امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ارتش عراق پس از شکست در عملیات بیت المقدس و عقب نشینی سراسری خود، ارتفاعات مهم و سرکوب مرزی را در اختیار داشت و به این ترتیب چند شهر مرزی همچون مهران زیر دید و تیر دشمن بود.
ارتش عراق با استقرار نیروهای خودی روی ارتفاعات مرزی مهران، علاوه بر ایجاد تسلط بر این شهر، موفق شده بود با نیروی کمتری از منطقه بدره پدافند کند. حال آن که عقب راندن دشمن از روی ارتفاعات مرزی، پدافند در دشت را به او تحمیل می کرد و در نتیجه نیروی بیشتری زمین گیر می شد. بر همین اساس، طرح تأمین مهران – به عنوان دومین عملیات محدود در شرایط جدید – در دستور کار قرار گرفت.
اهداف عملیات
- آزادسازی شهر مهران از زیر دید و تیر دشمن.
- ایجاد سهولت در برقراری ارتباط شهرهای دهلران – مهران و نیز ایلام – مهران.
- تحمیل خطوط پدافند به دشمن و کشاندن او از ارتفاعات به دشت.
انهدام دشمن
بازپس گیری ارتفاعات و عوارض حساس زالوآب – که به این وسیله دید دشمن نسبت به تنگه کنجاپنجم و حوالی سد کناپنجم و دشت مهران کور گردید.
آزادسازی ارتفاعات «نمه کلان بو» و قسمتی از ارتفاعات قلاویزان – که دشمن را از تسلط کامل بر شهر مهران محروم کرد و متقابلاً شهر بدره و عقبه دشمن به زیر دید قوای جمهوری اسلامی درمی آمد.
موقعیت منطقه
در منطقه دشت مهران، دو رشته ارتفاعات وجود دارد: در شمال، ارتفاعات زالوآب و کانی سخت و نمه کلان بو واقع است که قسمت عمده آن در خاک ایران قرار دارد. در جنوب نیز ارتفاعات قلاویزان واقع است که مرز ایران و عراق را مشخص می سازد. بین دو ارتفاع یاد شده، دشت مهران و دشت ورمهراز و زرباطیه عراق قرار دارد.
در قسمتی از ارتفاعات زالوآب و کانی سخت، مرز مشترک ایران و عراق است که در سمت غربی آن، ارتفاعات نمه کلان بو با قللی بیش از 200 متر و کمتر از 400 متر ارتفاع واقع است. هم چنین، ارتفاعات زالوآب، که دارای تپه هایی به ارتفاع 340، 325، 343 و 310 می باشد، در سمت شرق نمه کلان بو قرار دارد و مهم ترین قله آن معروف به کله قندی دارای 363 متر ارتفاع است.
تنگه کناپنجم در امتداد جاده مهران – ایلام و در شمال شرقی مهران واقع است که به منزله گلوگاه ورود به دشت مهران – از طرف ایلام – محسوب می شود و ارتفاعات کله قندی بر این تنگه تسلط کامل دارد.
استعداد دشمن
- تیپ های 506، 417، 420، 502، 424، 18، 38، 48 و 503 پیاده.
- تیپ های 37 و 70 زرهی.
- تیپ 4 گارد مرزی.
- تیپ 4 پیاده کوهستانی.
- گردان های کماندویی المثنی، مدلول، بلال و حدیبه.
- گردان 9 مکانیزه تابع لشکر 2 پیاده کوهستانی.
- گردان 7 تانک تابع لشکر 2 پیاده کوهستانی.
- گردان 1 موشک ضد تانک.
- گردان های 53، 240 و 639 توپخانه و آتشبار خمپاره 120 .
سازمان رزم خودی
فرماندهی عملیات را قرارگاه نجف اشرف برعهده داشت و یگان های تحت امر این قرارگاه نیز عبارت بودند از:
الف) سپاه پاسداران:
- لشکر 41 ثارالله با استعداد 6 گردان.
- لشکر 5 نر با استعداد 7 گردان پیاده.
- لشکر 27 محمد رسول الله (ص) با استعداد 1 گردان پیاده.
- لشکر 17 علی ابن ابیطالب(ع) با استعداد 3 گردان پیاده.
- تیپ مستقل 21 امام رضا(ع) با استعداد 5 گردان پیاده.
- تیپ مستقل 11 امیرالمؤمنین(ع) با استعداد 2 گردان پیاده.
- تیپ مستقل 5 رمضان با استعداد 1 گردان تانک و 1 گردان مکانیزه.
ب) ارتش جمهوری اسلامی:
- تیپ 4 زرهی از لشکر 21 حمزه.
- تیپ 40 سراب (پیاده).
- تیپ 84 خرم آباد با استعداد دو گروهان پیاده + یک گروهان تانک.
توپخانه:
سپاه : 4 آتشبار
ارتش: 9 آتشبار
طرح عملیات

با توجه به مختصات جغرافیایی منطقه و اهمیت استراتژیک آن، عملیات به ترتیب در سه محور زالوآب و نمه کلان بو – دشت مهران – قلاویزان طراحی شد. رزمندگان می بایست پس از تأمین اهداف مورد نظر و در صورت مناسب بودن وضعیت پایگاه های دشمن، در شرق رودخانه کنجاپنجم مستقر شوند. در غیر این صورت، با احداث خاکریز در پشت رودخانه پدافند شود.
شرح عملیات

عملیات در ساعت 23 مورخ 7/5/1362 با رمز «یا الله» آغاز شد. در محور شمالی عملیات، ارتفاعات نمه کلان بو- به غیر از ارتفاع 270 معروف به کله قندی – تصرف و تأمین شد و ارتفاعات زالوآب به همراه ارتفاع 270 به محاصره درآمد.
در محور میانی (دشت مهران)، رزمندگان خودی با پشت سر گذاردن جاده مهران – ایلام، از پاسگاه دوراجی تا فرخ آباد را تأمین کردند.
در محور جنوبی، به رغم موفقیت های چشمگیر اولیه، از آن جا که فرصت لازم برای احداث خاکریز از یال قلاویزان به سمت فیروزآباد و از آن جا به فرخ آباد به دست نیامد، تصرف اهداف این محور در مرحله اول عملیات کامل نگردید؛ لیکن در مرحله بعد این نقیصه مرتفع شد.
به این ترتیب، تنها محوری که تصرف اهداف موجود در آن ناتمام مانده بود، محور شمالی بود. نیروهای دشمن که در ارتفاعات زالوآب و کله قندی در محاصره بودند، یازده شبانه روز مقاومت کردند، دشمن تلاش فراوانی می کرد تا به هر نحو ممکن این ارتفاعات – به ویژه کله قندی – را از محاصره خارج کند. مضافاً به این که می کوشید خط پدافندی نیروهای ایران را در دوراجی شکسته و سپس با جناح چپ خود الحاق کند.
اگرچه نیروهای خودی با مقاومت بسیار تلاش دشمن را در دوراجی و نمه کلان بو خنثی کردند، لیکن نیروهای عراقی همچنان در ارتفاعات زالوآب و کله قندی مستقر بودند. نهایتاً در سحرگاه 18/5/1362 فرمانده لشکر 27 (حاج همت) با یک گردان وارد عمل شد و مقاوت نیروهای عراقی مستقر در ارتفاع مذکور را در هم شکست.
نتایج عملیات
- آزادسازی دو جاده ایلام – مهران – دهلران.
- آزادسازی ارتفاعات زالوآب و نمه کلان بو.
- آزادسازی دشت مهران.
- برقراری ارتباط جبهه های میانی و جنوبی از طریق دو جاده فوق الذکر.
- کشته و زخمی شدن بیش ازده هزار تن از نیروهای دشمن.
- به اسارت درآمدن 509 تن از نیروهای دشمن.
- ساقط شدن 6 هلی کوپتر دشمن.
- انهدام بیش از 200 تانک و نفربر.
- انهدام بیش از 200 خودرو حامل نفرات و یا مهمات.
- انهدام بیش از 20 انبار مهمات.
- انهدام بیش از 100 خودرو حامل نفرات و یا مهمات.
- انهدام بیش از 20 انبار مهمات.
ساجد-سایت جامع دفاع مقدس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون دوست عزيز كه انقدر زحمت مي كشي ولي رسما داره سايت رو عمليات ور مي داره اگر اينارو به مرور زمان مي فرستادي بهتر بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون دوست عزيز كه انقدر زحمت مي كشي ولي رسما داره سايت رو عمليات ور مي داره اگر اينارو به مرور زمان مي فرستادي بهتر بود.

بله چشم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان و علاقه مندان به این سلسله تاپیک ها ... امروز به سراغ عملیات والفجر 3 خواهیم رفت اما نخست لینک والفجر های قبلی رو هم می گذارم تا دسترسی به این سری از عملیات ها آسانتر بشه :

عمليات والفجر مقدماتي : پایان حضور سردار حسن باقری در جبهه ها
عملیات والفجر 1 ؛ نخستین تجربه سپاه پس از سازماندهی
عملیات والفجر 2 ؛ نخستین عملیات منظم در جبهه شمالی جنگ


و اما والفجر 3


پیش زمینه :


شهر « مهران » پس از گذشت نزدیک به سه سال از آغاز جنگ تحمیلی همچنان در اشغال عراق بود ، تا سرانجام عملیات « والفجر 3 » در هفتم مرداد ماه 1362 به انجام رسید و این شهر به دست رزمندگان ارتش و سپاه آزاد شد .


چگونگی انجام عملیات :


حمله در ساعت 23 با رمز « یا الله... یاالله... یاالله » آغاز و نیروهای خودی از سه محور جاده دهلران – مهران ، « زالوآب » در شمال مهران و دشت مهران به سوی دشمن یورش بردند .
در این حمله یک تیپ زرهی مستقر در منطقه و یک گردان پیاده از ارتش و 3 لشکر ، 2 تیپ ، یک تیپ پیاده و یک تیپ زرهی از سپاه به صورت ادغامی وارد عمل شدند .
در محور جنوبی با توجه به پیشرفت های به عمل آمده از سوی نیروهای ایران ، از آنجا که فرصت کشیدن خاکریز از یال بلندی های « قلاویزان » به سمت روستای فیروز آباد در دشت مهران و از آنجا تا روستای فرخ آباد به دست نیامد اهداف مورد نظر در این محور به طور کامل تامین نشد .
در محور شمالی با توجه به اهمیت بلندی های « زالوآب و کله قندی » ، علی رغم محاصره کامل کله قندی توسط نیروهای خودی ، عراقی ها تلاش فراوان می کردند تا از محاصره خارج و یا منطقه اشغالی را حفظ کنند . بدین منظور تا چند روز به وسیله چرخبال و با « اسلینگ » به نیروهای محاصره شده خود آذوقه و مهمات می رساندند و از جناح دیگر تلاش می کردند که خط ایرانی ها را در « دوراجی » شکسته و به جناح چپ خود ملحق کنند و جدای از شکستن محاصره کله قندی ، با محاصره « نمه کلوبان » موقعین جناح شمالی نیروهای ایرانی را متزلزل کرده و پس از آن در محور میانی ، ایرانی ها را از دشت مهران پس بزنند . از این رو با گذشت 11 شب از آغاز عملیات بارها بر این امیدواری اصرار ورزیدند و به مواضع تازه فتح شده ایران پاتک زدند .
نهایتا « شهید حاج ابراهیم همت » فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله با یک گردان وارد عمل شد و همان شب این مشکل هم از سر راه رزمندگان اسلام برداشته شد .
فرمانده عراقی این محور « کله قندی » سرهنگ " جاسم یعقوب " بود که به اسارت نیروهای ایرانی در آمد و هنگام انتقال به عقبه به علت شدت جراحات وارده جان باخت .
در این عملیات راه ایلام – مهران ، دهلران ، بلندی های زالوآب و نمه کلوبان و دشت مهران به گستره 45 کیلومتر مربع آزاد شد و ارتباط جبهه میانی و جنوبی از طریق این جاده فراهم شد .

تلفات دشمن :


خسارات و تلفات دشمن در این عملیات عبارت بود از : یک فروند هواپیما ، 5 فروند چرخبال ، 165 دستگاه تانک و نفربر ، 102 دستگاه خودرو ، 150 قبضه خمپاره انداز ، تیربار و توپ ضد هوایی و ده ها دستگاه خودرو مهندسی و راه سازی .
شمار کشته ها ، مجروحان و اسرای عراقی در این عملیات 8500 نفر گزارش شده است .
غنایم به دست آمده عبارت بود از : 15 دستگاه تانک و نفربر ، 50 قبضه ضد هوایی و خمپاره انداز ، بیش از 1800 قبضه تیربار ، 20 دستگاه خودرو ، 5 خودرو مهندسی و مقدار زیادی انواع سلاح سبک و مهمات .


خلاصه عملیات :


نام عملیات : والفجر 3
زمان اجراء : 7/5/1362
مدت اجراء : 12 روز
مکان اجراء : شهر مرزی مهران – جبهه میانی جنگ
رمز عملیات : یا الله ... یا الله ... یا الله
تلفات دشمن : 8500 نفر کشته ، زخمی و اسیر
ارگان های عمل کننده : نیروی زمینی ارتش و سپاه
اهداف عملیات : آزاد سازی شهر مهران و مناطق پیرامون آن



قابل توجه علاقه مندان به عمليات هاي 8 سال دفاع مقدس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نهایتا « شهید حاج ابراهیم همت » فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله با یک گردان وارد عمل شد و همان شب این مشکل هم از سر راه رزمندگان اسلام برداشته شد .[/quote]
عجب يكي بگه حاج همت چه بلايي سر اينها اورد چطوري لشكر 27 رو سر بعثي ها خرابشدن ! :oops: اونهم توي يك شب!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نستور عزیز سلام

دستت درد نکنه. اطلاع زیادی از این عملیات ندارم.در حدود همین خوندنیهای خودم میدونم که به قشنگی تعریف کردی.
فقط به نقل خاطره ای از حاج همت از قبل از عملیات بگم که در جایی خونده بودم.
فرد همراه ایشون تعریف میکنه که قبل از عملیات حاج همت ازش میخواد که به طرف موقعیت عملیات برن تا بهتر بتونن در اون شب تصمیم بگیرن.
همراه یکدستگاه وانت به طرف خط راه میوفتند که در بین راه راننده متوجه حضور هواپیمای عراقی میشه که در سطح پائین پرواز میکنه.سریع ترمز میکنه تا پیاده بشه که حاجی میپرسه چی شد؟ جواب میده که هواپیمای عراقیه و فکر کنم برگرده و ما رو بزنه چون سطح پایین حرکت میکرد.
حاجی با خونسردی میگه : لاحول ولا قوه الا باالله . حرکت کن.
راننده میگه هواپیما دور زده و با مسلسلش در امتداد جاده شلیک میکنه که چند تا از تیرها به عقب وانت اصابت میکنه. از ترس سرش رو پایین گرفته بوده ولی وقتی نگاه میکنه حاجی بی هیچ ترسی در عالم خودش غرقه. که برمیگرده و ازش میپرسه ترسیدی ؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آرمانی عزیز این عملیات عرصه رشادت های فرماندهان ایرانی مخصوصا شهید همت بود ...


عجب يكي بگه حاج همت چه بلايي سر اينها اورد چطوري لشكر 27 رو سر بعثي ها خرابشدن !

:oops: اونهم توي يك شب!!



اونطور که من شنیدم شهید همت به صورت شبانه به بلندی های مذکور جمله کرده و ابتدا کله قندی و بعد از اون با استفاده از برتری ارتفاعی کله قندی تونسته بلندی « زالوآب » رو هم فتح کنه ...

روحش شاد و یادش گرامی باد :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]به گزارش [url="http://www.yjc.ir/fa/list/3/28"]خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران[/url]، عملیات والفجر 3 ساعت 11 شب 7مرداد ماه 62 با رمز مقدس ((یاالله، یاالله، یاالله)) بصورت نیمه گسترده در جبهه غرب واقع در منطقه عمومی مهران باهدف کلی تامین امنیت شهر مهران توسط 32 گردان پیاده، زرهی و مکانیزه و 4 گردان توپخانه رزمندگان اسلام آغاز و به مدت دو هفته به طول انجامید[/right]
[right][url="http://www.yjc.ir/files/fa/news/1391/5/6/182135_182.jpg"]http://www.yjc.ir/fi.../182135_182.jpg[/url][/right]
[right][b]طرح عملیات:[/b][/right]

[right]رژیم بعثی بعد از شکستی تلخ در عملیات بیت‌المقدس، برای فرار از فشار روانی ناشی از آزادسازی خرمشهر توسط نیروهای ایرانی و عقب‌نشینی سراسری خود از غرب کشور، با استقرار نیروهای خود روی ارتفاعات مرزی مهران، علاوه بر تسلط بر این شهر، توانسته بود با تعداد نیروی کمتری از منطقه بدره، محافظت کند، در حالی که عقب راندن دشمن از روی ارتفاعات مرزی، پدافند در دشت را به او تحمیل می‌کرد و در نتیجه نیروی بیشتری زمین‌گیر می شد. بر این اساس، طرح تأمین امنیت مهران به عنوان دومین عملیات محدود در شرایط جدید در دستور کار قرار گرفت و عملیات والفجر3 با هدف آزادسازی این ارتفاعات شکل گرفت.

[b]موقعیت منطقه عملیات و اهمیت استراتژیک آن[/b]


منطقه دشت مهران، دو رشته ارتفاع دارد: از شمال، ارتفاعات زالوآب و کانی‌سخت و نمه‌کلان‌بو، که قسمت عمده آن در خاک ایران قرار دارد و از جنوب ارتفاعات قلاویزان که تعیین کننده مرز ایران و عراق است، بین این دو ارتفاع دشت مهران و دشت ورمهراز و زرباطیه عراق قرار دارد.

بخشی از ارتفاعات زالوآب و کانی‌سخت، مرز مشترک ایران و عراق است که از سمت غرب آن، ارتفاعات نمه‌کلان‌بو با قللی بیش از 200 متر و کمتر از 400 متر ارتفاع واقع شده است.

ارتفاعات زالوآب، که دارای تپه هایی به ارتفاع 340، 325، 343 و 310 متر است، در سمت شرق نمه‌کلان‌بو قرار داشته و مهم‌ترین قله آن با نام کله‌قندی، 363 متر ارتفاع دارد.

ارتفاعات کله‌قندی بر تنگه کناپنجم تسلط کامل دارد، این تنگه در شمال شرقی مهران و در امتداد جاده مهران – ایلام واقع شده و گلوگاه اصلی ورود به دشت مهران از سمت ایلام به شمار می‌رود.[/right]
[right]
عملیات والفجر3 با توجه به مختصات جغرافیایی منطقه و اهمیت استراتژیک آن، در سه محور زالوآب و نمه‌کلان‌بو- دشت مهران و قلاویزان شکل گرفت. رزمندگان اسلام باید در صورت مناسب بودن وضعیت پایگاه های دشمن، پس از تأمین اهداف مورد نظر ، در شرق رودخانه کنجاپنجم مستقر می شدند زیرا در غیر این صورت، ناچار بودند با احداث خاکریز در پشت رودخانه خود را استتار کنند[/right]
[right][url="http://www.yjc.ir/files/fa/news/1391/5/6/182132_176.jpg"]http://www.yjc.ir/fi.../182132_176.jpg[/url][/right]

[right][b]شرح عملیات[/b][b]:[/b]

این عملیات به فرماندهی قرارگاه نجف اشرف و یگان‌های تحت امر این قرارگاه در منطقه عمومی مهران شروع شد.

این یگان‌ها عبارت بودند از:

الف) سپاه پاسداران:
- لشکر 41 ثارالله با استعداد 6 گردان.
- لشکر 5 با استعداد 7 گردان پیاده.
- لشکر 27 محمد رسول الله(ص) با استعداد 1 گردان پیاده.
- لشکر 17 علی‌ابن‌ابیطالب(ع) با استعداد 3 گردان پیاده.
- تیپ مستقل 21 امام رضا(ع) با استعداد 5 گردان پیاده.
- تیپ مستقل 11 امیرالمؤمنین(ع) با استعداد 2 گردان پیاده.
- تیپ مستقل 5 رمضان با استعداد 1 گردان تانک و 1 گردان مکانیزه.

ب)ارتش جمهوری اسلامی:
- تیپ 4 زرهی از لشکر 21 حمزه.
- تیپ پياده 40 سراب
- تیپ 84 خرم آباد با استعداد دو گروهان پیاده و یک گروهان تانک.

در این عملیات رزمندگان اسلام، ارتش عراق را از سه محور مورد حمله قرار داده و با عبور از میدان‌های مین و بمب‌های آتش‌زا در محور شمالی، ارتفاعات نمه‌کلان‌بو را به تصرف درآورند.

در محور میانی( دشت مهران) نيروهاي ايراني پس از پشت سر گذاشتن موانع ایذایی و به اسارت درآوردن تعدادی از نیروهای بعثی، پاسگاه‌های منطقه را آزاد کرده و در محور جنوبی(ارتفاعات قلاویزان) هم با وجود حضور دشمن در ارتفاعات، پس از نبردی سخت موفق به باز پس‌گیری منطقه شدند.
رزمندگان اسلام پس از تصرف این ارتفاعات به محافظت از آن پرداختند اما بر اثر واکنش سریع و آتش سنگین دشمن، پشتیبانی نیروهای ایرانی از جناح میانی با اشکال مواجه شد.

به دلیل موقعیت استراتژیک جناح شمالی، بویژه ارتفاعات کله‌قندی، نبرد سختی بین دو طرف صورت گرفت و پس از محاصره این منطقه توسط نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، دشمن بعثی با تمام توان تلاش کرد منطقه را از دست ندهد.
دشمن برای رسیدن به این هدف، در جبهه میانی پاتک‌های سنگینی انجام داد و با حملات پیاپی سعی کرد رزمندگان اسلام را وادار به عقب‌نشینی کند اما تمامی این حملات با واکنش مناسب نیروهای مسلح ایران دفع شد. در عین حال تعدادی از یگان‌های دشمن در عمق 25 کیلومتری مواضع خود،مورد هدف نیرو های ایرانی قرار گرفته و صدمات جبران ناپذیری به آنان وارد شد.[/right]

[right]
رزمندگان اسلام با استفاده از تاریکی شب خود را به پشت مواضع دشمن رسانده و با انجام عملیات غافلگیرانه، موفق شدند ضربات سهمگینی به دشمن وارد کنند. در این عملیات تعدادی از جنگ‌افزارهای سنگین عراق از جمله تانک و نفربر به آتش کشیده شد و بخشی از آن‌ها نیز به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد[/right]

[right][url="http://www.yjc.ir/files/fa/news/1391/5/6/182109_291.jpg"]http://www.yjc.ir/fi.../182109_291.jpg[/url][/right]

[right][b]مرحله دوم عملیات والفجر3[/b]
مرحله دوم عملیات، در بحبوحه جنگ تبلیغاتی رژیم بعثی آغاز شد. رزمندگان اسلام با عبور از میدان‌های مین، تله‌های انفجاری و دیگر موانع، خود را به دشمن رساندند، سرعت‌عمل نیروهای ایرانی به حدی بود که امدادگران عراق فرصت نیافتند افراد زخمی خود را از صحنه عملیات خارج کنند و تنها جان خود را از معرکه به در برده و از میدان گریختند.

فرماندهان عراقی سعی کردند از فروپاشی یگان‌های خود جلوگیری کرده و مانع به هم خوردن آرایش رزمی نیروهايشان شوند اما رزمندگان اسلام که از زمان شروع عملیات، جناح شمالی منطقه عملیات(ارتفاعات زالوآب وکله‌قندی) را در محاصره گرفته بودند، با تنگ‌تر کردن حلقه محاصره، دشمن را به دام انداخته و با حمله سخت لشکر محمد رسول الله(ص)، رزمندگان اسلام توانستند مقاومت دشمن را شکسته و پیروز میدان نبرد باشند.

رزمندگان اسلام با فشار گسترده، ارتفاعات منطقه از جمله 340،390،325 و... را آزاد کردند.
ارتش عراق با حملات هوایی شدید و به‌کارگیری ادوات زرهی سعی داشت اراضی از دست داده را بازپس گیرد اما هر دفعه پس از اندکی پیشروی با دریافت ضربات مهلک و تلفات زیاد مجبور به عقب نشینی می‌شد.

[b]نقش جهادگران[/b][b]:[/b]

جهاد سازندگی نیز در این عملیات نقش شایانی را ایفا کرد، از جمله اقدامات این نهاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-احداث بیش از 4 کیلومتر خاکریز در جنوب غربی مهران و ایجاد خاکریزهای دیگری در پشت پاسگاه دراجی عراق
-احداث و راه‌اندازی یک واحد اورژانس صحرایی در منطقه صالح‌آباد
-احداث و راه‌اندازی یک بیمارستان مجهز صحرایی در مهران
-احداث و ترمیم ده‌ها کیلومتر انواع جاده‌های عملیاتی و تدارکاتی
-احداث یک دهنه پل فلزی به طول 6 متر و عرض 3 متر
-احداث 2 باند(پد) بالگرد

[b]نتایج عملیات[/b][b]:[/b]

آزادسازی دو جاده ایلام – مهران – دهلران
برقراری ارتباط جبهه‌های میانی و جنوبی از طریق دو جاده ایلام – مهران – دهلران[/right]

[right]کشته و زخمی شدن بیش ازده هزار نفر از نیروهای بعثی و به اسارت درآمدن 509 تن از آن‌ها
ساقط شدن 6 هلی‌کوپتر دشمن
انهدام بیش از 200 تانک و نفربر
انهدام بیش از 200 خودرو حامل نفرات و مهمات
انهدام بیش از 20 انبار مهمات و 150قبضه خمپاره‌انداز، تیربار و توپ ضدهوایی
انهدام ده‌ها دستگاه خودرو مهندسی و راهسازی
همچنین در این عملیات تیپ 4 گارد مرزی، تیپهای 417،420،502، و 506 پیاده، تیپ‌های 37 و 70 زرهی از لشکر 512 گردان پیاده و کماندویی عراق به طور کامل منهدم شدند.
15 دستگاه تانک و نفربر، 50 قبضه ضد هوایی و خمپاره‌انداز، بیش از 1800 قبضه تیربار و 20 دستگاه خودرو و مقدار زیادی انواع سلاح سبک و مهمات توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد[/right]

[right]----------------------------------------------------------[/right]
[right][url="http://www.ghatreh.com/news/nn10526831/%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%AC%D8%B13-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87"]http://www.ghatreh.c...اسر-پیروزمندانه[/url][/right]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.