Reza6662

YF-23 Black Widow II

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

YF-23 Black Widow II


آشنایی با YF-23 یا Black Widow 2

http://www.fantastic-plastic.com/YF-23%20ITALERI%20BOX%20ART.jpg

پیش از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد شوروی، دو براقدرت رقابتی فشرده و تنگاتنگ برای ساخت انواع جنگنده های پیشرفته باهم داشتند. اندیشهء به خدمت گیری یک جنگنده – بمب افکن مافوق صوت، رادار گریز با توان مانورپذیری بالا و توان انجام عملیات نظامی مستقل از اپراتورهای رادار زمینی، مدتها پیش از فروپاشی اتحاد شوروی، مدنظر مسئولین عالی وزارت دفاع ایالات متحده بود.

مخفی بودن از رادار، مجهز بودن به رادار چند حالته ی بسیار پیشرفته و داشتن موتورهای بسیار قدرتمند، خصوصیاتی است که از ابتدا مد نظر طراحان YF-23 بوده است. هرچند که طراحی بسیار دقیق بدنه به صورت استلیث و قابلیت حفظ سرعت کروز و بدون استفاده از سیستم پس سوز در حدود 2 ماخ، ضمن حمل حداکثر میزان مهمات، اندکی باعث کاسته شدن از قدرت مانورپذیری این جنگنده ی فوق العاده شده بود. ولی مهندسین طراح، نمونه ی اولیه ی یک جنگنده ی بی نقص را به پنتاگون ارائه کرده بودند. شکل خاص بدنه با انحنا و خمیدگی های خاص، طرحی بسیار هوشمندانه بود که هیچ جنگنده ی شکاری رهگیری در ایالات متحده موفق به رهگیری آن نمی شد ضمن اینکه بازتابش بسیار محدود اثرات بدنه به اپراتور رادار زمینی، توسط سیستم های فوق پیشرفته ECM (ساخت هیوز) خنثا می شد و تقریبن هیچ اثری از این جنگنده در محدوده ی عملیات بر روی هیچ نوع راداری قابل مشاهده نمی بود.

دو نمونه اولیهء این جنگنده با همکاری و مشارکت فنی دو شرکت نورثروپ و مک دانل داگلاس طراحی و ساخته شد. این دو جنگنده طبق قرارداد منعقده، به سال 1990 به مرکز تست و ارزیابی هواپیماهای نظامی ایالات متحده ارائه شدند.


[align=center]YF-23 و بمب افكن سنگين B-2[/align]

متاسفانه بنا به دلائل ناگفته، جنگندهء F-22 موسوم به RAPTOR از نظر نیروی هوایی به عنوان برندهء انتخاب شد. نیروی هوایی، با اعلام کلی و مبهم محاسن F-22 نظیر کارا بودن (maintainability) ؟ ، وجود عوامل بالقوهء بهتر جهت توسعهء طرح در آینده (Greater Potential for Future Development) ؟ و اندکی قیمت کمتر (Slightly Lower Cost) ! آن را (به جای YF-23) انتخاب کرد.

در مدت زمان صرف شده برای انتخاب جنگنده برای نیروی هوایی، یک فروند YF-23 با دو موتور توربوفن ساخت پرات اند ویتنی YF-119 (نوعی که در F-22 به کار رفت) تجهیز شد. پیشتر بر روی YF-23 دوم، موتورهای YF120 ساخت جنرال الکتریک نصب شده بودند.

[align=center]چهرهء ظاهری YF-23 بر اساس اشکال لوزی شکل طراحی شده است: دو سکان بزرگ عمودی که با زاویه زیاد کج شده اند، شکل قسمت انتهایی هواپیما، به شکل دندانه دار است.[/align]

چهره ی ظاهری YF-23 بر اساس اشکال لوزی شکل طراحی شده است: دو سکان بزرگ عمودی که با زاویه زیاد کج شده اند، شکل قسمت انتهایی هواپیما، به شکل دندانه دار است. این شاهکار صنعت هواپیمایی، اندکی بزرگتر از F-15 ای است که برای جایگزینی آن طراحی شده بود. امروز در موزه های کالیفرنیا، YF-23 از شاهکارهای صنعت هواپیماسازی، با دارا بودن مشخصه های قوی استیلت (مخفی ماندن از رادار) و تطابق با پرواز کروز مافوق صوت و بدون استفاده از پس سوز، با نگاهی تاسف آور به گذشته خود می نگرد.

http://www.airwar.ru/image/i/fighter/yf23-i.jpg

برخی مشخصات فنی
پیمانکار سازنده: شرکتهای نورثروپ گرومن و مک دانل داگلاس
ماموریت: رقیب جنگنده ی YF-22 در جریان رقابت تولید جنگنده تحت پروژه ی ATF یا (The Advanced Tactical Fighter)
طول: 67 فوت و 5 اینچ = 6/20 متر
فاصله دو سر بالها: 43 فوت و 7 اینچ = 3/13 متر
ارتفاع از سطح زمین: 13 فوت و 11 اینچ = 3/4 متر
حداکثر وزن برای بلند شدن= 64000 پاوند = 20029 کیلوگرم

نیروی محرکه:
دو موتور توربوفن YF119 ساخت پرات اند ویتنی با کشش 15750 کیلوگرم
یا دو موتور توربوفن YF120 ساخت جنرال الکتریک

سرعت کروز: 2 ماخ (بدون استفاده از پس سوز)
برد: 920 مایل = 800 ناتیکال مایل = 1480 کیلومتر (بدون سوخت گیری)

تسلیحات:
4 موشک AIM-9 (سایدوایندر) در محفظه های درونی حمل مهمات در جنب ورودی هوای موتورها
4 موشک AIM-120 (آمرام) در محفظه ی مخفی حمل مهمات در زیر ورودی هوای موتورها
خدمه: 1 نفر
قیمت: نامعلوم

پایان کار:
به تاریخ 23 آوریل 1991 نمونه جنگنده ی ساخت شرکت لاکهید مارتین به عنوان برنده ی ATF انتخاب شد و YF-23 برای همیشه به تاریخ پیوست.

موجودی YF-23 در ایالات متحده
1 فروند در موزه ی غربی پرواز (Western Museum of Flight) در Hawthorne ایالت کالیفرنیا
1 فروند در موزه ی نیروی هوایی ایالات متحده (موزه ی مرکز تست جنگنده ها) در پایگاه هوایی Edwards (کالیفرنیا)

مبنع 1
منبع 2
منبع 3

تهيه و تاليف: Reza6662

عکس ها به لینک تبدیل شدند.
Sina12152000

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نام حق

دوستان این کار از من درست نبود همچین تاپیک مسخره ای بزنم ولی مجبور شدم چون راهی نداشتم

چند وقت پیش داشتم سرچ میکردم در مورد YF23 به این عکی خوردم ولی بهش دقت نکرده بودم مگه نه اینکه این جنگنده نسل 5 و استراتژیک امریکاست که ار اف22 هم حتی پیشرفته تره و هنوز تولیدش عملیاتی نشده پس چرا به این روز اونم توی این مکان به نظر عقب مونده به لحاظ تکنولوژی درب داغون افتاده برام سوال عجیبیه و این احتمال رو میده که این جنگنده مشکلات ساختاری فراوانی به احتمال زیاد داره!!!

تصویر

این هم عکس سرحالش
تصویر

:lol: :lol: :cry: :mrgreen: :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
YF-23 در مناقصه نیروی هوایی آمریکا برای جنگنده نسل پنجم از YF-22 شکست خورد و به بایگانی تاریخ پیویست. قرار نیست تولید شود و نمونه موجود به موزه تحویل شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب من یک نظری دارم! آمریکا بیاد این رو به عنوان هدیه بده به ایران! :mrgreen: ما هم در عوضش اسرائیل رو تهدید به محو کردن از نقشه جهان نمی کنیم! نظرتون چیه؟! :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ما هم در عوضش چند تا صاعقه بهشون ميديم :mrgreen: البته بايد يه چيزي سر بدن :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نظرت رو برای خودت نگه دار! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ما هم در عوضش چند تا صاعقه بهشون ميديم :mrgreen:
البته بايد يه چيزي سر بدن :cry:


نه بابا چی چی صاعقه بهشون بدیم برادر! راز تکنولوژیمون رو نباید بفهمند! :oops: این رو به ما بدن تا بچه ها با مهندسی معکوس یک چیز خفنی در بیارن! اگر لابی قوی داشتیم توی اون کشور که ناسلامتی بیش از 7 میلیون ایرانی میلیاردر سرمایه گزاری کردند این جنگنده رو خریداری می کردند و به مخفیانه به دولت می فروختند خودشون هم یک سودی می کردند! هرچند که به دلیل عدم آزمایشات زیاد صد در صد نسبت به رپتور ضعیف تر عمل می کنه! :lol:

البته در صورتی که اونها تهدید نکنند! تازه علاوه بر این جنگنده باید حساب های بلوک شده مون در آمریکا و پولی که ازش همینطور ورداشتن هم بر گردونند! و شرکت های مسافربری هواییمون هم کمک کنند! و فعالیت سازمان تروریستی منافقین هم در آمریکا باید خاتمه بیابه! همچنین باید سفارشاتی که با رخداد انقلاب بهمون تحویل ندادند با جریمه پرداخت کنند! و فعالیت هسته ایمون هم ادامه پیدا کنه! درضمن تحریم های جهانی هم بر علیه ایران باید بطور کامل خاتمه پیدا کنه! خداییش من یک روشی دارم که می شه همه اینکارا رو انجام داد! البته متاسفانه دستم به جایی بند نیست! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نگران نباشید احتمالا غیر از ایران تا حالا 50 تا کشور حتما این کار روخواستن بکنن آمریکا اگر میخواست همچین کاری بکنه طرحشو به اسراییل میفروخت که :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نگران نباشید احتمالا غیر از ایران تا حالا 50 تا کشور حتما این کار روخواستن بکنن آمریکا اگر میخواست همچین کاری بکنه طرحشو به اسراییل میفروخت که :oops:


من پست قبلیمو ویرایش کردم از اول بخونیدش! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پیش از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد شوروی، دو براقدرت رقابتی فشرده و تنگاتنگ برای ساخت انواع جنگنده های پیشرفته باهم داشتند. اندیشه ی به خدمت گیری یک جنگنده – بمب افکن مافوق صوت، رادار گریز با توان مانورپذیری بالا و توان انجام عملیات نظامی مستقل از اپراتورهای رادار زمینی، مدتها پیش از فروپاشی اتحاد شوروی، مدنظر مسئولین عالی وزارت دفاع ایالات متحده بود.
مخفی بودن از رادار، مجهز بودن به رادار چند حالته ی بسیار پیشرفته و داشتن موتورهای بسیار قدرتمند، خصوصیاتی است که از ابتدا مد نظر طراحان YF-23 بوده است. هرچند که طراحی بسیار دقیق بدنه به صورت استلیث و قابلیت حفظ سرعت کروز و بدون استفاده از سیستم پس سوز در حدود 2 ماخ، ضمن حمل حداکثر میزان مهمات، اندکی باعث کاسته شدن از قدرت مانورپذیری این جنگنده ی فوق العاده شده بود. ولی مهندسین طراح، نمونه ی اولیه ی یک جنگنده ی بی نقص را به پنتاگون ارائه کرده بودند. شکل خاص بدنه با انحنا و خمیدگی های خاص، طرحی بسیار هوشمندانه بود که هیچ جنگنده ی شکاری رهگیری در ایالات متحده موفق به رهگیری آن نمی شد ضمن اینکه بازتابش بسیار محدود اثرات بدنه به اپراتور رادار زمینی، توسط سیستم های فوق پیشرفته ECM (ساخت هیوز) خنثا می شد و تقریبن هیچ اثری از این جنگنده در محدوده ی عملیات بر روی هیچ نوع راداری قابل مشاهده نمی بود.
دو نمونه اولیه ی این جنگنده با همکاری و مشارکت فنی دو شرکت نورثروپ و مک دانل داگلاس طراحی و ساخته شد. این دو جنگنده طبق قرارداد منعقده، به سال 1990 به مرکز تست و ارزیابی هواپیماهای نظامی ایالات متحده ارائه شدند.

YF-23 and KC-135
http://home.pages.at/godi/specials/yf23/yf23lufttank.jpg


متاسفانه بنا به دلائل ناگفته، جنگنده ی F-22 موسوم به RAPTOR از نظر نیروی هوایی به عنوان برنده ی انتخاب شد.
نیروی هوایی، با اعلام کلی و مبهم محاسن F-22 نظیر کارا بودن (maintainability) ؟ ، وجود عوامل بالقوه ی بهتر جهت توسعه ی طرح در آینده (Greater Potential for Future Development) ؟ و اندکی قیمت کمتر (Slightly Lower Cost) ! آن را (به جای YF-23) انتخاب کرد.
در مدت زمان صرف شده برای انتخاب جنگنده برای نیروی هوایی، یک فروند YF-23 با دو موتور توربوفن ساخت پرات اند ویتنی YF-119 (نوعی که در F-22 به کار رفت) تجهیز شد. پیشتر بر روی YF-23 دوم، موتورهای YF120 ساخت جنرال الکتریک نصب شده بودند.
چهره ی ظاهری YF-23 بر اساس اشکال لوزی شکل طراحی شده است. دو سکان بزرگ عمودی که با زاویه ی زیاد کج شده اند، شکل قسمت انتهایی هواپیما، به شکل دندانه دار است.
این شاهکار صنعت هواپیمایی، اندکی بزرگتر از F-15 ای است که برای جایگزینی آن طراحی شده بود.
امروز در موزه های کالیفرنیا، YF-23 از شاهکارهای صنعت هواپیماسازی، با دارا بودن مشخصه های قوی استیلت (مخفی ماندن از رادار) و تطابق با پرواز کروز مافوق صوت و بدون استفاده از پس سوز، با نگاهی تاسف آور به گذشته خود می نگرد.


http://www.airwar.ru/image/i/fighter/yf23-i.jpg
برخی مشخصات فنی
پیمانکار سازنده: شرکتهای نورثروپ گرومن و مک دانل داگلاس
ماموریت: رقیب جنگنده ی YF-22 در جریان رقابت تولید جنگنده تحت پروژه ی ATF یا (The Advanced Tactical Fighter)
طول: 67 فوت و 5 اینچ = 6/20 متر
فاصله دو سر بالها: 43 فوت و 7 اینچ = 3/13 متر
ارتفاع از سطح زمین: 13 فوت و 11 اینچ = 3/4 متر
حداکثر وزن برای بلند شدن= 64000 پاوند = 20029 کیلوگرم

نیروی محرکه:
دو موتور توربوفن YF119 ساخت پرات اند ویتنی با کشش 15750 کیلوگرم
یا دو موتور توربوفن YF120 ساخت جنرال الکتریک

سرعت کروز: 2 ماخ (بدون استفاده از پس سوز)
برد: 920 مایل = 800 ناتیکال مایل = 1480 کیلومتر (بدون سوخت گیری)

تسلیحات:
4 موشک AIM-9 (سایدوایندر) در محفظه های درونی حمل مهمات در جنب ورودی هوای موتورها
4 موشک AIM-120 (آمرام) در محفظه ی مخفی حمل مهمات در زیر ورودی هوای موتورها
خدمه: 1 نفر
قیمت: نامعلوم

پایان کار:
به تاریخ 23 آوریل 1991 نمونه جنگنده ی ساخت شرکت لاکهید مارتین به عنوان برنده ی ATF انتخاب شد و YF-23 برای همیشه به تاریخ پیوست.

موجودی YF-23 در ایالات متحده
1 فروند در موزه ی غربی پرواز (Western Museum of Flight) در Hawthorne ایالت کالیفرنیا
1 فروند در موزه ی نیروی هوایی ایالات متحده (موزه ی مرکز تست جنگنده ها) در پایگاه هوایی Edwards (کالیفرنیا) [/color]


http://idoimg.3mt.com.cn/Article/upload/200711/071124192074190.jpg

http://www.airwar.ru/image/idop/fighter/yf23/yf23-2.jpg


http://www.aviastar.org/pictures/usa/northrop_f-23_1.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واقعا بيخيالش شدن؟ يا ميخوان در اينده توليدش كنن؟



فعلا که بیخیال شدن
ولی با توجه به کارایی اون شاید یه روزی تولید شه.
این هواپیما از بسیاری جهات از اف22 قویتره اما تو بازی های پشت پرده و رشوه دادن ورشوه گیری اف22 پیروز میشه icon_cheesygrin icon_smile.
تا حالاکه 2 تا ازش تولید شده که قابلیت عملیاتی شدن رو دارن ولی عملیاتی نمیشن. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بلک ویدو هواپیمای عالی ای بود، طراحی خیلی خوبی هم داشت ولی خب لابی جنرال داینامیکز همیشه در آمریکا پیروز هست و با اینکه نورثروپ گرومن همیشه هواپیماهای بهتری می سازه اما معمولا جنرال داینامیکز برنده میشه!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیزممنون خیلی دوست دارم یه سر به مزه ملی امریکا بزنم اگه رفتم واستون چنتا عکس هم میارم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.