RezaKiani

پسرهای بدی که از دیوار راست بالا می روند All-Terrain Vehicle - ATV.

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در حدود یک دهه قبل از اینکه هوندا و دیگر شرکتهای موتور سیکلت سازی ژاپنی موتورهای 4 چرخه خود را عرضه کنند در آمریکا خودروهای 6 چرخه ای به بازار آمد که توانایی عبور از عوارض دشوار زمین را داشتند. در ابتدا این خودروها به "همه جا رو" معروف شدند ولی پس از عرضه موتورهای 4 چرخه ژاپنی این خودروها "همه جا روي آبی-خاکی" نامیده شدند.

دردهه 60، خودروهای همه جا رو در آمریکای شمالی طرفداران زیادی یافتند. شکارچیان، ماموران جنگلبانی و کسانی که در محیطهای سخت زندگی می کردند به شدت هواخواه همه جا رو ها شدند. پیشتاز این خودروهای 6 چرخه همه جا روی کوچکی به نام "جیگِر" بود. جیگر دارای دو موتور دو زمانه برای چرخهای هر طرف بود. پس از جیگر همه جا روهای زیادی عرضه شدند و اندک اندک نیروهای نظامی نیز به استفاده از آنها روی آوردند. در سال 1961 نیروی زمینی ایالت متحده یک دستگاه جیگر را برای ارزیابی توانایی هایش در یک همایش دو روزه بکارگرفت. در آن زمان ارتش آمریکا در حال غرق شدن در باتلاق جنگ ویتنام بود و نیاز به چنین خودروهایی در زمینهای جنگلی و باتلاقی جنوب شرق آسیا احساس می شد. در این همایش جیگر تماشاچیانش را مبهوت توانایی های خارج از جاده خود ساخت. ظاهرا هیچ مانعی وجود نداشت که جیگر نتواند از آن عبورکند. زمین برای جیگر کوچک بود و جیگر تصمیم گرفت تا به ماه سفر کند. با گروه طارحی کارخانه صحبت شد تا همه جا روی مخصوص ماه را بسازند اما تعطیل شدن ناگهانی کارخانه جیگر این امر را غیرممکن کرد. شرکت بوئینگ اولین نمونه های مه نورد که در سفینه های آپولو بکاررفتند تولید کرد و آن را در سال 1971 به پایگاه کندی تحویل داد. این مه نورد درحقیقت از جیگر الگو گرفته بود.

در دهه 70، درحدود 60 کمپانی به ساخت و عرضه همه جا رو می پرداختند. در دهه 80 شرکت هوندا با عرضه موتورهای 3 چرخه و 4 چرخه خود بازار همه جا رو ها رو قبضه کرد. این موتورها مصرف سوخت کمتری داشتند و سواری با آنها بسیار لذت بخش بود. اما نیروهای نظامی -علاوه بر بكارگیری موتورهای 4 چرخه جدید- به توسعه همه جا رو های 6 چرخه ادامه دادند. سرویس های نظامی علاوه بر ساخت همه جا رو های چرخ دار به ساخت همه جا روهای شنی دار نیز توجه نشان دادند. بکارگیری شنی توانایی های حرکت خارج از جاده یک همه جا رو به صورت شایانی افزایش می دهد.

خصوصیات کلی

خصوصیات اصلی یک همه جا رو عبارتند از: توانایی عبور از باتلاق ها، مردابها، رودها، مناطق برفگیر، شن، کوهها و تپه ها. فشار اندک چرخها یا شنیها بر روی زمین دلیل اصلی موفقیت یک همه جا رو برای عبور از موانع می باشد. در تصاویر تبلیغاتی جیگر عکسی بود که فردی را در حالت خوابیده بر روی زمین نشان می داد در حالیکه یک دستگاه جیگر در حال رد شدن از روی کمر او بود. این عکس قصد داشت به این وسیله فشار اندک چرخهای جیگر را بر روی زمین نمایش دهد. این فشار کم باعث می شود که یک همه جا رو بدون سرخوردن بر روی برف یا شن حرکت کند.

هدایت اغلب این خودروها مانند اتوموبیلهای معمولی و به وسیله فرمان انجام می شوند. بیشتر همه جا روها 2 یا 3 دیفرانسیل دارند.
همه جا رو ها را می توان به طیف وسیعی از سلاح ها مسلح کرد. اغلب برای حفاظت از همه جا رو یک قبضه مسلسل 7.62 میلیمتری بر روی آنها نصب می کنند اما می توان برای مقابله با هلیکوپترها مسلسلهای سنگین تری نیز برای آنها سفارش داد. به علاوه، انواعی از همه جا رو ها توانایی حمل و شلیک خمپاره را نیز دارا هستند و می توانند نقش یک آتشبار متحرک خودکششی را در میدان نبرد بازی کنند.
حمل همه جا روها توسط هواپیماها و هلیکوپترهای بزرگ به سادگی صورت می گیرد و از این رو آنها به صورت گسترده ای در نیروهای مخصوص و واحدهای هوابرد بکارگرفته می شوند. اغلب، هواپیماهای سی 130، سی 5 و سی 17 و هلیکوپترهای شینوک و سوپراستالیون در ارتشهای غربی برای جابجایی همه جا روها بکارگرفته می شوند.

ماموریت ها

همه جا رو ها در سرویس های نظامی عمدتا برای انجام ماموریتهای زیر بکارگرفته می شوند: تغذیه واحدها، حمل سرباز، تخلیه مجروحین از صحنه نبرد، تقویت امواج بیسیم، سوخترسانی، حمل مین و دیگر مهمات، اطفا حریق، پست فرماندهی، حمل و شلیک خمپاره، تعمیر دیگر خودروها و یدک کشیدن آنها.

باندواگن 206

بی وی206 یک همه جا روی شنی دار دوکابینه است که توسط شرکت هاگلاندز سوئد ساخته شد تا در نیروی زمینی سوئد به خدمت گرفته شود. این همه جا رو دارای دو کابین است. کابین عقبی توسط کابین جلو یدک کشیده می شود و هر دو دارای شنی می باشند. شنی های هر دو کابین به موتور اتصال مکانیکی دارند و این امر توانایی ها حرکتی بی وی 206 را -مخصوصا در شن و برف- افزایش داده است. موتور همه جا رو در کابین جلویی قرارگرفته است.

ظرفیت کابین جلو 6 نفر و ظرفیت کابین یدک 11 نفر می باشد. در نمونه بی وی 206اس ظرفیت کابین جلو 4 نفر و ظرفیت کابین عقب 8 سرباز با تجهیزات کامل می باشد. بی وی 206 می تواند با سرعت 4.7 کیلومتر بر ساعت به آب بزند. وی بی 206 می تواند در درجه حرارت منفی 32 درجه تا مثبت 46 درجه سانتیگراد عمل کند و در دایره ای به قطر 16 متر دور بزند.
هر دو کابین بی وی 206 به تهویه مجهز بوده و همچنین می توان آن را به تجهیزات حفاظت دربرابر حملات ش.م.ه نیز مجهز کرد.

در عملیات آناکوندا ارتش کانادا به خوبی از همه جا روهای بی وی 206 خود استفاده کرد. استفاده از همه جا رو برای بالا رفتن از کوه های صعب العبور افغانستان باعث شد تا نیروهای عمل کننده بتوانند نیروی خود را ذخیره کنند. ارتش فرانسه نیز از بی وی 206 در کوزوو استفاده کرد. فرانسه تعدادی از بی وی 206 های خود را به همراه برجک مسلسل 12.7 میلیمتری سفارش داده است. این همه جا رو را می توان به مسلسلهای 7.62 میلیمتری، موشک و یا خمپاره نیز مجهز کرد.

اولین نمونه آزمایشی بی وی 206 در سال 1981 آماده شد. تا کنون بیش از 11000 دستگاه از این همه جا رو تولید شده است و بیش از 37 نیروی نظامی جهان از آنها استفاده می كنند. از میان کشورهایی که بی وی 206 را به خدمت گرفته اند می توان به برزیل، کانادا، چین، شیلی، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، پاکستان، سوئد، بریتانیا، ایالات متحده و کره شمالی اشاره کرد. استرالیا برای تحقیقات علمی در قطب جنوب از نمونه غیرنظامی این همه جا رو استفاده می کند.

بی وی اس 210 وایکینگ

همه جا روی وایکینگ در اصل برای تفنگداران سلطنتی بریتانیا ساخته شد. ظاهر آن مانند بی وی 206 می باشد ولی از نظر ابعاد بزرگتر از سلف خود است. اکنون، تفنگداران دریایی از سه نمونه وایکینگ استفاده می کنند؛ مدل نفربر به ظرفیت 10 سرباز، مدل فرماندهی به ظرفیت 8 سرباز و مدل تعمیرگاهی به ظرفیت 4 تعمیرکار خودرو. هر سه نمونه می توانند توسط هلیکوپتر شینوک حمل شوند.

پس از بریتانیا، تفنگداران دریایی سلطنتی هلند نیز وایکینگ را به خدمت گرفتند. علاوه بر سه مدل قبلی، هلندی ها از یک مدل آمبولانس وایکینگ نیز استفاده می کنند. بزرگترین تفاوت بی وی اس 10 با بی وی 206 در موتور آنها است. وایکینگ از یک موتور 5900 سی سی دیزل قوی بهره گیره می کند که توانایی های عبور از مانع آن را تقویت کرده است. شاسی جدیدی نیز برای وایکینگ طراحی شده است. در نتیجه این تغییرات، توانایی حمل بار وایکینگ به 5 تن رسیده است.

وایکینگ می تواند در دایره ای به قطر 14متر دور بزند. بدون آماده سازی 1.5 متر عمق حداکثر عمق شناوری وایکینگ است اما اگر آماده سازی های لازم بر روی آن انجام شود وایکینگ می تواند وارد هر عمقی بشود و با سرعت 5 کیلومتر/ساعت حرکت کند. مدت زمان این آماده سازی در حدود 2 دقیقه می باشد.
کابین جلوی وایکینگ می تواند 1 راننده و 3 تفنگدار را به همراه سلاح ها و تجهیزات کامل حمل کند. ظرفیت کابین یدک 8 تفنگدار است. دو کابین به وسیله یک کابل با هم ارتباط صوتی دارند. کابین یدک را می توان برای حمل خمپاره یا یک ست کامل موشک ضدتانک میلان بکارگرفت. راننده یا فرمانده وایکینگ می توانند از پرتاب کننده نارنجک دودزا برای اختفا در شرایط رزمی استفاده کنند.
وایکینگ می تواند در درجه حرارتهای -46 تا +46 درجه سانتیگراد عملیات کند. نمونه آزمایشی وایکینگ به مدت 18 ماه در نروژ، سوئد، بریتانیا و عمان تحت آزمایش بود.

اولین سری از وایکینگها در سال 2003 به کماندوهای تفنگداران دریایی تحویل داده شد و قرار است که این همه جا رو تا سال 2023 در خدمت باقی بماند. در سال 2006 نیروی زمینی بریتانیا نیز شروع به استفاده از وایکینگ کرد. در سال 2006 ، 33 دستگاه وایکینگ تفنگداران دریایی در استان هلمند افغانستان بکارگرفته شدند. آنها را به صفحات زره ضد آرپی جی مسلح کرده بودند. در ماه می 2007، 21 دستگاه وایکینگ دیگر توسط نیروهای مسلح بریتانیا سفارش داده شد. این همه جا رو های جدید برای حمل پهپادهای جدید نیروی زمینی بکارگرفته شدند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ARM6027.jpg[/img]
همه جا روی "جیگر" با نشان ارتش آمریکا

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/all-terrain_01.jpg[/img]
همه جا روی ناشناخته چینی در حال پیاده شدن از 1 فروند هلیکوپتر میل می 17

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Viking_03s.jpg[/img]
وایکینگ در حال شناکردن در ساحل دریا

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Viking_09s.jpg[/img]
2 دستگاه وایکینگ در درون هواپیمای باری سی 17

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/180px-Hagglunds_Bv206_25th_US_Marines_2.jpg[/img]
بی وی 206 در حال عبور از برف

(دوستان شرمنده عکساش کوچولو شد اگر کسی عکس بهتری داشت لطف کنه و در تاپیک قرار بده)
منبع: مجله جنگ افزار
نویسنده رضاکیانی موحد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت همه دوستان و جناب کیانی عزیز .
وسیله بسیار زیبایی رو معرفی کردید البته منظورم از زیبا عملکرد اونه . من عاشق این وسیله هام . این موتورهای 4 چرخ که جدیدا یکم مد شده هم بهش All-Terrain Vehicle گفته میشه . :mrgreen:
شاید خیلی ها این مینی لودر ها رو دیده باشد که ماله شهرداریه . من هر موقع که یکی از اینها رو می بینم فقط وای میستم کارکردنشون رو می بینم . واقعا جالبه . :lol:
من یه سری عکس دارم اما هنوز اکانت گالری فعال نشده . برای اینکه حجم عکس ها کمی ممکنه بالا باشه من لینک عکس رو میزارم زحمت انتقال به گالریش با شما

اولین عکسی که میزارم شبیه BV-206 اما کاربرد نظامی نداره .

http://www.nswfb.nsw.gov.au/gallery/images/research/vehicles/atv_1.jpg
http://www.nswfb.nsw.gov.au/gallery/images/research/vehicles/atv_2.jpg

عکس بعدی : Tatrapan - armoured all-terrain vehicle
http://farm2.static.flickr.com/1110/680399713_a5c41e5e68.jpg?v=0

این عکس هم یک BV-206 سری S در یک منطقه برفی
http://www.army-technology.com/projects/bv2065/images/bv2065_1.jpg

اینهم یکی از ATV های آمریکایی
http://www.armyrecognition.com/customer/thierry/usa/newvehicle_01.jpg

این عکس هم یک BV-206 در رژه
http://img232.imageshack.us/img232/4824/91407vp.jpg

اینهم یک NA-110 در رژه
http://img512.imageshack.us/img512/3227/91618np.jpg

اینهم یک NA-110 Cargo
http://img49.imageshack.us/img49/6752/93467bz.jpg

فکر کنم دیگه کافی باشه . اگه خواستین بگید تا بازم براتون بزارم . icon_eek :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
مونتاژ این وسیله همه کاره در کشور بصورت محدود داره انجام میشه . خبری از تولید کامل اون در کشور ندارم ولی به نظر وسیله مفید و کار امدی هست .
به امید تولید و خودکفایی در تمامی صنایع.انشاالله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام
مونتاژ این وسیله همه کاره در کشور بصورت محدود داره انجام میشه . خبری از تولید کامل اون در کشور ندارم ولی به نظر وسیله مفید و کار امدی هست .
به امید تولید و خودکفایی در تمامی صنایع.انشاالله[/quote]

یعنی فقط مونتاژ می کنیم ؟
خودمون توانایی ساختشو نداریم !
فکر نکنم تکنولوژی بسیار پیشرفته ای باشه که ما اونو در اختیار نداشته باشیم .
البته موتور سیکلت 4 چرخ همه جارو خودمون طراحی و ساختیم .
این مونتاژایی که داریم از چه مدلی است و کاربردش چیه ؟
همون مینی لدر هایی که مثال زدم نمونه ای از همین همه جارو ها از نوع چرخ دارش محسوب می شه . اگه فقط چند دقیقه نگاشون کنید می بینید که چه کارهایی با اینا که نمیکنند .
اون 3 تا عکس آخری که گزاشتم ATV هایی بودند که تو رژه فنلاند سال 2006 به نمایش گزاشته شده بود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه سری ماشین ساخته شده با عنوان؟؟؟؟ مثل جیپ بودم و خواص ATV هم داشتند زمانی که توی اخبار مانورشون رو از تلویزیون نشون داد توی کوه بودند که داشتن بالا پایین میرفتند و قابلیت عبور از مناطق سخت رو در برف و کوهستان . رودخانه ها داشتند متاسفانه اسمشون یادم نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یه سری ماشین ساخته شده با عنوان؟؟؟؟ مثل جیپ بودم و خواص ATV هم داشتند زمانی که توی اخبار مانورشون رو از تلویزیون نشون داد توی کوه بودند که داشتن بالا پایین میرفتند و قابلیت عبور از مناطق سخت رو در برف و کوهستان . رودخانه ها داشتند متاسفانه اسمشون یادم نیست.[/quote]

فکر کنم خودرو سپهر بود که می تونست تو مناطق کوهستانی ، دشت ها ، بیابون ها و رودخونه های کم عمق حرکت کنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]سلام
مونتاژ این وسیله همه کاره در کشور بصورت محدود داره انجام میشه . خبری از تولید کامل اون در کشور ندارم ولی به نظر وسیله مفید و کار امدی هست .
به امید تولید و خودکفایی در تمامی صنایع.انشاالله[/quote]

یعنی فقط مونتاژ می کنیم ؟
خودمون توانایی ساختشو نداریم !
فکر نکنم تکنولوژی بسیار پیشرفته ای باشه که ما اونو در اختیار نداشته باشیم .
البته موتور سیکلت 4 چرخ همه جارو خودمون طراحی و ساختیم .
این مونتاژایی که داریم از چه مدلی است و کاربردش چیه ؟
همون مینی لدر هایی که مثال زدم نمونه ای از همین همه جارو ها از نوع چرخ دارش محسوب می شه . اگه فقط چند دقیقه نگاشون کنید می بینید که چه کارهایی با اینا که نمیکنند .
اون 3 تا عکس آخری که گزاشتم ATV هایی بودند که تو رژه فنلاند سال 2006 به نمایش گزاشته شده بود .[/quote]

اونی که مونتاژ میشه مال بخش خصوصی هست . در مورد تولید نظامی خبری ندارم. اگر بود تو مانورها حتما نمایش داده میشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مرسی از توجه عزیزان
راستش ساختن این وسیله خیلی تکنولوژی بالایی نمی خواد فقط یه خورده همت می خواد. درباره مقایسه این وسایل همه جا رو با خودروهایی مثه سپر باید یادآوری کنم که اینها در رد شدن از آب هیچ محدودیتی ندارند و کاملا ضدآب هستند درصورتیکه جیپهایی مثه سپهر فقط در رودخانه ها و یا دریاچه های کم عمق می تونند حرکت کنند.
اینها در ایران که مناطق کوهستانی داره مثه آذربایجان و کردستان می تونه برای حمل تجهیزات و نفر خیلی کاربرد داشته باشن. من خودم یه عکس داشتم که در قسمت یدک این وسیله یه خمپاره 80 کار گذاشته بودند و یه خمپاره خودکششی به وجود آمده بود. راحت و بی درد سر.
من امیدوارم که از مسئولین نظامی کسی باشه که این تاپیک رو ببینه و یه همت بکنه تا انشالله در ساخت این وسیله واجب و ضروری به یه جایی برسیم. البته اگر قبلا چنین پروژه ای تعریف نشده باشه. اگر هم قبلا یه همیچی چیزهایی ساختند که دست مریزاد. رضاکیانی دستشون رو می بوسه.

اینهم عکسهایی که آقا مصطفی گل آدرسشون رو لطف کرد داد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_93467bz.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_91618np.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_91407vp.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_bv2065_1.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_mURI_temp_baad57d3.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_atv_2.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/atv_1.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من یه سوال برام پیش اومده در مورد ATV های شنی دار 2 کابینه :mrgreen: . می خواستم ببینم این ATV ها مثلا همین BV-206 چه جوری در آب حرکت میکنند . :lol: به فرض اینکه قسمت جلویی بتونه با استفاده از موتور و باله و .... در آّب حرکت کنه این قسمت عقب باید چه کار کنه . قسمت عقب به خاطر وزنش و چون با قسمت جلویی یک پارچه نیست و فقط با یک وسیله جانبی به همدیگه وصل شدن جلوی حرکت رو نمیگیره
. من عکس های زیادی از ATV ها دارم که تو جاده های صعب العبور و برفی و آسفالت دیگه در حال انجام عملیات است اما عکسی از حرکت در آب این موجودات ندارم . کسی می تونه عکس یا فیلمی از حرکت در آب این وسایل بزاره البته از نوع دو کابین

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی عالی بود رضاجان. وسیله های واقعا مفیدی هستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالبه
براي مناطق كوهستاني ما خيلي خوبه بايد بريم تو خط ساختش! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
I have been involved in a similar project, but I dont know why they stopped that in the "jahad Khodkafai nirooye zamini".
we were working on a similar kind of vehicle, but with much more capability (only600kg, smaller, more maneuvrable, diesel, cheaper, and much more capability)
and we were ready to make it with a low price.
US has used that in Iraq and Afghanistan, and you can find it as Prowler ATV)
I just want to say that me, and some of my other friends, can design much better than this.
please someone contact me, if this looks interesting.
we have been a group of students, and now everyone is expert in one branch.
unfortunately, in case of not using our ideas, we have to work in other countries, and unfortunately I am working for a foreign company, because they didnt want us in Iran.
ّI have some movie of that, and also a very simple version of that, called buggy.
if anyone is really interested or have relation with someone in Artesh or Sepah, and realy care about pure Iranian's military cars, please contact me.
anyway I can assure you that you will see the same product in next years in the name of other countries, but made by Iranian people
you can see the US one here:
http://www.atvcorp.com
and you can check out some of the capabilities of a basic version of that that can easily be changed to the more advanced one here:
http://www.youtube.com/watch?v=Y9VDgUHqCrs

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]I have been involved in a similar project, but I dont know why they stopped that in the "jahad Khodkafai nirooye zamini".
we were working on a similar kind of vehicle, but with much more capability (only600kg, smaller, more maneuvrable, diesel, cheaper, and much more capability)
and we were ready to make it with a low price.
US has used that in Iraq and Afghanistan, and you can find it as Prowler ATV)
I just want to say that me, and some of my other friends, can design much better than this.
please someone contact me, if this looks interesting.
we have been a group of students, and now everyone is expert in one branch.
unfortunately, in case of not using our ideas, we have to work in other countries, and unfortunately I am working for a foreign company, because they didnt want us in Iran.
ّI have some movie of that, and also a very simple version of that, called buggy.
if anyone is really interested or have relation with someone in Artesh or Sepah, and realy care about pure Iranian's military cars, please contact me.
anyway I can assure you that you will see the same product in next years in the name of other countries, but made by Iranian people
you can see the US one here:
http://www.atvcorp.com
and you can check out some of the capabilities of a basic version of that that can easily be changed to the more advanced one here:
http://www.youtube.com/watch?v=Y9VDgUHqCrs[/quote]


خيلي قشنگ بود ولي فارسي بنويس ما هم بفهميم :mrgreen:

[color=red]فينگيليش و اينگليش ممنوع[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.