Davood

گفتگو با فرمانده هوانيروز

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]تصویر[/align]

بهمن ۱۳۵۷ پس از پيروزى انقلاب يك سؤال بزرگترين دغدغه نظاميان آمريكايى و سياستمداران كاخ سفيد را تشكيل مى داد. تكليف ارتش ايران چه مى شود؟ اين سازمان عظيم كه زمانى بخشى از ديوار دفاعى جنوبى ناتو (بطور غيررسمى) بود، اكنون در اختيار مردم ايران مى توانست بسيار خطرناك باشد. اما مستشاران نظامى آمريكايى به هموطنان خود اطمينان مى دادند بهره بردارى از ارتش بسيار مدرن بدون حضور سازندگان اصلى اين ادوات غيرممكن است.
از جمله نيروهايى كه آمريكايى ها انتظار فروپاشى سريع آن را داشتند، هوا نيروز (هواپيمايى نيروى زمينى ارتش) بود. اين نيرو با ۸۰۰هلى كوپتر، سومين واحد هوانيروز جهان به شمار مى رفت. نگهدارى تجهيزات اين هواپيمايى كارساده اى نبوده و نيست. سرتيپ كيومرث احدى، فرمانده هوانيروز معتقد است، توان رزمى اين واحد بزرگ نيروى زمينى ارتش بسيار بالا و در سطح استانداردهاى مورد نظر است و دليل اين امر نيز خودكفايى اين نيرو در تأمين تجهيزات، تعميرات و آموزش مناسب است. مشروح اين مصاحبه را در ادامه مى خوانيد:


باتوجه به اين كه در طى جنگ فشار زيادى به هوانيروز واردشد و ازسويى وابستگى به تجهيزات غربى و ازسوى ديگر تحريم غرب اجازه نداد اين نيرو بخوبى بازسازى شود بفرماييد آيا هوانيروز ارتش ايران هنوز هم مى تواند به عنوان نيروى مؤثر مطرح شود و آيا قدرت رزمى دهه ۷۰ميلادى را دارد؟
بعد از پيروزى انقلاب و خروج مستشاران خارجى يكى از يگانهايى كه با اين مشكل مواجه شد، هواپيمايى نيروى زمينى بود چرا كه تمام تجهيزات اين يگان آمريكايى بودند و متخصصين، تكنسينها و بسيارى از استادهاى پروازى نيز خارجى بودند. با خروج اينها در ابتداى كار خلايى ايجادشد كه با برنامه ريزى توانستند با سازماندهى خوبى از وجود خلبانان و استاد خلبانان ايرانى و تكنسينهاى ايرانى استفاده كنند با اينكه اين يگان، يگان جوانى بود اما از پرسنل بسيار باهوش و خوش فكرى تشكيل شده بود. همه دست به دست هم دادند و توانستند اين سازمان را به حالت عادى برگردانند. تمامى تعميرات عمده اى كه در آن زمان مستشاران انجام مى دادند اكنون توسط متخصصين ايرانى انجام مى شود. تمامى خلبانانى كه بعد از انقلاب توسط استاد خلبانان ايرانى آموزش ديده اند تعداد زيادى از پرسنل ساير نيروهاى مسلح اعم از نيروى دريايى. نيروى انتظامى، نيروى هوايى، تعدادى از سپاه پاسداران اينها همگى در هوانيروز دوره ديده اند. تعداد خلبانان فارغ التحصيل از بدو انقلاب تاكنون ۷۹۷ نفر در مركز آموزش هوانيروز موفق شده اند كه دوره خلبانى را طى كنند كه از اين تعداد ۶۷۴نفر جهت تأمين نيروى خودهوانيروز و بقيه مربوط به ساير نيروها بوده است. اكنون بزرگترين مركز آموزش خلبانى هوانيروز خاورميانه، پايگاه مركز آموزش شهيد وطن پور اصفهان است. اين مركز ، مركز تربيت خلبان و پرسنل فنى هوانيروز است در رابطه با تأمين كادر فنى در اين بعد از بدو انقلاب تاكنون ۳۸۴۱نفر پرسنل فنى در اين مركز تربيت شده اند كه تعداد ۲۴۳نفر آنها مربوط به ساير نيروها هستند.

آيا براى تربيت خلبان، اعزام به خارج نياز داريم؟
نه، به هيچ عنوان جهت طى دوره چه فنى و چه خلبانى كسى از هوانيروز به خارج اعزام نشده (بعد از انقلاب) و همگى در خود مركز آموزش شهيد وطن پور هوانيروز اصفهان و يا در ساير گروههاى رزمى تحت آموزش قرارگرفته اند و استادان ما هم همگى ايرانى و از بهترين پرسنل متخصص و باتجربه هشت سال دفاع مقدس هستند.

حالا برمى گرديم به همان سؤالات قبلى به نظر شما توانايى هوانيروز ما در همان سطح قبلى است يا نه؟
به جرأت مى توانم بگويم، در حال حاضر توان رزمى هوانيروز بسيار بالا است چرا كه از وجود پرسنل متخصص و باتجربه خود با بيش از ۲۵سال تجربه علمى در خاورميانه از حيث خلبانى و تخصص فنى نمونه هستند، بهره مى برد. توان رزمى ما بسيار بالاست و بيش از گذشته آمادگى رزمى داريم همچنين سعى كرده ايم تجهيزات را تا آنجا كه مقدور بوده حفظ و نگهدارى كنيم. همين قدر كه با گذشت ۲۵ سال از انقلاب و ۲۵سال تحريم اين يگان توانسته است روى پاى خود بايستد و تمامى وسايل زمينگير خود را تعمير كند، تحت مراقبت قراردهد و به نحو احسن از آن كار بكشد اقدامى بى سابقه است.

هوانيروز در موارد بحرانى چگونه عمل كرده مثلاً در زلزله بم چند سورتى پرواز داشته اند؟ چه تعداد مجروح و يا احتمالاً جنازه منتقل كرده اند؟
آنچه مسلم است در موقع بروز حوادث مثل زلزله و سيل و… يكى از اولين واحدهايى كه به داد مردم رسيده هواپيمايى نيروى زمينى ارتش جمهورى اسلامى ايران بوده بطور مثال در زلزله استان گيلان و زنجان، سيل استان گلستان، زلزله بم شهرستان بم و در خيلى از موارد يكى از اولين واحدهايى كه توانسته به داد مردم برسد و تلفات را پايين بياورد، هوانيروز بوده است. از سال ۱۳۶۹ به اين طرف چيزى بيش از ۶۰۰۰ساعت پرواز صورت گرفته كه اين ۶هزار ساعت پرواز در رابطه با حوادث غيرمترقبه بوده است. مثل زلزله و سيل…
در رزمايشها نيز حدود بيش از ۵۰۰۰ساعت پرواز انجام گرفته و در رزمايشهاى بسيار قدرتمندى همچون ذوالفقار، اقتدار، ولايت و دهها رزمايش كوچك و بزرگ اگر در سطح ايران در رده تيپى و لشكرى صورت گرفته بحمدالله در اين رابطه هوانيروز بسيار قدرتمند وارد عمل شده است. يكى ديگر از فعاليت هاى ما در خدمت به نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران درگيرى با قاچاقچيان بوده و اشرار مسلح در منطقه شمال شرق و جنوب شرق كشور بوده است. كل ساعات پرواز انجام شده در منطقه شمال شرق و جنوب شرق كشور از سال ۶۹ تا كنون در رابطه با اشرار بيش از ۸۰۰۰ساعت پرواز بود و انجام ۷۴۰۰سورتى بوده است. در اين رابطه بيش از ۲۰۰۰۰نفر ترابرى شده اند. در طول اين مدت يعنى از سال ۶۹تاكنون در رابطه با اشرار نيروهايى كه نياز بوده پاى كار ببرند هلى بورن كنند بيش از ۲۰۰۰۰نفر از رزمندگان لشكرهاى نيروى زمينى و نيروى انتظامى و سپاه پاسداران و كسانى كه مسؤوليت درگيرى را داشته اند از طريق هوا جابه جا شده اند و تعداد زيادى از خودروهاى قاچاقچيان نيز توسط بالگردهاى شكارى كبرى از بين رفته است و تعداد زيادى از نفرات آنها هم توسط خلبانان هوانيروز از بين رفته اند. در مجموع ساعت پرواز هوانيروز از بدو پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى باتوجه به ۲۵سال تحريم تاكنون بيش از ۷۰۰هزار ساعت است.

يعنى حدود دو برابر آنچه كه در جنگ بوده است؟
له در جنگ تقريباً ۳۳۱۳۵۶ساعت پرواز كرديم ولى آنچه مى گويم شامل جنگ هم مى شود. بيش از ۷۰۰‎/۰۰۰ساعت پرواز انجام داديم قابل ذكر است به ازاى هر يكساعت پروازى كه هواپيما يا بالگرد انجام مى دهد بايدچيزى نزديك به ۱۰ الى ۲۰ ساعت كارزمينى رويش صورت بگيرد. يعنى وسيله تحت تعميرات قرار مى گيرد و يكسرى از قطعات باز و بسته و سرويس مى شود.

آمار بم را هم مى فرمايد؟
در رابطه با زلزله شهرستان بم از تاريخ ۸۲‎/۱۰‎/۵ الى ۸۲‎/۱۰‎/۱۵ با اعزام ۱۶فروند بالگرد از پايگاههاى كرمان و اصفهان انجام ۱۸۰ساعت پرواز بيش از ۲۰۰سورتى پرواز صورت گرفته كه در اين رابطه نفرات ترابرى شده ۲۴۰۰نفر و بارحمل شده به منطقه بيش از ۱۰۰ تن است.

آيا در مواقع بحرانى كشور بطور كامل از ظرفيت هاى هوانيروز استفاده مى شود يا مشكل تأمين تجهيزات براى كشورى كه مثلاً ۴۰۰ يا ۵۰۰هليكوپتر دارد، مانع بهره گيرى مطلوب از اين امكانات خواهدشد مثلاً در زلزله اى مانند بم آيا به تعداد كافى از وسايل پرنده استفاده شد؟
و تعداد زيادى از هموطنان عزيز ما در شهرستان بم از مرگ حتمى نجات پيدا كردند، بويژه مجروحين و مصدومينى كه از زير آوار بيرون كشيده بودند، توسط بالگردهاى هوانيروز در همين ۴ الى ۵ روز اول تخليه شده اند، به مراكز درمانى استان كرمان و فرودگاه استان كرمان تخليه و از آنجا به وسيله هواپيما به ساير بيمارستانهاى كشور اعزام شدند. ببينيد در هر حادثه اى تعداد وسيله اى كه بايد وارد عمل شود، به شرايط و فضاى كار و امكانات بستگى دارد، يعنى اگر نياز بود كه پنجاه فروند هم اعزام شود، مطمئن باشيد همين كار انجام مى شود. براى نمونه مى گويم كه در زلزله استان گيلان و زنجان حجم بسيارى از فضاى اين دو استان بويژه استان گيلان، مورد خسارت قرار گرفته بود كه در قضيه زلزله استان گيلان بيش از ۱۰۰ فروند بالگرد هوانيروز وارد عمل شدند، چرا؟ چون آنجا مى طلبيد هم فضا، فضاى مناسبى بود، هم محيط، محيط كار بود (به علت گستردگى منطقه سيل زده و عدم دسترسى زمينى) لذا هوانيروز بيش از ۱۰۰ فروند وسيله وارد كرد، ولى در استان كرمان فقط يك منطقه و تقريباً شهرستان بم بود كه بيشترين خسارت را ديد و اعزام بالگرد به تعداد زياد مشكلاتى را ايجاد مى كرد و در واقع بسيارى عوامل بايد دست به دست هم مى داد تا امكان اعزام بيشتر بالگردها را فراهم مى كرد، چون اگر بيشتر از اين وارد عمل مى شدند به مشكل بر مى خوردند. از جمله ظرفيت محدود فرودگاه بم روى همين حساب تشخيص داده شد به همين تعداد نيرو اعزام شود و با همين تعداد بهترين و حداكثر بهره را برديم. البته اولاً بالگردهاى هوانيروز اولين واحد حاضر در بم بودند و ثانياً با همه مشكلاتى كه عرض كردم، ارتش آمادگى اعزام تعداد وسايل بيشترى را نيز داشت. ناگفته نماند بسيارى از خدمات و تلاش همكاران ما از طريق رسانه هاى جمعى به اطلاع مردم نرسي

پس هيچ وقت به لحاظ كمبودها احتياط نمى كنيد؟
اصلاً. چون چنين مشكلى را نداريم. در بحث واگذارى وسيله هر تعداد كه مورد نياز باشد و برابر اوامر سلسله مراتب محترم فرماندهى دستور داده شود ما همان تعداد را وارد عمل مى كنيم و اين توانايى را داريم كه تعداد زيادى از ساير وسايل پرنده را هم پاى كار بياوريم. هيچ محدوديتى هم در رابطه با اعزام وسيله نخواهيم داشت.

در مورد توان ساخت قطعات و تجهيزات هليكوپترى توضيح دهيد.
در رابطه با بحث ساخت قطعات و انجام تعدادى از پروژه هايى كه به منظور خودكفايى هوانيروز در نظر است، خدمت شما عرض مى كنم. يكى از قسمتهاى بسيار خوبى كه در هوانيروز صورت گرفته، بخش «صنايع ياعلى» است. اين بخش در ساخت قطعات، تعمير و تعميرات قطعات عمده قدمهاى بسيار مثبتى برداشته، به طورى كه بخشى از دستاوردهاى صنايع ياعلى از سال ۷۹ به اين ور اين صنايع نوپا ايجاد شده است. در حال حاضر نصب دوربين فيلمبردارى بر روى وسايل پرنده را در دست داريم. اجراى پروژه Ligthing يا عينك ديد در شب بر روى وسايل پرنده كه يكى از مهمترين اقدامات اين صنايع براى پروازهاى در شب است. ساخت دستگاه تست راكت انداز هم براى اولين بار در هوانيروز صورت گرفته، همين طور ساخت شيشه انواع بالگرد، در رابطه با تعمير و راه اندازى تعداد زيادى از سلاحهاى بالگردهاى شكارى بوده كه در اين صنايع انجام گرفته است

از هليكوپترهايى كه آسيب جدى ديده اند يا دچار سانحه شده اند، چه تعدادى تا حالا بازسازى شده است؟
صنايع پنها يكى از صنايع عظيمى است كه به منظور پشتيبانى از ناوگان هليكوپترى به وجود آمده كه اين صنعت از متخصصين بسيار خوب و تجهيزات بسيار خوبى برخوردار است، علاوه بر اين مجموعه هوانيروز هم در اورهال يا تعميرات اساسى گامهاى بلندى برداشته است. هرچقدر هليكوپتر خسارت ديده داشته ايم را درست كرده و در اختيار ناوگان قرار داده ايم. البته به جز آنهايى كه واقعاً غير قابل بازسازى بوده و به صورت ۱۰۰ درصد خسارت ديده اند.

در ساخت هليكوپتر چطور؟ پيشرفت خوبى داشتيم؟
در ساخت هليكوپترها همين شركت پنها قدمهاى بسيار خوبى برداشته و الآن مشغول طراحى و ساخت هليكوپتر است. نمونه اش هليكوپتر شباويز بوده كه پرواز آزمايشى را هم انجام داده و روى مدلهاى ديگر هليكوپتر كار مى كنند كه ان شاء ا• بتوانند در آينده به صورت ۱۰۰ درصد ساخت هليكوپتر را انجام دهند.
البته ما در زمينه ساخت قطعات تلاش زيادى كرده ايم كه طراحى و ساخت بيش از ششصد نمونه قطعه و بالغ بر يكصد هزار عدد از انواع نيازهاى حساس و تندمصرف همچنين تجهيز بالگردهاى ۲۰۶ به سيستمهاى راكت انداز تحت عنوان پروژه سهند، افزودن عمر بالگردها از طريق تعمير قطعات حساس و بازسازى دهها فروند از انواع بالگردها به طور كامل از مهمترين اقدامات هوانيروز است. چندى پيش يكى از بالگردهاى شنوك كه برابر تشخيص كارشناسان آمريكايى در قبل از پيروزى انقلاب با يك هزار عيب غير قابل تعمير عنوان شده بود، پس از تعمير اساسى به ناوگان هليكوپترى ارتش پيوست و با طراحى و ساخت شبيه سازهاى بالگردهاى ۲۰۵ و ۲۰۶ نيز كه طراحى سخت افزارى و نرم افزارى آن در هوانيروز انجام شد، تحولى اساسى در امر آموزش خلبانان و صرفه جويى كلان ريالى و ارزى و همچنين كاهش صدمات پروازى بوده است.

آيا تا حالا هليكوپتر شكارى توليد كرده ايم؟
در رابطه با توليد هليكوپتر شكارى تا آنجايى كه من خبر دارم، آنها روى يك مدل كار كرده و كابين آن را هم درست كرده اند و بقيه كارهاى آن هم در حال اقدام است كه ان شاء ا• چنانچه تكميل شود، در مرحله ديد عموم قرار خواهد گرفت. البته در رابطه با ساخت هليكوپتر بايد بگويم چون ما در سيستم چرخه خودمان پيش بينى ساخت و توليد را نكرده ايم، اينها بيشتر به صنايع وزارت دفاع بر مى گردد. من فكر مى كنم بهتر است اين سؤال را از خود آنها بپرسيد. شايد اطلاعات جامع ترى به شما بدهند. ممكن است اطلاعات من ناقص باشد و زحمات آنها را زير سؤال ببرد.

از لحاظ خريد خارجى براى جايگزينى آن ميزان هليكوپترى كه از بين رفته يا مستهلك و قديمى شده، چه اقداماتى شده است؟
در حال حاضر، هوانيروز با اتكا به قدرت تعميراتى خود توانسته است از توان رزمى بسيار بالايى برخوردار شود و وسايل خود را حفظ و نگهدارى كند و نيازى به خريد خارجى نبوده. اگر مسؤولين سلسله مراتب فرماندهى تصميم بگيرند وسايلى خريدارى شود، قطعاً خريدارى شده و در اختيار، قرار خواهد گرفت.

يعنى ما بعد از انقلاب هليكوپتر شكارى نخريده ايم؟
ما هرچه قبل از انقلاب داشتيم، همه را حفظ و نگهدارى كرديم

فقط ترابرى ظاهراً مثل Mi8 خريدارى شده است.
ساير ارگانها خريدارى كرده اند، ولى هوانيروز نه.

يعنى ارتش نخريده؟
در هوانيروز وارد نشده. شايد يگانهاى ديگر گرفته باشند. ما در سيستم كارى خودمان تا آنجا كه اطلاع دارم، با توانايى بسيار بالايى كه بچه ها در بحث تعمير و نگهدارى دارند، بالگردها را حفظ و نگهدارى كرده اند. آنها توان رزمى ما را بسيار بالا بردند و هيچ نيازى هم فعلاً به وسيله جديد نبوده است

شما اگر در بهترين شرايط اينها را نگه داريد، در بهترين وضعيت اين هليكوپتر، هليكوپتر ۱۹۷۸ است، ولى در دنياى جديد ما به هليكوپترهاى فوق العاده پرقدرت بر مى خوريم مانند Black UH و يا آپاچى و يا كاماف ۵۰. شما نمى توانيد بگوييد چون اين را خوب نگه داشتيم، ديگر به آنها احتياجى نداريم. حالا به نوع غربى اش نمى توانيم دست پيدا كنيم، ولى نوع شرقى اش چه؟

ما از ابتداى انقلاب تا به امروز تحريم بوديم و سيستم مان كلاً سيستم غربى است، ولى كسى نمى تواند اين حقيقت را پنهان كند كه وسايل ما كارآيى تجهيزات مدرن را ندارند، ولى با برنامه ريزى انجام گرفته، بسيارى از وسايلمان را بهينه كرديم و تجهيزات مدرنى روى آنها سوار شده، مثل دوربينهاى ديد در شب كه يكى از تجهيزات تقريباً استراتژيك است و سيستمهاى راديويى كه الآن تعداد زيادى از راديوهاى وسايل پرنده را تعويض كرديم و به نوعى راديوهاى ديجيتالى جديد نصب كرديم و GPS روى وسايل نصب شده كه قبلاً نبوده است. ما با بهينه سازى وسايل توانسته ايم مقدار زيادى از كمبودهاى خودمان را تضمين كنيم، مضاف به اينكه فرق بسيار بزرگى بين ما و كشورهاى ديگر است و آن وجود خلبانهاى شجاع، پرسنل تعمير و نگهدارى، فنى و متعهد كه حرف اول را مى زند. يعنى وجود تعهد در كنار تخصص و ما توانسته ايم بهترين بهره را ببريم.

بخش مهمى از پرسنل باسابقه كشور به تدريج بازنشسته شده و يا در طول دوران جنگ به شهادت رسيده اند، آيا به نظر شما افرادى كه تربيت كرده ايد، پاسخگو هست؟
در رابطه با تأمين نيازمندى نيروى انسانى خودمان كارهاى بسيار خوبى صورت گرفته. با جذب جوانان غيور و شرافتمندى كه تمايل داشتند در كسوت مقدس سربازى قرار بگيرند، آمده اند و استخدام شده اند، چه در بحث خلبانى و چه در بحث فنى. ما كمبودهاى نيروى انسانى خودمان را تأمين كرديم و الآن از بچه هاى جوان و باتخصص بالايى برخوردار هستيم و قطعاً هم كسانى كه سن خدمتى آنها به اتمام رسيده و در مرز بازنشستگى هستند، ما هيچ نگرانى نداريم. بحث همتاسازى بسيار خوب صورت گرفته و پرسنل متخصص ما در طول اين دوران بچه هاى بسيار خوبى را تربيت و جايگزين خودشان كرده اند كه ان شاء ا• بتوانند اين سازمان را پويا نگه دارند.

سؤال بعدى هم در مورد كمبودهاى احتمالى است كه مثلاً هوانيروز ارتش با آن روبرو است، از لحاظ آنچه كه در دولت مى توانيم تأمين كنيم، ولى مثلاً توجه كافى نشده از لحاظ بودجه اى آيا كمبودى داريد؟ سؤال را به اين شكل مطرح مى كنيم اگر بخواهيد به عنوان يك فرمانده كمبودهايتان را بگوييد، چه چيزها و نكاتى را اعلام مى کنید.

در رابطه با كمبودها، قطعاً هر سازمانى دلش مى خواهد از بهترين وسايل و امكانات و تجهيزات برخوردار باشد و از تأسيسات خيلى خوبى بهره ببرد. اين آرزوى هر مسؤول و فرمانده در هر قسمتى است ولى اين را هم فراموش نكنيم كه واگذارى اعتبار و بودجه باتوجه به محدوديتهايى انجام خواهد شد. در رابطه با بودجه و اعتبار در حال حاضر بحمدالله سعى بر اين شده كه تا آنجا كه مقدور است به هرحال اين نيازمنديهاى يگان را از لحاظ بودجه اى برطرف كنند و مشكلات يگان حل شود. مشكل خاصى هم نيست. ولى قطعاً با واگذارى بودجه بيشتر، امكانات بيشترى خواهيم داشت. خدمات بهترى به نهادها و سازمانها عرضه خواهدشد و اما در مورد آمار شهدا و پرسنل ايثارگر از بدو پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى تاكنون هواپيمايى نيروى زمينى ارتش جمهورى اسلامى ايران ۲۲۳ شهيد سرافراز داشته اعم از خلبان، پرسنل فنى و سرباز، تعداد ۷ نفر جاويدالاثر، تعداد ۴۱۹ نفر جانباز و تعداد ۸۶ نفر آزاده داشته. اين آمار پرسنل شهدا و ايثارگر هوانيروز است.
بله در مورد بودجه، اين سؤال را به اين دليل كردم كه هزينه نگهدارى يك نيرو خيلى بالاست بخصوص اگر آن نيرو از تجهيزات غربى استفاده كند، مثل نيروى هوايى، هواپيمايى جمهورى اسلامى، مثل هوانيروز مشابه اينها را ما جاى ديگرى هم ديديم. اگر به مرور به اين نيروها از لحاظ بودجه توجه نشود، اينها با كمبود قطعات و يا فرسودگى تجهيزات روبرو مى شوند.
عرض كردم اگر بخواهند اين وسايل را مدرنيزه و جايگزين كنند، قطعاً به بودجه كلانى نياز است. در بحث جايگزينى و تجهيز كردن اين وسائل به جا است بودجه خوبى واگذار شود و با برنامه ريزى درست آن محدوديتها و كمبودها را برطرف كنند كه در اين صورت قطعاً در توان رزمى اثر مستقيمى خواهد داشت.

نقش هوانيروز در هفته هاى اول جنگ نيز ظاهراً بسيار حياتى بوده اما در اين مورد آنگونه كه بايد اطلاع رسانى نشده است. در هفته هاى اول جنگ باتوجه به هجوم ناجوانمردانه دشمن بعثى به خاك مقدس جمهورى اسلامى ايران و در حقيقت شرايطى كه به هيچ عنوان نه نيروهاى مسلح نه دولت و نه مردم آمادگى چنين جنگ تمام عيارى را نداشته اند، با برنامه ريزى استكبار و تجهيز كردن كشور عراق در آن زمان و از طرفى درگيريهاى جمهورى اسلامى ايران در رابطه با شروع پيروزى انقلاب ايران، هواپيمايى نيروى زمينى ارتش جمهورى اسلامى ايران بخوبى توانست جلوى پيشروى دشمن را سد كند. چراكه با داشتن قدرت تحرك ۱۰۰درصد قدرت آتش بسيار بالا و استفاده از خلبانان غيور و دلاور خود در تمامى محورهاى نبرد در منطقه غرب و جنوب كشور صدمات زيادى بر دشمن بعثى وارد كردند و تعداد زيادى از تانكها را از بين بردند و نفرات دشمن را متلاشى كردند. اين نيرو باعث شد تا نيروهاى ساير يگانهاى سرزمينى ارتش جمهورى اسلامى ايران در شرايط مطلوبى سازماندهى شوند. هوانيروز با قدرت تمام جلوى اين هجوم را گرفت و خوشبختانه كارنامه بسيار درخشانى را در تاريخ افتخارات خود ثبت كرد. در اين زمينه مى توانيد آمارى ارائه دهيد؟ مثلاً اينكه چند سورتى پرواز انجام شد و طى چه مدت و چقدر هدف براساس آمار از بين رفت؟

خوب به اين صورت آمار دادن در هفته اول يك كمى مشكل است. ولى همين قدر بدانيد كه تمام وسايل پرنده هوانيروز در ابتداى جنگ در تمامى محورها درگير بودند. در محورهاى غرب و جنوب در خود محور غرب در چندين محور در محور قصرشيرين، سرپل ذهاب، گيلانغرب، مهران، دهلران، ايلام كلاً درگيرى به وجود آمده بود و تمامى اين وسايل به پشتيبانى از مردم مرزنشين و شهرهاى مرزى جلوى هجوم دشمن را سدكردند.

در مورد آمار ماه، دو ماه و يا سه ماه اول چطور، آيا آمارى نيست؟
يعنى به اين صورت درنيامده است ولى دفاع مقدس ساعات كلى را مى تواند به شما بدهد كه چقدر در مجموع پرواز شده است. يعنى اطلاعات به صورت كلى است. در طول هشت سال دفاع مقدس چيزى معادل ۳۵۶ ۳۳۱ ساعت پرواز عملياتى در جبهه هاى نبرد حق عليه باطل صورت گرفته كه اين ساعت پرواز، ساعت پرواز بسيار بالايى است و تعداد بسيار زيادى از وسايل دشمن منهدم شده و تجهيزات او از بين رفته، از اين طرف تعداد زيادى از مجروحين خودمان در مناطق عملياتى تخليه شده، تعداد زيادى از يگانهاى تكاور و يگانهاى پياده هلى بورن شده اند. تعداد زيادى از بارهاى تجهيزاتى و آمارى جابه جا شده اند. با استفاده از بالگردهاى شكارى كبرى حملات بسيار زيادى عليه ادوات، تجهيزات و نفرات سنگرهاى اجتماعى و انفرادى دشمن صورت گرفته كه بحمدالله كارنامه بسيار درخشانى براى نيروى زمينى ارتش جمهورى اسلامى ايران توسط هوانيروز به ثبت رسيده است. شما همين قدر بدانيد كه به هرحال توسط هوانيروز بزرگترين تلفات به دشمن وارد شده است و جلوى بسيارى از تحركات نظامى او گرفته شده بسيارى از ستونهاى نظامى اش موردحمله قرارگرفته تعداد زيادى از تانكهاى او از بين رفته است وخيلى از پاتكهاى سنگين عراق توسط هوانيروز خنثى مى شد على الخصوص كه از تاكتيك هايى كه عراق داشت آنچنان كه در پاتك شگرد و تبحر داشت در حمله آنچنان تبحرى نداشت يا كلاً سيستم دفاعى عراق طورى بود كه در پاتك تقريباً هميشه موفق بود و روى همين حساب در پاتكهاى سنگين عراق يكى از يگانهايى كه به عنوان مؤثرترين يگان وارد عمل مى شد، هوانيروز بود كه مى توانست جلوى بسيارى از پاتكهاى سنگين اش را سدكند.

تلفات كل جنگ را كه دشمن از هوانيروز متحمل شده است، داريد.
نه آنها را ما اصلاً نداريم. يعنى آمارهايى است كه معمولاً هيچ يگانى نمى تواند مدعى شود مثلاً من چقدر خسارت به اين وارد كردم. تلفات كلى را مى توانيد بگوييد مثلاً ۴۰۰۰ يا ۵۰۰۰ تانك منهدم شد ولى اينكه از اين تعداد چند عدد اين لشگر زده يك مقدار مشكل است. البته احتمالاً اينها بوده ولى جمع بندى نشده چون در كشورهاى ديگر و جنگهاى ديگر نگاه مى كنيم آمار تلفات خودشان و دشمن را به روز مى گويند يعنى اين چيزى نيست كه مشكل باشد.
شايد اين اطلاعات در رده بالا تفكيك شده باشد ولى خودمان به شخصه همچنين اطلاعات ريزى را نداريم. مى توانيم بگوييم در فلان عمليات كه مثلاً ۳۰۰ تانك منهدم شد، حداقل ۴۰ درصد را ما زده ايم مى توان اين اطلاعات را به تقريب گفت ولى به ريزنه. اما اگر بخواهيد بطور درصدى حساب كنيد به جرأت مى توانم بگويم در هفته هاى اول جنگ شايد بيش از ۶۰ درصد از تحرك عراق اگر كند و زمينگير شد هوانيروز نيروى هوايى جلوى اين تحرك را گرفت. هوانيروز و نيروى هوايى. چون اين دو تا يگان بود يعنى نفرى جلوى دشمن نبود. جلوى اينها از طريق بمباران و پرواز وسايل پرنده گرفته مى شود و واقعاً زمينكوب شدند.

سؤال آخر اينكه آيا شما معتقديد هوانيروز در جنگهاى جديد اهميت جنگهاى قديمى را در پشتيبانى نزديك و اين بحثها دارد؟
جنگها روز به روز نوين مى شوند با تجهيزات جديد و با سيستم جديد رو در رو هستند قطعاً اگر روزى جنگى صورت بگيرد، اين جنگ با جنگ دهه ۷۰ و ۸۰ فرق زيادى خواهد كردچراكه امروزه از وسايل پيشرفته اى استفاده مى شود. بمبهاى ليزرى، موشكهاى مدرن انواع و اقسام بالگردها و هواپيماهاى مدرنى آمده اند كه از كارآيى بسيار بالايى برخوردارند قطعاً اگر بخواهيم مقايسه كنيم، بايد سطح آموزشهاى خودمان را بالا ببريم. طريقه دفاع از خود را به سيستم نوين مجهز كنيم و آموزشهاى پيشرفته اى را ياد بگيريم. قطعاً تلاش زيادى مى طلبد كه ما بتوانيم از تمامى امكانات خودمان و از امكانات كشورهاى پيشرفته استفاده كنيم. امروزه در بحث اينترنت آخرين اطلاعات روز، در رابطه با تجهيزات، امكانات وسايل پرنده، تسليحات الآن خوشبختانه در اختيار عموم قرارگرفته است. عموم منظور بخشى كه قابل بهره بردارى باشد. الآن دانشگاههاى نظامى و مراكز صنعتى ما مى توانند از اين اطلاعات استفاده كنند و در رابطه با ساخت و تجهيز كردن وسايل كمكهاى شايانى بكنند. به هرحال اگر بخواهيم اين امكانات را بخريم، قطعاً هزينه بسيار سرسام آورى را متحمل خواهيم شد بويژه كه در تحريم هستيم. پس بايد با اتكا به دانشگاههاى خودمان و جوانان غيور و باسواد خودمان و با اتكا به پرسنل متخصص و فنى خود به اين مرحله برسيم.

روزنامه ایران 1383

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام و خستهنباشيد. ممنون از اين قرار دادن اين مصاحبه در اين تاپيك. هرچند سوالات جامع نبود و بيشتر به گذشته بر ميگشت ولي خوب باز هم عالي بود. اميدوارم فرمانده نيروي زميني و هوايي و دريايي هم اينگونه مصاحبه پخش شود.ممنون و متشكرم هم از مشا هم از تمام ارتش شرافتمند ايران اسلامي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.