RezaKiani

نسل آینده شناورهای نظامی(قسمت دوازدهم)؛ میلجم(Milgem)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

میلجم مخفف کلمات "ملی جمی" است که به زبان ترکی "ناو ملی" معنی می دهد. این ناوچه شناوری برای جنگهای ساحلی است و با استفاده از توانایی های بومی طراحی و ساخته شده. در طراحی آن سعی شده تا از توانایی حرکت پنهان و رادارگریزی استفاده شود. ساخت اولین نمونه از این کلاس با نام "هیبلیادا" در ماه جولای 2005 آغاز شد و این شناور پس از اتمام ساختمان در روز 27 سپتامبر 2008 به آب انداخته شد. قرار است که این شناور در سال 2010 رسما به نیروی دریایی ترکیه بپیوندد. نیروی دریایی ترکیه انتظار دارد که 12 فروند از این شناورها را دریافت کند و درضمن بازار خارجی خوبی برای آن پیش بینی می کند.
زمانی که اولین قدمها برای ساخت یک شناور رزمی بومی در ترکیه برداشته شد قرارشد که ناوچه های آلمانی "آ-100 مکو" تحت لیسانس شرکت "بلوهم+فوس" در ترکیه ساخته شود.
در ماه جولای سال 2000 شراکت با آلمانها به قفسه های بایگانی سپرده شد و نیروی دریایی ترکیه تصمیم گرفت تا ناوچه های جدید را با استفاده از توانایی های داخلی طراحی و تولید کند. در روز 12 مارس 2004 فرماندهی دریایی استانبول درگیر طراحی و ساخت شناورهای جدید شد. طرح و ماموریت های ملیجم شباهی زیادی با شناورجدید ایندیپندنس آمریکایی -که در همین سری مقالات معرفی شد- دارد.
قرار است که 8 نمونه اولیه این شناور در کلاس کوروت رده بنده شوند و 4 نمونه آخر در کلاس ناوچه رده بندهی شده و با نام کلاس "اف-100" معرفی شوند. اف-100 کمی بزرگتر از شناورهای میلجم طراحی شده است و قرار است به موشک انداز عمودی مارک41 مسلح شود. توانایی های اف-100 به عنوان یک شناور چند منظوره بیشتر از شناورهای میلجم است. موشک انداز "مارک41" نصب شده بر روی اف-100 را می توان برای شلیک موشک "سی اسپارو"، موشک "استاندارد" یا موشکهای ضدزیردریایی "ولا" به کارگرفت. بدین سان اف-100 به یک شناور آزمایشی برای نسل آینده ناوچه های پدافندهوایی نیروی دریایی ترکیه تبدیل خواهدشد. این ناوچه های جدید که "تی اف-2000" نام گرفته اند بر اساس تجربیات حاصل از میلجم و اف-100 طراحی و ساخته خواهند شد و پس از سال 2023 به نیروی دریایی ترکیه خواهند پیوست.
نیروی دریایی پاکستان نسبت به خرید 4 فروند ناوچه میلجم ابرازعلاقه کرده است. مذاکرات بین 2 کشور در سال 2007 آغاز شده و پاکستان امیدوار است که بتواند 3 فرونداز این ناوچه ها را درکشور خود مونتاژ کند.
میلجم توانایی حمل 1 فروند هلیکوپتر "سی هاوک" را دارد. سی هاوک توانایی حمل و شلیک موشکهای هلفایر، پنگوئن و اژدرهای "مارک 54" را داشته و می تواند توان ضدزیردریایی میلجم را تا اندازه زیادی افزایش دهد.


تصویر

تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه رضا جان میگم از توان دریایی ترکیه و توانایی موجود اون تاپیک زدی اگر نزدی میتونی یکی بزنی ببینیم وضعیتشون چطور بازم متشکرم :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان دستت درد نکنه. جالب بود. راستی این چندمین ناوچه ای هست که ترکیه طراحی و تولیئ کرده است؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون آقای کیانی مطلب بسیار مفیدی بود.

البته سلاحها هنوز بر روی این شناور نصب نشده اند و هنوز مراحل آزمایشها رو پشت سر میذاره. شاید به همین دلیله که تاریخ به خدمت گرفته شدن اون 2009 یا 2010 ذکر شده.
این شناور همونطور که از ظاهرش هم پیداست خاصیت رادار گریزی مناسبی هم داره.

[quote]در ماه جولای سال 2000 شراکت با آلمانها به قفسه های بایگانی سپرده شد[/quote]

البته اگر اشتباه نکنم در زمینه پیشرانه این شناور از همکاری آلمانیها استفاده شده.

در پایان باز هم از بابت این مطلب مفید ممنون.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالبه بدونيد تركيه قبل از جنگ جهاني اول مجهز به زير دريايي بود و جزواولين پنج كشور دنيا در بكارگيري زير دريايي بوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نیروی دریایی عثمانی اولین نیروی دریایی است که اقدام به شلیک اژدر از یک زیردریایی در زیر آب کرده است. نام زیردریایی سلطان عبدالحمید و ساخت بریتانیا.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.