RezaKiani

تیپ قزاق ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ناصرالدین شاه در سال 1878 از طریق روسیه به اروپا سفرکرد. او در بازگشت از امپراطور روسیه درخواست کرد تا یک نیروی نظامی مانند قزاقهای روسی برایش تهیه ببیند چرا که از انضباط و همچنین لباسهای قزاقهای روسی بسیار خوشش آمده بود. الکساندر دوم این درخواست را گام مناسبی در جهت گسترش نفوذ روسیه در ایران دید و در پاسخ شاه ایران سرهنگ دوم دومانتویچ را برای ایجاد و سازماندهی نیروی نظامی قزاق به ایران فرستاد. این نیرو تا زمانی که سوئدی ها ژاندارمری را در ایران تاسیس کردند تنها نیروی نظامی منظم ایران بود.
تیپ قزاق بر خلاف نامش از قزاقهای روسی تشکیل نشده بود. بیشتر افسران و سربازان این نیرو ایرانی های مهاجری بودند که پس از اشغال منطقه قفقاز توسط روسیه به ایران مهاجرت کرده بودند. فرمانده های این نیرو تا اکتبر 1920 همگی روس بودند و توسط امپراطور روسیه تعیین می شدند و نیروی قزاق با وجود اینکه شاه ایران را فرمانده خود می دانست از پرچم روسیه استفاده می کرد. در این سال، سرتیپ (میرپنج) رضاخان فرماندهی این نیرو را برعهده گرفت و تمامی افسران روس را از نیروی قزاق اخراج کرد. تا این سال استعداد این نیرو تا حد یک لشکر گسترش یافته بود. یکسال بعد رضاخان با کمک همین نیرو و تنی چند از افسران ارشد ژاندارمری دست به کودتای نظامی زد و سیدضیاءالدین طباطبایی را به مقام نخست وزیری رساند و خود وزیرجنگ شد. این کودتا در تاریخ ایران به کودتای سیاه معروف شده است. اندکی بعد رضاخان تمامی نیروهای نظامی ایران را در هم ادغام کرد و با ایجاد قشون متحدالشکل به فعالیت قزاق در ایران خاتمه داده شد.
اسامی فرماندهان قزاق از ابتدای تاسیس:
سرهنگ دوم دومانتوچ
سرهنگ کوسوگووسکی
سرهنگ چرنوزوبوف
سرهنگ لیاخوف
سرهنگ وادبولسکی
سرهنگ پروزورکیوتچ
ژنرال بارون فون مایدل
سرهنگ کلرجی
سرهنگ استارسلسکی
سرتیپ رضاخان
نویسنده:رضاکیانی موحد
منبع: مجله جنگ افزار
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] فرمانده های این نیرو تا اکتبر 1920 همگی روس بودند و توسط امپراطور روسیه تعیین می شدند و نیروی قزاق با وجود اینکه شاه ایران را فرمانده خود می دانست از پرچم روسیه استفاده می کرد. [/quote]

واقعا جالبه....
كاري رو كه اين سلسله ي قاجار با ايران و ايرانيان كردند نه پهلوي..نه افغان ها ..نه مغولان و نه .... با ايران نكردند!!!!!! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته که پرچم روس بوده و فرماندهان روسی ولی به هر حال بایستی برای شروع از کشوری بیگانه کمک میگرفتیم.
ولی نمیدونم چرا لباس ملاک انتخاب این نیرو بود ؟ راستی کسی از دوستان میدونه اولین سلاحهای سازمانی ارتش ایران چی بوده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فک کنم اولین سلاح سازمانی ارتش برنو یا همون کارابین ماوزر باشه. البته تفنگهای زیادی مثه 5تیر روسی و انواع تفنگ انگلیسی هم توی ایران استفاده می شده.

آقای موج هوایی نمی خوام از قجر طرفداری کنم و کلا اونها رو بی عرضه میدونم ولی اون ها هم محدودیتهای خاص خودشون روداشتند و باید به این محدودیتهای توجه کرد. به هرحال پهلوی ها هم کمتر از اونها گند نزدند. بهتره بعدا درباره اینها بی طرفانه بحث کنیم.

چیزی که من میدونم در انتها این قزاقها بلای جان قاجاریه شدند و با کودتای رضاخان طومار قاجاریه رو در هم پیچیدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آرماني جان..درسته كه اگر آدم چيزي نداره بايد بياد كمك بگيره..اما سوالم اينه كه لشگرهاي سنتي ايران در زمان همان جنگ هاي ايران و روس كه شكست خورديم چه شد؟!
مگر ما در زمان افشاريه و زنديه سپاه نداشتيم.. اونها در زمان ناصرالدين شاه چه شد؟
---
آقاي كياني شما اهل تاريخيد و صاحب نظر .. منم كمي علاقه دارم.. علت تهمت من به قاجار بيشتر براي اينه كه در اون زمان اروپا و ملل مطرح دنيا وارد عصر انقلاب صنعتي و مدرنيزاسيون شده بودند و حتي اگر ما جنگ هاي ايران و روس رو كه باعث تحقير و دلسردي ايرانيها شد رو كارنامه بد در نظر نگيريم و فراموش كنيم..ايران بعد از اون معاهده ها ..هيچ كاري نكرد..منظورم كشور گشايي نيست..حتي از درون هم سعي نكرد خودشو بسازه و نگاهي به كشورهاي ديگه بندازه و كمي از رشد و پيشرفت رو در تجارت..آباداني..تحصيل كشور بكار بگيره ..كاري كه چند پادشاه خوشنام قبل از قاجاريه تونستند از پسش بر بيان. دارم حرف از لياقت خود حكومت و سرانش ميزنم و نه بيداري مردم در مشروطه كه همون رو هم بخاطر ضعف حكومت .. خارجيها تبديلش كردند به ابزار..واقعا اگر حكومت لياقت داشت آيا بايد مردم ميرفتند سراغ علوم و دانش نوين و حرفهاي روز كشورهايي كه داشتند وارد دنياي نوين ميشدند؟ خود حكومت نميتونست براي جاه طلبيه سلسله و قدرت خودش هم كه شده پيشگام اين كار باشه و مردم رو دنبال خودش بكشونه؟ اون زمان مثل عصر امروزي نبود كه اگر حكومتي پيشگام حقوق نوين و پيشرفت بشه..چاله براي خودش بكنه (مثل ميخاييل گورباچف و شوروي يا جمشيد آموزگار و انقلاب خودمون) من نميخوام مقايسه اي بين سلسله ها بكنم چون اولا بحث منحرف ميشه و ممكنه تصور بشه از سلسله اي ميخوام حمايت كنم و ديگه اينكه اصلا مقايسه سلسله ها هم ميان با هم نيستند و مقياس درستي نميده به آدم . توي هر سلسله اي يك شاه مقتدر و قوي و گاها درستكار بوده كه بشه ازش بنيكي ياد كرد و حتما هم يك آدم نالايق بوده كه بخاطر ظلم يا فساد و ضعفش حكومت سرنگون شده... آدم وقتي به اين قجر نگاه ميكنه..سراسر عمره سلسلشون ايران در حال از دست دادن زمين..ثروت..منابع انساني..استقلال كشور..دانش و زمان بوده..در همان زماني كه در عصر انقلاب صنعتي دنيا داشت زير و رو ميشد قبل از ناصرالدين شاه... شما يك كتابي كه راجع به حرمسراهاي قاجار در زمان شاهان مختلف هست رو كه بخوني اصلا واقعا حالت به هم ميخوره كه قبل اين موجودات و بعد اينها آيا كسي مثل اينها اينقدر زنباره و سبك و پست بوده يا نه... :mrgreen: نميدونم... معمولا توي تاريخ سلسله هايي كه قبل حكومت فعلي هستند رو نميشه به خوبي تحليل و بررسي كرد چون حتما آلوده به احساسات و جهت گيري طرفدارانه نسبت به يك سمتي ميشي..اما سلسله هاي قبلترو راحت تر ميتوني بررسي كني.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان بسیار عالی بود. ایران در 200 سال ار قدرت افتاد و الا در بقیه تاریخ قدرتی بوده. این قاجارو پهلوی ایران را به باد دادند و حرمت ایرانیان را از بین بردند. چه از نظر خاک و ثروت و منابع این مردم و چه از نظر استقلال و فرهنگی و اقتدار.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موج هوایی عزیزسلام
تقریبا تمامی نظرات شما درباره قاجاریه درست هست. مسئله ای که من می خواستم بیان کنم اینها نبود. اینها رو که تقریبا همه می دونیم. مسئله به قدرت برمی گرده. حرف من اینه که قدرت یه امر نسبیه. در همون زمان فتح علی شاه که ایران دوبار پشت سر هم از روسیه شکست خورد سپاه ایران توانست 3 بار پشت سر هم عثمانی رو شکست بده و اون هم چه شکستهایی! پس نمی شه گفت فتحعلی شاه کلا آدم دست و پا بسته و بی عرضه ای بوده. مثه فوتبال می مونه. ممکنه یه تیم دست اول در برابر یه تیم لیگ برتر کم بیاره ولی خیلی راحت از پس یه تیم دسته دوم بربیاد.

در زمینه ارتش ایران باید یادآوری کنم که تا قبل از امیرکبیر ما ارتش منظم نداشتیم. هر ایل و قبیله ای در زمان جنگ موظف بود با تمام افراد مسلح خودش در خدمت شاه باشند.این قضیه از زمان صفوی به همین صورت بود و اصولا خود قاجارها از ایلاتی بودند که تحت فرمان صفویه می جنگیدند و صفوی به دلیل شجاعتی که در جنگ داشتند آنها را مسئول مرزبانی شمال شرقی کشور کرده بودند.(قاجارها ترک زبان بودند)
در زمان امیر کبیر سیستم سربازگیری بنیچه توسط او ابداع شد. دراین روش هر ده باید به نسبت زمین و جمعیتش سرباز در اختیار حکومت قرار می داد.(مثه مالیات) ولی عمر امیرکبیر کفاف نداد که نتیجه کارش رو ببینه. بعد از اون این روش ادامه یافت ولی تعداد سربازان ایران تنها روی کاغذ بود و عملا ایران سپاهی نداشت تا زمان تاسیس قزاقخانه .

اما هانس عزیز!
اینکه گفتی ایران رو قاجارو پهلوی به باد دادند غلط هست. خود ما مردم ایران رو به باد دادیم. همین پارسال یادته به خاطر به پودر لباسشویی داشتیم چه بلایی سرهمدیگه می آوردیم؟ یادت باشه که حضرت علی(ع) فرموده اند: هر قومی لیاقت اون حکومتی رو داره که بالای سرشه.(نقل به مضمون) تا وقتی ملتی فرهنگش تو سری خوردن از بالا دستی ها و تو سری زدن به زیردستی ها باشه افرادی مانند قاجار و پهلوی پیدا می شن که مملکتوشن رو به باد بده.
به هرحال مرسی از توجه شما.
دوستان اگرکسی عکسی از قزاقهای ایران داره لطف کنه و در تاپیک قراربده.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.