Nestor

تاپیک جامع عمليات مسلم بن عقيل : تدبيري نو در گرفتن امتياز از دشمن

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

هدف از انجام عمليات « مسلم بن عقيل » تصرف همه ارتفاعات مشرف بر شهر " مندلي " عراق بود . اين منطقه با توجه به توقف و ناكامي در عمليات " رمضان " در شرق بصره و شيوه اي كه براي حمله از مناطق كوهستاني اتخاذ شده بود ، انتخاب گرديد تا نقاط قوت و ضعف نيروهاي هر دو طرف براي جنگ كوهستاني به دست آيد . هدف دوم تامين مرزهاي جبهه مياني ، آزاد سازي بخشي از خاك ايران و پس زدن عراق از غرب شهر " سومار " بود .
اين عمليات با همكاري سپاه و ارتش و با رمز « يا ابا الفضل العباس » در تاريخ 9 مهرماه 1361 به اجرا در آمد . در مرحله نخست ، نيروهاي ايراني به خوبي پيش رفتند و در مرحله بعدي از سرعت پيشرويشان كاسته شد و عليرغم پا تك هاي سنگين دشمن ، سرانجام مواضع فتح شده تثبيت گرديد .
در اين عمليات كه مدت هفت روز و در 2 مرحله انجام شد ، 150 كيلومتر مربع از خاك ايران آزاد و حدود 30 كيلومتر مربع از خاك عراق تصرف شد . نيروهاي خودي ضمن تامين دشت سومار ، روي ارتفاعات " كيسكه ، كهنه ريگ مستقر و بر تنگه هاي مرزي مسلط شدند . شهر مندلي نيز در ديد و تير رس آنان قرار گرفت و امكان پيشروي به عمق خاك عراق فراهم و آسان شد . نيروهاي عراقي در جريان اين عمليات و پاتك هاي خود تعدا 4275 تن كشته و زخمي به جا گذاشت . همچنين يك دستگاه رادار ، يك دستگاه ردياب صوتي توپخانه ، 3 دستگاه بولدوزر و بولدوزر « دي – 8 » و چند قبضه توپ 100 ميليمتري آنان به غنيمت نيروهاي ايراني در آمد و 79 دستگاه تانك و نفربر از جمله چند دستگاه تانك پيشرفته ، 20 دستگاه خودرو ، 3 دستگاه لودر و 3 قبضه كاتيوشا به همراه 7 فروند هواپيماي دشمن منهدم و ساقط شد .



نام عمليات : مسلم بن عقيل ( ع )
زمان اجرا : 9/7/1361
مدت اجرا : 7 روز
مكان اجرا : سومار در جبهه مياني جنگ
رمز عمليات : يا ابا الفضل العباس ( ع )
تلفات دشمن : 4275 نفر كشته ، زخمي و اسير
ارگان هاي عمل كننده : سپاه و ارتش
اهداف عمليات : تصرف همه بلندي هاي مشرف به شهر مندلي عراق و تامين مرز جبهه مياني و آزاد سازي بخشي از خاك ايران به همراه پس زدن دشمن از غرب شهر سومار




قابل توجه علاقه مندان به عمليات هاي 8 سال دفاع مقدس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه نستور گرامی. :neutral:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور عزيز دستت درد نكنه. تو روالي كه در معرفي عملياتها داشتي كمي وقفه ايجاد شده. بررسي هر كدوم از عملياتها خود كلاس بزرگ نظامي است.

[quote] همچنين يك دستگاه رادار ، يك دستگاه ردياب صوتي توپخانه ، 3 دستگاه بولدوزر و بولدوزر « دي – 8 » و چند قبضه توپ 100 [/quote]

كسي از دوستان ميتونه در مورد ردياب صوتي توپخانه توضيح بده ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آرمانی جان انشاءالله درست می شه به زودی[/quote]

نقل خاطره اي از سايت موعود در رابطه با اين عمليات بد نيست.(با اجازه نستور خان)

دو روز از عمليات مسلم بن عقيل مي‌گذشت. يكي از برادران پاسدار كه در «عمليات فتح المبين» مجروح شده و از حضرت رضا(ع) شفا گرفته بود براي مرتبه دوم در عمليات مسلم‌بن عقيل شركت كرده و بر اثر موج انفجار در بيمارستان به سر مي‌برد. او پس از بهبودي با وضع عجيب و غيرقابل وصفي به قصد ملاقات با آيت‌الله اشرفي به منزل ايشان آمد. وقتي چشم اين برادر پاسدار به ايشان افتاد ناگهان ناله‌اي زد و آهي كشيد، سپس صداي گريه‌اش بلند شد و پس از لحظاتي آرام گرفت و رو كرد به آقاي اشرفي و اظهار داشت: «من شب عمليات مسلم بن عقيل، امام زمان (ع) را در خواب ديدم و آن حضرت به من پيغامي دادند و فرمودند اين پيغام را به آقاي اشرفي بده و سفارش كن كه ايشان در نماز جمعه به مردم بگويد. متن پيام حضرت اين بود كه:
داستان شما رزمندگان اسلام مانند داستان آن‌هايي است كه خداوند در سورة انفال، آيات 8 تا 12 بيان فرموده است:
إذا تستغيثون ربّكم فاستجاب لكم أنّي ممدّكم بألفٍ من الملائكة مردفين و ما جعله الله إلّا بشري و لتطمئنّ به قلوبكم و ما النّصر إلّا من عند الله إن الله عزيزٌ حكيمٌ * اذ يغشيكم النعاس أمنةً و ينزّل عليكم من السّماء ماءً ليطهّركم به و يذهب عنكم رجزالشّيطان و ليربط علي قلوبكم و يثبّت به الأقدام * إذ يوحي ربّك الي الملائكه أنّي معكم فثبّتوا الّذين آمنوا سألقي في قلوب الذين كفروا الرّعب.
(و به ياد آوريد) هنگامي را كه پروردگار خود را به فرياد مي‌طلبيديد، پس دعاي شما را اجابت كرد كه: «من شما را با هزار فرشتة پياپي ياري خواهم كرد.» و اين (وعده) را خداوند جز نويدي (برايتان) قرار نداد و تا آن‌كه دل‌هاي شما بدان اطمينان يابد و پيروزي جز از نزد خدا نيست كه خدا شكست‌ناپذير و حكيم است.
اين آيات در رابطه با داستان «جنگ بدر» است كه اولين جنگي است كه بين اسلام و كفار و مشركين در زمان پيامبر اتفاق افتاد. چون عدة مسلمان‌ها كم بود و تعداد مشركين زياد، مسلمان‌ها نگران بودند و استغاثه به خداوند كردند، خداوند تعداد يك هزار ملائكه را به كمك مسلمان‌ها فرستاد و آن‌ها از اين نگراني نجات پيدا كردند و در نتيجه مسلمين در اين جنگ پيروز شدند.
موضوع ديگر اين كه لشكريان اسلام آب نداشتند و كفار طعنه به آن‌ها مي‌زدند. خداوند باران شديدي فرستاد و آن‌ها با آن آب خود را تطهير و از آب استفاده كردند. آيه آخر در رابطه با رعبي است كه خداوند از مسلمان‌ها در دل كفار قرار داد. مهم‌ترين چيز رعب و وحشتي است كه اگر خداوند در دل كفار و مشركين قرار دهد آن‌ها شكست مي‌خورند.
آن برادر پاسدار اين جريان را براي آيت الله اشرفي نقل كرد و ايشان هم به بنده فرمودند قرآن را بياورم تا آيات را پيدا كنند. قرآن را باز كردند. آيات مزبور را از سورة انفال پيدا و دقايقي مطالعه كردند. آن‌گاه برادر پاسدار را در آغوش كشيدند و فرمودند:
اين خواب شما از رؤياهاي صادقه است و واقعيت دارد و درست جريان عمليات مسلم‌بن عقيل مانند جريان جنگ بدر است.
آن‌گاه آن شهيد محراب از او در خواست كردند كه جريان خود را در نماز جمعه بگويد. كه او نيز در هفته بعد ـ يعني در آخرين نماز جمعه به امامت آيت‌الله اشرفي ـ بين نماز جمعه و عصر اين جريان را براي نمازگزارن بيان كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در زمانی از جنگ بود که نیروهای فرانسوی اعلام کرده بودند اگه فقط 3هفته از عراق پشتیبانی تسلیحاتی نشه ، عراق شکست کامل میخوره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ممنون آرمانی جان .. شما خودت صاحب اختیاری اینجا :mrgreen:[/quote]

زنده باشي عزيز دل برادر

واقعيتي از جنگ رو ميخوام براتون بگم . هم ما و هم عراق در جنگهايي كه در كوهستان رخ ميداد در كل موفق نبوديم. هر دو كشور قسمت اعظمشون دشت هست و نيروهاي هر دو كشور هم اموزش در دشت رو به خوبي ديده بودند. ولي كوهستان شرايط خاص و تجهيزات خاص خودش رو ميطلبه.

يكي از اين شرايط و حسني كه داره اينه كه در جنگ در كوهستان نيروي زياد فقط تلفات رو افزايش ميده . بهترين گزينه نيروي كم و زبده بهترين نتيجه رو در پي خواهد داشت. بدي كه اين جنگها داره نيروي هوايي توان پشتيباني كامل رو در اين مناطق نداره ولي در عوض هوانيروز بهترين نقش رو ايفا ميكنه.
در دنباله هم بگم توپخانه سنگين تقريبا منتفي بوده و ولي واحدهاي خمپاره انداز بهترين جايگزين بود.

به همين خاطر اين نوع عملياتها معمولا مشترك بين سپاه و ارتش بود تا بهترين نتيجه گرفته ميشد. حركت نيروهاي زميني با همراهي هوانيروز ارتش يك عمليات موفقيت اميز رو نويد ميداد.

تنها ابلهي كه دست به اين نوع عمليات زد و نتيجه سياهي در تاريخ برايش رقم خورد حمله فروغ جاويدان بود كه در گردنه حسن اباد اين فروغ بي فروغ شد. حماقتي كه باعث شد باقيمانده اين گروهك رذل تا الان در كنج اردوگاهشون مشغول به قدم اهسته باشند ......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شرح منطقه عمليات
منطقه عملياتي كه دشمن بروي آنها مسلط بود اهميت ويژه اي هم براي ما و هم براي عراق دارد لذا دشمن در حالي مستقر بود كه تمام نيروهاي ما در ديد آنها قرار داشتند و لذا با گرفتن اين ارتفاعات دشمن در دشت قرار مي گيرد بنابر اين دشمن بر روي ارتفاعات سوق الجيشي قرار مي گيرد و مسلط بر ما مي باشد ارتفاعات مهم در منطقه سومار ارتفاعات سارات 327 متر سيدك 253 ارتفاع دروازه تپه شلوغ 235 گيسكه 330 ارتفاع واروالين كه از مرتفع ترين تپه در اين منطقه مي باشد با 402 متر ارتفاع سانوابها وسلمان كشته و ... را مي توان نام برد.
در ضمن شرق و غرب اين ارتفاعات مرزي پاسگاههاي زيادي از ما و همين طور از عراق وجود دارد پاسگاه دوله شريف – كومه سنگ و ميان تنگ.

كه پاسگاه دوله شريف متعلق به عراق و كومه تنگ و ميان از پاسگاه هاي ايران مي باشد كه پاسگاه ميان تنگ در دهنه تنگه قرار دارد كه در زمان استقرار دشمن كاملا خراب شده است. در روي اين ارتفاعات چند تنگه وجود دارد.

1- تنگ ميان تنگ كه در وسط ارتفاع قرار دارد و تهديد مستقيمي است بر شهر مندلي كه نيروهاي عمده عراق در اين تنگه قرار داشتند.
2- تنگه سانواب ها كه در سمت راست ارتفاع و در امتداد آن ارتفاع سلمان كشته قرار دارد.
وضعيت دشمن در اين منطقه چون اين منطقه كه گفته شد اهميت ويژه اي براي عراق دارد و با تصرف اين ارتفاعات ورود نيروهاي اسلام به خاك عراق آسان خواهد شد دشمن نيروهاي خود را تقويت نموده و با اينكه عراق از حمله ما به اين منطقه اطلاع داشت طبق گفته يك افسر اسير، فرماندهان عراقي تصور اين را داشتند كه نيروهاي ايراني قادر نخواند بود از 50 رده مين و تله هاي انفجاري كه عراق بر روي زمين كار گذاشته بودند بگذرند. نيروهاي دشمن در منطقه شامل لشگر 12و 8 مي باشد، كه عبارتند از:
1-تيپ 412لشگر 12
1- تيپ 46 لشگر 12 مي باشد تيپ 421 لشگر 12 از جنوب به اين منطقه جهت تقويت مامور مي كند اين تيپ 20 روز قبل از عمليات مذكور 80% منهدم شده و در ضمن لازم به تذكر است كه اين تيپ سومين با زاست كه از بين مي رود يكي در بستان و ديگري در شوش.


طرح عمليات
براي شروع عمليات با وسعت زياد و با هدف اين كه ما قادر هستيم در هر كجا كه صلاح بدانيم نيروهاي خود را وارد عمل نمائيم در غرب قرار گاه نجف تشكيل شد كه قرار گاه لشگر ظفر زير نظر اين قرار گاه مي باشد
ارتفاعات اين منطقه در حدود 22 كيلومتر مي باشد و براي ما از چند نظر اهميت دارد:
1- از نظر تاكتيك نظامي داراي اهميت فراوان بود و با گرفتن اين ارتفاعات دشمن در دشت قرار مي گيرد و ما نيز كاملا روي آنها تسلط پيدا مي كنيم.
2- نزديك شدن به شهر مندلي و تهديد به بغداد كه از جنبه تبليغاتي نيز براي ما پيروزي خواهد آورد. كل منطقه عمليات ما از درواز(سمت چپ ميان تنگ)تا سلمان كشته بود و همچنين گرفتن پاسگاه دوله شريف و كوله سنگ.
بعد از شناسايي منطقه و بررسي استعداد دشمن قرارگاه نجف تصميم مي گيرد كه بايك قرار گاه لشگر به نام ظفر كه از 2 لشگر نصر و 81 زرهي باختران تشكيل شده بود اين عمليات را روي ارتفاعات مرزي سومار انجام دهد.


عمليات
عمليات در ساعت 47 دقيقه بامداد 9/7/61 طي عملياتي كه با فرياد ابوالفضل العباس آغاز شد دشمن چندين كيلومتر از نوار بين المللي به عقب رانده شد و نيروهاي رزمنده با روحيه بالا به دشمن هجوم مي بردند و با وجود تپه هاي بلند در اين ارتفاعات دقايقي بعد از صدور حمله نيروهاي عمل كننده با عبور از ميادين مين و سيم خاردار هاي زياد يك به يك به اهدافشان رسيدند بطوري كه بعد از گذشت 15 دقيقه از شروع عمليات ارتفاعات كيسكه تا كله شوان فتح مي شود و به ترتيب ارتفاعات از قلعه مين تا سمت راست تنگه جوق ارتفاعات مثلثي تصرف مي شود.

هم اكنون اكثر نيروهاي صدامي در جلگه مستقر شده اند كه نيروي اسلام مسلط بر منطقه مي باشد.
ياد آوري مي شويم با وجود آن كه دشمن از جريان حمله با خبر بود و بعلت آماده باش هاي پي در پي و خستگي شديد نيرو شب عمليات اكثر نيروهاي دشمن در خواب بودند و تلفات سنگيني را متحمل شدند.

در سمت راست ارتفاع بنام سلمان كشته نيروهاي خودي بدون درگيري به مواضع خود رسيدند آنچنان دشمن غافلگير شده بود كه توپخانه دشمن تا چند ساعت از كار افتاده بود درست با روشن شدن هوا ساعت هاي متوالي در طول جبهه ما كرد توسط نيروهاي ظفرمند اسلام دفع شد.
كل نيروهاي موجود دشمن بعد از عمليات
1- تيپ 46 لشگر 12
2- تيپ 421 لشگر 12
3- تيپ 412 زير امر لشگر 12
4- تيپ 5 زرهي لشگر 12 و تيپ 37 لشگر 12 هنوز وارد عمل نشده.
5- تيپ 51 لشگر 1 كه در ارتفاعات آقداغ با تانك هاي تي 72 مستقر مي باشد) تي4 لشگر 2 و تي 30 زرهي 65
65- تيپ 2 لشگر 2 در ميمك و تيپ 43 لشگر 9 و تيپ 19 لشگر 7 و تبپ 39 –تيپ 28 تي 38 و تيپ 90 لشگر 4 و تيپ 10 لشگر 4 و تيپ 37 يك روز قبل از حمله از بصره به مندلي آمده ولي هنوز وارد عمل نشده.

دشمن به جهت اين كه بتواند دور مندلي را خاكريز بزند و نيروهاي خود را تقويت كند با آتش شديد توپخانه و پاتك ها شايد بتواند ارتفاعات تصرف شده را باز پس بگيرد اما رزمندگان اسلام با روحيه كه سرشار از ايمان به خدا مي باشد تمام پاتك هاي دشمن را دفع نمودند و با كشته و زخمي كردن هزاران بعثي همچنان بر روي ارتفاعات به غير از سلمان كشته مستقر مي باشند و چون سلمان كشته در زاويه قرار دارد و از سه طرف:1- جاده نفت شهر جنوبي 2- جاده مرزي 3- جاده داخل خاك عراق مورد حمله قرار داشتيم و ممكن بود تلفات زيادي را بدهيم لذا تصميم گرفته شد نيروها بر روي ارتفاعات سانواب ها استقرار يابند و همچنين پاسگاه دوله شريف كه روزهاي عمليات در دست نيروهاي ما قرار داشت هم اكنون در دست عراق مي باشد و ما بر روي تپه هاي كومه سنگ و پاسگاه كومه سنگ قرار داريم لازم به توضيح است كه اين دو پاسگاه در پشت تنگه ميان تنگ قرار دارد و ما كاملا روي تنگه مسلط مي باشيم.


شكل پاتك در روز 10/7/61
منطقه عملياتي مسلم بن عقيل زير نظر لشگر 12 بوده و دشمن با استعداد 2 گردان از تي 4 و 1گردان از تيپ 3و2 گردان از تي 418 در منطقه مندلي اقدام به تك نمود كه بتواند ارتفاعات مشرف بر مندلي را اشغال نمايد كه اين تك با مقاومت شديد نيروهاي ما قرار گرفت و اقدام به فرار نمود و گردان 155 از تيپ 3 گارد مرزي كه در عمليات شركت كرده بود حدود 70% منهدم گرديد و2 گردان از تيپ 418 كه زير نظر لشگر 7 بود و جهت تك به منطقه مندلي آورده شده بود منهدم گرديد.

شرح پاتك 20/7/61 دشمن در گذشته بطور متوالي حركت هاي كوچكي با واحد هاي ضربه خورده در خط پاتك نمود و هر بار با تلفات سنگين متواري گشت و هدف از اين عمليات مشغول نمودن نيروهاي خودي و خسته كردن آنها در خط مي باشد تا اين كه بتواند تيپ هاي پياده 39 و 19 لشگر 7 را به منطقه اعزام نمايد تا بتواند تك اصلي را انجام دهد اين دو تيپ در تاريخ 15/7/61 از خانقين به مندلي با پوشش امنيتي كه فقط در شب حركت مي كردند بعد از 4 روز به مندلي رسيدند و فرداي آن روز دشمن با اين دو تيپ در سه محور تك نمود:
1-سلمان كشته 2-ميان تنگ 3-كاني شيخ و دروازه و با پشتيباني توپخانه هلي كوپتر و هواپيما هجوم خود را آغاز نمود كه با مقابله شديد نيروهاي خودي قرار گرفت بطوري كه در محور سلمان كشته نيروهاي دشمن روي تپه ها سامواپا (ارتفاع 402) توسط نيروهاي خودي دور زده شدند و علاوه بر تلفات سنگين اسراي زيادي نيز از اين محور تخليه شد و بيش از صد نفر اسير و حدود 400 نفر كشته و زخمي بجاي گذاشت بطوري كه در محور كاني شيخ طبق گفته شنود تمام نيرو هاي عمل كننده بجز چند افسر بقيه كشته و اسير و يا فرار نمودند:
ميزان خسارات و غنائم بدست آماده از دشمن در كل عمليات مسلم بن عقيل تا تاريخ 12/7/61
1- آزاد كردن بيش از 150 كيلومتر مربع از خاك جمهوري اسلامي ايران.
2- كشته شدن و زخمي كردن بيش از 4000 نفر از نيروهاي كفر بعثي.
3- انهدام 79 دستگاه تانك و نفربر كه تعدادي از تانك ها تي 72 بوده است.
4- گرفتن 275 نفر اسير كه بين آنها افسر هم ديده مي شدند.
5- انهدام 20 دستگاه خودرو و 3 دستگاه لودر و بولدوزر
6- انهدام 3 كاتيو شا
7- بدست آوردن يك دستگاه رادار
8- بدست آوردن يك دستگاه ردياب صوتي توپخانه
9- بدست آوردن 3 دستگاه لودر بولدوزر دي- 8
10- 3 قبضه توپ 100 م م دوربين دار تير مستقيم
11- 1قبضه توپ 22 م م
12- 4قبضه تفنگ 106 م م
13- 3قبضه ضد هوايي 7م م
14- 4قبضه تفنگ 106م م
15- 1دستگاه كمپرسور سنگر كني
16- تعداد 60 دستگاه تلفن صحرايي
17- 8 دستگاه تلسكوپ (دوربين تلسكوپي 20 كيلومتر)
18- 3دستگاه موشك ميلان با مهمات
19- تعدادي خمپاره انداز 60 م م و 82 م م با مهمات
20- تعداد بسيار زيادي(قابل توحهي) سلاح سبك و آرپيجي
21- جمع آوري 4000 مين ضد تانك و 170000 مين ضد نفر
22- مقدار زيادي مهمات كه آمار دقيق آن در دست نيست.
23- تعداد 9 قبضه مسلسل و دوشكا
24- و حدود 7 هواپيما دشمن كه توسط جنگنده هاي نيروي هوايي جمهوري اسلامي سقوط كردند.
نمايندگي امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
مجله رويدادها و تحليل - شماره 46

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.