امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام خدمت همه دوستان ...
راستش این چند روزه اصلا نیتی برای قرار دادن تاپیک جدید نداشتم اما بنا به دلایلی و بعد از صحبت هایی که با دوست خوبم آرمانی انجام شد انگیزه این کار در من ایجاد شد ...
باز هم از ایشون تشکر میکنم :mrgreen:


سه ماه پس از انجام عملیات ناموفق والفجر مقدماتی ، عملیات « والفجر 1 » در منطقه شمال غربی فکه تا بلندی های « حمرین » طرح ریزی شد . در ساعت 22 و 10 دقیقه 20 فروردین ماه 1362 با رمز « یا الله - یا الله - یا الله » حمله یگان های سپاه و ارتش به فرماندهی سرهنگ علی صیاد شیرازی ( فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش ) آغاز شد .
از زمان عملیات ثامن الائمه که به شکست حصر آبادان انجامید ، تا آغاز عملیات والفجر یک همواره برای در هم کوبیدن خط دشمن و گرفتن فرصت عکس العمل از آنها از تاریکی شب و ساعات استراحت نیروهای آنان بهره گرفته می شد ، اما در این عملیات روش « هجوم در پوشش آتش تهیه » برای در هم کوبیدن دشمن برگزیده شد . بر این اساس عملیات با اجرای آتش انبوه توپخانه شروع شد . 60 هزار گلوله توپ بر مواضع عراقیها فرو ریخت و این تا آن زمان بی سابقه بود . البته شمن نیز با 100 گلوله به استقبال توپهای ایرانی آمد .
موقعیت منطقه عملیاتی والفجر بیشتر تپه ماهور ( تپه های کوتاه ) بوده و بلندی های مهم آن از 180 متر تجاوز نمی کند و در منطقه جنوب شرقی کوه های حمرین قرار دارد . قرارگاه « خاتم الانبیاء » عملیات را از دو محور شمالی و جنوبی به فرماندهی قرارگاه « کربلا » در جناح راست و قرارگاه « نجف » در جناح چپ پیش می برد . در این عملیات 8 لشکر از سپاه پاسداران و 2 لشکر ، 3 تیپ و یک گردان از نیروی زمینی ارتش ایران و به عبارت دیگر 30 گردان از ارتش و 80 گردان از سپاه مشارکت داشتند . هر دو جناح کار پیشروی را تا سحر گاه فردا و تا اعلام دستور توقف به خوبی انجام دادند . از صبح همان روز تا پایان ششمین روز عملیات ، عراق بارها دست به پاتک زد و چندین مرتبه بلندی ها منطقه در دست طرفین رد و بدل شد ، اما نیروهای خودی توانستند اهداف به دست آمده را تثبیت کرده و حالت پدافند به خود بگیرند .
در پایان این عملیات تعداد 6750 تن از نیروهای دشمن کشته ، زخمی و اسیر شدند و 98 دستگاه تانک و نفربر زرهی منهدم ، 5 فروند چرخبال ساقط و سه واحد 550 نفری « جیش الشعبی » ، سه گردان کماندویی و 4 گردان مکانیزه آسیب دید . همچنین بخشی از بلندی های « حمرین » ، چندین روستا در حاشیه رودخانه « دویرج » و پاسگاه مرزی « پیچ انگیزه » آزاد شد که در مجموع 150 کیلومتر وسعت را در بر می گرفت .



نام عملیات : والفجر 1
زمان اجرا : 20/1/1362
مدت اجرا : 6 روز
مکان اجرا : شمال غربی فکه در جبهه میانی
رمز عملیات : یا الله – یا الله – یا الله
تلفات دشمن : 6750 نفر کشته ، زخمی و اسیر
ارگان های عمل کننده : سپاه و ارتش
اهداف عملیات : سرکوب نیروهای دشمن و باز پس گیری مناطق تحت اشغال



قابل توجه علاقه مندان به عمليات هاي 8 سال دفاع مقدس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور جان سلام

باز هم خوشحالم كه يكي ديگه از عملياتهاي مهم دفاع مقدس رو ارزيابي كردي.
ازاين جهت سري عملياتهاي والفجر اهميت داشت كه باعث تجربه اندوزي بزرگي شد تا اون حماسه والفجر هشت بوقوع پيوست.
دوستان براحتي از اين كلمات ميگذرن ولي در عمل 60000 گلوله توپخانه حجم بسيار بالايي دارد. تصور مهمات گزاري اون هم سخت ميباشد. ( كاش ميفهميديم از كدام توپها استفاده شده )

جيش الشعبي معادل بسيجيهاي ما بود و در بعضي از نقاط واقعا از دل و جون حمله ميكردند.
نكته قابل توجه ديگه اينه كه 98 دستگاه تانك و نفربر از دست دادن ( راستي چه جوري اين همه رو جبران ميكردن ؟ اين جز اين نبود كه كشورهاي عربي تسليحات روز رو ميخريدند و به جان و دل تقديم ميكردن :mrgreen: )
در هر حال دستت درد نكنه و منتظر معرفي عملياتهاي ديگه اي از شما هستم.
( اين تاپيكها دست اخر يه مجموعه از دفاع مقدس ميشه كه كاربران عزيز از اقصي نقاط دنيا ميتونن به تاريخچه دفاع مقدس ما رجوع كنند )

حق در هم حال يار تو باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
armani,
حجم آتش زیادی هست ولی وقتی به آتش یک میلیون گلوله ای عراق در حمله به تنگه چزابه نگاه میکنیم میبینیم که چندان هم زیاد نیست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعيد جان درست ميگي...براي هر متر مربع چند گلوله ...
اما نبايد بذاريم اين اتفاق تكرار بشه. بايد اونقدر قوي باشيم كه نيازي به اينطور كشته دادن نباشه.
براي درك انفجار يه گلوله توپخانه بهتره تنها از 1000 متري به صداش توجه كنيدو خيلي مردونگي ميخواد جنگيدن تو چنين شرايطي.
اميدوارم روزي برسه كه بخاطر ضعف بنيه نظامي و ضعف تاكتيكي جوونهاي كشورمون رو نفرستيم جلوي توپ و تانك.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور عزیز
ممنون از بابت این عملیات که شرح دادی
این سلسله تاپیک های شما بصورت مرجع درآمده که هر کسی که اطلاعات راجع به عملیات های دفاع مقدس می خواهد بلافاصله به این بخش سر می زند. به جرات می توانم بگویم که بخش دفاع مقدس سایت میلیتاری یکی از کاملترین آرشیو ها در نوع خودش است. :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور عزيز دستت درد نكنه

يه پشنهاد اگه بشه مطالب رو دست بندي كني و سرفصل بزاري بهتر ميشه :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از تمامی دوستان به خاطر الطافشون تشکر می کنم و امیدوارم تونسته باشم مطلبی که براشون جالب باشه ، تهیه کرده باشم...

armani و sina12152000 عزیز
هدف اصلی من هم از ایجاد اینگونه تاپیک ها همین هستش و جرقه این کار هم وقتی زده شد که من برای به دست آوردن اطلاعات در مورد عملیات والفجر 4 متوجه شدم که هیچ منبع کامل و معتبری در این زمینه وجود نداره ...
ان شاء الله خدا کمک کنه تا بتونم این سلسله تاپیک ها رو به پایان برسونم :blushing:


[quote]يه پشنهاد اگه بشه مطالب رو دست بندي كني و سرفصل بزاري بهتر ميشه[/quote]


البته چون هر عملیاتی در چندین مرحله انجام می شه من هم سعی کردم شرح عملیات رو در چند مرحله بنویسم هر چند این مراحل رو تا به حال با سرفصل های متفاوت مشخص نکرده بودم ...
از پیشنهادتون متشکرم ... انشاءالله از عملیات بعدی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور عزيز

تا اونجا كه اطلاع دارم سپاه پاسداران كتابي رو در مورد عملياتها داره كه براي عموم هست .اگه بتوني تهيه كني ميشه استفاده كرد. منم سعي خودم رو به عنوان يه بردار كوچيك خواهم كرد.

شرمنده بهتره كه والفجرها رو دنبال هم بررسي كني. اينطوري روند رو به رشد طراحي عملياتها بيشتر مشخص خواهد شد.


اللهم عجل لوليك الفرج.امين

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور عزيز سلام

يه كتاب هست به نام درسهاي نبرد ايران و عراق نوشته انتوني كردزمن هست كه نقاط ضعف و قوت نيروهاي ايراني رو هم نوشته. ميتوني ازش استفاده كني. فكر كنم ترجمه اون موجود باشه. اگر بود از منابع اون استفاده كن. ( شايد هم تو اينترنت بتوني پيداش كني ))

يه جا خوندم استراتزي ايران در اين عمليات والفجر يك [b][color=red] اتش به جاي خون [/color][/b]نام گرفته .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]تا اونجا كه اطلاع دارم سپاه پاسداران كتابي رو در مورد عملياتها داره كه براي عموم هست .اگه بتوني تهيه كني ميشه استفاده كرد. منم سعي خودم رو به عنوان يه بردار كوچيك خواهم كرد.

شرمنده بهتره كه والفجرها رو دنبال هم بررسي كني. اينطوري روند رو به رشد طراحي عملياتها بيشتر مشخص خواهد شد. [/quote]

راستش من هم از این کتابها استفاده می کنم .
در مورد قسمت دوم نظرتون هم باید بگم همونطور که در مقدمه این سلسله تاپیک ها گفتم سعی دارم تا تمامی عملیات ها رو بر طبق تاریخ انجامشون بررسی کنم تا بتونیم روند تاثیر شکست ها و پیروزی ها در طراحی عملیات های بعدی رو هم بررسی کنیم ، به همین خاطر چون والفجر ها پشت سر هم انجام نشده بود با اجازه شمت به صورت متوالی هم بررسی نمی شه .

[quote]يه كتاب هست به نام درسهاي نبرد ايران و عراق نوشته انتوني كردزمن هست كه نقاط ضعف و قوت نيروهاي ايراني رو هم نوشته. ميتوني ازش استفاده كني. فكر كنم ترجمه اون موجود باشه. اگر بود از منابع اون استفاده كن. ( شايد هم تو اينترنت بتوني پيداش كني ))

يه جا خوندم استراتزي ايران در اين عمليات والفجر يك اتش به جاي خون نام گرفته .[/quote]

ممنون بابت کتابتون . امیدوارم بتونم هرچه سریعتر پیداش کنم.
استراتزی ایران در این عملیات ها تحت تاثیر فرماندهی شهید صیاد شیرازی این چنین ترسیم شد چون در تاکتیک های ارتش موج آتش جایگزین موج انسانی می شه یعنی تا حدودی متفاوت از سپاه ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

پس يه كاري كه ميشه كرد اگر عملياتهاي ديگه والفجر رو شروع كردي حتما در ابتداش ادرس بخشهاي عمليات قبلي رو حتما بنويس. اينطوري كاربران ميتونن راحت بررسي رو ادامه بدن.

در سايتهاي خارجي و كتابهاي نظامي همگي اذعان ميكنن وقوع عمليات بزرگي چون والفجر 8 يك پايه و اساس بسيار قويي داشته. بارها كشورهاي مختلف از ايران درخواست جزييات رو كردن كه هنوز بخشهايي محرمانه ميباشد.
من خودم بعد از عمليات به فاو رسيدم و ميدونم كه چقدر اين عمليات سخت و طاقت فرسا بوده.

به هر حال ازت ممنونم كه بار ديگه ما رو به روزهاي جنگ بردي. ( راستي بسيجيان زيادي هستند كه در تاپيكهاي تخصصي حرفي براي گفتن ندارن ولي اين عملياتها رو حتما مرور ميكنن.اينده بزرگترين گواه هست .حق نگه دارت )

يه سوال : به نظرت چرا ما تا همين اوخر جنگ نتونستيم بين ارتش و سپاه هماهنگي كامل رو بوجود بياريم. در اينكه ارتشيان ما از اعتقادات بالايي برخوردار بودند ولي از نظر نظامي دكترينهاي متفاوتي بود. به نظرت دليل ديگه اي هم داشت؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]پس يه كاري كه ميشه كرد اگر عملياتهاي ديگه والفجر رو شروع كردي حتما در ابتداش ادرس بخشهاي عمليات قبلي رو حتما بنويس. اينطوري كاربران ميتونن راحت بررسي رو ادامه بدن.
[/quote]

انشاءالله از والفجر 5



[quote]به هر حال ازت ممنونم كه بار ديگه ما رو به روزهاي جنگ بردي. ( راستي بسيجيان زيادي هستند كه در تاپيكهاي تخصصي حرفي براي گفتن ندارن ولي اين عملياتها رو حتما مرور ميكنن.اينده بزرگترين گواه هست .حق نگه دارت )
[/quote]

خواهش می کنم قابلی نداشت :mrgreen:

[quote]يه سوال : به نظرت چرا ما تا همين اوخر جنگ نتونستيم بين ارتش و سپاه هماهنگي كامل رو بوجود بياريم. در اينكه ارتشيان ما از اعتقادات بالايي برخوردار بودند ولي از نظر نظامي دكترينهاي متفاوتي بود. به نظرت دليل ديگه اي هم داشت؟[/quote]


مهمترین دلیله همین هست که شما گفتی ...
ولی خوب اختلاف های سلیقه ای هم وجود داشت مثلا در بین بعضی فرماندهان ارتش بر این عقیده بودند که یک جوان بدون تجربه و تحصیلات کلاسیک چگونه می تونه فرمانده قرارگاهی بشه که چند سرهنگ ارتشی زیرمجموعه اون خواهند بود و اختلافاتی از این دست که با انتصاب سپهبد صیاد به سمت فرمانده نیروی زمینی این اختلافات به حداقل رسید ...
ولی باز هم تا اخر جنگ هیچ گاه این اختلافات به طور کامل از بین نرفت ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با فرمایشت کاملا موافقم.
باور اینکه نیروهای مردمی میتونن وظایف بیشتری رو متعهد بشن کمی برای ارتش جمهوری اسلامی سخت بود.
یکی دیگه از ایراداتی که ارتش به بسیج میگرفت نحوه و مدت کم اموزشها ی نظامی بود.
برای خیلی ها قابل قبول نبود که نیرویی رو با اموزش یک ماه به خطوط مقدم نبرد بفرستی.
ولی چاره ای هم نبود. نیاز مبرم و مرز طولانی ما با عراق ایجاب میکرد که برای جبران این کمبود مدت اموزشها رو کم کنه. هر چند که از سال 66 قرار بر بازاموزی نیروها شد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من علت اصلی ناهماهنگی سپاه و ارتش ناشی از نظامی نبودن فرماندهان سپاه میشد.


درباره آموزش نیروها هم واقعا زمان کافی نبود و همین یک ماه رو میشه گفت زیاد هم بود! جبهه ها نیاز به نیروی تازه نفس داشت و ارتش عراق هر روز قویتر از دیروز میشد و پیشروی میکرد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.