امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

فکر نکن بیش از دو تا بتونه حمل کنه قابلیت کبری رو پایین نمیاره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بازم میپرسم کسی نمیدونه ما میتونیم رو کبری هامون موشک های هوا به هوا مثل سایندوایندر رو نصب کنیم یا نه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بله من هم خاطرات خلبان کبری رو که اولین بار این موشک رو شلیک کرد خونده بودم تو مجله صنایع هوایی . تو اون روز نتونسته بودند هدف اصلی رو بزنند و به عنوان هدف ثانویه یک انبار بزرگ مهمات رو منهدم کرده بودند. البته بیشتر دیگه استفاده نشد هم به دلیل مشکلات فنی که به هرحال وجود داشت هم به دلیل نوغ ماموریت کبری ها که در عمق خاک عراق نبود و ضمنا هدفهاشون هم از نظر ارزش نظامی چندان با شلیک یک موشک گرونی مثل ماوریک همخوانی نداشت. البته بچه های نیروی هوایی برای اولین بار در تاریخ تولید این موشک ازش به عنوان ضد کشتی استفاده کردند. خصوصا تو عملیات مروارید که شهیدان بزرگوار خلعتبری و دوران بدجوری نیروی دریایی عراق رو غصابی کردند. شهید خلعتبری بعد از اون عملیات به حسین ماوریک مشهور شده بود. یادشون گرامی و عزیز باد.[/quote]
اطراف بصره بوده فكر كنم
هدف هم همون انبار بوده
اما بعد چند شليك بازم سالم مونده
تا اينكه از يه زاويه ديگه موشك وارد خود انبار ميشه و بعد منفجر ميشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بازم میپرسم کسی نمیدونه ما میتونیم رو کبری هامون موشک های هوا به هوا مثل سایندوایندر رو نصب کنیم یا نه ؟[/quote]

بله در تایپیک ارتقا های انجام شده بر روی کبرا یه عکس از این هلیکوپتر با موشک سایدواندر بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

AH1W_10603.jpg

كهنه سرباز اسمان نبردهای مختلف دنیا طی چهار دهه ... كابوس افسران تانك ... حضور در تمامی نبردهای غرب و شرق و بسیاری از نبردهای دیگر طی چهار دهه ... این است كبرای كشنده بل ......َAH_1 .... و این پیر اسمان هنوز در بسیاری از ارتشهای جهان مشغول ارائه خدمات است من جمله سپاه تفنگداران دریایی امریكا ....
داستان تولد این مار زهر دار امریكایی به چهار دهه قبل و زمان یكی از خونین ترین جنگهای دنیا یعنی درگیری ویتنام باز میگردد .... در زمان جنگ ویتنام ارتش امریكا به منظور پشتیبانی از پرنده های ترابری خود نیاز به یك چوپر مسلح داشت تا بتواند پشتیبانی اتش لازم را برای پرنده های خود فراهم كند. برای این مقصود در ابتدا هیویی مسلح شد و به كار گرفته شد تحربیات مسلح كردن هیویی نشان داد كه این تاكتیك در كاهش حوادث ناشی از سقوط چوپر های ترابری میتواند بسیار مفید و سودمند واقع شود . در هنگام عملیاتهای هلی برد یكی از مشكلات چوپرهای امریكایی این بود كه در هنگام تخلیه نفرات چون اتش پشتیبانی در اختیار نداشتند بسیاری از چوپرها توسط دشمن هدف قرار میگرفتند و سقوط میكردند. راندل والاس كارگردان امریكایی فیلم we were Soldiers و البته ریدلی اسكات در فیلم Black Hawk Down به درستی بخشی از مشكل را نشان داده اند كه بدون آتش پشتیبانی چگونه چوپرها تبدیل به طمعه های معصومی برای اتش نفرات دشمن بروی زمین میشدند . ارتش امریكا نیاز به یك بالگرد مخصوص پشتیبانی برای پشتیبانی از بالگردهای ترابری خود داشت . همزمان كمپانی بل امریكا در حال مطالعه و طراحی برای یك بالگرد مسلح ضد تانك بود برای این نیاز ضروری در ارتش امریكا بل دو طرح را به ارتش پیشنهاد داد . اول طرح بالگردی شبیه هیویی كه مان موتور و سیستم انتقال نیرو را در اختیار داشت و نام مدل 209 یا كینگ كبرا را بر خود گرفت و دیگر یك مدل جدید یا نام 409. با توجه به كمبود زمان ارتش امریكا طرح اول یا كینگ كبری را قبول كرد . دلیل این امر این بود كه بالگرد افسانه ایی هیویی در ان زمان خدمات بسیاری به ارتش امریكا ارائه كرده بود و كسی نمیتوانست نقش حیاتی این بالگرد را در صحنه نبرد ویتنام انكار كند . طرح كینگ كبرا یك طرح بر اساس هیویی بود كه در ان بالگردی مسلح به یك توپ 20میلیمتری و نارنجك انداز كه باریكتر از هیویی بود و البته خدمه بالگرد نیز پشت سرهم قرار میگرفتند . بل با تغییراتی كه در یك OH-13 داد طرح را ارائه كرد . در این طرح دماغه درازتر و كابین دارای دری در پهلو بود. و البته خدمه در پشت هم قرار میگرفتند. دارای دو مسلسل 7.62میلیمتری بودند . طرح در ابتدا بسیار مسخره و خنده دار به نظر امد و میرفت كه توسط كارشناسان ارتش رد شود. ولی بهرحال احساس نیاز در ویتنام باعث شد تا بعضی از مهندسین ارتش نسبت به طرح ابراز علاقه كند. در كنار این طرح ارتش قراردادی را با كمپانی رقیب یعنی لاكهید منعقد كرد و ازانان خواست تا بالگرد AH-56 ملقب به شاین را تكمیل نمایند. در اصل این قرارداد بخشی از یك تندر عمومی بود كه در طی ان لاكهید بدلیل تجارب بیشتر درساخت بالگردهای رزمی موفقث شد تا بل را شكست دهد . این تندر توسط ارتش امریكا برای یك بالگرد مسلح به اسم AAFSS برگزار شده بود. و مشكل اینجا بود كه بالگرد تالاكهید حداقل تا سال 1970در خط تولید قرار نمیگرفت. و ارتش بدلیل سقوط هیویی ها در ویتنام و تلفات بالا بشدت تحت فشار بود. و این احساس نیاز برای یك بالگرد مسلح بشدت احساس میشد . در این زمان ارتش چهار پیشنهاد را دریافت كرد. ابتدا پیشنهاد بویینگ برای مدل مسلح بالگرد شینوك بود. پیشنهاد بعدی توسط سیكورسكی ارائه شد كه گونه مسلح بالگرد سی كینگ را پیشنهاد كرد پیشنهاد بعدی پیشنهاد كمپانی نه چندان مشهور كی من بود برای مسلح كردن بالگرد سی اسپریت و در انتها نیز پیشنهاد بل . این تندر مجددا برگزار شد و بل برنده تندر شد. مدل ساخته شده توسط بل در سال 1965 در سپتامبر پرواز كرد . این طرح بل 209 نام گرفت . كه نمونه تغییر یافته oh-13 با دو كابین پشت سر هم بود . از یك سیستم گردان با دو روتور و یك موتور الیسون T-53-L-11 با توانی در حدود 1100 اسب بخار استفاده میكرد . سیستم هدایت این بالگرد الكترو مكانیكی بود . ولی سیستمهای انتقال نیرو ، جعبه دنده و موتور در واقع همان تجهیزات استفاده شده در هیویی بود. اولین مدل دارای چرخهای جمع شونده بود و در ان یك گاتلینگ GAU-2B در دماغه نصب شده بود. دوبالچه نیز در بالگرد تعبیه شده بود تا بعنوان اویزی برای حمل سلاح از ان استفاده شود . و در اوریل 1966 بل سفارش خریدی برای 110 فروند از این بالگرد را از ارتش دریافت كرد. در جولای همین سال این بالگرد با نام AH-1 به روی خط تولید رفت . مسئولین بل به دلیل این كه این بالگرد فرزند مستقیم هیویی بود به ان لقب هیویی كبرا را دادند ولی سرنوشت این بود كه كاربران ان را بعنوان كبرا شناختند و این نام همچنیان بروی این بالگرد ماند.
اولین مدل این بالگرد كه ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت مدل G بود كه در جنگ ویتنام بصورت گسترده استفاده شد. در سال 1967 تحویل نیروی هوایی امریكا گردید . این مدل تنها یك تفاوت ظاهری با مدل پروتایپ بل داشت و ان این بود كه به جای چرخ از ارابه فرود ثابت مانند هیویی استفاده میكرد . در قسمت موتور نیز نصب یك موتور T-53-L-13 توان بیشتری در حدود 1400 اسب بخار در اختیار بالگرد میگذاشت . دارای یك مخزن سوخت داخلی بود كه بهمراه گیربكس و سیستم هیدرولیك با یك صفحه زرهی در مقابل اتش پدافند دشمن محافظت میشدند . كابین شیشه ضد گلوله نداشت ولی توسط یك زره محافظت میشد و امنیت را در اختیار خدمه كابین میگذاشت . در این مدل یك برجك ساخت كمپانی امرسون الكتریك با اسم تجاری TAT-102A و یك قبصه گاتلینگ بروی بالگرد نصب شده بود كه برجك 8000گلوله را در خود جای میداد . و كمی بعد این برجك با برجك جدیدتر TAT-141 با دو گاتلینگ و ظرفیت هركدام 4000 گلوله تعویض شد. همچنین دو نارنجك انداز مدل ام – 129 با ظرفیت واقعی 231 گلوله برروی بالگرد نصب گردید . برجك توانایی چرخشی در حدود 25درجه به طرف بالا و 60درجه به پایین را داشت و به طرف نیز قابل چرخش بود . هدایت این برحك بر عهده افسر تسلیحات بود كه در كابین جلو مینشست . در اویزهای دو طرف نیز راكت اندازهای هایدرا با راكتهای 70میلمتری در دو مدل 7و 19 لول نصب میشد . با اولین تجربیات جنگی در ویتنام این راكت انداز با راكت انداز چهار لول زانی عوض شد . وظیفه سازمانی كبرا مدل G در ویتنام اسكورت هیویی ها در هنگام عملیاتهای ترابری بود . و با تركیب با هیویی و البته OH-6كه بالگردی شناسایی بود تیم بسیار خوبی تشكیل گردید . همچنین تجربیات جنگ باعث شد تا جنگ افزارهای الكترونیكی بروی بالگرد نصب شود تا امواج فرو سرخ را كاهش دهد تا دیگر موشكهای سام 7 نتوانند بروی بالگرد قفل كنند. . برای رزم شبانه در ویتنام نیز سیستمهای جلونگر AN-AAQ-5 و نشان دهنده اهداف AN-APQ-137B بروی بالگرد نصب شد . و دروبینهای دید در شب نیز بروی بالگرد نصب شد. تا پایان جنگ بالغ بر 1000فروند از این بالگرد تحویل ارتش گردید كه در حدود 300فروند دریتنام ساقط شدند . در واقع این بالگرد یكی از ستاره های ارتش امریكا در ویتنمام بود كه از افزایش تلفات هیویی ها بشدت جلوگیری نمود . بعد از جنگ ویتنام بسیاری از این بالگردها به مدل S ارتقا یافتند و از جمله تغییرات اعمال شده بروی انها میتوان به حمل و شلیك موشكهای هل فایر و نصب هدفیاب لیزری بر روی این بالگرد در مدل بعدی ارتقا یافته بر اساس مدل G بود كه JAH-1G نام گرفت . این بالگرد دیگر در سرویس ارتش امریكا نیست و بازنشسته شده است .
سی كبرا یا كبرای نیروی تفنگداران دریایی
با توجه به تجربیات موفق این بالگرد در بدو ورود به ویتنام نیروی دریایی نیز تقاضای خرید خود را به كمپانی بل ارائه كرد . درخواست برای بالگردی بود كه توانایی پرواز بروی دریا را داشته باشد و بدین ترتیب AH-1Jمتولد شد . این نمونه دارای دو موتور برای پرواز بروی دریا را داشت و البته محدویتی به نام سنگینی وزن را با خود داشت . ولی مزایای بیشتری مانند افزایش برد پرواز و ایمنی بیشتر را در اختیار بالگرد میگذاشت . در 1968 در ماه مه نیروی دردریایی 48فروند از این بالگرد را به بل سفارش داد كه سی كبرا نام گرفته بود. سی كبرا یك گاتلینگ سه لول داشت و موتور ان نیز موتور 1پرات اند ویتنی از سری T400-CP-400 بود. توان تولید نیروی این موتور در حدود 1600 اسب بخار بود . جنگ افزار ان نیز گاتلینگ سه لولی بود كه دارای سرعت اتشی در حدود 750گلوله در دقیقه بود كه بعدها جنگ افزار استاندارد همه كبرا ها شد . مسئولیت كنترل اتش نیز با افسر تسلیحات بود. راكت اندازهای این بالگرد همان هایدرا بود هیچ كدام از این بالگردهای كبرا توان حمل موشكهای ضد تانك تاو را نداشتند . در ان زمان تنها بالگردهای كبرا كه میتوانستند موشك ضد تانك تاو حمل كنند بالگردهای كبرای تحویلی به ایران بودندكه بنا به درخواست ارتش ایران این موشك بروی بالگرد كبرا نصب شده بود . كبرا های تحویلی به ایران در دماغه خود دارای سایت هدف گیری موشك تاو نیز بودند . مدل سی كبرای نیروی دریایی میتوانست در حدود بالغ بر 1000لیتر سوخت حمل كند . در سال 1970 در نیروی دریایی سی كبرا عملیاتی شد و به ویتنام اعزام گردید . امروزه این بالگرد نیز در نیروی دریایی بازنشسته شده است .
در سال 1972 طی قراردادی بین ارتش و كمپانی بل ارتش خواهان نصب موشكهای BGM-71 تاو بروی كبرا گردید . در سال 73 هشت فروند بالگرد به سیستم هدف گیری ایكس ام 26 برای استفاده از تاو مسلح شدند . و بدین ترتیب برنامه ارتقا كبرا اغاز شد . بالگردهای مسلح به تاو در ارتش نام AH-1Q را برخود گرفتند و در این مدل كبرا توانایی حمل چهار لانچر موشك تاو زیر هر یك از اویزهای خود را داشت در اغدامه در سال 1981 با نصب دروبین های دید در شبی كه بروی بالگردهای AH-64 اپاچی نصب شده بود بروی بالگرد كبرا این بالگرد توان رزم شبانه خود را نیز بهبود بخشید . با اجرای این برنامه بالگردهای كبرایی كه به این سیستم مجهز شدند و در ادامه نیز دارای سیستمهای الكترونیكی بهتری نسبت به كبرا های پیشین بودند با سری P شناخته شدند . بزرگترین تفاوت ظاهری این سری با سری های پیشین شیشه های چند تكه و تخت ان نسبت به شیشه های قوس دار سایر مدل هاست . همچنین رادار ارتفاع سنج و سیستم هشدار برخورد با زمین AN-APR-39 بروی این بالگرد نصب شد . دیگر تجهیزات ان نیز چرخاننده K-747 و حمل مخازن سوخت خارجی در زیر بالهاست . این برنامه ها بخشی از بهسازی این بالگرد تحت برنامه STEP-1 بود و در واقع مدل پی فرزند همین برنامه روزامد سازی بود . برنامه بعدی بهسازی این بالگرد STEP-2 بود كه میتوان گفت سری بعدی كبرا یعنی AH-1E از این برنامه متولد شد . در این بالگرد یك گاتلینگ سه لول ام 197 بروی بالگرد نصب شد هدف گیر نیز یك هدف گیر با علامت + بود كه بروی سایت نصب شده بروی كلاه خلبان قابل استفاده بود . این سایت البته بروی كلاه كمك خلبان نیز نصب گردید و در این سیستم تنها با نگاه كردن به طرف هدف توپ بالگرد اقدام به شلیك میكند . یعنی سیستم لیزری نصب شده بروی دماغه و توپ در واقع جهت نگاه خدمه را تعقیب و به شمت ان شلیك مینماید . یك سایت الكتریكی محصول كمپانی جنرال الكتریك نیز بروی بالگرد نصب شده بود كه در مورد پرتاب راكتهای 70میلیمتری استفاده میشد و محل بخورد راكت رابرای خدمه مشخص میكرد كه دقت بیشتری در هدفگیری به خدمه میداد.
سپس بل برنامه جدیدی را با عنوان Step 3 بروی كبرا اجرا كرد و بدین ترتیب كبرای سری AH-1F متولد شد . در این بهسازی یك نصب یك سیستم هدایت اتش ، سیستم مسافت یاب جدید لیزری و سیستم جدید انتقال نیروی بود . همچنین دستگاه های ارتباطی جدید با برد بیشتر كابین جدیتر و نصب سیستم جدید كاهش دهنده امواج فرو سرخ ANALQ-144 بروی بالگرد بود . یك تیغه قطع كننده كابل های برق برای زمانی كه احیانا بالگرد با كابل های برق برخودر میكرد نیز بروی كابین نصب شد. از این سری 55 فروند در اختیار گارد ملی قرار گرفت . این بالگرد به موشكهای استینگر مجهز گردیدند . بالگردهای كبرای از سرویس خارج شده ارتش امریكا به بحرین تركیه یا اسرائیل فروخته شدند . و با ورود لانگ بو اپاچی عملا عمر عملیاتی كبرا در ارتش امریكا به پایان رسید .
هرچند ورود اپاچی به ارتش كار كبرا ها را تمام كرد ولی مدلهای در اختیار نیروی دریایی امریكا در عراق بحضور دارند و نقش خوبی را نیز ایفا میكنند . بعنوان مثال در 2003 در جریان اشغال عراق اپاچی های نیروی زمینی در نزدیكی كربلا دچار خسارات زیادی شدند و با صدمه دیدن 30 فروند از این بالگردها استفاده از بالگردهای گرانقیمت اپاچی متوقف گردید و برای كمبود اتش از سوپر كبراهای نیروی دریایی كمك گرفته شد. كارشناسان اعتقاد دارند این مسئله به ضعف اپاچی ربطی ندارد دلیل صدمه دیدن اپاچی بیشتر مربوط به تاكتیهای قدیمی خلبانان امریكایی است . تاكتیك خلبانان امریكایی یك تاكتیك قدیمی است كه در پشت موانع طبیعی مخفی شده و ناگهان بیرون امده ضربه میزنند و سپس مخفی میشوند . این تاكتیك در صحرا یا دشتهای باز كاربرد ندارد و خلبانان به ندرت یك مانع طبیعی برای مخفی شدند می یابند . انقلاب اسلمی ایران یك بدشانسی محض برای كمپانی بل بود چرا كه انها قصد داشتند با طراحی گونه جدیدی از كبرا با عنوان AH-1T+ ان را به ایران بفروشند كه توانایی حمل هل فایر و دارای موتور های بزرگتر بود جنرال الكتریك بود ولی با پیروزی انقلاب این طرح بزرگترین حامی مالی خود را از دست داد. ایرا قصد داشت كمپانی بل را خریداری نماید. همچنین بدشانسی بعدی بل ورود اپاچی های كمپانی رقیب بقود و البته این تفكر در ارتش شیوع یافت كه آپاچی یك بالگرد مربوط به جنگهای اینده است .در این زمان بل طراحی كبرای جدیدی را با موتور بزرگتر و بهتر GET700-GE-400 را اغاز كرد كه مدل AH-1W نام گرفت این بالگرد شبیه سوپر كبرا بود ولی بسیار كارامدتر از این بالگرد به حساب میامد. با ازمایش این مدل نیروی دریایی متقاعد شد این مدل شاید بهتر از اپاچی نباشد ولی چیز نیز ازان كم ندارد .و بدین ترتیب نیروی دریایی سفارش خرید اپاچی را لغو كرد و 44فروند از این مدل را سفارش داد . این مدل سفارشهای چشمگیری با سایر كبرا ها داشت كه شامل موتورهای بزرگتر و بهتر ، سیستم هدف گیری لیزری بهتر ، سیستمهای جلونگر لیزری پیشرفته تر تعقیب كننده خودكار هدف ، نقشه دیجیتال برای خدمه سیستم كامل دفاع از خود كه شامل سیستم هشدار دهنده شناسایی موشكهای نزدیك شونده به طرف بالگرد سیستم پرتاب فلر و چیف برای فریب موشكهای دشمن رادار هشدار دهنده AN-AVR-2 برای هشدار به خلبان در مورد نزدیك شدن موشك دشمن ، و بسیاری از سیستمهای جدید و به روز بود همچنین علاوه بر تاو و هل فایر این كبرا میتوانست موشكهای سایندویندر را در سرنوك هر بال و موشكهای ضد راداری AGM 122 را نیز در صورت نیاز و با توجه به ماموریت حمل نماید. این كبرا تنها بالگرد رزمی جهان است كه میتواند از تركیب مشترك دو موشك متفاوت ضد تانك استفاده كند. انواع بمبهای سقوط ازاد نیز روی بالگرد نصب میشوند.
با توجه به رضایت نیروی دریایی از كبراها خود و اطمینانی كه بعد از جنگ اول خلیج به كبرا در نیروی دریایی به وجود امد نیروی دریایی از بل خواست تا در مورد تجهیز هر چه بهتر كبرا برنامه ایی ارائه دهد كه شامل تجهیز به چهار پره به جای مدل قبلی بود كه باعث میشد تا لرزش و سرصدای موتور و بالگرد كم شود و هدایت بهتری نیز داشته باشد. این طرح از سوی بل رد شد چرا كه باید از موتور دیگری استفاده میشد كه منجر به سنگینی بیشتر بالگرد میگردید و در نتیجه بل طرح را كنار گذاشت . در دهه هشتاد بل كبرا را ارتشهای اروپایی پیشنهاد داد . دو كشور المان و فرانسه روی كبرا ها نظر داشتند. در طرح بل كه نام كبرای 2000 یا ونوم نام گرفته بود كبرا توانایی حمل موشك های اروپایی نظیر هات را داشت و همچنین موتور قویتری برای بالگرد تعبیه میگردید . طرح به نفع بالگرد فرانسوی تایگر كنار گذاشته شد ولی نیروی دریایی روی این طرح سرمایه گذاری كرد . و بدین ترتیب زولو یا AS-1Z كه بانامهایی مانند كینگ كبرا یا وایپر نیز شناخته میشود روی خط تولید رفت . زولو میتوانست یا اپاچی برابری كند. و هیچ نمونه ایی از كبراهای قبلی قابل قیاس با این پرنده نبودند .زولو از چهار پره استفاده میكند و این پره ها بصورت جمع شونده هستند كه ضمن كاهش سروصدا فضای كمتر را اشغال میكند. موتور همان موتور سوپر كبرا است و میتواند در مقابل توپهای ضد هوایی 23 میلیمتری مقاومت كند.گیر بكس جدیدی برای ان طراحی شده است . توانایی حمل 16 هلفایر را دارد . دارای یك كامپیوتر هدایت اتش برای راكتهای 70 میلیمتری خود است . هدف گیر لیزری چشم شاهین بروی زولو نصب شده است . سیستم جلونگر لیزری جدیدتر دارد . توانایی كشف تانك یا هر هدف دیگر از 15 كیلومتری نیز از دیگر مشخصه های این بالگرد است . سه مونیتور كریستال مایع بهمراه سیستم GPS عینك دید در شب ، نقشه دیجیتالی پرواز ، كلاه جدید برای خدمه با عنوان TOP OWL با توان نمایش تمامی اطلاعات پرواز برای خدمه همچنین توانایی سلیك تمامی جنگ افزارها از روی كلاه و تصاویر فرونگر سرخ بروی مونیتور كلاه ، چهار پرتاب كننده چف و فلر رادارهای هشدار دهند ، مونیتور سربالای HUD (( در مورد این سیستم این توضیح لازم است كه این سیستم صفحه ایی است شیشه ایی كه در جلوی كابین نصب میشود كه تمامی اطلاعات مورد نیاز خلبان را در اختیارش میگذارد .)) از دیگر امكانات این بالگرد است . سرعت این گونه از سایر كبراها در حدود 40 كیلومتر بیشتر است و برد عملیاتی بیشتری نیز دارد . همچنین بار بیشتری نیز میتواند حمل كند. هزینه برنامه بهسازی زولو در حدود 11.5میلیون دلار تخمین زده میشود

مشخصات زولو :
طول بدنه 13.87
طول بدنه با پروانه : 14.63
ارتفاع بالگرد : 3.79
وزن خالی : 5580 كیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن : 8391كیلوگرم
بیشترین سوخت داخلی : 1565لیتر
مخازن سوخت خارجی چهار مخزن خارجی هر مخزن 378 لیتر
بیشترین سرعت 298 در ساعت

كبری در بازار خارجی
اولین مشتری بالقوه كبرا ارتش شاهنشاهی بود . طی قرار دادی 703 میلیون دلاری 202 فروند AH-1J با توانایی شلیك موشك تاو را دریافت كرد. اسرائیل نیز از دیگر كاربران این بالگرد است كه در حدود 70فروند زیفا (( در اسرائیل این بالگرد به نام زیفا خوانده میشود )) بالگردهای اسرائیلی تحت برنامه های به روز سازی قرار دارند و میتوانند موشكهای بومی اسپایك را با هدایت تلویزیونی فرو سرخ شلیك كنند . در اولین تجربه عملیاتی این بالگردها بسیار موفق بودند و ان زمانی بود كه در سال 82 برعلیه تانكهای سوریه ایی جنگیدند .
در ژاپن صنایه هوایی فیجی كه قبلا اقدام به تولید هیویی كرده بود 100فروند از این بالگرد را تولید و در اختیار ارتش ژاپن گذاشت . البته تاكنون كشورهای اسپانیا ، بحرین ، تركیه كره جنوبی رومانی اردن پاكستان تایوان نیز از این بالگرد خریداری كرده اند كه بیشتر انها بالگردهای دست دوم ارتش امریكا بودند . البته نمیتوان كتمان كرد كه فروش این بالگرد در بازارهای خارجی تحت تاثیر اپاچی قرارداشته است .

در جریان جنگ ایران و عراق تعداد زیادی از كبرا های ایرانی توسط عراقی ها سرنگون شدند ولی هم اكنون چیز در حدود صد فروند از این بالگرد در هوانیروز ایران خدمت میكنند. گفته شده است در نمایشگاه های داخلی ایران نمونه ایی از این بالگرد با دوربینهای دید درشب و شیشه های ضد گلوله به اسم پنها 2091 به نمایش گذاشته شده است در جریان جنگ ایران و عراق كبرا با رقیب دیرینه خود هایند بصورت رودررو جنگید و موفق شد ركورد 10 به هشت را ثبت كند و همچنین دو جنگنده عراقی نیز كه در ارتفاع پایین پرواز میكردند توسط كبرا شكار شدند.

cobra10.jpg

یك فروند AH-1W نیروی هوایی تركیه

AH1W_10603.jpg

یك فروند AH-1F اسرائیلی

ah1f-036.jpg

اینهم محصول صنایع هوایی فیجی ژاپن

800px-AH-1S_Cobra.jpg

سه فروند کبرای اسرائیلی بر فراز تپه ماسادا Masada
Masada_cobra.jpg

منبع

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انقلاب اسلمی ایران یك بدشانسی محض برای كمپانی بل بود چرا كه انها قصد داشتند با طراحی گونه جدیدی از كبرا با عنوان AH-1T+ ان را به ایران بفروشند كه توانایی حمل هل فایر و دارای موتور های بزرگتر بود جنرال الكتریك بود ولی با پیروزی انقلاب این طرح بزرگترین حامی مالی خود را از دست داد. ایران قصد داشت كمپانی بل را خریداری نماید.



من نسبت به این قضیه خرید یه خورده شک دارم ، یه کشور مگه میتونه کارخونه بخره ( معمولا شخص این کارو میکنه ) ولی انصافا اگه خریده شده بود یه جهش بزرگ علمی رو میتونست به همراه داشته باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام....
سال 79-80 یادمه که به بابام بنده رو سوار یکی از اینا تو منطقه‌ی مرصاد کرد و باش عکس گرفتیم...البته یه سربازه نشسته بود تو یه جور مونیتور نیگا میکرد!!!(مونیتوره دورش بسته بود و باید سر رو میذاشتی روش تا ببینی...حالا چی رو خدا میدونه!!!
میگم این همونه؟!! فک کنم تو جنگ ایران زیاد از اینا استفاده کرده باشه... ولی یه جورایی زیادی کوچیکن انگار؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#282828][font=arial, helvetica, sans-serif][size=3][right][background=rgb(247, 247, 247)]انقلاب اسلمی ایران یك بدشانسی محض برای كمپانی بل بود چرا كه انها قصد داشتند با طراحی گونه جدیدی از كبرا با عنوان AH-1T+ ان را به ایران بفروشند كه توانایی حمل هل فایر و دارای موتور های بزرگتر بود جنرال الكتریك بود ولی با پیروزی انقلاب این طرح بزرگترین حامی مالی خود را از دست داد. ایران قصد داشت كمپانی بل را خریداری نماید.=====================بدشانسی واسه کمپانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آها الان ما خودمون میسازیم!!!! دیدیم هلی کوپتر 34 سال پیش با سیستم ناوبری عهد بوق چجوری سقوط کرد آدم بد نیست کمی هم واقع بین باشه فقط کمی .خدایی اصلا سخت نیست[/background][/right][/size][/font][/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif][quote name='ia65' timestamp='1353833281' post='284683'][/font][/size]
[right][size=5][font=arial, helvetica, sans-serif][background=rgb(247, 247, 247)]انقلاب اسلمی ایران یك بدشانسی محض برای كمپانی بل بود چرا كه انها قصد داشتند با طراحی گونه جدیدی از كبرا با عنوان AH-1T+ ان را به ایران بفروشند كه توانایی حمل هل فایر و دارای موتور های بزرگتر بود جنرال الكتریك بود ولی با پیروزی انقلاب این طرح بزرگترین حامی مالی خود را از دست داد. ایران قصد داشت كمپانی بل را خریداری نماید.=====================بدشانسی واسه کمپانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آها الان ما خودمون میسازیم!!!! دیدیم هلی کوپتر 34 سال پیش با سیستم ناوبری عهد بوق چجوری سقوط کرد آدم بد نیست کمی هم واقع بین باشه فقط کمی .خدایی اصلا سخت نیست[/background][/font][/size][/right]


[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif][/quote][/font][/size]

[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]درست منظورتون رو متوجه نشدم ولی به نظرم بدشانسی برای هر دو طرف بود ما میتونستیم به علم و تجربه ساخت هلیکوپتر برسیم و اونا به پول یه معامله دو سر سود ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد[/font][/size] ویرایش شده در توسط arash666

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بالگردهای هوانیروز مجهز به تجهیزات پیشرفته ناوبری و پرواز در شب و دید کم هستند .

در این زمینه مطالعه گزارش شباهنگ؛ چشم جدید کبراهای ایران خالی از لطف نیست.

همینطور ایران در زمینه مهندسی معکوس و ساخت بالگردهای سری بل مشکلی در تامین ساخت قطعات سازه ، الکترونیکی و ناوبری . تسلیحات ندارد .

در این زمینه هم مطالعه گزارش "کبرا"های زهرآگین ایران؛ چابکتر و قوی تر مفید است .

تنها مشکلی که متاسفانه گریبانگیر تمامی پروژه های صنایع هوایی را گرفته است ، مشکل تامین موتور است . مشکل موتور مرتفع بشود دیگر مشکل خاص دیگری نداریم.

البته با توجه به پروژه بالگرد پنها P-1 باید امیدوار بود که مشکل موتور هم در حال رفع شدن است (انشالا)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چشمان عقاب برای طوفان ایرانی

بالگرد طوفان 2 جدیدترین بالگرد تهاجمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که به نوعی یک گام جدید در بحث ارتقاء ناوگان موجود بالگردی کشور به حساب می آید. مشخص ترین ارتقاء صورت گرفته در این بالگرد نصب سامانه " سامانه پايدار شده ژيروسكوپي " در بخش دماغه جلویی این بالگرد است.

بر اساس گمانه های موجود سامانه مورد نظر مدل " عقاب 1 " ساخت شرکت صاایران است. این سامانه در دو محور به صورت ژیروسکوپی پایدار شده و پایداری تصویری بهتر از 0.5 میلی رادیان دارد و برای بالگرد در مأموریت نظارت بر مرز و میدان نبرد، شناسایی و جستجو و نجات به کار می آید. این سامانه یک دوربین پرقدرت با لنزی با قابلیت زوم نزدیک به 30 برابر را با یک دوربین جلونگر فروسرخ و یک مسافت یاب لیزری بکار می گیرد تا سامانه ای با کارکرد دوگانه روزانه و شبانه بوجود آید.

thumb_262008_617.jpg
به سامانه هدف گیری و چرخش 90 درجه توپ 20 میلی متری دقت کنید

تصاویر معمولی و فروسرخ در نمایشگر نصب شده در کابین نمایش داده می شوند و نمادهای لازم برای استفاده بهتر از تصاویر در عملیات توسط یک پردازشگر سازنده این نمادها بر روی تصاویر قرار داده می شود.

thumb_262009_327.jpg
صفحه نمایشگر مربوط به سامانه هدف گیری

thumb_264448_526.jpg
سامانه قدیمی هدفگیری و اهرم هدایت موشک در بالگرد کبرا

ویژگی های اصلی این سامانه نظارت روزانه و شبانه با کارایی بالا، حرکت 360 درجه در افق، جرم کم 15 تا 40 کیلوگرم(بسته به امکانات اضافی انتخابی)، ارتباط داده ای با سامانه کنترل آتش، توانایی بهسازی تصویر، قابلیت تطبیق دادن تصاویر و توانایی ردیابی اهداف است. البته توان چرخش 360 درجه در پهپادها به دلیل زاویه بازتر زیر بدنه آنها قابل بهره گیری است که در بالگرد طوفان به دلیل موقعیت نصب در دماغه نهایتاً به حدود 220 تا 240 درجه محدود شده است.

پیش از این یک سامانه الکترواپتیکی پایدار شده توسط متخصصان نیروی زمینی ارتش کشورمان زیر بدنه بالگرد کبرا به همراه یک نمایشگر برای هر یک از خدمه نصب شده بود. هر چند سامانه مذکور امکان رؤیت تمام 360 درجه پیرامون بالگرد را بوجود می آورد اما پایه های اسکید بالگرد که در اطراف و نزدیک این سامانه قرار داشتند در چهار موقعیت زوایای دید را محدود می کردند. بنابراین دوربین های سامانه الکترواپتیکی در بالگرد طوفان-2 به دلیل زاویه دید بدون مانع، عملکرد و تأثیر عملیاتی بهتری خواهند داشت.

از قابلیت های دیگر این سامانه باید پردازشگر تصویر و مسافت یاب لیزری تا برد حدود 20 کیلومتر را نام ببریم. به کمک این سامانه مسافت یابی، ضمن امکان تیراندازی دقیقتر با توپ 20 میلیمتری و راکت های 70 میلیمتری، عملاً برد مؤثر این سلاح ها نیز افزایش می یابد. در مجموع این سامانه برای تسلیحات غیر هدایت شونده احتمال برخورد به هدف در اولین شلیک و تأثیرگذاری روی آن با مصرف مهمات کمتر را بسیار بهبود می دهد.

این سامانه توانایی دوران 100- تا 120+ درجه در بلندا، دمای کاری 20- تا 55+ درجه سانتیگراد، زوم اپتیکال 26 و زوم دیجیتال 12 برابر و کنترلی ساده برای دوربین داشته و امکان به کارگیری نمایشگرهای 5.8 تا 17 اینچی همراه آن وجود دارد. باید توجه داشت سایت اپتیکی M-65 که سامانه اولیه موجود در بالگردهای کبرا بوده است امکان زوم 13برابر دارد و از این لحاظ سامانه جدید امکان رؤیت دقیق هدف از برد بیشتر را فراهم و بالگرد را در هنگام شناسایی از برد سلاح های دشمن دورتر خواهد کرد. همچنین این دوربین جدید به خلبانان بالگرد اجازه می دهد نقاط مختلف صحنه نبرد را با جزئیات بالا در نمایشگر کابین خود ببینند.

با به کارگیری سامانه هدفگیری این چنینی در " طوفان-2 " که جایگزین سایت اپتیکی مربوط به موشک های تاو/طوفان شده می توان انتظار داشت که هدف اصلی از این حرکت، نصب نسل جدید موشک های هدایت شونده هوا به سطح ایرانی بر روی این بالگرد است که توان آفندی بالگرد طوفان-2 را شدیداً ارتقاء می دهد.

شاید در آینده نچندان دور شاهد اضافه شدن موشک های سدید به این بالگرد باشیم که برد دورایستایی در برابر یگان های مهاجم دشمن را نسبت به خانواده موشک های ضد زره طوفان (با خود بالگرد طوفان اشتباه نشود!) به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

اما بالواره های فعلی این بالگرد امکان حمل تعداد بالا از موشک های ضد زره را ایجاد نمی کند، ایرادی که آمریکایی ها در اولین ارتقاء همه جانبه بالگردهای کبرای خود و تولید نمونه "سوپرکبرا" آن را لحاظ کردند. در اینصورت طراحی و ساخت بالواره های جدید با فضای بیشتر برای بالگردهای کبرا/تیزتک/طوفان می تواند به منزله آزاد کردن افعی های زهراگین ایران از قیود فعلی باشد.

اما ارتقاء مرحله بعدی استفاده از نمایشگرهای " MFD: multi-function display " در درون کابین طوفان 2 است. استفاده از این نمایشگرها که اطلاعات کلی در مورد وضعیت وسیله پرنده مثل زوایه نسبت به افق، سرعت، میزان سوخت و .. را در اختیار خلبان قرار می دهد یک مزیت بزرگ به نسبت نمایشگرهای عقربه ای قدیمی دارد و آن هم بحث کم کردن فشار روانی خلبان است. کافی است تصویر کابین جدید را با مدل های قدیمی مقایسه کنید. در مدل های قبلی خلبان بایستی به صورت همزمان عقربه های مختلفی را کنترل کرده و همزمان به عملیات پروازی و همچنین در صورت لزوم بحث درگیری و اجرای آتش نیز توجه می کرد.

thumb_262010_675.jpg
نصب MFD در کابین طوفان 2

در بالگرد طوفان 2 با استفاده از دو نمایشگر جدید فشار کاری خلبان شدیدا کاهش یافته و کاربر می تواند با یک نگاه سریع و در کمترین زمان ممکن اطلاعات مورد نظر را در اختیار داشته باشد.

در بالگرد طوفان-2 با استفاده از دو نمایشگر جدید به جای تعدادی از نمایشگرهای عقربه ای قبلی که به صورت پیش فرض، تنها داده های ضروری پرواز را نشان می دهند بار کاری خلبان شدیداً کاهش یافته و کاربر می تواند با یک نگاه سریع و در کمترین زمان ممکن اطلاعات مورد نظر را از کابین خلوت شده خود در اختیار داشته باشد و در صورت لزوم با استفاده از کلیدهای اطراف نمایشگر، اطلاعات سامانه های دیگر از جمله تصاویر دریافتی از دوربین های دماغه را از رایانه کنترل پرواز درخواست و مشاهد کند.

با استفاده از این نمایشگرها در کابین بالگرد حجم ادوات موجود کمتر شده خصوصاً در کابین جلو خبری از ازدحام وسائل جانبی مربوط به سامانه های هدایت موشک یا توپ نیست که علاوه بر کاهش وزن تجهیزات تحمل فضای تنگ کابین را برای خلبان راحت تر می سازد.

مزیت دیگر این نمایشگرها، قابلیت اطمینان بسیار بالاتر آنها نسبت به نسل قدیمی است. کمیت "زمان متوسط بین خرابی" یا "MTBF:mean time between Failures" برای MFDها ده ها برابر کمتر از نمونه های آنالوگ است بنابراین اولاً تعداد و زمان بررسی های لازم قبل از هر پرواز کاهش یافته و بالگرد در مدت کوتاهی برای پرواز آماده می شود، احتمال بروز خرابی سامانه در حین پرواز بسیار کاهش یافته و زمان مورد نیاز برای تعمیرات آن نیز کمتر می شود زیرا تعویض یک MFD با نمونه سالم بسیار کمتر از تعویض چندین نمایشگر عقربه ای زمان می خواهد.

به علاوه هرکدام از این نمایشگرها پس از نصب باید جداگانه آزمایش شوند که این هم فرایندی زمانبر است. البته در تصاویر کابین جلو، باقی ماندن برخی از ادوات عقربه ای مشهود است و احتمالاً در کابین عقب هم باید همینطور باشد. بنابراین طوفان-2 هنوز صاحب کابین اصطلاحاً "تمام شیشه ای" نشده است.

thumb_264446_273.jpg
کابین عقب نمونه معمولی بالگرد کبرا

گام دیگر در این بالگرد نصب سامانه جدید نمایشگر سربالا یا " HUD: head-up display " است. در بالگردهای کبرای معمولی نمونه ساده ای از این سامانه که در تصویر فوق قابل مشاهد است برای خلبان کابین عقب وجود داشت که کارایی نمونه جدید بسیار بالاتر است. این سامانه اطلاعات مورد نظر خلبان را بر روی یک صفحه شفاف در مقابل وی نمایش داده و به او کمک می کند تا بدون نیاز به تغییر در زاویه دید نسبت به مسیر پروازی به اطلاعات سامانه های مهم دست پیدا کند. این نمایشگر سربالا در موقعیت های راهکنشی(تاکتیکی) مختلف مثلاً در پروازهای سریع در ارتفاع پائین کمک بسیاری به خلبان می نماید.

تغییر بعدی در طوفان-2 وجود جایگاهی برای نصب سامانه های کمکی روی کلاه پرواز خلبانان آن است. این سامانه ها می تواند یکی از موارد دوربین دید در شب، سایت هدفگیری چشمی برای تسلیحات یا نمایشگر چشمی روی کلاه پرواز خلبان باشد. سایت هدفگیری به او این اجازه را می دهد که تنها با چرخاندن سر و مشاهده اهداف، عمل شلیک به سمت هدف یا قفل سلاح روی آن و درگیری(با توجه به نوع سلاح) را به انجام برساند. البته از این روش برای شلیک توپ که قابلیت گردش به سمت هدف را دارد یا موشک های هدایت خودکار مثلاً موشک های کوتاه برد حرارتی میثاق(در نقش هوا به هوا) می توان استفاده کرد، موشکی که جای آن در فهرست تسلیحات بالگردهای رزمی کشور به شدت خالی است.

تصاویر موجود که حرکت توپ 20 میلیمتری بالگرد در زوایای مختلف را نشان می دهد خود گواهی بر مسئله فوق است. باید توجه داشت که برای استفاده از سامانه هدفگیری بر روی کلاه خلبان توپ بالگرد باید توانایی چرخش بالایی در زوایای مختلف داشته باشد که در بالگرد کبرا/تیزتک/طوفان اینچنین است. نمایشگر چشمی نیز اطلاعات مهم پروازی را جلوی یکی از چشم های خلبان روی صفحه کوچکی که به کلاه پروازی متصل است نشان می دهد که نمونه های بومی این سامانه قبلاً به نمایش در آمده بود.

thumb_262013_247.jpg
سامانه HUD و ارتقاء کلاه خلبان بالگرد طوفان 2

در اینجا اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که بالگردهای تیزتک که به رده طوفان-2 ارتقاء پیدا کرده اند در بحث بزرگتر شدن " آسمانه " یا همان پوشش بالای کابین نسبت به کبراهای موجود و بالگردهای طوفان تولید شده مزیت دارند. در صورتی که به نمونه های قبلی کبرهای موجود در کشور دقت کنیم درمی یابیم که در گونه مورد بحث از آسمانه هایی استفاده شده که زاویه دید بهتری را روبروی خلبان ایجاد می کند.

در صورت ترکیب این زاویه دید بازتر با سامانه های هدفگیری موجود بر روی کلاه خلبان می توان انتظار داشت که توان آفندی نسبت به قبل افزایش چشم گیری داشته باشد. خصوصاً برای خلبان اصلی که در صندلی عقب مستقر است دید روبروی نمایشگر سربالا بهبود و البته زاویه دید هر دو خلبان به عقب کمی کاهش یافته است.

البته گفته می شود آسمانه های مذکور دارای شیشه های ضد گلوله هستند و بالاتر بودن لبه شیشه های آنها در پهلوهای بالگرد نیز برای حفاظت بهتر از خلبان است.

thumb_264447_849.jpg
تفاوت کابین دو نمونه بالگرد ارتقاء یافته به رده طوفان-2

از دیگر قابلیت های افزوده شده در رده طوفان-2 دوربین جلونگر فروسرخ است که امکان پرواز رزمی در شب و آب و هوای نامطلوب را به خلبان می دهد. در واقع به کمک این سامانه امکان ردیابی اهداف در تمام شرایط جوی مقدور می شود، امکانی که اگر کبراهای کشورمان در جنگ تحمیلی به آن مجهز بودند، فعالیت تانک های دشمن بسیار محدود می شد.

همچنین آنتن های جدیدی در زیر بدنه بالگردهای رونمایی شده دیده می شود که احتمالاً مربوط به سامانه های مخابراتی نوین، تشخیص دوست از دشمن، ارتباطات امن و شاید مقابله با اقدامات الکترونیکی است

حرکت "شاهد" از عصر آنالوگ به دیجیتال

بالگردهای سبک تهاجمی سری "شاهد 285" متعلق به سپاه پاسداران از جمله دیگر هلی کوپترهایی است که در سالهای اخیر به سازمان رزم سپاه افزوده شده است. تصاویری که در سالهای قبل از درون کابین این بالگرد منتشر شده بود نشان می داد که درون کابین این بالگرد از آلات دقیق به صورت مجموعه ای از عقربه های مختلف استفاده شده بود.


thumb_262011_339.jpg
thumb_262012_212.jpg

تصویر بالا شاهد 285 با کابین آنالوگ و تصویر پایین با کابین مدرن سازی شده

جدیدترین تصاویر به دست آمده از این بالگرد نشان می دهد که به جای مجموعه ای از عقربه های مختلف از دو نمایشگر صفحه تخت در کابین شاهد 285 بهره گرفته شده است. در این نمایشگرها اطلاعات مختلف پروازی به مانند نمونه کار شده در طوفان 2 در اختیار خلبان قرار گرفته و به وی کمک می کند تا به سرعت از وضعیت موجود آگاهی پیدا کند. همان گونه که در بالا اشاره شد این توانایی به شکل قابل توجه در زمان صرفه جویی کرده و از فشار کاری خلبان می کاهد.

در مجموع می تواند قابلیتهای افزوده شده بر روی این دو بالگرد را یک پرش جهش گونه در این زمینه برای صنایع داخلی کشور و توان رزم واحدهای بالگردی به حساب آورد.


http://www.mashreghnews.ir/fa/news/186415/چشم‌ها-را-باید-شستجور-دیگر-کبراهای-جدید-ایران-را-دیدعکس

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب rezatizitizi عزیز، درخواستی از شما دارم: لطفا بالگرد طوفان را با AH-1z viper مقایسه نموده و برتری های طوفان را برجسته نمایید تا همه دوستان بهره ببرند.
اگر هم شخصا قادر به انجام این کار نبودید، لطفا از دوستانتان در سایت خبری معظم مشرق بخواهید که این کار را برایتان انجام بدهند، متشکرم.

راهنمایی: تاپیک بالگرد AH-1z viper در لینک زیر:
http://www.military....می-ah-1z-viper/

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[url="http://yamin6686.blogfa.com/post/76"]http://yamin6686.blogfa.com/post/76[/url]

برای طوفان

در ضمن اگر دوستی در مشرق دارم اسمش رابیاورید ویرایش شده در توسط rezatizitizi
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.