ALI

آشنايي با اژدهاي تانكبر SCAMMELL COMANDER ساخت انگلستان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام خدمت همه دوستان عزیز


در این تاپیک با یکی دیگر از این خودروها آشنا خواهیم شد. ازدهای تانکبر SCAMMEL COMANDER

خودروی تانکبر قدرتمند SCAMMELL COMANDER در سال1958طی یک اعلام نیاز نیروی زمینی ارتش انگلستان به یک خودروی اختصاصی که بتواند کار نقل و انتقال تانکها را به مناطق نبرد ، به خوبی و با ضریب امنیت بالا انجام دهد توسط شرکت ANTAR بریتانیا ساخته شد. چرا که تانکبرهای قدیمی و فرسوده و متعلق به جنگ جهانی دوم انگلستان دیگر توان جابجایی تانکها و خودروهای زرهی انگلیسیها را با سرعت و قدرت کافی نداشتند. این خودرو پس از تولید انبوه به تدریج و در طی مدت سه سال جایگزین خودروهای تانکبر DIAMOND M گردید.( درباره این تانکبر قدیمی در آینده بیشتر توضیح خواهم داد.) این تانکبر قدرتمند در واقع مسن ترین خودروی تانکبر حال حاضر جهان است. در ارتش انگلستان این خودرو با نام اژدها (دراگون DRAGON )مشهور است. از سال 1958 که این خودرو ساخته شد ، تاکنون بیش از 85 پروژه بر روی این تانکبر انجام گرفته است و این خودرو به روز شده است.


DRAGON


تصویر




تصویر



تصویر



تصویر



تصویر



تصویر



اسکامل کماندر یک کشنده سنگین با فرمت 4*6 است. این تانکبر قدرتمند توانایی حمل بار تا 110 تن بار را در حالت معمولی و با کمرشکن معمولی دارا میباشد. که این رقم به استفاده از کمرشکن دوبل و یک الاکلنگی سه اکسل تا 165 تن هم میرسد. یعنی این تانکبر میتواند بسته به شرایط موجود از یک دستگاه تانک تا سه دستگاه تانک را حمل کند. این خودرو در مدلهای ساخته شده تا سال 1990 از یک موتور V8 دیزلی به آرایش وی شکل به قدرت 650 اسب بخار استفاده میکرد. از سال 1990 به بعد برای افزایش کارایی خودرو از یک موتور6== L62 باکسر (BOXER) برای این تانکبر تعبیه شد. مخازن سوخت این خودروی تانکبر میتوانند در مجموع 255 گالن سوخت دیزل (گازوئیل) را در خود بگنجاند. (150 گالن در مخزن سوخت سمت راست که مخزن اصلی است و 105 لیتر در مخزن سمت چپ) مخازن سوخت این خودرو جدای از اینکه از جنس فولاد و کروم ساخته شده اند و در برابر گلوله های 7.62 میلیمتری مقاوم هستند ، خود مخازن هم در محفظه ای از جنس فولاد نگهداری میشوند و در مجموع مخازن سوخت این خودرو در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری مقاومت کامل دارند. بدنه این خودرو هم از جنس فولاد آلیاژی مخصوصی بوده که سرنشینان خودرو را در برابر گلوله های 7.62 میلیمتری حفظ میکنند. شیشه های خودرو هم از نوع ضد گلوله میباشند. این خودرو سه خدمه دارد. یکی راننده خودرو و دو نفر دیگر مسئول استقرار و استحکام تانک بر روی کمرشکن خودرو میباشند. این تانکبر قدرتمند در حالت معمولی فاقد تسلیحات دفاعی است ولی در صورت نیاز میتوان آن را به یک مسلسل 7.62 میلیمتری مجهز نمود. خودرو مجهز به دو قرقره ی هیدرولیکی قدرتمند است که کار کشیدن و بکسل کردن تانکهای صدمه دیده ای که قادر به حرکت نیستند بر روی کمرشکن خودرو را انجام میدهند. این تانکبر مجهز به سیستم مکان یاب ماهواره ای (GPS) میباشد. همچنین تاسیسات الکترونیکی گسترده ای بر روی آن نصب میباشد. خودرو مجهز به سیستم (CTIS) کنترل باد مرکزی میباشد که باد چرخهای خودرو را به تناسب مکانی که خودرو در آن مشغول به کار است به طور تمام اتوماتیک انجام میدهد و همچنین به یک کمپرسور باد قدرتمند PSI 4200 مجهز میباشد که کار تنظیم باد چرخها را انجام میدهد. سیستم تعلیق این خودروی تانکبر از نوع بادی است که توسط کمپرسور بالا تنظیم و استفاده میشود. برد این خودرو با مخازن سوخت کاملا پر حدود 650 کیلومتر میباشد. فوردینگ خودرو 1.8 متر است. به این معنی که از رودخانه هایی با عمق 1.8 متر نیز میتواند به راحتی عبور کند بدون اینکه کوچکترین خللی بر آن وارد آید. کمرشکن این تانکبر مجهز به چهار جک هیدرولیک کوچک اما قدرتمند در چهار گوشه کمرشکن است که کار بیحرکت نگاه داشتن تانک را بر روی کمرشکن در مواقعی که خودرو در حال حرکت است را انجام میدهند.



در تصویر زیر قرقره و کابل فولادی بکسل خودرو را میبینید





تصویر







تصویر



تصویر



تصویر



تصویر




تصویر



تصویر



تصویر



تصویر



تصویر



تصویر



تصویر



این تانکبر در جریان جنگهای اول و دوم خلیج فارس به تعداد 320 دستگاه چند روز پیش از شروع جنگ توسط هواپیماهای باری و ناوهای لجستیکی انگلستان به کویت منتقل شد و با شروع جنگ و با پشتیبانی هواپیماهای وارتهاگ تاندربولت نیروی هوایی آمریکا کار انتقال تانکهای انگلیسی را به مناطق جنگی به خوبی و ایمنی هرچه تمام تر انجام داد. در طول نبرد خلیج فارس یک دستگاه از این خودروی تانکبر بر روی یک مین ضد تانک رفت و سه خدمه خودرو کشته شدند و خود خودرو هم نابود شد ولی کمرشکن و تانک سالم ماندند. سه دستگاه دیگر هم توسط موشکهای آر پی جی ( احتمالا از نوع 29 آن) توسط چریکهای عراقی از بین رفتند. این سه دستگاه اسکامل کماندر به همراه تانکی که در حال حمل آنها بودند از بین رفتند. ولی در مجموع این خودرو در طی این دو جنگ بسیار عالی عمل کرد. در جنگ اول خلیج فارس اسکامل کوماندر به همراه تانکبر آمریکایی OSHKOSH M911 بیشترین کار جابجایی تانکها را به مناطق جنگی برعهده داشتند و در جنگ دوم خلیج فارس در سال 2003 نیز به همراه تانکبر جدید و پیشرفته OSHKOSH M1070 HET بیشترین سهم نقل و انتقال تانکها به مناطق جنگی عراق را بر عهده داشتند.
این خودرو در عراق به کرات دیده میشود ولی متاسفانه نیروهای آمریکایی در عراق محدودیت شدیدی در حمل و همراه داشتن دوربینهای عکاسی اعمال میکردند. به همین دلیل مدتی که در عراق بودم سایبر شات خودم را همراهم نبرده بودم. و الا این خودرو در عراق بسیار دیده میشد و عکسهای خوبی میگرفتم و تقدیم حضورتان میکردم.
از دارندگان این تانکبر قدرتمند میتوان به عربستان سعودی با 85 دستگاه اشاره کرد. اسکامل کماندرهای ارتش عربستان یک فرق عمده با بقیه خودروها دارد و آن موتور خودرو است. اسکامل کماندرهای عربستان به جای موتور L62 بوکسر از یک موتور KA550L DETROIT DEISEL ساخت دیترویت دیزل ایالات متحده باقدرت 700 اسب بخار استفاده میکند.

دارندگان این تانکبر قدرتمند عبارتند از : انگلستان 570 دستگاه – سوئد 450 دستگاه – بلژیک 30 دستگاه – فنلاند 75 دستگاه – نروژ 30 دستگاه – هلند 55 دستگاه – عربستان سعودی 85 دستگاه



اسکامل کماندر نیروی زمینی ارتش سوئد ساخت شرکت اسکانیا (SCANIA) این کشور



تصویر




تصویر



یک نمونه اسکامل کماندر از جنگ برگشته :mrgreen:


تصویر



تصویر



تصویر



مشخصات کلی تانکبر قدرتمند SCAMMELL COMANDER ساخت انگلستان


سال ساخت : 1958
کمپانی سازنده : A.N.T.A.R
طول کشنده : 8.89 متر
عرض : 2.89 متر
ارتفاع 2.73 متر
قدرت حمل بار : بسته به نوع کمرشکن و استفاده از نوع الاکلنگی از 90تن تا 165 تن
موتور : V8-L62 باکسر6--
قدرت موتور : 650 اسب بخار
ظرفیت مخازن سوخت : 255 گالن
رنج خودرو : 650 کیلومتر
تعلیق : بادی
قدرت کمپرسور باد مرکزی : 4200 PSI
کشورهای دارنده : انگلستان – عربستان – سوئد – فنلاند – نروژ – بلژیک – هلند



جدیدترین مدلهای این تانکبر


تصویر
تصویر



انشاالله مورد استفاده و توجه قرار گرفته باشد
کلب آستان علی
العبد داش علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان این پنجمین خودروی تانکبری است که خدمتتان معرفی میکنم. کار معرفی تانکبر های پیشرفته با معرفی این خودرو به پایان رسید. (البته هروقت که کشوری تانکبر جدیدی بسازد حتما معرفی میکنم) البته تانکبرهای زیادی وجود دارد و به طور متوسط هر کشوری که دارای صنعت میباشد برای خود یک تانکبر اختصاصی دارد. به عنوان مثال: ایران از تانکبر ببر 400 استفاده میکند. اسپانیا از تانکبر PEGASO استفاده میکند. فرانسه از تانکبر MIDLAM میدلام استفاده میکند. اوکراین از تانکبر MAZ-573 استفاده میکند( ایران هم به تعداد محدودی دارای تانکبر MAZ-573 میباشد) چین از تانکبر ZIL استفاده میکند. لهستان از تانکبر KAMAZ استفاده میکند. ولی این تانکبرها به اندازه این پنج تانکبری که معرفی کردم ، پیشرفته و مجهز نیستند و همین که با نام آنها آشنا شوید کافی است. یک نکته دیگر هم این است که در روابط بین الملل به این خودروهای تانکبر TANK TRANSPORTER گفته میشود که من به خاطر اینکه فارسی را پاس بدارم از عبارت تانکبر استفاده کردم. هرچند در ایران هم به این خودروها ، تانکبر گفته میشود. موفق باشید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون جناب داش علي پست شما منو به ياد ابتكاري از عراق در جنگ انداخت كه يك واحد اتشباري متحرك با سرعت زياد ساخته بود. اگر بد قولي نشه در اولين فرصت خواهم نوشت. حق نگه دارت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داش علی واقعا" خسته نباشی امیدوارم دوستان دیگه هم مثل شما اینطوری بتونن روی مطلب کار کنن و اون رو به طورمنظم ارسال کنن :lol: . عالی بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی جان بسیار عالی بود. دستت درد نکنه. یه سوال داشتم. فرق بین یک کمر شکن با تانکبر تو مقاومت باک گازوییل ان و سیستمهای تعلیقش هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از اظهار لطف دوستان


یه سوال داشتم. فرق بین یک کمر شکن با تانکبر تو مقاومت باک گازوییل ان و سیستمهای تعلیقش هست؟



هانس عزیز

کشنده های معمولی از هر جهت از تانکبرها ضعیفتر هستند. اکسلهای تانکبرها بسیار قویتر از اکسل های کشنده های معمولی هستند. گیربکس کشنده های معمولی هم بسیار ضعیفتر از تانکبرها هستند. به این نکته توجه کنید که کشنده های معمولی که همه ما در سطح شهر میبینیم توانایی جابجا کردن بار را نهایتا تا 18 تن دارا میباشند. ولی تانکبر ها گاها بیش از 100 تن بار را جابجا میکنند

کمرشکن های معمولی که ما در جاده های خارج شهر میبینیم ، جنس شاسی و تنه اصلی آنها فولاد 3.7 اینچی از نوع آلیاژی است. ولی کمرشکنهایی که تانکهای 50 - 60 تنی را حمل میکنند دارای تنه بسیار قدرتمند و قوی 8.45 اینچی هستند. کمپرسور باد کشنده های معمولی به زحمت به 700PSI ميرسد ولی کمپرسورهای باد تانکبرها از 3000PSIبه بالا است. تانکبر ببر 400 دارای یک کمپرسور باد الکتریکی 3800 PSI است.

یعنی بیش از پنج برابر کشنده های معمولی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.