در اواسط دههء 1980 طراحي شد و در به سال 1993، وارد خدمت گشت.

PESA
APQ-181 يك رادار چندحالته است كه امكان هدفگيري بسيار با دقت چند هدف مختلف را به طور هم‏زمان فراهم مي‎آورد. اين رادار، همچنين به سيستم تعقيب عوارض طبيعي زمين نظير كوهها و تپه‏ها مجهز است و قادر است از برخورد هواپيما به اين عوارض، جلوگيري كند.
اين رادار در باند Ku عمل مي‏كند (Ku band زيرمجموعه‏اي از J band مي‏باشد). طرح اصلي اين رادار بر پايهء انتقال‏دهندهء اطلاعات TWT‏ بنا شده است كه شامل «آنتن الكترونيكي دوبعدي جستجوگر غيرفعال» (PESA) مي‏باشد.
PESA مخفف Passive Electronically Scanned Array
TWT مخفف Traveling Wave Tube

[align=center]تصویر[/align]

جايزهء Collier Trophy
به سال 1991، تيم صنعتي توليد كنندهء B-2 (شامل كمپاني هيوز و چند مقاطعه‏كار بزرگ) برندهء جايزهء Collier Trophy شدند. اين جايزه به دليل طراحي، توسعه، توليد و آزمايش سيستم بر روي B-2 به آنها اعطا شد؛ زيرا در مهمترين و راهبردي‏ترين پروژهء هوافضاي آمريكا شركت كرده بودند و اين پروژه، جزئي از امنيت ملي آيندهء كشورشان محسوب مي‎شد.
جايزهء Collier Trophy از معتبرترين جوائز در زمينهء علوم هوانوردي مي‏باشد كه يك بار در سال به كساني اعطا مي‎شود كه به «ارزشمندترين موفقيت در زمينهء علوم هوانوردي يا فضايي در آمريكا دست يافته باشند كه باعث پيشرفت قابليتها، افزايش راندمان و بالا بردن ايمني هوايي يا فضايي، يا هر كاري كه ارزشمندي آن در طول يك سال استفادهء عيني محقق شود.»

AESA
به سال 2002، كمپاني Raytheon برندهء مناقصهء ساخت مدلي جديدي به نام «آنتن جستجوگر الكترونيكي فعال» (AESA) شد كه در واقع گونهء جديدي از رادار APQ-181 بود. اين ارتقاء رادار در B-2، باعث بهبود اعتمادپذيري سيستم مي‏شد و همچنين باعث رفع اختلالات بالقوهء بروز كرده بين فركانس كاري رادار B-2 و سيستم ماهواره‏هاي تجاري مي‏گرديد كه در فركانس J band فعاليت مي‏كردند.
امروزه انتظار مي‏رود همگي بمب‏افكن‏هاي B-2 تا سال 2010، سيستم رادارشان به مدل AESA ارتقاء يابد.
AESA مخفف Active Electronically Scanned Array

LPI يا Low Probability of Intercept چيست؟
يك سيستم رادار از نوع «كمتر قابل رهگيري شدن»، هنگامي كه در جستجوي اهداف مي‏باشد (Track While Scan)، شناسايي‏اش به وسيلهء ادوات غيرفعالي نظير «گيرندهء‌ اخطار راداري» (Radar Warning Receiver) بسيار مشكل و تقريبن غيرممكن است. اين ويژگي بسيار مهمي است، زيرا حين جستجو و يافتن هدف، علائمي دال بر حضور رادار جستجوگر به گيرنده هاي دشمن نمي رسد.

RWR چيست؟
گيرندهء اخطار راداري يا RWR، سيستمي غيرفعال يا Passive محسوب مي‏شود؛ بدين معني كه هنگام استفاده و روشن بودن، تشعشع يا نشانه‏اي از خود بروز نمي‏دهد. اصلي‏ترين وظيفهء RWR، اعلام اخطار در هنگام قفل شدن رادار دشمن بر روي هواپيماي خودي، به صورت بوق، چراغ يا صداي ضبط شدهء انسان است. اين سيستم در جنگندهء F/A-22 ابتدا به صورت بوق‏‎هاي غيرممتد و پس از شليك موشك دشمن، كلام خانمي كه عبارت Incoming Missile را ادا مي‏كند در كابين خلبان و به همراه همان صداي بوق غيرممتد پخش مي‏شود.

روشهاي کاهش سطح مقطع راداري
* استفاده از فرکانس عريض (Wideband).
* پخش کنندهء طيف فرکانس کوتاه بازگشتي موسوم به FHSS يا Frequency-hopping spread spectrum که روشي است براي انتقال سيگنالهاي راديويي به وسيلهء انتقال امواج از طريق چند فرکانس کاري مختلف که با تغيير سريع و مداوم فرکانس کاري رادار، فراهم مي‏شود.
* استفاده از امواج FM پيوسته.
* استفاده از حداقل توان كاري رادار براي شناسايي.
* استفاده از ضربان فشرده شده يا Pulse Compression.
ساخت راداري كه تشعشعات كمي از خود منتشر كند و همچنين احتمال شناسايي‏اش كم باشد، باعث خواهد شد كه هنگام كار، هيچ تاثيري بر روي سيستم «گيرندهء اخطار راداري» (RWR) دشمن نداشته باشد. اگرچه هنگامي كه يك رادار، حجم گسنرده‏اي را در جستجوي اهداف كاوش مي‏كند، بخش عمده‏اي از پرتو تابيده شده‏اش، مكررن بر روي سيستم RWR انعكاس مي‏يابد. سيستم‏هاي مدرن شبكهء راداري، نه تنها كنترلي بر ميزان تشعشعات جانبي خود ندارند بلكه به دليل پخش شعاع‏هاي انرژي با سرعت زياد و در جهات مختلف، داراي نقطهء ضعف نيز مي‏باشند. اما اين تكنولوژي جديد، حتا اگر سيگنال‏هاي ارسالي رادار مورد شناسايي واقع شود، باعث مغشوش شدن كار سيستم RWR شده و بدين جهت اجازه نمي‏دهد كه رادار مورد شناسايي دشمن واقع شده و تهديد شود.
تمامي ادواتي نظير هواپيماهاي و كشتي‏هاي جنگي و موشكهايي كه تشعشعات راداري از خود ساتع مي‏كنند، جهت كاهش اين تشعشعات، سطح مقطع امواج الكتروماگنتيك را كاهش داده‏اند تا ميزان پنهان‎كاري‏شان بهبود يابد. مضاف بر اين، كاهش تشعشعات جانبي پرتوهاي رادار، امروزه امري بسيار مقبول است، زيرا باعث مي‏شود كه مشخصات رادار، به سختي مورد شناسايي قرار گيرد. يعني هنگامي كه رادار مورد شناسايي RWR قرار گرفت، تشخيص نوع آن، امري بسيار مشكل است و معلوم نمي‏شود از روي چه وسيله‏اي در حال كار مي‏باشد و از اين رو، اخلال در كارش (Jam)، تقريبن غيرممكن مي‏شود.
نمونه‏هايي از رادارهاي AESA كه در آنها تكنولوژي مدرن LPI به كار رفته است، رادار جنگندهء F/A-18E/F Super Hornet و رادار پيشبرندهء (هدفياب) به كار رفته در درون موشك ضدهوايي S-300PMU-2 مي‏باشد.

[align=center]نمونه استفاده شده در جنگنده اف 15
تصویر


نمونه استفاده شده براي سوپر هورنت
تصویر
APG-79 AESA Radars for Super Hornets

اين هم نمونه زميني
تصویر[/align]

منبع :www.centralclubs.com/viewtopic.php?t=795
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقاله جالبی یود کمی کار من رو راحت کردی ولی این تاپیک رو من در ارشیو سایت مطالعه کرده بودم در هر صورت ممنون از مطلبت. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت دوستان علاقمند به مباحث الکترونیک و رادار های هواپیماهای جنگنده

دوستان اگر به قسمت های گذشته این مبحث رجوع کرده باشند به معرفی تعدادی از دستاورد های کشور های مختلف و ابداع کننده آن اشاره شد و در ادامه شما را با تعداد دیگری از رادارهای AESA و تاثیر آنها بر جنگهای کنونی و آینده و نیز شرکتهای پیشتاز در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

پیشاپیش از وقفه ای که در ارائه قسمت پایانی ایجاد شد عذر خواهی میکنم.


تصویر


تصویر

رادار AN/APG_79 B یکی از اولینها در زمینه فناوری AESA[hr]

تصویر

قابلیت این رادار در حالت های مختلف
[hr]



نیروی هوایی ایالات متحده برای ارتقا، جنگنده های F_15Eخود با رادار کاوش الکترونیکی فعال APG_63(V) 3برنامه ریزی میکند .این رادار نمونه بزرگتر و بهسازی شده آنتن AN/APG_79و منبع تولید توان آن را با سخت افزار AN/APG_63(V) 1ترکیب می کند. با وجود این برپایه برخی گزارش های موجود این رادار نیز جای خود را به طرح جدیدتری داده است که با نام AN/APG_63 (V) 4شناخته میشود و این رادار جدید آنتن AN/APG_63 (V) 3را با سخت افزار AN/APG_79 یا نمونه ای از AN/APG-77ترکیب میکند.

سنگاپور AN/APG-63 (V) 3را برای F-15 های خود سفارش داده است واین رادار و (یا AN/APG-63 (V) 4 ) از جمله موارد ارتقا، مد نظر برای F-15 های کنونی میباشد. رژیم صهیونیستی و ژاپن نیز از مشتریان بالقوه رادار یاد شده به شمار می روند.


تصویر
رادار AN/APG-63 (V) 3 از رادار های ارتقا، یافته AESA
[hr]


تصویر

رادار Sabr متعلق به F_16 های رژیم صهیونیستی (اسرائیل)

تصویر

رادار AN/APG-68(V)9 رادار AESA به کار رفته در F_16C/D های ایالت متحده

تصویر

رادار AN/APG-80 به کار رفته در F_16 های امارات متحده عربی



از دیگر بازارهای یاد شده برای رادارهای آرایه کاوش الکترونیکی فعال امارات متحده عربی است که نورثروپ گرومن AN/APG-80 را برای F-16E/F های خود سفارش داده است. این رادار برد ردیابی بیشتری نسبت به رادار کاوش مکانیکی AN/APG-68 که بر روی بیشتر F-16 های کنونی وجود دارد خواهد داشت و میتواند 20 هدف را ردگیری کند.
این رادار برای ماموریت های تهاجمی توانایی تعقیب خودکار عوارض زمین و حالت SAR با وضوح بسیار بالا خواهد داشت. همزمان با آغاز تحویل رادارهای تولیدی نورثروپ برنامه افزایش حالت های عملیاتی را نیز اغاز نمود و احتمالا حالتهای نمایش هدف متحرک زمینی GMTI و SAR افزایش یافته ردگیری خودکار هدف را نیز به آن خواهد افزود.



تصویر

تصویر

رادار AN/APG-77 متعلق به F_22 های ایالت متحده نوع دیگری از این رادار هم متعلق به F_22B وجود دارد که با این رادار تفاوتهای چشم گیری دارد

تصویر
رادار AN/APG-81 جنگنده F_35 JSF



جدیدترین رادار AESA که در ایالات متحده در دست تکمیل است AN/APG-81 شرکت نوثروپ گرومن است. این رادار شباهت های زیاد و موارد یکسان بسیاری با AN/APG-80 و نمونه تکمیل شده AN/APG-77 خواهد داشت. از آنجا که دماغه F-35 از دماغه F-22 کوچکتر است اندازه آنتن و شمار واحد های گیرنده / فرستندهآن محدود میشود و بنابر این احتمالا برد رادار دو سوم برد رادارAN/APG-77 خواهد بود. با وجود این توانمندیهای ردیابی این رادار نسبت به رادار جنگنده F-16C و جنگنده های F-18 (البته غیر از نمونه های جدید آن) بسیار بهتر خواهد بود .
مجموعه الکترونیک پروازی F-35 دارای سطح یکپارچگی بالایی خواهد بود و به مراجع خارج از هواپیما متصل خواهد بود. بدین ترتیب میتوان رادار هواپیما را به سمت یک هدف یا یک نقطه تعیین شده توسط یک حسگر داخلی یا خارجی دیگر متمرکز کرد.اما توانایی های هوا به زمین F-35 از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای نمونه عملکرد نقشه کشی عوارض زمین توسط رادار SAR نیز به گونه ای بهسازی شده که پوشش ناحیه ای و وضوح بسیار بالا تری نسبت به رادار های کنونی داشته باشد.
حالت رادار روزنه ساختگی معکوس (isar) نیز شناسایی کشتیهای سطحی را ممکن خواهد ساخت.
AN/APG-81 علاوه بر عملکرد به عنوان یک رادار چند حالته کاربرد های گوناگون دیگری نیز خواهد داشت که از جمله آنها میتوان به جنگ الکترونیک فعال و غیر فعال و ارتباطات با خطوط انتقال داده ها اشاره کرد.


[hr]

تصویر
آزمایش رادار Caesar بر روی هواپیمای BAC_1-11

تصویر

نمای نزدیکتر رادار Caesar

تصویر

شمای بیرونی BAC_1-11

تصویر

رادار Caesar بر روی EF_2000 ترنج 3


در اروپا کنسرسیوم یورو رادار(متشکل از شرکتهای سلکس و EADS وگالیله اویونیکا (ایتالیا)وایندرا(اسپانیا ))در زمینه رادارهای AESA فعالیت دارد.یورو رادار که تجربه تکمیل رادار پردازش مکانیکی
(کپتور) برای یوروفایتر داشته است در حال حاضر سرگرم کار بر روی نمونه پردازش الکترونیکی فعال کپتور میباشد که با نام کائزار (CAESAR) شناخته میشود و بر روی گونه های ترنج 3 یورو فایتر نصب خواهد شد. آزمایش پروازی رادار جدید در فوریه 2006 و با استفاده از یک فروند BAC-111 آغاز شده است. نخستین پرواز این رادار بر روی تایفون نیز به زودی انجام خواهد شد.البته کائزار یک رادار کاملا جدید نیست اما دارای آنتن آرای فعال و واحد کنترل آنتن و سامانه تامین توان جدید خواهد بود.


[hr]


شرکت سلکس نیز با رادار ویکسن 500E در بازار AESA ها حضور دارد .این رادار توانایی پردازش در زوایای 60 +- درجه را دارد و میتواند 10 هدف را پردازش کرده و یک هدف را ردگیری نماید. ویکسن 500E دارای حالتهای هوا به هوا, پردازش HUD و حالت هوابه زمین میباشد. در نقش هوا به زمین رادار میتواند در حالت های نقشه کشی زمینی زمان واقعی, نقشه کشی SAR با وضوح کمتر از 3 متر و جستجو و ردیابی اهداف دریایی عمل کند.ویکسن 500E برای نمونه جنگنده تهاجمی A-50 از جت آموزشی T-50 گلدن ایگل کره جنوبی ارائه شده است. به گفته مقامهاید شرکت سلکس کل فناوری مورد استفاده در رادارهای کائزار و ویکسن 500E در اروپا تکمیل شده است و آمریکاییها هیچ نقشی در آن نداشته اند .بنابر این دولت آمریکا نمیتواند به طور مستقیم در بازار صادرات این رادارها دخالت کند

[
hr]

تصویر

رادار RBE 2 رافال

تصویر


فرانسه نیز برای دستیابی به یک رادار AESA خط مشی همانند یورورادار اتخاذ نموده یعنی طرح رادار جدید خود را بر پایه یک رادار قدیمی و از پیش تکمیل شده بنیان نهاد.فرانسویها برای این کار از رادار RBE 2 استفاده کرده اند چرا که اطمینان داشتند این رادار از توان و سامانه سرماش کافی برای تبدیل شدن به یک رادار AESA برخوردار میباشد .پیش نمونه این رادار که با نام DRAA شناخته میشد در سال 2002 نخستین پرواز آزمایشی خود را انجام داد و به پیدایش رادار Draama در سال 2004 انجامید که گفته میشود برد ردیابی آن دو برابر رادار اصلی خواهد بود.


[hr]

تصویر

رادار EL/M2052 صنایع الکترونیک شرکت التا سیستمز اسرائیل


تصویر


شرکت صهیونیستی التا سیستمز در نمایشگاه هوایی (آئروایندیا 2005)در بنگلور طرح رادار کنترل آتش آرایه فازی فعال EL/M-2052 خود را برای نخستین بار به نمایش گذاشت و چندی بعد آزمایش پروازی آن را بر روی هواپیمای بویینگ 737 آغاز نمود. این رادار که برای ارئه در بازار جنگنده ها مد نظر میباشد بسته به اندازه آنتن و ابعاد دماغه جنگنده بین 130تا 180 کیلوگرم وزن خواهد داشت و میتواند به طور همزمان در حالتهای هوا به هوا هوا به زمین و هوا به دریا عمل کند.حالتهای هوابه هوای رادار EL/M-2052 عبارتند از شناسایی و ردیابی چند هدف, ارزیابی تهاجم با وضوح بالا, با توانایی ردیابی تا 64 هدف ,حالتهای هوا به زمین, حالتهای نقشه کشی, SAR , GMTI و GMTT میشود ضمن این که حالت Isar نیز برای شناسایی اهداف ردیابی مد نظر میباشد.

[hr]


رادار گریپن MK5
تصویر

تصویر


نمونه های کنونی رادار PS-05/A ساخت ساب (پیشتر اریکسون)مورد استفاده در جنگنده JAS-39 گریپن از یک آنتن پردازش مکانیکی استفاده میکنند اما نمونه MK5 آن که قرار است در سال 2012 وارد خدمت شود دارای انتن AESA خواهد بود اما توانایی پردازش مکانیکی خود را تا حدودی حفظ خواهد کرد تا توانایی دستیابی به زوایای بالا نسبت به خط مرکزی هواپیما داشته باشد .
آزمایش های پروازی اولیه برای آشنایی با مفاهیم مورد استفاده در فناوری AESA با کمک شرکت ری تیان انجام شد اما مرجع مورد نظر برای خرید واحد های گیرنده / فرستنده این رادار هنوز اعلام نشده است.
دیگر فناوری مورد استفاده در MK5 از برنامه فناوری Nara سوئد برگرفته خواهد شد.این برنامه برای دستیابی به یک حسگر چند کاره با توانایی انجام وظایف رادار فعال و غیر فعال جنگ الکترونیک و ارتباطات در دست اجرا می باشد.


[hr]


ژاپنی ها از دیر باز در زمینه افشای اطلاعات در مورد برنامه های جنگ افزاری خود بسیار محتاطانه عمل میکرده اند بنابر این درباره رادار AESA شرکت میتسوبیشی الکترونیک و موسسه تکمیل و تحقیق فنی ژاپن برای جنگنده F-2 اطلاعات چندانی در دست نیست.طبق گزارشهای موجود آنتن این رادار از 808 واحد فرستنده / گیرنده تشکیل شده است و دارای حالتهای هوا به هوا و هوا به زمین و ناوبری میباشد.این رادار همچنین دارای توانایی نگاه به پایین / شلیک به پایین ردیابی در هنگام پردازش ردیابی چند هدف و جلوگیری از برخورد با موانع خواهد بود.
[hr]


تصویر

رادار NO-35-E ایربیس E از رادار های AESA روسی

تصویر

رادار ژوک AE متعلق به MIG-35 یا MIG-29OVT


هند نیز از دیگر کشورهایی است که قصد دارد جنگنده های خود را به رادار های AESA مجهز کند. قرار است جنگنده های Su-30MKI این کشور تا سال 2009 به رادار جدید NO-35 ایربیس مجهز شوند.
این رادار نخستین رادار AESA روسی است که وارد خدمت خواهد شد. جنگنده Mig-35 که از رقبای حاضر در رقابت خرید جنگنده در هند میباشد نیز از رادار فازاترون NIIR ژوکAE/FGA-35 استفاده میکند که بک رادار AESA با آنتنی به قطر 575میلی متر و 690 واحد گیرنده/ فرستنده میباشد.آزمایش پروازی نمونه اثباتگر فناوری این رادار با نام FAG-29 قرار است از سال جاری میلادی آغاز شود. FAG-29 بسیاری از سخت افزارهای رادار پردازش مکانیکی ژوک ME را مورد استفاده قرار میدهد و بدین ترتیب بازار بالقوه ای نیز برای مشتریان بین المللی این رادار ایجاد خواهد شد.
از دیگر رادارهای AESA روسی که در دست تکمیل است FAG-39 میباشد که آنتن آن دارای 1000 واحد گیرنده / فرستنده خواهد بود و برد آن در برابر یک هدف 5 متر مربعی به 200 کیلو متر میرسد.این رادار از توانایی ردگیری همزمان 60 هدف و در گیری با شش هدف برخوردار خواهد بود.


رادارهای کاندید در طرح PAK_FA

تصویر
تصویر



تصویر
رادار آرایه غیر فعال ژوک MFE بر روی جنگنده میگ 29 آزمایش شده icon_wink


تصویر
رادار ژوک A


این رادار از توانایی ردگیری همزمان 60 هدف و در گیری با شش هدف برخوردار خواهد بود. این در حالی است که شرکت سوخوی که در حال کار بر روی نسل جدید جنگنده های روسی با نام PAK-FA می باشد نیز شرکت V تیخوموروف NIIR را برای تکمیل رادار این جنگنده برگزیده است.
جنگنده های جدید روسی در سالهای 2010 تا 2012 وارد خدمت خواهند شد و گفته می شود نخستین نمونه های آن به رادار Pesa مجهز خواهند بود.اما در نمونه های تکمیلی بعدی, رادار AESA جایگزین خواهد گردید.


آنچه مشخص است امروزه دیگر تمامی کشورها خواستار نصب رادارهای پردازش الکترونیکی فعال بر روی جنگنده های خود هستند.کارشناسان امر نسبت رادارهای AESA به رادارهای قدیمی را مانند نسبت DVD به نوار ویدئوییVHS میدانند تشبیه بسیار خوبی است. آیا به خاطر می آورید آخرین باری که یک فیلم VHS نگاه کرده اید چه زمانی بوده است؟!


[align=left]
AESA : active electronically scanned array
PESA : passive electronically scsnned array
Mmic : monolithic microwave integrated circuit
SAR : synthetic apertore radar
ISAR : inverse synthetic aperture radar
CAESAR : captor active electronically scanned array
DRAA : de radar a antene
DRAAMA : DRAA mod avances
GMTT : GROUND MOVING TARGET TRACKING
NARA : not only radar[/align]


اتمام
استفاده از این مقاله و مطالب آن با ذکر نام نویسنده و سایت میلیتاری لطفا.
نوشته شده توسط SEGINEM (سعید)
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون خسته نباشید رادار AN/APG-80 به کار رفته در F_16 های امارات متحده عربی راستی اینا از نوع اصلیش ضعیف تره .منظورم اینکه چیزیرو که به این اماراتی ها دادن قابل مقایسه با مال اسراعیل هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر درباره رادار سوخو35 وتی50ومیگ31 هم اطلاعاتی درای ممنون می شوم اراعه بدی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[F_35B[
درباره راداری که به اماراتی ها فروختند این رادار از قابلیت های بالایی برخوردار است و از جدیدترین رادار های ساخته شده در دنیا میباشد ولی از آنجایی که هیچ شرکتی در زمینه الکترونیک هوایی در امارات وجود ندارد در آینده نزدیک آنها با این رادار ها مشکل پیدا کرده و مجبور به خرید انواع جدیدتر انها میشوند

اما در اسرائیل صد ها شرکت نظامی وجود دارد که چند ده تا از آنها در زمینه الکترونیک هوایی کار میکنند که زیر مجموعه همدیگر هستند از معروفترین آنها البیت سیستمز و التا سیستمز میباشند که دائما در رادارهای خود دست کاری میکنند و نوع جدیدتری ارائه میدهند با قیمت مناسب و بازار صادراتی خوبی برای خود به وجود آوردند رادار F_16I های رژیم صهیونیستی از اماراتیها بهتر است به چند دلیل که خودشان در این زمینه فعالیت میکنند و دوم این که آمریکائیها توازن را همیشه به نفع اسرائیل حفظ میکنند که اگر سلاحی از این دست به اعراب بفروشند نوع بهتری از آن را به اسرائیلیها هدیه میدهند.

]mm1368
درباره رادار SU_35 بالا دقت کرده باشی مقداری توضیح دادم (NO_35 وNO-35-E ) که در دو نوع PESA و AESA ارائه شده ولی اطلاعات تکمیلی در همین سایت وجود دارد که سرچ کنی پیدا میکنید
و در مورد رادارهای زاسلون M و رادار PAK_FA اطلاعات دقیقی در هیچ کجای اینترنت پیدا نمیکنید چون ارائه نشده و ارائه هم نمیشود هر چه هست هم اطلاعات حدسی و تقریبی میباشد. icon_wink

تا اونجایی که من اطلاع دارم در این لینک توضیح دادم
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4860

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.