امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

هواپيماي فانتوم اف-4 يك جنگنده دو موتوره با قابليت تبديل به يك بمب افكن بود كه می توانست در هر آب و هوا و جوی به نبرد ادامه دهد. اين جنگنده قادر بود که سه نقش تاكتيكی هوايی مهم برتری هوايی، جلوگيری امكان پشتيبانی هوايی، رهگیری و بمب افکن را انجام دهد كه اين مشخصه ها را در جنوب شرقی آسيا يعنی در طی جنگ کمر شکن ويتنام نیز به عرصه عمل آورد. http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fighter/f4/f4_09.jpg فانتوم اولين پروازش را در ماه می1958 به انجام رسانيد. اين جنگنده در حقيقت برای دفاع از ناوگان دريايی آمريكا طراحی شده بود كه نهايتاً در سال 1961 به خدمت در آمد. نيروی هوايی آمريكا فانتوم را براي پشتيبانی هوايی بسته ارزيابی و سرانجام در سال 1962 مدل مخصوص نيروی هوايی آن را به تصويب و توليد رسانيد. جنگنده فانتوم II نيروی هوايی آمريكا، موجب به كار گماشتن فانتوم مدل سی نيز شد كه نخستين پروازش را در 27 می 1963 انجام داد و تحويل اين محصول در نوامبر 1963 شروع گرديد. هواپيمای جنگنده اف-4 در نقش هوا به زمين دو بمب معمولی می توانست حمل نمايد. اف-4 همچنين قادر به انجام پرواز های شناسايی نيز بوده و در ماموريت متوقف ساختن هواپيماهای ديگر كه به ماموريت راسوي وحشی مشهور بود كاملاً موفق می نمود. توليد هواپيمای اف-4 II درسال 1979 بعد از اينكه بيش از پنج هزار فروند فانتوم II توليد گردید، یعنی به تعداد بيش از 2600 فروند برای نيروی هوايی آمريكا، در حدود 1200 فروند برای ناوگان ها و نيروی دریایی و بقيه براي كشورهای دوست كه شامل اسرائيل، ايران، يونان، اسپانيا، تركيه، كره جنوبی، آلمان غربی، استراليا ژاپن و بالاخره بريتانيای كبير می شد، تولید پايان يافت. http://www.flygplan.info/images/F-4_Phantom_II_WingWalk.jpg چنان كه می دانيم از اين جنگنده مشهور به شكلی گسترده در جنگ ويتنام استفاده گرديد. مدل های بعدی اين جنگنده به ياد ماندنی هنوز در فهرست اموال نيروي هوايی آمريكا تا سال 1990 موجود و در حال فعاليت بودند. فانتوم ها ديگر در خدمت نيروي هوايی آمريكا نمی باشند در حالی كه هنوز در اكثر كشور های ديگر به پرواز در آمده و به خدمت گرفته می شوند. جنگنده اف-4 مدل سی برای اولين بار در مي 1963 به پرواز در آمد و گارد ملی هوايی به پرواز در آوردن اف-4 سی را در ژانويه 1972 آغاز كرد. نيروی هوایی آمريكا اولين فانتوم II را در ژوئن 1978 دريافت كرد. مدل اف-4 دی با تغييرات عمده ای در بالا بردن دقت هدف گيری سلاح ها، به نيروی هوايی در سال 1966، به گارد ملی هوايی در سال 1977 و به مجموعه جنگنده های نيروی هوايی و انبار جنگنده های نيروی هوايی در سال 1980 تحويل گرديد. اولين جنگنده اف-4 ئی در اكتبر 1967 به نيروی هوايی آمريكا تحويل داده شد و متعاقباً گارد ملي هوايی نيز اولين اف-4 ئی را در سال 1985 و انبار جنگنده های نيروی هوايی در سال 1987 اولين اف-4 های خود را دريافت داشتند. http://www.flatrock.org.nz/topics/humour/assets/phantom_f_4.jpg اين مدل از اف-4 با يك مخزن سوخت اضافه، لبه حمله باريك برای افزايش قدرت مانور دهی و موتورهای بهبود يافته و يك توپ 20 ميليمتري دو لوله ای داخلی همراه سيستم كنترل آتش بهبود يافته عرضه شد. در سال 1973 اولين هواپيمای مدل اف-4 ئی همراه سيستم شناسايي هدف براي شناسايی تصويری دوربرد هوايی يا زمينی عرضه گشت. هر سيستم به طور اساسی يك دوربين تلوزيونی با عدسی كانون متغير برای شناسايی درست هدف بود و همچنين سيستمی كه پیوتک ناميده می شد، قابليت شبانه روزی تمام جوی را برای بدست آوردن و تعيين محل كردن اهداف زمينی به وسيله ليزر و سلاح های هدايت شونده به وسيله مادون قرمز را فراهم مي آورد. ديگر تغييری كه كه دراين مدل ايجاد شده بود، چند كامپيوتر ديجيتالی جدا بود كه شامل سيستم هاي شليك موشك هاي هوا به هواي سايدوايندر و اسپارو مي شد. به علاوه در مدل های ئی و جي سيستم ديجيتالی ARN-101 ناوبری، با سيستم جديد ناوبری LN-12 تعويض شده بود. با معرفي مدل های جديدتر هواپيما هاي ديگر بيشتر سيستم های توانای اف-4 فانتوم و مأموريت های آن نيز محدود شده و و مختص جلوگيري از دفاع هوايی دشمن گرديد. سرانجام فانتوم های اف-4 جی به مركز صد و نودمين اسكادران هواپيماهای بازنشسته تعمير و نگهداری گارد ملی هوايی آيدائو واگذار گرديد و بدین گونه بود که تاریخ این جنگنده ی افسانه ای جهان به پایان رسید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكند. :D فانتوم جنگنده اي پیر ولي همچنان قدرتمند. :D

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فانتوم های ایرانی پس از اسرائیل، ایران بزرگترین دارنده هواپیمای فانتوم است. جمعاً سی و دو فانتوم دی، صد و هفتاد و هفت فانتوم ئی و شانزده فروند جنگنده فانتوم مدل آر اف شناسایی با دوربین های مخصوص قبل از سقوط رژیم شاهنشاهی و قطع روابط و سرویس فانتوم ها به ایران تحویل گردید. http://images5.theimagehosting.com/irf4%20(9).jpg هواپیمای فانتوم در سال های آغازین تحویل آن شاه ایران در آن زمان، اهداف بسیار بلند پروازانه ای را در مورد تجهیز کشور خود به قدرتمند ترین کشور از نظر قدرت نظامی در حوزه خلیج فارس و خاور میانه در سر می پروراند. البته ایالات متحده نیز در اینجا منافع خود را در نظر گرفته و با تصور اینکه ایران دفاع خوبی علیه اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان خواهد بود، شاه ایران را به طور فعالانه پشتیبانی می کرد. اولین بار، در سال شصت و هفت میلادی، سفارشی برای دریافت تعداد شانزده فانتوم دی توسط ایران به شرکت مکدانل داگلاس تسلیم گردید. سرانجام، اولین گروه فانتوم ها در 28 سپتامبر 1968 وارد ایران شدند. http://images5.theimagehosting.com/irf4%20(11).jpg خلبان پور رضائی در کنار هواپیمای فانتوم خود فانتوم های تازه تحویل شده ایرانی در بسیاری از ماموریت های رهگیری جنگنده سریع السیر میگ 25 فاکس بت که بر فراز آسمان ایران به طور غیر قانونی پرواز می نمود، شرکت جستند اما متاسفانه به دلیل سرعت بسیار بالای فاکس بت، این ماموریت ها هیچ کدام با موفقیت همراه نبودند. اولین استفاده فانتوم های ایرانی در نبرد، مربوط به کمک شاه ایران به سلطان عمان علیه شورشیان کشور او بود که در آن جنگ، یک فانتوم ایرانی با آتش زمینی سقوط نمود. بعد از مدتی دولت ایران تعداد 208 فروند فانتوم مدل ئی را نیز در ابتدای دهه هفتاد میلادی سفارش داد. تحویل این هواپیماها از سال 1971 شروع شده و تا به هنگام انقلاب ایران ادامه داشت. در این مدت، تنها 177 فروند از فانتوم های سفارش داده شده تحویل ایران شدند. پس از به پیروزی رسیدن جمهوری اسلامی ایران، دولت ایران فوراً موضعی ضد غرب به خود گرفته و در نتیجه این اقدام، دولت آمریکا تحریمی را در ارائه تسلیحات و قطعات یدکی نظامی علیه ایران برقرار نمود. 31 فانتوم باقیمانده، هرگز تحویل نشدند. بعد از آلمان، ایران بزرگترین مشتری هواپیماهای شناسایی فانتوم بود. از این نوع فانتوم، تعداد 27 فروند توسط ایران سفارش داده شد که 16 فروند آنان تحویل گردید و 11 فروند باقیمانده به دلایل سیاسی فوق الذکر، در آمریکا باقیماند. تا زمانی که شاه ایران مجبور به فرار شد، ایران دارای 188 فروند فانتوم عملیاتی بود، اگرچه تحریم آمریکا علیه ایران باعث مشکلات شدید نگهداری و سرویس این هواپیماها شده بود. http://air-weblog.persiangig.com/f-4-iriaf-(5).jpg هفت فروند فانتوم نیروی هوایی در حال برخاست همزمان از سطح باند افت و خیز های سیاسی ایجاد شده توسط انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، باعث بغرنج تر شدن مسئله شده بود، به طوری که بسیاری از خلبانان و پرسنل بسیار حرفه ای و خوب آموزش دیده ایران از آمریکا اما وفادار به شاه ایران، مجبور به ترک کشور یا تبعید شدند. در نتیجه، تا سال 1980 که عراق بعثی به ایران حمله نمود، نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران یا نهاجا، تنها سایه ای از نیرویی بود که از آن انتظار می رفت. در آن زمان، تنها 40% فانتوم های ایرانی عملیاتی و قابل پرواز موثر بودند. جنگ ایران و عراق در سال 1980 با حمله هوایی عراق به شش پایگاه هوایی ایرانی و چهار پایگاه سپاه ایران آغاز گردید. این جنگ اگرچه در رسانه های غربی به ندرت پوشش داده می شد، اما در حقیقت یک تراژدی انسانی در مقیاس وسیع بود. نیروی هوایی به دلیل عدم توانایی دو طرف در استفاده از نیروی هوایی شان به طور موثر، نقش چندان مهمی را ایفا نکرد. در ماه های آغازین جنگ، فانتوم های ایرانی عملیات های بسیاری به خوبی توانستند به درون خاک عراق و حتی حریم هوایی بغداد وی نفوذ نموده و نیروهای خود را بدین طریق پشتیبانی نمایند، اما نبردهای هوا به هوا بین جنگنده های دو کشور حتی در کل طول جنگ، بسیار به ندرت یافت می شود. در مراحل ابتدایی جنگ، ایران توانایی لازم برای پیروز شدن در اکثر نبردهای هوایی را داشت و این کار اکثراً با موشک های موثر سایدوایندر و یا مجبور کردن هواپیماهای دشمن به عقب نشینی به سوی کشورشان صورت می گرفت. اما در بیشتر اوقات، رادارهای APQ-120 هواپیماهای فانتوم ئی به دلیل کمبود قطعات یدکی قادر به انجام عملیات نبوده در نتیجه موشک های اسپارو نمی توانستند شلیک شوند. http://air-weblog.persiangig.com/f-4-iriaf-(1).jpg هواپیمای فانتوم نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در حال شلیک موشک همانطوری که گفته شد، خلبانان ایرانی در ابتدای جنگ برتری فوق العاده ای از نظر تجربه و مهارت نسبت به خلبانان عراقی داشتند، اما با به طول انجامیدن جنگ، نیروی هوایی به تدریج خلبانان و افسران واقعاً کار آزموده ای را که در آنها شک وفادار نبودن به جمهوری اسلامی می رفت، کنار گذارده و از خلبانان دیگر مبتدی استفاده کرد. در طی 9 ماه آغازین جنگ، تخمین زده می شد که حدود 60 فروند فانتوم از بین رفته باشد یا قابل استفاده نباشد. تاثیرات تحریم نظامی آمریکا و کمبود قطعات یدکی موجب کاهش شدید تعداد فانتوم های عملیاتی گردید، به طوری که تا آغاز سال 1983 میلادی، تنها حدود 12 تا 35 فروند فانتوم قابل پرواز در خدمت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران بود. پس از سال 1982، کشور عراق تصمیم به تجهیز نیروی هوایی کشور خویش با هواپیماها و تسلیحات تازه تر نمود که از جمله آن می توان به سوپر اتاندارد ها و میراژ های مجهز به موشک ماترا و ماژیک اشاره نمود که توسط شرکت داسو برگه تولید می شدند. در طول جنگ، گزارش های بسیاری مبنی بر ساقط شدن هواپیماهای جنگنده ایرانی بسیاری توسط موشک های ماژیک حتی در ارتفاعات بسیار پایین نیز منتشر گردید. پس از سال 1982، می توان گفت که دیگر برد مسلم در نبرد های هوایی با عراق بود و هر چه کشور عراق بیشتر از سوی غرب تجهیز می شد، قوای نیروی هوایی ایران بیشتر تحلیل می رفت. در سال های پایانی جنگ، هواپیماهای ایرانی نمی توانستند بیش از 30 تا 60 سورتی پرواز در روز داشته باشند، در حالی که تعداد سورتی پرواز های هواپیماهای عراقی، حتی گاه 600 سورتی نیز می رسید. نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران نیز دریافت که عملیاتی نگاه داشتن تمام فانتوم ها در طول جنگ، کاری بس مشکل است. فانتوم هواپیمایی بسیار پیچیده، دارای نگهداری مشکل و نیازمند 135 ساعت سرویس زمینی به ازای هر ساعت پرواز هوایی است. یک سرهنگ ایرانی در سال های بعد از جنگ اظهار کرده بود که در سال 1986، تعداد فانتوم های قابل عملیات ایران زیر 20 فروند بوده و ایران در آن زمان، دیگر دارای هیچ فانتوم شناسایی عملیاتی نبود. کشور ایران در آن زمان، به شدت نیازمند قطعات یدکی فانتوم ها بود، حتی کار به جایی رسیده بود که قطعات هواپیماهای دیگر را جدا کرده و روی هواپیماهای نیازمند قطعات یدکی نصب می کردند. کشور اسرائیل در آن زمانه به طور مخفیانه قطعات یدکی هواپیماهای فانتوم را به ایران تحویل داد. دلیل اسرائیل برای این او این بود که با تجهیز ایران، تهدید ها از جانب عراق علیه اسرائیل فروکش خواهند کرد. از سوی دیگر، ایران در آن زمان قادر بود چه به طور قانونی چه غیر قانونی قطعات یدکی را از بازار جهانی نیز تهیه کند. در 31 آگوست سال 1984، یک هواپیمای فانتوم ایرانی در خاک عربستان سقوط نمود که تحقیقت نشان داد آن هواپیما از قطعات یدکی که از اسرائیل خریداری شده بود، استفاده می کرد. http://images5.theimagehosting.com/irf4.jpg گروهی از خلبانان توانمند ایرانی همراه با هواپیمای وفادارشان در پنجم ژوئن سال 1984 میلادی، دو فانتوم ایرانی که در پی تهدید تجهیزات نفتی عربستان بر آمده بودند، توسط دو فروند هواپیمای اف-15 ایگل سی رهگیری شدند که یکی از فانتوم ها در این نبرد سقوط کرد. این برای اولین بار در تاریخ بود که یک هواپیمای ساخت شرکت مکدانل داگلاس، یک هواپیمای دیگر محصول همان شرکت را ساقط می سازد. هنگامی که در سال 1988، جنگ تحمیلی علیه ایران پایان یافت، نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران فقط تعداد معدود 12 فروند یا کمتر هواپیمای فانتوم را که هنوز قابل عملیات بودند، در اختیار داشت. در حال حاضر، پیش بینی می شود که تعداد 70 تا 75 فروند فانتوم های ایرانی هنوز قابل پرواز هستند که بیشتر آن ها را مدل فانتوم ئی تشکیل می دهند. هم اکنون، هواپیماهای فانتوم ایرانی به دلیل ناتوانی هوایی، تنها برای انجام عملیات هوا به زمین و تهاجم به مواضع زمینی و سطحی دشمن به کار می روند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام فانتومهای موجود در کشور حاصل مدرنسازی مشترک روسیه و ایران میباشد که در این پروسه فانتومها با انواع موشکهای هوا به سطح و هوا به هوای مدرن روسی یکپارچه شدند وتوانایی شرکت در جنگهای عصر حاضر را دارا میباشند. :wink:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت دوستان بخاطر زحماتشون براي سايت خودشون درد نكند. :D به نظر من هر چند خودم لدم نميخاد ولي بايد يواش يواش با فانتومهاي افسانه اي خداحافظي كنيم. :D

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته که فانتوم ها با کمک روسیه مدرنیزه شدن ولی نمیتونند از پس جنگهای امروزی بر بیان. :D من با حرف سعید موافقم.حالا این عکسها رو ببینید. :D

http://archive.cs.uu.nl/pub/AIRCRAFT-IMAGES/F4-Phantom-formation.jpg
http://www.racegarden.com/filestore/cars/104/176.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته فانتوم به عنوان جنگنده بمب افكني خوب هنوز هم مي تواند در جنگ هاي مدرن كاربرد داشته باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فانتوم ميتواند تا سال 2020 در نقش هوا به زمين در خدمت باشد و بجز چند جنگنده مانند اف-15 و سوخو-30 و تورنادو و ... در اين نوع عمليات رقيب ديگري ندارد. فقط چند مشكل بزرگ وجود دارد كه عبارتند از قديمي شدن قطعات فانتوم و عدم توليد و وجود آنها در بازار و هزينه زياد نگهداري بخاطر كمبود قطعات. ساخت قطعات فانتوم كار سختي نيست اما آيا اين صحيح است كه ما سالانه صدها ميليون دلار هزينه صرف ساخت قطعات 40 50 سال پيش كنيم كه به هيچ دردي هم نخورد؟ فكر كنم يك راه ديگر براي نجات فانتومها باشد كه هزينه كمتري هم دارد. توليد و خريد قطعات به تعداد كافي تا فانتومها بتوانند با آنها تا 1 سال بصورت مداوم عمليات كنند اما قرار نيست در خدمت باشند و تمام 60 الي 80 فروند اف-4 موجود به عنوان رزرو همواره در وضعيت ٪100 عملياتي باشند ولي پرواز نكنند. اين روند ميتواند تا سال 2020 ادامه يابد و هزينه ها را هم كاهش دهد. البته بايد حداقل 100 فروند سوخو-30 براي جايگزيني فانتومها خريداري شود. :D

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته تا وقتي كه اين روسها قيمت هواپيماهاشون رو بالا نبرن.مثل اينكه بوي پول به مشامشون خورده... :roll:
جنگنده SU-30KI
http://www.suchoj.com/ab1953/Su-30/riss/Su-30KI_04.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همين الانش هم روسها گرانفروشي رو شروع كردن و هر فروند جنگنده سوخو-30 رو به ايران 65 ميليون دلار پيشنهاد قيمت دادن! در حالي كه اين مبلغ براي چين 33 ميليون دلار بود! هند هم مدلهاي روسي سوخو-30 را با هزينه 21 و مدل اختصاصيش رو با 27 ميليون دلار مونتاژ ميكند. ما بايد با خريد سنگين قيمتها را بشكنيم مثلا بجاي خريد 50 فروند سوخو-30 هر كدام 65 ميليون دلار بياييم يك قرارداد سنگين 10 ساله منعقد كنيم به ارزش 50 ميليارد دلار يعني 5 ميليارد در سال كه با اين روش ميتوان هر فروند سوخو-30 را فقط با قيمت 30 ميليون دلار خريداري كرد يعني ٪50 صرفه جويي ارزي. :D

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسم الله في الاول و الاخر با سلام دوستان ايا هواپيمايي در طول تاريخ وجود دارد که در مجموع اين موارد به پاي فانتوم برسد قدمت: از زماني که اولين فانتوم تحويل شد ساليان بسياري سپري کرده و هنوز در کشورهايي در حال خدمت است تعداد: از معدود هواپيماهايي است که به رقم ويژه اي در توليد رسيده است پراکندگي خدمت: به نيروهاي کشورهاي زيادي در سراسر جهان خدمت کرده است تنوع خدمت: به طرز ويژه اي چند منظوره به کار گرفته شده و در تمام نقشهاي رهگير برتري هوايي اموزشي شناسايي بمب افکن (ضد شناور) و حتي شايد سوخت رسان موفق عمل کرده است نقطه اتکا: بي شک در بسياري از نيروها در سراسر جهان در بين هواپيماي موجودشان اين فانتوم بوده که نقطه اتکاي مطمئن محسوب مي شده است موفقيت استثنايي: بي شک فانتوم غالب ماموريتهاي بعضا تاريخي و فوق العاده دشوار خود را با موفقيت انجام داده است و شايد قدر ترين پرنده از اين نظر باشد شاهکار مهندسي: ويژگيهاي فوق العاده اي در فانتوم وجود دارد که هواپيمايي کارا را باعث شده است نظير ارتفاع پروازي پرواز در ارتفاع کم حمل سوخت بسيار سهولت و ارزاني نگهداري و عملياتي نگه داشتن قيمت مناسب سازه قوي و ... شايد موارد ديگر را بايد در نظر گرفت اما سئوال اينجا است که ايا با توجه به زمان پرندهاي mig21 ,f16 يا هر پرنده ديگر به پاي فانتوم ميرسد و ايا پادشاهي اسمان و برترين هواپيماي تاريخ بودن از ان فانتوم است يا شما پرنده ديگري را پيشتر از فانتوم مي دانيد؟ با تشكر ____________ خدا را شکر مولايم علي شد صل الله عليه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر جالب بود. اف4 جنگنده ای تمام عیار بود و نسبت به زمان خود کارایی بسیار بیشتری داشت. این جنگنده از عهده هر نوع ماموریت به نسبت زمان خود برآمده و قابلیتهایش را به اثبات رسانده است. نکته جالب درباره این جنگنده قیمت تقریبا برابر آن با جنگنده های میگ23 شوروی بود! البته این قیمت کم بیشتر بخاطر تسلیح سریع متحدان آمریکا برای مقابله با تهدیدات ناشی از شوروی و متحدانش بود ولی به هر حال دلیل هر چه باشد قیمت کمی داشت. توان حمل 8 تن بار و برد و سرعت و ارتفاع پروازی زیاد به همراه راداری بسیار قوی (نسبت به زمان خود) از دیگر ویژگیهای این جنگنده میباشد. به نظر من فانتوم شاهکار صنایع هواپیماسازی نظامی آمریکا بود و بعد از آن هیچ جنگنده ساخت این کشور به نسبت زمان خود از تمام قابلیتهای فانتوم برخوردار نبود. حتی اف22 رپتور!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا سعيد درست مي گي . اين جنگنده در زمان خودش برترين جنگنده بود و الان هم ممكنه باشه ولي الان متاسفانه به دليل قديمي بودن در ناوگان هوايي ايران و البته بودن رقيب هاي بزرگي ديگه جاي استفاده نداره اگر چه اين جنگنده تا سال 1996 در خدمت نيروي هوايي آمريكا بود و الان هم بايد گفت كه بيش از 1000 فروند از اين جنگنده در خيلي از كشور ها در حال خدت است ولي چند نقص بسيار بزرگ داشت : - مجهز نبودن به سیستم شناسایی کنندهء اهداف هوایی به وسیلهء اشعهء‌ مادون قرمز (IRST) که به دلیل افزایش نیافتن هزینه‏‎های تولید به توصیهء پنتاگون از این جنگنده حذف شده است. 2- مجهز نبودن به سیستم حساس به مادون قرمز، جهت شناسایی اهداف زمینی (FLIR) 3- عدم برخورداری از سیستم ارتباط داده‏ای یا Data Link که به دلیل گران‏قیمت بودن، به توصیهء پنتاگون حذف شده است. 4- مجهز نبودن به رادار ویژهء پرواز در ارتفاع پست (Terrain Following Radar) عمر خدمتی: حداقل 4500 ساعت F-4E در حدود 2.4 میلیون دلار نسبت به مدلهای پیشین گرانتر از آب در می‏آمد: بدنه: 1.662.000 دلار موتورها: 393000 دلار (با احتساب هزینهء نصب) سیستم‏های الکترونیک: 299000 دلار مسلسل: 8000 دلار سیستم تسلیحات: 111000 دلار تحقیق و توسعه: 22700 دلار البته يادتو نره كه بيش از 117 فروند از اين جنگنده تحويل نيرو هوايي ايران در زمان شاه شد كه البته خيلي هاشون به دليل نبود و كمبود قطعات زمين گير هستند . ولي اين جنگنده در زمان خودش خيلي قدرتمند بود و در جگ ايران و عراق هم بسيار بدرد خورد ولي الان من فكر نمي كنم در يك جنگ هوايي بين اين جنگنده و جنگنده هايي مثل اف-22 ُ جنگنده فانتوم بتونه سالم از اين جنگ بيرون بياد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم