امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

من فرض کردم که هر تیپ زرهی از سه تا گردان تشکیل شده ( که البته فرض خیلی درستی نیست) ... با یه حساب سرانگشتی می بینیم که وضعیت نیروها تقریبا به صورت زیر درمیاد:

ایران

 

6 گردان مکانیزه

7گردان زرهی

201 گردان پیاده

 

عراق

 

15 گردان مکانیزه

25گردان  زرهی

42 گردان پیاده

حالا مقایسه ی کیفی این نیروها بمونه برای یه وقت دیگه که اسناد و مدارک کافی در دست داشته باشیم.

 

 چیزی که فقدانش به صورت آزاردهنده ای به چشم میخوره عدم استفاده ی مطلق ایران از زرهی و مکانیزه هست. یعنی تمام بار شکستن خط رو بر روی پیاده گذاشتند. در جبهه ی مقابل تقریبا می شه گفت که تمام دفاع بر عهده ی پیاده ( و عمدتا نیروهای جیش الشعبی) و تمام ضد حمله ها بر عهده ی زرهی و مکانیزه بوده.

تا فتح خرمشهر (که همکاری سپاه و ارتش تنگاتنگ بود) بیشتر حملات ایران بر اساس دور زدن حریف یا حمله های نفوذی به نقاط ضعیف دفاعی دشمن بود. از عملیات رمضان رویکرد جدید حملات ایران تبدیل شد به تک جبهه ای و نتیجه ش در عملیات رمضان اظهر من الشمس بود. در عملیات والفجر مقدماتی با وجود تجربه ی تک جبهه ای می بینیم که همون رویکرد اشتباه رو دوباره به کار گرفتند. فقط فرقش با دفعات قبل در این بود که عراقی ها دیگه توی عملیات دفاعی خبره تر شده بودند و بر اساس نبردهای قبلی دست ایران رو خونده بودند. به همین دلیل با خوندن سیر وقایع می بینیم که تقریبا در هیچ محوری ایران موفقیت چندانی به دست درنیاورد.

از همه بدتر اینه که موقعی که دشمن ضدحمله می کنه و ما دفاع انگار برای فرماندهان صحنه چیزی به نام مانور تعریف نشده. بعد از زدن خاکریز تمام نیروهای ممکن رو جمع می کردن پشت خاکریز و انقدر اونجا ضربه می خوردن تا کل سازمان رزم بچه ها به هم میریخت و حتی دیگه فرصت عقب نشینی هم نداشتن..... تمام چیزی که فرماندهان میدان در چنته داشتن کوبیدن با سر به در بسته بوده..... این روش فرماندهی رو باید  توی تمام دانشکده های جنگ دنیا درس بدن.... امیدواریم که از این گونه عملیات ها به اندازه ی کافی خودمون هم درس گرفته باشیم.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
18 minutes قبل , mehran55 گفت:

جبهه ایران در شرایط سختی قرار گرفت و فرماندهانی که همراه با هاشمی رفسنجانی از تشکیل حکومت اسلامی در العماره عراق سخن می گفتند ؛ در تنگنای سخت شکست قرار گرفتند.

آنچنان در تنگنای خیلی سختی هم قرار نگرفتند.... هم چنان به کارهای خیرشون ادامه دادند تا زمان قبول قطعنامه 598... بعدش هم همون کارهایی رو که توی جبهه کرده بودند سرایت دادن به تمامی سطح جامعه تا بقیه مردم هم مستفیض بشن.

19 minutes قبل , mehran55 گفت:

توصیه ای که چند سال بعد صدا و سیما برعکس آن را عمل کرد و با بطور کامل و بدون سانسور نشان دادن کشتار شیمیائی مردم حلبچه از تلویزیون ؛ باعث آشفتگی روانی مردم پشت جبهه و دل نگرانی شدید خانواده هائی شد که با درخواست های مکرر فرزندان خود برای اعزام داوطلبانه به مواجه بودند. درخواست هائی که پس از پخش فیلم کشتار حلبچه مورد مخالفت جدی خانواده ها قرار گرفت.

 

و ناگهان جبهه ها با کمبود شدید نیروی داوطلب در سال پایانی جنگ مواجه شد. ...

 

 

قضیه ی عدم استقبال نیروهای داوطلب از جنگ فقط به شیمیایی مربوط نمیشد... این حملات شیمیایی ماشه ای رو کشید که قبلا توی جان لوله ش گلوله گذاری شده بود.... علتهای زیادی داره که باید مورخین با سند و مدرک بروند دنبال تحلیل ش....

بر اساس مدارکی که من دیدم اوضاع نیروی انسانی در سال 66 و 67 از نظر کمیت و کیفیت روز به روز بدتر و بدتر میشد.

 

تاپیک خوبی بود هرچند که ابعاد ناشناخته ی زیادی از این عملیات هنوز ناشناخته مونده

من فکر کنم این عملیات از جمله عملیاتهایی هستش که کمترین مدارک و اسناد درباره شون منتشر شده

  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 minutes قبل , RezaKiani گفت:

تاپیک خوبی بود هرچند که ابعاد ناشناخته ی زیادی از این عملیات هنوز ناشناخته مونده

من فکر کنم این عملیات از جمله عملیاتهایی هستش که کمترین مدارک و اسناد درباره شون منتشر شده

 

 ممنون از محبت شما. اما بضاعت من متأسفانه همین بود. هر چند تا همین جا هم اعصاب پولادین خودم رو تبدیل به خاک اره کردم که این مطالب جمع شد.

 

دیگه بیشتر از این اعصابم نمی کشید

ویرایش شده در توسط mehran55
  • Like 2
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 minutes قبل , mehran55 گفت:

 

 ممنون از محبت شما. اما بضاعت من متأسفانه همین بود. هر چند تا همین جا هم اعصاب پولادین خودم رو تبدیل به خاک اره کردم که این مطالب جمع شد.

 

دیگه بیشتر از این اعصابم نمی کشید

 

 

ممنون عالی بود

اگرچه تلخ ولی روان نوشتید و زهرش رو گرفتید

 

---------------------

این عملیات بر خلاف عملیات کربلای 4 در بحث شناسایی هم به شدت کم کاری شده بود

در حالی که در کربلای 4 شناسایی ها کامل صورت گرفته بود و نیروها تونسته بودن به عمق برسن ولی دشمن به شدت آماده و هوشیار بود

همین شناسایی ها سبب شد که در کربلای 5 پیشروی اولیه به سهولت صورت گیرد و خط نفوذناپذیر شلمچه به راحتی بشکند

 

در نتیجه وجه اشتراک دو عملیات والفجر مقدماتی و کربلای 4 را باید سیاسی کاری و شکست حفاظت اطلاعاتی دانست

و در والفجر مقدماتی و بعدا عملیات در شمال فکه شناسایی ناقص رمز اصلی شکست بود

 

--------------------------

 

54 minutes قبل , mehran55 گفت:

اختلاف ارتش و سپاه هم برای اجرای این عملیات در اوج بود. فرماندهان ارتش معتقد بودند عملیات باید در منطقه شمالی فکه طراحی شود و به دلایل فراوان نظامی این عملیات موفق نخواهد بود. صیاد شیرازی حتی به تهران رفت اما نتیجه ای دریاره تغییر عملیات به دست نیاورد.

رئیس جمهور که رئیس شورای عالی دفاع بود هم سخنان وزیر امور خارجه و همچنین وعده ها و تضمین فرماندهی سپاه برای موفقیت عملیات را مجددا یادآور شده بود که تا اجلاس غیرمتعهدها "حدود یک ماه وقت داریم" و "باید مشتمان در کنفرانس پُر باشد

 

بحث سیاسی کاری همیشه جز پایه های شکست بوده است

وقتی به دنبال سیاسی کاری هستیم، بحث فنی را به خطر می اندازیم این اتفاق می افتد 

سیاسی کاری با اهداف سیاسی فرق می کند، سیاسی کاری یعنی انجام یک عمل با علم به اشتباه بودنش

 

 

همین سیاسی کاری باعث جدا افتادن طراحی های عملیات ارتش و سپاه شد و ناهماهنگی وعدم فکر مشترک مشکلاتی را که گفتید رقم زد

 

اینجا هست که شعور فرمانده میانی مهم می شود که بتواند تصمیم درست بگیرد و وضعیت واقعی را گزارش دهد و جان نیروهایش را حفظ کند. 

 

 

59 minutes قبل , mehran55 گفت:

او نامه ای بسیار جالب از ظهیرنژاد خطاب به نیروی زمینی ارتش در چند هفته مانده به اجرای عملیات منتشر کرده : "اکنون که خبر حمله بزرگ، خانه به خانه و مغازه به مغازه در همه جا و همه محافل گفته می شود ... خواهشمند است دستور فرمائید یک نسخه از طرح عملیات این حمله را ... هر چه سریعتر به ستاد مشترک ارسال دارند که مورد بررسی و اظهار نظر قرار گیرد."

 

و این نکته جالب امروز است 

که حفاظت اطلاعات ما گاهی به فیل اجازه عبور می دهد و به موش نه 

این اتفاق بدلیل عدم درک درست از موضوع رخ می دهد و متاثر از غرور و آموزش غلط است. 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , mehran55 گفت:

عملیات والفجر مقدماتی (قسمت پنجم)

(بررسی علل شکست - بخش سوم و پایانی)

 

بسم ا... 

 

دو تا نکته نظامی در قضیه عملیات والفجر مقدماتی 

 

2021-05-04_18-28-41.jpg

 

در تاکتیکهای نظامی ، سرفصلی هست به نام  " عبور یگان از یگان "  که درآن به زبان ساده ، یگانی که ماموریت خط شکنی را بر عهده دارد ، بعد از اتمام ماموریتش ، منتظر می ماند تا یگان بعدی برای ادامه حمله ، از موقعیت آن عبور کند .  در این مقطع ، لشکر 8 نجف 3 ساعت منتظر موند تا یگان همجوارش برای ادامه و الحاق عبور کند که این مساله با تاخیر روبرو شد .. حالا محقق تاریخ نظامی  می رود دنبال اینکه چرا این اتفاق در یک عملیات نظامی که زمان بندی درآن مثل نان شب واجب هست اتفاق می افتد 

 

 

 

2021-05-04_18-31-55.jpg

 

 

این هم یک نمونه دیگر ... واحدهای خط شکن ، علیرغم شناسایی ( که ما از کمیت و کیفیتش فعلا خبر نداریم ) در زمان اجرای عملیات به کمین هایی برخورد کردند که عراقی ها آن را یا تعجیلی ایجاد کرده بودند یا  اینکه بخوبی از دید واحدهای شناسایی ما پنهان کرده بودند . ضمن اینکه گفته شده که واحدهای رزمی در شب عملیات با مشکلاتی مثل کمبود سیم چین ، گم شدن عناصر راهنما ، غافلگیری در حجم و طول میدان های مین ارتش عراق  ، تعدد سنگرهای تیربار دشمن روبرو شدند که سرعت پیشروی آنها را کم کرد و بطور طبیعی تلفات آنها را زیاد... 

 

مجددا کار محقق نظامی این هست که این وقایع را به ریز بررسی کند 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ولی ای کاش پادرمیانی نمی کردند و می گذاشتند خلخالی کار خودشو بکنه حداقل تابو شکنی میشد.شنیدم اسم محسن رضایی و جعفری و صفوی در لیست محاکمه آقای خلخالی بود که با پادر میانی هاشمی امام موضوع رو مسکوت گذاشت چه بسا بعد از محاکمه پای خیلی از سیاسیون مثل هاشمی هم وسط کشیده میشد جنگ شکست و پیروزی داره ولی وقتی  توی محاسبات فرماندهان جایی برای جان سربازان وطن که امیدشون به تصمیمات فرمانده شون هست نیست جای بحث و پیگیری هست حتی همین پرونده بعد از 40سال از زیر خاک بیرون کشیده بشه و برای عواملش که الان دیگه ارزش نظامی هم ندارند حکم صادر بشه اینطوری اعتماد سرباز به سلسله مراتب بیشتر میشه

ویرایش شده در توسط arjemandi
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اینکه افرادی در اینده تصمیم گیر و تصمیم ساز نباش بنده هم باهاش موافقم چه اینکه همین افرا در حال حاضر طلبکارن. ولی اون مسئله رو هر طور نگاه کنیم نیرو سوزی و فرصت سوزی بود. به اندازه کافی درگیری داخلی و دوگانه بین نیروهای انقلاب در جبهه و پشت جبهه و حتی در خود سپاه بین طیف های مختلف رو داشتیم. این محاکمه واقعا انرژی جبهه و انقلاب رو می گرفت و زیان غیر قابل تصوری داشت به ویژه اگر با محاکمات اون فرد که نامشو بردید آشنا باشید. امام با فراست این پرونده رو بست. ولی جای نقد و تحلیل و آنالیز برای عبرت پذیری و پیشگیری از موارد مشابه در آیینده بازه و باید به این سمت رفت همچنانکه با تمرکز زیاد روی گفتگوی اشتباه محسن رضایی در مورد عملیات ایذایی و... نمونه ای از این تحلیل به جا و به موقع ارائه داده شد.

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 minutes قبل , aminf14 گفت:

اینکه افرادی در اینده تصمیم گیر و تصمیم ساز نباش بنده هم باهاش موافقم چه اینکه همین افرا در حال حاضر طلبکارن. ولی اون مسئله رو هر طور نگاه کنیم نیرو سوزی و فرصت سوزی بود. به اندازه کافی درگیری داخلی و دوگانه بین نیروهای انقلاب در جبهه و پشت جبهه و حتی در خود سپاه بین طیف های مختلف رو داشتیم. این محاکمه واقعا انرژی جبهه و انقلاب رو می گرفت و زیان غیر قابل تصوری داشت به ویژه اگر با محاکمات اون فرد که نامشو بردید آشنا باشید. امام با فراست این پرونده رو بست. ولی جای نقد و تحلیل و آنالیز برای عبرت پذیری و پیشگیری از موارد مشابه در آیینده بازه و باید به این سمت رفت همچنانکه با تمرکز زیاد ری گفتگوی اشتباه محسن رضایی در مورد عملیات ایذایی و... نمونه ای از این تحلیل به جا و به موقع ارائه داده شد.

بعد از جنگ که مجالش بود اینکار باید میشد کسانی که سمتی داشتند باید عواقب و مسیولیت تصمیماتشون رو تحمل کنند نه اینکه در بالاترین مناصب حکومتی از ملت طلبکار باشند و بنای نظامی امنیتی کشور رو از اول کج بچینند این همه نقد که به قوای نظامی کشور وارده یک دلیلش حضور همین آقایون در مناصب تصمیم ساز هست

ویرایش شده در توسط arjemandi
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, arjemandi گفت:

بعد از جنگ که مجالش بود اینکار باید میشد کسانی که سمتی داشتند باید عواقب و مسیولیت تصمیماتشون رو تحمل کنند نه اینکه در بالاترین مناصب حکومتی از ملت طلبکار باشند و بنای نظامی امنیتی کشور رو از اول کج بچینند

این ماجرا خیلی بیشتر از حتی پرونده سید مهدی هاشمی که بعد روی سرنوشت مرحوم آیت الله منتظری اثر گذاشت، تاثیر گذار بود

حتی نخست وزیر هم با حمایت این طیف انتخاب شد و با کنار رفتنش چه از لحاظ نظامی و چه سیاسی شرایط خیلی بدی پیدا می کردیم و اعتماد و حمایت مردم در هردو جبهه از بین می رفت

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 minute قبل , aminf14 گفت:

این ماجرا خیلی بیشتر از حتی پرونده سید مهدی هاشمی که بعد روی سرنوشت مرحوم آیت الله منتظری اثر گذاشت، تاثیر گذار بود

حتی نخست وزیر هم با حمایت این طیف انتخاب شد و با کنار رفتنش چه از لحاظ نظامی و چه سیاسی شرایط خیلی بدی پیدا می کردیم و اعتماد و حمایت مردم در هردو جبهه از بین می رفت

الان هم فرصتش نیست؟ به صلاح نیست ؟ تو دنیا حتی برای پرونده های جنگ دوم جهانی هم دارند حکم کیفری صادر می کنند

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 minutes قبل , arjemandi گفت:

الان هم فرصتش نیست؟ به صلاح نیست ؟ تو دنیا حتی برای پرونده های جنگ دوم جهانی هم دارند حکم کیفری صادر می کنند

این رو حقیقتش نیاز به فکر بیشتری داره

ولی بعد 35-40 سال ماجرا به فراموشی سپرده شده و اصلا کسی اصل موضوع رو هم یادش نمیاد بنزین روی آتش ماجرا ریخته بشه که چی؟

همین وقایع 88 رو هم اتفاقا بنده میگم زودتر حل و به سوی وحدت بره. جنگ که جای خود داره

این موارد آزمون و خطا عده ای بود در فلان ارگان

یه بار گعده تهرانی ها آسیب دید و به کناری نهاده شد

یک بار تمرکز از جنگ روی سیاست رفت

الان موردی و مصداقی فایده ای نداره ولی در چهارچوب قراردادن فلان فرد یا ارگان که به سرنوشت مملکت و مردم زیانی نرسونه شدنیه 

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

@arjemandi البته من اسم عزیز جعفری رو نشنیده بودم. اما نوک پیکان متوجه رضائی و صفوی بود. اون هم نه به خاطر کربلای 4 و والفجر مقدماتی و رمضان. بخاطر سقوط فاو

 

دیگه بعد از سقوط فاو کاسه صبر امام لبریز شد یک اشتباه دو اشتباه چند اشتباه؟

ویرایش شده در توسط mehran55
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 minutes قبل , aminf14 گفت:

این رو حقیقتش نیاز به فکر بیشتری داره

ولی بعد 35-40 سال ماجرا به فراموشی سپرده شده و اصلا کسی اصل موضوع رو هم یادش نمیاد آتش روی بنزین ماجرا ریخته بشه که چی؟

همین وقایع 88 رو هم اتفاقا بنده میگم زودتر حل و به سوی وحدت جنگ که جای خود داره

این موارد آزمون و خطا عده ای بود در فلان ارگان

یه بار گعده تهرانی ها آسیب دید و به کناری نهاده شد

یک بار تمرکز از جنگ روی سیاست رفت

الان موردی و مصداقی فایده ای نداره ولی در چهارچوب قراردادن فلان فرد یا ارگان که به سرنوشت مملکت و مردم زیانی نرسونه شدنیه 

بنده نگران دکترین نظامی کشورم که توسط این اساتید تدوین شد و بر اساس اون افسرانمون آموزش دیدند میترسم این دیوار از اول کج چیده شده باشه

ویرایش شده در توسط arjemandi
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

و هنوز هم همینه. عجالتا علت در جای دیگه ایه و نه در فرد یا افراد . ببینید همون زمان جنگ هم ارگانی هم قدرت نظامی داشت هم قدرت سیاسی و هم رسانه ای . در حال حاضر که هم قدرت نظامی اش در کشور بی نظیره هم پیوستگی با قوای دیگه و هم قدرت رسانه ای مهیبی داره. اگر این موارد به نفع مملکت پیش بره بنده موافقم، ولی وقتی نقد اندیشه یا رویکردی تابو بشه باید زنگ خطر رو به صدا در آورد و به دنبال شفافیت رفت. این هم به نفع محسن رضایی است هم اون ارگان که با تانی و تامل بیشتری پیش بره . ما زمان جنگ متاسفانه کم کم به حاشیه رفتن شیرمردی  نظیر صیاد شیرازی و ارتش رو داشتیم و در حال حاضر هم ممکنه لجبازی و تک رو بودن وجود داشته باشه پس باید تصمیم گیری و تصمیم سازی رو شفاف تر کنیم که نه عقاید و طیف های دیگه دلسرد شن  و نه امثال محسن رضایی. محسن رضایی از آرامش و آسایش خود کند و به دل آتش رفت. قصد خیر بوده ولی اینکه چطور از نیت و انرژی خوب، به درستی استفاده بشه نیاز به ریل گذاری صحیح و در چهارچوب قراردادن افراد و ارگان ها داره.

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.