RezaKiani

نسل آینده شناورهای نظامی(قسمت یازدهم) ام آر تی پی 33(MRTP33)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

نیروی دریایی عثمانی تا قبل از شکست آن کشور در جنگ جهانی اول و فروپاشی این امپراطوری یکی از بزرگترین نیروهای جهان و نیروی اول دریای مدیترانه بود. پس از جنگ جهانی دوم ترکیه با توجه به در اختیار داشتن دو تنگه استراتژیک بسفر و داردانل نقش عمده ای در نقشه های جنگی پیمان ناتو بازی می کرد. از این رو نیروی دریایی این کشور تقویت شد تا اینکه امروزه ترکیه دوباره به صورت یک قدرت دریایی منطقه ای درآمده است. ترکها نیز مانند دیگر کشورهای قدرتمند نظامی راه حلهای بومی برای ساخت شناورهای رزمی پیشرفته را دنبال می کنند.

در سال 2004 شرکت کشتی سازی یونوک توانست قایقهای سریع السیر خود با نام "خان کلاس" را عرضه کند. پس از موفقیت در این پروژه، مقامات شرکت تصمیم گرفتند تا بر مبنای همان شناور شناور پیشرفته تر و بزرگتری با وزن 120 تن بسازند. شناور جدید شرکت یونوک "ام آر تی پی-33" نام گرفت.
شناور جدید برای ماموریتهای گارد ساحلی و نیروی دریایی طراحی شده است و توانایی انجام ماموریتهای چون نگهبانی، اسکورت، حمله سریع، جستجو و نجات، مبارزه با قاچاق، ضدتروریسم و گشت دریایی را دارد. ام آرتی-33 شناور مناسبی برای عملیات در آبهای کم عمق و ساحلی می باشد.

بدنه ام آرتی-33 کاملا از مواد ترکیبی ساخته شده است و طراحی آن به گونه ای انجام شده که قابلیت حرکت پنهان ام آر تی-33 را تا حد زیادی بالا ببرد. سر و صدا و لرزش موتورها در ام آرتی-33 کاهش یافته اند و امضاء حرارتی شناور در حداقل ممکن قرار دارد.

پیشرانه فعلی ام آرتی-33 دو دستگاه موتور دیزل است که نیروی لازم برای جتهای آبی شناور را تامین می کنند. خریدار در صورت نیاز می تواند سیستم ترکیبی دیزل-توربین گازی را انتخاب کند. پیشرانه ترکیبی ارائه شده عبارت است از توربین گازی "تی اف50" ساخت شرکت "هانی ول" به علاوه دو دستگاه موتور دیزل که نیروی لازم جهت 3 دستگاه جت آبی را تامین می کنند. ام آرتی-33 با وجود سرعت فوق العاده زیادش پایداری مناسبی دارد و در سرعتهای پایین هم مشخصه حرکتی مناسبی از خود نشان می دهد. این شناور می تواند در کمتر از 45 ثانیه از حالت ایستاده به سرعت 45 گره دریایی برسد و حداکثر سرعت آن برای وضعیت دریای 3 برابر با 47 گره می باشد. در صورت استفاده از پیشرانه توربین گازی رسیدن به سرعت 64گره دریایی برای ام آرتی-33دور از دسترس نمی باشد.

سیستمهای تسلیحاتی درنظر گرفته شده برای ام آرتی-33 ماجولار هستند و بسته به نیاز مشتری تغییر می کنند. در حال حاضر مقر جلویی شناور برای نصب یک قبضه توپ سبک اتوماتیک با کنترل از راه دور درنظر گرفته شده است. ام آرتی-33 را می توان به موشکها کروز ضدکشتی و موشکهای پدافند هوایی با برد کوتاه مسلح کرد.

شرکت یونوک توانایی ساخت 5 فروند شناور ام آرتی-33 را در طول سال دارد و بازار خوبی برای شناور جدید پیش بینی می کند. نیروی دریایی پاکستان تجربه خوبی با قایقهای تندروی ساخت این شرکت داشته است و احتمالا در صف خریداران ام آرتی-33 قرارخواهد گرفت. در حال حاضر 1 فروند ام آرتی-33 در اختیار گارد ساحلی ترکیه قراردارد و احتمال داده می شود که نیروی دریایی این کشور تعداد زیادی از این شناورهای را به خدمت بگیرد.
ام آرتی-33 بر اساس استانداردهای ناتو ساخته شده و می تواند گزینه مناسبی برای کشورهایی باشد که تصمیم دارند نیروی دریایی خود را کم حجم و موثر نگهدارند. اکنون شرکت یونوک ساخت شناورهای فوق پیشرفته "اس-36" را در دست دارد که می توان آن را به راستی شناوری برای آینده دانست.

ام آر تی پی 33 مشخصات
تاریخ سفارش ؟
تاریخ شروع پروژه ؟
تاریخ به آب انداختن ؟
تاریخ به خدمت گرفته شدن ؟
وزن کامل 120 تن
طول 35.6متر
عرض 6.7متر
آبخور 1.4 متر
پیشرانه 2 موتور دیزل 16 سیلندر هر یک به توان 3650 اسب بخار
سرعت 47 گره دریایی؛28گره دریایی با استاده از موتور دیزل
برد 650 مایل دریایی با سرعت 24 گره
خدمه 20 نفر
هلیکوپتر ندارد
تجهیزات الکترونیک رادار جستجو؛رادار کنترل آتش؛پرتاب کننده فریبنده
تسلیحات 1 قبضه توپ 25 یا 30 میلیمتری در مقر جلو؛ موشکهای سطح به سطح کوچک؛موشکهای پدافندهوایی
2 قبضه مسلسل 12.7 میلیمتری

تصویر

تصویر

تصویر

این هم عکس اس-36

تصویر
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
RezaKiani عزيز مطلب جالب بود. از مطالب خوب و مفيد شما لذت مي برم و از شما تشكر مي كنم.هر چند صرف گفتن تشكر نمي تواند جوابگوي زحمت شما در ترجمه و تهيه مطالب مفيد باشد. :oops: متاسفم كه چرا اينگونه تاپيكها از اقبال كمتري نسبت به برخي موارد بي محتوا برخوردار است. :mrgreen: اين شناور واقعا فوق العادست.آيروديناميك سري اس - 36 آن بسيار جالب توجه است. يك سوال: ميزان آر سي اس اين شناور چقدر است؟ آيا در رادارهاي دريايي ديده مي شود؟ شرکت یونوک متعلق به خود كشور تركيه است؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر رضا کیانی گرامی. حامد جان این نوع طراحیها به شناور قابلیت پنهانکاری میبخشد و تا میزان قابل ملاحضه ای سطح مقطع راداری شناور کاهش میابد. البته درباره شناور چند سطح مقطع راداری داریم یعنی از جهات مختلف (جلو ، طرفین ، پشت و بالا) مقدار متفاوتی دارد. اما برای درک مفهومی از میزان پنهانکاری باید یک سطح مقطع راداری معادل از چند جهت اصلی اندازه گیری کرد و بر اساس آن میتوان میزان پنهانکاری شناور را تعیین کرد. شناورهای قدیمی سطح مقطع راداری زیادی داشتند تا صدها متر مربع! اما این شناور به نظر میرسد سطح مقطع خیلی کمی داشته باشد. در رادارهای امروزی قابل آشکارسازی است و رادارهای مدرن قادر به نقشه برداری با دقت 1 متر از فواصل چند ده کیلومتری هستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حيف كه تركيه با اون ارتش كودتاچي نوكر آمريكا براي ما دشمن محسوب ميشه! منظورم ارتششه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حامد جان سلام اونی که دنبالش باشه خودش این تاپیک رو پیدامی کنه. پس زیاد جای ناراحتی نیست. شرکت یونوک (البته من ترکیم ضعیفه شاید تلفظش درست نباشه) اصلا یه شرکت ترکی هست . این هم آدرس سایتشون http://www.yonca-onuk.com/mrtp_33.htm ظاهرا از ساخت شناورهای سبک و قایقهای سریع شروع کردند و بیشتر دارند با پاکستان کار می کنند. جالب ترین نکته این سایت هست: http://www.defencetalk.com/forums/showthread.php?t=2313 کاربری که با نام کاربری Kerkenez وارد بحث شده معاون شرکت یونوک هست و خودش آمده توی بحث شرکت کرده تا اشکالاتی که مطرح می شه پاسخ بده. چیزی که درباره تولیدات نظامی ایران تقریبا سابقه نداره و کسانی که مسئول یا مجری طرح هستند سعی می کنند که کمترین اطلاعات رو به دیگران یا رسانه های جمعی بدهند. به هرحال... تشکر از همگی دوستان رضا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نه
اگه چند اسلامگرا ارتشسالار بشن تركيه بايد با غرب همراه باشه چون اون موقع غرب با دسيسه هايي تركيه رو دوباره به دست مياره
بحث اينه كه چطور بتونيم از همين تركيه استفاده كنيم؟
نه اينكه وايسيم تا يه اسلامگرا فرمانده ي ارتش بشه
ساختار تركيه طوري هست كه نميزارن مسلمان ها به مراتب بالا دست پيدا كنن
نظام لاءيك هستش
تركيه صنايع نظامي خوبي داره
ما ميتونيم اف 4 اف 5 و تانك هاي ام 60 خودمون رو از طريق تركيه آپگريت كنيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست آقای کیانی درد نکنه!!

اصلا بنیاد ارتش ترکیه براساس سکولاریسم است !!

و ارتش ترکیه خودش رو ملزم می دونه که از نظام لائیک کشور محافظت کنه!

حتما چند وقت پیش شنیدید که ارتش به دادگاه قانون اساسی ترکیه شکایت کرد به خاطر این که نخست وزیر و رئیس جمهور هر دوتا شون مسلمونن!!

اما به نظر نمی رسه ترکیه بخواد در بخش نظامی با ما همکاری کنه!! هر چی باشه عضو ناتوه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط cheka، 30 دی 1393 - دلیلی ارایه نشده است
مخفی شده توسط cheka، 30 دی 1393 - دلیلی ارایه نشده است
RezaKiani

لایک

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.