FLANKER

سامانه های جنگ الکترونیک ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

افتتاح 5 خط تولید محصولات بسیار پیشرفته راداری و جنگ الکترونیک با حضور وزير دفاع در پنجمین روز دهه فجر با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، 5 خط تولید محصولات بسیار پیشرفته راداری و جنگ الکترونیک و فاز اول آزمایشگاه جنگال و رادار در صنایع الکترونیک شیراز وابسته به وزارت دفاع افتتاح گردید. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، این 5 خط تولید جدید عبارتند از خطوط تولید لامپ های پر قدرت راداری، 3 نوع رادار و فیوز زمانی. همزمان با افتتاح این خطوط تولیدی، با حضور وزیر دفاع، 30 محصول جدید پیشرفته الکترونیکی، راداری و جنگ الکترونیک که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن در صاشیراز انجام شده است به نمایندگی نیروهای مسلح تحویل گردید. سامانه های جنگ الکترونیک شامل سیستم های جمع آوری اطلاعات و شنود و جهت یاب مخابراتی پیشرفته در باند های فرکانسی مختلف، تجهیزات جمع آوری اطلاعات و جهت یابی راداری، هشدار دهنده های راداری و لیزری و اختلال کننده های راداری بخشی از محصولات تحویلی به نیروهای مسلح را تشکیل می دهد. سردار نجار در آیین افتتاح خطوط تولیدی جدید راداری و جنگ الکترونیکی طی سخنانی اظهار داشت: امروز شاهد جلوه دیگری از اقتدار و توانمندی صنایع دفاعی کشور در حوزه الکترونیک هستیم. وی افزود: افتتاح خطوط تولیدی جدید حاصل تعامل بسیار سازنده با مراکز علمی و دانشگاهی، همکاری صمیمانه نیروهای مسلح و تلاش و همت متخصصان سخت کوش وزارت دفاع است. وزیر دفاع از خود اتکایی در طراحی و ساخت انواع تجهیزات جنگ الکترونیکی و ضد جنگ الکترونیکی خبر داد و تاکید کرد: با بکارگیری این تجهیزات پیشرفته بومی توسط نیروهای مسلح، امنیت ایران در زمین، هوا و فضا به نحو چشمگیری تقویت می شود. سردار نجار با بیان اینکه محصولات تولیدی الکترونیکی صاشیراز از نظر کیفیت با مشابه خارجی آن قابل رقابت است، تصریح کرد: اعمال تحریم موجب بالندگی و رشد شتابان علم و فناوری در کشور شده است. وزیر دفاع از صنایع الکترونیک شیراز به عنوان صنعتی پویا و پیشرفته در حوزه الکترونیک یاد کرد و از تلاش های متخصصان، کارکنان و مدیران صاشیراز در این عرصه خطیر تشکر و قدردانی کرد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

...



ویرایش شد.
بحث درباره چنین مواردی ممنوع است.
SAEID

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
افزايش توانمندي ايران در جنگ‌هاي الکترونيک
همراه با رشد فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي چهره جنگ‌هاي نظامي در دنيا نيز تغيير کرده و انواع جديدي از جنگ پا به عرصه وجود گذاشته است.
جنگ الکترونيک، جنگ اينترنتي، جنگ رايانه‌اي، جنگ مجازي، جنگ اطلاعاتي، جنگ رواني، جنگ رسانه‌اي و جنگ‌هاي فضايي همانند جنگ ستارگان اصطلاحاتي هستند که اين روزها در ادبيات سياسي و نظامي در سطح بين‌الملل مطرح مي‌باشند. اخيرا" نيز وزير کشور در پي 2‌سانحه سقوط هواپيما در ايران احتمال دخالت بيگانگان از طريق جنگ الکترونيک را مطرح کرد موضوعي که با انتقاد نمايندگان مجلس و تکذيب برخي مقامات مواجه شد. در همين حال اخيرا" وزير دفاع نيز از پيشرفت‌هاي چشمگير کشورمان در زمينه جنگ الکترونيک سخن گفته است، اما جنگ الکترونيک چيست، چه ماهيتي دارد، تکنيک‌هاي به کار رفته در آن کدام است و مرز ميان جنگ الکترونيک و جنگ اينترنتي و رايانه‌اي و ساير جنگ‌ها چيست؟

خبرنگار گروه دانش و فناوري روزنامه خراسان در اين زمينه با دو کارشناس مخابراتي و IT گفتگو کرده است.
گفتگو با مهندس مولوي ( رئيس گروه و عضو هيئت علمي دانشکده مخابرات) امروزه به خاطر پيشرفت در تکنولوژي ارتباطات و الکترونيک جنگ‌ها به سمت الکترونيکي شدن پيش مي‌رود. يعني جنگ‌ها از حالت سنتي و لشگرکشي کم‌کم خارج مي‌شود و بيشتر تجهيزات الکترونيکي است که مي‌تواند هدايت موشک‌ها، تانک‌ها و حتي هواپيماها را از راه دور بر عهده بگيرد. مهندس مولوي با اين توضيح مي‌افزايد از طرف ديگر خود تجهيزات نظامي که انسان در هدايت آن‌ها دخيل است از ابزارهاي الکترونيکي پيشرفته‌اي استفاده مي‌کنند که به عنوان يک چشم الکترونيکي براي ما کار مي‌کنند که مي‌توانند اهداف را رديابي و آشکارسازي کنند و هدف را از بين ببرند.
وي مي‌گويد بايد توجه داشت که ضد جنگ الکترونيک هم وجود دارد يعني توليدکنندگان تجهيزات نظامي خود، سلاح‌هايي را براي خنثي‌سازي کارآيي اين ادوات مي‌سازند به عنوان مثال اگر رادار موشکي هدفي را دنبال مي‌کند تا به آن برخورد کند هدف مي‌تواند به وسيله پارازيت‌اندازهايي، سيگنال‌هاي ارسال شده به موشک را مورد هجوم قرارداده، با آن‌ها تداخل کند و مانع برخورد موشک به هدف گردد. کليه تجهيزاتي که با امواج الکترونيکي کار مي‌کنند مي‌توانند با تداخل امواج و اختلال در آن‌ها کارايي لازم را از دست بدهند. يا آن‌ها را به گونه‌اي مي سازند که از ديد رادار پنهان بمانند همانند هواپيماهاي به اصطلاح نامرئي که آمريکا در جنگ عراق و افغانستان از آن‌ها استفاده کرد، اين هواپيماها سيگنال‌هايي را که براي شناسايي به سوي آن‌ها ارسال مي‌شوند منعکس نمي‌کنند که به گيرنده به عنوان مثال ماهواره برسد تا آشکارسازي انجام دهد.
رئيس گروه مخابرات دانشکده مخابرات مي‌گويد: در جنگ اخير آمريکا در عراق از بمب‌هاي الکترومغناطيسي استفاده مي‌شد که بعد از رها شدن از هواپيما و منفجرشدن تشعشعات الکترو مغناطيسي قوي به وجود مي‌آورد و نتيجتا" باعث مي‌شد که تمام ارتباطات راديويي، بي‌سيم و وسايل ارتباطاتي نظامي و غيرنظامي تا شعاع چندين کيلومتر مختل شود. در اين جنگ از بمب‌هاي گرافيکي هم استفاده مي‌شد که سبب مي‌شد هيچ نوع ارتباطاتي حتي با سيم هم صورت نپذيرد.
مهندس مولوي مي‌افزايد جنگ الکترونيک انواع و اقسامي دارد خود جنگ الکترونيک، ضد جنگ الکترونيک و ضد ضد جنگ الکترونيک که اينها همه بر مي‌گردد به خنثي کردن حمله الکترونيکي و دفاع در برابر آن.
وي با اشاره به جنگ‌هاي جديد مي‌گويد: ما مي‌خواهيم در امنيت زندگي کنيم و حال چه دشمن داشته باشيم و چه نداشته باشيم بايد از اين جهت خود را قوي کنيم در حال حاضر کشورهاي صنعتي و پيشرفته در اين زمينه سرمايه‌گذاري و کارهاي زيادي کرده‌اند، آن‌ها سلاح‌هايي را به ما مي‌فروشند که ضد آن‌ها را براي خود توليد مي‌کنند به نظر من بايد به صورت بنيادي در اين زمينه سرمايه‌گذاري کنيم و تحقيقات عملي فراواني انجام دهيم تا خودمان بتوانيم تجهيزات نظامي و الکترونيکي را توليد کنيم.
گفتگو با يک کارشناس و پژوهشگر IT
يک کارشناس فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌گويد: مطابق تئوري آنتوني گيدنز جامعه‌شناس و فيلسوف برجسته انگليسي در نظريه « اطلاعات و دولت- ملت» نيروهاي نظامي و ارتش‌ها بزرگ‌ترين توليدکننده و مصرف‌کننده اطلاعات در جوامع به شمار مي‌روند بر اين اساس بي‌جهت نيست که بزرگ‌ترين شبکه اطلاعاتي دنيا يعني اينترنت پروژه‌اي است که توسط وزارت جنگ آمريکا « پنتاگون» ابداع، طراحي و گسترش يافته است. اکنون نيز برخي اخبار محرمانه حکايت از ابداع نسل جديد اينترنت با عنوان اينترنت 2 به ميان آمده که مجددا" توسط پنتاگون در حال طراحي است. گفته مي‌شود بر خلاف اينترنت 1 که پس از دهه اول عمر خود از پوسته پروژه آرپانت خارج شد و ماهيت عمومي يافت اينترنت 2 قرار است يک پروژه صددرصد نظامي باقي بماند. در پروژه اينترنت 2 هر وسيله نظامي در صحنه جنگ تبديل به يک گره الکترونيکي مي‌شود که قابليت انتقال و ترانسفر اطلاعات را در حجم بالا دارا مي‌باشد.
اين کارشناس IT مي‌افزايد بخش اعظم عمليات‌هاي انجام شده در جنگ‌هاي اخير آمريکا از جنگ بوسني گرفته تا جنگ‌هاي دوم خليج فارس، افغانستان و عراق مبتني بر سيستم‌هاي پيشرفته جنگ الکترونيک « جنگال» بوده است در اين نوع جنگ شناسايي نقاط هدف در خاک طرفين درگير در جنگ و حملات الکترونيکي به سيستم‌هاي ارتباطاتي، مخابراتي، الکترونيکي، نظامي، ماهواره‌اي، شبکه‌هاي اطلاع‌رساني و سيستم‌هاي جنگ‌افزاري از اهداف مهم محسوب مي‌شود علاوه بر آن در جنگ الکترونيک پنهان‌سازي تجهيزات و ادوات خودي از طريق تکنيک نامرئي‌سازي، ارسال پارازيت و کورکردن رادارها مدنظر است. استفاده از ماهواره‌هاي جاسوسي و نظامي و نيز هواپيماهاي دورپرواز و بدون سرنشين کاربرد فراواني دارد. گفته مي‌شود بخشي از پروژه هواپيماهاي بدون سرنشين که عمليات‌هاي شناسايي و جنگ‌الکترونيک را انجام مي‌دهد موسوم به « پريداتورها» مي‌باشد که پايگاه منطقه‌اي آن در عراق مستقر شده است.
اين پژوهشگر تصريح مي‌کند: برگزاري مانورهاي مجازي در قطر و باکو طي 2 سال گذشته بخشي از پروژه جنگ الکترونيک آمريکا در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود.
وي همچنين به موردي اشاره مي‌کند که طي آن چيپ‌هاي کارگذاشته شده در پرينترهاي فروخته شده به دولت عراق طي سال‌هاي قبل از جنگ عراق کار انتقال اطلاعات به آمريکا را انجام مي‌دادند.
وي اضافه مي‌کند متکي شدن بسياري از سيستم‌هاي نظامي به GPS يا همان سيستم موقعيت‌ياب جغرافيايي جدا از ويژگي‌هاي منحصر به فرد خدماتي آن به دليل اتکا به ماهواره‌هاي تحت سلطه آمريکا مي‌تواند يک آسيب‌پذيري جديد براي سيستم‌هاي نظامي محسوب شود.برخي گزارش‌ها حکايت از رديابي اعضاي گروه تروريستي بن‌لادن توسط آمريکايي‌ها با استفاده از موبايل‌هاي ماهواره‌اي دارد.
اين کارشناس در پايان مي‌گويد تجربه 8 سال دفاع مقدس و خودکفايي نيروهاي نظامي ايران در توليد جنگ‌افزارهاي پيشرفته ساختار نظامي ايران را به سطح قابل اتکايي از رشد و توسعه در زمينه سيستم‌هاي الکترونيک رسانده است. افزايش درجه خودکفايي کشور در اين زمينه‌ها مي‌تواند قدرت بازدارندگي و دفاعي ايران را در جنگ‌هاي الکترونيک بالا ببرد. همچنين توسعه تکنولوژي فضايي در کشور و اتکا به ماهواره‌هاي ملي نظير زهره، مصباح و سينا مي‌تواند درجه بالايي از امنيت و ايمني اطلاعات را در کشور فراهم نمايد.
افزايش درجه خودکفايي کشور در توليد جنگ‌افزارهاي پيشرفته نظامي مي‌تواند قدرت بازدارندگي و دفاعي ايران را در جنگ الکترونيک بالا ببرد
تجربه 8سال دفاع مقدس و خودکفايي نيروهاي نظامي ايران در توليد جنگ‌افزارهاي پيشرفته ساختار نظامي ايران را به سطح قابل اتکايي از رشد و توسعه در زمينه سيستم‌هاي الکترونيک رسانده است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقش مديريت جنگ الکترونيک در اتوان رزمي نيروهاي مسلح از منظر بايدها و نبايدها

چکيده

در اين مقاله ابتدا نقش و اهميت جنگهاي الکترونيکي ـ در انواع عمليات آفندي و پدافندي نيروهاي مسلح ـ و تأثير قابليت هاي تجهيزاتي و عملياتي جنگ هاي الکترونيکي بر افزايش برد، کشندگي و شتاب نيروي مسلح به عنوان توان رزمي آنها بيان مي شود. در ادامه عوامل و اجزاء تشکيل دهنده جنگ هاي امروزي و نظريه هايي در اين باره ارايه مي شود. مديريت راهبردي در جنگال، فناوري و دانايي و فناوري هاي نوين سخت کشنده جنگ الکترونيکي، مأموريت و اهداف ساختارهاي سازماني، عملياتي و تجهيزاتي، موضوع هاي بعدي هستند که مورد بررسي قرار مي گيرند.

با تشريح مختصر سامانه فرماندهي و مراقبت C4I ، سامانه فرماندهي و مراقبت جنگال C2W و توان رزمي نيروهاي مسلح، توان جنگالي و چگونگي اعمال مديريت آن در مقايسه با شش کشور مهم همسايه، منطقه و فرامنطقه اي تهديد کننده ج.ا.ا موضوع پاياني مقاله است که با يک جمع بندي و ارايه راه کارهاي مناسب خاتمه مي يابد.

مقدمه

امروزه صاحب نظران و تدوین کنندگان راهبردهای نظامی، برنامه ریزی خود را برای جنگ در قرن بیست و یکم بر پایه جنگ های اطلاعاتی و الکترونیکی (جنگال) استوار کرده اند.م جنگال به شبکه های حیاتی، اطلاعاتی و ارتباطی دشمن اطلاق می شود که جایگزین جنگ های خونین و خانمان برانداز یا حداقل مقدمه این جنگ ها شده است به علاوه، امروزه هدف اصلی در یک جنگ، حمله به یک ناو، هواپیما و یا اهداف زمینی نیست؛ بلکه حمله به شبکه اعصاب، که همان شبکه اطلاعات و ارتباطات دشمن است، مد نظر می باشد. از این نظر، در جنگ های آتی سرباز، تانک و توپخانه، نقش اصلی و تعیین کننده ای را در نتایج جنگ ایفا نخواهد کرد بلکه دستگاه های هوشمند، رایانه ها و سامانه های ایجاد کننده اختلال هستند که با داشتن توانایی در ایجاد ارتباط و دریافت اطلاعات، سرنوشت نهایی جنگ را رقم خواهند زد. ماهواره های جاسوسی و مخابراتی، هواپیماهای بدون سرنشین، انواع هواپیماهای مخصوص جنگ های الکترونیکی، شبکه های فرستنده دیجیتالی و انتقال اطلاعات، در رایانه های کوچک (که قابل حمل به وسیله سرباز است) همه و همه به نحو چشمگیری بر اصول جنگ، اعم از اصل غافلگیری، وحدت فرماندهی و ... تأثیر می گذارند. آنها با نفوذ در سامانه اطلاعاتی و ارتباطی دشمن، در اولین گام، سعی در فلج کردن سامانه فرماندهی و نظارت ـ مراقبت نیروی مسلح می نماید. برای نیل به چنین قابلیت هایی، تلاش مداوم فرماندهان بر رشد و توسعه سه پارامتر اصلی عرصه نبرد یعنی بُرد ، کشندگی و شتاب، متمرکز گردیده است. در این راستا اهمیت جنگ های الکترونی چه در بُعد پشتیبانی الکترونیکی و چه در ابعاد آفندی و پدافندی، بیش از هر زمانی مورد توجه جدی فرماندهان نظامی قرار دارد.



مدیریت جنگ الکترونیک

نگرش سامانه ای به جنگ ها و منازعات بشری در قالب اصول و تئوری های فرماندهی و مراقبت در بستر شبکه های عملیات هوایی، پدافند هوایی، شناسایی الکترونیکی و ارتباطی (اطلاعات و عملیات) ؛ عملیات موشک های سطح به سطح در نیروی هوایی؛ شبکه های عملیات عرشه (شناورهای سطحی و زیر سطحی) در نیروی دریایی؛ همچنین شبکه های عملیات توپخانه صحرایی، موشکی، زرهی، خمپاره اندازها و پیاده نظام در نیروی زمنی را آنچنان به ارتباطات قوی و پیچیده در اعمال هدایت، وحدت فرماندهی و کنترل های سریع، به علاوه اتخاذ تصمیم های قاطع و به موقع نیازمند کرده است که نقش تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی را در اجرای این اصول و شیوه ها، نه تنها انکار ناپذیر می سازد، بلکه هر اقدام نظامی بدون آنها را غیر ممکن و قرین شکست نموده است.

به منظور اعمال موفقیت آمیز اقدامات جنگ الکترونیکی در زمان صلح و جنگ توسط هر نیروی مسلحی، استفاده گسترده و برنامه ریزی شده از تجهیزات الکترونیکی، که به طور مستقل انجام می گیرد (مانند رادارها و مخابرات و ...) یا به صورت همراه و جزیی از جنگ افزارهای آفندی و پدآفندی (مانند انواع هواپیماها، شناورها، موشک ها و ...) در حال رایج شدن است، که در هر حال کاربرد صحیح آنها به هر صورتی که باشد، باعث ارتقاء بُرد تجهیزات و جنگ افزارها، سرعت (شتاب)، دقت و قدرت نظامی (کشندگی) می شود و موجب می گردد تا ضمن افزایش ضریب موفقیت، مدت زمان جنگ های امروزی نیز کوتاه شود. دستیابی به چنین تحولاتی در گرواعمال مدریت مفید و موثر جنگ الکترونیکی به همراه سایر اقدامات سخت افرازی، اطلاعاتی و عملیاتی سامانة فرماندهی و کنترل نیروهای مسلح در هر کشوری می باشد .

1-عوامل و اجزای تشکیل دهنده جنگ های امروزی (نظریه ها ):

موفقیت در نبرد های امروزی به سه رکن اصلی (به شرح زیر) بستگی دارد :

الف) سامانه ها وجنگ افزار های مجهز به حساسه های پیشرفتۀ جنگال ؛

ب)نیروی انسانی متخصص ، مجرد و کار آمد؛

ج) سامانه ی فرماندهی و کنترل پویا ، فراگیر و متناسب با تهد یدات منطقه ای و فرامنطقه ای .

اگر چه نیروی انسانی متخصص ، توانمند و با انگیزه قادر است بسیاری ازمعادلات و محاسبات نظامی را در صحنه نبرد بر هم زده و خالق حماسه های غیر قابل محاسبه و تصور گردد؛ معهذا عناصر دیگری نیز برای تضمین پیروزی نیاز است. همانطوری که در جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران (دفاع مقدس) ، شاهد آن بودیم، بخش اعظم موفقیت در جنگ مرهون این عنصر بود، با این وجود جنگ را هم ارزان نبردیم و تاوان زیادی، به علت فقدان و کمود عناصر دیگر، متحمل شدیم. نگاهی اجمالی به دفاع مقدس به عنوان یک جنگ نیمه مدرن، جنگ نفت به عنوان یک جنگ مدرن، جنگ ناتو با یوگسلاوی بر سر کوزوو، جنگ های افغانستان و عراق به عنوان جنگ فوق مدرن، نقش و اهمیت مدیریت جنگ اطلاعات و جنگ های الکترونیکی را در اعمال فرماندهی و کنترل در صحنه های هوایی، زمینی و دریایی نبرد، امری پذیرفته شده و رکنی اساسی از ارکان اصلی جنگ های امروزی ملاحظه می کنیم که در این راستا، مقوله مدیریت امواج الکترومغناطیسی نقش اصلی را بر عهده دارد. از همین زاویه است که حمله و آسیب رسانی و آسیب پذیری اصلی و اساسی صورت می گیرد در همین رابطه نظریه های زیر قابل توجه هستند:

· در جنگهای امروزی، هر گاه مقدورات و امکانات جنگ الکترونیکی، به فرماندهی اجازه صدور دستور را نداده و نگذارد از توانمندی ها و تجهیزات اش به نحو مطلوبی بهره برداری کند و مانع ترتیبات لُجستیکی، آمادی و اداری اش شود، با هر تعداد تجهیزات، جنگ افزار و تسهیلات انسانی که باشد محکوم به شکست است.

· امروزه توان عملیاتی جنگ الکترونیک (سخت افزاری و نرم افزاری) بخشی از توان رزمی نیروهای مسلح هر کشور محسوب می شود.

· استفاده گسترده نیروهای نظامی از سامانه های الکترونیکی و طیف امواج الکترومغناطیسی، در انواع تجهیزات و جنگ افزارها، و به کارگیری آنها در نبردهای امروزی به عنوان یک اقدام تاکتیکی (تکریوی) و راهبری محسوب می شود.

· تعیین دقیق موقعیت اهداف نظامی، استفاده از موشک های دوربرد و راهبردی، بدون کاربرد سامانه های سخت افزاری، نرم افزاری و الکترونیکی در قالب حساسه های ویژه جنگ الکترونیکی جهت هدایت رباتیک و هوشمند آتش باری آنها به سوی اهداف از پیش تعیین شده در شبکه های فرماندهی و کنترل نیروهای مسلح، نقش و جایگاهی راهبردی و حیاتی دارد.

· جنگ افزارها هر اندازه که پیشرفته و با قدرت باشند، در دست افراد بی کفایت، بدون آموزش و مردد، هیچ گونه کارآیی و ارزشی نخواهند داشت. البته به فرض آنکه خدمه ها نیز در حد مطلوب ورزیده و توانا باشند ولی از این ابزار درست و صحیح استفاده نکنند، هیچ گونه بهره ای نداشته و افراد کارآمدی نخواهند بود.

· کارآیی رزمی بستگی به قدرت جنگ افزار، لیاقت و مهارت های انفرادی و کار گروهی کارکنان و شیوه های فرماندهی در سطوح صف و ستاد، تاکتیک ها (تکریو) و فنون جنگ الکترونیکی به کار گرفته شده در عملیات و نبردها دارد.

· نیروی ایمان، اراده پایداری و اعتماد به نفس، زیر بنای پیروزی محسوب می شود.

· در جنگهای امروزی به همان شیوه هایی که از قدرت آتش جنگ افزارها به عنوان یک عامل قدرت رزمی استفاده می شود، تاکتیک ها و فنون جنگ الکترونیکی نیز بُعد تازه ای از این قدرت محسوب می شود و با استفاده از آن می توان توان رزمی دشمن را کاهش داد و به طور نسبی اعمال نفوذ کرد؛ زیرا هر اندازه که یک نیروی نظامی و جنگ افزارهای سازمانی آن به انواع حساسه های پخش و دریافت امواج الکترومغناطیسی وابسته باشند، به تبع آن به همین نسبت در مقابل اقدامات جنگ الکترونیکی نیز آسیب پذیرتر خواهند بود.

· در جنگ های آتی، جنگ افزارهای هوشمند به جای تخریب انبوه (مانند تولید انبوه کشته) اهداف خود را انتخاب می کنند. این جنگ افزارهای با هوش، نیازمند سربازان و فرماندهانی باهوش هستند که باید کاری غیر از چکاندن ماشه انجام دهند.(پژوهش یار 1378،ص3)

· دانایان به اتکای دانایی خود بر مسایل و مشکلات خویش فایق می آیند و نادانان بیش از پیش احساس ناامنی خواهند کرد .(همان منبع)

2- مدریت راهبردی در جنگال:

از اوایل دهه 1370 جریانی آکنده از رقابت و تحولات پر شتاب ، با سطح بالایی از مجهولات در حوزه های سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و به ویژه نظامی شروع شده که اثرات و نتایج آن در محیط پیچیده پرابهام امروزی به خوبی قابل مشاهده است. مدیران و فرماندهان نظامی اگر چه تلاش می کنند تا ابهام پیچیدگی را در پیاده سازی انتخاب های خود کاهش دهند ، اما هرگز نمی توانند همه آنها را حذف کنند.

برای مقابله با چنین وضعیتی به طورهم زمان ، نیاز به دو حرکت اصولی است : حرکت اول ، تشخیص عوامل کلیدی موفقیت است . حرکت دوم ، تدوین راهکارهایی است که به هنگام ضرورت قادر باشند با عوامل تهدید و ضعف بر خورد کرده و از فرصت ها و قوت ها بهره گیری کنند و بستر مناسبی را در چنین محیطی ، برای مقاطع زمانی کوتاه و بلند مدت.

منبع:http://maghaleh.parsiblog.com
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همراه با رشد فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي چهره جنگ‌هاي نظامي در دنيا نيز تغيير کرده و انواع جديدي از جنگ پا به عرصه وجود گذاشته است.
جنگ الکترونيک، جنگ اينترنتي، جنگ رايانه‌اي، جنگ مجازي، جنگ اطلاعاتي، جنگ رواني، جنگ رسانه‌اي و جنگ‌هاي فضايي همانند جنگ ستارگان اصطلاحاتي هستند که اين روزها در ادبيات سياسي و نظامي در سطح بين‌الملل مطرح مي‌باشند. اخيرا" نيز وزير کشور در پي 2‌سانحه سقوط هواپيما در ايران احتمال دخالت بيگانگان از طريق جنگ الکترونيک را مطرح کرد موضوعي که با انتقاد نمايندگان مجلس و تکذيب برخي مقامات مواجه شد. در همين حال اخيرا" وزير دفاع نيز از پيشرفت‌هاي چشمگير کشورمان در زمينه جنگ الکترونيک سخن گفته است، اما جنگ الکترونيک چيست، چه ماهيتي دارد، تکنيک‌هاي به کار رفته در آن کدام است و مرز ميان جنگ الکترونيک و جنگ اينترنتي و رايانه‌اي و ساير جنگ‌ها چيست؟

خبرنگار گروه دانش و فناوري روزنامه خراسان در اين زمينه با دو کارشناس مخابراتي و IT گفتگو کرده است.
گفتگو با مهندس مولوي ( رئيس گروه و عضو هيئت علمي دانشکده مخابرات) امروزه به خاطر پيشرفت در تکنولوژي ارتباطات و الکترونيک جنگ‌ها به سمت الکترونيکي شدن پيش مي‌رود. يعني جنگ‌ها از حالت سنتي و لشگرکشي کم‌کم خارج مي‌شود و بيشتر تجهيزات الکترونيکي است که مي‌تواند هدايت موشک‌ها، تانک‌ها و حتي هواپيماها را از راه دور بر عهده بگيرد. مهندس مولوي با اين توضيح مي‌افزايد از طرف ديگر خود تجهيزات نظامي که انسان در هدايت آن‌ها دخيل است از ابزارهاي الکترونيکي پيشرفته‌اي استفاده مي‌کنند که به عنوان يک چشم الکترونيکي براي ما کار مي‌کنند که مي‌توانند اهداف را رديابي و آشکارسازي کنند و هدف را از بين ببرند.

وي مي‌گويد بايد توجه داشت که ضد جنگ الکترونيک هم وجود دارد يعني توليدکنندگان تجهيزات نظامي خود، سلاح‌هايي را براي خنثي‌سازي کارآيي اين ادوات مي‌سازند به عنوان مثال اگر رادار موشکي هدفي را دنبال مي‌کند تا به آن برخورد کند هدف مي‌تواند به وسيله پارازيت‌اندازهايي، سيگنال‌هاي ارسال شده به موشک را مورد هجوم قرارداده، با آن‌ها تداخل کند و مانع برخورد موشک به هدف گردد. کليه تجهيزاتي که با امواج الکترونيکي کار مي‌کنند مي‌توانند با تداخل امواج و اختلال در آن‌ها کارايي لازم را از دست بدهند. يا آن‌ها را به گونه‌اي مي سازند که از ديد رادار پنهان بمانند همانند هواپيماهاي به اصطلاح نامرئي که آمريکا در جنگ عراق و افغانستان از آن‌ها استفاده کرد، اين هواپيماها سيگنال‌هايي را که براي شناسايي به سوي آن‌ها ارسال مي‌شوند منعکس نمي‌کنند که به گيرنده به عنوان مثال ماهواره برسد تا آشکارسازي انجام دهد.

رئيس گروه مخابرات دانشکده مخابرات مي‌گويد: در جنگ اخير آمريکا در عراق از بمب‌هاي الکترومغناطيسي استفاده مي‌شد که بعد از رها شدن از هواپيما و منفجرشدن تشعشعات الکترو مغناطيسي قوي به وجود مي‌آورد و نتيجتا" باعث مي‌شد که تمام ارتباطات راديويي، بي‌سيم و وسايل ارتباطاتي نظامي و غيرنظامي تا شعاع چندين کيلومتر مختل شود. در اين جنگ از بمب‌هاي گرافيکي هم استفاده مي‌شد که سبب مي‌شد هيچ نوع ارتباطاتي حتي با سيم هم صورت نپذيرد.
مهندس مولوي مي‌افزايد جنگ الکترونيک انواع و اقسامي دارد خود جنگ الکترونيک، ضد جنگ الکترونيک و ضد ضد جنگ الکترونيک که اينها همه بر مي‌گردد به خنثي کردن حمله الکترونيکي و دفاع در برابر آن.

وي با اشاره به جنگ‌هاي جديد مي‌گويد: ما مي‌خواهيم در امنيت زندگي کنيم و حال چه دشمن داشته باشيم و چه نداشته باشيم بايد از اين جهت خود را قوي کنيم در حال حاضر کشورهاي صنعتي و پيشرفته در اين زمينه سرمايه‌گذاري و کارهاي زيادي کرده‌اند، آن‌ها سلاح‌هايي را به ما مي‌فروشند که ضد آن‌ها را براي خود توليد مي‌کنند به نظر من بايد به صورت بنيادي در اين زمينه سرمايه‌گذاري کنيم و تحقيقات عملي فراواني انجام دهيم تا خودمان بتوانيم تجهيزات نظامي و الکترونيکي را توليد کنيم.

گفتگو با يک کارشناس و پژوهشگر IT
يک کارشناس فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌گويد: مطابق تئوري آنتوني گيدنز جامعه‌شناس و فيلسوف برجسته انگليسي در نظريه « اطلاعات و دولت- ملت» نيروهاي نظامي و ارتش‌ها بزرگ‌ترين توليدکننده و مصرف‌کننده اطلاعات در جوامع به شمار مي‌روند بر اين اساس بي‌جهت نيست که بزرگ‌ترين شبکه اطلاعاتي دنيا يعني اينترنت پروژه‌اي است که توسط وزارت جنگ آمريکا « پنتاگون» ابداع، طراحي و گسترش يافته است. اکنون نيز برخي اخبار محرمانه حکايت از ابداع نسل جديد اينترنت با عنوان اينترنت 2 به ميان آمده که مجددا" توسط پنتاگون در حال طراحي است. گفته مي‌شود بر خلاف اينترنت 1 که پس از دهه اول عمر خود از پوسته پروژه آرپانت خارج شد و ماهيت عمومي يافت اينترنت 2 قرار است يک پروژه صددرصد نظامي باقي بماند. در پروژه اينترنت 2 هر وسيله نظامي در صحنه جنگ تبديل به يک گره الکترونيکي مي‌شود که قابليت انتقال و ترانسفر اطلاعات را در حجم بالا دارا مي‌باشد.

اين کارشناس IT مي‌افزايد بخش اعظم عمليات‌هاي انجام شده در جنگ‌هاي اخير آمريکا از جنگ بوسني گرفته تا جنگ‌هاي دوم خليج فارس، افغانستان و عراق مبتني بر سيستم‌هاي پيشرفته جنگ الکترونيک « جنگال» بوده است در اين نوع جنگ شناسايي نقاط هدف در خاک طرفين درگير در جنگ و حملات الکترونيکي به سيستم‌هاي ارتباطاتي، مخابراتي، الکترونيکي، نظامي، ماهواره‌اي، شبکه‌هاي اطلاع‌رساني و سيستم‌هاي جنگ‌افزاري از اهداف مهم محسوب مي‌شود علاوه بر آن در جنگ الکترونيک پنهان‌سازي تجهيزات و ادوات خودي از طريق تکنيک نامرئي‌سازي، ارسال پارازيت و کورکردن رادارها مدنظر است. استفاده از ماهواره‌هاي جاسوسي و نظامي و نيز هواپيماهاي دورپرواز و بدون سرنشين کاربرد فراواني دارد. گفته مي‌شود بخشي از پروژه هواپيماهاي بدون سرنشين که عمليات‌هاي شناسايي و جنگ‌الکترونيک را انجام مي‌دهد موسوم به « پريداتورها» مي‌باشد که پايگاه منطقه‌اي آن در عراق مستقر شده است.

اين پژوهشگر تصريح مي‌کند: برگزاري مانورهاي مجازي در قطر و باکو طي 2 سال گذشته بخشي از پروژه جنگ الکترونيک آمريکا در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود.
وي همچنين به موردي اشاره مي‌کند که طي آن چيپ‌هاي کارگذاشته شده در پرينترهاي فروخته شده به دولت عراق طي سال‌هاي قبل از جنگ عراق کار انتقال اطلاعات به آمريکا را انجام مي‌دادند.

وي اضافه مي‌کند متکي شدن بسياري از سيستم‌هاي نظامي به GPS يا همان سيستم موقعيت‌ياب جغرافيايي جدا از ويژگي‌هاي منحصر به فرد خدماتي آن به دليل اتکا به ماهواره‌هاي تحت سلطه آمريکا مي‌تواند يک آسيب‌پذيري جديد براي سيستم‌هاي نظامي محسوب شود.برخي گزارش‌ها حکايت از رديابي اعضاي گروه تروريستي بن‌لادن توسط آمريکايي‌ها با استفاده از موبايل‌هاي ماهواره‌اي دارد.

اين کارشناس در پايان مي‌گويد تجربه 8 سال دفاع مقدس و خودکفايي نيروهاي نظامي ايران در توليد جنگ‌افزارهاي پيشرفته ساختار نظامي ايران را به سطح قابل اتکايي از رشد و توسعه در زمينه سيستم‌هاي الکترونيک رسانده است. افزايش درجه خودکفايي کشور در اين زمينه‌ها مي‌تواند قدرت بازدارندگي و دفاعي ايران را در جنگ‌هاي الکترونيک بالا ببرد. همچنين توسعه تکنولوژي فضايي در کشور و اتکا به ماهواره‌هاي ملي نظير زهره، مصباح و سينا مي‌تواند درجه بالايي از امنيت و ايمني اطلاعات را در کشور فراهم نمايد.

افزايش درجه خودکفايي کشور در توليد جنگ‌افزارهاي پيشرفته نظامي مي‌تواند قدرت بازدارندگي و دفاعي ايران را در جنگ الکترونيک بالا ببرد تجربه 8سال دفاع مقدس و خودکفايي نيروهاي نظامي ايران در توليد جنگ‌افزارهاي پيشرفته ساختار نظامي ايران را به سطح قابل اتکايي از رشد و توسعه در زمينه سيستم‌هاي الکترونيک رسانده است.

http://gerdab.ir/fa/pages/?cid=426

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]همچنين توسعه تکنولوژي فضايي در کشور و اتکا به ماهواره‌هاي ملي نظير زهره، مصباح و سينا مي‌تواند درجه بالايي از امنيت و ايمني اطلاعات را در کشور فراهم نمايد.[/quote]

ممنونم ازت پايلوت عزيز

چرا اسمي از اميد به ميان نياوردن؟

ما كه آخرش نفهميديم اميد چيكار كرد. icon_wink

تشكر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باعث غروره.به بچه های گرداب خسته نباشیدمیگم.
امیدوارم به اون حد برسیم که در مقابل حملات الکترونیکی دشمن به خصوص ایالات متحده بتونیم مقابله کنیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امید یک ماهواره تحقیقاتی بود که ایران می خواست با اون چگونه قرار دادن ماهواره در مدار و ارسال و دریافت پیام از ماهواره یادت بگیره و هیچ استفاده دیگه ایی نداشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به گزارش خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس اميراحمدرضا پوردستان در حاشيه پنجمين همايش فناوري اطلاعات و ارتباطات نيروي زميني ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نيروهاي مسلح به ويژه نيروي زميني ارتش، ارتباطات بسيار خوبي را با صنايع دفاعي برقرار كرده‌اند و اين سبب شده تا نيازمندي‌هاي نيروهاي مسلح در اين بخش به صنعت معرفي شود و با توجه به توانمندي كه در صنايع دفاعي ما وجود دارد در مدت زمان كوتاهي شاهد پاسخ‌گويي به نيازمندي‌هاي ارتباطي خود بوديم.
فرمانده نيروي زميني ارتش در ادامه افزود: اين نيرو در حوزه جنگال، رمز و جنگ الكترونيك توانسته به پيشرفت‌هاي خوبي نائل شود و امروز يگان‌هاي نيروي زميني در مقياس خيلي بالايي اين تجهيزات را در اختيار دارند و مي‌توانند براي مصارف عملياتي از آنها استفاده كنند.
پوردستان ادامه داد:‌يكي از معضلات و مشكلات نيروي زميني بي‌سيم‌هاي جهش فركانس بود كه توسط بخش صنعت توليد شد و در اختيار نيروها قرار گرفته است.
وي افزود: سيستم‌هاي رمزي كه ما در اختيار داشتيم عمدتا وارداتي و مربوط به قبل از انقلاب بود و هيچ امنيتي را تضمين نمي‌كرد ولي امروز سيستم‌هاي رمز بومي را داريم و در حوزه جنگ الكترونيك هم داراي تجهيزات بسيار خوبي هستيم و لذا قابليت نيروهاي مسلح در اين جنگ بسيار بالا است.
فرمانده نيروي زميني ارتش در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تاكتيك زمين مسلح گفت: يكي از ويژگي‌هايي كه نيروي زميني مي‌خواهد از آن استفاده كنند تاكتيك زمين مسلح است.
وي ادامه داد: پيروزي‌هاي دشمن زماني به دست مي‌آيد كه پاي سربازانشان بر زمين باشد، شايد دشمنان ما نيروي هوايي، دريايي و موشك‌هاي پيش‌رفته خوبي داشته باشند اما زماني پيروزي برايشان ميسر است كه پاي سربازشان روي زمين باشد به همين دليل ما تمامي زمين‌هاي مرزهاي كشور را شناسايي كرده‌ايم و يك سري نيروهاي استقراري در آن‌ها قرار داده‌ايم ولي در يك سري از زمين‌ها كه امكان ورود نيروي انساني وجود ندارد سلاح‌ها را با توجه به سنسورهاي بسيار قوي كه دارد به صورت كنترل از راه دور مسلح مي‌كنيم.
پوردستان افزود: در اين صورت دشمن به هر طريقي كه وارد اين مناطق مي‌شود با يك نيرو برخورد مي‌كند يا نيروي انساني و يا سلاح‌هاي هوشمند كه مانند انسان با آنها مقابله مي‌كنند و آنها را مورد هدف قرار مي‌دهند.
فرمانده نيروي زميني ارتش در پايان اظهار داشت: نفرات و سلاح‌هايي كه براي اين تاكتيك استفاده مي‌شوند مشخص است و ما در يك زمان كوتاه كه تهديدي صورت مي‌گيرد آماده هستيم تا تاكتيك زمين مسلح را به اجرا بگذاريم.

[url]http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8902300150[/url]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
محققان شرکت صنایع الکترونیک ایران سامانه اخلال کننده V/UHF طیف گسترده 500 وات ساختند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایسنا، سامانه‌های اخلال کننده طیف گسترده V/UHF در سه نوع سامانه اختلال کننده پیشرفته تاکتیکی قابلیت مختل کردن محدوده وسیع فرکانسی را داراست.

این سامانه قادر به اخلال انواع سیگنال‌های پیچیده است.

برای افزایش کارایی، این سامانه مجهز به آنتن لوگ پریودیک برای پوشش جهتی فاصله‌های دور است.

در این سامانه از تکنیک رادیو نرم افزار برای تخریب انواع سیگنال‌های پیچیده استفاده شده است.

از جمله مزایای بارز این طرح، هوشمندی مانیتورینگ،‌ شناسایی و اخلال لینک‌های فعال است و این که مدل‌های مختلف اخلال در این سامانه لحاظ شده است.

تمامی زیرسیستم‌های سامانه مذکور از جمله گیرنده با حساسیت بالا و تقویت کننده توان بالا باند پهن دارای فناوری بالایی هستند که همگی به طور کامل بومی سازی شده است.
انتهای خبر

لینک مطلب: http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/?Id=41137
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]کاربردش و بیشتر توضیح می دین؟[/quote]

برای مثال اخلال در رادار های دشمن تا شما رو موقع حمله به تاسیساتشون نبینن. وقتی رادار ها مختل بشن دیگه کاری از سیستم های پدافندی و حتی جنگنده ها بر نمیاد. موشک های هدایت راداری هم منحرف میشن.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر كنم از جمله دست آوردهاي خيلي مهم باشد. 500 وات توان قابل توجهي است، طيف گسترده بودن هم نكته بسيار مهمي است. به تلاشگران صنعت الكترونيك دست مريزاد مي گوييم و توفيقات روزافزون ايشان را از درگاه خداوند متعال مسئلت داريم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.