FLANKER

بررسی سری ناوچه های امریکایی FFG-7 Perry class

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b][align=center]به نام خدا
بررسی سری ناوچه های امریکایی FFG-7 Perry class
[/align][/b]
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_ffg-33-line.gif[/img][/align]

[b]ناوچه ها برای اهداف مختلفی ساخته شده اند ، حفاظت از کشتیها ( POS )* ، عملیاتهای ضد زیردریایی یا ( ASW ) ** ، و نبرد در مقابل ناوهای آبی خاکی که گاهی وظیفه تدارکات و حفاظت از کاروانهای دریایی تجاری نیز به آن اضافه می شود .
PERRY-class جزو اولین سری ناوچه هایی است که برای محافظت ، اسکورت ناوهای هواپیمابر و کشتیهای آبی خاکی در دوران جنگ سرد برای مقابله احتمالی حمله ناوهای متوسط شوروی طراحی و ساخته شد . این ناوچه در زمان طراحی مجهز به سیستمی محدود برای مقابله ی احتمالی با موشکهای ضد کشتی ساخت دهه های 70 و 80 شده بود تا ازکشتی های مورد محافظت خود در برابر این موشکها محافظت کند .
البته در سالهای بعد از تولید ، تا حدی سیستمهای مختلف این ناو به روز شده است و آن را قادر ساخته تا در صورت لزوم به تنهایی به عملیاتهای بررسی و تجسس و مبارزه با دشمن بپردازد . این سیستمهای اضافه شده شامل NTDS و یک بالگرد LAMPS و سیستم TACTAS ( نوعی سیستم تاکتیکی ) می باشند که تا حدی تواناییهای رزمی این ناوچه را افزایش داده است . ارتقا این ناو و مجهز نمودن آن به تجهیزات جدید تر موجب شده است تا کلاس فوق همچنان در زمره ناوگان دریایی ایالات متحده در قرن بیست و یکم باقی بماند .[/b]

[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ffg-23-puller_1.jpg[/img][/align]

[b]با توجه به تعدد ناوچه های فعال این کلاس که شامل 33 فروند می شوند ، نیروی دریایی ایالات متحده با توجه به نیاز خود با افزودن و تغییر برخی امکانات و تجهیزات ، کاربرد تعدادی از ناوچه ها ی کلاس مورد نظر را تخصصی تر کرده است ، که از جمله این تغییرات ، افزودن یک بالگرد SH – 60 به برخی از آنهاست که منحصرا آنها را به ناوچه ی ضد زیردریایی و اسکورت در برابر حمله زیردریاییها مبدل کرده است .
به برخی دیگر نیز با اضافه کردن تجهیزات مورد نظر وظیفه ناوچه موشک انداز و یا ناوچه پدافند ضد هوایی یا ( AAW ) محول شده است . این ناو توانایی نسبتا خوبی در درگیری با هواپیماهای دشمن دارد ، موشکهایی که برای دفاع ضد هوایی و موشکی در ارتفاع پست در آن مورد استفاده قرار میگیرد شامل SM-1 BLK VIB می باشد . بهبود رادار دو بعدی آن نیز به این مهم کمک نموده است . اما نقطه ضعف اصلی این موشکها سیکل طولانی مسلح کردن و شلیک این موشک است و موشکهای دیگر این ناوچه سری Mod 2/SM-1 BLK VIA است که توانایی ضعیفی دارند . نقطه ضعف دیگر آن توانایی محدود در هدف گیری بوسیله ی رادار دو بعدی ان است . این محدودیت شامل قفل رادار بر روی هدف تا لحظه برخورد یا رسیدن موشک به هدف است که موجب میشود رادار در لحظه شلیک و گسیل موشک به روی هدف دیگر توانایی گردش و اکتشاف را نداشته باشد .
[/b]
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ffg-dvic144.jpg[/img][/align]

[b]ناوچه PERRY-class دارای سیستم جنگ الکترونیک ( ( ESM/ECM مدل AN/SLQ-32 ساخته شرکت ریتون (Raytheon ) می باشد که دارای آنتنی 50 متری است و قادر است تا شعاع 23 ناتیکال مایل به رهگیری یا استراق سمع و اقدامات جنگ الکترونیک بپردازد . البته پس از حادثه اصابت اگزوست از میراژ عراقی به ناوچه استارک در خلیج فارس به تاریخ 19 می 1987 ، ( ناوچه استارک جزو همین کلاس به شماره FFG-31 می باشد ) نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم گرفت تا این سیستم جنگ الکترونیک را به ورژن 2 ( V 2 ) ارتقا دهد . این ارتقا شامل نصب یک جمر با کد Sidekick"" است که بعدها در تمام این کلاس اعمال و نصب شده است .
کلاس FFG-7 به علت طراحی بزرگ و تنومند خود ، قابلیت ارتقاپذیری بالایی دارد و این امر شاید دلیل اصلی ماندگاری این ناوچه پس از 30 سال خدمت است . طراحی تنومند و قوی بدنه آن موجب استحکام و سختی بدنه ی آن شده است ، گواه این مدعا حوادثی است که برای ان اتفاق افتاده ، یعنی برخورد 2 فروند اگزوست با USS STARK و برخورد مین دریایی با USS Samuel B. Roberts ، حادثه اول در تاریخ 19 می 1987 اتفاق افتاد که ناوچه USS STARK در حین گشتزنی در آبهای خلیج فارس به اشتباه مورد هدف دوفروند اگزوست میراژهای عراق قرار گرفت و موشکها به بدنه خوابگاه ناو برخورد کرد ، در حادثه دوم در 14 آپریل 1988 یک مین با قدرت 250 پوند TNT به بدنه ان اصابت کرد که موجب سوراخی به قطر 9 فوت در بدنه آن شد . اما ، در هیچ یک از این حوادث ناوچه ها غرق نشدند و توانستند با وجود صدمه زیاد ، جان سالم از مهلکه به در ببرند و با تعمیراتی که اساسا بر روی انها انجام شد به خدمت بازگردند .
از دیگر تغییرات اساسی که اخیرا بر روی این کلاس انجام شده ، اضافه کردن یک سیستم کامپیوتری مرکزی پرسرعت به تجهیزات و تسلیحات این ناوچه است که موجب سرعت عکس العمل و واکنش در هنگام مورد حمله واقع شدن و عملیات های ناگهانی می شود .
[/b]

[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ffg57-reubenja.jpg[/img]
[/align]

[b]نیروی محرکه این ناوچه توسط توربینهای گازی که با سوخت دیزل کار می کنند تأمین می گردد . موتورها توسط یک سیستم کامپیوتری و سیستمهای مانیتورینگ کنترل می شوند و قادرند در کمتر از 5 دقیقه به حداکثر قدرت دست پیدا کنند .
این ناوچه در دو نوع مختلف طراحی شده است ، نوع اول بدنه کوتاهتری دارد و اصطلاحا "short-hull" نامیده می شود و نوع دوم بدنه طولانی تری دارد و "long-hull" نامیده می شود ، این تفاوت مربوط به 8 فوت ( حدود 2.4 متر ) طول بیشتر است . این اختلاف موجب شده تا ناوچه های که "long-hull" هستند از بالگرد SH-60B LAMPS III و مدل "short-hull" از مدل SH-2G استفاده کنند .
از سال 1977 که اولین ناوچه این سری با کد FFG-7 ساخته و وارد خدمت شد ، تا کنون 51 فروند از این کلاس ( حدود 21 کوتاه و 30 بلند ) ساخته شده که جز 4 فروند آن که در خدمت نیروی دریایی استرالیا است ، بقیه همگی در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده هستند ، البته بیشتر ناوچه های کوتاه از خدمت بازنشست شده اند ولی هنوز حدود 33 فروند ناو از این کلاس، در خدمت ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده هستند که 23 فروند در مناطق مختلف فعالند و 10 فروند نیز به عنوان ناوچه ی رزرو قرار دارند . این ناو چه را یکی از مهمترین شناورهای رزمی نیروی دریایی ایالات متحده است و نقش مهمی در عملیاتهای این نیرو در دو دهه اخیر داشته است . [/b]

[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ffg-59-dvic143.jpg[/img][/align]

مشخصات کامل ( مدل"long-hull" ) :
[b]تاریخ ساخت : 1977 (USS Oliver Hazard Perry )
هزینه سالانه هر فروند فعال : 16 میلیون دلار
بیشینه ی سرعت : 29 گره ( 53 کیلومتر بر ساعت )
پرسنل : حدود 300 نفر
نیروی محرکه : دو توربین گازی مدل LM 2500 ساخته شرکت جنرال داینامیکز متصل به یک شفت مرکزی که بیشینه ی قدرتی معادل 41000 اسب بخار تولید می کند .
ابعاد : طول 133.5 متر و عرض : 13.5 متر
حداکثر وزن : 4100 تن در حالت پر
تسلیحات و مقدورات :
بالگرد SH-60
موشکهای استاندارد ( AGM-84) هارپون Harpoon و لانچرهای استاندارد این موشک
6 مقر اژدرهای MK-46 ( دو مقر MK 32 SVTT 3 لول )
یک توپ 76 میلیمتری MK 75 rapid fire gun
یک سیستم ضد موشک و ضد هوایی فالانکس
سیستمهای الکترونیک
رادار جستجوگر هوایی مدل AN/SPS-49
رادار جستجوگر سطحی مدل AN/SPS-55
سیستم کنترل آتش مدل Mk92
سیستم جنگ الکترونیک مدل AN/SLQ-32
سونار مدل AN/SQS-56
فریب دهنده رادار مدل Mk36 SRBOC
سیستم ارایه ی سونار مدل AN/SQR-19
سیستم ضد زیردریایی مدل AN/SQQ-89 ASW

( POS )* : Protection of Shipping
( ASW ) ** : Anti-Submarine Warfare
[/b]

[color=red]قانون کپی رایت که نداریم ولی وجدان که داریم ![/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت دردنکنه فلانکر جان
فقط یه دو تا سوال این با این هیکل و وزن ناوچه محسوب میشه ! بعد موشک ضد هوایی نداره !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دستت دردنکنه فلانکر جان
فقط یه دو تا سوال این با این هیکل و وزن ناوچه محسوب میشه ! بعد موشک ضد هوایی نداره ![/quote]
در مورد سوال اول باید بگم ناوچه یا رزمناو بودن فقط به هیکل بستگی نداره مثلا ناوچه ها بیشتر تخصصین و برای ماموریت خاصی تجهیز میشن مثل مدلهای ضد زیردریایی ولی رزمناوها معمولا چند ماموریتن و چند حالت رو با هم دارند
در مورد سوال دوم اگر متن رو با دقت میخوندید ای سطر رو میدیدید :
[quote]این ناو توانایی نسبتا خوبی در درگیری با هواپیماهای دشمن دارد ، موشکهایی که برای دفاع ضد هوایی و موشکی در ارتفاع پست در آن مورد استفاده قرار میگیرد شامل SM-1 BLK VIB می باشد . بهبود رادار دو بعدی آن نیز به این مهم کمک نموده است . اما نقطه ضعف اصلی این موشکها سیکل طولانی مسلح کردن و شلیک این موشک است و موشکهای دیگر این ناوچه سری Mod 2/SM-1 BLK VIA است که توانایی ضعیفی دارند ...[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون ولي با اين سن و سال چرا هنوز بازنشسته نشده ؟ درسته كه فرموديد ارتقا يافته ولي معمولا در اين رده رو به كشورهاي ديگه ميفروشه.
از اين ناوچه در در ابهاي خليج هميشگي فارس و درياي عمان وجود داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه اقا محمد عزیز . خسته نباشید .مطلب بسیار عالی و کاملی بود :|

ولی یک سؤال :

[quote]پرسنل : حدود 300 نفر [/quote]

ببخشید واقعا 300 نفر این کشتی پرسونل داره . فکر کنم یه چیزی تو مایه های تایتانیکه icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از دوستان

[quote]ممنون ولي با اين سن و سال چرا هنوز بازنشسته نشده ؟ درسته كه فرموديد ارتقا يافته ولي معمولا در اين رده رو به كشورهاي ديگه ميفروشه.
از اين ناوچه در در ابهاي خليج هميشگي فارس و درياي عمان وجود داره؟[/quote]

در متن توضیح دادم :
[quote] تا حدی سیستمهای مختلف این ناو به روز شده است و آن را قادر ساخته تا در صورت لزوم به تنهایی به عملیاتهای بررسی و تجسس و مبارزه با دشمن بپردازد . این سیستمهای اضافه شده شامل NTDS و یک بالگرد LAMPS و سیستم TACTAS ( نوعی سیستم تاکتیکی ) می باشند که تا حدی تواناییهای رزمی این ناوچه را افزایش داده است . ارتقا این ناو و مجهز نمودن آن به تجهیزات جدید تر موجب شده است تا کلاس فوق همچنان در زمره ناوگان دریایی ایالات متحده در قرن بیست و یکم باقی بماند . [/quote]
[quote]کلاس FFG-7 به علت طراحی بزرگ و تنومند خود ، قابلیت ارتقاپذیری بالایی دارد و این امر شاید دلیل اصلی ماندگاری این ناوچه پس از 30 سال خدمت است .[/quote]

اما ارش جان درسته این ناوچه 300 پرسنل دارد که دلیلش بزرگتر بودن این ناوچه نسبت به ناوچه های دیگست
البته تاریخ ورود اولین ناو که shorthull بود 1977 است وتولید بقیه این سری تا 1989 ادامه داشت که عمدتا longhull هستند و تاریخ ساختشون جدیدتره و 1985 به بعد هستش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از فلانکر عزیز !!
واقعا شما از معدود دوستانی هستی که مطالب نظامی رو عرضه می کنه :|

دوستان خواهشا در چنین بحث هایی شرکت فعال داشته باشند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر فلنکر جان مطلبی مفید و جالب بود.

به نظر میرسد این ناو جنگی بدون ارتقای تسلیحاتی توان رزمی چندانی در زمان حاضر نداشته باشد و موشکهای ضدهوایی استاندارد (مدل 1) و یک عدد توپ فالانکس و یک توپ 76 میلیمتری و موشکهای هارپون و اژدر کوچک مارک46 در مقابل تهدیدات امروزی کارساز نیست.

درباره کلاس این ناو باید گفت که در دسته ناوهای محافظ رده بندی میشود که از روی مشخصات و نامگذاری واضح است. برای آشنایی دوستان بصورت خلاصه معنی کدهای مختلف در شناورهای آمریکایی به قرار زیر است.

CG = Guided Missile Cruiser = رزمناو موشک انداز

CGN = Guided Missile Cruiser Nuclear = رزمناو موشک انداز هسته ای

DD = Destroyer = ناوشکن

DDG = Guided Missile Destroyer = ناوشکن موشک انداز

FF = Frigate = ناو محافظ

FFG = Guided Missile Frigate = ناو محافظ موشک انداز

از نظر توان رزمی میتوان ناوهای محافظ را هم سطح ناوهای کلاس Corvettes که به معنای رزمناو سبک میباشد قرار داد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون سعید جان
البته من تاپیکی در مورد نامگذاری ناوها در ایالات متحده خواهم گذاشت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چیز خاصی نبود قابل شما دوست گرامی رو نداره. :|

یه نکته درباره شناورهای ساخت کشورهای مختلف هست که بعضی مواقع باعث اشتباه میشود! مثلا یک کشور ناوی میسازه و میگه ناوشکن هست! بعد یه کشور دیگه با مشخصات یکسان ناو میسازه و میگن رزمناور هست! اونکی میگه ناو محافظ ... در نیروی دریایی انگار فاکتورهای مشخصی وجود نداره و هر کشوری بسته به شرایطش کلاس ناو جنگی تعریف میکند!

ولی تو نیروی زمینی و هوایی چنین مشکلی رو نداریم. دیگه نمیان به بمب افکن بگن شکاری! icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نكنه مطلب مفيدي بود.

مثل اينكه اين كلاس سيستم لانچ عمودي نداره! :lol: ناوچه بدون سيستم VLS! يكي از اساسي ترين تفاوت هاي شناورهاي مدرن و قديمي همين سيستم لانچشونه. :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.