najaf47

تاپیک جامع موشک بالستیک SS-21 توچکا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ناصر گرامی

 

به صورت منطقی وقتی کلاهک موشک فاقد مکانیزم هدایتگر مستقل هست ، کلاهک جهت حفظ دقت میبایست توسط سطوح هدایتی نصب شده روی بدنه مورد هدایت قرار بگیره و به همین دلیل کلاهک  توچکا غیر جداشونده است ، چون فاقد مکانیزم هدایت مستقل هست و به تصحیح مسیر تا لحظه اصابت از طریق سطوح هدایتی بدنه نیازمند (این مسئله خصوصا در مورد موشک هایی که تاکید بر حفظ دقت نسبی اون ها میشه مثل توچکا مطرح هست)

 

دلایل دیگری هم میشه در تایید فرمایش شما ذکر کرد منتهی مهمترین دلیل مورد فوق هست که مطرح شد.

 

گوبلز عزیز و دوست داشتنی ، شما به نکته بسیار مهمی اشاره فرمودی و بنده از شما بسیار متشکرم. ولی چه میشه کرد که سناریوهای هیجان انگیزِ ژانر سای فای و تئوری های توطئه و .... بسیار جذاب تر و وسوسه انگیز تر از حقایق دنیای واقعیست. 

 

انشاالله که خداوند سبحان و تعالی به اون دسته از بندگانش که توانِ غلبه بر غرور و خود بزرگ بینی خودشون رو ندارند ، قدرت و جسارت لازم رو عطا بفرماید تا عاقبت به خیر بشوند.

 

یه مساله دیگری هم هست که هم باعث ناراحتیم میشه و هم تعجبم . با احترامی که برای تک تکِ اعضای محترم و برادران دینی خودم در سایت وزین میلیتاری قائل هستم ، باید عرض کنم که از امتیازات دریافت شده ارسال ها میشه نتیجه گیری های بسیار گسترده ، کارشناسانه و جالبی کسب کرد.

 

باور بفرمایید که مطالب این سایت و جزء به جزءِ ارسال ها و حتی امتیازات از طرف دشمنان این نظام و آب و خاک داره با دقتی باورنکردنی رصد میشه و اونا میتونن اطلاعات و آمارهای بسیار ارزشمندی را از جامعه علاقه مندان و مخاطبان مسائل نظامی جمع آوری کنند.

 

به امید روزی که نگاه منطقی ، علمی و عقلانی جایگزین نگاه و رویکرد احساسی بشه .  یا علی مدد.

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون از توضيحات. ولی همچنان پاسخی برای اين که چرا درصد defective بودن نمونه های اين " محصول صنعتی " نزديک به 80 يا بيشتر است پيدا نکرده ايم. 

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از مطالب ارزشمند

 

اما اون چاشنی و متعلقات چرا اینقدر بزرگ است ؟؟؟؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون از توضيحات. ولی همچنان پاسخی برای اين که چرا درصد defective بودن نمونه های اين " محصول صنعتی " نزديک به 80 يا بيشتر است پيدا نکرده ايم. 

 

خواهش میکنم شما لطف دارید. بنده در منابع مختلف هیچ گونه مطلبی که ادعا کرده باشه که نرخِ بروز نقص فنی و سقوط موشک توچکا 80% است پیدا نکرده ام . اگر شما منبعی مستدل و معتبر از نرخ 80 درصدی عدم موفقیت و شکست پرتاب های این موشک در اختیار دارید ، بسیار خوشحال و سپاسگذار میشم اگر ارائه بفرمایید.

 

ولی یه نکته کلّی و اساسی رو هرگز نباید فراموش کنیم . متاسفانه صنایع نظامی روسیه از مشکلات بغرنج و گسترده ای در تمامی مراحل از نیاز سنجی و فلسفه وجودی گرفته تا رَوَند سرمایه گذاری و مرحله پژوهش و طراحی تا توسعه و ساخت و مونتاژ نهایی ، رنج بسیاری میبره . 

 

فساد اداری و اقتصادی گسترده و غیر قابل انکاری که در تمامی شئون و سطوح روسیه وجود داره ، در عمقی ترین لایه های صنایع نظامی و ساختار نیروهای مسلح این کشور ریشه دوانده و این ساز و کار رو از بنیان فاسد و بیمار کرده . عوامل بسیار دیگری هم وجود دارند که باعث میشوند ویژگی اطمینان پذیری محصولات نظامی روسیه به ویژه در حوزه های هایتِک و لبه فناوری به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کنه.

 

 

با تشکر از مطالب ارزشمند

 

اما اون چاشنی و متعلقات چرا اینقدر بزرگ است ؟؟؟؟؟؟؟

 

به این دلیل که توچکا از چاشنی با حسگرهای لیزری پیشرفته ای استفاده میکنه که فاصله و ارتفاع از هدف رو تشخیص میده و با برنامه ریزی از پیش انجام شده به صورت انفجار هوایی در ارتفاع خاص و یا برخورد مستقیم به آن ، اقدام به ارسال فرمان انفجار میکنه.

 

اون پنجره و منفذ کوچکی که در نوک موشک در عکس زیر دیده میشه ، همان نقطه ایست که حسگر و فاصله سنج لیزری از طریق اون هدف خودش رو میبینه.

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10332/1.jpg

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خواهش میکنم شما لطف دارید. بنده در منابع مختلف هیچ گونه مطلبی که ادعا کرده باشه که نرخِ بروز نقص فنی و سقوط موشک توچکا 80% است پیدا نکرده ام . اگر شما منبعی مستدل و معتبر از نرخ 80 درصدی عدم موفقیت و شکست پرتاب های این موشک در اختیار دارید ، بسیار خوشحال و سپاسگذار میشم اگر ارائه بفرمایید.

 

ممنون، ولی فکر کنم نتونستم منظورم را بيان کنم: 80 درصد را (اونهم با تخفيف) از بررسی اخبار مربوط به توچکا در يمن، سوريه، و اکراين استخراج کردم و نه ادعای کارخانه سازنده. امکان ندارد که بدنه چند 100 کيلوگرمی موشک بصورت پرتابه از ارتفاع چند هزار متری به زمين - حتی نرم و شنی - بخورد و اينگونه تنها کمی آسيب ببيند! تنها حالت قابل تصور گلايد شدن و يا کروز شدن موشک قبل از اصابت به هدف است که البته اينهم خيلی عجيب است.

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون:

1- بلی! منبع من همانگونه که گفتم اخبار انتشار یافته به همراه تصاویر و ویدئوهای دسترس است. الان شما برادر گرامی بفرماييد به جز اخبار و تصاویر انتشار یافته چه منبعی در اختيار بنده که کاربری در يک انجمن مجازی هستم وجود دارد؟ منبع حضرتعالی چیست؟  میلیتاری بالانس سال 2011 کل موشکهای بالستیک/تاکتیکی ساخت روسيه در سوریه (فراگ، اسکاد بی/سی/دی، توچکا، پی 15، پی 35) را 850 فروند گزارش کرده است. به نظر شما چند فروند توچکا به سوريه صادر شده است؟ 1000 تا؟

 

2- اگر تصاویر و ویدئوهای دسترس منبع درستی نيستند، شما هم که خودتون از همون ها برای اسکاد و الحسين استفاده کرده ايد ! 

 

3- آسيبهای وارد شده به اسکادها به هیچ عنوان شباهتی به توچکاها نداشته و بسيار شدیدتر است. در تصاویر توچکاها، حتی بالچه های مشبک انتهایی موشک سالم مانده که بسیار عجیب است.

 

4- به هيچ عنوان نباید پرتابه ای که به اصطلاح ضربش توسط ضد موشک گرفته شده را با پرتابه آزاد بدون مانع مقایسه کرد. سرعت اسکاد / الحسین در حال سقوط توسط انفجار سرجنگی یا برخورد مستقیم ضد موشک گرفته می شود و تازه این سرعت درصورت آتش گرفتن لاشه موشک کاهش بسیار بیشتری هم می یابد. 

 

5- بحث اصلاً کل کل کردن نبود ! هدف بحثی منطقی بود که گویا شما مرا با تاواریش چــکا و دوستان اشتباه گرفتی و به بیراهه زدی بـــرادر !

 

=> چـگونه جسمی چند 100 کیلوگرمی پس از سقوط از چند 1000 متری روی زمین، آسیبهای ناچیزی می بیند؟

=> چگونه درصد بسیار بالایی از موشکهای توچکا پس از پرتاب "فیــل" کرده اند؟ آیا قابلیت اعتماد در موشکهای تاکتیکی روسی اینقدر پایین است؟

ویرایش شده در توسط Brave_Heart
  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در رابطه با تصاویر بدنه موشک های توچکا که بنابر تصور غالب  , موشک فیل شده محسوب میشن باید گفت چرا در گزارشات تصویری از سرجنگی این موشک تصویربرداری صورت نمیگیره؟ در سطح فضای وب , تصاویر بسیار زیادی از سقوط بدنه این موشک دیده میشه که جای تصاویر سرجنگی در بین این گزارشات خالیه! وقتی از بدنه تصویر برداری میشه , به طور حتم امکان تصویربرداری از سرجنگی هم باید وجود داشته باشه که معمولا اینکار انجام نشده!دیگه در جایی مثل سوریه که گروه خنثی سازی درکار نیست! در اونجا با یک مشت داعشی و تکفیری مواجه هستیم که خیلی هم از قرارگیری در مجاورت مواد انفجاری واهمه ای ندارن!

 

نکته بعدی اتصالات قسمت سرجنگی این موشکه که با اتصالات سایر قسمت های بدنه موشک متفاوته و در دو نمونه سمت چپ , چنین اتصالاتی دیده نمیشه!

 

ek17nkp6bran.PNG

 

 

thumb_12.JPG

 

صرف عدم وجود سطوح کنترلی در دماغه دلیلی بر عدم جدایی کلاهک نیست! اولا هدایت اجسام پرنده صرفا به استفاده از سطوح کنترلی محدود نیست! هرچند اثرات خاصی از انواع سیستم های هدایتی در کلاهک این موشک دیده نمیشه!  ثانیا این موشک , یک موشک نقطه زن محسوب نمیشه و در صورت جدایی قسمت سرجنگی , رفتار آیرودینامیکی پرتابه با قبل یقینا تفاوت خواهد داشت و با توجه به جداسازی احتمالی در مرحله انتهایی و نزدیک هدف , مثل پرتابه گوله های توپ میتونه در موقعیت معین شده فرود بیاد و احتیاج خاصی به سطوح پایدار ساز نداره! 

 

thumb_800px-Dora_shell.JPGthumb_80cm_Gustav_shell.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Schwerer_Gustav

 

 

نکته آخر اینکه یعنی صنایع نظامی شوروی تا این حد سهل انگار و سرهم بند بودن که این تعداد از تولیداتشون فیل میشه؟ اونهم تولیدات موشکی که روسها واقعا تو این موضوع جایگاه بالایی داشته و دارن!

 

 

با توجه به واکنشهایی که در مورد گفته دوست گرامی جناب چکا مشاهده کردم , به نظر احتمال اینکه از این پست سوبرداشت صورت بگیره وجود داره! اما دوستان اطلاع دارن که حداقل بنده هیچگاه نسبت به روسیه و شوروی موضع مثبتی نداشتم! البته طرح چنین مسائلی در یک محیط علمی واقعا عجیبه! 

  • Upvote 15
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قصد بازگو کردن مستندات و شواهدی که در تاپیک سوریه عرض شد رو ندارم ، مدیران اگر صلاح میدانند منتقل کنند

 

تنها نکته در صحبت ها و سناریوهای جدید دوستان ، ادعای تفاوت در سرعت دو موشک الحسین و توچکا هست که بنده چنین چیزی رو در منابع پیدا نکردم و سرعت فاز ترمینال دو موشک هم بدلیل مسیر و ارتفاع پروازی تقریبا یکسان ، برابر و بین 1.5 تا 1.8 کیلومتر بر ثانیه است

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   امارات عربی متحده یکی از کشورهای همپیمان رژیم سعودی بود که از ابتدای جنگ یمن پشتیبانی از ارتش عربستان را بر عهده داشت.

امارات عربی متحده در جنگ یمن آسیب های انبوهی دیده و کشته شدن ده ها نظامی اماراتی در این نبرد و پیروزی ارتش و انصارالله در استان "مارب" در هدف قرار دادن نظامیان اماراتی نمونه ای از آن بود.


**خروج 80 درصد نظامیان اماراتی از "مارب"

خبرگزاری روسی  "اسپوتنیک" » به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد امارات نزدیک به 80 درصد نیروهایش در پایگاه نظامی "التداوین" واقع میان دو استان  "مأرب"  و "الجوف" در شمال یمن را عقب کشید.

بر اساس این گزارش، ابوظبی چهار روز است که بیشتر نیروهایش در پایگاه یاد شده را عقب کشیده و فقط 15 تا 20 درصد از نظامیان خود را  که در قالب ائتلاف سعودی علیه یمن شرکت کرده‌اند ، در این پایگاه باقی مانده‌اند.

منابع آگاه در ادامه به اسپوتنیک اعلام کردند: امارات هم‌چنین سه سکوی پرتاب موشک "پاتریوت" را نیز از این منطقه عقب کشیده و اکنون تنها یک سکوی موشک باقی مانده است؛ دهها توپ، خودروهای زرهی و دیگر ادوات نظامی نیز از جمله ابزارهای عقب‌کشیده از این منطقه هستند.


برخی از این نظامیان و ادوات نظامی با هلیکوپتر منتقل شده‌اند و تعداد دیگری از نظامیان از طریق خط "صافر" به سمت ورودی مرزی "الودیعه" عربستان رفته‌اند . در ادامه این گزارش آمده است: عربستان وعده داده خلأ ناشی از عقب کشیدن نیروهای اماراتی را پر کند.

شاید یکی از دلایل عقب‌کشیدن نیروهای امارات از استان "مارب" به دلیل اختلافات پیش آمده میان  "ریاض" و "ابوظبی"  صورت می‌گیرد؛ این اختلافات پس از آن بالا گرفت که «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن اقدام به برکناری معاونش « خالد محفوظ بحاح» کرد و دلیل او حمایت بحاح از سوی امارات بود.

یک دلیل مهم دیگر خروج نظامیان اماراتی از "پادگان تداوین مارب" هدف گیری دقیق نیروهای ارتش امارات متحده عربی در شهر "مارب" توسط موشک های "توچکا" انصار الله بوده که باعث شده از ابتدای جنگ تاکنون ده ها نیروی نظامی امارات کشته شدند.

برای مثال در یک حمله موشکی به پادگان "مارب" در سال 2015 ، بیش از 20 نظامی اماراتی کشته شدند که البته این تعداد کشته ، میزان تلفات ارتش این کشور را در یمن دو برابر افزاش داد و این هم به دلیل حمله موشکی  "انصار الله" با موشک "توچکا" بود.

 

4370000_723.jpg

4369999_652.jpg

 

در حمله دیگری که در ژانویه سال 2016 میلادی انجام گرفت، موشک بالستیک "توچکا"، "پایگاه البیرق" در استان  "مارب"  واقع در شرق یمن را هدف قرار داد و خسارت زیادی به متجاوزان سعودی و اماراتی وارد کرده است.  این موشک با دقت به هدف خود اصابت کرد و یک اتاق عملیات مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و سیستم‌های جاسوسی و رصد و نظارت را هدف قرار داد. موشک "توچکا"  همچنین سکوهای پرتاب موشک و سامانه موشکی پاتریوت و انبارهای سلاح و خودروهای زرهی متجاوزان را نابود کرد. بنا به گفته منابع یمنی، در این حمله بیش از 60 نیروی متجاوز و مزدور از جمله افسران و فرماندهان سعودی و اماراتی و مزدوران شرکت خصوصی امنیت ، «بلک واتر» که اخیرا وارد "مارب" شده بودند، به هلاکت رسیدند.

حمله موشکی چند مرتبه در یکسال اخیر علیه مواضع نظامیان اماراتی و سعودی انجام شده است. نخستین این حملات درچهارم سپتامبرسال گذشته(14 شهریور) صورت گرفت که براثر آن، مقرمتجاوزان در منطقه "صافر" دراستان «مارب» هدف قرارگرفت و189 متجاوز کشته شدند.

**ویژگی های موشک "توچکا"

"توشکا (ORT-21 Tochka)" با نام ناتو "اسکاراب اس اس 21 (SS-21 Scarab) " یک موشک بالستیک تاکتیکی ساخت  "اتحاد جماهیر شوروی سابق" بوده که دارای بیش از 6 متر طول ، بیش از 65 سانتی متر قطر، موتور سوخت جامد، با وزن کلی 1800 تا 2000 کیلوگرم وزن و برد 70 تا 180 کیلومتر است.


سایت فس (Fas) درباره موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" می نویسد: "توشکا (ORT-21 Tochka)" یک موشک سطح به سطح، برد کوتاه بوده که دارای برد معادل 70 تا 180 کیلومتر بوده و وزن سرجنگی آن بیش از 100 کیلوگرم (بسته به نوع ) است.    این سایت همچنین با ارائه جدولی با اشاره به جایگزینی موشک "فراگ 7 (Frog -7)" یادآور شد: این موشک با نام آمریکایی "اس اس 21" و با نام ناتو " اسکاراب" شناخته می‌شود.
 

4369994_303.jpg

4369992_214.jpg
 

سایت میلیتاری تودی (Military-Today) درباره موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" نوشت: این موشک کوتاه برد بوده که با نام SS-21 Scarab شناخته می‌شود.

این موشک مدل بهینه سازی شده موشک "فراگ 7 (Frog -7)" که انواع سرجنگی ها را می‌تواند حمل کند و برد آن بین 70 تا 160 کیلومتر  و وزن کلی 2 هزار کیلوگرم است. این موشک دارای هدایت اینرسی  (Inertial Guidance) و مدت روانه سازی این موشک 20 دقیقه  و مدت ترک محل شلیک از سوی موشک کمتر از 2 دقیقه است. موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" به کمک لانچر BAZ-5921  حمل و شلیک می‌شود.



**مشت آهنین انصار الله در برابر رژیم سعودی

 دومین حمله نیروهای یمنی با موشک توشکا در 14 سپتامبر سال گذشته (24 شهریور) رخ داد که طی آن مقر فرماندهی متجاوزان در"باب المندب" هدف قرار گرفت و در پی آن 157 نفر به هلاکت رسیدند و حملات اینچنینی بارها مشت آهنین انصار الله را به رژیم سعودی نشان داده است.

به نظر می رسد ترس شدید ارتش امارات از شلیک مجدد موشک "توچکا" ، باعث شده تا بیش از 80 درصد نیروهای اماراتی از "مارب" خارج شوند و دلیلی جز جلوگیری از تلفات نظامیان اماراتی نمی تواند این اقدام را توجیه کند.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.